صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۳۴۵۲۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۱۹ آبان ماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) من مؤکداً توصیه می‌کنم که آقایان اختلاف‌نظر را به میان مردم نیاورید، چون اختلاف‌نظر اقتصادی وقتی به مردم منعکس می‌شود، تأثیرات واقعی خودش را در محیط اقتصادی می‌گذارد؛ یعنی آن مشکلات توهّمی تبدیل می‌شود به مشکلات واقعی در بازار کار مردم و در محیط اقتصادی مردم. (06/06/1400) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

زمان حساس برای بازار ارز

دلار در هفته جاری، افزایش قیمت جدیدی را تجربه می‌کند و کانال 28 هزارتومانی را مجدداً تجربه کرد. آخرین دفعه‌ای که دلار وارد این کانال شده بود، مهرماه سال جاری بود. بر اساس اظهارات فعالان، بازار ارز در مقطع مهمی قرار گرفته است؛ چراکه اگر دلار در این کانال ثابت بماند، احتمال ورود خریداران بیشتر به بازار وجود دارد.

نکات تحلیلی: 1- تلاطم نرخ ارز اثرات روانی و عملی مستقیم در نظام اقتصاد دارد؛ علاوه بر آن اثر افزایش قیمت ارز در زندگی مردم، افزایش تورم و گران شدن قیمت کالاها و خدمات است. ضمن اینکه نظام تولید را با مشکلات عدیده مواجه می‌کند. از این منظر نظارت و کنترل بر این بازار بسیار حائز اهمیت است و دولت باید یک نگاه و برنامه مدون و فوق‌العاده نسبت به آن داشته باشد. 2- علت اصلی نوسان نرخ ارز طی روزهای گذشته، حساسیت بازار به مذاکرات هسته‌ای و نتایج آن است. هرچند دولت سیزدهم با اعلام آغاز دور جدید مذاکرات با کشورهای عضو برجام در 8 آذرماه، سیاست خود را قطع تأثیرپذیری اقتصاد از روند مذاکرات و نتایج آن اعلام کرده است؛ اما واقعیت کنونی کشور خلاف این اراده است؛ دولت روحانی طی هشت سال عمر خویش، به‌جای توجه به توان داخلی، با کانالیزه کردن افکار عمومی نسبت به حل مشکلات اقتصادی و برداشته شدن تحریم‌ها با مذاکره و همچنین شرطی‌سازی بازار به برجام و پسابرجام، عملاً ریل جهش اقتصادی کشور را در مسیر مذاکره و نگاه یک‌سویه به بیرون از مرزها انداخت و اکنون دولت رئیسی راه آسانی برای تغییر این ریل در پیش ندارد. 3- بازارساز ارزی در هفته‌های اخیر سعی کرده است با عرضه ارز مانع از نوسانات سنگین در بازار شود و در این زمینه نیز تا حدودی موفق عمل کرده است. علاوه بر این خبرهایی از افزایش صادرات نفتی و وصول بیشتر درآمدهای ارزی دولت نیز شنیده می‌شود که این‌ها علاوه بر نشان دادن تصویری روشن و مثبت از وضعیت اقتصادی کشور در آینده نزدیک، در ثبات بازار ارز نیز می‌تواند مؤثر واقع شود.

نکته راهبردی: نرخ ارز در مقطع فعلی تا حد زیادی متأثر از تحولات سیاسی و اثرات روانی این تحولات می‌باشد؛ بنابراین هر تحول سیاسی و یا تحریم جدید، صرفاً در بخش روانی می‌تواند منجر به به‌هم‌ریختگی بازار ارز شود. با توجه به دورنمای مذاکرات هسته‌ای، دولت باید اقدامات پیش‌دستانه‌ای برای تحت کنترل قرار دادن بازار انجام دهد تا مانع از بروز چنین وضعی شود. اقدامات پیشگیرانه دولت علاوه بر هدایت و کنترل افکار، می‌بایست بر تنظیم بازار کالا و افزایش درآمدهای ارزی متمرکز شود.

▼گزارش روز                           

انصارالله در آستانه فتح بزرگ

نبرد راهبردی مأرب مقطع حساسی را سپری می‌کند. انصارالله با همراهی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، همچنان در حال پیشروی در مأرب است. هم‌اینک فاصله خط درگیری‌ها با شهر مأرب به کمتر از 30 کیلومتر رسیده و انصارالله با ورود به دروازه‌های مأرب لحظه‌به‌لحظه به فتح کامل این شهر نزدیک‌تر می‌شود.

گزاره‌های خبری: 1- در قالب عملیات «بهار پیروزی»، تاکنون بیش از 4300 کیلومترمربع از مناطق تحت اشغال مأرب و شبوه آزاد شده و به کنترل انصارالله و ارتش یمن درآمده است. در روزهای گذشته ائتلاف جنبش انصارالله پس از آزادی «الجوبه» بر منطقه «العبدیه» نیز تسلط یافته است. این بدان معناست که انصارالله با آزادسازی تمام مناطق حومه، مرکز شهر مأرب را از سه جهت محاصره کرده و عرصه را بیش از هر زمان دیگری به نیروهای منصور هادی و مزدوران سعودی تنگ‌تر کرده است. 2- باوجود برتری انصارالله در نبرد مأرب، اما همچنان سرعت پیشروی کُند است و بعضاً وقفه‌های بین عملیات بیشتر می‌شود. این بدان خاطر است که انصارالله به‌طورجدی به دنبال این است که از طریق رایزنی با قبایل و طوایفی که در این استان سکونت دارند، بدون درگیری نظامی و با جلوگیری از کشتار غیرنظامیان، این شهر را فتح کند. البته مین‌گذاری جاده‌های فرعی و اصلی منتهی به مرکز مأرب توسط نیروهای وابسته به منصور هادی نیز در کندی عملیات بی‌تأثیر نیست. 3- یکی از تحولات مهم سیاسی که در روزهای گذشته باعث وحشت سعودی‌ها هم شده و مسیر آزادی کامل مأرب را هم هموارتر کرده است، اقدام بی‌سابقه شش حزب یمنی (حزب الاصلاح، کنگره عمومی، حزب بعث، حزب الرشاد، حزب ناصری و حزب سوسیالیست) در صدور بیانیه مشترک است. این احزاب که حامی منصور هادی هستند در بیانیه صادره، ضمن اذعان به «سوءمدیریت» ائتلاف سعودی در جنگ یمن، صریحاً اعلام کرده‌اند منصور هادی در اداره جنگ شکست فضاحت‌بار سیاسی، نظامی و اقتصادی خورده است! بیانیه مذکور نه‌تنها به شکست واقعی ائتلاف سعودی در مأرب و سرتاسر یمن اعتراف کرده، بلکه حیثیت سیاسی سعودی را هم از بین برده است.

سخن پایانی: درگیری‌ها در مأرب و آزادی قریب‌الوقوع آن، به «مرکز ثقل» تحولات میدانی و سیاسی در یمن تبدیل شده است. مأرب که ازیک‌طرف به صنعا پایتخت یمن نزدیک است و از طرف دیگر بسیاری از منابع نفتی و گازی یمن را در خود جای داده است، «قلب اقتصادی» این کشور به شمار می‌رود. تمام توان ائتلاف سعودی با هدف جلوگیری از آزادی مأرب هم‌اکنون در این شهر متمرکز شده است. آزادی مأرب که منطقه‌ای با ابعاد حائز اهمیت ژئواستراتژیکی، ژئواکونومیکی و ژئوپلیتیکی است، ضمن تعمیق عمق استراتژیک انصارالله در یمن، باعث شکست کامل سعودی در اشغال خاک یمن و پایان نزدیک به هفت سال جنگ‌افروزی ائتلاف جنایتکار سعودی در آن خواهد شد. (نویسنده: حمید خوش‌آیند)

▼خبر ویژه           

موقعیت صدها تأسیسات راهبردی رژیم صهیونیستی لو رفت!

حساب کاربری «اینتل اسکای» خبر داده ارتش رژیم صهیونیستی زمانی که قصد داشته فهرستی از مراکز آزمایش کرونا را منتشر کند، به اشتباه موقعیت جغرافیایی پایگاه‌های نظامی و امنیتی حساس خود را به اشتراک گذاشته است. فایل افشا شده صدها پایگاه امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی ازجمله برج‌های دیدبانی، بنادر نیروی دریایی، اماکن امنیتی، پناهگاه‌های نظامی، انبارهای تسلیحاتی و پایگاه‌های نیروهای هوایی را بر روی نقشه نشان می‌دهد.

▼ اخبار

چاره‌ای جز تغییر ریل نیست!

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در سومین جلسه تبیین رویکردهای تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با بیان اینکه  دولت قصد دارد با انضباط مالی بانک‌ها و کنترل هزینه‌ها نرخ تورم را کنترل کند، اظهار داشت: «کسری بودجه و استفاده از پایه پولی خط قرمز سازمان برنامه‌وبودجه است. همان‌طور که دیدیم در این دو ماه این روند پیگیری و نتیجه کاهش تورمی نقطه‌ای مهرماه شد». معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: «کشور چاره‌ای جز تغییر ریل ندارد و این اصلاحات از ساختار بودجه ۱۴۰۱ آغاز و در تدوین برنامه هفتم ادامه پیدا می‌کند. در حال حاضر توسعه به‌قدری نامتوازن است که علاوه بر بی‌عدالتی بین مناطق مختلف کشور حتی در میان شهرهای استان هم این اختلافات به چشم می‌خورد. میرکاظمی عنوان داشت: «بودجه سال آینده بر دو محور رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری متمرکز خواهد بود». وی افزود: «از وجود ردیف‌های بی‌شمار در بودجه سالیان گذشته انتقاد کرد و گفت: آیا امروز کسی پاسخگوی وضعیت موجود است؟ در بودجه سال آینده دستگاه‌ها و استان‌ها باید در برابر اختیاری که می‌گیرند پاسخگو باشند». میرکاظمی با تأکید بر اینکه دولت اقتصاد و معیشت مردم را به مذاکرات گره نخواهد زد، افزود: «فعال اقتصادی نباید معطل بماند بلکه باید به سرمایه‌گذار از نظر ثبات اقتصادی اطمینان داده شود».

بحث داغ بازار بورس در مجلس!

دیروز مجلس روز تماماً بورسی را شاهد بود و وکلای ملت سخنان مسئولین دولتی در این زمینه را شنیدند و دغدغه‌ها و خواسته‌های خود را مطرح کردند. وزیر اقتصاد در تحلیل وضعیت بورس در دولت سیزدهم به نمایندگان خاطرنشان کرد که با رأی ملت به دولت آقای رئیسی و بازگشت درجه‌ای از خوش‌بینی به بازار، از 28 خرداد 1400 تا امروز بورس شاهد رشد 300 هزار واحدی بوده است. خاندوزی افزود: «مردم در مورد بورس شاکی هستند و شکایت آن‌ها به‌حق است. سوء مدیریت مشهود دولت گذشته در بازار سرمایه که منجر به رشد بی‌منطق و حبابی شاخص بورس در نیمه اول سال ۹۹ و در پی آن کاهش ۴۵ درصدی شاخص در نیمه دوم سال ۹۹ شد، موجب زیان بخش مهمی از سهامداران خرد و تازه‌وارد به این بازار بود. برنامه دولت ساماندهی و نظارت است و از سازمان بورس می‌خواهم تا پایان امسال پروژه عدالت و نوسازی نظارت در بورس را به پایان برساند». رئیس سازمان بورس نیز در مجلس تأکید کرد: «مهم‌ترین مأموریت ما ایجاد ثبات و بازسازی اعتماد مخدوش شده همه سهام‌داران است». قالیباف، رئیس مجلس در جلسه دیروز گفت: «بر اساس سیاست‌های دولت قبل مردم به بازار بورس اعتماد کردند. بازار بورس در کشور یک بازار مستقل نیست و وابسته به سیاست‌های اقتصادی دولت است و انتظار مجلس از وزارت اقتصاد، ثبات بورس و شفافیت است».

توافق برای پیگیری خواسته‌ها در کمال آرامش!

جریان صدر با اعلام اینکه تحولات روزهای اخیر عراق روند تشکیل دولت را تسریع کرده است، از توافقاتی سیاسی برای تشکیل دولت جدید در عراق خبر داد. عصام حسین از رهبران جریان صدر در سخنانی گفت: «تشدید تنش‌ها بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی و هدف قرار دادن منزل مصطفی الکاظمی، بدین معناست که برخی می‌خواهند عراق به سمت درگیری سوق داده شود». هرچند جریان صدر می‌گوید در نشست دوشنبه‌شب هیئت چارچوب هماهنگی شیعی با سران عراق حضور نیافته است اما نمایندگان چارچوب هماهنگی احزاب شیعه عراق، ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در دیدار با برهم صالح رئیس‌جمهور، مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر و فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق برای عبور کشور از بحران جاری به توافقات مهمی دست یافته‌اند که مهم‌تری آن‌ها عبارت‌اند از: «کاهش تنش و توقف تحریک فضای رسانه‌ای از همه طرف‌ها، پاک کردن تمام جلوه‌های تحریک‌کننده (تنش‌زا) در خیابان‌ها، حرکت به سوی آرام‌سازی و رفع نگرانی در مردم و ارسال پیام‌های اطمینان‌بخش به شهروندان عراقی و جستجوی راه‌های قانونی برای بحران نتایج انتخابات که اعتماد را به همه طرف‌های بازگرداند».

‌اخبار کوتاه

دسترسی دولت به درآمدهای ارزی بیشتر شد/ خبرهای دریافتی از دولت حاکی است، ضمن مدیریت بخشی از مصارف و هزینه‌های دولت، اقدامات مهم و جدیدی برای افزایش صادرات نفت و فرآورده بدون توجه به فرایند مذاکرات سیاسی انجام شده که موجب افزایش ماهانه صادرات نفت ایران طی سه ماه گذشته شده است. همچنین دسترسی ایران به منابع ارزی هم افزایش داشته است که درنهایت منجر به این شد، دولت بدون استقراض، بودجه خود را تأمین کند.

برنامه‌ریزی برای افزایش دو برابری صادرات غیرنفتی/ معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با حضور در مرز پرویزخان در شهرستان مرزی قصرشیرین، در جلسه کارگروه صادرات غیرنفتی حاضر شد و شنونده سخنان تجار و مسئولان منطقه برای رفع مشکلات توسعه تجارت مرزی بود. مهدی صفری در این جلسه تأکید کرد: «بنا داریم در ۴ سال آینده صادرات غیرنفتی را به ۲ برابر افزایش دهیم که این موضوع نیازمند تسهیلات و رفع موانع است که برای آن تلاش می‌شود».

طرح مسکن برای متأهل کردن مجردها!/ وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: «امکان ثبت‌نام افراد مجرد در نهضت ملی مسکن بدون محدودیت سنی فراهم شده است. دوشنبه آینده جلسه‌ای با حضور رئیس‌جمهور دراین‌باره برگزار می‌شود و با شرط اینکه در زمان تحویل متقاضیان متأهل شوند می‌توانند در نهضت ملی مسکن ‌ ثبت‌نام کنند». معاون مسکن وزارت راه نیز آورده اولیه متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن برای دهک‌های اول تا سوم را ۲۰ میلیون تومان و برای سایر دهک‌ها، ۴۰ میلیون تومان اعلام کرد.

رژیم صهیونیستی: توافق بد با ایران بهتر از شکست نظامی است/ «حالوتس» رئیس اسبق ستاد مشترک رژیم صهیونیستی گفت: «مقابله با ایران باید توسط یک ابرقدرت انجام شود، نه اسرائیل! توافق بد با ایران بهتر از جنگ منتهی به شکست است. باید امیدوار باشیم کشورهایی که مذاکرات را پیش می‌برند بتوانند به توافقی دست یابند که نظارت دقیق بر فعالیت‌های ایران را محقق کند».

امنیت سایبری با توصیه و هشدار نمی‌شود!/ رئیس‌جمهور در شورای عالی فضای مجازی تأکید کرد: «پیشگیری از حملات سایبری ضروری است. باید برای امنیت فضای سایبری سرمایه‌گذاری کنیم. با توصیه و هشدار، امنیت فضای سایبری تأمین نمی‎شود. باید قرارگاهی وجود داشته باشد که بتواند دائماً وضعیت را رصد کند و بروز شود و در مقابل هجوم‌های احتمالی ایستادگی و آن‎ها را دفع کند».

انهدام ۷۸ باند قاچاق اسلحه و مهمات/ وزارت اطلاعات در اطلاعیه ای اعلام کرد: «۷۸ باند قاچاق اسلحه و مهمات طی ۶ ماهه اول امسال توسط وزارت اطلاعات شناسایی و منهدم شده‌اند. در این عملیات‌ها ۲۱۷۰ قبضه سلاح کشف شده و با هماهنگی دستگاه قضایی ۲۰۱ نفر در این خصوص دستگیر و تحویل مرجع قضایی شده‌اند».

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات