صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۳۳۵۸۴

پاسخ درخور به آنهایی که روابط فنی ایران و آژانس را سیاسی کنند

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به دلیل رعایت پروتکل‌های کرونا به صورت آنلاین برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
وی در ابتدا روز ملی سینما را به همه سینماگران و هنرمندان ایران زمین تبریک گفت.
خطیب‌زاده به نشست مجازی وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان در هفته گذشته اشاره کرد.
* لغو روادید عراق برای ترددهای هوایی
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره نشست روز گذشته آیت‌الله رئیسی و مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و افزایش سهمیه روادید زوار اربعین نیز اظهار داشت: سفر الکاظمی در راستای روابط بسیار نزدیک ایران و عراق انجام شد. نخست وزیر عراق به عنوان اولین مقام ارشد خارجی بعد از تحلیف به ایران سفر کرد و هیأت بلندپایه‌ای را به همراه داشت و گفت‌وگوهای بسیار خوبی در تهران انجام و تمرکز بر مسائل اقتصادی و تجاری و پروژه‌های در دست اجرا بود، مثل پروژه راه‌آهن بصره - شلمچه و همکاری‌ها در حوزه‌های انرژی، نفت و گاز و ...بود.
خطیب‌زاده همچنین عنوان کرد: درباره دو موضوع خاص تبادل نظر شد. یکی در حوزه تسهیل روادید تردد اتباع دو کشور و همچنین در خصوص زوار اربعین.
وی با بیان این‌‌که همچنان به خاطر محدودیت‌های کرونایی مضایق جدی وجود دارد، افزود: دو طرف تلاش دارند این عدد را تا جایی که ممکن است، با رعایت سلامت زوار بالا ببرند. توافق اولیه در بغداد ۳۰ هزار نفر از زوار ایرانی بود که این فرصت مهیا شود از مسیر هوایی وارد عراق شوند. پیش از سفر الکاظمی، عدد ۶۰ هزار توافق شد و در سفر روز گذشته مجدد توافق شد روی ۶۰ هزار هم مقامات بهداشتی و مرتبط با اربعین دو طرف تجدید نظر کنند و ببینید اگر بتوانند براساس هر میزانی که ممکن شود حداکثر امکان را محقق کنند، ولی همچنان در فضای تردد هوایی صورت خواهد گرفت.
خطیب‌زاده درباره لغو روادید نیز اظهار داشت: ما لغو روادید را برای اتباع عراقی تصویب کردیم و منوط به عمل متقابل از سوی دوستان عراق بود که در پی سفر الکاظمی به تهران، برای ترددهای هوایی این توافق انجام شد و ترتیبات اجرایی آن هم طی روزهای آتی صورت خواهد گرفت.
* سفر امیرعبداللهیان به هند در دستورکار/ سفر آیت‌الله رئیسی به تاجیکستان
این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره سفر وزیر خارجه کشورمان به هند نیز بیان کرد: سفری به هند دردستورکار بود که این سفر به دلیل چندین موضوع مرتبط با هم از جمله سفر تاجیکستان برای شرکت در نشست شانگهای و مقدمات مرتبط با انجام این سفر چون سفر آقای رئیس جمهور به تاجیکستان خواهد بود و همچنین چندین جلسه مهم و فوری مرتبط با موضوعات سیاست خارجی، این هفته امکان انجام این سفر نبود و با رایزنی با دوستان در دهلی نو، این سفر زمانبندی جدیدی خواهد داشت که اعلام خواهم کرد.
*  رژیم صهیونیستی هیچ جایگاهی ندارد که در خصوص کشورهای عضو ان.پی.تی صحبت کند
به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که چرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای اروپایی نسبت به برنامه هسته‌ای غیرصلح آمیز رژیم صهیونیستی حساسیتی نشان نمی‌دهند؟ گفت: رژیم صهیونیستی به عنوان موجودیت نامشروعی که به قرارگاه ترور و تروریسم دولتی تبدیل شده، شرایط بسیار خطیری را برای منطقه و جهان رقم زده است. این رژیم قانون گریز که به حقوق بین‌الملل پایبندی ندارد، بر روی صدها کلاهک هسته‌ای نشسته و برنامه فعال نظامی هسته‌ای دارد و به صورت ممتد پیوستنش را به پیمان منع سلاح هسته‌ای و هرگونه رژیم بین‌المللی نظارتی که در این حوزه هست  رد کرده است و مقررات پادمان را نپذیرفته و به عنوان رژیم یاغی در نظام بین‌الملل و رژیم پادمان هسته‌ای شناخته می‌شود و آبرویی ندارد.
وی افزود: متاسفانه استاندارد دوگانه و بسیار شرم آور برای غرب وجود دارد که نه تنها فشاری برای پیوستن و خلع سلاح این رژیم انجام نمی‌دهند، بلکه همه امکانات خود را در اختیار این دردانه و رژیم نامشروع قرار می‌دهند که نظام بین‌الملل را نقض کند و تهدید دائم منطقه و جهان باشد.
خطیب‌زاده اضافه کرد: طبیعی است جمهوری اسلامی ایران و کشورهای متحد و اسلامی و دوست پیگیر خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای هستند و این طرح بارها پیشنهاد شده است که آخرین بار توسط آمریکا به خاطر این رژیم، بایکوت شد. ما این مسیر را همچنان ادامه می‌دهیم، این رژیم هیچ جایگاهی ندارد که در خصوص کشورهای عضو ان.پی.تی و پایبند به مقررات صلح آمیز انرژی هسته‌ای صحبت کند.
* متوازن ولی با اولویت بالا با تمامی کشورهای همسایه روابط خود را بیش از پیش گسترش داده و می‌دهیم 
سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات نخست‌وزیر ارمنستان که ساخت خط راه آهن بین ایران، ارمنستان و روسیه را مهم خوانده و برای تقویت مناسبات با ارمنستان چه گام‌هایی برداشته شده است؟ اظهار داشت: روابط با همسایگان اولویت‌ ایران است و در دولت سیزدهم هم این موضوع هم در مجلس و هم در مراسم تحلیف و بعدا هم توسط وزیر امور خارجه گفته شد. لذا ما به صورت متوازن ولی با اولویت بالا با تمامی کشورهای همسایه روابط خود را بیش از پیش گسترش داده و می‌دهیم و تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های جمهوری استفاده شود برای این‌که توسعه و ثبات منطقه‌ای با مشارکت همه کشورهای منطقه و با پیشرفت و توسعه همان کشورها حاصل شود.
وی افزود: روابط با ارمنستان نیز به صورت ویژه در دستورکار است و با کشورهای دیگر در همسایگی ایران این مسیر ادامه دارد و ان‌شاءالله طی ۶ ماه آینده گزارش مبسوط آن به اطلاع خواهد رسید.
* سفر گروسی در چارچوب حل و فصل برخی مسائل فیمابین انجام شد
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بیانیه مشترک صادره در این سفر و احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام نیز اظهار داشت: مروادات ایران و آژانس کاملا معمول و فنی است و مادامی که جنبه غیرسیاسی و غیر تبعیض آمیز روابط آژانس با ایران حفظ شود، ایران در پرتو آن، روابط خودش را با آژانس با جدیت پیگیری خواهد کرد و پیگیری کرده است.
خطیب‌زاده اضافه کرد: سفر گروسی به تهران پیش از برگزاری نشست شورای حکام در چارچوب حل و فصل برخی مسائل فیمابین بود که با تفوق رویکرد فنی آژانس و رابطه فنی که ایران با آژانس دارد، صورت گرفت. 
وی اظهار داشت: رایزنی‌های بسیار خوبی انجام شد و این موضوعات جدیدی نبوده و نیست و در بستر همکاری فیمابین در حال انجام بود که به خاطر اجلاس حکام، گفت‌وگوها به صورت فشرده‌تر  در تهران انجام شد. این سفر موفق بود و توافق شد در چارچوب فنی بدون اجازه به طرف‌های دیگر برای این‌که موضوعات سیاسی را وارد روابط فنی ایران و آژانس کنند این روابط ادامه یابد.
*  اگر طرف‌هایی بخواهند روابط مبتنی بر فهم فنی را آلوده به اغراض سیاسی خود کنند، پاسخ ایران پاسخ درخوری خواهد بود
سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: آقای اسلامی برای شرکت در کنفرانس عمومی آژٰانس به وین خواهد رفت و توافق شد آقای گروسی سفرهای خود را به صورت منظم‌تری به تهران انجام دهد و بعد از نشست شورای حکام، به تهران بازخواهد گشت که موضوعات دیگر که در دستورکار است ادامه یابد.
خطیب‌زاده ادامه داد: مفاهمه‌ای بین ایران و آژانس طی چند سال گذشته وجود داشته و دارد و براساس مفاهمه دو طرف با حسن نیت و اراده کارهای خود را جلو بردند. اگر طرف‌هایی بخواهند روابط مبتنی بر فهم فنی را آلوده به اغراض سیاسی خود کنند، پاسخ ایران پاسخ درخوری خواهد بود.
وی گفت: آن‌چه بین ایران و آژانس فعلا به عنوان فهم مشترک وجود دارد، چیزی نیست که برخی طرف‌ها به دنبال آن هستند از جمله قطعنامه‌ای که شما اشاره کردید و برخی شاید به دنبال قطعنامه بودند، ولی این چیزی نیست که در چارچوب فنی بین ایران و آژانس ادامه داشته است.
* دوربین‌ها سرویس‌ فنی لازم دارند که به صورت روتین باید انجام شود
خطیب‌زاده با بیان این‌که بیانیه منتشر شده در تهران به اندازه کافی گویا بود، اظهار داشت: بدون این‌که پروتکل الحاقی که به دلیل مصوبه مجلس متوقف شده، دوباره اجرا شود و بدون این‌که آژانس دسترسی به محتویات فیلم‌ها و کارت‌های حافظه داشته باشد، کارت‌های حافظه‌ای که به دلیل پر شدن حافظه نیاز به تعویض دارد، در یک مهر و موم مشترک بین ایران و آژانس، بدون دسترسی به آژانس تعویض خواهند شد. دوربین‌ها نیز یکسری سرویس‌های فنی لازم دارند که به صورت روتین باید انجام شود. قطعا توافق آژانس و ایران در زمان مقرر خودش طی زمانبندی که توافق خواهد شد طی روزهای آتی انجام خواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین اظهار داشت: با دقت و از نزدیک نشست شورای حکام را پیگیری می‌کنیم.
* گردش مدیران در وزارت خارجه اتفاق می‌افتد و محتمل است و هم احتمالا در روزهای آتی برخی اعلام خواهد شد
وی درباره تغییر معاونت سیاسی وزارت خارجه نیز گفت: در وزارت امور خارجه گردش مدیران و نخبگان موضوع کاملا شناخته شده است. وزارت امور خارجه یک نهاد حاکمیتی است و یک وزارتخانه سیاسی و جناحی نیست و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران هم در چارچوب اصول حاکمیتی حرکت می‌کنند. قطعا هر وقت ضروری و لازم باشد، گردش مدیران در وزارت امور خارجه نیز اتفاق می‌افتد و هم محتمل است و هم احتمالا در روزهای آتی برخی اعلام خواهد شد.
* سازمان انرژی اتمی عضوی از تیم مذاکره کننده در وین بوده
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره سفر اسلامی به وین اظهار داشت: سفر محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی به وین تاریخ قطعی را ندارم و نمی‌دانم کنفرانس چه زمانی است. ولی سازمان انرژی اتمی عضوی از تیم مذاکره کننده در وین بوده است و در زمانی که سازمان مصلحت دانسته افرادشان در جلسات شرکت کرده‌اند.
* حضور آیت‌الله رئیسی در نشست سران شانگهای در تاجیکستان
وی درباره حضور آیت‌الله رئیسی در نشست سران شانگهای و عضویت دائم ایران در شانگهای گفت: این اولین سفر خارجی دکتر رئیسی است که دارای دو جنبه است. یک جنبه شرکت در اجلاس شانگهای و دیگری ظرفیت دوجانبه این سفر است و در هر دو جنبه برنامه‌های گسترده‌ای توسط نهاد ریاست جمهوری در دست پیگیری است و پیگیری‌های ضروری در دوشنبه توسط سفارت ما انجام شده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: این‌که درخواست ایران در نشست شانگهای در دوشنبه بررسی می‌شود، ان‌شاءالله بررسی می‌شود و امیدواریم بررسی به نتیجه‌ای که انتظار داریم ختم شود.
* در خصوص واردات واکسن هیچ خط قرمزی نداشتیم و نداریم
خطیب‌زاده همچنین درباره واردات واکسن‌های فایزر و مدرنا و این‌که یکی از رهیافت‌های دولت جدید استفاده از راه‌های غیربرجامی برای تامین منافع اقتصادی کشور بوده است که در بحث واردات واکسن شاهد بودیم نیز اظهار داشت: ما در خصوص واردات واکسن هیچ خط قرمزی نداشتیم و نداریم. البته مرجعیت صلاحیت‌دار قطعی و یگانه تأیید این‌که کدام واکسن وارد شود، از روز اول وزارت بهداشت بوده است. وزارت امور خارجه از روز اول تمامی امکانات واردات را هر منبعی و عنوان تجاری که داشتند در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: وزارت بهداشت در مقاطعی مصحلت ندانسته و یا این‌که تصور این بوده که منابع قابل اعتمادی نیستند و یا شرکت‌های وارداتی دارای ویژگی‌های واردات نبودند. برخی از آنها تأیید نشد ولی در یکی دو ماه اخیر تمامی درخواست‌ها به صورت حداکثری در حال تایید شدن است و این‌ها از مسیرهای مختلف، باعث تسریع در واردات واکسن شده است. ما هم از مسیر کوواکس و هم از مسیر همکاری با کشورهایی مثل چین که گفت‌وگوهایی چند ۱۰ میلیون دُز از روز اول در دستورکار بود و تفاهمات آن و پرداخت‌های آن صورت گرفته این مسیر ادامه می‌یابد.
وی افزود: درباره واکسن‌هایی که اسم برده شد (فایزر و مدرنا) نیز هیچ محدودیتی نداریم و موارد به وزارت بهداشت منتقل و این وزارتخانه تأیید کرده و اگر مسائل فنی آن انجام شود قطعا می‌تواند واردات انجام شود.
* در خصوص تامین نیازهای مردم مسیر برجامی و غیربرجامی نمی‌شناسیم و هیچ خط قرمزی نداریم
به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: در خصوص تامین نیازهای مردم مسیر برجامی و غیربرجامی نمی‌شناسیم و ما برای تامین نیازهای مردم اساسا هیچ خط قرمزی نداریم.  یک دولتی در جهان است که می‌خواهد خود را به عنوان پلیس دنیا معرفی کند و بدون توجه به قوانین بین‌المللی خودش قانون می‌نویسد و مجری و قاضی و زندانبان می‌شود. ما نه تنها از روز اول به رسمیت نشناختیم بلکه از روز اول مقابله کردیم و الان هم دنیا بیدار شده و می‌داند که آمریکا نمی‌تواند قوانین داخلی خودش را به عنوان قوانین بین‌المللی به نظام جهانی تحمیل کند. کار ساده نبوده است ولی به رغم تمامی تحریم‌ها و فشارها، وظیفه قطعی و اصلی حاکمیت است که نیازهای مردم از جمله در حوزه بهداشت و سلامت تامین کند.
خطیب‌زاده با اشاره به واردات واکسن در هفته‌های گذشته نیز ادامه داد: ادامه واردات واکسن در مسیر عادی خود ادامه خواهد یافت، همراه با تولید پرافتخار داخلی توسط دانشمندان جوان این مسیر تشدید خواهد شد و ان‌شاءالله روزهای بهتری را در این حوزه خواهیم داشت.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره به رسمیت شناختن طالبان گفت: ایران جزو معدود کنشگرانی است که با همه طرف ها در افغانستان روابط خود را دارد. با برخی گفت‌وگوهای فراگیرتر و با برخی محدودتر داشته است. همواره سعی کردیم با این گروه‌ها گفت‌وگو کنیم و دور اول گفت‌وگوهای فراگیر بین الافغانی در تهران برگزار شد و سعی کردیم همه گروه‌ها را مشارکت دهیم.
به گزارش فارس، وی افزود: تأکید کردیم مسیری که به برادرکشی در افغانستان بینجامد مسیر درستی نیست. بر خواست و اراده مردم در آینده افغانستان و عدم دخالت خارجی تأکید کردیم.
خطیب‌زاده ادامه داد: در وزارت خارجه بعد از این بحران تلاش کردیم به صورت جدی و متمرکز کارها را جلو ببریم. اخیرا ستاد عالی افغانستان در وزارت خارجه ذیل نماینده ویژه شکل گرفته است.
این دیپلمات ارشد ایرانی اضافه کرد: آن‌چه اراده قطعی ماست تقویت روابط با مردم افغانستان و کمک به تحقق خواست و اراده مردم مظلوم و سربلند و غیور افغانستان است.
وی درباره دعوت از ایران توسط طالبان نیز اظهار داشت: زود است در این زمینه صحبت کنیم باید تشکیل دولت آینده افغانستان را ببینیم و بعد در مورد موضوعات دیگر تصمیم می‌گیریم. براساس عملکرد طالبان، در خصوص درخواست و دعوت آنها تصمیم می‌گیریم.
سفر الکاظمی به تهران و این‌که درباره عربستان گفت‌گو شده است؟ گفت: دولت عراق نقش بسیار مهمی در این گفت‌وگوها داشته است.
وی درباره مانور نظامی مشترک در دریای خزر توسط ترکیه و جمهوری آذربایجان هم گفت: کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر این موضوع را کاملا روشن کرده است و توافقات پنج کشور ساحلی درباره عدم قانونی بودن حضور نظامی کشورهای غیر از این پنج کشور است و این موضوع را در دستورکار وزارت خارجه داریم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بیانیه کمیته چهارجانبه اتحادیه عرب نیز بیان کرد: اقدامات کشورهای خاص که شناخته شده هستند در تدوین این بیانیه‌های نخ نما و خسته کننده و ملال آور انجام می‌شود با روح تحولات در منطقه به صورت چندجانبه و دوجانبه و تحولات بین کشورهای منطقه مغایرت دارد و مانع جدی را برای همگرایی بیشتر منطقه‌ای ایجاد می‌کند.
وی گفت: نفس این بیانیه‌ها نشان می‌دهد آنهایی که این بیانیه‌ها را کپی پیست می‌کنند چقدر از تحولات منطقه و درک بدیهیات تحولات در منطقه به دور هستند. ایران به عنوان کشور مقتدر در منطقه درباره امنیت ملی و تمامیت ارضی خود هیچ مصالحه‌ای نمی‌کند. مسیر گفت‌وگوهای منطقه‌ای برای امنیت درون زا مسیری است که این کشورها باید به آن پایبند باشند.
سخنگوی وزارت خارجه درباره میزان مطالبات ایران از عراق نیز اظهار داشت: این یکی از موضوعاتی است که لاینقطع به عنوان موضوع گفتگوهای ما با دوستان در عراق بوده است. بخشی از آن تأدیه شده ولی بخش عمده آن باقی مانده است. در این سفر در خصوص این‌ها گفت‌وگوهایی شد و بخش‌های فنی و تکنیکی موضوع با هم جلساتی داشتند و پیشرفت‌هایی داشته ولی قابل قبول نبوده است.
وی ادامه داد: این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و سفیر ما بعد از بازگشت به بغداد این موضوع را در دستورکار خواهد داشت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حافظه دوربین‌های آژانس نیز گفت: مصوبه مجلس کاملا روشن و لازم الاجراست. دولت از روزی که مصوبه مجلس لازم الاجرا شد تمامی دسترسی های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد. دسترسی آژانس به حافظه دوربین‌ها زمانی ممکن است که توافقی حاصل شود. اگر روزی به توافق مرضی الطرفین در حوزه برجام رسیدیم اجرای کامل برجام از سوی ایران از سر گرفته می‌شود. ایران با حسن نیت اجازه می‌دهد فیلمبرداری‌ها انجام شود ولی دسترسی به آژانس به فیلم‌های دوربین‌ها داده نمی‌شود.
* آن‌چه بین ایران و آژانس رخ داده اگر توسط جهات دیگر تخریب شود پاسخ ایران را در پی خواهد داشت
خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی گفت: ایران میز مذاکره و برجام را ترک نکرده است. این آمریکا بود که برجام را نقض کرد. روابط ایران و آژانس روابط فنی و به دور از ملاحظات سیاسی است. حسن نیت نشان دادن یک اتوبان دو طرفه است. آن‌چه بین ایران و آژانس رخ داده اگر توسط جهات دیگر تخریب شود پاسخ ایران را در پی خواهد داشت.
وی افزود: گفت‌وگوهای وین از سر گرفته می‌شود. بالاخره دولتی رفته و آمده است. دولت ضمن این‌که اعلام کرده گفت‌وگوهای وین را در تاریخ نزدیک از سر می‌گیرد و قطعا انتظار داریم طرف‌های دیگر وقتی به وین می‌آیند با واقعیات روی زمین به وین بیایند. ایران هیچ منفعت کمتر از برجام را برای مردم ایران متصور نیست. آمریکا باید بداند طرفی است که از برجام خارج و تحریم‌ها را اعمال کرد و جنگ اقتصادی روزانه را علیه ملت ایران ادامه می‌دهد و در میانه فراگیری کرونا این مسیر را ادامه داد. آمریکا باید بداند در جایگاه متهم قرار دارد و باید در عمل نشان دهد که در عمل، منش و اقدامات تجدیدنظر جدی کرده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره محاصره پنجشیر و کمک به مردم پنجشیر نیز اظهار داشت: باید مردم و آرامش آنها و جان و مال و ناموس مردم محترم شمرده شود. خط قرمز اصلی همین است از برادرکشی اجتناب شود و از محاصره پنجشیر و گرسنگی دادن مردم پنجشیر اجتناب شود. پنجشیر و افغانستان جز گفت‌‌وگو مسیر دیگری را ندارد. همه طرف‌ها را دعوت کردیم به مسیر گفت‌وگو بروند و گفته‌ایم همه امکانات خود را در اختیار دوستان افغانستانی قرار دهیم.
خطیب‌زاده درباره کابینه معرفی شده توسط طالبان نیز گفت: آن‌چه به عنوان سرپرستی امور است دولت فراگیر مورد نظر ایران و جامعه جهانی نیست. طالبان گفته است این تدبیر امور برای سرپرستی وزارتخانه‌هاست. 
وی در پاسخ به پرسشی اظهار داشت: ایران به عنوان لنگرگاه ثبات تلاش کرده است. بر خلاف رویکرد استثمارگرایانه و رویکرد حذفی و امنیتی، رویکرد دیپلماسی اقتصادی رویکردی است که مبتنی بر همکاری و شمول گرایی حداکثری است. این مسیری است که محور توسعه برای منطقه بحران زده ماست. ایران سعی کرده موتور محور توسعه باشد و برای این هم تلاش خود را کرده است که با کشورهای همسایه روابط خود را جلو ببرد. سیاست متوازن حاکی از این است که سیاست آسیاگرایی و همسایگی را داریم و از موقعیت ژئوپلتیک خود آگاه هستیم فکر می‌کنیم ایران به عنوان کشوری بسیار متمدن، تاریخی و پرتمدن در جایگاهی است که باید روابط بسیار خوبی با همه جهان داشته باشد. جز رژیم اشغالگر قدس روابط متوازن خود را با دنیا و هر طرفی که اصول منطقی را رعایت کند، داریم. اروپا هم جزو شرکای ما بودند و هستند و روابط خود را با این پهنه سبز ادامه خواهیم داد و روابط خود را محدود به چند کشور نخواهیم کرد.
وی گفت که مواضع ایران به صورت دقیق درباره افغانستان عنوان شده است. وزارت خارجه در تمامی تحولات افغانستان تا به امروز حاضر بوده و همه را بیان کرده است. جامعه ایران جامعه پر از گفت‌وگو است و لازمه یک جامعه پویا همین گفت‌وگو است.
سخنگوی وزارت خارجه درباره زمان سفر بازرسان آژانس هم گفت: سفرهای دوجانبه بین آژانس و سازمان انرژی اتمی به صورت منظم انجام می‌شود. هم بازرسان و هم نمایندگان سازمان انرژی اتمی و در تهران توافق شد این در سطوح عالی تقویت شود. در اولین فرصت این سفرها انجام خواهد شد. درباره زمان سرویس دوربین‌ها توافقات انجام می‌شود.
* تحمل نمی‌کنیم امنیت مرزهایمان هم توسط گروهک‌های شکست خورده تروریستی در اقلیت مطلق مورد خدشه وارد شود
به گزارش فارس، خطیب‌زاده درباره حمله سپاه پاسداران به مقر گروه‌های تروریستی در منطقه کردستان عراق نیز که سؤال یکی از خبرنگاران بود گفت: این در پاسخ به تجاوزات مکرری است که از قرارگاه‌های خودخوانده این گروهک‌های تروریستی در داخل مرز عراق و در نزدیکی مرز ایران علیه جمهوری اسلامی ایران عملیات صورت گرفته و چندین نفر از مرزادران غیور ایرانی را به شهادت رساندند.
وی افزود: بارها گفته شده که جمهوری اسلامی ایران تحمل نمی‌کند امنیت مرزهای خودش آن هم توسط گروهک‌های شکست خورده تروریستی در اقلیت مطلق مورد خدشه وارد شود. در گفت‌وگوهای دوجانبه و گفت‌وگوهای رسمی و نشست‌های غیررسمی بارها این نکته را به دوستان در عراق متذکر شدیم. باید ترتیباتی قائل شوند که خاک عراق مورد سوء استفاده این گروهک‌های تروریستی قرار نگیرد. 
خطیب‌زاده یادآور شد: البته آغوش جمهوری اسلامی ایران برای همه طرف‌هایی که از مسیر تروریستی خودشان اعلام برائت و توبه کنند و خواستار این باشند که به دامن جمهوری اسلامی برگردند همواره باز بوده و ما این مسیر را باز گذاشتیم و توصیه ما به همه آنهایی که توسط این گروهک‌ها و کارفرمایان خارجی آنها مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند این است که مام میهن جای امن‌تری برای آنها برای زندگی و صلح و آرامش آنها خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات