صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۳۴۳۸۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۱۲ آبان ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) [آمریکایی‌ها]بیست سال آمدند افغانستان را اشغال کردند و در این بیست سال انواع و اقسام ظلم‌ها را به افغان‌ها کردند؛ مجلس عزایشان را، مجلس عروسی‌شان را بمباران کردند، جوان‌هایشان را کشتند، ده‌ها برابر -چند ده برابر- تولید مواد مخدّر را در افغانستان افزایش دادند؛ یک‌قدم هم برای پیشرفت افغانستان برنداشتند. (۰۶/۰۶/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز     

اما و اگرهای ادامه سیاست ارز ترجیحی

 فلسفه ایجاد ارز ترجیحی، ممانعت از سرایت التهابات ارزی به نیازهای اساسی مردم و منتفع کردن دهک‌های پایین جامعه بود، به‌گونه‌ای که بتوان ثروت ملی را به‌صورت برابر میان مردم توزیع کرد؛ اما نه‌تنها اهداف آن محقق نشد بلکه تبدیل به سیاستی ضد خودش شده است. توزیع رانت، باز صادرات، قاچاق، کاهش بهره‌وری، خلق پایه پولی، تضعیف تولید داخلی و ... همگی نتیجه این سیاست بوده است.

نکات تحلیلی: 1- تردیدی نیست که اتخاذ سیاست تثبیت قیمت و تضمین قیمت (قیمت دستوری) بلای جان اقتصاد است؛ چه اینکه اولی بازار سیاه تولید می‌کند و دومی نظام یارانه‌ای. پرهیز از اتخاذ این دو سیاست اقتصادی، مستلزم داشتن نظام اقتصادی سالم است، نه اقتصادی که به دو مصیبت بی‌تدبیری و تحریم دچار شده باشد. 2- تصمیم ارز ترجیحی برای بهبود معیشت دهک‌های پایین جامعه بود که متأسفانه در شیوه اجرا با نواقص عدیده‌ای همراه شد و باعث گردید، این سیاست به یک بیماری برای اقتصاد تبدیل شود. عده‌ای برای درمان این بیماری تجویز می‌کنند که کلاً ارز ترجیحی برداشته شود و قیمت‌ها به نرخ آزاد محاسبه شود؛ اما این افراد از دو نکته غفلت می‌کنند: اول، تورم فزاینده‌ای که متأثر از این تصمیم ایجاد می‌شود. کالاهای اساسی پایه محاسبه تورم و تأثیرگذار مستقیم بر بخش زیادی از کالاها است، به‌طوری‌که گرانی آن‌ها به کل زنجیره کالاها تأثیر می‌گذارد. این تورم هم به‌گونه‌ای خواهد بود که با کارت اعتباری یا واریز نقدی جبران نخواهد شد. ضمن اینکه خود این شیوه جبران، موجب خلق نقدینگی و درنتیجه تورم بیشتر می‌شود. دوم اینکه جراحی اقتصاد در بخش یارانه‌ها مستلزم این هست که شاخص‌های اقتصادی (تورم، نقدینگی و...) تثبیت شده باشد، وگرنه چالش‌های اقتصادی بیشتر شده و حتی منجر به بحران‌های امنیتی خواهد شد. 3- در شرایط فعلی باید کنترل و نظارت را در حوزه تخصیص‌ها و توزیع تقویت کرد. اینکه چند میلیون تن کالا در گمرک فاسد می‌شود یا معاون وزیر صمت در یک دولت با شبکه دلالان ارز ترجیحی مرتبط بوده است، نشان از ساختار فسادزا و وجود رانت در اقتصاد می‌باشد که ابتدا باید این موارد اصلاح شود.

نکته پایانی: ناظر به شرایط اقتصادی کشور، سیاست ارز ترجیحی علیرغم همه معایب و هزینه‌هایش، فعلاً باید ادامه یابد؛ اما باید با نظارت و کنترل بر تخصیص و توزیع ارز، فسادها را در این زمینه از بین برد تا انتفاع آن به جامعه هدف برسد. در ادامه باید با تثبیت شاخص‌های اقتصادی و با راهکار کارشناسی شده آن را حذف کرد‌. (نویسنده: علی محمدی)

▼گزارش روز                      

بلوف «جنگ ستارگان» علیه ایران!

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانس آب‌وهوای سازمان ملل متحد در گلاسکو، طی اظهاراتی از مدل جدید مقابله با ایران رونمایی کرد و گفت الگوی او برای مقابله با ایران، الگوی رونالد ریگان، رئیس‌جمهور دوران جنگ سرد خواهد بود.

گزاره خبری: نفتالی بنت در گفتگو با روزنامه تایمز لندن، ضمن تشبیه درگیری میان رژیم صهیونیستی و ایران به درگیری میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در دوره جنگ سرد، خاطرنشان کرد که قصد دارد با الگوبرداری از «جنگ ستارگان» رونالد ریگان، هزینه‌های نظامی برای جمهوری اسلامی را افزایش دهد. وی در این گفتگو تصریح نمود: «موازی این کار چیزی است که ریگان انجام داد. ریگان مجبور نبود که مسکو را بمباران کند». بنت در این گفتگو اضافه می‌کند: «بر کسی پوشیده نیست ایران اکنون در پیشرفته‌ترین نقطه از توانایی غنی‌سازی اورانیوم قرار دارد»، وی خاطرنشان کرده است: «ما علیه آن‌ها [ایران] کار خواهیم کرد. از همه توان، نوآوری، فناوری و اقتصاد خود برای رسیدن به نقطه‌ای که در آن چند گام جلوتر باشیم، استفاده خواهیم کرد». این اظهارات بنت در حالی است که پیش‌ازاین و در هفته‌های گذشته کانال 12 رژیم صهیونیستی از اختصاص بودجه یک و نیم میلیارد دلاری برای خرید هواپیماهای نظامی، پهپادهای جاسوسی و تجهیزات اختصاصی ازجمله بمب‌های سنگرشکن به‌منظور آماده‌سازی ارتش این رژیم جهت حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران خبر داده بود.

گزاره تحلیلی: اظهارات اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر بهره‌گیری از الگوی جنگ ستارگان و اختصاص یک و نیم میلیارد دلار بودجه اختصاصی برای مقابله نظامی با ایران در حالی است که این رژیم به اذعان استراتژیست‌ها و کارشناسان داخلی خود، از نظر ضریب امنیت ملی در پایین‌ترین سطح خود از زمان تأسیس قرار دارد. در اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران از نظر هوشیاری و آمادگی رزمی، نظامی، میدانی و اطلاعاتی در عالی‌ترین سطح برای مقابله با هرگونه تهدید نظامی قرار دارد، شکی نیست؛ اما اظهارات بنت برای آغاز جنگ ستارگان با ایران نیز در خوش‌بینانه‌ترین حالت یک «بلوف» است. نه رژیم صهیونیستی، آمریکای دوران جنگ سرد است و نه ایران، اتحاد جماهیر شوروی. رژیمی که ناتوان از مقابله با حملات راکتی گروه‌های مقاومت فلسطینی در غزه است و در زیر آتش حملات راکتی مقاومت قرار دارد، نباید حرف از راه‌اندازی جنگ ستارگان و حمله نظامی با ایران بزند. (حمید خوش‌آیند)

▼خبر ویژه                   

شایعه کنترل روسیه بر چاه‌های گازی ایران در خزر!

در پی انتشار مصاحبه‌ای از طریق برخی رسانه‌های داخلی مبنی بر اینکه «روسیه اجازه نمی‌دهد هشت چاه گازی ایران در خزر مورداستفاده قرار گیرد»، کاظم جلالی اظهار داشت: «در طول ۲۰ ماهی که به‌عنوان سفیر در روسیه هستم چنین موضوعی نبوده است ولی متأسفانه هر از چند گاهی خبرهایی در فضای رسانه‌ای برای تأثیرگذاری بر روابط ایران و روسیه منتشر می‌شود. سفیر کشورمان با بیان اینکه این‌گونه خبرها، روابط دو کشور و افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، خواستار ورود مراجع قانونی برای برخورد با این‌گونه موارد شد». جلالی تصریح کرد: «از افرادی که در این مصاحبه چنین ادعایی داشته‌اند، باید اسناد و مدارک خواسته شود و با دلایل منطقی، موضوع را برای مردم و افکار عمومی روشن کنند و اگر صحت ندارد نباید چنین اتفاقاتی نیفتد». شرکت نفت خزر هم دیروز در سایت رسمی خود با انتشار جوابیه‌ای، خبر یاد شده را تکذیب کرد و نوشت: «سخنان منتسب به آقای اردشیر دادرس، رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی با موضوع وجود توافقی میان ایران و روسیه مبنی بر سلب اختیار روسیه از ایران برای برداشت از چاه‌های گازی در محدوده آبی کشورمان در خزر، مصداق نشر اکاذیب، کاملاً ‌بی‌پایه و در تضاد با اصل نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است».

▼ اخبار

تخریب‌کنندگان رئیسی از بهشت دولت روحانی می‌گویند!

اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و به‌طورکلی حامیان دولت سابق و شکست‌خورده‌های انتخابات اخیر به تخریب دولت رئیسی اهتمام ویژه‌ای دارند. روزانه هم بر حجم و میزان تخریب افزوده می‌شود تا جایی که گویی دولت سیزدهم، بهشتی را از روحانی تحویل گرفته و امروز در روزهای آخر مسئولیت اوضاع را خراب کرده است. آن چیز که مشهود است اجرای پروژه ناامیدسازی مردم در مقابل امید شکل گرفته مردم به تحول‌آفرینی دولت رئیسی است. در تازه‌ترین مورد از این اظهارات ناامیدساز، علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات گفته است: «دولت آقای روحانی در 100 روز نخست کاملاً موفق‌تر از دولت آقای رئیسی بود چون دولت آقای روحانی با آمادگی کامل سر کار آمد. گرچه در دور دوم ریاست جمهوری آقای روحانی نیز مملکت به‌تدریج رها شد ولی الآن به کل رها شده است!». محمدرضا خباز، اصلاح طلب و مسئول در دولت‌های روحانی نیز به جمع تخریب‌گران رئیسی پیوسته و مدعی شده است: «دولت هیچ برنامه‌ای برای اصلاح اقتصاد کشور ندارد.  از دولت آقای رئیسی برنامه ندیدیم، آنچه دیدیم شعار، آمال و آرزو بوده است. درواقع نوعی گفتاردرمانی است». هرچند تحمل شکست در سه دوره رقابت انتخاباتی و از دست دادن کرسی‌های قدرت برای جریان اصلاحات سنگین است، اما عقل حکم می‌کند تا این جریان برای جلب مجدد نظر مردم، در چارچوب منافع کشور قدم بردارد نه این‌که اندک امید شکل‌گرفته در جامعه را نیز با خبرپراکنی‌های مسموم به یأس مبدل کند.

نگرانی رسانه سعودی از همراهی مجلس با فرزندخواهی خانواده ایرانی

شبکۀ سعودی ایران اینترنشنال به دنبال استناد رئیس مجلس به یافته‌های پژوهش‌های مرکز ملی ایران در خصوص تعداد فرزندان دلخواه مادران ایران، در تلاشی مذبوحانه خواسته است تا صحت این یافته‌ها را متزلزل سازد. شبکه سعودی از آشکار شدن میل بالای مادران به آوردن فرزند شدیداً نگران است چراکه این شاخص‌ها ثابت می‌کند که حمایت از خانواده‌ها برای آوردن فرزند بیشتر، درواقع خواستۀ خود زنان و مادران ایرانی است و حاکمیت به دنبال تحمیل آن به خانواده‌ها نیست. در پیمایش ملی خانواده در سال ۱۳۹۷ که توسط جهاد دانشگاهی انجام شده است، میل فرزندخواهی زوجین ایرانی بین 2.8 تا ۳ فرزند برآورد شده است. سایر یافته‌های علمی و پژوهشی در کشور نیز مؤید علاقه‌مندی بالای خانواده‌های ایرانی به داشتن چندین فرزند است. همچنین در این پژوهش‌ها، جامعه هدف، حمایت دولت از خانواده‌ها در افزایش فرزندآوری را مؤثر عنوان کرده‌اند. مجلس یازدهم برای پر کردن شکاف میان فرزندخواهی و فرزند آوری و تأمین خواسته خانواده‌ها، قانون حمایت از خانواده‌ها و جوانی جمعیت را بر اساس همین مطالعات به تصویب رسانده است.

کارشناسان صهیونیست: دیگر چیزی ایران را نمی‌ترساند

موضوع ایران در ارزیابی‌های تحلیلگران صهیونیست در دو روز گذشته به‎شدت به چشم می‌خورد، چراکه به این پی برده‎اند که صحبت‌های فراوان مقامات رژیم اشغالگر، تغییر چندانی در موضع ایران ایجاد نکرده است. یادلین، رئیس پیشین اطلاعات ارتش رژیم‎صهیونیستی در این مورد گفته: «جنگ مخفیانه بین اسرائیل و ایران در همه ابعاد در حال وقوع است. اسرائیلی‌ها مایل‌اند که صحبت‌های واشنگتن در مورد گزینه‌های دیگر علیه ایران، به معنای گزینه‌های تهاجمی باشد، اما واقعیت این است که منظور واشنگتن از گزینه‎های دیگر، گزینه‌های دیپلماتیک است». هرئیل، تحلیلگر روزنامه هاآرتص هم گفته: «تهدیدهای اسرائیل علیه ایران، تغییر چندانی در موضع ایرانی‎ها ایجاد نکرده است، حتی بمب‌افکن آمریکایی هم ترسی در دل تهران وارد نکرد».

افشاگری وزیر اسبق از رانت بزرگ در وزارت بهداشت!

«عبدالرضا مصری» وزیر اسبق کار و نایب‌رئیس دوم مجلس گفت: «سازمان غذا و دارو به‌هیچ‌عنوان علاقه‌مند از بین بردن رانت نیست؛ زیرا تعارض منافع اجازه این کار را نمی‌دهد. با سند و مدرک می‌توانم اعلام کنم یکی از مدیران اسبق وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، صاحب ۱۶ شرکت دارویی است و واردکننده دارو و هم‌زمان مدیرعامل یک شرکت دولتی است این فرد هم‌زمان داروها را از طریق شرکت خصوصی خود وارد می‌کند و این داروها را به ۱۰۵۰ برابر قیمت از طریق شرکت دولتی که خودش مدیرعامل آن است از شرکت خصوصی خودش خریداری می‌کند البته از این نمونه‌ها بسیار است».

‌اخبار کوتاه

امیرعبداللهیان: رفتار بایدن را زیر نظر داریم/ وزیر امور خارجه اعلام کرد: «کاخ سفید درخواست مذاکره با ایران را مطرح می‌کند و ادعای آمادگی بازگشت به برجام را دارد ولی هم‌زمان تحریم‌های جدید علیه افراد و شرکت‌های ایرانی اعمال می‌کند. ما به‌دقت رفتار آقای بایدن را می‌سنجیم. هدف مذاکره حرف زدن محض نیست، بلکه توافق ملموس و احترام به منافع متقابل است. ۱+۴ برای مذاکره مبتنی بر رعایت منافع و حقوق متقابل آماده باشد».

رفتار غربی‌ها صدای اصلاح‌طلبان را هم درآورد!/ روزنامه اصلاح‌طلب شرق نوشت: «به موازات تلاش برای ازسرگیری مذاکرات، از هم‌اکنون تلاشی نیز برای مقصریابی در صورت شکست روند مذاکرات شروع شده است. بازی مقصریابی همیشه جزء لاینفک روندهای دیپلماتیک حساس است. در جریان خروج ترامپ از برجام، اجماع بین‌المللی حاصل بود که آمریکا مقصر تعلیق اجرای برجام است. اکنون طرف‌های غربی در حال فراهم کردن زمینه برای مقصر جلوه دادن ایران در صورت شکست خوردن تلاش‌ها هستند. مقامات ما ضمن کسب آمادگی برای ازسرگیری مذاکرات، باید نگاهی نیز به بازی مقصریابی جاری داشته باشد».

معاون روغن دزد دستگیر شد!/ معاون سابق وزیر صمت و شبکه دلالان مرتبط با وی که نقش زیادی در التهابات بازار روغن و کمبود این کالای اساسی در سال ۹۹ داشتند، توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شدند. این مسئول وقت دولتی، متهم است که با دریافت رشوه، ارز ۴۲۰۰ تومانی مربوط به واردات روغن را به شرکتی خصوصی تخصیص داده که نه‌تنها از این ارز برای واردات روغن استفاده نکرده، بلکه بخشی از ذخایر راهبردی روغن کشور را نیز به‌صورت غیرقانونی به فروش رسانده است.

حاج قاسم؛ نماد بارز انقلابی‌گری/ «مقدم‌فر» دبیر ستاد مراسم بزرگداشت دومین سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: «در حالی‌ که رهبر معظم انقلاب بر انقلابی‌گری به‌عنوان راه پیشرفت کشور تأکید می‌نمایند، شاهد آن هستیم که بدخواهان درصدد ارائه تصویری غیرواقعی و انحرافی و تحریف ‌شده از انقلابی‌گری هستند. باید ابعاد و ویژگی‌های حاج قاسم را به‌عنوان نماد برجسته و اسوه حسنه انقلابی‌گری تبیین کنیم تا آحاد جامعه اسیر تفاسیر انحرافی و تحریف‌گونه از انقلابی‌گری نشوند. از نگاه حاج قاسم رمز عاقبت‌به‌خیری در استحکام پیوند مردم با رهبری است».

13 آبان؛ سالروز مبارزه با استکبار جهانی/ رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت یوم‌الله 13 آبان در تشریح جزییات برنامه‌های روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، بر مراسم تجمع مقابل لانه جاسوسی سابق آمریکا در تهران و تجمعات دانش‌آموزی در سایر شهرهای کشور خبر داد.

گونی بر سر نظامی آمریکایی!/ گروهی از جوانان ترکیه به نام اتحادیه جوانان ترکیه دیروز در استانبول اقدام به کشیدن گونی بر سر یک نظامی آمریکایی کردند. پلیس ترکیه تعدادی از این جوانان را بازداشت کرده است.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات