صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۳۴۴۳۲

چهره واقعی بایدن

اخیرا وزارت خارجه آمریکا درخواست عربستان سعودی برای خرید ۶۵۰ میلیون دلار موشک هوا به هوا و تجهیزات مرتبط را تأیید کر

اگرچه جوبایدن رئیس جمهور آمریکا در روزهای ابتدایی حضور خود در کاخ سفید سعی کرد خود را مخالف جنگ یمن و مدافع دکترین ساختگی حقوق بشر ( که جیمی کارتر بانی آن بود) نشان دهد، اما اکنون شاهد عیان شدن چهره واقعی دموکراتهای مستقر در کاخ سفید و حمایت علنی آنها از تروریسم سعودی هستیم.اخیرا وزارت خارجه آمریکا درخواست عربستان سعودی برای خرید ۶۵۰ میلیون دلار موشک هوا به هوا و تجهیزات مرتبط را تأیید کرد.آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا کنگره را مطلع نموده  که فروش این تجهیزات سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا را تقویت خواهد کرد.
نکته قابل تامل اینکه در این سند رسمی  از عربستان سعودی به عنوان «کشور دوست» نام برده شده که بازیگر مهمی برای پیشرفت‌های اقتصادی و سیاسی در منطقه غرب آسیا به شمار می رود! نکته حائز اهمیت اینکه دولت بایدن با وعده پایان دادن به جنگ یمن سر کار آمده و اکنون وارد معامله با بن سلمان و دیگر قاتلان ملت یمن شده است. واقعیت امر این است که ریشه اصلی نارضایتی سران حزب دموکرات از ولیعهد سعودیها، چیزی به جز حمایت متقابل ترامپ و وی از یکدیگر نبوده است. به عبارت بهتر،برای دموکراتها جان شهروندان یمنی کمترین محلی از اعراب ندارد .
فراموش نکنیم که ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.آن حمله، با چراغ سبز دولت اوباما صورت گرفت.دولتی که در آن بایدن در کسوت معاون رئیس جمهور قرار داشت. در هر حال، اکنون کاخ سفید بار دیگر با ریاض بر سر پترودلارهای سعودی و دوشیدن این رژیم کودک کش وارد معامله شده است. این موضوع، نشان می دهد که مقامات آمریکایی ( اعم از دموکرات و جمهوریخواه) حتی نسبت به صریح ترین وعده ها و مواضع خود در نظام بین الملل پایبند نیستند. 

 

حنیف غفاری 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات