صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۳۳۱۰۳

اخبار ویژه ۳ شهریور

روزنامه کیهان**

هتاکی یا مخالفت با وزیر پیشنهادی؟!
 
نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی به بهانه مخالفت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اظهاراتی تند و دور از شأن مجلس داشت که با واکنش منفی سایر نمایندگان مواجه شد.
در حالی که صحن علنی مجلس باید محل بررسی منطقی و مؤدبانه صلاحیت وزرای پیشنهادی باشد، اما متاسفانه گاهی دیده می‌شود به دلایلی نامعلوم برخی از نمایندگان با ادبیاتی زشت و زننده به تخریب گزینه پیشنهادی می‌پردازند؛ اتفاقی که دیروز درباره ضرغامی، گزینه وزارتخانه میراث فرهنگی رخ داد.
محمود احمدی بیغش در جلسه علنی عصر دیروز به عنوان مخالف عزت‌الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مخالفتم با استناد به موارد مستند و تحلیل و ارزیابی واقع‌بینانه است. هر چه گشتم و با بزرگان و صاحب‌نظران مشورت داشتم سر سوزنی، سوابق، تجربیات و تحصیلات و عملکرد گذشته شما تناسبی با وزارت میراث فرهنگی ندارد؛ به طوری که برخی از ما نمایندگان مجلس در عجب ماندیم که آقای رئیسی شما را مبتنی بر چه فاکتور‌هایی برای این وزارتخانه معرفی کردند.
وی افزود: آقای ضرغامی طبق اطلاع ما شما به عنوان مدعی ریاست جمهوری حتی رئیسی را قبول نداشته و در ایام انتخابات یک‌بار دعوت زحمتکشان ستاد ایشان جهت سخنرانی در تهران را نپذیرفتید.
وی گفت: اداره مطلوب این وزارتخانه با سهم‌خواهی سیاسی ناشیانه محقق نخواهد شد. از سویی کارنامه ضرغامی نشان می‌دهد در چینش مدیریتی اعتقاد چندانی به انتصابات تخصصی ندارد و هر فرصت مدیریتی را فرصتی برای تجمیع دوستان سیاسی دانسته که تجربه مدیریتی ضرغامی در صدا و سیما به گونه‌ای بود که هم‌اکنون هم آثار و تبعات اقدامات غیرکارشناسی و فله‌ای آن ادامه دارد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: با کدام شاخص و تخصص علمی در حوزه گردشگری می‌خواهید این مجموعه مهم را مدیریت کنید؟ مهم‌ترین شاخص گردشگری داشتن وجاهت ملی و اعتبار بین‌المللی فردی است که می‌خواهد در مسند وزارت بنشیند، اما ضرغامی نه از وجاهت ملی معقول برخوردار است و در سطح بین‌الملل هم فردی آشنا به شمار نمی‌آید.
حمله بیغش به ضرغامی محدود نشد و او رئیس‌جمهور و سایر وزرای پیشنهادی را هم بی‌نصیب نگذاشت و خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آقای رئیسی بر مبنای کدام استدلال عقلی و حکم شرعی آقای ضرغامی را برای این وزارتخانه معرفی کرده است؟ اساسا برخی از ۱۹ وزیر پیشنهادی که به مجلس معرفی شده توهین آشکار به نمایندگان است. آن هم دولتی که با شعار عدالت و حذف ویژه‌خواری و ویژه‌پروری و مبارزه با فساد و تبعیض به صحنه انتخابات وارد شده، با برخی از این انتصابات و انتخابات روند ناامید‌کننده‌ای را شروع کرده است. دادن سهم به افراد و گروه‌های خاص مردم و دلسوزان نظام را آزرده خاطر کرده است. سؤالم از آقای رئیسی این است؛ کدام شاخص عدالت محوری را مصداق عمل قرار داده که ما از آن بی‌خبریم؟
نماینده شازند افزود: آقای رئیسی شما بعد از انتخابات سایت مدیران را راه انداختید، چند نفر از افراد معرفی شده خروجی این سامانه پر سر و صدا بودند؟ علاوه‌بر این موضوع معرفی ضرغامی به عنوان وزیر گردشگری برای خود او به حدی غافلگیر‌کننده بوده که در برنامه‌ها و گفتمان‌های عجولانه بیش‌تر با گفتمان و ساختار وزارت فرهنگ قاطی شده است و این برنامه‌ها برای دست یافتن جایگاه ایران در صنعت گردشگری بسیار ناامید‌کننده بوده و هیچ افق و چشم‌اندازی در آن دیده نمی‌شود.
اظهارات و ادعا‌های بیغش قابل نقد و بررسی است. از جمله حمله او به ضرغامی به دلیل روشنگری‌هایش در زمان فتنه ۸۸ از طریق رسانه ملی و عجیب آنکه به دلیل همین نقش‌آفرینی او را فاقد وجاهت ملی خطاب کردن!
اما در اینجا تاکید بیش‌تر بر نحوه ابراز و بیان مخالفت و برخی ادعاهاست. البته که موافقت یا مخالفت نمایندگان با هر فرد پیشنهادی حق آنهاست، اما ابراز این مخالفت باید اولاً منطقی و مستدل و ثانیا با ادبیاتی مؤدبانه و در خور شأن مجلس صورت گیرد. اگر بخواهیم بصورت ساده و روشن بگوییم، بهترین مثال برای چگونگی اظهار نظر مطلوب و پسندیده آن است که شبیه نطق دیروز عصر آقای بیغش نباشد! البته بعد از این اظهارات سعیدی که از قضا او نیز مخالف ضرغامی بود پشت تریبون رفت و اظهارات بیغش را غیرمنصفانه دانسته و از ضرغامی عذرخواهی کرد که با تشویق سایر نمایندگان مواجه شد.
 
سمینار ۳ روزه اندیشکده قطری برای بررسی مسائل ایران
 
هفته گذشته سمیناری سه روزه به دبیری «مهران کامروا» در مهم‌ترین مرکز مطالعاتی قطر (مرکز العربی للأبحاث) با موضوع «نهاد و سیاست در ایران» برگزار شد.
ریاست این مرکز را «عزمی بشاره» برعهده دارد؛ فردی که بعضا «عقل منفصل» سیاست خارجی دوحه خوانده می‌شود.
لیست ارائه‌دهندگان به این شرح است:
۱- شیرین هانتر: جمهوری اسلامی از منظر تاریخی؛ گسست‌ها و استمرار
۲- آرنگ کشاورزیان: اعتراضات، مشارکت و نمایندگی در نظام سیاسی لحظه‌ای
۳- علیرضا اشراقی: مروری بر تحولات و تطورات سپاه پاسداران
۴- ویلفرد بوچتا (WILFRIED BUCHTA): سازمان ریاست جمهوری در ایران؛ دوگانگی دائمی
۵- علیرضا رئیسی: مجلس شورای اسلامی؛ چگونگی شکل‌گیری و اهمیت آن
۶- امیر مهدوی: نقش سپاه پاسداران در سیاست خارجی ایران
۷- عبدالرسول دیوسالار: سازمان‌ها و نهاد‌های سیاست خارجی ایران
۸- شهرام اکبرزاده و محمود پرگو: انتخابات در ایران؛ فرصت‌ها و تهدید‌های نظام استبدادی
۹- حمیده درزاده: نظام قضائی ایران در دوره انتقالی
از یازده نفر فوق‌الذکر، ۱۰ نفر دارای تبار یا ریشه ایرانی
هستند.
 
نماینده فرهیخته! ۱۹ وزارتخانه و ۳۱ استان داریم
 
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی روز گذشته و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، از نوع چینش کابینه دولت سیزدهم انتقاد کرد و گفت: همیشه از ظرفیت ارزشمند فرهیختگان مازندران استفاده شده است، اما این‌بار شاهد نبودیم شخصیتی مازندرانی به عنوان اعضای اصلی کابینه معرفی شود.
علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی جلسه دیروز مجلس با استناد به اصل ۳ قانون اساسی خطاب به دولت و مجلس عنوان کرد: استان مازندران از فرهیختگان بسیار زیادی برخوردار است، در تمام دولت‌ها و در کابینه‌ها از این ظرفیت ارزشمند استفاده شده است، اما این تنها دولتی است که در آن شاهد نبودیم شخصیتی مازندرانی به عنوان اعضای اصلی کابینه معرفی شود.
ظاهراً این نماینده محترم، کابینه را با گوشت نذری که باید قسمت شود اشتباه گرفته است و به این نکته ساده توجه ندارد که اساساً تعداد وزرا ۱۹ نفر است و تعداد استان‌های کشور ۳۱ عدد است و فرهیختگان در تمام مناطق و استان‌های کشور هستند و اگر قرار به نگاه و استفاده استانی از آن‌ها در کابینه باشد باید
۱۲ وزارتخانه دیگر تاسیس کرد. البته هدف از طرح چنین مباحثی در جلسه بررسی صلاحیت‌ها که به‌طور مستقیم از تلویزیون پخش می‌شود مشخص بوده و باید گفت چنین رفتاری توهین به شعور و شخصیت مردم عزیز و گرانقدر استان مازندران است.
 
تشکیل پرونده قضایی برای یک مقام ارشد دولت سابق
 
یک منبع آگاه گفت با توجه به گزارشات رسیده به کمیسیون اصل ۹۰ محکومیت روحانی و برخی از اعضای کابینه قطعی است.
یک منبع آگاه در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: محکومیت یک مقام ارشد دولت سابق با توجه به شکایت‌های متعدد ثبت شده و مستند در این کمیسیون قطعی است. در این رابطه گفته شده است که پرونده محاکمه این مقام سابق دولتی توسط کمیسیون اصل ۹۰ آماده شده است و حتی حجت‌الاسلام نکونام نماینده سابق مجلس و رئیس سابق کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز به عنوان قاضی پرونده تعیین شده است. تاکنون در سامانه ثبت شکایت‌های مردمی که توسط کمیسیون اصل ۹۰ مجلس راه‌اندازی شده بالغ بر ۴۵۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین ۱۶۰ وکیل حقوقی اعلام امادگی کرده‌اند که به صورت داوطلبانه و رایگان به نمایندگی از شاکیان در دادگاه حاضر شده و علیه این فرد اعلام جرم کنند.
کمیسیون اصل ۹۰ مرجع دریافت شکایت‌ها است و این شکایت‌ها را به قوه قضائیه ارجاع خواهد داد و با توجه به اسناد متقن دریافتی از شکات، احتمال محکومیت برخی از اعضای کابینه پیشین بالا است، اما اینکه قوه قضائیه چه حکمی صادر کند را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.
 
********************

روزنامه وطن امروز**

پیکر علامه حکیمی در حرم رضوی آرام گرفت

مراسم تشییع پیکر استاد مجاهد محمدرضا حکیمی صبح روز گذشته در بارگاه منور ثامن‌الائمه (ع) حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) از بست نواب صفوی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. بر این اساس پس از قرائت زیارت امین‌الله و آیاتی از کلام‌الله مجید، نماز میت بر پیکر علامه مرحوم با حضور اعضای خانواده حکیمی، تولیت آستان قدس رضوی، نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی، علما و فضلای حوزه‌های علمیه قم و مشهد، مسؤولان خراسان رضوی و جمعی از علاقه‌مندان، توسط آیت‌الله سیدان اقامه شد.
در ادامه نیز پیکر استاد حکیمی در رواق دارالحجه حرم مطهر رضوی در کنار مدفن برادر کوچکش، حجت‌الاسلام علی حکیمی آرام گرفت. چهره‌های استانی از جمله آیت‌الله سید‌احمد علم‌الهدی نماینده، ولی فقیه، حجت‌الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی و محمدرضا هاشمی فرماندار مشهد در این مراسم حضور داشتند.
این فقیه پاسدار مکتب تشیع در پی همه‌گیری ویروس کرونا مدتی بیمار شد تا اینکه چند روزی بنا به تشخیص پزشکان پس از تزریق دوز دوم واکسن کرونا در بیمارستان بستری و روز دهم ۱۰ تیرماه امسال از بیمارستان مرخص شد.
علامه محمدرضا حکیمی با شدت گرفتن بیماری بار دیگر به بیمارستان منتقل و در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار گرفت، اما رنج بیماری موجب رحلت این حکیم ۸۶ ساله در نیمه شب ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ شد.

***

دستور اژه‌ای برای رسیدگی فوری به موضوع مأموران زندان اوین
در پی انتشار اخبار و تصاویری از زندان اوین، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، دادستان کل کشور را مامور کرد بدون فوت وقت به موضوع این زندان رسیدگی کند.
به گزارش میزان، متن دستور رئیس قوه قضائیه به دادستان کل کشور به شرح زیر است:
حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای منتظری
دادستان محترم کل کشور
سلام علیکم
با توجه به اخبار و تصاویر منتشرشده در برخی رسانه‌ها درباره زندان اوین، به جنابعالی ماموریت داده می‌شود بدون فوت وقت، پیرامون موضوع مذکور و رفتار ماموران با زندانی و یا زندانی با زندانی با سرعت و دقت بررسی جامع به عمل آورده و نتیجه را به اینجانب گزارش نمایید.
غلامحسین محسنی‌اژه‌ای

***

ادعای خبرنگار آمریکایی درباره نامه‌نگاری آژانس اتمی با ایران

خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» مدعی شد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نامه‌ای به ایران خواستار دسترسی به سایت‌ها برای اطمینان از تداوم عملکرد تجهیزات نظارتی این نهاد شده است. به گزارش فارس، «لارنس نورمن» خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در توئیتی مدعی شد «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نامه هفته گذشته خود به ایران خواستار دسترسی به سایت‌های ایران در این هفته برای به روز‌رسانی کارت‌های حافظه [دوربین‌ها]و امثال آن به منظور اطمینان از تداوم عملکرد تجهیزات نظارتی [این نهاد]شده است».
او در ادامه نوشت ایران هنوز پاسخ نامه آژانس اتمی را نداده است.

***

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:
بازگشت دوجانبه به برجام به نفع منافع ملی ماست

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری‌اش جدیدترین مواضع دولت این کشور را در قبال تداوم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین و برخی موضوعات دیگر پیرامون ایران بیان کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، ند پرایس در کنفرانس خبری دوشنبه گفت: ما به وضوح گفته‌ایم اینکه به دنبال عملی کردن بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام باشیم، تا حد زیادی در راستای منافع ملی ما است. به یک دلیل ساده به نفع ما است و آن این است که یک بازگشت دوجانبه به پایبندی می‌تواند دوباره ایران را تحت سخت‌ترین و سرزده‌ترین بازرسی‌هایی [از تاسیسات هسته‌ای آن]قرار دهد که تاکنون درباره‌شان مذاکره شده. به نفع ما است مطمئن شویم به طور دائمی و قابل راستی‌آزمایی از دستیابی ایران به یک سلاح هسته‌ای جلوگیری شده است.
او در پاسخ به اینکه آیا واکنشی نسبت به واردات سوخت از ایران به لبنان توسط حزب‌الله دارد یا نه، گفت: تمام تحریم‌هایی که بر ایران اعمال شده، پابرجاست. تحریم‌ها درباره نفت خام و مواد نفتی تغییری نکرده است.

********************

روزنامه خراسان**

در پاسخ به پرسش خراسان
نیلی: بحران انرژی دارد فلج‌کننده می‌شود، اما بن بست وجود ندارد

حسین بردبار- استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف در نشست تخصصی حکمرانی انرژی در ایران که به همت این دانشگاه و اتاق بازرگانی و وزارت نیرو به صورت مجازی برگزار شد، با ارائه مقاله‌ای با عنوان معمای کمبود در وفور انرژی در ایران گفت: نرخ رشد مصرف انرژی در ایران چندین برابر اقتصاد‌های دیگر دنیاست و این شرایط کشور را به آستانه بحران رسانده است، اما بحران انرژی بن بست ندارد و راه حل دارد. دکتر مسعود نیلی، اقتصاد دان و استاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به مطالب فوق در این نشست تخصصی که اندیشکده تدبیر انرژی ایران برگزار کننده آن بود، با طرح دو چالش کمبود انرژی در کشوری که سرشار از منابع انرژی جهان است افزود: در حالی که هیچ رقمی به تولید ناخالص داخلی کشور افزوده نشده، اما مصرف برق بیش از ۵۰ درصد رشد کرده است. مسعود نیلی با اشاره به این که بحران انرژی در ایران وارد ابعاد فلج کننده‌ای می‌شود، افزود: با این حال این طور نیست که این بحران راه حل نداشته باشد. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در پانل گفت و گوی این نشست درباره راه حل بحران انرژی در کشور گفت: مسئله‌ای که در بخش انرژی ایران اتفاق افتاده آن است که قیمت نسبی انرژی به دلیل تورم در طول زمان کاهش یافته است و می‌یابد و دولت‌ها هر از گاهی برای جبران آن جهشی در قیمت انرژی ایجاد می‌کنند، اما تا زمانی که تغییری در مکانیسم‌های مبادله ایجاد نکنیم، مسئله حل نمی‌شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور:
افزایش اخیر قیمت‌ها ناشی از عوامل روانی است

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان این که افزایش اخیر قیمت‌ها ناشی از عوامل روانی است، خاطر نشان کرد: نباید اجازه دهیم اخبار منفی و تبلیغات روانی باعث افزایش قیمت و متضرر شدن مردم شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، اسماعیلی در نشست هم‌اندیشی شورای اطلاع‌رسانی دولت، با اشاره به افزایش قیمت برخی کالا‌ها در روز‌های اخیر با بیان این که عموم کارشناسان معتقدند که این افزایش قیمت‌ها صرفا ناشی از عوامل روانی است، افزود: مدیران بخش‌های مختلف از جمله در بخش اطلاع‌رسانی باید درباره صیانت از حقوق مردم احساس تکلیف کنند و اجازه ندهند انتشار اخبار منفی و تبلیغات روانی دشمنان باعث افزایش قیمت کالا‌ها و خدمات و متضرر شدن مردم شود. اگرچه برخی کارشناسان، عوامل روانی را در افزایش قیمت برخی کالا‌ها موثر می‌دانند، اما معتقدند عواملی مانند افزایش نقدینگی، افزایش نرخ ارز، اشکالات در سیستم توزیع و ... تاثیر جدی بر قیمت‌ها دارد و نباید یک جانبه با موضوع برخورد کرد.

********************

روزنامه ایران**

تکذیب جلسات پنهانی مجلس برای رأی نیاوردن برخی وزرا
 
 خبر اول اینکه، رئیس و نایب رئیس مجلس ادعای یک نماینده درباره جلسات پشت پرده برای رأی نیاوردن برخی وزرای پیشنهادی را رد کردند. در جلسه دیروز مجلس محمود احمدی بیغش نماینده شازند در تذکری گفت: چرا باید رئیس مجلس جلساتی را برگزار کند و افرادی را فرا بخواند و خط دهی کند که چه وزرایی رأی بیاورند و چه وزرایی رأی اعتماد نیاورند. همه ما می‌توانیم مخالف یا موافق وزرا باشیم، می‌توانیم نظرات خود را به‌صورت علنی بیان کنیم. اگر نمی‌خواهید این مواضع علنی بیان شود در جلسه غیرعلنی نمایندگان را نصیحت و استدلال کنید که به این چند نفر رأی ندهید. به گزارش مهر علی نیکزاد نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت گفت: آقای بیغش از جلساتی که شما می‌گویید ما خبر نداریم. نمایندگان در بسیاری از جلسات دعوت می‌شوند، اما مستقل هستند، فکر دارند، بررسی می‌کنند و تصمیم می‌گیرند. جلسات متعددی نیز برگزار می‌شود و این جلسات مانع [ابراز نظر نمایندگان]نیست. بعد از اظهارات نیکزاد، احمد امیرآبادی نماینده قم با عصبانیت به سمت جایگاه رفت و خطاب به وی گفت: «اظهارات بیغش را تأیید کردی.» در ادامه نمایندگان اطراف امیرآبادی و نیکزاد جمع شدند و مجتبی ذوالنور دیگر نماینده قم نیز خطاب به نیکزاد اعتراض کرد. با شروع جلسه علنی نوبت عصر، احمد امیرآبادی در تذکری با طرح انتقادات تندی به احمدی بیغش گفت: مگر نمایندگان عروسک خیمه‌شب بازی هستند که هر چیزی را که دیگران می‌گویند گوش دهند. این حرف‌ها توهین به نمایندگان است. محمد باقر قالیباف رئیس مجلس هم توضیح داد: من اجازه نمی‌دهم چنین فضایی در مجلس ایجاد شود، چون ما تازه اول کار هستیم. وی با بیان اینکه هر کس موفقیت دولت و مجلس را دنبال نکند آب به آسیاب دشمن می‌ریزد ادامه داد: مجلس در رأس امور بوده و انجام وظایف قانونی‌اش وظیفه نمایندگان است. وی افزود: آن‌هایی که من را می‌شناسند می‌دانند که جز کار مردم و کارآمدی هیچ چیز دیگر موضوعیت ندارد. در این هنگام تعدادی دیگر از نمایندگان با فریاد خواستار ورود هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان به ادعا‌های احمدی‌بیغش شدند که قالیباف گفت: طبق آیین‌نامه، هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در صورت وجود موضوعی آن را بررسی می‌کند، در این باره هم هیأت نظارت موضوع را بررسی کرده و اظهارنظر کند.
 
تکذیب ادعای ربایش هواپیمای اوکراینی و انتقال به ایران
 
 خبر دیگر اینکه، ایران ادعای اوکراین درباره هواپیماربایی را تکذیب کرد. «یوگنی ینین» معاون وزیر خارجه اوکراین روز گذشته مدعی شد یک هواپیمای این کشور که برای خارج کردن شهروندان اوکراینی به کابل رفته بود، به‌دست افراد ناشناس ربوده شده و به‌سمت ایران پرواز کرده است. به‌گزارش خبرگزاری «تاس»، وی ادعا کرد: یکشنبه گذشته، هواپیمای ما توسط افراد دیگر ربوده شد. روز سه‌شنبه، هواپیما عملاً از ما ربوده شد و با گروهی از مسافران ناشناس که به جای اوکراینی‌ها سرنشینان آن بودند، به سمت ایران پرواز کرد. به‌گزارش ایرنا، این ادعا، اما با واکنش سخنگوی هواپیمایی ایران رو به‌رو شد. محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با تکذیب ادعای ربایش هواپیمای اوکراینی، گفت: این هواپیما دیروز در فرودگاه مشهد سوختگیری کرد و ساعت ۲۱:۵۰ دقیقه در فرودگاه کیف فرود آمده است. او با بیان اینکه این هواپیما بلافاصله پس از سوخت‌گیری از فرودگاه مشهد به‌سمت کیف پرواز کرد، ادامه داد: طبق رصد همکاران سازمان هواپیمایی کشوری ساعت ۲۱ و ۵۰ دقیقه شب گذشته به وقت تهران این هواپیما در فرودگاه کیف فرود آمده است. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: ادعای ربایش هواپیما و گم شدن آن کاملاً از طرف سازمان هواپیمایی کشوری تکذیب می‌شود. در همین حال به‌گزارش تسنیم «اولِگ نیکولِنکو» سخنگوی وزارت خارجه اوکراین در نهایت گزارش‌ها مبنی بر ربوده‌شدن یک فروند هواپیمای اوکراینی از افغانستان و انتقال آن به ایران را رد کرد. هفته گذشته نیز به‌دنبال ناآرامی‌های افغانستان، یک فروند هواپیمای کام‌ایر این کشور به‌منظور سوختگیری در فرودگاه ارومیه فرود آمد و سپس به‌مقصد کیف اوکراین پرواز کرده بود.
 
رایزنی‌های نظامی تهران و مسکو
 
 دست آخر اینکه، امیر سرتیپ سعید شعبانیان، معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در دیدار با «السکاندر فومین»، معاون وزیر دفاع روسیه ضمن تبریک برگزاری موفقیت‌آمیز نمایشگاه army ۲۰۲۱ مسابقات بین‌المللی نظامی به همتای روس خود، گفت: نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران علاوه بر میزبانی چند رشته ورزشی (غواصی دریایی، جام دریایی و اربابان سلاح) در مسابقات نظامی که در سایر کشور‌ها از جمله روسیه برگزار خواهد شد، شرکت می‌کنند. به گزارش ایسنا معاون وزیر دفاع ادامه داد: خوشحال هستیم که در پرتو اراده رهبران عالی‌رتبه دو کشور، روابط و همکاری‌های تهران و مسکو در یکی از بهترین دوران طلایی خود قرار دارد. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مبارزه با تروریسم منطقه‌ای عنوان کرد: در حوزه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور ایران و روسیه تجربه موفقی در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و نابودی حکومت داعش در سوریه داشته‌اند و خوشبختانه این تجارب موفق باعث شد ایران و روسیه به یک درک و دیدگاه مشترک از موضوعات و تحولات منطقه‌ای بیش از گذشته نزدیک شوند. امیر شعبانیان با تشکر از اعلام مواضع و حمایت فدراسیون روسیه در رفع محدودیت‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل گفت: خوشبختانه همکاری‌های میان وزارتخانه‌های دفاع دو کشور طی سال‌های گذشته مسیر مثبتی را دنبال کرده است و معتقدیم افزایش دیدار‌ها و رایزنی‌های میان مقامات دفاعی و نظامی دو کشور، کمک شایانی به تقویت و تحکیم اعتماد دو جانبه و افزایش میزان و سطح تعاملات و همکاری‌ها خواهد کرد.
 

********************

روزنامه شرق**

عربستان سعودی خبر داد
همکاری نظامی ریاض با روسیه
 
شاهزاده خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان سعودی که به مسکو سفر کرده، از امضای توافق همکاری نظامی با روسیه خبر داد. او در پیامی توییتری هدف از این توافق را توسعه همکاری‌های نظامی مشترک دو کشور اعلام کرد.
به گزارش ایندیپندنت، شاهزاده خالد بن سلمان روز دوشنبه با سرگئی شویگو، معاون وزیر دفاع روسیه ملاقات کرد. دو طرف درباره تقویت همکاری‌های نظامی و دفاعی گفتگو کردند. خالد بن سلمان با اشاره به این ملاقات در توییتر نوشت: «درباره حفظ ثبات و امنیت در منطقه و چالش‌های مشترک پیش‌روی دو کشور گفتگو کردیم». در‌همین‌حال خبرگزاری تاس روسیه نوشت که این کشور به‌دنبال همکاری نظامی-فنی با عربستان سعودی است. به گزارش تاس، معاون وزیر دفاع روسیه از همتای سعودی خود برای شرکت در اجلاس نظامی بین‌المللی ارتش ۲۰۲۱ قدردانی کرده است. او گفت: «به‌دنبال توسعه همکاری در بخش‌های نظامی-تکنیکی بر مبنای منافع مشترک هستیم».
 
در گسترده‌ترین حملات از زمان جنگ ۱۱ روزه
اسرائیل غزه را بمباران کرد
 
جنگنده‌های اسرائیلی بامداد روز سه‌شنبه مناطق مختلفی در شمال، جنوب و شرق شهر نوار غزه را بمباران کردند. به گزارش ایسنا، به نقل از القدس العربی، ارتش اسرائیلی در بیانیه‌ای که در حساب توییتری خود منتشر کرد، اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور پایگاه «قادسیه» متعلق به گردان‌های قسام در غرب خان یونس (جنوب)، شرق محله زیتون در جنوب و تونلی در شهر جبالیا (شمال) را علاوه بر یک سکوی پرتاب موشک در شرق غزه مورد حمله قرار دادند.
او افزود که این حملات در پاسخ به پرتاب بالن‌های آتش‌زا به سمت شهرک‌های مجاور غزه صورت گرفت. خبرنگار آناتولی در غزه نیز به نقل از شاهدان عینی و منابع امنیتی گزارش داد که جنگنده‌های اسرائیلی به چهار منطقه از جمله دو منطقه در خان یونس (جنوب)، زمین‌های کشاورزی در محله زیتون در شرق شهر غزه و مکانی در شهر جبالیا در شمال غزه حمله کردند. همچنین ارتش رژیم صهیونیستی در اطراف پایگاه صوفا در شرق رفح اقدام به شلیک منور کرد. اوایل روز دوشنبه، سازمان آتش‌نشانی اسرائیل از آتش‌سوزی در شهرک‌های غلاف غزه به‌دلیل پرتاب «بالن‌های آتش‌زا» خبر داد و افزود تیم‌های آتش‌نشانی و امداد و نجات، از جمله واحد‌های داوطلب و تیم‌های ارتش در‌حال تلاش برای اطفای حریق هستند. منابع عبری‌زبان اعلام کردند که حملات بامدادی به غزه، گسترده‌ترین حمله به این منطقه از زمان توقف جنگ ۱۱ روزه بوده است. در مقابل منابع محلی در نوار غزه از شلیک ضدهوایی مقاومت فلسطین به سمت جنگنده‌های اسرائیلی در شرق غزه خبر دادند. این منابع اعلام کردند پدافند هوایی مقاومت فلسطین با جنگنده‌های متجاوز اسرائیلی در آسمان مناطق مختلف نوار غزه مقابله کرد.
 
آغاز گفت‌وگوی راهبردی قطر با ژاپن
 
محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر، اعلام کرد که نخستین دور از گفت‌وگوی راهبردی بین قطر و ژاپن آغاز شده است. او در دیدار با یوشیمیتسو موتگی، همتای ژاپنی خود و هیئت همراه او، به بررسی روابط و همکاری دوجانبه بین دو کشور پرداخت. رئیس دستگاه دیپلماسی قطر ضمن تحسین سطح روابط دوجانبه و همکاری مفید و دوستی بین دو کشور، بر اهتمام قطر برای تقویت این روابط و توسعه همه‌جانبه آن و اهتمام خود به برگزاری جشن پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دوجانبه طی سال آتی و از طریق رویداد‌های فرهنگی و ورزشی بین دو کشور تأکید کرد. از طرفی دیگر وزیر خارجه ژاپن ضمن تأکید بر اینکه کشورش شراکت جامعی با قطر و در زمینه‌های مختلف به‌ویژه بخش انرژی همکاری دارد، پیشرفت قابل‌ملاحظه روابط دوجانبه بین دو کشور را خوب توصیف کرد. او با تأکید بر اینکه قطر دوست واقعی کشورش است، گفت که گاز طبیعی مایع و نفت قطر، نقش حامیانه‌ای در رشد اقتصادی ژاپن طی چندین سال داشته است.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات