صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۳۳۴۹۱

اخبار ویژه ۱۷ شهریور

روزنامه کیهان**

دولت روحانی در غنیمت‌طلبی باند‌های واعظی و جهانگیری گیر کرده بود (!)

یک روزنامه اصلاح‌طلب می‌گوید: دولت روحانی در دوره دوم خود و در رأس آن درگیر جنگ قدرت و غنیمت‌طلبی بود.
آفتاب یزد در یادداشت خود نوشت: وقتی رقابت‌های انتخاباتی سال ۱۳۹۶ اوج گرفت و در مناظره‌ها اسحاق جهانگیری معاون اول وقت از حسن روحانی رئیس‌دولت وقت درخشان‌تر و با صلابت‌تر ظاهر شد، برخی نگاه‌ها به وی تغییر اساسی کرد. گویی جهانگیری بسان رقیبی جدی شده که اگر بخواهد با همین دست فرمان جلو برود حتی از روی شخص رئیس‌جمهور وقت نیز رد می‌شود! پس یک باند ذی نفوذ در دولت همفکری کرد و به این نتیجه رسید که باید ترمز دستی جهانگیری را کشید. نشان به آن نشان که بعد از آن مناظره داغ، معاون اول دولت وقت به جای آنکه پنجه در پنجه رقبا کند یک گوشه‌ای نشست و فقط از روی چند تکه کاغذ برای او آماده کرده بودند قصه‌های حوصله سر بر و یخ می‌خواند.
انتخابات تمام شد وشیخ دیپلمات ابقاء گردید. حالا همان باندی که ترمز دستی جهانگیری را در رقابت‌های انتخاباتی کشیده بود خواب جدیدی برای معاون اول دولت وقت دیده بود. باند مذکور تصمیم گرفت برای دفع کامل خطر جهانگیری وی را به طور کامل به حاشیه برده و حتی حذف کند. این باند به سرکردگی محمود واعظی هرچند موفق نشد جهانگیری را حذف نماید، اما در عین حال معاون اول را کامل به حاشیه برد و حتی با ترفند‌های پیچیده سیاسی باعث شد او از قله محبوبیت سقوط کند و تمام.
از همان روز‌های نخست بعد از انتخابات سال ۱۳۹۶ مشخص بود دولت روحانی دچار دو دستگی است و انسجام دولت قبلی وجود ندارد. دو باند روبروی هم قرار گرفته بودند و هر کدام سهم بیشتری از غنائم می‌خواستند. ولی در نهایت باندی بیشتر به نتیجه رسید که به حسن روحانی نزدیک‌تر بود:باند محمود واعظی.
جهانگیری هم البته بیکار نبود و برای خود باندی تشکیل داده بود. او سعی داشت همفکران خود در حزب کارگزاران را در حد امکان سر سفره دولت بنشاند، ولی در برابر باند واعظی توفیق چندانی نداشت. خلاصه آنکه دولت حسن روحانی وسط این دو باند گیر کرده بود!

آمریکا مزدورانش را فروخت، اما ایران، متحدانش را تنها نگذاشت

تحولات غرب آسیا نشان می‌دهد که ایران می‌تواند متحدان خود را حفظ کند، اما آمریکا نه.
این تحلیل را خبرگزاری اسپوتنیک منتشر کرده و در شرح آن می‌نویسد: در حالی که همه توجه‌ها به نابسامانی خروج آمریکایی‌ها از افغانستان جلب شده بود اتفاقات مهم دیگری هم در منطقه رخ داد که نشان می‌داد آمریکایی‌ها نه فقط در افغانستان بلکه در کل خاورمیانه دچار سردرگمی هستند.
بر کسی پوشیده نیست از لحظه ورود آمریکایی‌ها به منطقه خاورمیانه، ایرانی‌ها می‌دانستند هدف نهایی آمریکایی‌ها اشغال ایران است، چون تا وقتی ایران را‌اشغال نکردند هیچ کاری را نمی‌توانند در منطقه خاورمیانه انجام دهند. از همان زمان هم ایرانی‌ها برنامه‌ریزی کردند که زیر پوست شهر‌های مختلف آتش زیر خاکستر ایجاد کنند تا آمریکایی‌ها مدام در آتش منطقه بسوزند.
در افغانستان ایران و روسیه و چین با هم همکاری کردند تا آمریکایی‌ها را زمین‌گیر کنند و پس از هزینه بیش از دو هزار میلیارد دلاری دیدیم که آمریکایی‌ها با چه وضعیتی از افغانستان خارج شدند و مشاهده کردیم که متحدین آن‌ها قبل از خودشان از افغانستان خارج شدند.
آمریکایی‌ها مدعی هستند که بیش از ۱۲۰ هزار همکار افغان خود را ظرف کمتر از یک‌ماه از این کشور خارج کردند.
یعنی این‌ها عملا خرج بیش از ۱۲۰ هزار مزدور را پرداخت می‌کردند، چرا که قطعا آن‌ها هنوز هم تعداد زیادی مزدور در افغانستان دارند.
تصور کنید با این تعداد می‌شد در افغانستان چه کار کرد و اگر فقط همین‌ها جلوی طالبان می‌ایستادند و مقاومت می‌کردند چه می‌شد.
بماند ارتشی که آمریکا برای افغانستان طی ۲۰ سال ساخت ظرف چند روز فرو پاشید و چکمه آمریکایی‌پوشان تسلیم پابرهنه‌ها شدند. در سوریه و عراق هم آمریکایی‌ها نقشه‌های زیادی داشتند، اما دیدیم همه نقشه‌های آن‌ها چگونه نقش بر آب شد.
مزدوران وابسته به آمریکا و اسرائیل در سوریه به ۴۰۰ متری کاخ ریاست‌جمهوری سوریه رسیدند، اما همپیمانان ایران حاضر به تسلیم نشدند، در حالی که مشاهده می‌کنیم همپیمانان آمریکا در دیگر کشور‌ها مثل افغانستان و یمن و... قبل از اینکه دشمنانشان به آن‌ها برسند فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند.
ژنرال سلیمانی و رفقایش در اوج جنگ در سوریه، همان زمان که داعش با کاخ ریاست جمهوری سوریه ۴۰۰ متر فاصله داشت، خود را به کاخ ریاست جمهوری سوریه رساندند تا نگذارند کاخ ریاست‌جمهوری سقوط کند و متحدشان بشار الاسد را کمک کنند.
متحدی که می‌توانست، به ادعای وزیر خارجه سابق قطر، چند میلیارد دلار از کشور‌های عرب حوزه خلیج‌فارس بگیرد و با خانواده خود در بهترین جا‌های جهان زندگی کند، اما حاضر نشد کشور خود را بفروشد.
بزرگ‌ترین فرماندهان ایران و متحدینش هیچ‌وقت از صحنه دور نشدند و از معرکه فرار نکردند و به همین دلیل هم هیچ وقت روحیه نیروهایشان تضعیف نشد.
در عراق هم همینطور، داعش و متحدینش به مرز‌های بغداد رسیدند. وقتی از داعش صحبت می‌کنیم یعنی عوامل آمریکا و اسرائیل و متحدین عرب آن‌ها در منطقه. بر کسی پوشیده نیست پیشروی‌های داعش تا زمانی در عراق بود که ایرانی‌ها ورود نکرده بودند. همین که ایرانی‌ها و متحدین شان ورود کردند ورق برگشت.
مسعود بارزانی در مصاحبه با شبکه العربیه به‌صراحت اظهار داشت که اربیل در حال سقوط بود و چند ساعت بیشتر امکان مقاومت نداشت، اما ژنرال سلیمانی با نیرو و تسلیحات به داد کرد‌ها رسید و جلوی سقوط اربیل را گرفت.
همه می‌دانند که با ورود الحشد‌الشعبی که مورد حمایت ایران در عراق است، به یکباره همه نقشه‌های آمریکایی‌ها و متحدینشان به‌هم خورد و داعش نابود شد.
در یمن هم امروزه می‌بینیم که علی‌رغم ۷ سال جنگ تمام‌عیار و صد‌ها میلیارد دلار هزینه که آمریکا و متحدینش انجام داده‌اند همپیمانان ایران در حال پیشرفت در مناطق مختلف نیز هستند. اخیرا هم در لبنان مشاهده می‌کنیم حزب‌الله لبنان موفق شده کاری کند آمریکایی‌ها دستپاچه شوند و حاضر شوند هم تحریم‌های خود بر علیه سوریه را زیر پا بگذارند و هم تحریم‌های خود بر علیه لبنان. در فلسطین متحدین ایران توانسته‌اند در مقابل ارتش اسرائیل نه فقط مقاومت کنند بلکه حتی بجنگند و برنده جنگ شوند.‌
می‌دانید راز همه این‌ها چیست؟ ایمان و اعتقاد و پایبندی به اصول ایدئولوژی فکری انقلاب اسلامی، چیزی که متحدین آمریکا ندارند.

آخرین بی‌نظمی دولت روحانی در اجرای قانون بودجه

دومین گزارش دوماهه از نحوه اجرای بودجه سال جاری، از عقب‌ماندگی ۶۶ درصدی در اجرای احکام بودجه حکایت می‌کند.
دیوان محاسبات، دومین گزارش مستمر ۲ ماهه از نحوه اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۰ را منتشر کرد که بر اساس آن تنها ۳۴ درصد احکام اجرایی شده است.
به گزارش «وطن امروز» بر اساس گزارش دوم تفریغ ۲ ماهه در بازه زمانی ۴ ماهه ابتدای سال، از مجموع ۱۷۵ بند، تبصره، مفاد و ۶۰ حکم ۳۴/۵ درصد به صورت کامل اجرا شده است و تعداد ۵۵ حکم معادل ۳۰ درصد از احکام به صورت ناقص اجرا شده و ۶۰ حکم معادل ۳۴/۵ درصد کلاً اجرا نشده است.
نکته قابل توجه اینکه از مجموع ۱۱۱۸ دستگاه اجرایی مشمول ارائه صورتحساب ماهانه، تعداد ۹۰۰ دستگاه معادل ۸۱ درصد در موعد مقرر گزارش دستگاه خود را به دیوان محاسبات کشور ارائه کرده‌اند و ۲۱۸ دستگاه اجرایی معادل ۱۹ درصد همچنان به عنوان «حساب نداده» شناخته می‌شوند. لازم به ذکر است با همکاری خزانه‌داری کل کشور، تعداد دستگاه‌های «حساب نداده» از ۳۰۶ دستگاه در پایان اردیبهشت به ۲۱۸ دستگاه در پایان تیر کاهش یافته است.
بررسی وضعیت تحقق منابع و مصارف بودجه دولت در ۴ ماه منتهی به تیر ۱۴۰۰ از تحقق ۴۷ درصدی منابع بودجه‌ای در مقابل تحقق ۶۲ درصدی مصارف حکایت دارد که به منظور پوشش کسری موجود، دولت بخشی از این کسری را از محل تنخواه‌گردان خزانه و بخشی دیگر را از محل منابع موضوع ماده ۱۲۵ قانون محاسبات عمومی تامین کرده است.
عدم توفیق در حصول کامل منابع درآمدی پیش‌بینی‌شده در قانون از سوی دستگاه‌های اجرایی متولی امر، در مقابل تحقق کامل غالب هزینه‌ها و مصارف پیش‌بینی‌شده، منجر به ادامه روند کسری در بودجه کل کشور در ۴ ماه ابتدای سال شده است.
یافته‌های دیوان محاسبات کشور نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد درآمد‌های مالیاتی مستقیم در ۴ ماه ابتدای سال نسبت به میزان پیش‌بینی شده در قانون بودجه محقق شده که این میزان نسبت به مدت مشابه ۲ ماه ابتدای سال رشد نشان می‌دهد.

نتیجه ۳ سال ارزپاشی؛ رانت ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی

نتیجه ۳ سال ارزپاشی دولت، گرانی بی‌حساب و کتاب کالا‌هایی بوده که باید به خاطر اختصاص ارز دولتی، با قیمتی مناسب به دست مصرف‌کننده رسیدند. در کنار این موضوع، رانت ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی به رانت‌خواران رسیده است.
روزنامه دنیای اقتصاد با انتقاد از تصمیم ۳ سال قبل دولت روحانی در تعیین نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی نوشت: بانک مرکزی در گزارشی حجم ارز ترجیحی تخصیص یافته در پنج ماه ابتدایی سال جاری را اعلام کرد. بر این اساس، حجم ارز ترجیحی تامین شده در پنج ماه ابتدایی سال جاری بالغ بر ۷/۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از دو برابر شده است. این درحالی است که قیمت کالا‌هایی که نهاده‌های تولیدشان ارز ترجیحی دریافت می‌کنند، طی یک سال گذشته افزایش قابل توجهی پیدا کرده‌اند. این دو حرکت متناقض حاکی از آن است که با وجود تحمیل هزینه فرصت بسیار بالا همچنان در برآورده کردن اهداف اولیه خود که افزایش قیمت کالا‌های اساسی است، ناتوان است.
بروز جهش ارزی در اواخر سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷ باعث شد دولت دوازدهم برای حمایت از اقشار ضعیف و متوسط جامعه در تامین نیاز‌های اساسی در اردیبهشت‌ماه تصمیم بگیرد تا ارز ترجیحی ۴۲۰۰ را مصوب کند. هدف اصلی این سیاست، کنترل نوسانات بازار داخلی و جلوگیری از افزایش قیمت کالا‌های اساسی نسبت به سایر کالا‌ها و جلوگیری از افزایش نرخ تورم کشور و همچنین جبران رفاه ازدست رفته بخشی از جامعه بود. با چنین رویکردی دولت، سیاست اختصاص ارز با نرخ ترجیحی از مردادماه ۱۳۹۷ را با تعیین ۲۵ قلم کالا به عنوان کالا‌های اساسی در نظر گرفت که از همان ابتدا با مخالفت‌های کارشناسی مراجع متعددی روبه رو بود.
نتیجه سه سال ارزپاشی و رانت به وجود آمده از همان ابتدا قابل پیش‌بینی بود. با اینکه بانک مرکزی و دیگر نهاد‌های ذیربط تلاش‌هایی را در جهت کاهش این رانت‌ها انجام داده‌اند، چنین سیاست رانت‌زایی را نمی‌توان با چند بخشنامه و مقررات، کنترل و پایش کرد. در نتیجه ارز ۴۲۰۰ به هدف‌های تعیین شده‌اش نرسید و با وجود امکان مبادلات غیررسمی برخی کالا‌ها مانند دام و طیور، قیمت بسیاری از این کالا‌ها بدون توجه به ارز ترجیحی تخصیص‌یافته به این نهاده‌ها تعیین می‌شد. به‌طور خلاصه سازوکار اختصاص ارز ترجیحی، هدف حمایت از مصرف کنندگان و تثبیت قیمت کالا‌های اساسی را چندان محقق نکرده و در مقابل، انحراف‌های تخصیصی و فساد‌های گسترده‌ای را در اقتصاد ایران دامن زده است.
برای بررسی تاثیر این سیاست بر کنترل قیمت کالا‌های اساسی می‌توان تغییرات قیمت برخی از آن‌ها را در سال اخیر مورد بررسی قرار داد. براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران از تورم در مرداد ماه، گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» در یک سال گذشته ۱۰۲ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. گروه عمده «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» نیز طی این مدت ۶۷/۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.
باید توجه کرد که تخصیص ارز ترجیحی به منظور کنترل قیمت کالا‌های اساسی و اقلام پرمصرف خانوار انجام می‌شود تا از این طریق بخشی از رفاه از دست رفته خانوار‌های ایرانی را جبران کند، در حالی که بررسی آمار‌های تورم منتشرشده از سوی مرکز آمار، حاکی از آن است که این سیاست علاوه بر شکست در سال‌های گذشته، در سال جدید نیز کاری از پیش نبرده و اثر آن در کنترل قیمت کالا‌های اساسی را می‌توان به نوعی صفر و حتی منفی دانست؛ چرا که تخصیص ارز ترجیحی و ورود مواد اولیه ارزان قیمت با به هم ریختن قیمت‌های نسبی و تحت تاثیر قراردادن محاسبات فعالان اقتصادی به سوءسرمایه‌گذاری و هدررفت منابع منجر می‌شود. اگر بخواهیم به صورت تخمینی میزان خسارت ناشی از اختلاف ریالی دلار ۴۲۰۰ و نرخ روز بازار را محاسبه کنیم، متوجه می‌شویم که از این ناحیه بالغ بر ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رانت ایجاد می‌شود.

**************

روزنامه وطن امروز**

تأکید رئیس دستگاه قضا بر لزوم بازنگری برخی قوانین به نفع زنان

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در دیدار اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه همه باید حامی حقوق و حافظ کرامت زنان باشند، بر لزوم بازنگری و تغییر برخی رویکردها، رفتار‌ها و قوانین به نفع زنان و خانواده تأکید کرد و افزود: باید منزلت و عظمت زن و کمک به زن به عنوان یک انسان دارای شرافت و جایگاه والا، سرلوحه کار همه دستگاه‌ها قرار گیرد. وی خاطرنشان کرد: تربیت فرزند به نوع تربیت پدر و مادر و هم به جامعه گره خورده است، اما مسلما رفتار‌های مسؤولانه یک مادر وظیفه‌شناس و آگاه به وظایف تربیتی بیشترین نقش را در شکل‌گیری شخصیت فرزند دارد.
رئیس قوه قضائیه برنامه‌ریزی برای جلوگیری از افزایش طلاق و تبعات ناشی از آن در کشور را امری ضروری دانست و گفت: مجلس و دستگاه قضا و نهاد‌هایی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به طور جدی درباره مسائلی، چون حضانت، تربیت و دیگر موضوعات مرتبط تدبیر کنند که اگر پدر و مادری ناچار به جدایی و متارکه شدند، کمترین آسیب به زن و فرزند وارد شود. وی مبارزه با فساد در همه ساحت‌ها بویژه فساد مالی و اداری را از مطالبات اصلی مردم دانست و از مجلسی‌ها خواست دستگاه قضا را در انتخاب بهترین روش برای برخورد و ریشه‌کنی فساد کمک کنند تا ضمن مقابله با مفاسد، خللی در روند سرمایه‌گذاری و تولید پیش نیاید.

می‌توانیم در هر پهنه آبی که لازم باشد حضور داشته باشیم

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: امروز در همه پهنه‌های آبی جهان هر وقت که فرمانش صادر شود با اقتدار می‌توانیم حضور پیدا کنیم.
امیر دریادار شهرام ایرانی در نشست خبری تشریح ماموریت هفتادوپنجمین ناوگروه نداجا اعزامی به شمال اقیانوس هند و بندر سن‌پترزبورگ روسیه، اظهار کرد: بزرگ‌ترین و تاریخی‌ترین رویداد نظامی در حوزه دریا توسط نیروی دریایی با اعزام ناوگروه رزمی متشکل از ناوشکن تمام ایرانی سهند و ناوشکن بندر مکران با اقتدار و موفقیت به اتمام رسید و ناوگروه توانست ماموریتش را با پیمودن ۴۵ هزار کیلومتر در اقیانوس‌ها و در مقابله با طبیعت خشن اقیانوس‌ها به اتمام برساند و به میهن مراجعت کند.
وی افزود: نشان دادن خودباوری و توانمندی جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی آن چیزی است که در این ماموریت اهمیت داشت. این ناوگروه برای کسانی که توانمندی فرزندان ایران‌زمین را هیچ‌گاه باور نداشتند، این نتیجه را داشت که امروز این توانمندی را باور دارند. ایرانی با بیان اینکه امروز دیگر در همه پهنه‌های آبی جهان هر وقت که فرمانش صادر شود با اقتدار می‌توانیم حضور پیدا کنیم، اظهار کرد: در حوزه پیشران‌های دریایی باید گفت بومی‌سازی این پیشران‌ها برای ما مهم است و بزودی شاهد ساخت نخستین پیشران تمام ایرانی خواهیم بود که در عرصه دریا به همه ارگان‌ها کمک می‌کند.

امیرعبداللهیان:
تأمین واکسن کرونا از اولویت‌های وزارت امور خارجه است

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست با فعالان اقتصادی و مسؤولان اتاق ایران، بخش خصوصی را موتور محرک روابط میان کشور‌ها و حلقه‌های تجاری و اقتصادی را عاملی کمک‌کننده در پایایی سیاست خارجی و مقوم آن ارزیابی کرد و بر عزم وزارت امور خارجه در حمایت از نقش و مشارکت‌دهی هر چه بیشتر بخش خصوصی در مراودات با کشور‌ها تاکید کرد. امیرعبداللهیان در ادامه تامین واکسن کرونا را از اولویت‌های اصلی وزارت امور خارجه ذکر کرد و اقدامات این وزارتخانه در شتاب‌دهی فراوان به تامین واکسن مورد نیاز کشورمان در روز‌های گذشته را تشریح کرد و گفت: از همکاری بخش خصوصی در این زمینه استقبال می‌کنیم.

سفیر ایران در عراق:
دور چهارم مذاکرات ایران و عربستان برگزار خواهد شد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در برنامه «لعبه الکراسی» که از شبکه الشرقیه عراق پخش می‌شود، گفت: بعد از مستقر شدن دولت جدید ایران به ریاست سیدابراهیم رئیسی، دور چهارم گفتگو‌های تهران- ریاض برگزار خواهد شد. ایرج مسجدی اشاره‌ای به زمان و مکان دقیق این گفتگو‌ها نکرد. مسجدی تاکید کرد: مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق نقش مهمی در برگزاری ۳ دور قبلی مذاکرات میان ایران و عربستان داشت و تهران احساس خوبی نسبت به دور بعدی برای رسیدن به نتایج خوب دارد. سفیر ایران در بغداد در بخش دیگر این گفتگو خاطرنشان کرد: امنیت عراق با وجود نیرو‌های آمریکایی محقق نخواهد شد و اخراج آن‌ها مطالبه اساسی برای تحقق ثبات در عراق و منطقه است. مسجدی تاکید کرد متهم کردن ایران به هدف قرار دادن کاروان‌های نظامی و هیات‌های دیپلماتیک خارجی در عراق تنها حرف‌های بی‌ارزش آمریکایی است.
مسجدی درباره تحولات افغانستان هم گفت: همه باید به دنبال ایجاد امنیت در افغانستان باشند و همه باید به مردم افغانستان کمک کنند. وی افزود: همکاری ما با طالبان به موضع و عملکرد آن‌ها نسبت به ایران بستگی دارد و طبیعتا از آن‌ها می‌خواهیم که روابط‌شان با تهران بر اساس احترام باشد، این مساله باعث می‌شود ایران با طالبان همکاری کند.

********************

روزنامه خراسان**

پیشنهاد همه پرسی درباره یارانه پنهان، از تایید تا تکذیب

یک عضو کمیسیون شورا‌های مجلس گفت: با توجه به میزان پرداخت بالای یارانه پنهان، تقاضای برگزاری همه پرسی را برای حذف یارانه‌های پنهان و پرداخت نقدی آن مطرح کرده‌ام که تاکنون ۲۲ امضا برای آن جمع آوری شده است. اگرچه یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس این خبر را تکذیب کرد. ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شورا‌های مجلس در گفتگو با خبرگزاری ایلنا علت این تقاضا را این طور مطرح کرده است: با توجه به میزان بسیار بالای یارانه پنهان که در سال پرداخت می‌شود، براساس اصل ۵۹ و ماده ۳۶ قانون، تقاضای برگزاری همه پرسی را برای حذف یارانه‌های آشکار و پنهان و پرداخت مستقیم به مردم مطرح کرده‌ام. به گفته ابوترابی، تاکنون ۲۲ نفر از نمایندگان نامه این تقاضا را امضا کرده‌اند و برای مطرح شدن به ۱۰۰ امضا نیاز دارد. همچنین تصویب این تقاضا به کسب حداقل دو سوم آرای نمایندگان مجلس نیازمند است. با این حال یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:در مجلس طرحی برای حذف یارانه پنهان و آشکار تدوین نشده است چرا که هرگونه بحث درباره یارانه‌ها نیاز به کار کارشناسی دقیق و لحاظ کردن نظر مردم دارد. رحیم زارع در گفتگو با خانه ملت افزود: ممکن است یکی از همکاران نماینده، نظری درباره وضعیت یارانه پنهان و آشکار داشته باشد که بدیهی است بیان نظر یکی از همکاران نماینده، به منزله مصوبه مجلس نیست.

۳ شرط ورود استارت آپ‌ها به بورس

حسین بردبار- عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ورود استارت آپ‌ها به بورس را به دلیل شرایط اقتصاد فعلی کشورمان سخت و نیازمند سه شرط دانست و اظهار امیدواری کرد که دولت جدید بتواند این سه شرط را محقق کند. به گزارش خراسان، دکتر روح ا... رحمانی، در کنفرانس تحول دیجیتال که در دانشگاه تهران برگزار شد، شرط اول را سرعت دادن به فرایند ثبت شرکت دانست و گفت: سرعت ثبت شرکت خیلی کند است و چند ماه طول می‌کشد در حالی که باید ۶۰ دقیقه یا کمتر طول بکشد و این توانایی در کشور وجود دارد. وی دومین موضوع را مرتبط با مالیات و بیمه دانست و افزود: مالیات و بیمه نباید در کشور معما باشد و ظرف ۶۰ ثانیه باید مشخص شود. به گفته وی، ورود یک شرکت در بورس نیز باید ظرف ۶۰ روز یا کمتر محقق شود.

فرضیه حبس شاخص در کانال ۱.۵ میلیون تقویت شد

بعد از عقبگرد شاخص کل بورس در هفته گذشته و شروع صعودی در هفته جاری، شاخص باز هم درگیر نوسان شد تا نه روند‌های صعودی پایدار بماند و نه روند‌های نزولی و فرضیه حبس شاخص کل در کانال ۱.۵ میلیون واحد قوت بگیرد.
به گزارش خراسان، فارغ از روند امروز، آن چه واضح است تثبیت روند نوسانی بازار است. بعد از نوسانات هفته گذشته، بسیاری بازار را این گونه تحلیل کردند که باید منتظر یک دوره استراحت در کانال ۱.۵ میلیون واحد (شاخص کل بین ۱.۵ تا ۱.۶ میلیون واحد) باشیم چرا که انرژی کافی برای عبور از ۱.۶ میلیون واحد وجود ندارد و از سوی دیگر در سطح ۱.۵ میلیون واحد نیز حمایت خوبی از بازار وجود دارد. ضمن این که روند نرخ ارز نیز فعلا متوقف و این نرخ مهم در سطح ۲۷ هزار تومان تثبیت شده است. لحاظ این موضوع در کنار نزدیک شدن شاخص به سطح حمایتی ۱.۵ میلیون واحد شرایطی را فراهم کرده است که امید‌ها برای سبز شدن بازار در معاملات امروز تقویت شود.

********************

روزنامه ایران**

تجمع اتباع افغانستان مقابل سفارت پاکستان در تهران

خبر اول اینکه، جمعی از اتباع افغانستانی مقیم تهران در اعتراض به سیاست‌ها و رفتار دولت پاکستان نسبت به تحولات کشورشان در مقابل سفارت این کشور تجمع کردند. به گزارش ایسنا، در پی تحولات اخیر افغانستان و پیشروی طالبان و تصرف اکثر شهر‌های افغانستان توسط این گروه، درگیری میان نیرو‌های مقاومت ملی در پنجشیر و طالبان ادامه داشت که با وجود موفقیت‌های نیرو‌های مقاومت در مقابله با طالبان، شامگاه دوشنبه هفته جاری طالبان توانست با کمک نیرو‌های پاکستان پیشروی کند و برخی نیرو‌های مقاومت ملی هم در پنجشیر به شهادت رسیدند. با توجه به اینکه گفته می‌شود پاکستان دخالت مستقیمی در تحولات اخیر داشته است، این تجمع کنندگان نسبت به رفتار پاکستان اعتراض کردند. تجمع کنندگان که پلاکارد‌هایی با تصاویر احمد شاه مسعود و احمد مسعود در دست داشتند، شعار‌هایی در مخالفت با طالبان و پاکستان و در حمایت از جبهه مقاومت سردادند.

فقط ۶ درصد لوایح و طرح‌ها در مجلس، قانون شدند

خبر دیگر اینکه، یک نماینده مجلس با تأکید بر ضرورت لایحه محوری در مجلس گفت: آنچه امروز شاهد آن هستیم این است که کفه ترازوی طرح‌ها از کفه ترازوی لوایح ارسالی به مجلس سنگین‌تر است. به گزارش ایرنا، سید محمد مولوی نایب رئیس کمیسیون آموزش ادامه داد: ما باید در برنامه‌هایمان تجدیدنظر کرده و نظارت‌هایمان را افزایش دهیم، طرح‌ها را کاهش دهیم و مجلس را با هماهنگی دولت، مجلسی لایحه‌محور کنیم. این موضوع به کیفیت کار مجلس کمک می‌کند. نماینده آبادان افزود: تنبلی و کم‌توجهی بعضی از دستگاه‌های اجرایی باعث شد تا نمایندگان به خاطر مسائل و دغدغه‌هایشان به ارائه طرح روی آورند که این مسأله با هماهنگی مجلس و دولت حل خواهد شد. وی گفت: در مجلس دهم ۷۳۳ طرح و لایحه اعلام وصول شد که ۵۰۵ مورد آن طرح و ۲۲۸ مورد آن لایحه بود که خروجی آن تصویب ۱۸۸ قانون بود که تقریبا ۲۵ درصد طرح‌ها و لوایح اعلام وصول شده را شامل می‌شود. مولوی خاطرنشان کرد: الان که ۱۵ ماه از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد، ۵۶۰ طرح و لایحه اعلام وصول شده که ۴۱۸ مورد آن طرح و ۱۴۲ مورد آن لایحه است و خروجی آن ۳۴ قانون مصوب مجلس بوده است که ۶ درصد طرح‌ها و لوایح اعلام وصول شده را شامل می‌شود. اگر بخواهیم به همین شکل به مسیر خود ادامه دهیم قطعا با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

دو مأمور خاطی اوین دو ماه قبل تنبیه شده بودند

شنیدیم که، رئیس سازمان زندان‌ها گفت: بسیاری از خطا‌های فیلم‌های ‎زندان اوین پیش از انتشار، یا درحال بررسی بود یا رسیدگی شده بود. به گزارش «ایران» محمدمهدی حاج محمدی در توئیتر نوشت: «‏گفته شد بسیاری از خطا‌های فیلم‌های زندان اوین پیش از انتشار، یا درحال بررسی بود یا رسیدگی شده بود. گرچه عصبانیت در محیط‌های کم تنش‌تر نسبت به زندان نیز دور از انتظار نیست؛ اما دو مأمور خاطی در تصاویر که باهم درگیر شده بودند، دو ماه قبل از انتشار فیلم‌ها تنبیه شده بودند.»

احتکار داروی کرونا از سوی معاون یک بیمارستان در تهران

دست آخر اینکه، رئیس سازمان بازرسی کل کشور از کشف داروی ضد کرونایی رمدسیویر احتکار شده از سوی معاون یکی از بیمارستان‌های تهران خبر داد و گفت که پرونده این امر به دادستان تهران ارسال شده است. به گزارش صدا و سیما، حجت‌الاسلام حسن درویشیان در جلسه شورای عالی قضایی درباره دیگر پرونده تشکیل شده در همین زمینه، افزود: پرونده دیگر نیز که مربوط به فروش دارو‌های دولتی کرونا در بازار آزاد است که گزارش این موضوع نیز به دادستان کل کشور ارسال شده است. رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین گفت: با پیگیری‌های انجام شده از سوی سازمان بازرسی کل کشور، مرحله نخست طرح تصفیه خانه جدید آب شرب قم که حدود ۱۰ سال از آغاز کار اجرایی آن می‌گذشت، ظرف روز‌های آتی به بهره‌برداری خواهد رسید و طبق قولی که داده شده است، مرحله دوم این پروژه نیز تا ۴ ماه آتی به بهره‌برداری می‌رسد. حجت‌الاسلام درویشیان درباره انتشار خبری پیرامون سِرُم‌های آلوده خریداری شده از ترکیه اظهار کرد: پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد که هم تاریخ مصرف این دارو‌ها تا ۲ سال دیگر است و هم اینکه هیچ گونه آلودگی در آن‌ها وجود ندارد.

********************

روزنامه شرق**

درخواست ناتو از چین:
به مذاکرات کنترل تسلیحاتی بپیوندد

رئیس ناتو از چین خواست به معاهدات بین‌المللی محدودیت گسترش تسلیحات هسته‌ای بپیوندد و هشدار داد که مهمات هسته‌ای پکن به‌سرعت در حال گسترش است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل این اتحادیه نظامی، اظهار کرده است که در آینده کشور‌های بیشتری باید در مذاکرات کنترل تسلیحات شرکت کنند نه اینکه فقط ایالات متحده و روسیه در این مذاکرات باشند. او در نشست سالانه کنترل تسلیحات ناتو گفت: «چین به‌عنوان یک قدرت جهانی در عرصه کنترل تسلیحات هم مسئولیتی جهانی دارد و پکن هم از محدودیت‌های دوطرفه بر تعداد تسلیحات، افزایش شفافیت و بیشتر قابل پیش‌بینی بودن بهره خواهد برد. این موارد بنیان‌های ثبات بین‌المللی را تشکیل می‌دهند». استولتنبرگ همچنین هشدار داد چین در حال احداث تعداد زیادی ایستگاه‌های جدید موشکی است که باعث می‌شود قابلیت هسته‌ای این کشور «به نحوی قابل توجه افزایش یابد». گرچه میزان دقیق مهمات هسته‌ای چین معلوم نیست، ناظران بین‌المللی تخمین می‌زنند که بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ کلاهک هسته‌ای داشته باشد. این کشور رسما سیاستی را تدوین و اتخاذ کرده است که از تسلیحات هسته‌ای در کمترین حد و برای بازدارندگی استفاده کند و سیاست «حمله‌نکردن در ابتدا» دارد که وعده می‌دهد هیچ وقت از تسلیحات هسته‌ای علیه کشوری که هسته‌ای نیست استفاده و حتی آن‌ها را تهدید نکند و فقط وقتی شلیک کند که هدف حمله هسته‌ای قرار گرفته باشد. سال گذشته از چین دعوت شد به پیمان استارت نو روسیه و ایالات متحده بپیوندد. با وجود این، پکن از پیوستن به این پیمان خودداری و استدلال کرد نیروی هسته‌ای این کشور در مقایسه با دو غول جنگ سرد سابق اندک است و به همین دلیل نیازی نیست حجم آن‌ها را کاهش دهد.

رهبران جهان هشدار دادند:
بولسونارو «در تدارک کودتا» است

گروهی از رهبران جهان هشدار دادند ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل و متحدانش در تدارک کودتایی نظامی‌اند که «دموکراسی را در برزیل به مخاطره خواهد انداخت». حدود ۱۵۰ نماینده مجلس، وزیر و رؤسای جمهور سابق از ۲۶ کشور در نامه‌ای سرگشاده این زنگ خطر را به صدا درآوردند که احتمال بروز یک شورش وجود دارد که از شورش «دزدی را متوقف کنید» آمریکاییان در مجلس ایالات متحده در ژانویه (۲۰۲۱) الگو گرفته است. در این نامه آمده است: «اکنون رئیس‌جمهور ژائیر بولسونارو و متحدانش، از جمله گروه‌های افراطی معتقد به برتری نژادی سفیدپوستان، پلیس نظامی و مقام‌های دولتی در تمام سطوح حکومت، در حال آماده‌شدن برای به‌راه‌انداختن یک راهپیمایی سراسری در کشور علیه دیوان عالی و کنگره کشور هستند که نگرانی‌هایی از بروز کودتا در سومین دموکراسی بزرگ دنیا به وجود آورده است». این رهبران جهان از جمله خوزه لوئیز رودریگز ساپاترو، نخست‌وزیر سابق اسپانیا و فرناندو لوگو، رئیس‌جمهور سابق پاراگوئه، ادعا کردند آقای بولسونارو در هفته‌های اخیر به روش‌های مختلف نهاد‌های دموکراتیک را نادیده گرفته است. در این نامه نوشته شده است: «در تاریخ ۱۰ آگوست او دستور داد رژه نظامی بی‌سابقه‌ای در برازیلیا، شهر پایتخت، برگزار شود. هم‌زمان، با متحدانش در کنگره برای اعمال اصلاحاتی وسیع در نظام انتخاباتی کشور فشار می‌آورد؛ انتخاباتی که به طور گسترده یکی از مطمئن‌ترین و معتبرترین سیستم‌های دنیا تلقی می‌شود». هافینگتون‌پست نیز گزارش داده که بولسونارو پیامی را از طریق واتس‌اپ منتشر کرده و از هوادارانش خواسته است بزرگ‌ترین راهپیمایی تاریخ برزیل را ترتیب دهند تا قدرت خود را اثبات کنند. در این پیام همچنین ادعا شده است که «قانون اساسی کمونیستی» برزیل قدرت بولسونارو را از او گرفته و «قوه قضائیه، چپ‌گرایان و گروه‌های مخفی ذی‌نفع» را به توطئه علیه او متهم کرده است. پیش‌تر آقای بولسونارو گفته بود تنها سه احتمال برای آینده او وجود دارد: پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۲، زندان یا مرگ. اما نظرسنجی‌ها بولسونارو را بسیار عقب‌تر از لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهور سابق چپ‌گرای این کشور، نشان می‌دهد که باعث می‌شود گزینه اول‌بودن بولسونارو در نظام انتخاباتی فعلی بسیار کمتر محتمل باشد.

************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات