صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۳۳۳۲۳
در گفت و گو با بصیرت مطرح شد:

کنترل تورم مقدمه توفیق سیاست گذاری های ارزی است/ آیا ارز تک نرخی می شود؟

لذا دولت چاره ای جز تک نرخی کردن ارز ندارد. باید تک نرخی کردن ارز با همه مشکلاتی که ممکن است در کوتاه مدت برای کشور ایجاد شود نهادینه گردد،
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی / گفتگو با کمیل طیبی

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: دولت برای اتخاذ این سیاست ارزی، باید سیاست گذاری های دیگری مثل آزادسازی تجاری و ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی را به عنوان اهداف مهم اقتصادی دنبال کند، ضمن اینکه با کنترل و کاهش نرخ رشد نقدینگی و به تبع آن کنترل و کاهش نرخ تورم به تعمیق و تاثیر گذاری سیاست ارزی کمک کند، چرا که کنترل تورم مقدمه توفیق سیاست گذاری های ارزی است.
 
به گزارش بصیرت، کاهش نرخ تورم، کاهش رشد نقدینگی که یکی از عوامل موثر بر نرخ تورم است و کاهش نرخ ارز یا به گفته کارشناسان اقتصادی تک نرخی شدن ارز از جمله مطالبات مهم مردم است که البته در سال های گذشته بارها و بارها وعده های انجام چنین اصلاحاتی را از دولتهای قبلی شنیده اند، اما وعده تا عمل راهی بس طولانی است.

راهی است که دولتی مبارز، دولتی که وعده مبارزه با فساد به مردم داده است باید وارد آن شود تا بتواند بار مشکلات اقتصادی را یک به یک از روی دوش جامعه بردارد. تک نرخی شدن ارز و کاهش نرخ تورم از جمله مهمترین موضوعاتی است که انتظار می رود دولت سیزدهم آن را عملیاتی کند اما مخاطرات پیش روی دولت در این موضوع چیست و چرا تک نرخی شدن ارز تا این اندازه حائز اهمیت است را بصیرت با کمیل طیبی اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان مطرح کرده که در ادامه می خوانید.
 
 
کمیل طیبی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفت و گو با بصیرت درخصوص ارزهای دولتی و چند نرخی بودن ارز برای اقتصاد گفت: بی تردید چند نرخی بودن ارز در هر اقتصادی سم مهلک آن اقتصاد خواهد بود که دیر یا زود بستگی به تداوم به کار بردن چنین سیاستی دراقتصاد، آن اقتصاد را از پا در می آورد و نابود می کند، لذا موضوعی که دولت آقای رئیسی باید به سرعت از آن رد شود چند نرخی بودن ارز است که تا کنون فسادهای اقتصادی و رانت های بیشماری را دامن زده و ایجاد کرده است.
وی در این باره خاطر نشان کرد: در هیچ کجای دنیا حتی در بدترین وضعیت های اقتصادی نیز کشورها برای اتخاذ سیاست های ارزی احساسی عمل نکرده اند اما دردولت های قبلی ما ملاک قیمت گذاری ارز، احساسی و براساس توجیهات غیر قابل قبول بوده است. بنابراین برای سیاست‌های ارزی اگر احساسی عمل کنیم نه تنها با اختصاص ارزی مثل ارز 4200 تومانی نه تنها به اقشار مستضعف و کم درآمد جامعه کمک نکرده ایم، بلکه بیش از پیش آسیب های فراوانی را به اقشار آسیب پذیر جامعه وارد کرده ایم.

وی در این مورد توضیح داد: درارز 4200 تومانی شاهد بودیم که به نام ارزان رسیدن کالاهای اساسی به دست مردم به عده ای وارد کننده داده شد، در حالی که نه مشخص شد ارزهای دولتی به دست چه کسانی رسید، در چه زمینه ای مصرف شد و در عین حالی که قیمت کالاهای اساسی که ارز دولتی دریافت کرده بودند برای همه ی مردم به نرخ آزاد محاسبه گردید، لذا به اسم اقشار آسیب پذیر و به کام وابستگان به دولت قبلی تمام شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و استاد اقتصاد دراین باره خاطر نشان کرد: وقتی به کالایی ارز دولتی داده می شود و نرخ تورم به صورت کارشناسی و علمی کنترل نمی شود و دولت راه های عملی برای کاهش واقعی نرخ تورم به کار نمی گیرد، تزریق ارزهای دولتی برای کاهش نرخ کالاهای اساسی یک مسکن موقتی است. کارشناسان اقتصادی این روش را به عنوان یک مسکن موقت تلقی می‌کنند تا یک کار کارشناسی، بدین خاطر است که اصولا دولت هایی که بر چند نرخی بودن ارز به نام ارزان تر شدن کالاهای اساسی برای اقشار آسیب پذیر اصرار دارند با مخالفت کارشناسان رو به رو می شوند، چرا که کارشناسان اقتصادی بر این موضوع تاکید می کنند که ارزهای دولتی نه تنها دردی از گرانی ها را دوا نمی کند بلکه عامل بر هم خوردن تعادل بازار و ایجاد رانت و فساد برای عده معدودی می شود.
کمیل طیبی استاد اقتصاد در این باره بیشتر توضیح داد و گفت: کارشناسان اقتصادی ودلسوزان مردم امیدوارند دولت سیزدهم بعد از انتخاب رئیس بانک مرکزی هر چه زودتر به این موضوع ورود کند تا نسخه چند نرخی بودن ارز که سالهاست موجب فسادهای متعدد اقتصادی و رانت های بیشماری شد ه را ببندد و ارز دولتی را حذف کند. دولت باید مطابق آنچه در همه کشورهای دنیا بخصوص کشورهای توسعه یافته انجام می شود عمل کند یعنی باید ارز به یک نرخ مشخص بفروش برسد. یعنی تکلیف همه با نرخ ارز یک بار برای همیشه روشن شود.
استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: اگر دولت به این موضوع توجهی نکند و دوباره ارزهایی با قیمت های مختلف به اسم ارز دولتی مثل ارز ۴۲۰۰ داشته باشیم، قطعا دولت برای رسیدن به وعده های اقتصادی و تحقق آنچه به نام اصلاحات اقتصادی به مردم قول داده به جایی نمی رسد و مسائل همچنان به قوت خود باقی می ماند، حتی روز به روز دامنه مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم جامعه گسترده و بزرگ تر می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: لذا دولت چاره ای جز تک نرخی کردن ارز ندارد. باید تک نرخی کردن ارز با همه مشکلاتی که ممکن است در کوتاه مدت برای کشور ایجاد شود نهادینه گردد، یک بار برای همیشه این کار دراقتصاد ایران انجام و اجرا شود. هر چند دولت برای اتخاذ این سیاست ارزی، باید سیاست گذاری های دیگری مثل آزادسازی تجاری و ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی را به عنوان اهداف مهم اقتصادی دنبال کند، ضمن اینکه با کنترل و کاهش نرخ رشد نقدینگی و به تبع آن کنترل و کاهش نرخ تورم به تعمیق و تاثیر گذاری سیاست ارزی کمک کند، چرا که کنترل تورم مقدمه توفیق سیاست گذاری های ارزی است.


وی در این باره افزود: به هر حال کاهش نرخ تورم و کنترل آن موضوعی است که قدری زمان بر است اما دولت برای انجام این منظور مهم و برای تکمیل سایر سیاست گذاریهای درستی که سالهاست جایی در اقتصاد ایران ندارند و عامل و زمینه ساز مشکلات عدیده ای برای کشور شده اند هر چه زودتر وارد عمل شود. بنده معتقدم دولت حتی یک دقیقه وقت را نباید از دست بدهد چرا که حجم خسارت هایی که هر دقیقه با وجود سیاست های غلط به اقتصاد وارد می شود بسیار بالاست و جبران آنها به شدت زمان بر و هزینه بر خواهد بود.

 

ساحل عباسی
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات