صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۳۳۵۷۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۲۲ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مردمی بودن مقوله گسترده‌ای است و جلوه‌هایی دارد. یک جلوه همین رفتن میان مردم و شنیدن بی‌واسطه از مردم است. جلوه دیگر، مسئله‌ی اتّخاذ سبک زندگی مردمی است؛ بی‌تکلف بودن در ممشی و منش، دوری کردن از منش‌های اشرافی گری و از موضع بالا به مردم نگاه کردن و مانند این‌ها. (۰۶/۰۶/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

اتهام زنی اصلاح‌طلبانه!

روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد در واکنش به تسریع واردات واکسن می‌نویسد: «چرا به‌محض پایان دولت روحانی و شروع دولت رئیسی روند واردات واکسن سرعت زیادی گرفت؟ پاسخ‌های احتمالی؛ یک: دولت قبلی بی‌عرضه بود و علی‌رغم ادعاهایی که در زمینه دیپلماسی داشت، نمی‌توانست از طرق مختلف واکسن به اندازه مکفی وارد کشور کند؟ دو: دولت روحانی عرضه داشت ولی مانع‌تراشی‌های داخلی مانع واردات می‌شد». بنا بر نظر این نشریه، دست‌هایی در داخل کشور هستند که مانع موفقیت دولت روحانی شدند و همان‌ها امروز علت موفقیت دولت رئیسی شده‌اند، پس «باید دلیل تسریع واردات واکسن کرونا را در داخل مرزهای کشور جست‌وجو کرد».

نکات تحلیلی: 1- دولت روحانی مدعی برداشته شدن تمامی تحریم‌ها با امضای توافق با کدخدا بود؛ امری که نه‌تنها در طول هشت سال محقق نشد، بلکه سند رسوایی این دولت همین بس که این سیاست حتی در سطح کاهش تحریم‌های دارویی و واردات واکسن موردنیاز جامعه نیز محقق نشد. 2- ادعای روزنامه اصلاح‌طلب مبنی بر دست داشتن عوامل داخلی در عدم واردات واکسن، در حالی است که؛ دولت روحانی در زمان حیات خویش دلیل این امر را تحریم‌ها و عدم پذیرش fatf از سوی کشورمان برمی‌شمردند؛ نه موانع و دلایل داخلی؛ ربیعی سخنگوی دولت روحانی، زمستان سال گذشته در جمع خبرنگاران ادعا کرد: «نپیوستن ایران به fatf، خرید واکسن خارجی کرونا را با مشکل مواجه کرده است»؛ عبدالناصر همتی، رئیس وقت بانک مرکزی نیز در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: «مردم! ما تا زمانی که تحریم باشیم، نمی‌توانیم برای شما واکسن بخریم!»؛ این مواضع در حالی از سوی دولت روحانی مطرح می‌شد که در شرایط مشابه آن دولت و در دوره دوام تحریم‌ها و تعیین تکلیف نشدن مسئله fatf، در دولت 40 روزه رئیسی، واردات میلیون‌ها دوز واکسن به کشور محقق شده است! 3- واقعیت آن است که جریان اصلاحات از این شانتاژ رسانه‌ای بارها و بارها بهره برده است؛ تحلیلی که بر پایه «کی بود، کی بود، من نبودم» استوار است و به جای عذرخواهی بابت کوتاهی‌ها و سوء مدیریت‌ها، همواره به دنبال یافتن متهم بیرونی است؛ با این نگاه تحلیلی است که می‌توان گرانی و مشکلات معیشتی مردم را گردن آمریکا انداخت و علیه سیاست‌های کاخ سفید شعار داد و وارد نکردن واکسن را گردن عوامل داخلی غیراصلاح‌طلب انداخت. 4- دلیل اصلی در رونق گرفتن واردات واکسن به کشور، بهره‌گیری دولت جدید از ظرفیت‌های عینی دیپلماسی است؛ موج واردات واکسن در هفته‌های اخیر ناشی از تماس تلفنی رئیسی با رئیس‌جمهور چین بوده است؛ اقدامی که پیش‌ازاین برای دولت روحانی نیز فراهم بوده ولی اساساً اراده‌ای برای آن وجود نداشته است! (نویسنده: اکبر کریمی)

▼گزارش روز                        

اهداف سفر الکاظمی به تهران

دیروز «الکاظمی» در فاصله یک‌ساله نخست‌وزیری‌اش، برای بار دوم به تهران آمد. این امر نشان می‌دهد که ایران در سیاست خارجی عراق جایگاه ویژه‌ای دارد. در این سفر هیئت‌های سیاسی و اقتصادی وی را همراهی می‌کردند و دستورالعمل‌های این سفر متمرکز بر ابعاد سیاسی و اقتصادی بود.

گزاره‌های تحلیلی: 1- آنچه در این سفر بیش از همه موردتوجه است، تأکید بر گزاره‌هایی همچون مسائل انرژی، میانجی‌گری بین ایران و عربستان و یک سری روندهای فی‌مابین همچون حضور برخی گروه‌های تروریست در شمال عراق است. در بحث انرژی، عراق همچنان به واردات گاز از ایران احتیاج دارد و تأکید دولت عراق نیز بر همین مسئله استوار است. حجم گاز دریافتی عراق از ایران چیزی در حدود 45 تا 50 میلیون مترمکعب در روز است؛ اما مشکل اصلی در این زمینه بحث تحریم‌های آمریکاست که علناً بحث انتقال پول را با مشکل مواجه می‌کند. در بحث برق نیز نزدیک به یک‌سوم برق عراق توسط ایران تأمین می‌شود. این مسائل نشان می‌دهد که عراق همچنان در بحث انرژی خواهان واردات از ایران است. 2- عراق بر اساس رویکرد انفتاح عربی مصطفی الکاظمی، تعامل با همسایگان را در دستور کار قرار داده است. این نقش تعاملی برگرفته از کاهش تنش در داخل عراق و همچنین کاهش تنش‌های منطقه‌ای است؛ زیرا اختلاف بین بازیگران منطقه‌ای منجر به افزایش تنش‌ها در داخل عراق خواهد شد. اکنون عراق با نقش میانجی‌گرانه خود بین ایران و عربستان به دنبال اتخاذ چنین راهکاری است. برگزاری سه نشست بین ایران و عربستان و همچنین برگزاری برخی کنفرانس‌ها همچون کنفرانس بغداد، نشان از چنین رویکردی دارد.

نکته پایانی: با توجه به نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی عراق در 18 مهرماه، الکاظمی به دنبال حفظ جایگاه خود در دولت آینده عراق است. در کنار این مسئله، الکاظمی برای فائق شدن بر بسیاری از مشکلات اقتصادی عراق به همراهی ایران نیاز دارد و در این زمینه نیز ایران همواره حسن نیت خود را نشان داده است. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ خبر ویژه                

مهم‌ترین محور گفتگوها در دیدار الکاظمی با سران نظام

سفر یک‌روزه الکاظمی به ایران و دیدار با مقامات کشورمان اولین سفر خارجی یک مسئول بلندپایه در دوره ریاست آیت‌الله رئیسی به شمار می‌رود. رئیس‌جمهور در این دیدار، بر تعامل گسترده اقتصادی بین تهران و بغداد تأکید کرد و آن را به نفع دو ملت و توسعه منطقه دانست. رئیسی همچنین با اعلام حمایت تهران از نقش‌آفرینی منطقه‌ای عراق، بر اجرای تعهدات عراق در خصوص مطالبات مالی ایران نیز تأکید کرد و پیگیری سیاسی و حقوقی ترور شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابو مهندس در مجامع بین‌المللی را جزو ضرورت‌ها برشمرد. نخست‌وزیر عراق نیز در این دیدار، «فعال کردن ظرفیت‌های توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق را در همه بخش‌ها»، اعلام آمادگی برای «فعالیت تیم مشترکی که مسئله حقوقی ترور سردار سلیمانی را به‌صورت داخلی و بین‌المللی پیگیری ‌کند» و درخواست «حمایت ایران از نقش‌آفرینی عراق در منطقه» را مطرح کرد. الکاظمی در دیدار با معاون اول رئیس‎جمهور نیز گفت: «ایجاد زیرساخت‎ها، می‎تواند به تحقق رؤیای بزرگراه مشهد - کربلا و نجف بینجامد. تلاش می‎کنیم به تعهدات خود در برابر ایران پایبند باشیم. عراق نیازمند خرید گاز و برق ایران بوده و درهای عراق بر روی شرکت‎های ایرانی باز است. تعداد سهمیه زائران در اربعین ۶۰ هزار نفر است اما با توجه به اشتیاق مردم ایران، این تعداد را اضافه خواهیم کرد و تسهیلات مناسبی برای ورود آن‎ها در نظر خواهیم گرفت». در دیدار نخست‌وزیر عراق با رئیس مجلس شورای اسلامی، دکتر قالیباف بر مجوز عراق برای سفر زمینی زوار ایرانی در اربعین امام حسین (ع) تأکید کرد.

▼ اخبار

تحلیل یک اصلاح‌طلب از بازدیدهای محسنی اژه‌ای از زندان‌ها

«عبدالله رمضان‌زاده» با اشاره به بازدید سه‌ساعته رئیس قوه قضائیه از ندامتگاه دماوند که صبح روز جمعه در قالب چهارمین بازدید حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای از زندان‌های کشور در هفتاد و یکمین روز مسئولیت ریاست دستگاه قضا صورت گرفت، گفت: «تغییراتی را شاهدیم و روند رسیدگی‌ها در حال انجام است و این موضوعات نشان می‌دهد که رئیس دستگاه قضا، توجه خاصی به مراجعین به دستگاه قضا دارند؛ بیش آنکه به کارمندان قوه قضائیه داشته باشند، این رویه بسیار مثبت است». این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بازدید سرزده رئیس قوه قضائیه از زندان‌ها را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: «زندانیان با مشکلاتی مواجه‌اند و هر کاری صورت بگیرد، کمک به زندانیان و خانواده‌هایشان است، نگاه ویژه به اشتغال زندانیان بسیار ارزشمند است و اگر هر قدم کوچکی برای تأمین مالی مددجویان و زندانیان انجام شود، قدم مثبتی است و باید از آن استقبال کرد». وی ادامه داد: «از منبع موثق شنیدم آقای محسنی اژه‌ای به برخی پیام‌های خانواده‌های زندانیان امنیتی هم شخصاً جواب دادند و باید از ایشان به خاطر رویه‌ای که در پیش گرفتند تشکر کرد. این اقدامات رئیس دستگاه قضا در شرایط فعلی که کشور با آن مواجه است می‌تواند کمک‌حال باشد». رمضان زاده افزود: «اگر این رویه ارتباط قضات و ضابطین اصلاح شود، ۵۰ درصد از گلایه‌ها نسبت به قوه قضائیه برطرف می‌شود، آقای اژه‌ای با ضابطین در ارتباط هستند و آشنایی خوبی با مسائل پیرامون آن دارند و با ورود ایشان و این روند اصلاحی مشکلات برطرف خواهد شد. استقلال قوه قضائیه از طریق کنترل ضابطین اتفاق خواهد افتاد».

مذاکرات سازنده با چاشنی یک شایعه!

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، دیروز در نتیجه دیدار مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: «مذاکرات سازنده‌ای را انجام دادیم، مسائل فی‌مابین اساساً فنی است. قرار شد مدیرکل آژانس در آینده نزدیک به تهران سفر و مذاکرات را با مقامات انجام دهد و درباره تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌ها به ایران بیاید». گروسی نیز نتایج سفرش به ایران را سازنده توصیف کرد و از اجازه ایران به آژانس برای بازدید از تمامی مراکز هسته‌ای و تعویض قطعات معیوب دوربین‌های این مراکز خبر داد؛ این موضع مدیرکل موجب برخی شایعات رسانه‌های داخلی مبنی بر امتیاز دولت به آژانس فراتر از قانون راهبردی مجلس شد. هرچند تاکنون مجلس در این زمینه موضعی اتخاذ نکرده است، اما با خط قرمز اعلام شدن قانون مجلس توسط دولت و وزارت امور خارجه، صحت این نوع تحلیل‌ها دور از ذهن به نظر می‌رسد.

موارد مخل امنیت مرزهای ایران و عراق

دیروز دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در دیدار با نخست‌وزیر عراق، بر اهمیت امنیت مرزهای دو کشور همسایه تأکید کرد و این زمینه، به تهدیدات مخل امنیت ملی دو کشور پرداخت و افزود: «تمرکز بر اشتراک مساعی و همگرایی کشورهای منطقه بدون حضور کشورهای فرامنطقه‌ای باید در دستور کار دائمی کشورهای منطقه باشد. تحرکات فزاینده گروه‎های تروریستی در اقلیم کردستان عراق نگران‎کننده و مخل امنیت مرزهاست، این تروریست‎ها باید خلع سلاح فوری شده و اخراج شوند. پرونده ترور سرداران بزرگ مقاومت شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس و مجازات عاملین آن همچنان در صدر مطالبات دو ملت ایران و عراق و جبهه مقاومت قرار دارد».

ممنوعیت موقتی واردات لوازم خانگی!

معاون امور صنایع وزارت صمت در برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد: «بر اساس مصوبه سران قوا، از سال ۹۷ تا پایان سال ۱۴۰۰ واردات لوازم‎ خانگی ممنوع است. ممنوعیت موقت واردات لوازم‌خانگی تا پایان سال برداشته می‌شود. طبق احکام دائمی توسعه، دولت فقط می‎تواند در این مورد موانع تعرفه‎ای ایجاد کند و ممنوعیت واردات لوازم‎خانگی نیازمند قانون‎گذاری است». در همین زمینه، سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان کشور گفت: «اگر ال‌جی و سامسونگ (دو برند معروف کره‌ای) به ایران نیایند، تا ۵ سال آینده قطب تولید لوازم‌خانگی می‌شویم». به نظر می‌رسد تحقق این امر درگرو تصمیم انقلابی مجلس برای قانونمند کردن ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی به کشور است.

‌اخبار کوتاه

ترمز قیمت سیمان کشیده شد!/ وزیر صمت اعلام کرد: «طبق قولی که در زمان رأی اعتماد به نمایندگان ملت داده شد، خوشبختانه قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و قیمت آن در بورس به کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان رسید. در آذرماه نیز در ساختار صنعت فولاد اصلاح ساختاری خواهیم داشت که به سمت کاهش قیمت تمام‌شده حرکت کنیم و رقابت سازنده‌ای برای کاهش هزینه‌ها در بازار فولاد را شاهد باشیم و بازار فولاد تحت تأثیر نوسانات ارزی نباشد».

دقیق و ویرانگر؛ توصیف رژیم‌صهیونیستی از پهپادهای ایرانی/ وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: «ایران پهپادهای دقیق و ویرانگری دارد. این پهپادها همچون موشک بالستیک یا جنگنده‌ها می‌توانند هزاران کیلومتر را بپیمایند». گانتز ادعا کرد: «ایران یک پایگاه آموزشی پیشرفته پهپادی در کاشان دایر کرده و گروه‌های مقاومت را در آنجا آموزش می‌دهد. حوثی‌های یمن ده‌ها فروند از این پهپادها را به دست آورده‌اند و گروه‌های حماس و جهاد اسلامی نیز به دانش چگونگی عملیاتی کردن این پهپادها دست یافته‌اند».

اهمیت روابط اقتصادی با عراق!/ عراق یکی از مهم‌ترین همسایگان ایران است، نه به دلیل موقعیت استراتژیک این کشور، بلکه به دلیل بازاری که ایران در عراق دارا است. حجم صادرات ایران به عراق در سال ۹۹ بیش از ۷ میلیارد دلار بوده است. این حجم از صادرات به این کشور ۴ برابر صادرات ایران به قاره اروپا، آفریقا و آمریکا بوده است. با رفع مشکلات موجود بر مسیر تجارت دو کشور، می‌توان حجم صادراتی غیرنفتی ایران به عراق را به ۱۴ میلیارد دلار رساند.

برنامه‌ریزی برای مدیریت بازار مرغ در پاییز و زمستان/ وزیر کشاورزی خبر داد: «بر اساس مصوبه دولت، در ۶ ماهه دوم سال، ۹۵ میلیون تخم‎مرغ نطفه‌دار وارد کشور می‌شود و در قالب کشاورزی قراردادی در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد تا بتوانیم با استفاده از آن بازار را کنترل کنیم». گفتنی است، یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ در مقطع فعلی، افزایش قیمت جوجه یک‌روزه به شمار می‌رود.

بازتاب سیاسی تصمیم فوتبالیست ایرانی!/ خبر عدم حضور جهانبخش در رویارویی تیم فاینورد مقابل تیمی از رژیم صهیونیستی، در رسانه‌های داخلی بازتاب پیدا کرده است. گفتنی است علیرضا جهانبخش پیش از عقد قرارداد با فاینورد چنین تصمیمی گرفته و امروز نیز رسانه‌های خارجی به این موضوع پرداختند که کاپیتان تیم ملی کشورمان در هر ۲ بازی شهریور و آذرماه فاینورد غایب خواهد بود.

عمان: بحران یمن به زودی حل می‌شود!/ وزیرخارجه عمان گفت: «نقش ما در بحران یمن کمک است. همه طرف‌ها در مورد آتش‌بس در یمن اجماع دارند. پیشرفت روند سیاسی یمن نزدیک است. باید به یمن برای دستیابی به ثبات کمک کرد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات