صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۳۳۹۰۳

اخبار ویژه ۱۰ مهر

روزنامه کیهان**

تولید انبوه مسکن قدرت خرید مردم را تقویت می‌کند

«رونق تولید انبوه مسکن در کشور می‌تواند قدرت خرید عمومی را ۵۰ درصد تقویت کند».
ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن، یکی از کلیدی‌ترین وعده‌های اقتصادی دولت سیزدهم است که هم در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری و هم بعد از آن، شخص رئیس‌جمهور و وزیر مسکن بار‌ها بر مصمم بودن خود برای تحقق این وعده تاکید داشتند. وعده‌ای که بسیاری از مردم به ویژه دهک‌های پایین جامعه را برای خانه‌دار شدن و محقق شدن آرزوی دور و دراز خود امیدوار کرده است.
به گزارش روزنامه فرهیختگان، در هشت سال گذشته صنعت مسکن یکی از بی‌رمق‌ترین صنایع کشور بوده است. علیرغم وابستگی صد‌ها صنعت به حوزه مسکن و نقش آن به عنوان یک صنعت پیشرو و لوکوموتیو بسیاری از صنایع، دولت یازدهم و دوازدهم در طول زمامداری خود هیچ گاه اقدامی جدی برای تامین مسکن برای مردم به ویژه اقشار کم درآمد جامعه انجام نداده است، درواقع دولت روحانی نه تنها گامی روبه جلو برای توسعه ساخت مسکن انجام نداد بلکه با مزخرف خواندن طرح مسکن مهر، علاوه‌بر توقف اجرای آن تکمیل بسیاری از واحد‌های مسکن مهر را نیز آنچنان به درازا کشاند که بعد از هشت سال، حال دولت سیزدهم باید بخشی از تعهدات مسکن مهر را اجرایی کند. رشد ۶ برابری قیمت مسکن و رسیدن سال‌های انتظار خرید مسکن به ۵۰ تا ۱۰۰ سال در برخی دهک‌ها ازجمله نتایج بی‌توجهی دولت روحانی به ساخت مسکن بوده است.
این بی‌توجهی بر تولید مسکن دیری نپایید که تاثیرات خود را در قیمت و عرضه مسکن نشان داد. اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد متوسط قیمت مسکن شهری در کشور از متری یک میلیون و ۴۲۰ تومان در سال ۱۳۹۲ به متری حدود ۹ میلیون تومان در پایان سال ۱۳۹۹ رسیده است. تکانه‌های قیمت مسکن در شهر تهران وضعیتی به مراتب شدیدتری داشته و متوسط قیمت مسکن تهران در ماه‌های اخیر وارد کانال ۳۱ میلیون تومانی شده است. درحالی که در سال ۱۳۹۲ متوسط قیمت مسکن در شهر تهران حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزارتومان بوده است.
این روزنامه در ادامه می‌افزاید: درحال حاضر روزانه حدود سه هزار میلیاردتومان به نقدینگی کشور افزوده می‌شود که بخش قابل توجه آن توسط ماشین خلق پول بانک‌های خصوصی ایجاد می‌شود و اکثریت آن نه در فرآیند تولید بلکه با ورود به اقتصاد غیررسمی صرف واسطه‌گری‌ها و دلال‌بازی می‌شود؛ بنابراین با کنترل ماشین خلق پول بانک‌های خصوصی می‌توان آثار افزایش نقدینگی تسهیلات ساخت مسکن را بهتر کنترل کرد. از سوی دیگر بخشی از منابع این طرح از طریق آورده مردم تامین خواهد شد. حتی با ورود ساخت مسکن به بورس می‌توان منابع مالی بخش قابل توجهی از این طرح را از طریق نقدینگی موجود تامین کرد. حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده موجب کاهش دوره انتظار برای خرید خانه خواهد شد و با کنترل خلق پول بانک‌های خصوصی، تامین مالی بخشی از پروژه ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی از طریق آورده نقدی و بازار سرمایه می‌توان علاوه‌بر به حرکت درآوردن چرخ ده‌ها صنعت وابسته آثار رشد نقدینگی این طرح را نیز مدیریت کرد.
فرهیختگان تصریح می‌کند که با تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال، می‌توان از تورم کم کرد و قدرت خرید عمومی را ۵۰ درصد افزایش داد.

پیغام پوتین به اردوغان:باید سوریه را ترک کنید

حملات سنگین به تروریست‌های تحت حمایت ترکیه در سوریه، موجب تحقیر اردوغان شد. این حملات سنگین و غافلگیر‌کننده، دو روز پس از دیدار اردوغان با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در سوچی انجام شد.
ارتش سوریه و جنگنده‌های روسیه دیروز مواضع تروریست‌ها در استان ادلب و شمال غربی حماه را با موشک و راکت هدف قرار دادند. منابع خبری از بمباران شدید و گسترده تروریست‌های تحت امر اردوغان در ادلب و حماه خبر می‌دهند.
بنابر اخبار منتشره در رسانه‌ها روسیه و ایران بر پاکسازی کامل سوریه از وجود تروریست‌های تحت امر ترکیه تاکید دارند.
در همین حال یک روزنامه‌نگار ترکیه‌ای، از غافلگیری اردوغان خبر داد. «ترکر ارتورک» روزنامه‌نگار ترکیه‌ای در توییتر نوشت: اجلاس سوچی بسیار بد گذشت. پوتین از ما خواست ادلب را ترک کنیم!
این روزنامه‌نگار فاش کرد که ولادیمیر پوتین از اردوغان خواسته نیرو‌های خود را از سوریه خارج کند. او نوشـت: از ما خواسته شد سوریه را ترک کنیم، قیمت گاز طبیعی افزایش یافت، خرید موشک‌های اس -۴۰۰ از دستور کار خارج شد و گفته شد که ادلب، زمستان امسال بخشی از دولت سوریه خواهد بود.
روزنامه‌نگار ترک از دولت کشورش انتقاد کرده و افزود: «اردوغان هیچ برگ برنده‌ای نداشت و ضعیف بود.» در همین حال خبرگزاری روسی اسپوتنیک، با اشاره به نمک‌نشناسی اردوغان نسبت به ایران نوشت: ایران اردوغان را از کودتا نجات داد.
این خبرگزاری می‌نویسد: نباید فراموش کرد در همین ترکیه که امروزه برای ایران مزاحمت ایجاد می‌کند، این ایران بود که چند سال پیش، اردوغان را از کودتا نجات داد. برخی منابع خبری در آن زمان تاکید می‌کردند تنها جای امنی که اردوغان برای پناه دادن به خانواده‌اش در کل جهان پیدا کرده بود ایران بود.
یادآور می‌شود اردوغان ۱۱ مرداد ۹۵ -یک ماه بعد از کودتا- اذعان کرد: «با وجود دشمنی میان من و بشار اسد، او کودتا را محکوم کرده، در حالی که همپیمانان ما، آمریکا و اروپا و عربستان، وقتی که نیازمند کمک‌شان بودیم، از پشت به ما خنجر زدند.»
او همچنین شهریور ۹۸، در چهلمین سالگرد کودتای نظامی۱۲ سپتامبر در جزیره یاسی آدا گفت: «محافلی که چهره‌ای تاریک دارند، کودتای ۱۲ سپتامبر ۱۹۸۰ را طراحی کردند. هنگامی که خبر به واشنگتن رسید، گفتند بچه‌های ما باز هم موفق شدند. شب کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ هم، منتظر بودند همان سخنان را تکرار کنند.»
با وجود این واقعیت‌ها، دولت ترکیه همچنان نقش پادویی را در خدمت مطامع نامشروع آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه ایفا می‌کند.

روحانی منّت آمریکا را می‌کشید رئیسی سر آمریکا منّت می‌گذارد

عضو حزب اتحاد ملت می‌گوید: روحانی می‌خواست منت آمریکا را در مذاکرات بکشد، اما رئیسی سر آمریکا منت هم می‌گذارد.
سیدمحمود میرلوحی (عضو پیشین شورای شهر تهران و معاون وزیر کشور در دولت اصلاحات)، در گفتگو با خبرآنلاین اظهار داشت: زمانی که (در سال ۷۶) آقای خاتمی به صحنه انتخابات آمد، تلقی خودش این نبود که جامعه آنقدر تشنه و منتظر باشد و به نوعی مطالبات نهفته جامعه سر باز کرد و اصلاحات شد، اگر بتوان آن مطالبات را ردیابی کرد خواهیم دید همچنان به قوت خود باقی است و روشن است که مطالبات چیست، چون مطالبات در تمامی حوزه‌ها است.
وی افزود: در حوزه سیاسی، آقای خاتمی یک شعاری داشتند و می‌گفتند توسعه باید همه‌جانبه، جامع و هماهنگ باشد و نمی‌توان فقط بگوییم معیشت آری! فرهنگ خیر! یا بگوییم توسعه فرهنگی آری! توسعه اجتماعی خیر! همه این‌ها با هم است، اما گاهی اوقات که اولویت‌ها را فهرست کنی ممکن است مثلا امروز مسئله مردم معیشت، اقتصاد، اشتغال، کرونا و خشکسالی باشد، این‌ها درست است، اما معمولا اولویت‌های کشور یکی دو اولویت نیست.
میرلوحی همچنین گفته است: ممکن است پرچمداران این حرکت و شعار‌ها (اصلاح‌طلبی) تغییر کند. یک روز یک فرد خامی بوده، اما امروز جامعه بگوید شما تند می‌روید و ما می‌خواهیم دیگران بیایند و پرچم را بگیرند. بسم‌الله. گاهی اوقات می‌بینید که جریان رقیب می‌گوید من این کار را بهتر از جریان اصلاح‌طلب انجام می‌دهم، شعار دادند و برای انتخابات هم همین شعار‌ها را دادند و مثلا آقای رئیسی گفتند: من ۲ میلیون فالوور دارم که یعنی من خودم در فضای مجازی هستم، طبیعتا این‌گونه شد و جامعه گفتند زمانی که رئیس قوه قضائیه می‌گوید من ۲ میلیون فالوور دارم پس فرد به‌روزی است پس دغدغه نداریم، بعد ایشان گفتند ما یک میلیون مسکن در سال می‌سازیم و بقیه گفتند «بَه‌بَه».
او اضافه کرد: اگر چنین کاری صورت گیرد بحثی در آن نیست، بعد گفتند ما تحریم‌ها را برمی‌داریم و نه‌تن‌ها منت نمی‌کشیم بلکه منت هم سر آمریکا می‌گذاریم و بقیه گفتند چه بهتر! آقای روحانی می‌خواست تحریم‌ها را بردارد و ظاهرا می‌خواست در جا‌هایی منت هم بکشد، ولی ایشان منت نمی‌کشد بلکه منت هم سر آمریکا می‌گذارد.
این فعال اصلاح‌طلب اظهار کرد: بنابراین طبیعی است که مردم به ایشان رای می‌دهند، ولی این مطالبات چیزی نیست که بتوان یک جامعه را مثلا در مدت محدودی منصرف کرد و مثلا به اهل هنر بگوید شما باید احترام داشته باشید، به اهل فرهنگ بگوید شما باید کرامتتان حفظ شود، مبارزه با فساد باید به مفهوم واقعی باشد، آقای رئیسی یک شعار دادند و اگر به آن دقت شود بسیار مهم است. ایشان می‌گویند من در قوه قضائیه باید با فساد مبارزه می‌کردم، اما حالا می‌خواهم با فساد مبارزه کنم یعنی همه گلوگاه‌های رانت و فساد را می‌خواهم ببندم، بسم‌الله ببندید!
میرلوحی بیان کرد: الان اصل گلوگاه‌های رانت و فساد این است که فساد، رقابتی شود، اصل آن این است که این امضا‌های طلایی در اختیار دستگاه‌ها که سال‌هاست در قانون رفع موانع تولید در حد حرف گفته شده، ولی متاسفانه امضا‌های طلایی بیشتر شده و کم نشده است. اگر کسی بخواهد یک حرکتی، یک تولیدی، یک اشتغالی و یک فعالیتی را ایجاد کند باید از صد نقطه و از صد اداره عبور کند یعنی باید یک کفش آهنی داشته باشد که بتواند از این اداره به آن اداره برود و تازه حرمت هم ندارد، چون من خودم هم در سال‌های مختلف درگیر بودم یعنی در بخش خصوصی بودم و می‌بینم که بخش خصوصی، نزد این دستگاه‌ها حرمتی ندارد و این از مسائلی است که باید حل شود. گلوگاه‌های فساد یعنی مثل رومانی، یک شخص بتواند از یک صبح تا ظهر شرکتی را تاسیس کند، ثبت کند و بعدازظهر هم در شرکتش بنشیند و کارش را شروع کند، ولی در اینجا ببینید که چه بساطی به وجود آمده است، آن‌ها کاری می‌کنند که شخص از کار و فعالیت و تولید منصرف شود و این‌ها از مسائلی است که باید حل شود.
میرلوحی همچنین در پایان ادعا کرده؛ «ما طبیعتاً نمی‌توانیم با دولت آقای رئیسی متحد باشیم و از آن طرف منتقد هم نمی‌توانیم باشیم یعنی احساس می‌کنیم این‌ها بسیار نازک‌نارنجی هستند از این رو احتمالاً یک حالت صبر و انتظار و ارزیابی و نقد پیدا خواهیم کرد یعنی چاره‌ای جز این نداریم، چون ممکن است فردا بگویند شما این حرف را زدید و این اشکال به وجود آمد. ارزیابی و برداشت من این است که جریان اصلاحات صبر می‌کند و عجله‌ای ندارد که بخواهد آقای رئیسی را نقد کند، چون شرایط کشور، در حال حاضر بسیار حساس است.»
درباره این اظهارات گفتنی است؛ اگر خاتمی در سال ۷۶ مورد اقبال انتخاباتی قرار گرفت، به دلیل این بود که مدت‌ها از سیاست دور بود و مردم خیلی شناختی از وی نداشتند. اما ۲۴ سال بعد (انتخابات اخیر) وقتی خاتمی و گروه‌های اصلاح‌طلب خواستار رأی به همتی و ائتلاف اصلاح‌طلبان برای شورای شهر شدند، بیش از ۲/۳ میلیون رأی در انتخابات ریاست جمهوری کسب نکردند و در انتخابات شورای شهر تهران نیز نفر اول لیست مورد حمایت آن‌ها ۳۴ هزار رأی به دست آورد.
ثانیاً مشکلات اقتصادی و معیشتی بی‌سابقه، معلول ۸ سال حاکمیت اصلاح‌طلبان در دولت و همچنین مجلس نهم (از میانه بعد) و مجلس دهم است. مردم به روشنی دیدند که این طیف برخلاف وعده‌ها و فضاسازی‌ها، هم اقتصاد را به قهقرا بردند و هم توانمندی علمی کشور در زمینه هسته‌ای را عقب راندند. در همین ماجرای کرونا هم، دولت روحانی ضمن سوءمدیریت در زمینه واکسیناسیون، تدبیر درستی هم در مقابل سفر‌ها به خرج نداد تا جایی که در روز‌های آخر، شش روز تعطیلی بی‌حساب و کتاب به همراه مجوز سفر‌ها را اعمال کرد که خروجی آن، رسیدن قربانیان روزانه به ۷۰۰ نفر در روز بود. اما به همت دولت جدید، هم واکسیناسیون در کشور بیش از ۲ برابر شده (یک ماه به اندازه ۷ ماه واکسیناسیون) و هم گسترش بیماری تا حدود زیادی مهار شده است. این در حالی است که مدعیان اعتدال و اصلاحات حتی واردات واکسن را هم به FATF و برجام گره زده بودند.
ثالثاً در موضوع مذاکرات، دولت روحانی باید دنبال آمریکا می‌دوید و آن‌ها کارشکنی می‌کردند و اقتصاد و مدیریت هم معطل تغییر خباثت آمریکا بود؛ اما اکنون دولت جدید به مسئولیت‌های مدیریتی خود عمل می‌کند و مذاکرات و برجام را هم در حاشیه این مسئولیت و تنها به شرط مؤثر و مفید بودن و لغو عملی تحریم‌ها دنبال می‌کند؛ بنابراین حال آمریکاست که باید التماس مذاکره بکند.
رابعاً درباره دشواری‌های کسب و کار که آقای میرلوحی اشاره کرده، مشکلات مدنظر ایشان اتفاقاً برآمده از دولت مدعی اعتدال و اصلاحات است به نحوی که کشور در زمینه رتبه‌بندی جهانی تسهیل کسب‌وکار، در این دوره چند پله سقوط داشت و اتفاقاً، با همت مجلس و همراهی دولت در تصویب قانون اخیر، مقرر شده دریافت مجوز به جای چند ماه، ظرف چند روز انجام شود؛ و سرانجام این که برخلاف ادعای آقای میرلوحی، مدعیان اصلاح‌طلبی در نقد- تخطئه و ملامت و ترور شخصیت- دولت جدید اصلاً صبر و طاقت نداشتن، به نحوی که حتی پیش از تحلیف و تنفیذ رئیس‌جمهور یا تشکیل دولت جدید، مدعی شدند چرا دولت یا رئیس‌جمهور، برای کرونا و اقتصاد و معیشت مردم و... کاری نمی‌کنند! در واقع همه انتقاد‌های انجام نداده در حق دولت روحانی را یک جا نثار، رئیس‌جمهور و دولت جدید کردند؟!

**************

روزنامه وطن امروز**

رئیس دستگاه قضا:
برخی وکلا با رفتار‌های غیرمتعارف موجب اخلال در روند دادرسی می‌شوند

رئیس دستگاه قضا طی سخنانی در دیدار قضات و کارکنان قضایی استان قزوین، اظهار داشت: امروز مردم نسبت به دولت، قوه قضائیه و مجلس امیدوار شده‌اند و این امیدواری و اعتماد آن‌ها تکلیف ما را سنگین‌تر می‌کند.
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای گفت: دشمن تلاش زیادی کرد با فضاسازی، اعتماد مردم را کاملا مخدوش کند، اما اکنون که در سایه همدلی و هماهنگی قوا اعتماد مردم ترمیم شده است موظف به صیانت و ارتقای آن هستیم. وی اعتماد مردم را بزرگ‌ترین سرمایه نظام عنوان کرد و گفت: اعتمادسازی با حرف ممکن نیست و باید در عمل کارآمدی نظام را نشان دهیم چرا که اکنون با وفاق و همکاری ایجاد شده طی ۳ ماه گذشته، اگر خدای نکرده امید مردم از بین برود بیش از گذشته ضرر خواهیم کرد.
وی با اشاره به سختی کار در برخی مجموعه‌های قضایی وابسته به عدلیه مانند پزشکی قانونی و سازمان زندان‌ها که ارتباط بیشتری با بدنه مجموعه دارند، حل مشکلات این مجموعه‌ها را برای کاهش مشکلات مردم، اولویت دانست. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه تذکر و تکرار برخی توصیه‌ها برای بهبود عملکرد یک سازمان سودمند است، به بیان چند توصیه به همکاران قضایی خود در استان قزوین پرداخت.
محسنی‌اژه‌ای از قضات، بازپرس‌ها و دادیاران خواست حتی‌المقدور از صدور قرار بازداشت اجتناب کنند. رئیس قوه قضائیه گفت: اگر نیاز به صدور قرار بازداشت موقت بود باید شرایطی فراهم شود که افراد بتوانند در نخستین فرصت ممکن تامین وثیقه کنند و به محض تامین وثیقه نیز رفع بازداشت صورت گیرد. محسنی‌اژه‌ای همچنین به قضات و بازپرس‌ها و دادیاران توصیه کرد در صدور قرار‌ها و رسیدگی به پرونده‌های دارای حکم زندان، به سرعت عمل کنند.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه وکلا محترم هستند و وکیل خوب معاضد قاضی است در عین حال متذکر شد گاهی اوقات برخی وکلا به دلیل رفتار‌های غیرمتعارف موجب اطاله دادرسی و اخلال در روند دادرسی می‌شوند. محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه مقام قضاوت منصب الهی و متعلق به رسول‌الله (ص) و امیرالمومنین (ع) است به همه قضات و کارکنان قضایی توصیه کرد مراقب وسوسه شیطان و شیطان‌صفتان باشند و با پرهیز از قرار گرفتن در موضع تهمت از دستگاه قضایی صیانت کنند.

***

رئیس سازمان انرژی اتمی:
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازیچه گروهک‌های تروریستی نشود

«محمد اسلامی» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی که به منظور دیدار با مقامات هسته‌ای روسیه به مسکو سفر کرده بود، در گفتگو با اسپوتنیک درباره مواضع اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اجازه دسترسی ندادن به دوربین‌های نظارتی در سایت کرج اظهار داشت: در ایران بر اساس پادمان سال‌هاست آژانس دوربین نظارتی دارد و بازرسی‌های آژانس مداوم انجام می‌شود، بر اساس وظایف نظارتی آژانس، بازرسی‌ها از طریق دوربین یا سر زدن حضوری بازرس‌ها انجام می‌شود و سیستم‌های نظارتی مختص کشور‌های دیگر هم هست. متاسفانه به دلیل شیطنت‌ها و دشمنی‌هایی که با ایران می‌شود، نحوه برخورد با برنامه هسته‌ای ایران، سیاسی و گزینشی و تبعیض‌آمیز بوده و این رفتار کاملا غیرقانونی و مردود است. به گزارش فارس، رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: ایران داوطلبانه نظارت اضافی و الحاقی را در جهت اعتماد‌سازی پذیرفته است تا اینکه تحریم‌ها برداشته شوند. اما شاهد تحریم‌های جدید ظالمانه، غیرانسانی، غیرقانونی و پرتکرار به جای رفع تحریم‌ها هستیم. طبق پادمان، نظارت‌ها انجام می‌شود، وقتی به تعهدات خودتان عمل نکردید چه نظارتی می‌خواهید فراتر از پادمان داشته باشید؟! جمهوری اسلامی ایران طبق قانون عمل کرده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره گزارش مدیرکل آژانس مبنی بر وجود ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در ایران هم گفت: این موضوع از همان داستان‌های گروهک‌های ضدانقلاب و تروریستی است که در پناه امن اروپایی‌ها زندگی می‌کنند و تأمین مالی می‌شوند و با اخبار کذب، آژانس را تحت تاثیر قرار می‌دهند. وی اضافه کرد: در برجام این موضوعات بحث شده است و پرونده بسته به حساب می‌آید. با ترفند‌های فتنه‌آمیز و کاغذ و عکس ماهواره‌ای که اصالتی ندارند و با شواهد غیر‌مستدل اتهام وارد می‌کنند که این رفتار‌ها نخ‌نما است؛ آژانس نباید بازیچه گروهک‌های تروریستی قرار بگیرد.

***

واکنش ایران به سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به بحرین

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه طی اظهاراتی درباره سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به بحرین، با یادآوری اقدام خفتبار حاکمان بحرین در علنی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، استقبال حقیرانه حاکمان این کشور از مقام رژیم اشغالگر قدس را خلاف خواست و رای مردم شریف و آزاده بحرین خواند. به گزارش تسنیم، سخنگوی وزارت امور خارجه هر گونه زمینه‌سازی برای تثبیت حضور مخرب اسرائیل در منطقه را در راستای تنش‌زایی و ناامنی بیشتر دانست و آن را محکوم کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اظهار تأسف از نادیده گرفتن جنایات روزمره رژیم صهیونیستی علیه مردم ستمدیده و مظلوم، اما مقاوم فلسطین از سوی حاکمان بحرین، اظهار داشت: این گونه اقدامات موجب مشروعیت‌افزایی رژیم صهیونیستی نخواهد شد و تاثیری نیز بر آرمان آزادی قدس شریف به عنوان قبله اول مسلمانان جهان، ندارد. خطیب‌زاده با تاکید بر این نکته که این لکه ننگ از دامان حکام بحرین پاک نخواهد شد، اظهار داشت: مردم منطقه همچنان مخالف روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی باقی خواهند ماند.

**************

روزنامه خراسان**

شروع ریزش بازار اجاره در پاییز

ایسنا - بازار اجاره مسکن شهر تهران پس از رشد قابل توجه تقاضا در شهریور که با افزایش قیمت‌ها مواجه بود در مهرماه به لحاظ حجم تقاضا با کاهش محسوسی مواجه شده است و انتظار می‌رود به تدریج نرخ‌ها دست کم ۱۰ درصد کاهش یابد.

شناسایی ماینر‌های غیرمجاز پنهان شده در چاله‌ها

مهر - سخنگوی صنعت برق گفت: با جمع آوری مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارزها، به تامین برق زمستان امسال و تابستان آینده کمک بزرگی خواهد شد. رجبی مشهدی با اعلام دستگیری سوداگران استخراج رمز ارز‌های غیر مجاز گفت: حتی حفر چاله برای پنهان کردن دستگاه‌های غیرمجاز در خانه‌های روستایی یا هر مکان دیگری از چشم همکاران صنعت برق دور نمی‌ماند و به زودی شناسایی و شامل جریمه‌های سنگین خواهند شد.

ماسک: غیرممکن است دولت‌ها بتوانند رمز ارز‌ها را نابود کنند!

ایسنا – مدیر عامل تسلا بار دیگر در سخنانی جنجالی باعث نوسانات قیمتی بازار شد. به گزارش کوین تلگراف، رویکرد سختگیرانه چین در برابر ارز‌های دیجیتالی باعث ریزش شدید قیمت آن‌ها در روز‌های اخیر شده، اما در همین زمان ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا و دومین فرد ثروتمند جهان معتقد است رمز ارز‌ها قابل نابودی توسط هیچ طرفی حتی دولت‌ها نیستند و وی به حمایت تمام قد از رمز ارز‌ها ادامه می‌دهد. مدیر عامل تسلا به دولت‌ها توصیه کرد به جای سعی در مقابله با رمز ارز‌ها خود را با فناوری روز وفق دهند. به دنبال حمایت ایلان ماسک، روند ریزشی بازار تا حد زیادی متوقف شد.

یک سوم درآمد کشور در اختیار ۱۰ درصد

اقتصادنیوز - بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم فقیرترین دهک جامعه از درآمد کل از ۲.۶ درصد در سال ۹۰ به ۲.۲ درصد در سال ۹۹ کاهش یافته است. ۱۰ درصد ثروتمند جامعه (دهک دهم) حدود ۳۲ درصد از درآمد کل را در سال ۹۹ به خود اختصاص داده اند. بیشترین سهمی که دهک دهم از درآمد کل در ۲۰ سال گذشته داشته است به سال ۱۳۸۰ باز می‌گردد، در این سال سهم ثروتمندترین دهک از درآمد کل ۳۳.۹ درصد برآورد شده است. درآمد ۱۰ درصد پردرآمد‌ترین نسبت به درآمد ۱۰ درصد کم درآمد‌ترین در سال گذشته ۱۳.۹۶ درصد برآورد شده است، به بیان ساده‌تر ثروتمندترین دهک در سال ۹۹ حدود ۱۴ برابر فقیرترین دهک درآمد کسب کرده است.

«ایلان ماسک» دوباره ثروتمندترین فرد جهان شد

ایبنا - «ایلان ماسک» به سومین نفری تبدیل شد که تاکنون ثروت او از ۲۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته است و با تکیه به رشد قیمت سهام شرکت تسلا دوباره ثروتمندترین فرد جهان شد. به گزارش فوربز، پیش از او مؤسس آمازون، جف بزوس در ماه آگوست ۲۰۲۰، اولین فردی در جهان بود که ثروتش از رقم ۲۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته بود و برنارد آرنولد، غول صنعت لاکچری هم برای مدت کوتاهی در ماه گذشته به این افتخار رسیده بود. ثروت جف بزوس، یک میلیارد دلار سقوط کرد و به ۷/۱۹۷ میلیارد دلار رسید. پیش از این ایلان ماسک برای اولین بار در ماه ژانویه برای مدت کوتاهی به ثروتمندترین فردجهان تبدیل شده بود.

**************

روزنامه ایران**

افزایش محبوبیت رئیسی

خبر اول اینکه، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، به منظور سنجش نگرش شهروندان در خصوص دولت سیزدهم، نظرسنجی را در مقیاس ملی در شهریورماه ۱۴۰۰ انجام داد. به گزارش ایسنا، در پاسخ به این سؤال «فکر می‌کنید این دولت در مقایسه با دولت قبلی چگونه عمل خواهد کرد؟» ۵۳.۲ درصد معتقدند دولت آقای رئیسی در مقایسه با دولت قبلی بهتر باشد و ۹.۶ درصد گفته‌اند بدتر عمل خواهد کرد و ۲۱ درصد معتقدند فرقی نخواهد کرد. همچنین ۱۵ درصد در این خصوص اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند و ۱.۱ درصد نیز پاسخ نداده‌اند. در پاسخ «به نظر شما کابینه آقای رئیسی توانمندی لازم برای مدیریت امور کشور را دارد؟» ۵۷.۶ درصد معتقدند کابینه آقای رئیسی توانمندی لازم برای مدیریت امور کشور را دارد و در مقابل ۱۸.۸ درصد گفته‌اند توانمندی لازم را ندارد. ۲۳.۶ درصد افراد در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی کرده یا به سؤال پاسخ نداده‌اند. همچنین ۵۱.۱ درصد مردم محبوبیت آقای رئیسی در جامعه را زیاد، ۲۲.۲ درصد کم و ۱۶.۳ درصد متوسط می‌دانند. ۱۰.۳ درصد نیز دراین زمینه اظهار بی‌اطلاعی کرده و به سؤال پاسخ ندادند. مقایسه روند ارزیابی مردم از میزان محبوبیت رئیس‌جمهوری در جامعه نشان می‌دهد درصد کسانی که محبوبیت ایشان را زیاد ارزیابی کرده‌اند، از ۴۸.۲ درصد در تیرماه به ۵۱.۱ درصد در شهریور رسیده و می‌توان گفت ارزیابی مردم از محبوبیت عمومی رئیس‌جمهوری ۲.۹ درصد افزایش یافته است. از مردم پرسیده شده «آیا سیاست‌ها و اقدامات آقای رئیسی را به‌عنوان رئیس‌جمهوری تأیید می‌کنید یا خیر؟» که ۶۸.۶ درصد مردم سیاست‌ها و اقدامات آقای رئیسی را تأیید می‌کنند و در مقابل ۱۵.۲ درصد گفته‌اند تأیید نمی‌کنند. ۱۶.۱ درصد نیز به این سؤال پاسخ نداده‌اند.

واکنش امام جمعه اردبیل به انتصاب برادرزاده‌اش به‌عنوان استاندار

خبر دیگر اینکه، نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: در پیشگاه خداوند و مردم اردبیل اعلام می‌کنم که کوچکترین قدمی برای استانداری سیدحامد عاملی برنداشته ام. به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیدحسن عاملی روز پنجشنبه در مراسم تودیع و معارفه استاندار جدید اردبیل اظهار کرد: اکبر بهنامجو استاندار ساعی و پرتلاش سابق اردبیل در تاریخ این استان فعالیت‌ها و عملکرد فراموش نشدنی دارد که در این چهار سال سعی کرد بدون تنش و اظهارنظر‌های سیاسی تنها به متن کار‌های اجرایی و عمرانی متمرکز باشند. عاملی گفت: بنده در مسئولیت نمایندگی رهبر معظم انقلاب در استان دخالتی در عزل و نصب‌ها ندارم و به هیچ وجه سفارش فردی را نمی‌کنم و اگر نامه‌ای را به مدیران یا مجموعه قضایی استان ارجاع می‌دهم قطعاً با پی نوشت بررسی قانونی و دقت نظر در پرونده هاست تا حقی از کسی ضایع نشود، اما قضات و مدیران در تصمیم‌گیری نهایی مبسوط الید هستند. وی اظهار کرد: برخلاف برخی اظهارنظر‌ها و طرح مسائل حاشیه‌ای بنده اعلام می‌کنم که در انتخاب استاندار جدید اردبیل دخالتی نکرده و سفارشی را به دولت یا وزیر کشور نداشته‌ام بلکه رزومه افراد به وزارت کشور ارسال شده تا تصمیم نهایی را وزیر کشور و دولتمردان اتخاذ کنند. امام جمعه اردبیل خاطرنشان کرد: آن‌هایی که تهمت زده و اظهارات دروغی در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر می‌کنند باید بدانند که در روز قیامت باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشند چرا که خدا را شاهد می‌گیرم که برای استانداری سیدحامد عاملی حتی یک قدم نیز برنداشته‌ام.

امریکا اهدای نذورات به حرم امام رضا (ع) را از لیست تحریم درآورد

دست آخر اینکه، وزارت خزانه‌داری امریکا با انتشار اطلاعیه‌ای توضیح داد که در سفر زیارتی اشخاص امریکایی به حرم مقدس امام رضا (ع)، خرید‌های آن‌ها برای مصارف شخصی حین سفر یا اقلام اهدایی انسان دوستانه آن‌ها به آستان قدس، شامل تحریم‌های این کشور نشده و از موارد استثنا در مقررات تبادلات و تحریم‌های ایران می‌باشند. به‌گزارش ایسنا در این اطلاعیه آمده است: تبادلاتی که به‌طور معمول بخشی از سفر به ایران یا از ایران توسط اشخاص امریکایی هستند، در دسته موارد استثنا از مقررات تبادلات و تحریم‌های ایران قرار می‌گیرند و بنابراین، به‌طور کلی ممنوع نیستند. تبادلات مستثنی از این مقررات شامل زیارت اشخاص امریکایی از حرم مقدس امام رضا (ع) و خریداری کالا و خدمات برای مصارف شخصی‌شان در هنگان سفر است. علاوه بر این، اهدای اقلامی مثل غذا، لباس و دارو توسط اشخاص امریکایی به حرم مقدس امام رضا (ع) که به منظور تسکین آلام انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل استثنا از این مقررات شده و از این رو، به‌طور کلی، تحت این مقررات ممنوع نمی‌باشند. این بیانیه می‌افزاید: اگرچه اشخاص امریکایی از انجام دادن برخی تبادلات با اشخاصی که در برنامه تحریم‌ها در لیست سیاه قرار گرفته‌اند یا با نهاد‌هایی خارج از گستره مقررات تبادلات و تحریم‌های ایران قرار می‌گیرند، از جمله با آستان قدس رضوی و زیرمجموعه آن، تولیت آستان قدس رضوی که نظارت بر امور حرم امام رضا (ع) را بر عهده دارد، منع می‌شوند.

**************

روزنامه شرق**

کره شمالی موشک جدید آزمایش کرد
پیونگ‌یانگ روی خط آزمایش

کره شمالی بامداد جمعه اعلام کرد روز گذشته موشک ضدهوایی «اخیرا توسعه‌یافته‌ای» را با موفقیت آزمایش کرده است. این جدیدترین آزمایش پیونگ‌یانگ در سلسله‌پرتاب‌های اخیرش است. به گزارش ایسنا، خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد: «در ۳۰ سپتامبر، کره شمالی یک آزمایش موشک ضدهوایی تازه‌توسعه‌یافته را انجام داد». این آزمایش موشکی جدیدترین آزمایش از سری پرتاب‌های موشکی اخیر کره شمالی است. این کشور در روز‌های گذشته نیز یک آزمایش موشکی انجام داد و اعلام کرد که این موشک از نوع مافوق صوت بوده و با موفقیت آزمایش شده است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا پنجشنبه هشدار داد آزمایش‌های موشکی کره شمالی به بی‌ثباتی و کاهش امنیت کمک می‌کند. بلینکن گفت: «ما نگران نقض مکرر قطع‌نامه‌های شورای امنیت هستیم که به نظر من منجر به بی‌ثباتی و کاهش امنیت بیشتر می‌شود». شورای امنیت سازمان ملل هم به درخواست ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه درباره کره شمالی نشستی برگزار کرد. بلینکن متعهد شد از هر اقدامی که کره جنوبی برای کاهش تنش در شبه‌جزیره کره انجام می‌دهد حمایت کامل کند. کره شمالی توسط قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از توسعه زرادخانه هسته‌ای یا بالستیک خود منع شده، اما به این ممنوعیت که منجر به تحریم‌های متعدد بین‌المللی شده است، اهمیتی نمی‌دهد. در سال ۲۰۱۷، شورای امنیت سازمان ملل، به ابتکار دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، سه قطع‌نامه صادر کرد که پس از آزمایش هسته‌ای و موشکی پیونگ‌یانگ، تحریم‌های اقتصادی شدیدی را علیه آن وضع کرد. کره شمالی هنوز تمایلی به واگذاری تسلیحات خود نشان نداده است و می‌گوید باید در مقابل هرگونه حمله‌ای که واشنگتن، متحد سئول، که حدود ۲۸هزارو ۵۰۰ سرباز را در کره جنوبی مستقر کرده، از خود دفاع کند.

دولت بایدن تعطیل نشد

مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه با ۶۵ رأی موافق و ۳۵ مخالف، مصوبه بودجه دولت بایدن را تأیید کرد. به‌این‌ترتیب دولت آمریکا از خطر تعطیلی در نیمه‌شب پنجشنبه هم‌زمان با شروع سال مالی نجات یافت. با این رأی، سنا بودجه دولت تا سوم ماه دسامبر، بودجه اضطراری امداد‌های مربوط به بلایای طبیعی و همچنین اسکان پناه‌جویان افغان را تصویب کرده است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای گفت: کار‌های خیلی بیشتری برای انجام‌دادن هست، اما تصویب این لایحه به ما یادآوری می‌کند که کار دوحزبی ممکن بوده و به ما زمان بیشتر برای تصویب لوایح بودجه‌ای بلندمدت‌تر با هدف تداوم عملکرد دولت و کارکردن برای مردم آمریکا را می‌دهد. همچنین کاخ سفید هم در بیانیه جداگانه‌ای با اعلام امضای این لایحه بودجه بیان کرد که این لایحه شامل «بودجه‌های تکمیلی اختصاصی» از جمله برای امداد مربوط به بلایا و همین‌طور برای شهروندان افغان خارج‌شده از افغانستان است. از سوی دیگر، کنگره هم با ضرب‌الاجل دیگری روبه‌روست؛ دولت آمریکا تا چند هفته دیگر سقف استقراض خود را پر خواهد کرد. جَنِت یِلِن، وزیر خزانه‌داری آمریکا این هفته گفت که آمریکا تا ۸ اکتبر به سقف استقراض فعلی خواهد رسید. دولت آمریکا نمی‌تواند بیش از محدوده مشخص‌شده در قانون پول قرض کند. عدم پرداخت بدهی، هرچند غیرمحتمل، اما می‌تواند به نزول اقتصادی دامن بزند و باعث شود میلیون‌ها آمریکایی که به حقوق یا کمک‌های دولتی تکیه دارند آن را از دست بدهند.

رجب اردوغان:
آمریکا پولمان را پس دهد

رئیس‌جمهور ترکیه اظهار کرد احتمالا در جریان نشستش با جو بایدن در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در ماه آینده میلادی خواستار دریافت غرامت از بابت کنار گذاشته‌شدن آنکارا از برنامه خرید جنگنده‌های پیشرفته رادارگریز اف-۳۵ خواهد شد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان در صحبت با خبرنگاران در ضمن پرواز بازگشتش از روسیه، جایی که در آنجا به دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور رفته بود، گفت ترکیه از معامله‌اش با روسیه بر سر خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ «عقب‌نشینی نخواهد کرد». این توافق موجب کنار‌گذاشته‌شدن ترکیه از برنامه بین‌المللی تولید و خرید جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ شد. اردوغان اظهار کرد: ما ۱.۴ میلیارد دلار پول دادیم. چه اتفاقی برای این پول خواهد افتاد؟ ما این پول را آسان به دست نیاوردیم و آسان هم به دست نمی‌آوریم. آن‌ها یا باید هواپیما‌های ما را بدهند یا پول‌های ما را برگردانند. مذاکرات اخیر اردوغان با پوتین در شهر سوچی متمرکز بر اتخاذ گام‌هایی با هدف تعمیق همکاری دفاعی بین ترکیه و روسیه از جمله شراکت بر سر موتور‌های هواپیما، جنگنده‌ها و زیردریایی‌ها بود. به گفته اردوغان، روسیه احتمالا در ساخت دومین و سومین نیروگاه هسته‌ای ترکیه و همچنین سکوی پرتاب موشک‌های فضایی این کشور مشارکت خواهد کرد.

********************************************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات