صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۳۵۲۲۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۴ دی ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) این بزرگوار جهاد تبیین را، جهاد روایت را راه انداخت؛ نگذاشت و فرصت نداد که روایت دشمن از حادثه غلبه پیدا کند؛ کاری کرد که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند. حالا تا امروز روایت زینب کبری (س) از حادثه عاشورا در تاریخ مانده. (۲۱/۰۹/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز              

جریان عدالت‌خوار!

در روزهای اخیر یک جریان مرموز که در درون نیروهای انقلابی نفوذ کرده است، هم‌زمان با دومین سالگرد شهادت شهید سلیمانی، مجوز نقد و عبور از حاج قاسم را صادر کرده! وحید اشتری یکی از سران این جریان هیجان‌طلب گفته است: «دیدگاه‌های حاج‌قاسم در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی به‌شدت قابل نقد است و با گرایش سیاسی من نمی‌خواند». این اظهارات مورد سوءاستفاده جریان‌های سیاسی معاند نظام نیز قرار گرفته است.

نکات تحلیلی: 1- فعالیت مخرب این جریان در شرایطی آغاز شده است که جریان‌های رسانه‌ای، صهیونیستی و حتی براندازان داخلی و خارجی علی‌رغم تهاجم‌های خود نتوانسته‌اند کوچک‌ترین خللی در محبوبیت سردار دل‌ها به وجود آورند. اگرچه شواهدی از ارتباط آشکار جریان عدالت‌خواه با جریان صهیونیستی وجود ندارد؛ اما عملکردها کاملاً هم‌پوشانی و هم‌افزایی دارند. 2- این جریان عدالت‌خوار در سال‌های اخیر پیوند ناگسستنی با جریان انحراف داشته‌ و علی‌رغم اینکه خود را سردمدار مبارزه با فساد نامیده است، در مقابل فسادهای این جریان سکوت و حتی با آن همراهی کرد و برای لایه‌های اجتماعی جریان انحراف تولید ادبیات می‌کرد.

نکات راهبردی: 1- جریان عدالت‌خواه، جریانی مشکوک است که اصولاً دنبال عدالت در کشور نیست؛ این جریان در کمترین فعالیت جهادی، کمک مؤمنانه برای خدمت‌رسانی به مردم شرکت نداشته است و تنها ابتکار آن‌ها این است که بر بال کلاغ سیاه توییتر سوار شده‌اند و خود را گنجشک آبی واقعیت جا زده و علیه نظام جار می‌زنند. 2- این جریان به دنبال آن بوده است که عدالت‌خواهی که رهبر معظم انقلاب مطالبه گر واقعی آن بوده‌اند را از دست نیروهای نظام برباید. حضرت آقا در همان سال‌های اولیه شروع این تشکل، در دیدارهایی با تشکل‌های دانشجویی عدالت‌خواه، سرفصل‌ها را استکبارستیزی، فساد ستیزی، ضدیت با گرایش‌های انحرافی، مقابله با اشرافی گری به آن‌ها یادآوری کردند و اکنون با نگاه به گذشته جریان می‌بینیم که حاج قاسم که نماد ضدیت با استکبار، ضدیت با فساد، در تقابل شدید با اشرافی گری و انحراف است را موردحمله قرار می‌دهند! و خار در چشم عدالت می‌کنند. 3- این جریان با پرچم آقا و انقلاب در درون جریان انقلاب فعالیت خود را آغاز کرد و موفق شد هم برخی از جوانان مؤمن و انقلابی را بفریبد و هم تا حدودی شعارهای انقلاب، مانند مطالبه گری، عدالت‌خواهی، جوان مؤمن انقلابی، آتش به اختیار را به نام خود مصادره کند و هزینه آن را به پای انقلاب بنویسد. در اشعار فارسی هست که «چو دزدی با چراغ آید گزیده‌تر برد کالا»؛ حالا حکایت این جریان است که کالاهای گزیده ما را تصاحب کرده و علیه انقلاب از هیچ هتاکی‌ای دریغ ندارد. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼گزارش روز            

ویژگی‌ها و پیام‌های رزمایش پیامبر اعظم(ص)

رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ از روز دوشنبه هفته گذشته به مدت ۵ روز در حوزه خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان آغاز شد و آخرین مرحله آن با پرتاب موشک‌های بالستیک نیروی هوافضای سپاه در روز جمعه به پایان رسید.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این رزمایش می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود: ۱- این رزمایش از حیث گستره میدان عملیاتی، طرح‌ریزی، تنوع سناریوها و به‌کارگیری طیف وسیعی از سلاح‌ها، بی‌سابقه و متناسب با تهدیدات احتمالی نوین، شبیه‌سازی و طراحی شده بود. مقابله با جنگ‌های هیبریدی و ترکیبی هدف اصلی این رزمایش بود که در آن توانمندی کلیه دستگاه‌های کشوری و لشکری در قالب سناریوهای واقعی تهدید برای مقابله و تهاجم به میدان آورده و تمرین شد. جنگ‌های هیبریدی پدیده‌ای جدید در حوزه نظامی-امنیتی می‌باشند که هم‌زمان کشور در این نوع از تهاجم درگیر حوزه‌های تهدید سخت، نیمه سخت و نرم می‌شود و مقابله با آن صرفاً توسط تمامی دستگاه‌های حاکمیتی، اعم از دولتی و غیردولتی، امنیتی و نظامی به‌صورت هم‌افزا میسر است. ۲-در حوزه مقابله با تهدیدات سخت، بهره‌گیری از شیوه‌های رزم تهاجمی ترکیبی در برد کوتاه، متوسط و بلند، با استفاده از تجهیزات و سلاح‌هایی با تراکم زیاد در قالب عملیات‌های فوجی شناوری، فوران موشکی کروز و بالستیک، پهپادی، زرهی بالگردی و نیروهای مخصوص و ویژه، بخش مهم و پدیده جدید این رزمایش بود. از آن مهم‌تر، استفاده از اجرای عملیات‌های تخصصی ترکیبی و هم‌افزا از نوع آفندی و پدافندی به‌صورت خوداتکا با استفاده از توان رزم نیروی‌های دریایی، زمینی، هوایی و بسیج (سپاه) در حوزه قلمرو دریایی، جزایر و سواحل، در نوع خود بی‌نظیر بود. ۳- افزایش سرعت، دقت و برد طیف وسیعی از سلاح‌های به کار گرفته شده در این رزمایش، خصوصاً در حوزه موشکی، پهپادی و شناوری یک جهش تکنولوژیک و فناوری در جهت ارتقای توانمندی‌های نظامی تلقی می‌شود و در کنار آن اقدامات مقابله‌ای جنگ الکترونیک و سایبری در کنار پدیده نوین فرماندهی و کنترل از طریق ایجاد مانیتورینگ میدان نبرد، این قابلیت را برای تصمیم‌گیری صحیح، دقیق و با سرعت بالا همراه با اشراف اطلاعاتی از صحنه نبرد و موقعیت دشمن فراهم کرد و درواقع بخش نامرئی اما تعیین‌کننده در این رزمایش بود.۴-استفاده از ظرفیت نیروهای بسیج مردمی در این دوره از رزمایش با سازمان‌دهی در حوزه دریایی و زمینی در سازمان رزم برای دفاع از سواحل و جزایر به شکل فوق‌العاده‌ای بر توان تدافعی جمهوری اسلامی در مواجه با تهدیدات احتمالی افزوده و به استعداد رزم نیروهای پدافندی کمک می‌نماید.

جمع‌بندی: این رزمایش ضمن آنکه یک تمرین واقعی برای ارتقای آمادگی دفاعی در مواجهه با تهدیدات احتمالی نوین پیشرو محسوب می‌گردد، حامل پیامی آشکار از میزان اراده و سطح توان واقعی جمهوری اسلامی در صحنه نبرد برای مقابله با هر نوع تهدیدی در هر سطح و مقیاسی از ناحیه طرف‌های ماجراجو به‌ویژه طرف صهیونیستی است که در صورت گستاخی، با پاسخ فوری، قاطع و ویرانگر جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد. (نویسنده: احمد بنافی)

▼خبر ویژه                

حاجی‌زاده: هزینه میلیاردی دشمن را بی‌ارزش کردیم

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در خصوص دستاوردهای این نیرو در رزمایش پیامبر اعظم 17 گفت: «حمله همه‌جانبه و ۳۶۰ درجه به هدف و مانورپذیری موشک‌های بالستیک از برجستگی‌های بخش آخر رزمایش بود‌. جهت دادن به موشک‌های بالستیک و این‌که از جهات مختلف حرکت کرده و قدرت مانور داشته باشند، پدیده و قابلیتی است که به همت متخصصان توانمند ایران اسلامی حاصل شده‌ است و کار دشمن را بسیار سخت می‌کند. با این اقدام صدها میلیارد دلار هزینه‌های دشمنان ما دیگر ارزشی ندارد به دلیل این‌که دیگر نمی‌توانند درست پیش‌بینی کنند که این موشک‌ها از چه جهتی و در چه نقطه‌ای می‌آیند».

▼ اخبار

فرافکنی انگلیس درباره برنامه موشکی ایران

وزارت امور خارجه انگلیس با ابراز خشم خود از آزمایش‌های موشکی ایران در رزمایش پیامبر اعظم 17، طی بیانیه‌ای آورد: «ما استفاده ایران از موشک‌های بالستیک در پرتاب آزمایشی را که انجام آن امروز تأیید شد، محکوم می‌کنیم. این پرتاب‌ها نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب می‌شود که از ایران می‌خواهد هیچ‌گونه فعالیتی در رابطه با موشک‌های بالستیک قادر به حمل تسلیحات اتمی، ازجمله انجام پرتاب موشک با استفاده از فناوری موشک‌های بالستیک را انجام ندهد». خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این اظهارات مداخله‌جویانه، بیان داشت: «هیچ برنامه‌ای برای مصارف نظامی انرژی هسته‌ای ندارد که بخواهد برنامه موشکی خود را برای آن طراحی کند. انگلیسی‌ها بهتر از هر طرف دیگری می‌دانند که برنامه موشکی ایران ارتباطی به قطعنامه ۲۳۳۱ ندارد. ایران برای برنامه دفاعی خود نه از کسی اجازه می‌گیرد و نه در مورد آن مذاکره می‌کند». درعین‌حال پیام این رزمایش به‌صراحت از سوی فرمانده کل سپاه اعلام شد؛ سرلشکر سلامی اعلام کرد: «رزمایش پیامبر اعظم(ص) یک هشدار جدی، واقعی و میدانی به تهدیدات مقامات رژیم صهیونیستی است که مراقب اشتباهات و خطای خود باشند. دست از پا خطا کنند دست‌هایشان را قطع خواهیم کرد. بین عملیات واقعی و رزمایش موشکی تنها تغییر زاویه پرتاب تفاوت ایجاد می‌کند». مرحله نهایی رزمایش مشترک پیامبر اعظم ۱۷ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شلیک هم‌زمان ۱۶ فروند موشک برد بلند، میان برد و کوتاه برد نیروی هوافضای سپاه به سمت تأسیسات اتمی شبیه‌سازی‌شده دیمونای رژیم صهیونیستی انجام پذیرفت.

رسانه روس: سند راهبردی 20 ساله با ایران به‌زودی نهایی می‌شود

شبکه تلویزیونی زویوزدا متعلق به وزارت دفاع روسیه روز جمعه در برنامه‌ای مستند، به تاریخچه روابط ایران و روسیه معاصر در سه دهه اخیر و آغاز همکاری‌های دو کشور پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پرداخت و در این رابطه اهمیت سند راهبردی ایران و روسیه را تشریح کرد. این شبکه روسی در برنامه مستند خود اشاره کرد: «بدیهی است که همه توافق‌ها بین ایران و شوروی برای غرب ناخوشایند بود و پس از فروپاشی شوروی با کمک‌های مالی غرب به روسیه در اوایل دهه ۹۰ میلادی، مسکو همکاری‌ها را متوقف کرد». این شبکه روسی در ادامه گزارش خود به ازسرگیری گسترده همکاری‌های بین ایران و روسیه پس از امضای توافقنامه ۲۰ ساله بین دو کشور در سال ۲۰۰۱ اشاره کرد. رسانه روسی در ادامه آورد که «هم‌اینک ایران و روسیه برای امضای سند راهبردی جدید ۲۰ ساله آماده می‌شوند.  یکی از مواد اصلی موافقت‌نامه جدید، همکاری‌های نظامی و فنی- نظامی است. نیروهای مسلح ایران یکی از بزرگ‌ترین ارتش‌های جهان محسوب می‌شود. دانشمندان ایرانی از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۷ بیش از ۳۰۰ هزار مورد دستاورد علمی و تحقیقاتی و کشفیات داشتند و تعداد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در ایران در این دوره از ۲۰ دانشگاه به بیش از ۲۰۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی رسید. ایران در بین کشورهای منطقه خاورمیانه، نخستین کشوری بود که برنامه فضایی ایجاد کرد.  قرار است در سفر آتی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به روسیه، سند راهبردی ایران و روسیه امضا شود».

تراز تجاری با همسایه شمال غربی مثبت شد

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در مورد آخرین وضعیت تجاری ایران با این کشور، گفت: «میزان صادرات ما به ترکیه از میزان واردات پیشی گرفته است. از ژانویه تا اکتبر 2021 نسبت به ژانویه تا اکتبر 2020 میزان صادرات ایران به ترکیه 53 درصد افزایش پیدا کرده است. قیمت انرژی و کارگر در ایران چندین برابر نسبت به ترکیه ارزان‌تر است. قیمت تمام‌شده کالا در ایران بسیار کمتر از ترکیه است. افزایش صادرات بیشتر در مورد پتروشیمی و خشکبار بوده و افزایش صادرات پوشاک به این کشور هم فوق‌العاده بوده است». مهدی موسایی در مورد تأثیر کاهش ارزش پول ملی ترکیه بر تجارت ایران با این کشور اظهار داشت: «با کاهش ارزش لیر ترکیه، صادرات ما کاهش‌یافته و طبیعتاً بازار رقابتی را برای ما سخت‌تر می‌کند و از طرف دیگر تاکنون قیمت‌های ما نسبت به لیر برای تجار ترک جذاب‌تر بود اما طبیعتاً الآن این جذابیت کمتر می‌شود».

‌اخبار کوتاه

دستگاه‌هایی که حقوق کارکنانشان را اعلام نکردند!/ باوجود هشدار سازمان اداری و استخدامی در رابطه با ورود اطلاعات حقوقی کارکنان دستگاه‌های اجرایی به سامانه ثبت حقوق و مزایا، بیش از ۱۳۰۰ دستگاه هنوز هیچ اطلاعاتی وارد نکرده‌اند. در بین دستگاه‌ها و یا زیرمجموعه‌هایی که ورود اطلاعات آن‌ها صفر است، سازمان‌های مهمی به چشم می‌خورند، ازجمله؛ سازمان بازرسی کل کشور مانند اداره کل زندان‌ها؛ وزارت کشور؛ کانون وکلای دادگستری؛ اداره کل امور مالیاتی؛ شهرداری‌ها؛ دانشگاه امام صادق (ع)؛ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی؛ دبیرخانه مجلس خبرگان.

سلیمی: ایران‌خودرو و سایپا ۲۵ هزار نیروی سفارشی دارند!/ عضو هیئت‌رئیسه مجلس در برنامه «دست خط» سیما، اظهار داشت: «خودروسازان یارانه ویژه انرژی و تسهیلات ارزان از بانک‌ها می‌گیرند. چرا باید این دو شرکت ۲۵ هزار نیروی مازاد داشته باشند که با سفارش مسئولان مختلف استخدام شده‌اند؟».

عربستان به پایتخت مواد مخدر خاورمیانه تبدیل می‌شود!/ نشریه آمریکایی فارین پالیسی نوشت: «در سایه اقدامات ولیعهد سعودی برای تغییر فرهنگ و باورهای جامعه عربستان، میزان مصرف مواد مخدر در این کشور به‌سرعت افزایش یافته است؛ به‌طوری‌که می‌توان از این کشور به‌عنوان پایتخت مواد مخدرِ غرب آسیا یاد کرد. فقط ماه قبل بیش از ۳۴ میلیون قرص کاپتاگون در عربستان کشف شده است».

مسدودسازی ۱۳ میلیون محتوا با هشتگ هیرو/ در آستانه دومین سالگرد شهادت حاج قاسم، اینستاگرام محتواهای تولیدی با هشتگ hero (قهرمان) را که در مدت زمان کمی با ۱۳ میلیون بار تکرار در تحسین و تمجید سرداران شهید سلیمانی و ابومهندس، به یکی از پراستفاده‌ترین اصطلاحات فضای مجازی تبدیل شده بود، پاک کرد.

جروزالم پست: حزب‌الله لبنان ۲ هزار پهپاد دارد/ روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» اعلام کرد که حزب‌الله لبنان حدود ۲۰۰۰ پهپاد در اختیار دارد و برخی از این پهپادها توسط حزب‌الله ساخته شده‌اند. این روزنامه تأکید کرد که حزب‌الله از دهه ۹۰ میلادی از این پهپادها استفاده کرده است.

سخنان ضدصهیونیستی رئیس‌جمهور 35 ساله شیلی/ «گابریل بوریک» رئیس‌جمهور منتخب شیلی، رژیم صهیونیستی را دولتی آدم کش و نسل‌کش خواند. این سخنان در حالی مطرح شد که شیلی پیشتر به‌عنوان حیات خلوت رژیم صهیونیستی مطرح بود. گابریل بوریک 35 ساله چپ‌گرا چند روز پیش در انتخابات ریاست جمهوری شیلی پیروز شد و قرار است 20 اسفند تحلیف و به‌طور رسمی سکان‌دار این کشور شود.

اردوغان: روابط ترکیه و اسرائیل برای امنیت منطقه حیاتی است!/ اردوغان در دیدار جمعی از یهودیان ترکیه و اعضای «ائتلاف خاخام‌ها در کشورهای اسلامی» گفت، به‌رغم اختلاف تل‌آویو و آنکارا درباره فلسطین، روابط دو طرف در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و گردشگری درحال‌توسعه است و این روابط برای امنیت و ثبات منطقه دارای اهمیت حیاتی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات