صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۳۴۸۵۸

آیا الکاظمی نخست‌وزیر می‌ماند؟

جریان های سیاسی در عراق ۲ سناریو را طراحی کرده اند. اول این که انتخاب و تعیین نخست وزیر به جریان صدری ها واگذار شود اما اعضای کابینه با نظر اکثریت گروه های شیعی انتخاب شوند. سناریوی دوم این که سهم بیشتری از کابینه به صدری ها واگذار و سهمیه نخست وزیری را از آنان گرفته شود.
بنابراین به نظر می رسد که ظاهرا ممکن است تعیین نخست وزیری را به مقتدی صدر واگذار کنند که در این حالت مصطفی الکاظمی قطعا تغییر می کند. صدری‌ها گفته اند که ما قطعا کاظمی را انتخاب نمی‌کنیم. لذا با این فرمول کاظمی حذف می‌شود.
اما اگر تعیین نخست وزیری را از صدر بگیرند و سهم بیشتری از کابینه را به صدر بدهند،‌ اختلاف نظرهایی درباره تعیین نخست وزیر آینده عراق بروز می دهد. البته نظر اکثریت طیف های سیاسی بر حذف کاظمی است.
مصطفی الکاظمی درصدد است تا به ایران سفر کند. وی برای انجام این سفر خیلی اصرار می کند. این در حالی است که وی یکی از متهمان بحث تقلب در انتخابات پارلمانی عراق است. ایران نیز برخی از رفتارهای وی را در مواجهه با ایران مقبول نمی داند.
برخی از کارشناسان حوزه عراق گفته اند که نتایج حاصل از انتخابات پارلمانی عراق خیلی روشن نیست و احتمال این که نگاه و دیدگاه جریان های سیاسی تغییر کند، وجود دارد و این امر مسبوق به سابقه است.
بنابراین هنوز اصلا معلوم نیست که دولت جدید چه زمانی تشکیل می شود و تا تشکیل دولت رسمی هم دولت کاظمی تنها مرجع رسمی در عراق است. برخی معتقدند سیاست کلان نظام بر این است که مصطفی الکاظمی به طور کلی طرد و رانده نشود بلکه  ارتباط با کاظمی حفظ شود.
در عین حال در داخل کشور و میان مسئولین پرونده عراق اتفاق نظر وجود دارد که الکاظمی از جایگاه نخست‌وزیری خلع شود. در خصوص جانشین الکاظمی برخی کارشناسان ۶ گزینه پیشنهاد داده‌اند که ایران باید از افرادی نظیر المالکی ، العامری، جعفر الصدر و... حمایت کند. در این لیست ۶ نفره گزینه آخر الکاظمی بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات