صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۳۳۶۶۳

اخبار ویژه ۲۷ شهریور

روزنامه کیهان**

گزارش رویترز از افزایش درآمد صادراتی ایران

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه بازرگانی نفت و محصولات نفتی نوشت: با اینکه تحریم‌ها، مانع صادرات نفت خام ایران شده، اما صادرات مواد پتروشیمی و سوخت آن در سال‌های اخیر افزایش یافته و فروش این محصولات به سرعت در آسیا و اروپا گسترش می‌یابد، به‌گونه‌ای که اکنون درآمد ایران از صادرات محصولات نفتی از صادرات نفت خام به مراتب فراتر رفته است.
رویترز افزود: صادرات مواد پتروشیمی و سوخت (بنزین و گازوئیل) ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار بوده که ۲ برابر ارزش نفت خام صادراتی این کشور است.
در حالی که شناسایی نفت خام از روی درجه (گرید) و دیگر خصوصیات آن، امکان‌پذیر است، اما ردگیری صادرات مواد سوختی با کامیون نفتکش شناسایی مبدا و مقصد و مسیر مواد پتروشیمی‌دشوار است. بخشی از صادرات سوخت ایران به کشور‌های همسایه شامل مبادلات خرد است که ردگیری آن برای وزارت خزانه‌داری آمریکا، دشوار است.
در حالی که توان پالایشی بیشتر کشور‌ها در دوره همه‌گیری کووید-۱۹ کاهش یافته، ایران که تا ۲۰۱۸ وارد‌کننده بنزین بود، صادرات این ماده سوختی را در سال ۲۰۲۰ با افزایش ۶۰۰ درصدی نسبت به سال پیش از آن، به هشت میلیون تن یا ۱۸۰ هزار بشکه در روز رساند. به گفته یک کارشناس، درآمد ایران از صادرات بنزین در همان سال نزدیک به سه میلیارد دلار بوده است.
ایران اکنون نزدیک به ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند که نزدیک به ۲ میلیون بشکه در روز آن به پالایشگاه‌های داخلی و نزدیک به ۵۰۰ هزار بشکه در روز هم به صادرات اختصاص داده می‌شود و در صورت لغو تحریم‌ها توان افزایش تولید را در مدت ۲ یا سه ماه تولید نفت خام را تا ۲ میلیون بشکه دارد.
به گفته یک منبع آگاه که می‌خواست ناشناس بماند، بنزین با کامیون به افغانستان و پاکستان و از آنجا از راه دریا به امارات متحده عربی در خلیج فارس انتقال داده می‌شود. به گفته بازرگانان، عراق و برخی کشور‌های آفریقایی از ایران بنزین خریداری کرده‌اند و چند محموله بنزین نیز با کشتی به ونزوئلا صادر شده و خریداران مواد پالایش شده ایران بسیار بیشتر از پالایشگاه‌های تخصیص داده شده به پالایش نفت خام ایران هستند.
واشنگتن در سال ۲۰۱۸ در پی خروج دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری وقت از پیمان ۲۰۱۵ هسته‌ای (برجام)، تحریم‌هایی بر صنایع نفت و گاز ایران اعمال کرد.
در همین حال پایگاه خبری اویل پرایس طی گزارشی نوشت: ایران با وجود تحریم‌های آمریکا، صادرات نفت خود را افزایش داده و در ماه جاری نیز با صادرات سوخت به لبنان، توانسته مشتری نفتی جدیدی برای خود پیدا کند. علاوه بر لبنان و سوریه، افغانستان هم وابسته به واردات نفت از ایران برای تامین نیاز خود به انرژی است. ایران صادرات سوخت به افغانستان را در اواخر ماه اوت آغاز کرده است.

بی‌بی‌سی: عضویت در پیمان شانگ‌های موفقیت بزرگ برای ایران است

شبکه دولتی انگلیس می‌گوید: عضویت رسمی ایران در پیمان شانگهای، اتفاقی و موفقیت دیپلماتیک برای ایران در شرایط بن‌بست برجام است.
بی‌بی‌سی فارسی در تحلیلی نوشت: سازمان همکاری شانگهای، اگرچه بازوی توسعه‌طلبی چین توصیف شده، اما در حال حاضر یکی از مهم‌ترین نهاد‌های بین‌المللی است که در آن از «غرب» خبری نیست و چه بسا تسلط کامل غرب بر سیاست بین‌الملل را به چالش می‌کشد.
حالا همانقدر که عدم پذیرش ایران در این سازمان به مدت
۱۳ سال، بر موقعیت و اعتبار تهران اثر منفی گذاشت، عضویتش یک پیروزی دیپلماتیک خواهد بود؛ ثمره نمادین سیاست خارجی «نگاه به شرق» که با اصرار آیت‌الله خامنه‌ای، اجرا می‌شود.
بدین ترتیب ایران به شکل فعالانه، خود را بخشی از یک بلوک همگرای سیاسی-اقتصادی-امنیتی تعریف می‌کند که در نگاه برخی، بختی جدی در موازنه قدرت بین‌المللی در آینده نزدیک دارد.
این موفقیت دیپلماتیک در زمان ویژه‌ای نیز به دست آمده است. سرنوشت مذاکرات احیای برجام روشن نیست و ایران، آمریکا را به زیاده‌خواهی متهم می‌کند. تحریم‌های آمریکا همچنان ایران را آزار می‌دهند؛ و به رغم سرسختی ایران در مذاکرات، نه تنها از انزوای بیشتر تهران خبری نیست، بلکه حتی ایران موفق شده از انزوای قدیمی هم بکاهد.
روسیه، چین، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، هند و پاکستان از اعضای اصلی و افغانستان، ایران، بلاروس و مغولستان از اعضای ناظر بوده‌اند و اکنون ایران هم به عضویت کامل در آمده است.
ایران بیش از یک دهه در تلاش بود تا به عنوان عضو دائم این سازمان به رسمیت شناخته شود. اولین سفر خارجی حسن روحانی هم در مقام رئیس‌جمهور در سال ۱۳۹۲ برای شرکت در اجلاس شانگ‌های بود، اما موانع عضویت ایران از نگاه این سازمان تا اکنون رفع نشده بود.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی اخیرا گفته بود که موانع سیاسی برای عضویت ایران در پیمان شانگ‌های برداشته شده و با طی تشریفات فنی، عضویت ایران نهایی خواهد شد.

آفتاب یزد: دولت رئیسی شایسته‌سالار است نه جناحی

یک فعال اصلاح‌طلب عضو حزب اتحاد ملت معتقد است دولت رئیسی، دولت فراجناحی است.
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله‌ای با عنوان «رئیسی را فراجناحی می‌بینم»، نوشت: آقای رئیسی در تبلیغات انتخاباتی خود هم اسمی از یک جناح خاص نبرده و همیشه گفته بود که فراجناحی عمل خواهد کرد؛ بنابراین در چنین شرایطی اصلا پای جناح‌های سیاسی نباید در میان باشد و هر کس که توانایی بهتری دارد باید بر مسند امور گمارده شود. با توجه به وعده‌هایی که آقای رئیسی در زمان انتخابات داده بود من فکر نمی‌کنم که زیر بار این فشار‌ها برود و این اعتراضات بتواند خللی در کار ایشان ایجاد نماید.
در اصل نمی‌توان آقای رئیسی را اصولگرا دانست، چون خیلی از طرفداران ایشان اصولگرا نیستند بلکه نسبت به شعار‌هایی که آقای رئیسی داده بودند، امیدوار بودند و به همین جهت نیز از ایشان استقبال کردند، تاکنون هم بیشتر تاکید آقای رئیسی و معاونانشان بر شایسته‌سالاری بوده است، حالا فرق نمی‌کند که فرد شایسته اصلاح‌طلب باشد یا اصولگرا مهم این است که آقای رئیسی بتواند از این افراد شایسته در بحث مدیریتی کشور استفاده نماید تا معضلات فعلی برطرف شود.

منوشه امیر: آمریکای تحقیر شده ناتوان از جنگ با ایران است

تحلیلگر فرتوت صهیونیست‌ها می‌گوید: برخلاف آرزوی آمریکا و اسرائیل، ایران توانسته از محدودیت‌های تحریمی عبور کند. او همچنین تصریح کرد، آمریکا در افغانستان تحقیر شده و ناتوان از درگیری نظامی با ایران است.
منوشه امیر در گفتگو با رادیو اسرائیل اظهار داشت: «اسرائیل احساس می‌کند که دولت پرزیدنت بایدن از سرانجام تلاش‌های خود برای احیای برجام کم‌کم مأیوس می‌شود. بایدن در عین حال سخن مبهمی گفته که به سختی منظور او را بیان می‌کند. او گفته که اگر تلاش‌های دیپلماتیک وی برای احیای برجام ناکام بماند، راه‌ها و گزینه‌های دیگر را برای جلوگیری از دستیابی حکومت ایران به سلاح اتمی در نظر خواهد گرفت.
رویکرد اعلام شده از سوی وزیر دفاع اسرائیل (آمادگی برای کنار آمدن با برجام)، رویکرد درستی است که می‌تواند یک رشته تفاهم را میان آمریکا و اسرائیل بر سر ایران به وجود آورد، به‌ویژه اگر در نظر بگیریم که دولت بایدن به‌دلیل خارج شدن از افغانستان تحقیر شده و در عین حال آمریکا خسته از جنگ‌های خاورمیانه است و مایل نیست وارد یک درگیری جدید گسترده با جمهوری اسلامی ایران بشود.
این تحلیلگر صهیونیست افزود: پس از خروج آمریکا از افغانستان، دولت بایدن در پی جبران سرشکستگی ناشی از آن از طریق اقدام نظامی علیه ایران نیست: اولاً، دولت بایدن با شعار کنار گذاشتن گزینه نظامی علیه ایران و بازگشت به برجام روی کار آمد. دوماً، در این فاصله دولت ابراهیم رئیسی در ایران روی کار آمده و به منابع مالی معینی که منشأ آن‌ها ناروشن است، دست یافته است. رئیسی می‌تواند به یاری این منابع، امور خود را اداره کند. سوماً (آیت‌الله) خامنه‌ای به همین دلیل به دولت رئیسی دستور داده که فعلاً برای ازسرگیری گفتگو‌ها با آمریکا از خود عجله‌ای نشان ندهد.
حتی اگر فرض کنیم که اسرائیل بخواهد به جای آمریکا انجام عملیات نظامی علیه برنامه اتمی ایران را برعهده بگیرد، این اقدام مشکل تهدید اتمی ایران را برطرف نمی‌کند. زیرا، اقدام نظامی به عنوان یک راه‌حل موقتی با یک مانع مهم روبه‌رو است: عملیات نظامی می‌تواند تأسیسات اتمی ایران را از بین ببرد، اما، نمی‌تواند تجربه و دانشی را که حکومت ایران برای تولید بمب اتمی به دست آورده نابود کند.
اسرائیل، آمریکا نیست و امکانات آن محدود است و به تبع عملیات نظامی آن هم نتایج محدودی خواهد داشت. به گمان من، اسرائیل نباید به تنهایی وارد عملیات نظامی علیه ایران بشود.

نقش رایزنی رئیسی در واردات ۶۰ میلیون دُز واکسن کرونا
رئیس‌جمهور شخصا برای دریافت ۶۰ میلیون دُز واکسن رایزنی کرد.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس به روزنامه فرهیختگان گفت: در دولت جدید، رئیس‌جمهور، رئیسی مستقیما با رئیس‌جمهور چین صحبت کرده و قول گرفته که ۶۰ میلیون دُز واکسن به ما بدهند و الان محموله واکسن‌ها دارد، می‌آید. همچنین با رئیس‌جمهور روسیه صحبت شده است. وزارت امور خارجه در دولت جدید نیز فعال شده است؛ بنابراین همه این‌ها دست به دست هم داده و واکسن با سرعت بیشتری وارد کشور می‌شود. اما در دولت قبل کشور‌های دیگر به کشور ما واکسن ندادند. ربیعی یا مطهری گفتند که، چون FATF را نپذیرفتیم واکسن به ما نمی‌دهند. روحانی هم گفت، چون تحریم بودیم به ما واکسن ندادند.
حسینعلی شهریاری در پاسخ این سوال که «هم‌اکنون FATF هنوز بلاتکلیف و تصویب نشده، پس چطور این همه واکسن وارد می‌شود؟» گفت: واردات واکسن در دولت جدید افزایش یافته، به این علت که آقای رئیسی شخصا وارد بحث واکسن شده است. در واقع رئیسی با روسای‌جمهور کشور‌هایی که الان واکسن از آن‌ها وارد می‌کنیم، وارد تعاملاتی شده است. این کشور‌ها هم به نوعی کشور‌هایی هستند که با ایران از قبل رابطه داشتند. همچنین یکی دیگر از دلایلی که این کشور‌ها در این برهه زمانی به ما واکسن می‌دهند این است که این‌ها دیدند ایران توانایی تولید واکسن پیدا کرده و تا دو، سه ماه دیگر ایران حدود ۲۰ میلیون دُز واکسن تولید داخل خواهد داشت.
در همین حال کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با اشاره به نقش‌آفرینی دولت جدید در افزایش واردات و تسریع واکسیناسیون تصریح کرده‌اند که فرق می‌کند به چه کسی رای بدهیم؛ از جمله:
- طی ۲۰ روز گذشته، ۲۱ میلیون دُز واکسن وارد شده و خط دوم تولید برکت هم راه‌اندازی شده؛ مثل اینکه واقعاً «آنچه از واکسن‌هایی که تولید داخلی است/ ضرورت داشت/ تولید خارجی/ سریع/ فوری/ انقلابی/ مردم احساس آرامش کردند».
- دولت روحانی اعلام کرده بود به دهه شصتی‌ها در آبان واکسن کرونا خواهد زد. به لطف خدا، دولت رئیسی توانست دو ماه زودتر به آن‌ها واکسن بزند. وقتی رئیس‌جمهور، وزیر بهداشت، وزیر خارجه و دیگر ارکان دولت پیگیر و مرد میدان باشند، خیلی از مشکلات زودتر حل خواهد شد. #خیانت #خدمت
- تقریباً ٧٠ درصد واردات واکسن کشور فقط در همین یک ماهه دولت جدید انجام شده! در دولت قبل تحریم بودیم، منتها خودتحریمی!
پ. ن: خلاصه فرق می‌کنه به کی رأی بدیم!

**************

روزنامه وطن امروز**

رئیس قوه قضائیه:
تحول یک امر ثابت نیست که با یک اقدام بگوییم انجام شده است

رئیس دستگاه قضا گفت: وظایف مهم دادستان‌ها حمایت از تولید، فعالان اقتصادی، گره‌گشایی از کار مردم، مبارزه با فساد و مفسد، مبارزه با رانت‌خواری و تبعیض، انحصارگرایی و بستر‌های فسادزاست. حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در بیستمین همایش سراسری دادستان‌های عمومی، انقلاب، نظامی و ویژه روحانیت که به منظور بررسی راهکار‌های اساسی تحول و تعالی در دادسرا‌ها برگزار شد، اظهار داشت: امروز نه تنها مردم متدین و متعهد و انقلابی ما، بلکه مردم جهان بیش از همیشه تشنه عدالت هستند و عدالت را مطالبه می‌کنند. رئیس قوه قضائیه افزود: این مطالبه راه را برای تحقق و گسترش عدالت که از وظایف مهم نظام اسلامی ما و قوه قضائیه است، هموارتر و البته مسؤولیت منادیان عدالت را بسیار سخت‌تر و سنگین‌تر می‌کند. محسنی‌اژه‌ای علت سخت‌تر و سنگین‌تر شدن مسؤولیت منادیان عدالت در شرایط فعلی را تلاش‌های کسانی دانست که به تشنگان عدالت، به جای عرضه عدالت سراب آن را پیشنهاد می‌کنند و عدالت را به گونه‌ای تفسیر می‌کنند که سبب اخلال و تأخیر در دستیابی به عدالت می‌شود. رئیس قوه قضائیه با اشاره به ضرورت تحول و تعالی به عنوان نیاز امروز دستگاه قضا به تبیین الزامات و ارکان این تحول و تعالی پرداخت و مهم‌ترین عامل را نیروی انسانی مستعد و باانگیزه و کارآمد و با انرژی معرفی کرد. محسنی‌اژه‌ای افزود: علاوه بر داشتن نیروی انسانی کاردان و با انگیزه و با روحیه جهادی باید حتما نسبت به گذشته نوآوری‌هایی در عرصه کار و خدمت داشته باشیم و با همان ساز‌و‌کار‌ها و ابزار مرسوم و متعارف تحول اساسی ایجاد نمی‌شود. وی تأکید کرد: باید به صورت مستمر آسیب‌ها را رصد و برای رفع آن‌ها تلاش کنیم، چرا که تحول یک امر ثابت نیست که با یک اقدام بگوییم انجام شده و پایان یافته، بلکه باید متناسب با اقتضائات زمان در این مسیر با شتاب بیشتر حرکت کنیم.

***

سفیر ایران در عراق:
زائران ایرانی از طریق اقلیم کردستان وارد عراق نشوند

سفیر ایران در عراق تاکید کرد: به هیچ‌وجه زائران ایرانی از طریق اقلیم کردستان وارد شهر‌های زیارتی عراق و مناطق جنوبی این کشور نشوند، چرا که این اقدام از نظر قانون عراق تخلف محسوب می‌شود. به گزارش ایسنا، ایرج مسجدی با بیان اینکه زائران اربعین حسینی برای شرکت در مراسم راهپیمایی باید حتما از طریق مرز هوایی وارد عراق شوند، خاطرنشان کرد: طبق توافقات انجام شده، زائران می‌توانند در صورت تمایل از طریق مرز زمینی مهران در هنگام بازگشت وارد کشور شوند، ولی برای سفر به عراق حتما باید از طریق مرز هوایی اقدام کنند. دیپلمات ارشد ایرانی با تاکید بر اینکه به هیچ‌وجه زائران ایرانی برای زیارت و شرکت در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی از طریق مرز‌های اقلیم کردستان وارد مناطق جنوبی عراق و شهر‌های نجف و کربلا نشوند، گفت: ورود به منطقه اقلیم طبق قانون عراق مختص تحرک در منطقه شمال عراق و اقلیم کردستان است و افراد اجازه ندارند از طریق آن منطقه وارد مناطق جنوبی عراق و شهر‌های زیارتی شوند، این مساله از نظر قانون عراق تخلف محسوب می‌شود و اگر چنین تخلفی انجام شود، ممکن است زائران با برخورد سیستم امنیتی و انتظامی عراق روبه‌رو شوند و برای آن‌ها مشکل ایجاد شود. وی افزود: افراد برای ورود به اقلیم کردستان مشکلی ندارند، ولی ورود به این منطقه مجوزی نیست که آن‌ها بخواهند از این طریق وارد شهر‌های نجف و کربلا شوند.

***

خطیب‌زاده در واکنش به بیانیه وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس:
جزایر سه‌گانه تعلق قطعی به ایران داشته و دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بیانیه ۱۴۹ وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس اظهار داشت: جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ تعلق قطعی به ایران داشته و بیانیه‌های ملال‌آور و تکراری صادره در این باره تغییری در ایرانی بودن ابدی آن‌ها ایجاد نخواهد کرد. سعید خطیب‌زاده در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران هرگونه مداخله در برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز و موشکی خود و همچنین امور مرتبط با سیاست‌های دفاعی بازدارنده خود را مردود می‌شمارد. خطیب‌زاده بار دیگر بر اولویت جمهوری اسلامی ایران بویژه دولت سیزدهم در تقویت همکاری‌ها و توسعه مناسبات با همه همسایگان بدون مداخله‌های خارجی تاکید و ابزار امیدواری کرد: معدود کشور‌های شورای همکاری که سعی در تحمیل دیدگاه‌های ایران‌ستیزانه خود دارند، به جای نگاه به بیرون از منطقه و طرح درخواست‌های غیرعملی از کشور‌های فرامنطقه‌ای، با تغییر روش به مذاکرات درون‌منطقه‌ای توجه کنند و اقدامات اعتماد‌ساز را برای تقویت دیپلماسی انجام دهند. سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان عنوان کرد: شورای همکاری باید بداند درخواست‌های غیر قابل قبول، ایراد اتهامات واهی علیه جمهوری اسلامی ایران و تکرار مکررات نخ‌نما راه‌حل مشکلات منطقه و این کشور‌ها نبوده و منطقه نیازمند تغییر پارادایم از وابستگی بیرونی به تعامل سازنده درون‌منطقه‌ای و شمول‌گرایی به جای رویکرد حذفی است.

***

هشتگ «خاندان فراری» داغ‌ترین کلیدواژه توئیتر فارسی شد

کاربران شبکه‌های اجتماعی در روز‌های گذشته در سالروز اشغال ایران توسط ارتش متفقین و فرار ذلیلانه رضاخان با شرکت در پویشی مردمی با هشتگ «خاندان فراری» به بررسی اقدامات و عملکرد خائنانه خاندان پهلوی در تاریخ کشورمان پرداختند. این هشتگ با استقبال گسترده کاربران همراه شد و ساعاتی نیز تبدیل به یکی از ترند‌های توئیتر فارسی شد. جدایی بحرین از ایران، غارت منابع ملی و مصادره شخصی روستاها، پشت پا زدن به استقلال ملی و وابستگی کشور به منافع آمریکا، جنایات ساواک و سرکوب مبارزان انقلابی، رسوایی‌های اخلاقی و... از جمله مسائلی بود که در توئیت‌های کاربران مورد اشاره قرار گرفت.

**************

روزنامه خراسان**

چگونگی خرید برنج از بورس کالا

تسنیم - قیمت هر کیلوگرم برنج در بورس به صورت سورت نشده و دارای شکستگی ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان خرید و فروش شد که بعد از سورت قیمت آن حدود ۴۵ هزار تومان خواهد بود. بر اساس اعلام بورس کالا، همه افراد دارای کد سهامداری می‌توانند از این نماد اقدام به خرید برنج کنند. برنجی که در بورس عرضه می‌شود رقم طارم و در کیسه‌های ۷۰ تا ۸۰ کیلویی در انبار‌های معرفی شده توسط بورس کالا تحویل می‌شود. معاملات به صورت کیلوگرم است و هر فردی می‌تواند حداقل یک کیلوگرم برنج را خریداری کند، اما اگر کسی بخواهد برنج را از انبار تحویل بگیرد باید حداقل ۱۰۰ کیلوگرم برنج را خریداری کرده باشد تا بتواند درخواست ترخیص کالا را اعلام و برنج خود را دریافت کند.

افزایش واردات گاز چین همزمان با کاهش واردات نفت

فارس - آمار‌های رسمی چین نشان می‌دهد، این کشور واردات نفت خام خود را کاهش می‌دهد و واردات گاز طبیعی را جایگزین می‌کند. از آغاز سال ۲۰۲۱ واردات نفت خام چین ۵.۷ درصد کاهش یافته، اما واردات گاز طبیعی بیش از ۲۰ درصد رشد کرده است.

رسوب کالا در گمرک یکی از شگرد‌های متخلفان است

مهر - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از برخی ابعاد رسوب کالا در گمرک پرده برداشت و این موضوع را یکی از شگرد‌های قاچاقچیان برای واردات بی‌رویه دانست. محمدرضا پورابراهیمی در برنامه‌ای تلویزیونی با موضوع بررسی پرونده واردات لوازم خانگی خارجی و لزوم حمایت از تولید داخلی گفت: متأسفانه یکی از شگرد‌های متخلفان برای واردات کالا‌های مختلف به ویژه کالا‌های ممنوعه، واردات کالا و نگه داشتن آن در گمرک است. بعد از طریق ایجاد جو روانی که برای این کالا‌ها هزینه پرداخت شده و باید در هر صورت وارد کشور شود و مورد استفاده قرار گیرد بعضاً متوسل به برخی دستگاه‌ها و مسئولان می‌شوند که برای این کالاها، سرمایه کشور صرف شده و، چون وارد شده است و امکان مرجوع کردن آن هم نیست، پس باید ترخیص شود.

هر عدد تخم مرغ، ۱۷۰۰ تومان

تسنیم - در طول ۱۵ روز اخیر روند افزایش قیمت تخم مرغ با سرعت بیشتری انجام شده و تخم مرغ از ۱۳۵۰ به ۱۷۰۰ تومان رسیده است. هم اکنون هر کارتن تخم مرغ از ۲۸۵ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. البته فعالان بازار معتقدند هنوز کارخانجات دلایل این افزایش قیمت‌ها را مطرح نکرده اند، اما در طول ۱۵ روز اخیر روند افزایش قیمت تخم مرغ با سرعت بیشتری انجام شده است.

**************

روزنامه ایران**

سخنرانی مجازی رئیسی در سازمان ملل

خبر اول اینکه، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل از سخنرانی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در روز نخست مجمع عمومی سازمان ملل خبر داد.
به گزارش صداو سیما، مجید تخت روانچی با اشاره به اینکه سخنرانی رئیس جمهوری به علت همه‌گیری کرونا، مجازی خواهد بود گفت: هیأت ایرانی به سرپرستی حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از روز دوشنبه وارد نیویورک می‌شود و جلسات متعددی خواهد داشت. هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل از روز ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) آغاز به کار کرده است، اما اجلاس سران کشور‌ها از سه‌شنبه آینده ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور ماه) به مدت یک هفته برگزار می‌شود.

بیانیه‌های تکراری و ملال آور شورای همکاری خلیج فارس

دست آخر اینکه، سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص بیانیه ۱۴۹ وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس اظهار داشت: جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ تعلق قطعی به ایران داشته و بیانیه‌های ملال‌آور و تکراری صادره در این خصوص تغییری در ایرانی بودن ابدی آن‌ها ایجاد نخواهد کرد.
به گزارش خبرآنلاین، سعید خطیب‌زاده گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگونه مداخله در برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز و موشکی خود و همچنین امور مرتبط با سیاست‌های دفاعی بازدارنده خود را مردود می‌شمارد.
وی افزود: شورای همکاری باید بداند که درخواست‌های غیر قابل قبول، ایراد اتهامات واهی علیه جمهوری اسلامی ایران و تکرار مکررات نخ‌نماشده، راه حل مشکلات منطقه و این کشور‌ها نبوده و منطقه نیازمند تغییر پارادایم از وابستگی بیرونی به تعامل سازنده درون منطقه‌ای و شمولگرایی به جای رویکرد حذفی است.

**************

روزنامه شرق**

آمریکا، بریتانیا و استرالیا پیمان امنیتی امضا کردند
همه در برابر چین

فرانسه و اتحادیه اروپا از تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای تشکیل یک اتحاد امنیتی در منطقه هند و اقیانوسیه با کشور‌های بریتانیا و استرالیا برای مقابله با نفوذ چین انتقاد کردند. براساس این معاهده امنیتی که در نشست سران سه کشور اعلام شد آمریکا و بریتانیا فناوری و توانایی ساخت زیردریایی‌هایی با نیروی محرکه هسته‌ای را در اختیار استرالیا قرار می‌دهند. این معاهده جدید امنیتی به قرارداد ده‌ها میلیارد‌دلاری فرانسه و استرالیا برای ساخت زیردریایی دیزلی برای این کشور پایان می‌دهد.
فرانسه هم که قرارداد ساخت زیردریایی با استرالیا را از دست داده با انتقاد از این معاهده، آن را «یکجانبه، بی‌رحمانه و غیرقابل پیش‌بینی» خوانده است. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در واکنش این معاهده امنیتی را «خنجر از پشت» و رفتاری مانند دولت دونالد ترامپ توصیف کرده است.
او گفته است این تصمیم بی‌رحمانه، یکجانبه و غیرقابل‌پیش‌بینی بسیار مرا به یاد کار‌هایی که ترامپ انجام می‌داد، می‌اندازد و باید بدانید که مسئله تمام نشده است. با‌این‌حال، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه با اشاره به معاهده امنیتی جدید گفت فرانسه همچنان یک شریک حیاتی برای ایالات متحده در منطقه اقیانوس‌های آرام و هند است. کاخ سفید و آنتونی بلینکن می‌گویند قبل از اعلام این تصمیم درباره تشکیل این پیمان امنیتی به فرانسه اطلاع داده شده بود. طبق این گزارش، جوزپ بورل٬ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز انتقاد وزیر خارجه فرانسه را تکرار کرد. او تصریح کرد: من تصور می‌کنم که چنین توافقی یک‌روز پیش تهیه نشده است. زمان خاصی (برای دستیابی به چنین توافقی) طول می‌کشد و با وجود آن با ما مشورت نشد و این ما را بار دیگر ملزم می‌کند که خودمختاری استراتژیک اروپا را در دستور کار قرار دهیم. همچنین ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، در واکنش به این معاهده امنیتی گفت، این سه کشور به «صلح و ثبات منطقه به‌شدت لطمه می‌زنند، مسابقه تسلیحاتی را تشدید می‌کنند و به تلاش‌های بین‌المللی عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای آسیب وارد می‌کنند». او افزود، چین همیشه معتقد است که هر مکانیسم منطقه‌ای باید با روند صلح و توسعه زمان مطابقت داشته باشد و به افزایش اعتماد و همکاری متقابل کمک کند. نباید به منافع طرف سوم را هدف قرار دهد یا تضعیف کند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا گفته بود هدف این معاهده خصمانه نیست و هزینه نسل بعدی زیردریایی‌های هسته‌ای بریتانیا را کاهش می‌دهد. او تأکید کرد که با این معاهده جدید امنیتی انتظار می‌رود همکاری‌ها در حوزه‌های سیستم‌های دفاعی پیشرفته از جمله در زمینه سایبری و هوش مصنوعی توسعه یابد.
رهبران آمریکا، بریتانیا و استرالیا هم گفته بودند که استرالیا برای محافظت در برابر تهدید‌های آینده به تسلیحات هسته‌ای مسلح نخواهد شد بلکه از سیستم‌های محرکه هسته‌ای برای شناور‌ها استفاده خواهد کرد.

******************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات