صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۳۳۶۷۴

اخبار ویژه ۲۸ شهریور

روزنامه کیهان**

گزارش اندیشکده آمریکایی از پیروزی بزرگ ایران

«انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» در‌باره نتایج عضویت ایران در پیمان همکاری‌های شانگ‌های نوشت: این عضویت می‌تواند تا حد زیادی تلاش‌های کشور‌های غربی جهت منزوی سازی ایران را تضعیف کند و زمینه را برای توسعه هر چه بیشترِ روابط تهران با چین، روسیه، و دیگر دولت‌های منطقه آسیای میانه هموار سازد.
اندیشکده آمریکایی با بیان اینکه رویداد مذکور، پیروزی بزرگی برای دولت ایران است، می‌افزاید: این اتفاق در نوع خود می‌تواند اهرم‌های قدرتِ قابل توجهی را در اختیار ایران جهت مقابله با چالش‌های بین‌المللی قرار دهد. ایران بالاخره توانست در نشست اخیر سازمان همکاری‌های شانگهای، عضو اصلی سازمان شود. امری که به زعم بسیاری از ناظران و تحلیلگران حامل منافع زیادی برای تهران است و به طور خاص می‌تواند برای دولت ابراهیم رئیسی، آن هم در شرایطی که گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد آینده مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب و همچنین اوج‌گیری مجدد طالبان در جوار مرز‌های شرقی ایران مطرح می‌شود، به مثابه یک پیروزی قابل توجه ارزیابی شود.
سازمان همکاری‌های شانگ‌های اغلب به مثابه یک بلوک قدرتِ ضدغربی مورد‌اشاره قرار گرفته است. از منظر عملی، عضویت ایران می‌تواند حامل پیامد‌های مختلفی باشد. تهران اکنون می‌تواند در تصمیم سازی‌های سازمان همکاری‌های شانگ‌های نقشی اساسی بازی کند (تصمیمات در این سازمان با اجماع نظر اعضا گرفته می‌شوند). همچنین پرستیژ و احترام بین‌المللی که ایران با عضویت در سازمان شانگ‌های کسب می‌کند، در نوع خود از اهمیت زیادی برخوردار است. ایران عملا با عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای، مشارکت و همکاری‌های منطقه‌ای خود با اعضای سازمان شانگ‌های مخصوصا چین و روسیه را تقویت و تحکیم کرده است.
عضویت ایران، عملا موقعیت او را در مقابل آمریکا نیز تقویت می‌کند. مقام‌های ایرانی بار‌ها و بار‌ها سازمان همکاری‌های شانگ‌های را نمودی از تغییر در کریدور‌های قدرت جهان از آمریکا به سمت سازوکار‌های دسته جمعیِ غیرغربی توصیف کرده‌اند. در شرایط کنونی، موضع مثبت کشور‌های عضو سازمان شانگ‌های مبنی بر پذیرش ایران، نمودی از تشدید اختلافات و شکاف‌های کلی اعضای اصلی این سازمان مخصوصا چین و روسیه و هند با بلوک قدرت غربی به رهبری آمریکا به حساب می‌آید.
از سوی دیگر عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های تا حد زیادی می‌تواند ناشی از دغدغه‌های کشور‌های عضو این سازمان درمورد تحولات افغانستان و امید به کنش‌گری سازنده ایران در این سازمان در رابطه با مسئله مذکور باشد و در عین حال حضور تهران در سازمان مذکور می‌تواند زمینه را برای مهار هر چه بیشتر تبعات منفی اوج‌گیری طالبان در افغانستان نیز هموار کند.
سازمان همکاری‌های شانگ‌های همواره از تحمیل‌گری غرب و همچنین رویه‌های مداخله‌جویانه آن‌ها در دیگر کشور‌ها ابراز نارضایتی کرده است. امری که تا حد زیادی مورد توجه ایران نیز بوده است. از سویی ایران با استفاده از سازوکار‌های امنیتی موجود در سازمان همکاری‌های شانگ‌های می‌تواند مبارزات خود علیه تروریسم و افراط‌گرایی را نیز با قدرت بیشتری دنبال کند و عملا از ظرفیت‌های بیشتری در این رابطه برخوردار شود. از سویی ایران می‌تواند از منابع اطلاعاتی دیگر کشور‌های عضو نیز در مسیر مبارزه با تروریسم و گروه‌هایی که علیه منافع ملی آن فعال هستند استفاده کند. این فرصتی مغتنم برای ایران است.
به طور کلی عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، تا حد زیادی می‌تواند تلاش‌های کشور‌های غربی جهت منزوی سازی ایران را تضعیف کند و زمینه را برای توسعه هر چه بیشتر روابط تهران با چین، روسیه، و دیگر دولت‌های منطقه آسیای میانه هموار سازد. عضویت ایران همچنین نقش تهران در مدیریتِ امنیت منطقه‌ای و تقویت اهرم‌های قدرت ایران در مواجهه با کشور‌های غربی و مخصوصا آمریکا را نیز به دنبال خواهد داشت.

جبهه اصلاحات سکته کرده است

عضو فراکسیون امید و هیئت‌رئیسه مجلس در مجلس دهم معتقد است جبهه اصلاحات سکته راهبردی کرده است.
محمدعلی وکیلی در گفتگو با برنامه تلویزیونی شناسنامه و در پاسخ به این سوال که «برخی عنوان می‌کنند راهبرد اصلاح‌طلبان این است که فعلاً سکوت ۶ ماهه داشته باشند و بعد به نوعی با راهبرد جدید به نقد وضع موجود و دولت بپردازند. این را تائید می‌کنید؟» اظهار داشت: البته اگر کسی ظرفیت سکوت داشته باشد مزیت است. ولی با شناختی که من از اصلاح‌طلبان و دوستانم دارم خیلی ظرفیت سکوت ندارند؛ البته در کار سیاسی ایجاد سکوت، آرامش قبل از طوفان یا مهیا شدن برای یک طوفان، این خودش یک کنش سیاسی است، اما شاید کنش اخلاقی نباشد.
وی درباره ارزیابی‌اش از آقای روحانی و دولت جدید گفت: آقای رئیسی به لحاظ شخصیتی همان ویژگی‌هایی که از ایشان سراغ داشتیم همچنان با همان‌ها در ساحت رئیس جمهوری تا الان ظاهر شده؛ یعنی همان صداقت و بدون پیرایه و رفتار بدون کلیشه و بدون تشریفات و مردمی بودن، همچنان با آقای رئیسی همراه است و این ۵۰ درصد شرط موفقیت در اداره یک دولت است؛ ۵۰ درصد دیگر به کابینه‌ای برمی‌گردد که ایشان شکل داده است.
آقای رئیسی در تشکیل کابینه به عقیده من می‌توانست بهتر عمل کند. شخصاً گمان می‌کردم که اگر بنا می‌بود که ما یک ابردولت شکل دهیم و چه کسی می‌توانست، از چه کسی پذیرفته بود که این ابردولت شکل گیرد، فکر می‌کردم آقای رئیسی می‌تواند. اما دولتی که الان شکل گرفته در مجموع از این جهت که توزیع سهام بین احزاب سیاسی نکرده و تلاش کرد افرادی که خود شناخت دارد را جمع کند و کابینه را با آن‌ها شکل دهد یک گام رو به جلو بود. از این جهت که کابینه را تبدیل به گوشت قربانی بین احزاب سهم‌خواه نکرده یک امتیاز مهمی بود. از اینکه تلاش کرده وزن کابینه به حوزه اقتصاد بدهد نشان می‌دهد آقای رئیسی توجه دارد مسئله اول کشور اقتصاد است.
مدیر مسئول روزنامه اصلاح‌طلب ابتکار در ادامه و درباره شانس طیف متبوعش در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در این که ما شانسی در این دوره انتخابات به‌عنوان جریان اصلاح‌طلب نداشتیم، تردیدی ندارم. نه فقط آقای عارف بلکه بزرگانی که پایگاه مردمی بهتری دارند اگر در این صحنه می‌آمدند، ما شانس نتیجه‌گیری نداشتیم.
در جایی گفته بودم حتی اگر آقای خاتمی هم می‌آمدند و تائید صلاحیت می‌شدند هم ما شانس قطعی پیروزی نداشتیم. ما در جزر اصلاح‌طلبی رفتار مردم به سر می‌بریم و الان مد اصولگرایی شکل گرفته است.
وکیلی خاطرنشان کرد: بخشی از دوستان ما در این سالیان در نتیجه تغییراتی که در صورت‌بندی گفتمانی آن‌ها اتفاق افتاده، از روایت اصلاح‌طلبی در جمهوری اسلامی عدول و عبور کردند و به همین دلیل ما را که در مجلس دهم بودیم متهم می‌کردند، که باید کنش مشابه کنش مجلس ششمی داشته باشیم و وارد فاز برخورد‌های چریکی و پارتیزانی با هرم قدرت و ساخت قدرت بشویم و وقتی می‌دیدند با تفاوت نگاهی مثل ما روبرو می‌شوند که این نوع سیاست‌ورزی را برنمی‌تابیم، ما را متهم می‌کردند به اینکه این‌ها آدم‌های واداده و سازشکار و اصلاح‌طلب بدلی هستند. انواع اتهام، عنوان و برچسب را همین جریان در بیرون بر ما بار کردند. «حزب اتحاد ملت» به عقیده من در پیشانی این جریان بود.
این فعال اصلاح‌طلب درباره عملکرد دولت روحانی می‌گوید: روحانی در ۴ سال اول به حدی در ویترین و گلخانه جذابیت برجام بود و برای مردم هم آنقدر برجام پرجاذبه شد که رفتار شخصی روحانی را در چگونه اداره کردن کشور و دولت به چشم نیاوردیم. در دوره دوم بود که فهمیدیم این آدم منهای برجام هیچ نسخه‌ای برای اداره کشور ندارد. پرونده‌ای در دست دارد و مسئول یک پرونده است. این برجام که کنار رفت شخصیت این فرد عیارسنجی شد. او باید دولت اداره کند، باید وزیر اقتصاد را پای کار بیاورد، باید وزیر بهداشت را پای کار بیاورد، باید کشور را در کرونا راهبری کند.
اینجا‌ها بود که فهمیدیم‌ای داد و بیداد! من ۴۶ سخنرانی در استان‌های مختلف در زمان انتخابات برای ایشان کردم و بالاترین مناظره‌ها را با همه اصولگرایان شناسنامه‌دار در ارتباط با دولت آقای روحانی داشتم، اما من یک روزنامه نگار هستم و کارکرد اصلی من نقد کردن، سرمقاله نوشتن و این‌ها است، اگر در جایی تعریف می‌کنیم حتماً این تعریف چک سفید امضا نیست.

العربیه: ایران، دو برابر صادرات نفت محصولات پتروشیمی فروخت

سایت شبکه سعودی «العربیه» در گزارشی نوشت «ایران با روش‌های پیچیده و دور زدن تحریم‌ها توانسته ۲۰ میلیارد دلار درآمد کسب کند.»
سایت این شبکه نوشت: به گفته برخی منابع تجاری و مسئولان به‌رغم تحریم‌های شدید اعمال شده از سوی ایالات متحده آمریکا، صادرات مواد سوختی و محصولات پتروشیمی ایران در سال‌های گذشته رونق یافته است.
آمریکا در سال ۲۰۱۸ به دنبال خروج از توافق هسته‌ای با ایران و بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران با اتخاذ راهبرد فشار حداکثری بر این کشور، آن را از منبع اصلی درآمد‌های نفتی محروم کرد. اما این تحریم‌ها بر فروش مواد سوختی و محصولات پتروشیمی ایران که رصد و تحت پیگرد قرار دادن آن دشوار است، تاثیری نگذاشت.
نفت خام ایران را می‌توان از روی درجه و دیگر خواص آن شناخت، کما این‌که می‌توان نفتکش‌های بزرگ حامل آن را از طریق ماهواره‌ها رصد کرد، اما تعقیب فروش مواد سوختی و محصولات پتروشیمی دشوار است. ایران در سال ۲۰۲۰ به ارزش ۲۰ میلیارد دلار یعنی دو برابر ارزش نفت خام صادراتی خود مواد پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی صادر کرده است.
یک عضو شورای اداری صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران در تهران به «رویترز» گفته که «جهان گسترده است و روش‌های دور زدن تحریم‌ها هم بسیار و نامحدود است. قیمت‌های رقابتی و موقعیت ایران در نزدیکی شاهراه‌های دریایی محصولات آن را پرطرف‌دار کرده است. مشتریان محصولات پالایش شده بیش از واردکنندگانی هستند که خود دارای تاسیسات پالایشگاهی مجهزی برای پالایش نفت خام ایران هستند.
این مقام ایرانی گفت، علاوه بر آن ایران در مقادیر کمی که وزارت خزانه‌داری آمریکا به سختی قادر به رصد آن است و با استفاده از کامیون‌های نفتکش، سوخت به کشور‌های مجاور صادر کرده است.
تهران از ماه آوریل گذشته مذاکراتی را در وین برای احیای توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی آغاز کرده و در عین حال تاکید کرده تا زمانی که ایالات متحده تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را رفع نکند، این کشور فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود نخواهد کرد.

سرگیجه مدعیان اصلاحات درباره عضویت در پیمان شانگ‌های

مرور تحلیل‌های مدعیان اصلاحات و اعتدال، از سردرگمی و نقیض‌گویی این طیف درباره پیمان شانگ‌های حکایت می‌کند.
فعالان سیاسی و رسانه‌ای این طیف از یک سو مدعی بوده‌اند بدون پیوستن به FATF و اجرای برجام، امکان عضویت در پیمان شانگ‌های وجود ندارد و از طرف دیگر اکنون که این اتفاق افتاده یا ادعا می‌کنند این عضویت کار دولت روحانی بوده (بی‌آنکه به حل نشدن مسئله FATF و برجام اشاره کنند) یا برخی از همان‌ها مدعی‌اند اساسا شانگ‌های پیمان اقتصادی نیست و آورده‌ای برای ایران ندارد!
به عنوان مثال قبل از قطعی شدن موضوع عضویت، فلاحت‌پیشه (رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم) مدعی شده بود: کشور‌های عضو شانگ‌های حاضر نیستند خود را درگیر مسائل ایران از جمله در بحث برجام و FATF کنند و ایران برای پیوستن در این سازمان، باید تنش‌زدایی در روابط خارجی (با غرب) را در پیش بگیرد.
همچنین احمد شیرزاد عضو فراکسیون تندرو‌ها در مجلس ششم در گفتگو با روزنامه تعادل مدعی شده بود: عضویت ایران در شانگهای، در گروی حل مشکل تحریم‌ها و FATF است. یا روزنامه آرمان در تیتر نخست خود ادعا کرده بود: «قفل FATF بر تجارت خارجی».
روزنامه اعتماد هم ادعا کرده «تحریم‌ها مانع پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگ‌های است» و خبرگزاری اصلاح‌طلب ایلنا نوشته بود «راه ساده‌ای برای پیوستن به سازمان شانگ‌های نداریم و بسیاری از کشور‌ها ریسک تجارت با ایران را نمی‌پذیرند.»
این فضاسازی‌های مسموم و سیاست‌زده، تا قبل از عضویت ایران در برجام بود. اما حالا همین محافل ادعا می‌کنند عضو شدن ایران در سازمان شانگهای، به خاطر تلاش‌ها و زمینه‌سازی‌های دولت روحانی است؛ اما نمی‌گویند که پس افسانه‌های ممانعت FATF و تحریم‌ها کجای قصه است؟!
همزمان دیاکو حسینی از مدیران مرکز بررسی‌های راهبردی ریاست جمهوری (تحت نظر حسام‌الدین آشنا) ادعا کرده: «سازمان همکاری شانگ‌های یک نهاد با کارکرد امنیتی است نه اقتصادی و FATF به منزله استاندارد مالیه بین‌المللی هیچ وقت مانعی برای عضویت ایران نبوده، اما براساس توافق اجلاس تاشکند در ۲۰۱۰ کشور‌های عضو نباید تحت تحریم‌های شورای امنیت ملل متحد باشند»! این ادعا البته خلاف فضاسازی چند سال مدعیان اصلاح‌طلبی است؛ ضمن اینکه از جهت دیگری نیز خلاف واقع است و آن اینکه سازمان شانگ‌های فقط پیمان امنیتی نیست بلکه کارکرد اقتصادی گسترده دارد که از سوی دیاکو حسینی صرفا برای القای تزاحم نداشتن با FATF انکار شده است. البته لابه‌لای نقیض‌گویی‌های محافل اصلاح‌طلب می‌توان به ادبیات مثلا در روزنامه شرق هم برخورد که می‌نویسد: «عضویت دائم در این سازمان از اوایل قرن جاری میلادی خواست ایران بود، اما سرانجام این دولت رئیسی است که توانست کسب تاییدیه اعضای این سازمان را در اولین هفته‌های کاری‌اش به کارنامه خود اضافه کند.»
یا مثلا روزنامه آرمان تصریح کرد: «عضویت رسمی ایران در پیمان شانگ‌های فرصت اقتصادی تازه‌ای ایجاد می‌کند؛ این مسیری بود که در نتیجه تلاش‌های دولت قبلی و کنونی به دست آمد». این روزنامه البته به تیتر‌های قبلی خود درباره مشروط کردن عضویت به حل مسئله FATF اشاره‌ای نکرد. روزنامه اعتماد هم تصریح کرد که این عضویت ایران را به بازار‌های ۶۵ درصد جمعیت جهان متصل می‌کند.

**************

روزنامه وطن امروز**

برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای

جلسه رسیدگی علنی به دعوای حقوقی خانواده شهدای علمی و هسته‌ای ایران علیه دولت آمریکا برگزار شد. به گزارش ایسنا، جلسه رسیدگی به «دعوای حقوقی خانواده شهدای علمی و هسته‌ای ایران علیه دولت آمریکا به دلیل مساعدت و حمایت از اقدامات تروریستی رژیم اشغالگر قدس» به ریاست قاضی پورمریدی برگزار شد. قاضی پور‌مریدی در ابتدای این جلسه گفت: امروز در رابطه با پرونده شهدای هسته‌ای از جمله شهدای گرانقدر مسعود علی‌محمدی، مصطفی احمدی‌روشن، مجید شهریاری، داریوش رضایی‌نژاد و ترور نافرجام فریدون عباسی، دادخواستی به شعبه ۵۵ که صلاحیت جهانی علیه رسیدگی به پرونده دولت‌ها را دارد، مطرح می‌شود.
این دادخواست علیه ٣٧ تن از اشخاص حقیقی و حقوقی دولت آمریکا مطرح شده که در ترور دانشمندان ما در چند سال اخیر نقش داشته‌اند. سپس افضلی وکیل خانواده‌های شهدای علمی و هسته‌ای کشور در جایگاه قرار گرفت و دادخواست را قرائت کرد. بعد از اظهارات وکیل خانواده‌های شهدای هسته‌ای، همسر شهید مسعود علی‌محمدی، همسر شهید رضایی‌نژاد و همسر فریدون عباسی در جایگاه قرار گرفته و صحبت کردند. قاضی پرونده در پایان گفت: این دادگاه و هیچ دادگاهی نمی‌تواند بخشی از سختی شما را جبران کند. ما روزی حقوق خود را از آمریکا و رژیم صهیونیستی استیفا خواهیم کرد.

***

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری دار فانی را وداع گفت

آیت‌الله میرفخرالدین موسوی‌ننه کران، نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری روز گذشته به لقاءالله شتافت. وی سال ۱۳۰۹ هجری شمسی در روستای ننه‌کران در خانواده سیادت و روحانیت متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود گذراند. مقدمات را در اردبیل و دروس عالیه را در قم و نجف اشرف از اساتید زبردست و آیات عظام فرا گرفت. آن مرحوم همچنین مسؤولیت‌هایی مانند نمایندگی مردم اردبیل در دوره‌های اول، سوم و پنجم مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و نیز ریاست شعبه دوم دیوان عالی کشور، مؤسس حوزه علمیه کاظمیه و مؤسس کانون تحقیقاتی ـ حقوقی نسیم حکمت در قم را بر عهده داشته است.

***

نماینده ایران در ژنو:
آمریکا و حامیان تحریم ملت‌ها مرتکب جنایت علیه بشریت می‌شوند

نماینده ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو با تاکید بر اینکه اقدامات قهری یکجانبه علیه کشور‌ها به منظور ایجاد رنج و درد برای مردم بی‌گناه طراحی شده‌اند، خواستار مسؤول دانسته شدن آمریکا به عنوان مقصر اصلی و کشور‌های اروپایی دنبال‌کننده آن شد. اسماعیل بقایی‌هامانه، نماینده ایران نزد دفتر سازمان ملل در ژنو طی سخنرانی در چهل‌وهشتمین نشست شورای حقوق بشر که موضوع آن «تاثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه بر برخورداری از حقوق بشر» است، به انتقاد از تحریم‌های آمریکا که حتی در شرایط همه‌گیری بیماری کرونا پا برجا بود، پرداخت و تاکید کرد: حتی وجود چنین شرایط اورژانسی در دنیا سبب نشد آمریکا از خود انسانیت نشان دهد و در طول ۲ سال گذشته گستردگی و لایه‌های این اقدامات قهری بیشتر و سخت‌تر هم شد.
دیپلمات ارشد ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: هیچ دلیل خوب ادعایی، چه برسد به بهانه‌های سیاسی نمی‌تواند رنج انسان را توجیه کند. همچنین نقض گسترده حقوق بشر تحت عنوان «خسارت جانبی»، با چنین دلایلی قابل چشم‌پوشی نیست. در همین راستا، ما از گرایش فزاینده برخی کشور‌ها به استفاده از تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه تحت عنوان «حقوق بشر» بشدت متاسفیم.
وی همچنین گفت: تردیدی وجود ندارد که اقدامات قهری یکجانبه تقریبا تمام اصول حقوق بشر را در معرض خطر قرار می‌دهد. اقدامات قهری یکجانبه اساسا ضد حقوق بشر هستند.

***

گفت‌وگوی بلینکن با وزیر جدید خارجه انگلیس درباره ایران

وزارت خارجه آمریکا از رایزنی تلفنی وزیر خارجه دولت جو بایدن با «لیز تراس» وزیر جدید خارجه انگلیس درباره «اولویت‌های مشترک» ۲ کشور خبر داد. به گزارش فارس، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا بعد از اقدام نخست‌وزیر انگلیس در تغییر وزیر خارجه این کشور، با همتای انگلیسی خود تلفنی درباره روابط واشنگتن- لندن رایزنی کرد. «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای از تماس تلفنی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور با همتای انگلیسی خود خبر داد.
طبق این بیانیه، بلینکن در این تماس تلفنی ابتدا به «لیز تراس» به دلیل عهده‌دار شدن منصب وزارت خارجه انگلیس تبریک گفت. وزیر خارجه آمریکا در این تماس، بر اهمیت روابط واشنگتن و لندن برای «حمایت از دموکراسی، نظم بین‌المللی قانون‌محور و جوامع باز در صحنه جهانی» تاکید کرد.
بنا بر اعلام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن و لیز تراس در این تماس تلفنی درباره ایران، چین و افغانستان هم رایزنی کردند. بنا بر این بیانیه، وزرای خارجه آمریکا و انگلیس «همچنین درباره اولویت‌های مشترک سیاست خارجی شامل افغانستان، جمهوری خلق چین، ایران و تعامل چندجانبه برای مقابله با بحران اقلیمی صحبت کردند».
رایزنی وزیر خارجه دولت جو بایدن با همتای انگلیسی خود در شرایطی انجام شده که «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان هم با لیز تراس تلفنی صحبت کرده بود. بنا بر اعلام وزارت خارجه آلمان، هایکو ماس و وزیر خارجه انگلیس درباره «ضرورت احیای فوری مذاکرات با ایران درباره برجام» حرف زدند.

**************

روزنامه خراسان**

افزایش مجدد قیمت کره

ایسنا - مشاهدات حاکی از آن است که قیمت هر قالب کره ۵۰ گرمی از ۵۰۰۰ تومان در ماه‌های قبل به ۷۰۰۰ تومان و قیمت هر قالب کره ۱۰۰ گرمی نیز از حدود ۱۰هزار تومان به حدود ۱۴هزار تومان رسیده است. افزایش ۱۰ هزار تومانی قیمت کره از سال گذشته تاکنون این محصول را از سبد غذایی بسیاری از خانواده‌ها حذف کرده است.

تولید برنج کشور ۱۸.۵ درصد به دلیل خشکسالی کاهش یافت

تسنیم - شرکت بازرگانی دولتی ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تولید برنج ۵/۱۸ درصد به دلیل خشکسالی کاهش یافته است به همین منظور توزیع برنج دولتی با قیمت مصوب ۱۸۵۰۰ تومانی ادامه دارد.

شوک کره جنوبی به سرمایه گذاران رمز ارز

مهر - بیش از ۶۰ بورس رمز ارز در کره‌جنوبی تا نیمه شب جمعه آینده به مشتریان خود درباره تعلیق کامل یا بخشی از فعالیت‌های خود هشدار دادند. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، این اقدام یک هفته قبل از اجرایی شدن قوانین جدید رمز ارز در کره‌جنوبی انجام شد. بورس‌های رمز ارز برای این که بتوانند به فعالیت خود در کره‌جنوبی ادامه دهند باید تا ۲۴ سپتامبر در فایننشال اینتلیجنس یونیت ثبت نام و از این نهاد امنیت اینترنت مجوز امنیتی دریافت کنند.

کاهش۲۰ درصدی تولید لوازم خانگی در پی قطعی برق

مهر – دبیر کل انجمن لوازم خانگی گفت: در دو ماه نخست فصل تابستان به دلیل قطعی برق صنایع، تولید لوازم خانگی ۲۰ درصد کاهش یافت، اما هم اکنون روند تولید به حالت عادی بازگشته است. شاهرودی افزود: البته هم اکنون روال تولید به حالت عادی بازگشته و این کاهش تولید در حال جبران است و طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال رکورد جدیدی در تولید ثبت خواهیم کرد.

**************

روزنامه ایران**

پیشرفت در مذاکرات تهران - ریاض

خبر اول اینکه، عضو فراکسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق از پیشرفت مذاکرات میان ایران و عربستان و حمایت امریکا از این مذاکرات خبر داد. به‌گزارش ایسنا، بدر الزیادی تأکید کرد که امکان انجام مذاکرات مستقیم میان ایران و عربستان برای حل مشکلات موجود میان دو کشور وجود دارد. الزیادی در ادامه خاطرنشان کرد: گفتگو‌ها میان ایران و عربستان به پیشرفت زیادی رسیده است و در روز‌ها و یا ماه‌های آینده ممکن است شاهد بازگشایی سفارت‌ها در تهران و ریاض باشیم. عضو فراکسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق همچنین گفت که کشورش به‌منظور حل مشکلات کشور‌های منطقه به این رویکرد خود ادامه خواهد داد.
براساس این گزارش، اخیراً گفتگو‌های مثبتی میان ایران و عربستان با میانجیگری عراق انجام شد و گفته می‌شود که بغداد به‌دنبال انجام دیداری میان وزرای خارجه دو کشور است. همزمان عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان با بیان اینکه متشنج شدن روابط ایران و عربستان سعودی بر قیمت نفت تأثیر می‌گذارد، تفاهم میان این دو کشور را به نفع پاکستان دانست. او در گفتگو با شبکه «روسیا الیوم» ادامه داد: عربستان سعودی نزدیک‌ترین متحد پاکستان است و دوستی است که در گذشته در زمان نیاز، به پاکستان بار‌ها کمک کرده است از این‌رو منافع اصلی ما این است که آن‌ها به تفاهم برسند. برای پاکستان فاجعه‌بار خواهد بود اگر درگیری میان ایران و عربستان سعودی رخ دهد. نه‌تن‌ها برای پاکستان بلکه برای تمام جهان در حال توسعه این‌گونه خواهد بود، زیرا هرگونه اختلاف میان این دو کشور روی قیمت نفت تأثیر خواهد گذاشت.

تأکید انگلیس و آلمان بر احیای فوری مذاکرات وین

خبر دیگر اینکه، وزارت خارجه آلمان اعلام کرد «هایکو ماس»، وزیر خارجه این کشور و «لیز تراس» وزیر خارجه جدید انگلیس طی تماس تلفنی بر نیاز فوری به احیای مذاکرات برجامی با ایران تأکید کردند. وزرای خارجه آلمان و انگلیس در این گفتگو اعلام کردند که احیای فوری مذاکرات هسته‌ای ضروری است. «جالینا پورتر»، معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا هم بازگشت دوجانبه به برجام را در راستای منافع ملی ایالات متحده و بهترین گزینه برای محدودکردن برنامه هسته‌ای ایران دانست وگفت این کار چهارچوبی برای پرداختن به رفتار‌های ایران فراهم می‌آورد.

تحریم به بهانه ارتباط با حزب‌الله و نیروی قدس

شنیدیم که، وزارت خزانه‌داری امریکا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای از اعمال تحریم علیه هشت نفر در ارتباط با حزب‌الله لبنان و نیرو‌های قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران خبر داد. به گزارش ایسنا، وزارت خزانه‌داری امریکا چند شخص را به اتهام ارتباط با حزب‌الله لبنان و نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد. وزارت خزانه‌داری امریکا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای از اعمال تحریم علیه حسیب محمد حدوان، علی جارک اسمائیلی، امید یزدانپرست، سمانه دامیرچیلو، محمدرضا کاظمی، مصطفی پوریا، حسین اسدالله و مرتضی مینای هاشمی در ارتباط با حزب‌الله لبنان و نیرو‌های قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

وزیران خارجه ایران و امریکا دیداری نخواهند داشت

با خبر شدیم که، لیندا توماس گرینفیلد نماینده امریکا در سازمان ملل گفت: آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا برنامه‌ای برای دیدار با همتای ایرانی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد ندارد. به گزارش جماران؛ گرینفیلد با بیان اینکه بلینکن در نیویورک دیدار‌های دو جانبه‌ای دارد، افزود:ما هیچ برنامه مستقیمی برای دیدار دوجانبه در زمانی که آن‌ها (هیأت ایران) در اینجا (نیویورک) هستند، نداریم، اما این بدان معنا نیست که گفتگو با ایران را ارزشمند ندانیم، زیرا ما می‌خواهیم درباره مسائل برجام رو به جلو حرکت کنیم. نماینده امریکا در سازمان ملل اظهار داشت ما با ایرانی‌ها در وین در ارتباط هستیم و این بحث‌ها آنجا ادامه خواهد یافت.

دعوت از رئیسی برای حضور در دانشگاه تهران

دست آخر اینکه، جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران طی نامه‌ای با انتقاد از رویکرد دولت گذشته در برخورد با دانشگاه و دانشجو از آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور برای حضور در آیین بازگشایی دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران، دعوت کرد. به گزارش فارس، در بخشی از این نامه آمده: حال که با روی کار آمدن دولت جنابعالی، بارقه‌های امید در جامعه نخبگانی کشور ایجاد شده، قصد کردیم از شما برای حضور در آیین بازگشایی دانشگاه‌ها در بزرگترین دانشگاه کشور، دعوت به‌عمل آوریم. با توجه به شناختی که از جنابعالی و سوابق‌تان داریم، امیدواریم این حضور، مواجهه‌ای حقیقی و به دور از تصنع و تشریفات بوده و بدینوسیله آرا و نظرات جامعه نخبگانی به سمع و نظر شما برسد و در هدایت کشور به سوی قله‌های موفقیت و زمینه‌سازی برای نیل به تمدن اسلامی، مثمرثمر واقع گردد.

**************

روزنامه شرق**

دیدار متفاوت در ساحل دریای سرخ

تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر، محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان و طحنون بن‌زاید، مشاور امنیت ملی امارات، در یکی از سواحل دریای سرخ با یکدیگر دیدار کردند. «بدر العساکر»، مدیر دفتر ویژه ولیعهد عربستان، با انتشار تصویری در حساب توییتری خود نوشت: دیدار دوستانه و برادرانه محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی، شیخ تمیم بن‌حمد امیر قطر و شیخ طحنون بن‌زاید مشاور امنیت ملی امارات در ساحل دریای سرخ. در این تصویر، امیر قطر و بن‌سلمان لباس غیررسمی و مشاور امنیت ملی امارات لباس ورزشی به تن دارد. العساکر جزئیات دیگری درباره این دیدار بیان نکرد و هنوز سه کشور در بیانیه‌ای رسمی از این دیدار خبر نداده‌اند. آخرین دیدار امیر قطر و ولیعهد عربستان ماه می‌گذشته در شهر جده انجام شد. عربستان، امارات، بحرین و مصر در نیمه ۲۰۱۷ روابط خود را با قطر قطع و این کشور را از زمین، دریا و هوا محاصره کردند، اما در پنجم ژانویه ۲۰۲۱، پس از گذشت بیش از سه سال و نیم، به اختلافات خود با قطر پایان داده و به تدریج روابط دیپلماتیک فی‌مابین را از سر گرفتند.

جزئیات به حاشیه رانده‌شدن ملا‌برادر

ملا‌عبدالغنی برادر، فردی که آمریکا و متحدانش امید داشتند بتواند صدای میانه‌روی دولت طالبان افغانستان باشد، پس از یک تیراندازی در داخل کاخ ریاست‌جمهوری، به حاشیه رانده شده است. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری بلومبرگ، ملا‌عبدالغنی برادر که گفتگو‌های صلح طالبان با آمریکا را بر عهده داشت، از سوی یکی از رهبران شبکه حقانی اوایل سپتامبر سال جاری میلادی و در پی گفتگو در کاخ ریاست‌جمهوری در کابل برای تشکیل کابینه، فیزیکی مورد حمله قرار گرفت. برادر به دنبال یک کابینه جامع شامل اعضا و رهبران غیرطالبان و اقلیت‌های قومی بود که برای جامعه جهانی مورد قبول واقع می‌شود. در یکی از مراحل این جلسه، «خلیل‌الرحمان حقانی»، یکی از رهبران شبکه حقانی، صندلی‌اش را بلند و به سمت برادر پرتاب کرد. محافظان هر دو طرف وارد معرکه شده و به سمت یکدیگر تیراندازی کردند که در نتیجه آن تعدادی از آن‌ها زخمی و کشته شدند. ملا‌برادر در این درگیری زخمی نشد، اما از کابل خارج شده و به قندهار رفت که پایگاه طالبان است تا با هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان گفتگو کند. در انتشار فهرست کابینه دولت طالبان افغانستان در هفتم سپتامبر نامی از افراد خارج از حلقه این گروه شبه‌نظامی نیست. افراد مطلع گفته‌اند رئیس آژانس اطلاعات پاکستان که در جریان جلسه در کاخ ریاست‌جمهوری در کابل حضور داشت، به‌جای برادر از حقانی‌ها دفاع کرد و فردی کمتر‌شناخته‌شده به نام «ملا‌محمدحسن» به‌جای ملا‌برادر به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد؛ چون روابط بهتری با اسلام‌آباد دارد و تهدیدی علیه شبکه حقانی نیست. با‌این‌حال در یک هفته گذشته، اعضای طالبان گزارش‌ها درباره این درگیری را رد کرده‌اند. ملا‌برادر روز پنجشنبه در تلویزیون ملی افغانستان حاضر شد و با خواندن متنی از روی کاغذ، به شایعه‌ها درباره کشته یا زخمی‌شدن خود پایان داد.

بلینکن وعده داد
عادی‌سازی روابط بیشتراعراب با اسرائیل

وزیر خارجه آمریکا در سخنانی در جریان مراسم نخستین سالروز امضای توافق‌نامه عادی‌سازی روابط میان امارات و بحرین با اسرائیل خواستار عادی‌سازی روابط کشور‌های عربی دیگر با تل‌آویو شد و گفت کشور‌های دیگر را به اقدام مشابه امارات، بحرین و مراکش تشویق می‌کنیم. به گزارش ایسنا، او بر مزایای دیپلماتیک و اقتصادی توافق‌نامه‌ای موسوم به «ابراهیم» تأکید کرد و مدعی شد: «این به سود منطقه و جهان است که با اسرائیل مانند دیگران تعامل شود و آمریکا درصدد توسعه حلقه دیپلماسی مسالمت‌آمیز است». بلینکن تأکید کرد که دولت جدید به تلاش‌هایی که دولت سابق انجام داد، ادامه می‌دهد تا عادی‌سازی روابط را پیش ببرد و ما می‌خواهیم حلقه «دیپلماسی صلح‌آمیز» گسترش یابد. این جلسه که با حضور بلینکن به همراه وزرای خارجه اسرائیل، امارات، بحرین و مراکش برگزار شد، آشکارترین نشانه تاکنون درخصوص حمایت قوی دولت جو بایدن از «توافق ابراهیم» است که میراث دولت دونالد ترامپ و همکارانش در خاورمیانه محسوب می‌شود. بایدن از آغاز به کار دولت خود تأکید کرده است که از عادی‌سازی روابط کشور‌های عربی با اسرائیل حمایت می‌کند و مشاوران نزدیک به او گفته‌اند که امیدوارند کشور‌های دیگری نیز به این فهرست اضافه شوند.

******************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات