صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۳۳۱۶۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۶ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) هر چیزی که بتواند ملت را به یک جمعیت متحد، پرشور، پرانگیزه، وارد میدان تبدیل بکند و کمک به این قضیه بکند، چیز مغتنم و مهمی است. به نظر ما حرکت بر اساس ارزش‌های انقلاب این خاصیت را دارد. (۱۲/۰۵/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز        

پیروان حقیقی امارت اسلامی!

«جلائی‌پور» فعال سیاسی اصلاح‌طلب، اخیراً در یادداشتی با اشاره به برخی رخدادهای اخیر در کشور، ابراز داشته، در این مقطع هدف کوتاه‌مدت ما (اصلاح‌طلبان) این باید باشد که نگذاریم جمهوری اسلامی به امارت اسلامی تبدیل شود. وی فرض را بر این گذاشته که تندروهایی در ایران چنین ایده‌ای را در سر می‌پرورانند، اما اصلاح‌طلبان در برابر چنین فکر و افرادی باید بایستند!

این‌که افرادی در ایران به شیوه‌های مختلف حکومت‌داری معتقد باشند، امری محتمل و طبیعی است؛ از کسانی که جایگاهی برای رأی مردم قائل نیستند تا افرادی که در پی استقرار یک سیستم کاملاً سکولار باشند. مسئله اما این نیست. مسئله این است که هسته مرکزی تفکر حاکم بر جمهوری اسلامی، قول و عمل امام و رهبری انقلاب است و رفتار سیاسی دیگر نهادها و گروه‌های انقلابی موجود در کشور نیز گویای آن است که توجه به رأی مردم نشئت‌گرفته از یک امر اعتقادی است و موضوعی تزئینی نیست.

اما آنچه آقای جلائی‌پور را دچار پریشان‌گویی کرده است، نگرانی بابت رفتن ایران به سمت امارت اسلامی نیست -که حالا او و هم‌فکرانش باید مانع از تحقق چنین ایده‌ای باشند- او خود خوب می‌داند این ادعا، به توهم و خیال بیشتر مشابهت دارد تا یک امر مبتنی بر واقعیت. مشکل را باید در جای دیگری جستجو کرد. حقیقت آن است که بخش رادیکال اصلاح‌طلب هر زمآن‌که مردم به سمت آن‌ها متمایل نشدند، اصل انتخابات را زیر سؤال بردند و یا آن‌که حاضر نشدند انتخاب مردم را به دیده تکریم و احترام بنگرند. آیا برخی از عناصر اصلاح‌طلبی نبودند که در سال 76 مدعی شدند قانون اساسی باید تغییر کند تا امکان استمرار ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی فراهم گردد؟! خوب است با خود مرور کنند که چه کسانی گفتند که مردم حتی برای دریافت مرگ موش هم صف می‌کشند! چه کسانی در سال 84 تن به انتخاباتی که مجری آن دولت آقای خاتمی بود، ندادند و مدعی تقلب شدند؟ کدام گروه در سال 88 به نتیجه انتخابات تمکین نکردند و به بهانه تقلب، کشور را به لبه پرتگاه بردند و 8 ماه اغتشاش به راه انداختند؟!

نکته پایانی: شیوه بخش رادیکال و مؤثر اصلاح‌طلب در دوره‌ها و سال‌های گذشته، تن ندادن به قانون و ایجاد نافرمانی و افکندن اغتشاش بوده است. این جماعتی که امروز نگران‌اند در کشور، امارت اسلامی ایجاد شود، در مقاطع متعدد، اقدامات و رفتارهایی از آن‌ها سر زده است که شبیه به آن درگذشته و هم‌اکنون برخی مدعیان امارت اسلامی در سوریه، عراق و افغانستان در پیش گرفته‌اند! (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                           

آمریکا آچمز شده است!

«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز چهارشنبه گذشته در گفتگویی با رادیو فردا، به ابعاد مذاکرات هسته‌ای و توافق احتمالی آینده با ایران اشاره کرد. بررسی جنبه‌های مختلف اظهارات وی، موضوع این گزارش است.

گزاره‌های تحلیلی: نکته حائز اهمیت که در سراسر اظهارات رابرت مالی موج می‌زند و نمی‌تواند آن را کتمان نماید، اشتیاق آمیخته با نگرانی برای آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای است. دراین‌باره قرائنی وجود دارد که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها دائماً در حال ارسال پیام و سیگنال‌هایی به ایران و اعلام آمادگی برای توافق هستند. چیزی که رابرت مالی در این مصاحبه تصریح می‌کند و ازقضا گردانندگان کنونی کاخ سفید را فاقد راهبرد نموده، این است که ایران به‌هیچ‌عنوان زیر بار فشار، امتیاز نخواهد داد. این برآورد در حال حاضر تبدیل به بخشی از محاسبات آمریکا شده است. اظهارات مالی که می‌گوید: «دولت پیشین ما با کمپین فشار حداکثری، اشتباه محاسباتی کرد»، دال بر این مدعاست. نکته دیگری که وی به آن اشاره می‌کند، دقیقاً همان بخش چالشی مذاکرات است که اجازه نداد گره مذاکرات باز شود و آن‌هم این است که رابرت مالی می‌گوید، آمریکا ضمانت نمی‌دهد و اگر بخواهد ضمانت دهد، باید توافق دیگری داشته باشیم. چالش کنونی دقیقاً در همین گزاره نهفته است. ایران شرط ضمانت دادن آمریکا را با هدف انتفاع اقتصادی خود از برجام گذاشته که در انتهای آن عملاً آمریکا از حیث به‌کارگیری ابزار تحریمی، خلع سلاح می‌شود. این شکل از توافق از منظر آمریکا یک فاجعه بزرگ است؛ چراکه بسیاری از موضوعات ادعایی آن‌ها در حوزه منطقه‌ای و موشکی لاینحل باقی خواهد ماند؛ اما آمریکا دادن ضمانت را به‌گونه‌ای دیگر تعریف می‌کند. متصدیان کنونی کاخ سفید دادن ضمانت را در مذاکراتی توسعه‌یافته‌تر و جامع‌تر دنبال می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که در انتهای آن، ایران -به تعبیر آن‌ها- نرمال و خالی از مؤلفه‌های قدرت گردیده و کلیه اختلافاتش با آمریکا نیز حل شده باشد.

جمع‌بندی: اکنون شرایط برای آمریکایی‌ها سخت و پیچیده و به عبارتی آچمز شده است. به این دلیل که ایران بر روی توسعه حوزه‌های مرتبط با فناوری‌های هسته‌ای خود متمرکز شده، به رجزخوانی و تهدیدات بدون پشتوانه آمریکایی‌ها بی‌اعتنا است و از همه مهم‌تر اینکه، در حال خنثی‌سازی تحریم‌ها و عبور از شرایط موجود است. این وضعیت، آمریکایی‌ها را به هراس انداخته، چراکه انتهای این دالان چیزی نیست جز تن دادن به آنچه ایران می‌خواهد؛ دادن ضمانت واقعی و عملی. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خبر ویژه                  

اولین سفر استانی در اولین روز تعطیلی دولت!

دیروز، رئیس‌جمهور در اولین روز تعطیلی دولتش، طی سفری از پیش اعلام نشده به اهواز رفت و از زیرساخت‌های آب، فاضلاب و برخی مراکز بهداشتی این شهر بازدید کرد. جمعی از اعضای کابینه سیزدهم ازجمله وزرای نیرو، کشور، جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در نخستین سفر استانی، رئیس‌جمهور را همراهی کردند. ‌رسیدگی به مشکلات استان خوزستان و بررسی راهکار‌های فوری این مسائل، هدف این سفر یک‌روزه عنوان شده است. کاربران فضای مجازی در واکنش به این سفر روز جمعه‌ای، آن را با ادعای باخبر شدن رئیس‌جمهور سابق از گرانی بنزین در روز جمعه مقایسه کردند. یکی از کاربران نوشت: «صبح جمعه دیگر نماد بی‌خبری یک رئیس‌جمهور نیست!». وهاب‌زاده، ‌مشاور وزیر بهداشت دولت روحانی نیز در واکنش به بازدیدهای میدانی رئیس‌جمهور از مراکز بهداشت و کادر درمان در پایتخت و خوزستان، در توئیتی نوشت: «طی دو روز از غسال‌ها در تهران تا کادر درمان و پرستارهای خوزستان، همه رئیس‌جمهور رو از نزدیک دیدن! ما و همه مدیران وزارت بهداشت به‌جز دو یا سه نفر!! طی دو سال حضور در هسته مرکزی مقابله با کرونای وزارت بهداشت، حتی یک‌بار هم رئیس‌جمهور رو به‌جز ویدئوکنفرانس ندیدیم».

▼ اخبار

آغاز عملیاتی‌سازی تعهدات در خوزستان!

رئیس‌جمهور که در تبلیغات انتخاباتی خویش، تعهد نگاه ویژه به مسائل خوزستان را داده بود، دیروز در جریان سفر یک‌روزه به این استان، در جلسه شورای اداری استان خوزستان گفت: «به‌منظور رفع مشکلات استان خوزستان باید برنامه‌ای کوتاه‌مدت به‌صورت آنی تعریف و موردتوجه قرار گیرد و دستگاه‌های مختلف در حوزه آب، برق، کشاورزی و وزارت کشور پیگیر حل مشکلات باشند. ‌کار خوزستان نیازمند استقرار مدیران است و نسبت به مدیران پروازی در این استان باید تجدیدنظر شود. ‌بحث آب‌رسانی در خوزستان باید به‌صورت عام و در اهواز به‌صورت خاص و با تأمین اعتبارات لازم، دنبال شود. ‌همه تلاش خود را برای رفع موانع مختلف بکار خواهیم گرفت، ضمن اینکه برای جذب سرمایه‌گذاران راهکار‌هایی مدنظر داریم. ‌لایروبی شبکه فاضلاب در منطقه، با همکاری و اقدامات وزیر نیرو و مسئولان مربوطه برای فصل پاییز، امری ضروری است تا شاهد ایجاد مشکلات برای ساکنان مناطق مختلف نباشیم». محرابیان، وزیر نیرو نیز از دستور رئیسی برای کاهش 5۰ درصدی مدت‌زمان بهره‌برداری از شبکه فاضلاب اهواز نیز خبر داد و افزود: «‌با توجه به اینکه سطح آب در شهرهای خوزستان نسبت به سایر شهرها دارای سطح بالایی است، دفع فاضلاب به‌خوبی انجام نمی‌شود و لازم است در تمامی این شهرها تصفیه‌خانه‌های بروز و مدرن به همراه شبکه‌های دفع آب داشته باشیم».

رسوایی آمریکا در ژاپن!

‌بی‌بی‌سی، بنگاه خبری بریتانیا در گزارشی اعتراف کرده که یک‌ونیم میلیون دُز واکسن آلوده مدرنا به ژاپن ارسال شده و شرکت دارویی ژاپن پس از شیوع مشکوک ویروس، متوجه وجود مواد خارجی عجیب در ویالهای ارسالی شده است. ‌ژاپن با قطع فوری تزریق واکسن آمریکایی اعلام کرده کشورهای جایگزین را برای واردات واکسن انتخاب می‌کند. ‌بعد از ژاپن، آژانس دارویی اروپا هم اعلام کرد، امکان آلودگی این واکسن آمریکایی را بررسی می‌کند. دکتر حمید سوری، رئیس گروه واکنش سریع کووید ۱۹ در این رابطه گفته است: ‌«تعمدی در این ماجرا وجود داشته است که هنوز برای هیچ‌کس مشخص نیست و نمی‌توان به این سرعت در مورد آن اظهارنظر کرد.‌ مردم ما نباید نگران باشند، چون خوشبختانه از همان ابتدا حتی یک ویال از واکسن مدرنای آمریکایی به داخل کشور وارد نشده است». گفتنی است رهبر انقلاب دی‌ماه سال گذشته با اشاره به تجربیات متعدد آزمایش‌های غیرانسانی دارویی انگلیس و آمریکا روی مردم سایر کشورها، واردات واکسن از این دو کشور را برای حفاظت از جان مردم، ممنوع و اعلام کرد مسئولین از جاهای «مطمئن» واکسن تهیه کنند.

سید حسن نصرالله: در مبارزه با داعش، ایران در کنار ما بود

دبیر کل حزب‌الله در چهارمین سالروز آزادسازی شرق لبنان از اشغال تکفیری‌ها، گفت: «داعش قصد داشت بر سوریه مسلط شود و لبنان نیز بخشی از طرح آن بود». نصرالله با اشاره به حمایت بین‌المللی و منطقه‌ای و تسهیلات بسیاری که برای داعش وجود داشت، افزود: «آمریکا داعش را ساخت، تجهیز کرد و از طرف دیگر مانع مبارزه دولت [لبنان] با آن شد. این حقیقت و تجربه مهمی است». سید حسن نصرالله ادامه داد: «همه مبارزه ما چه در شرق لبنان چه در سوریه، سلاح و امکانات ما، در درجه اول به لطف جمهوری اسلامی ایران بود. به همه تکفیری‌ها و تروریست‌ها و به اسرائیلی‌ها می‌گوییم که اگر بازگردید، بازمی‌گردیم».

متهم کردن شورای نگهبان به عمل انجام‌نشده!

«عباسعلی کدخدایی» عضو شورای نگهبان درباره انتقاد به این شورا در خصوص گره زدن مسائلی همچون وضعیت دختران چند کاندیدا در رد صلاحیت آن‌ها در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، گفت: «در این دوره، دو سه نفری از نمایندگان خیلی محترم مجلس داشتیم که نهایتاً هم تأیید شدند اما در گزارش‌های مراجع رسمی (نه گزارش‌های محلی) آمده بود که دختر ایشان در فضای مجازی با این قیافه است و این کارها را می‌کند‌. برخی دوستان می‌گفتند که این التزام ندارد، ما این موضوع را با آقایان فقها مطرح کردیم؛ گفتند این مربوط به دخترش است، مربوط به خودش نیست، خودش مشکلی ندارد، اگر خودش مشکلی دارد بگویید. اگر دخترش در فضای مجازی مسئله‌ای داشته یا عکس بی‌حجابی دارد یا یک صفحه دارد، به ایشان ربطی ندارد و درمجموع این‌ها تأیید شدند. این‌ها نمونه‌هایی است که چون رسانه نداریم، منتشر نمی‌شود».

‌اخبار کوتاه

مذاکره مقبول!/ وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تأکید کرد: «برای ایران، مذاکره‌ای که نتایج ملموس و عملی داشته باشد و همراه با تأمین حقوق و منافع مردم باشد، قابل‌قبول است. ‌قانون مصوب مجلس در خصوص برنامه هسته‌ای برای دولت ایران لازم‌الاجرا است. در هر مذاکره‌ای باید اقدام واقعی طرف‌های مقابل برجامی به تعهداتشان محرز شود».

عراق: خواهان خروج نیروهای آمریکایی هستیم/ وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با روسیا الیوم، هدف از نشست بغداد را که با حضور سران کشورهای منطقه، از امروز آغاز به کار می‌کند، کاهش تنش در منطقه عنوان کرد و رابطه عراق با ایران را قوی توصیف کرده و گفته است: «ما در دستیابی به دیدارهای دوجانبه بین هیئت‌های سعودی و ایرانی نقش داشتیم». فؤاد حسین درباره وضعیت نظامیان آمریکایی در عراق نیز گفت که تعداد این نیروها قبل از گفت‌‌وگوهای راهبردی بغداد- واشنگتن پنج هزار نیرو بوده و عراق خواهان پایان حضور آن‌ها در این کشور تا  پایان سال جاری میلادی شده است.

سازمان جهانی بهداشت: ایران پول واکسن‌ها را داده است!/ نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران اعلام کرد: «ایران تنها کشوری است که هزینه واکسن‌های خریداری‌شده از کوواکس (به میزان ۱۶.۸ میلیون دز) را کامل پرداخت کرده است». با این حال به دلیل بدعهدی‌های این سازمان، کشورمان از دریافت به موقع واکسن‌های خریداری شده محروم ماند تا رسانه‌های ضدانقلاب در بوق و کرنا کنند که جمهوری اسلامی تلاشی برای خرید واکسن نمی کند و جان شهروندان برایش اهمیتی ندارد!

وزیر بهداشت: واکسیناسیون تا دهه فجر انجام می‌شود/ وزیر بهداشت یکی از مؤثرترین راهکارهای مقابله با کرونا را انجام واکسیناسیون در کشور دانست و افزود: «تا ایام مبارک دهه فجر انجام واکسیناسیون کامل مردم کشور برنامه‌ریزی شده است». وی اعلام کرد: «در آینده، داشتن گواهی واکسیناسیون برای بهره‌مندی از خدمات عمومی (خدمات بانکی، دریافت بلیت هواپیما، اتوبوس و...) الزامی خواهد بود». عین‌اللهی در بازدید از مرکز واکسیناسیون اهواز، از مردم خواست که با اعتماد به واکسن‌های وارداتی مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان، به دنبال نوع واکسن نباشند.

شبکه جاسوسی فروپاشیده در ایران!/ روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که «شبکه جاسوسی آمریکا در ایران» در پی اقدامات جمهوری اسلامی ایران، فروپاشیده است. این گزارش می‌افزاید، مقام سی‌آی‌ای که مسئول ایجاد شبکه جاسوسی در ایران بوده، به‌تازگی به این ناکامی اذعان کرده است. به نوشته این روزنامه، این مقام در آستانه کنار نهاده شدن از این مسئولیت، یک یادداشت محرمانه دراین‌باره به مقامات ارشد خود ارسال کرد. این گزارش مدعی است که رژیم صهیونیستی خلأ اطلاعاتی ایجاد شده را پر کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات