صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۳۳۹۸۸

عوامل تاثیرگذار بر فرآیند و نتایج انتخابات عراق/ نقش سفارتخانه‌های خارجی برای تاثیرگذاری بر انتخابات

«سید هادی افقهی» با اشاره به در پیش بودن انتخابات پارلمانی عراق درباره میزان مقبولیت احزاب و جریان‌های سیاسی در این انتخابات گفت: با توجه به شرایط رو به ابهام  و رقابت نامتوازنی که در صحنه سیاسی و امنیتی عراق وجود دارد،  خیلی دشوار است که بتوان پیش بینی کرد،  چه جریان‌هایی ممکن است در این انتخابات پیروز شوند.
این کارشناس تحولات عراق با اشاره به گزارش برخی مراکز نظرسنجی انتخاباتی در داخل و خارج عراق گفت: بر اساس نشانه‌های آشکاری که وجود دارند و گزارش‌ این مراکز نظرسنجی گویا اقبال مردم به نامزدهای متمایل به محور مقاومت و جریان‎‌های وابسته به الحشد الشعبی بیشتر است. به هرحال، یک عده از مردم ترجیح می‌دهند که نامزدهای وابسته به این جریان‌ها وارد پارلمان عراق شوند.
وی ابهام و پیچیدگی شرایط کنونی در عراق را به چند عامل وابسته دانست و گفت: اولین عامل، برگزارکنندگان انتخابات پارلمانی یکشنبه هفته آینده است. علامت سئوال‌های زیادی درباره کمیساریای عالی انتخابات و افراد صاحب نفوذی که در برخی جریان‌های سیاسی حضور دارند، وجود دارد.
دومین عامل، دخالت‌های آشکار و وقیحانه برخی سفارتخانه‌های خارجی در روند انتخابات آینده عراق است که از جمله آنها می‌توان به سفارتخانه‌های آمریکا، انگلیس، عربستان و امارات اشاره کرد. این روزها اماراتی‌ها به شدت دارند پول خرج می‌کنند و در ساز و کارهای انتخابات، دخالت می‌کنند.
افقهی وجود مشکل در دستگاه برگزارکننده انتخابات را سومین عامل خواند و گفت: دستگاهی که می‌خواهد انتخابات پارلمانی آینده عراق را برگزار کند، سیستمش برای یک کشور و نرم افزارش برای کشور دیگر است. خب تمام این عوامل بشری و عامل مادی را در نظر بگیریم و با توجه  با نظرسنجی‌های انجام شده که نشان می‌دهند، احتمال پیروزی نامزدهای وابسته به جریان مقاومت زیاد است.
این کارشناس تحولات غرب آسیا با مهم خواندن صف بندی‌های سیاسی در عراق گفت: در شرایط کنونی جناح بندی‌ها و ائتلاف‌ها خیلی معنا دار هستند، مثلا در میان جریان‌های شیعه چه گروه‌هایی با یکدیکر ائتلاف دارند. گمانه زنی‌ها در عرصه سیاسی عراق این روزها خیلی زیاد است. رقابت انتخاباتی میان جریان‌های سیاسی اهل سنت بسیار شدید است،  به گونه‌ای که بعضی نامزدهای انتخاباتی با یکدیگر درگیری فیزکی پیدا کرده‌اند.  در میان کُردها  آن اختلاف سنتی بین حزب اتحادیه میهنی و حزب دموکرات به اوج خود رسیده است. اینها مسائلی هستند که ممکن است بر فرایند و نتایج انتخابات عراق اثرگذار باشند.
وی درباره میزان مشارکت مردم عراق در انتخابات آینده این کشور گفت: بر خلاف انتخابات پارلمانی گذشته، در انتخابات پیش روی دو اتفاق مهم افتاد. اول، فعال شدن نامزدهای اهل سنت است. نامزدهای اهل سنت در انتخابات گذشته انگیزه نداشتند و فکر می‌کردند، نتایج انتخابات پیشاپیش مشخص است لذا انگیزه‌ای برای مشارکت نداشتند اما در انتخابات پارلمانی آینده تمام قد وارد میدان شده‌اند.
بیشتر بخوانیداطلاعات مهم درباره انتخابات پارلمانی عراق/ چه گروه‌هایی شانس پیروزی دارند؟


این کارشناس تحولات عراق  با اشاره به تخریب جریان‌ها و گروه‌های شیعه در فضای مجازی گفت: در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌شد که شرکت در انتخابات هیچ فایده ای ندارد. در اینجا بود که آیت الله سیستانی احساس خطر کرد و از تمام عراقی‌ها که حق رای دارند،  خواست در انتخابات شرکت کنند. این دومین اتفاق مهمی بود که رخ دارد.
به هرحال، این موضع گیری مرجعیت دینی خیلی معنا دارد به ویژه اینکه تلاش می‌شود، نامزدهای الحشدالشعبی و نامزدهای مورد تائید آن را به  حاشیه برانند. شعارهایی که بعضی فراکسیون‌ها سر می‌دهند، علیه الحشد الشعبی و نامزدهای مورد تائید آن است اما با ورود مرجعیت دینی یعنی آیت الله سیستانی و آیت الله سید کاظم حائری به مسائل انتخابات، ابتکار عمل از دست برخی جریان‌های سیاسی گرفته شد. 
وی  تاثیر نتایج انتخابات پارلمانی عراق بر تحولات آینده این کشور را مهم خواند و گفت: اگر جریان متمایل به آمریکا و عربستان سعودی در این انتخابات پیروز شود، بسیاری از معادلات سیاسی، وضعیت اقتصادی، نظامی، فرهنگی و ژئوپلیتیکی ( جغرافیای سیاس ) عراق به نفع آمریکا تغییر پیدا خواهد کرد و حتی ممکن است بحث عادی سازی روابط بغداد – تل آویو مطرح شود.
افقهی با اشاره به برگزاری نشست اخیر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در اربیل گفت:  این نشست زنگ هشداری برای گروه‌های سیاسی عراق بود. بدین معنا که آمریکا و متحدانش مترصد هستند از هر فرصتی استفاده و عراق را به جرگه کشورهای عربی ملحق کنند که اقدام به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کرده‌اند. اما چنانچه جریان‌های متمایل به محور مقاومت در انتخابات پیروز شوند و یا دست‌کم طیف حامیان آمریکا و عربستان تسلط مطلق بر پارلمان آینده عراق را نداشته باشند، در این صورت،  وضعیت متعادل‌تر و اطمینان بخش‌تر خواهد بود. شما می‌دانید، نظام سیاسی عراق نظام پارلمانی است و نخست وزیر و رئیس جمهور بایستی از پارلمان رای بگیرد لذا باید دید در انتخابات آینده چه جریان‌هایی پیروز می‌شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات