صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۳۴۰۳۹
کارشناس مسائل بین الملل و منطقه:

هدف آمریکا در تقویت داعش در افغانستان و افزایش آدم کشی های اخیر چیست؟

چرا که منافع ملی مردم افغانستان و حفظ امنیت و تامین ثبات در این کشور یکی از مهمترین دغدغه های رهبر انقلاب در ماه های گذشته بوده است. 

یکی از مهمترین اهداف شکل دهی به گروهک خشن و تروریستی داعش که دست ساخته آمریکاست را می توان از بین بردن هر گونه امنیت در منطقه بخصوص در بین کشورهای اسلامی عنوان کرد. آمریکایی ها برای تحقق این هدف شوم خود، از چهار سال گذشته با گسیل نمودن داعش به مرزهای کشورهای مختلف همسایه ایران بخصوص کشورهای آشوب زده و جنگ زده ای مثل افغانستان، تلاش می کنند تا به واسطه وجود داعش در مرزها امنیت مرزهای جمهوری اسلامی ایران را تحت الشعاع قرار دهند.

با اینکه هدف تقویت و حمایت آمریکا از گروهک تروریستی داعش در منطقه بخصوص در کشورهای هم مرز و همسایه با جمهوری اسلامی ایران پر واضح مشخص است، اما حاکمان فعلی افغانستان سابقه برخوردهای مکرری با داعش دارند. به عبارت دیگر طالبان در طول چهار سال گذشته تاکنون بر آن بوده تا با ابزارها و تاکتیک های مختلفی مانع تقویت هر چه بیشتر داعش در افغانستان شود.

بی تردید یکی از مهمترین برنامه های آمریکا برای افغانستان جذب مردم این کشور به داعش است. موضوعی که داعش در افغانستان دنبال می کند تا بتواند از میان گروه های مختلف مردم افغانستان نیرو جذب کند.

بر این اساس داعش تلاش می کند تا با جذب و نیرو گرفتن از مردم افغانستان امنیت کشورهای پیرامون افغانستان را تهدید کند.
 از سوی دیگر، طالبان تلاش می کند تا مانع تقویت داعش در افغانستان شود. لذا در طول دو ماه گذشته که طالبان توانسته بود موفقیت های نسبی در حوزه مسائل امنیتی در افغانستان کسب کند، آمریکایی ها باز دست از توطئه های خباثت آمیز خود بر علیه مردم افغانستان دست نکشیدند، لذا با تجهیز و تحریک داعش پلن بعدی خود یعنی بی ثباتی هر چه بیشتر و کشتار مردم و شیعیان مظلوم افغانستان را به دست داعش کلید زدند.

بی تردید آمریکایی ها تلاش می کنند تا با برهم زدن   امنیت افغانستان، زمینه های بروز جنگ داخلی و افزایش ناامنی را در این کشور رقم بزنند. برای این منظور آمریکا از داعش برای عملیات های تروریستی و وحشیانه کمک می گیرد، همانند حمله به مسجد سید آباد شیعیان در قندوز، هر چند در هفته های اخیر حمله طالبان به چند مقر داعش باعث شد این گروه تروریستی نتواند حملات خود را انجام دهد، لذا بعضی از عملیات های مذکور عقب  افتاد اما در جمعه گذشته اقدام انتحاری داعش در مسجد شیعیان که به فاصله کمتر از ۴۸ ساعت مسوولیت آن را برعهده گرفت منجر به وقوع فاجعه بزرگی شد به گونه ای که تعداد کثیری از مسلمانان و شیعیان در مسجدی در قندوز به شهادت رسیده یا زخمی شدند.

قطع به یقین حملات انتحاری وحملات نظامی داعش در افغانستان گویای این موضوع است که تامین امنیت در افغانستان برای طالبان چندان کار سهل و آسانی نخواهد بود. بی تردید آمریکا برای افزایش تهدیدات امنیتی درمنطقه و افزایش خطر حملات تروریستی داعش در افغانستان و مرزهای کشورهای همسایه بر روی این گروهک آدم کش و تقویت عناصر ضد انسانی داعش سرمایه گذاری خواهد کرد.

 از این جهت می توان گفت مبارزه با حرکات و فعالیت های تروریستی داعش در افغانستان، یک آزمایش بزرگ برای طالبان درتامین امنیت افغانستان به شمار می رود. در این موضوع شکی وجود ندار که اگر طالبان به عنوان حاکمان کنونی افغانستان نتوانند امنیت عمومی افغانستان را به نحو مطلوبی برقرار کنند، قطعاً در اداره جامعه متکثر افغانستان با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند که پیامدها و تبعات بعدی آن برای مردم و برای حاکمان افغانستان بسیار سخت و حل آن زمان بر خواهد بود.
 کشته و مجروح شدن تنی چند از نمازگزاران در مسجدی در قندوز افغانستان که منجر به تحریک احساسات عمومی مسلمانان و تمامی آزادگان جهان شد، موضوعی بس مهم بود که رهبر انقلاب اسلامی ایران ضمن ابراز پیام تسلیت به مناسبت شهادت جمعی از نمازگزاران مسجد سید آباد در قندوز افغانستان به این نکته اشاره کردند که مسئولین فعلی افغانستان باید کسانی که در این جنایت بزرگ دخیل بودند را شناسایی و به محکمه بسپارند، ضمن اینکه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نیز به حاکمان کنونی افغانستان یادآور شدند که باید از وقوع هر گونه اقدامات مشابه ای که جان مردم و نمازگزاران و مسلمانان را تهدید می کند با شدت و دقت تمام جلوگیری به عمل آورده شود.
بی تردید پیام و ورود مقام معظم رهبری به این موضوع نشان دهنده اهمیت موضوع است. چرا که منافع ملی مردم افغانستان و حفظ امنیت و تامین ثبات در این کشور یکی از مهمترین دغدغه های رهبر انقلاب در ماه های گذشته بوده است. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات