صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۳۵۲۸۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۷ دی ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اگر علم داشته باشیم، تقوا هم داشته باشیم، حتی شجاعت هم داشته باشیم، اما ندانیم وظیفه چیست، ندانیم موقعیت کدام است، ندانیم امروز مطالبه خدای متعال از ما در عرصه اجتماع چیست، آن علم و تقوا و شجاعت اثر خودش را نمی‌بخشد؛ و کارکرد لازم را نخواهد داشت. این کلمه بصیرت که ما دائم تکرار می‌کنیم، معنایش این است. (۱۶/۰۶/۱۳۹۵) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                 

پرچم‌دار بصيرت!

مروري بر حوادث و تحولات چهار دهه انقلاب اسلامي به‌خوبی نقش و جايگاه رهبري الهي را در مديريت بحران‌ها نشان مي‌دهد. در دهه اول انقلاب، بحران‌هايي چون کودتاهاي نظامي، تحرکات تجزيه‌طلبانه، ترورهاي کور منافقانه، نفوذ ضدانقلاب در صفوف مسئولان نظام اسلامي، تجاوز نظامي و جنگ تحميلي، ازجمله حوادثي بود که هر يک از آن‌ها به‌تنهایی براي سرنگوني انقلاب کافي بود؛ اما آنچه در عمل موجب شکست اين اقدامات براندازانه شد، هوشياري و مديريت حضرت امام(ره) و اعتماد و همراهي ملت با ايشان بود. در دهه دوم و سوم انقلاب، دشمنان سناريوهاي مختلفي را براي براندازي و ضربه زدن به نظام اسلامي طراحي كردند که با تدبير و درايت رهبر معظم انقلاب و همراهي و پشتيباني ملت ناکام ماند. سال 1388 بود که سناريوي براندازي و ضربه به نظام اسلامي در قالب سناريوي کودتاي مخملين در آستانه انتخابات دهم رياست جمهوري در دستور کار کودتاگران قرار گرفت. اين جريان، تلاش داشت ملت را از صف پشتيباني از نظام اسلامي و رهبري الهي آن جدا سازد و لازمه اين کار، بهره گرفتن از چهره‌هايي بود که روزگاري خود را هوادار خط امام معرفي مي‌کردند و در صف انقلابيون اعتباري داشتند. طراحان فتنه، آنان را پيشگام کرده بودند تا نام آن‌ها مردم را فريب داده و اهداف شوم خویش را محقق سازند؛ بازي پیچیده‌ای که لايه‌هاي پيدا و نهان فراواني داشت؛ فتنه‌گران هرچند در فاز اول به عبور از رئيس‌جمهور منتخب مردم مي‌انديشيدند، اما در بازي حداکثري خود عبور از رهبري و نظام اسلامي را در سر مي‌پروراندند که نشانه‌هاي آن خيلي زود آشکار گرديد. در اين ميان مهم‌ترين راه مقابله با چنين فتنه‌اي، روشنگري اذهان عمومي و تعيين مرزهاي جبهه حق و باطل از طريق جهاد تبيين و نهضت بصيرت‌افزايي بود که در اين ميدان نيز حکيم انقلاب پرچم‌دار بودند.

رهبر انقلاب از ابتداي فعاليت‌هاي انتخاباتي در نيمه دوم سال 1387 با تيزبيني و دورانديشي، رهنمودهاي خود را براي هدايت ملت ايراد فرمودند و نسبت به برخي اقدام‌هاي مشکوک و سؤال‌برانگيز فتنه‌گرانه که هنوز ماهيت آشکاري نداشتند، هشدار دادند. پس از برگزاري انتخابات، كه «فتنه عميق» به‌طور آشکار آغاز شد، معظم‌له در سخنان و بيانات متعددي نکات کليدي و روشنگرانه‌اي را مطرح كردند که عمل و توجه به آن، راه‌گشاي مردم و جريان‌ها و گروه‌هاي سياسي در تحليل مسائل بود و سرانجام موجب شد که با هوشياري ملت و تشخيص حق و باطل، فتنه‌گران در محاق قرارگرفته و آرامش بار ديگر به کشور بازگردد. رهنمودها و هدایت‌گری‌های او بود که سرانجام نتيجه داد و حاصل آن مردم غيوري بودند که در نهم دی‌ماه به خيابان آمدند و کار را بر فتنه گران تمام کردند! (نویسنده: مهدي سعيدي)

▼گزارش روز                    

تجاری‌سازی توانمندی هسته‌ای

بیش از دو دهه است که غربی‌ها در مسئله هسته‌ای برای جمهوری اسلامی چالش آفرینی کرده‌اند و همین مسئله باعث شده است تا جامعه ایران انرژی هسته‌ای را صرفاً با غنی‌سازی و سانتریفیوژ مترادف بداند، درحالی‌که کاربردها و تأثیرات گسترده این فناوری امروزه در زندگی عمومی مردم و جامعه غیرقابل‌انکار است.

گزاره‌های خبری: 1- رئیس سازمان انرژی اتمی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «مرکز نوآوری رسا با برنامه‌ریزی انجام‌شده و همچنین اهداف ترسیم‌شده درصدد شتاب‌دهی به تحقیقات و عملیاتی‌سازی پژوهش‌های دانشجویان و متخصصان علوم و فناوری هسته‌ای است». اسلامی افزود: «توجه به کاربرد پرتوها در صنایع غذایی و کشاورزی، تولید رادیو دارو، پرتودرمانی و توسعه نیروگاه‌ها در اولویت پژوهشی و تبدیل ایده به محصول این مرکز قرار دارند». 2- دکتر صالحی، رئیس پیشین این سازمان نیز گفته است: «مرکز نوآوری رسا حلقه اتصال میان دستاوردهای تحقیقاتی و تبدیل آن‌ها به محصول نهایی موردنیاز جامعه برقرار کرده. امیدواریم این مرکز در حوزه صنعت هسته‌ای بتواند بستر مناسبی برای به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان انبوه این حوزه باشد».

گزاره تحلیلی: 1- یکی از سیاست‌های رئیس جدید سازمان انرژی اتمی، موضوع فعالیت هرچه بیشتر و مفیدتر مرکز نوآوری رسا است؛ تولید رادیو داروهای جدید برای درمان و تشخیص بیماری‌های صعب‌العلاج، تولید واکسن کرونا، سرم‌سازی، صنعت نفت و ... تنها بخشی از دستاوردهای هسته‌ای کشور است. امروزه می‌بایست این مرکز حلقه اتصال میان دستاوردهای تحقیقاتی و تبدیل آن‌ها به محصول نهایی موردنیاز جامعه باشد. 2- امروزه در سطح جهان عمده گردش مالی در صنعت هسته‌ای در بخش غیرقدرت می‌باشد. این بخش محل اصلی فعالیت کارآفرینان بخش خصوصی است. سهم این بخش در آمریکا بیش از ۷۰ درصد و در ژاپن بیش از ۵۰ درصد است که نشان از اهمیت آن دارد. طبق آمارها و مطالعات انجام‌شده، گردش مالی بخش غیرقدرت در سال 2020 حدود 500 میلیارد دلار بود. جمهوری اسلامی می‌بایست با برنامه‌ریزی درست در عرصه تجاری‌سازی توانمندی‌های علمی، پژوهشی و فناورانه محققان و پژوهشگران هسته‌ای، با کمک سرمایه گذران بخش خصوصی و دولتی در صنایع و بخش‌های مختلف بازارهای داخلی و خارجی، زمینه را برای راه‌اندازی کسب‌وکار با محوریت فناوری‌ هسته‌ای فراهم کند. 3- در حال حاضر 6 دانشکده در کشور، در زمینه هسته‌ای به تربیت دانشجو می‌پردازند و نتیجه آن فارغ‌التحصیلی تعداد قابل‌توجهی از جوانان این مرزوبوم در رشته‌های مختلف هسته‌ای است. اتخاذ سیاستی درست به‌منظور اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با علوم و صنعت هسته‌ای از طریق بخش خصوصی می‌تواند به بهترین نحو باعث پیشرفت و آبادانی کشور گردد. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼خبر ویژه        

انهدام تأسیسات اتمی رژیم صهیونیستی توسط سپاه چقدر جدی است؟

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح گفت: «در رزمایش سپاه یکی از اهداف اساسی که در صورت حمله دشمن، به آن حمله خواهیم کرد، طراحی شد. این اقدام شبیه‌سازی کامل واقعیت و بیانگر این بود که با تعداد فراوان شلیکِ هم‌زمان می‌شود از مسیرهای مختلف گنبد آهنین را بی‌اثر و اهداف را منهدم کرد». در آخرین مرحله از رزمایش پیامبر اعظم، سپاه پاسداران با 16 موشک بالستیک به مراکز اتمی شبیه‌سازی‌شده دیمونای رژیم صهیونیستی شلیک کرد و با موفقیت این اهداف را منهدم کرد.

▼ اخبار

عضو هیئت‌رئیسه مجلس: جور بی‌تدبیری روحانی را رئیسی باید بکشد!

«حسینعلی حاجی‌ دلیگانی» در گفتگو با جهان نیوز گفت: «مجبور به انجام جراحی اقتصادی هستیم اما کارشناسان و مسئولان باید به نحوی عمل کنند که کمترین آسیب را برای مردم به‌خصوص اقشار ضعیف جامعه داشته باشد. قبل از آنکه این موضوع از طرف دولت و دستگاه‌های ذی‌ربط اجرا شود باید راهکارهای جبرانی آن برای مردم پیش‌بینی و عملیاتی شود. این وضعیتی که در حال حاضر مشاهده می‌شود به نوع مدیریت و پیش‌خورهایی که از بودجه و اقتصاد کشور در سال‌های پایانی دولت اتفاق افتاد، برمی‌گردد. دولت گذشته به‌جای اینکه قدرت خرید پول ایرانی را بالا ببرد، عدد پول ایرانی را بالا برد و باعث بی‌اعتباری پول و ناتوانی افراد در تأمین زندگی‌شان شدند. آقای رئیسی باید بار بی‌تدبیری دولت تدبیر و امید را به دوش کشد. همه تلاش دولت سیزدهم این است که ثبات ایجاد شود و شوک ناگهانی به مردم وارد نشود». وی بابیان اینکه دولت آقای رئیسی با مردم صادق است، گفت: «رویکرد عدالت محورانه آقای رئیسی درباره پرداخت حقوق و مزایای کارکنان، خصوصاً کارکنانی که حقوقشان پایین می‌باشد، یکی از ضرورت‌ها و دغدغه‌هایی است که باید به مرحله اجرا برسد. لذا در بودجه 1401 باید توجه بیشتری به حقوق‌های پایین شود و تلاش دولت هم این است که ثبات ایجاد کند».

تأکید وزیر اقتصاد بر وجود همگرایی در تیم اقتصادی دولت

«خاندوزی» وزیر اقتصاد در واکنش به حواشی و سؤالات ایجادشده بر سر افزایش یا عدم افزایش یارانه نقدی مردم در دی‌ماه، گفت: «وقتی اختلافات بین رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در دولت قبل را با این دولت مقایسه می‌کنم به ‌نظرم می‌رسد ما بسیار همگراتر از دولت قبل هستیم. بنده و دکتر رضایی (معاون اقتصادی رئیس‌جمهور) در مورد اینکه چنین سیاستی باید اجرا شود، اختلافی نداریم؛ اما آن برداشتی که از صحبت‌هایی دکتر رضایی شد، مبنی بر اینکه از اول دی‌ماه حذف تخصیص ارز ترجیحی اتفاق بیفتد و پرداخت یارانه‌ها دو برابر شود، موضوع غلطی بود. منتقدان و حاشیه‌سازان متعلق به گروه‌ها و جریان‌هایی هستند که می‌دانند ادامه سیاست‌های دولت منجر به آن می‌شود که تاریکخانه شرکت‌های دولتی افشا شود و بدهکاران بزرگ و فراریان مالیاتی با سیاست دولت تحت‌فشار قرار می‌گیرند».

ایزدی: رزمایش سپاه دست برتر تیم مذاکره‌کننده در وین را تقویت کرد

«فؤاد ایزدی» در خصوص رزمایش اخیر سپاه پاسداران و تأثیر آن بر مذاکرات وین گفت: «در ماه‌های گذشته برخی از کارشناسان آمریکایی و اسراییلی مطلبی را مدام تکرار می‌کنند و آن این است که ترس ایران از آمریکا ریخته است و اگر قرار است مذاکرات به نتیجه مثبتی برای آمریکایی‌ها برسد، الگوی گزینه نظامی باید روی میز قرار بگیرد تا ایران احساس کند که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، ممکن است با حمله نظامی مواجه شود». این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: «پیام رزمایش به طرف مقابل این است که آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها نمی‌توانند با تهدید به اهداف خود در حوزه سیاست خارجی دست یابند؛ ایران در دفاع از خود کوچک‌ترین ملاحظه‌ای نخواهد داشت. همچنین توانمندی دفاع را هم دارد. تکنولوژی و تجهیزاتی که جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کند، ساخت داخل است و ازاین‌جهت در کنار قدرت نرم، قدرت سخت ایران هم قابل‌توجه است. رزمایش اخیر و این توانمندی نظامی قطعاً به تیم مذاکره‌کننده کمک خواهد کرد؛ آن‌ها می‌توانند با بهره بردن از این ظرفیت به اهدافی که برای آن به وین رفته‌اند دست یابند».

تهدیدی فوری‌تر از برنامه هسته‌ای‌ ایران!

فرمانده نیروهای تروریستی سنتکام در غرب آسیا گفت: «ایرانی‌ها در حمله عین‌الأسد هرجا را که خواستند زدند و الآن می‌توانند به سراسر خاورمیانه حمله کنند. از این حمله درس گرفتیم که برنامه موشکی ایران به تهدیدی فوری‌تر از برنامه هسته‌ای‌اش تبدیل شده است». نماینده آمریکا در امور ایران هم گفته: «ایران از موشک‌های بالستیک خود برای ترساندن همسایگان یا زورگویی به آن‌‎ها استفاده می‌کند». این اظهارات از سر ترس مسئولین آمریکایی که همراه با فرافکنی آَشکار در راستای ایران هراسی بیان می‌شود، جایگاه توان موشکی جمهوری اسلامی را در برنامه‌ریزی‌های دشمن به‌خوبی نشان می‌دهد.

‌اخبار کوتاه

حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی 28 درصد تورم ایجاد می‌کند!/ معاون سازمان برنامه‌وبودجه گفت: «ادامه پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور ۲۸ درصد تورم ایجاد می‌کند. ارز هر کالایی حذف شود، دولت در ازای آن یارانه مردم را بیشتر می‌کند. در سال آینده چیزی به‌نام ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود نخواهد داشت. در مورد یارانه نان و دارو هم می‌شود شخص مثل قبل پول بدهد و دولت مابه‌التفاوت را به فروشنده پرداخت کند».

گرایش آشکار آنکارا به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی!/ وزیر خارجه ترکیه روز دوشنبه (دیروز) در یک کنفرانس خبری گفت: «مراودات دیپلماتیکمان با اسرائیل آغاز شده است، البته با حفظ اصول (ترکیه) در قبال فلسطین!». اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز چهارشنبه هفته گذشته در دیدار با جمعی از یهودیان ترکیه و اعضای «ائتلاف خاخام‌ها در کشورهای اسلامی» گفته بود: «به‌رغم اختلاف تل‌آویو و آنکارا درباره فلسطین، روابط دو طرف در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و گردشگری در حال توسعه است و این روابط برای امنیت و ثبات منطقه دارای اهمیت حیاتی است».

خواسته‌های ایران در وین!/ وزیر امور خارجه در خصوص دور جدید مذاکرات در وین که از دیروز (دوشنبه) آغاز شده است، گفت: «باید در ذیل واژه‌ها و موضوعات به نقطه‌ای برسیم که نفت ایران به‌آسانی و بدون هیچ منعی فروخته شود و پول نفت به‌صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران وارد شود و ما از همه مزایای اقتصادی پیش‌بینی‌شده در برجام بتوانیم استفاده کنیم».

آیت‌الله مکارم شیرازی: اسلام مخالف واکسن نیست/ دیروز آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع عظام تقلید دز سوم واکسن کرونا را به توصیه پزشکان تزریق کردند. ایشان به مردم توصیه کردند «بدون استثنا این واکسن را بزنند» و افزودند: «یکی از واجبات مانند نماز، حفظ سلامتی بدن است. بعضی می‌گویند ما واکسن نمی‌زنیم هر آنچه باد؛ این در منطق اسلام نیست و باید سلامتی را حفظ کرد».

افول قدرت آمریکا باوجود داشتن سلاح‌های پیشرفته!/ معاون وزارت خارجه چین گفت: «روزهایی که یک کشور تنها به چند توپ مسلح می‌توانست کشور دیگری را اشغال کند، گذشته است. جنگ افغانستان یک‌بار دیگر نشان داد که هژمونی هرچقدر هم که سلاح‌های پیشرفته‌ای در اختیار دارید، قابل حفظ نیست. مایلم تکرار کنم که آمریکا به‌عنوان مقصر بحران هسته‌ای ایران باید سیاست اشتباه فشار حداکثری علیه این کشور را تغییر دهد».

میلیون‌ها لیتر سوخت که روزانه از کشور قاچاق می‌شود!/ سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: «نرخ یارانه‌ای هر لیتر گازوئیل در کشورمان ۳۰۰ تومان و قیمت فوب این کالا در خلیج‌فارس، ۶۰ برابر این نرخ است. حجم قاچاق فرآورده‌ها و مشتقات نفتی کشور حدود ۹ میلیون لیتر در روز است».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات