صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۳۳۲۲۷

اخبار ویژه ۸ شهریور

روزنامه کیهان**

از مجیزگویی دولت معطّل تا درشت‌گویی با دولت نوپا!

روزنامه مجیزگوی دولت «نیمه‌تعطیل روحانی» طلبکار دولت جدید و رویکرد‌های مردمی آن شد!
روزنامه جمهوری اسلامی به قلم مدیرمسئول می‌نویسد: اقدامات تشریفاتی و نمایشی از قبیل حضور یافتن در حرم امام خمینی، عکس گرفتن با کارکنان غسالخانه بهشت زهرا، نیمه‌شب به وزارتخانه رفتن وزرا و روز پنجشنبه جلسه دولت را تشکیل دادن، فقط در صورتی جواب می‌دهند که در سفره مردم اثر بگذارند، قیمت‌ها را کاهش بدهند و مرگ و میر‌های کرونایی را به طرف صفر شدن ببرند. در غیر این صورت دولت سیزدهم هم می‌شود مثل دولت‌های دیگر مخصوصا دولت‌های نهم و دهم که محور اصلی آن‌ها نمایش بود و رئیس آن دو دولت می‌گفت صبحانه فقط نان و چایی شیرین می‌خورم، ولی نهادینه شدن اختلاس و اختلاف و دروغ از همان زمان شروع شد. میثاق بستن با امام خمینی، بسیار خوب است، ولی برای این کار نیازی به حضور دست‌جمعی با مارش نظامی و دسته‌گل و تشریفات و زیارت‌نامه خواندن در مکانی که با هزینه سرسام‌آور به صورت اشرافی ساخته شده و با روح ساده‌زیستی رهبر انقلاب و بنیان‌گذار نظام جمهوری اسلامی در تضاد می‌باشد.
نویسنده در ادامه خطاب به آقای رئیسی می‌افزاید: درست مثل شما اولین سفر استانی آقای روحانی بعد از رئیس‌جمهور شدنش به خوزستان بود که دیروز شما به آنجا رفتید، ولی خوزستان هنوز تشنه و تب‌دار است و در انتظار انجام وعده‌ها. شما هم اگر «سفرمحور» باشید نه «عمل‌محور» هیچ مشکلی از خوزستان حل نخواهد شد.... آقای رئیس‌جمهور، وزرایتان به هنگام صحبت در مجلس برای کسب رای اعتماد، به اعضاء دولت قبل از خود با این اسم رمز که فساد را از وزارت متبوع ریشه‌کن خواهند کرد بسیار تاختند. واقعیت اینست که اعضاء دولت قبل، فاسد نبودند حتی با فساد مبارزه هم کردند، ولی چون فساد به ارث رسیده از دولت‌های نهم و دهم در لایه‌های مختلف جامعه جا خوش کرده و همچون اژد‌های هفت‌سر همه جا را فرا گرفته، نتوانستند بر آن چیره شوند. شما هم با این وزرا که تعداد قابل توجهی از آن‌ها را از آن دولت‌ها وام گرفته‌اید نمی‌توانید بر اژد‌های فساد چیره شوید. نمی‌خواهم کسی از وزرایتان را متهم کنم، ولی به شما توصیه می‌کنم با ماجرای فسادستیزی برخورد عمیق داشته باشید و به شعار‌ها و بله قربان گفتن‌ها اعتنا نکنید.
درباره این نوشته پرتناقض، چند نکته سزاوار یادآوری است: نخست اینکه، زبان ۸ سال قفل‌شده این روزنامه ـ ولو بی‌موقع ـ گشوده شده و انتقاداتی را که به دولت مستقر ۸ ساله متوجه کرده یا به دولت
تازه تاسیس متوجه می‌کند و یا به دولت ماقبل دولت روحانی؛ انگار که اصلا در این ۸ سال، دولت روحانی مستقر نبوده و نویسنده مطلقا از رکورد‌های سوءمدیریت و بی‌عرضگی در دولت مدعی تدبیر و امید خبر ندارد. به نظر می‌رسد این مدل تحلیلگری، بلندترین رکورد پرش طولی باشد که می‌شود به لحاظ زمانی انجام داد.
ثانیا دلجویی از کادر زحمتکشی که بدون توقع و با ریسک بالای جانی، در میانه میدان خدمت در بهشت زهرا (س) قرار دارند، یک اقدام انسانی و اسلامی است و فقط عناصر برخوردار از روحیه اشرافی، نسبت به آن ترش می‌کنند. همین‌طور است اقداماتی مانند سفر به استان خوزستان و پرس‌وجو از مشکلات مردم، با معطل نکردن در تشکیل جلسات دولت و شروع خدمت.
ثالثا آیا نویسنده این یادداشت مغرضانه، بعد از چند ده سال کار رسانه‌ای، آیا نمی‌تواند تشخیص دهد که کاهش روند ۸ ساله تورم (گرانی لجام‌گسیخته) یا مهار آثار سوءمدیریت کرونایی در همین چند ماه اخیر، زمان می‌برد و این زمان بردن، مانع از این نیست که دولتمردان مشکلات مردم و کادر درمان و همه خدمتگزاران کف میدان را نشنوند؟!
عجیب است بوی وقاحت و توهین نسبت به شعور مخاطب می‌دهد، این که کسانی ۷-۸ سال ماله به دست گرفته و همه وعده‌دادن‌های دروغین، پشت هم‌اندازی‌ها و سوءمدیریت دولت مستقر را بزک کرده باشند و حالا که یادگاری‌های همان مدیریت در قالب رکورد‌های تورم، کسری بودجه، ضریب جینی، بیکاری، تعطیلی کارخانه‌ها، کاهش سرمایه‌گذاری و ۷ تا ۸ برابر شدن قیمت ارز و مسکن و خودرو و لبنیات و گوشت و مرغ و سیمان و... پدیدار شده، دولت جدیدی را طعنه‌باران کنند که حتی ۸ روز هم از تشکیل آن نمی‌گذرد! همین کج‌فهمی و جابه‌جا و نابه‌جا سخن گفتن، درباره تخطئه سفر رئیس‌جمهور به خوزستان هم دیده می‌شود و حال آن که نویسنده حامی دولت روحانی، باید شرمنده عملکرد روحانی و استاندار متخلفش در قبال خوزستان مظلوم باشد.
رابعاً گویا نویسنده تحلیل، سر به زیر برف کرده و خبر ندارد که مدیریت اشرافی برند کدام دولت است و فساد‌های صندوق ذخیره فرهنگیان، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، برادر و دستیار رئیس‌جمهور، داماد و دختر و پسر چند وزیر، حیف و میل ۱۸ میلیارد دلار ارز به همراه ده‌ها شرکت و کارخانه بزرگ دولتی (ماشین‌سازی تبریز، آلومینیوم المهدی، نیشکر هفت‌تپه، کشت و صنعت مغان و...) در همین دولت مدعی تدبیر و امید اتفاق افتاد و این آقای رئیسی بود که با وجود کارشکنی و تهدید‌های امثال روحانی و دیگران، پای مفسدان دانه‌درشت را به محکمه کشاند؟! شاید هم نگران این هستند که با استقرار آقای رئیسی در دولت، مبارزه با مفاسد دانه‌درشت‌ها چند برابر جدی‌تر و گسترده‌تر خواهد شد!

نقدینگی سرگردان باشد، خطر نیست صرف تولید مسکن شود، خطرناک می‌شود؟!

همزمان با اهتمام دولت جدید برای به حرکت درآوردن چرخ صنعت مسکن، مخالف‌خوانی‌ها و فضاسازی نشریات زنجیره‌ای علیه برنامه ساخت یک میلیون مسکن در سال آغاز شده است.
روزنامه اجاره‌ای اعتماد در این زمینه تیتر زد «هشدار تورمی با ساخت سالی یک میلیون مسکن»! این تیتر گمراه‌کننده در حالی است که با نساختن مسکن در دولت روحانی و حتی تمسخر ایده‌هایی مانند مسکن مهر، قیمت واحد‌های مسکونی در این دوره بیش از ۷ برابر گران شد و بازار مسکن، تورمی ۷۰۰ درصدی را تجربه کرد. در واقع با همین حرف‌ها که انبوه‌سازی، نیاز به تزریق نقدینگی دارد و نقدینگی تورم‌زاست، درباره نقدینگی ۵۰ هزار میلیاردی مربوط به مسکن مهر و تورم حاصل از آن جنجال شد، اما دیدیم که وقتی همین جماعت تولید مسکن را متوقف کرده و به رکود مطلق کشاندند. هم‌زمان میزان نقدینگی سرگردان (غیرمولد و مخرب) را در دولت خود، از ۴۳۰ هزار میلیارد به ۳۷۰۰ میلیارد تومان (بیش از ۷ برابر) رساندند و دیگر کسی هم برای نقدینگی و تورم حاصل از آن اشک تمساح نریخت!
روزنامه اعتماد در شبه‌گزارش خود می‌نویسد: در شرایط کنونی چنین سیاستی برای ساخت یک میلیون مسکن در سال محقق نخواهد شد و ضرورت دارد تا دولت برنامه اجرایی خود را ارائه و اعلام کند از طریق چه منابع مالی می‌خواهد این پروژه را اجرا کند. اما آنچه از شواهد امر پیداست پیش بردن چنین برنامه‌ای غیر از کمک گرفتن از منابع اعتباری بانکی و افزایش پایه پولی از سوی بانک مرکزی امکان‌پذیر نیست و حتی اگر چنین منابعی هم تامین شود این موضوع با سیاست کنترل تورم در تعارض است.
اعتماد می‌افزاید: اصلا این منابع مالی در کشور موجود نیست و اگر هم وجود داشت مردم خودشان برای ساخت‌وساز اقدام می‌کردند و اگر هم قرار است سیستم بانکی آن را تامین کند باید گفت اصلا اگر قرار است دولت آن را از محل بودجه خودش تامین کند باید گفت دولت بودجه‌ای ندارد و هم‌اکنون ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد و اگر بانک مرکزی قصد تامین آن را دارد منجر به افزایش پایه پولی و نقدینگی و تورم خواهد شد و زیان‌های آن بیشتر از منافع آن است.
روزنامه اعتماد در این زمینه چند موضوع را با هم خلط کرده. نخست میان نقدینگی هدایت‌شده به سمت تولید و نقدینگی‌ای که صرف سوداگری و تخریب بازار می‌شود. خلط دوم، میان بودجه دولتی و سرمایه‌گذاری مردم نقدینگی در دست مردم است. مسکن یکی از پیشران‌های بزرگ رونق اقتصادی در تمام دنیاست و اگر چرخ‌های آن با تامین نقدینگی مولد به حرکت درآید، می‌تواند اقتصاد را از رکود خارج کند و با تولید انبوه مسکن، بخش مهمی از حباب تورمی موجود به بهانه کمبود مسکن را تخلیه کند. ضمنا این اقدام می‌تواند چرخ صد‌ها شغل و صنعت را به حرکت درآورد و در تیراژ میلیونی اشتغال ایجاد کند که خود لازمه برداشتن بار تورم از دوش مردم است. درباره نقدینگی مورد نیاز هم طبیعی است که دولت می‌تواند و باید بخش مهمی از ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود ـ به‌ویژه در نظام بانکی ـ را به سمت تولید و از جمله تولید مسکن هدایت کند و در کنار آن، تعبیه سود‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش مسکن می‌تواند، مشکل نقدینگی را مرتفع کند. اما فارغ از جزئیات کار، سند خطرناکی که باید مورد توجه مراجع اقتصادی و امنیتی و قضایی قرار بگیرد، تقلای دوباره جریانی است که از توقف تولید انبوه مسکن و کاهش عرضه، سود‌های هنگفت به جیب می‌زنند و همانند یک دهه قبل (فضاسازی علیه مسکن مهر) مجددا درصدد است با کارشکنی در برابر اهتمام دولت به تولید انبوه مسکن، منافع انحصاری خود را که در سوءمدیریت دولت قبلی شکل گرفت، همچنان حفظ کند.

کسری بودجه ۶۰۰ هزار میلیاردی یک قلم مشکل‌آفرینی دولت روحانی

روزنامه اقتصادی همسو با دولت یازدهم و دوازدهم می‌گوید این دو دولت به جای کم کردن مشکلات اقتصادی کشور، برآن افزود.
دنیای اقتصاد در گزارشی خاطرنشان کرد: دولت گذشته نه تنها از مشکلات اقتصادی کشور کم نکرد، بلکه به آن افزود و حال دولت جدید با مسائل پیچیده‌تری باید دست و پنجه نرم کند.
در حال حاضر مردم آثار برخی از مشکلات را در زندگی خود حس می‌کنند. برخی معتقدند که وزیر جدید با اقتصاد ایران آشنایی خوبی دارد و با توجه به تفکرات اقتصادی‌اش، می‌تواند گرهی از کلاف سردرگم اقتصاد ایران باز کند. او در صحبت‌هایی که داشته، مواردی را به‌عنوان برنامه خود مطرح کرده است. طبیعتا کسری بودجه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت است و نیازمند آن است که اصلاحات ساختاری در دستور کار قرار گیرد و این کسری تا حد امکان جبران شود.
در سال جاری، از یک سو به سبب افزایش هزینه‌های جاری دولت و از سوی دیگر، به دلیل پیش‌بینی دور از واقع درباره درآمد‌های نفتی در بودجه، پدیده کسری بودجه در اقتصاد کشور جدی است و رقم آن در مقایسه با سال‌های گذشته، افزایش قابل‌توجهی خواهد داشت. ارقام متفاوتی از کسری بودجه در سال جاری برآورد می‌شود که این ارقام تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان نیز پیش‌بینی شده است.‌
می‌توان پیشنهاد‌های مطرح شده برای مدیریت کسری بودجه را به شکل زیر جمع‌بندی کرد:
- تهیه لایحه قانونی که متضمن تعریف «کسری بودجه»، سقف کسری بودجه (درصدی از بودجه عمومی)، راه‌ها و ابزار تأمین کسری بودجه، ایجاد انضباط مالی در میان مدت و بلند مدت (به عنوان مثال الزام دولت به موازنه مثبت یا کسری (عملیاتی) با کسری بودجه صفر در میانگین ۵ یا ۷ ساله)؛ ایجاد خزانه واحد از طریق تجمیع حساب‌های شرکت‌های دولتی و نهاد‌هایی مانند سازمان هدفمندی یارانه‌ها و صندوق توسعه ملی در خزانه‌داری کل کشور، سپرده‌گذاری منابع خزانه در بانک‌های تجاری و پرداخت به ذی‌نفع نهایی از این حساب‌ها (به جز شرکت‌ها)، دریافت سود از مانده این منابع و استقراض از بانک‌های تجاری طرف حساب با خزانه در مواقع ضروری مانند ماه‌های ابتدایی سال؛ تهیه برنامه‌ای برای اصلاح ساختار سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به منظور کوچک‌سازی آن‌ها و حذف فعالیت‌های موازی و قابل واگذاری به بخش خصوصی با اولویت حذف برنامه‌هایی که به بیکاری کارکنان دولت منجر نمی‌شود؛ تهیه برنامه‌ای بلند مدت برای به صفر رساندن کسری تراز عملیاتی بودجه، از طریق افزایش درآمد‌های عمومی (و نه لزوماً کاهش هزینه‌های جاری)؛ استفاده از اوراق مالی به عنوان اقدام ناگزیر برای جبران کسری بودجه دولت در دو سال اول و استفاده هدفمند و مقید از آن در میان و بلند مدت.

**************

روزنامه وطن امروز**

بسیاری از مشکلات را می‌توان با یک دستورالعمل رفع کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در هشتمین جلسه ستاد راهبری اجرای سند تحول قضایی که به منظور بررسی «هوشمندسازی ارجاع و ساماندهی زمان فرآیند کارشناسی» برگزار شد، اظهار داشت: کارشناسی در آرای قضایی نقش مستقیم دارد و بسیاری از احکام قضات بدون نظر کارشناسی صادر نمی‌شود. رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: بخشی از نارضایتی‌ها نسبت به اطاله دادرسی و آرای صادره ناشی از کارشناسی‌های مسأله‌دار است که ریشه در ارجاعات نادرست از سوی برخی قضات، ضعف کارشناسی‌ها، خلأ‌های قانونی و ناآشنایی مردم با مسائل حقوقی دارد. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای با انتقاد از عدم نظارت دقیق بر روند کارشناسی‌ها گفت: بخشی از مشکلات با الزام قضات به تبیین شفاف موضوع کارشناسی‌ها، تعیین زمان برای انجام کارشناسی و نظارت و پیگیری بر فرآیند کارشناسی قابل حل است. رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه بسیاری از مشکلات کارشناسی‌ها را می‌توان بدون وضع یا اصلاح قانون رفع کرد، متذکر شد در صورت لزوم دستورالعملی در این باره صادر خواهد کرد. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای با انتقاد از رانتی شدن برخی کارشناسی‌ها، اظهار داشت: وقتی فرآیند انجام یک کارشناسی طولانی می‌شود و یا کارشناس نظریه نادرستی ارائه می‌دهد، باید حتما از سوی قاضی یا مرکز کارشناسان مورد بازخواست قرار گیرد. رئیس قوه‌قضائیه همچنین متذکر شد مشکلات ناشی از خلأ‌های قانونی را می‌توان از طریق پیگیری اصلاح قانون مربوط به کارشناسان رسمی برطرف کرد و از معاونت حقوقی خواست این موضوع را بررسی و پیگیری کند.

***
برنامه جامع صنعت دفاعی آماده است

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه برنامه جامع صنعت دفاعی آماده و در جریان است، گفت: با هم‌افزایی بین نیرو‌های مسلح و وزارت دفاع شاهد ارتقای چشمگیر سامانه‌های دفاعی خواهیم بود. سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در حاشیه مراسم تکریم و معارفه وزرای سابق و جدید دفاع در جمع خبرنگاران گفت: وزارت دفاع در دوره‌های مسؤولیت گوناگون و در زمان مدیریت وزرای مختلف بحمدالله رو به پیشرفت و ارتقا بوده است. وی با اشاره به اقدامات امیر حاتمی در دوران مسؤولیت خود در وزارت دفاع، افزود: در ۴ سال گذشته امیرحاتمی اقدامات و خدمات فراوان و موثری انجام داد و پیشرفت‌های مناسبی در توان دفاعی کشور اتفاق افتاده است که جای تقدیر و تشکر دارد. رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تصریح کرد: در دوره جدید امیر آشتیانی با توجه به سابقه درخشانی که در مسؤولیت‌های مختلف نظامی در ارتش و سابقه خوبی که در ستاد کل داشتند، قطعا این مسیر را با موفقیت پیش خواهند برد. سرلشکر باقری گفت: برنامه جامع صنعت دفاعی آماده و در جریان است و ان‌شاءالله با هم‌افزایی‌ای که بین نیرو‌های مسلح، ستاد کل، ارتش، سپاه و نیروی انتظامی با وزارت دفاع است و بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌های کشور و جوانان هوشمند کشور، شاهد ارتقای چشمگیر سامانه‌های دفاعی کشور خواهیم بود. وی گفت: همچنین در سایر ابعاد مأموریت‌های وزارت دفاع، رسیدگی به بازنشستگان و سایر ماموریت‌های دیگر، اقدامات کاملا امیدوارکننده و آینده‌ای روشن را برای اینکه دوره موفقی را در وزارت دفاع طی خواهیم کرد، می‌بینم.

***

«محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی شد

«محمد اسلامی» با حکم رئیس‌جمهور به ریاست سازمان انرژی اتمی منصوب شد. پیش از این علی اکبر صالحی، ریاست سازمان انرژی اتمی را بر عهده داشت. محمد اسلامی متولد ۱۳۳۵ در شهر اصفهان و فوق‌لیسانس مهندسی راه و ساختمان است که وزارت راه و شهرسازی، استانداری مازندران، معاونت امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع و مدیرعاملی شرکت صنایع هواپیماسازی ایران را در سوابق اجرایی خود دارد.

***

امیر آشتیانی:
تقویت توان دفاعی اولویت ما در وزارت دفاع است

وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح گفت: تقویت توان دفاعی و توجه به دانش‌های نوین اولویت ما در وزارت دفاع خواهد بود. امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی با اشاره به برنامه‌های خود برای پیشرفت وزارت دفاع، اعلام کرد: تقویت توان دفاعی و توجه به دانش‌های نوین اولویت ما در وزارت دفاع خواهد بود. وزیر دفاع تصریح کرد: دیپلماسی دفاعی و صادرات تجهیزات دفاعی را مورد توجه قرار خواهیم داد و تجاری‌سازی در دستور کار ما است. همچنین تقویت بازار سرمایه و ساماندهی شرکت‌های تحت پوشش «ساتا» و «اتکا» را در دستور کار داریم. امیر آشتیانی ارتقای بخش سلامت دفاعی و پیشگیری از نفوذ و شکست‌های حفاظتی در راستای سیاست‌های ابلاغی ستاد کل نیرو‌های مسلح را از دیگر برنامه‌های خود اعلام کرد و گفت: با قدرت، سیاست‌های ابلاغی فرماندهی معظم کل قوا را دنبال خواهیم کرد.

********************

روزنامه خراسان**

۳.۲ میلیون تن سیمان و فولاد خام، قربانی قطعی برق

ایسنا - بررسی آمار تولید محصولات منتخب معدنی در مجموع چهار ماهه امسال نشان می‌دهد که قطعی‌های برق تیرماه صنایع فولاد و سیمان بر کاهش تولید محصولات این صنایع تاثیر گذاشته است به‌گونه‌ای که در تیرماه سیمان حدود ۱.۲ میلیون تن و فولاد خام بیش از ۲ میلیون تن کمتر از خرداد تولید شده و در آمار مجموع چهار ماهه ۱۴۰۰ سبب کاهش ۶.۹ درصدی سیمان نسبت به چهار ماهه ۱۳۹۹ شده و فولاد خام تنها ۱.۵ درصد بیشتر شده که برای صنعتی، چون فولاد بسیار نگران کننده است.

برنج ایرانی حداکثر باید ۳۲ هزار تومان باشد!

فارس - نایب رئیس انجمن برنج گفت: امسال تولید پرمحصول برنج در شمال خوب بوده است و کشاورزان برنج را با قیمت بالا نمی‌فروشند بلکه حباب کاذب قیمتی توسط دلالان به وجود می‌آید. اکبریان با اشاره به این که ۱۲۰۰ واحد شالی کوبی در مازندران تعیین کننده قیمت برنج در استان‌های شمالی هستند، تصریح کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو برنج در استان‌های شمالی ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان است که با احتساب هزینه حمل و سود خرده فروش حداکثر ۳۲ هزار تومان باید عرضه شود.

هند استفاده آزمایشی از روپیه دیجیتال را آغاز می‌کند

ایبنا - رئیس بانک مرکزی هند گفت بانک مرکزی هند برنامه آزمایشی رمز ارز خود را تا ماه دسامبر آغاز می‌کند. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، بانک مرکزی هند در حال مطالعه جنبه‌های مختلف رمز ارزها، شامل امنیت آن، تأثیر آن بر بخش مالی هند و همچنین نحوه تأثیرگذاری آن بر سیاست‌گذاری پولی و گردش نقدینگی است. بانک‌های مرکزی جهان شامل چین، اروپا و انگلستان به دنبال رمز ارز‌هایی هستند که توسط خود آن‌ها به صورت مستقیم برای عموم مردم صادر شوند.

********************

روزنامه ایران**

جزئیاتی از گفت‌وگوی بنت و بایدن درباره برجام

خبر اول اینکه، یک پایگاه خبری امریکایی گزارش داد، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با رئیس‌جمهور امریکا به او گفته است که آشکارا با توافق هسته‌ای مخالفت نخواهد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری «آکسیوس»، دو منبع آگاه گفته‌اند که «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار روز جمعه خود با «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا در کاخ سفید تصریح کرده است که اگرچه با بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای ٢٠١٥ مخالف است، اما همچون بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر قبلی آشکارا با آن مقابله نخواهد کرد. دو فرد دیگر مطلع از این دیدار هم به آکسیوس گفته‌اند که کاخ سفید از این پیام بنت رضایت داشته است.

ورود دیپلمات‌های تازه‌نفس به سفارت ایران در کابل

خبر دیگر اینکه، مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران از حضور دیپلمات‌های تازه نفس در سفارت ایران در کابل و تداوم فعالیت سفارتخانه ایران در این شهر خبر داد. به گزارش ایران «سیدرسول موسوی» مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه در پیامی که در صفحه توئیتری خود منتشر کرد، نوشت: «امروز صبح از طریق یک پرواز که از تهران به کابل رفت همکاران ما در سفارت که در روز‌های سخت در آنجا بودند به کشور بازگشتند و همکاران تازه نفسی هم به کابل رفتند تا سفیرمان را یاری دهند و سفارت کشورمان در این روز‌ها همچنان فعال باشد» چندی پیش، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص وضعیت سفارت جمهوری اسلامی ایران در پی تحولات اخیر افغانستان گفته بود: «در مورد سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل تقلیل نیرو‌ها صورت گرفته و تا جایی که فعالیت‌های ضروری سفارت مختل نشود، همکاران برگشته‌اند».

رئیس قوه قضائیه فعالیتی در توئیتر ندارد

دست آخر اینکه، مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: «حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای هیچ فعالیتی در توئیتر ندارد و انتساب هرگونه حساب کاربری به رئیس دستگاه قضا در این شبکه اجتماعی تکذیب می‌شود.» به گزارش ایرنا، با اشاره به اینکه چندی پیش و همزمان با عید سعید غدیر خم، صفحات رسمی رئیس قوه قضائیه در اینستاگرام، آپارات و روبیکا، به نشانی @ejeii-org با انتشار فراز‌هایی از نامه حضرت امیر به مالک اشتر، آغاز به کار کرد، افزود: کاربران فضای مجازی می‌توانند از طریق این صفحات علاوه بر آگاهی از اخبار و مواضع رئیس دستگاه قضا در دوره تحول و تعالی قوه قضائیه، نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را نیز با هدف دیده‌بانی مردمی، مطرح کنند.

********************

روزنامه شرق**

حمله دوباره جنگنده‌های اسرائیل به غزه

ارتش اسرائیل بامداد روز گذشته چندین هدف متعلق به مقاومت فلسطین را در نقاط مختلف نوار غزه بمباران کردند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری سما، منابع محلی گزارش دادند که جنگنده‌های اسرائیلی در حملات امروز خود پایگاه «صلاح‌الدین» متعلق به مقاومت را با دو موشک در مرکز شهر غزه با چهار موشک بمباران کردند. پس از این حمله، شرق بیت حانون در شمال نوار غزه نیز توسط جنگنده‌های اسرائیلی بمباران شد. در بیانیه رسمی ارتش اسرائیل که افیخای ادرعی، سخنگوی ارتش، آن را منتشر کرد، ادعا شده است که این حمله را جنگنده‌های اسرائیلی در پاسخ به ارسال بادکنک‌های انفجاری از غزه به سمت اسرائیل و به گفته او، «آشوب‌های خشونت‌آمیز از جانب غزه» انجام داده‌اند. شنبه‌شب جمعی از جوانان فلسطینی در اعتراض به تعلل اسرائیل در بازسازی غزه، ممانعت از بازگشایی گذرگاه‌های این باریکه و مانع‌تراشی بر سر راه تحویل کمک‌های مالی قطر به خانواده‌های فقیر و نیازمند در غزه و ارسال بالون‌های آتش‌زا به سمت اراضی اشغالی را از سر گرفتند. از سوی دیگر خبرگزاری روسیا الیوم به نقل از منابع آگاه فلسطینی تأکید کرد که در این حمله دروازه ورودی پادگان نظامی صلاح‌الدین در مرکز نوار غزه هدف دو موشک قرار گرفته است. این منابع گفته‌اند که این حمله موجب آتش‌سوزی شده، اما تلفات انسانی نداشته است.

جو بایدن:
آمریکا در کنار عراق باقی می‌ماند

رئیس‌جمهور آمریکا ضمن استقبال از برگزاری موفق نشست منطقه‌ای حمایت از عراق در بغداد، به ادامه حمایت ایالات متحده از عراق و تلاش برای «برقراری ثبات در سراسر خاورمیانه» متعهد شد. به گزارش اسکای‌نیوز، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، نتایج «نشست منطقه‌ای حمایت از عراق» در بغداد را ستود و خاطرنشان کرد، این دیپلماسی که در چارچوب تلاش برای کاهش تنش بین کشور‌های همسایه و گسترش همکاری‌ها در سراسر خاورمیانه صورت می‌گیرد، بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.
در بیانیه کاخ سفید آمده است: «ایالات متحده همچنان در کنار شریک عراقی خود است تا با هم در جهت دستیابی به ثبات بیشتر در سراسر خاورمیانه همکاری کنیم. ما همچنان متعهد به تقویت روابط دوجانبه خود تحت توافق‌نامه چارچوب استراتژیک هستیم». در این بیانیه همچنین به نقل از بایدن عنوان شده است: «زمانی که ماه گذشته با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در دفتر بیضی‌شکل کاخ سفید ملاقات کردیم، درباره نقش مهم عراق در منطقه و تلاش‌های قابل‌توجهی که توسط دولت عراق، از جمله دولت اقلیم کردستان عراق، برای بهبود روابط عراق و همسایگانش گفتگو کردیم». در پایان بیانیه کاخ سفید آمده است: «دیپلماسی باید ابزار شماره یک سیاست خارجی ما باشد و ما از داشتن شرکایی که این دیدگاه را دارند، خوشحالیم».

رادیو اسرائیل فاش کرد
اختلاف بلینکن و بنت بر سر غزه

منابع از اختلاف‌نظر میان وزیر خارجه آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل بر سر نوار غزه پرده برداشتند. به گزارش خبرگزاری سما، رادیو ارتش اسرائیل اعلام کرد نقطه اختلاف میان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر سر نوار غزه است. طبق اعلام رادیو‌اسرائیل بلینکن در دیدار با بنت گفته که بازگشت سربازان اسیر و مفقود این رژیم از نوار غزه نباید به مسائل اساسی انسانی این منطقه مثل برق و سوخت و... ربط داده شود؛ موضعی که با عملکرد و مواضع نخست‌وزیر اسرائیل و خواسته او از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، متفاوت است. این درحالی است که بنت در دیدار با جو بایدن برای تأمین احتیاجات نوار غزه اهداف و شروطی را مطرح کرده و از برقراری آتش‌بس فوری و بررسی پرونده اسرا و مفقودین گفت. در این رابطه، امیر بوحبوط، تحلیلگر مسائل نظامی در وب‌سایت واللا گفت، معادله‌ای که تل‌آویو تلاش می‌کند برای حل موضوع اسرا و مفقودین در ازای بازسازی غزه تحمیل کند، خیلی سخت است و حمایت کاخ سفید را به دنبال ندارد.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات