صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۳۵۳۶۴

اخبار و تحلیل ها روز یکشنبه ۱۲ دیماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برخورد حذفی مستکبران با شهید سلیمانی در فضای مجازی نشانه ترس آن‌ها حتی از اسم شهید و واهمه‌شان از رواج و تکثیر آن الگوی گران‌سنگ است. در دنیای امروز، فضای مجازی زیر کلید مستکبران است و این واقعیت باید مسئولان فضای مجازی کشور را نیز هوشیار کند. (۱۱/۱۰/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز        

الگوی تبیین در مکتب سلیمانی

رهبر معظم انقلاب صبح دیروز در دیدار خانواده و اعضای ستاد بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، «صدق» و «اخلاص» را خلاصه و نماد و نمایه مکتب سلیمانی خواندند و با اشاره به الگو شدن حاج قاسم در میان جوانان منطقه افزودند: «سلیمانی عزیز، ملی‌ترین و امتی‌ترین شخصیت ایران و دنیای اسلام بوده و هست». خاصیت مکتب و الگو این است که راه را به انسان‌ها نشان دهد و این قابلیت به‌طور کامل در الگوی مکتب شهید سلیمانی عزیز وجود دارد و زنده است و ملت‌ها برای رسیدن به اهداف عزت‌مندانه و استقلال‌خواهانه خود امروز در پرتو آن به مبارزه برخواسته‌اند و بارقه‌های نور پیروزی و ظفر را می‌بینند؛ اما در داخل نیز ما به سیره و سلوک شهید سلیمانی به‌مثابه الگوی موفق زیست مسلمانی، اسوه ولایتمداری، مدل زندگی هدفمند و مؤمنانه اسلامی و شیوه‌ای بی‌ادعا اما مؤثر در جهاد تبیین واقعیات مربوط به انقلاب و نظام اسلامی نیاز مبرم داریم. شیوه‌ای که بتواند در مصافی نابرابر با رسانه‌های دروغ‌باف غربی و صهیونیسم بین‌الملل، واقعیت و حقیقت انقلاب و اسلام را در منظر و مرآی مردم و افکار عمومی داخلی و بیرونی قرار دهد.

‌در جهاد تبیین نیاز به الگو و راهنما داریم تا بر اساس آن ضمن خنثی‌سازی سم‌پاشی‌های روانی – رسانه‌ای جریان تحریف، با اقدامات آفندی، به مرحله‌ی بازدارندگی در برابر تحریف واقعیت‌های مرتبط با ایران برسیم. در این میان، مکتب شهید سلیمانی حاوی الگوها و شیوه‌هایی برای جهاد تبیین است که توجه به آن‌ها در شرایط امروز می‌تواند راه‌گشا باشد. در شرایط جنگ شناختی و جنگ روایت‌ها که دشمن غدار بر تحریف واقعیت‌های مرتبط با ایران تمرکز کرده است، بازگویی ضعف‌های دشمن و توانمندی‌های جبهه خودی برای جلوگیری از خطاهای تحلیلی، امیدآفرینی و امیدبخشی در فضای عمومی کشور و شکست تحریم‌ها مهم‌ترین دلایل ضرورت جهاد تبیین در برهه کنونی است. همان‌طور که شهید سلیمانی بر سر آمریکایی‌ها فریاد می‌کرد که بیش از 20 سال در منطقه حضور نامشروع دارید اما چه غلطی کردید؟!

عملیات پدافندی جهت پاسخ به جنگ نرم دشمن، علمیات آفندی جهت تأثیر بر روحیه دشمن، روایتگری صحیح و به‌موقع جهت گرفتن فرصت تحریف از دشمن و واقعه‌سازی افتخارآمیز برای افزایش امید به آینده ازجمله ابعاد روایتگری و روشنگری در مکتب شهید سلیمانی است. در حوزه‌های عملی نیز جهاد تبیین در مکتب شهید سلیمانی دارای این ابعاد مهم است: اقدام و عمل به‌جای گفتاردرمانی، پیوستگی با مردم، ارائه تصویر کارآمد از خود، دقت در حفظ مصلحت‌ها و آرمان‌گرایی واقع‌بینانه بخشی از این ابعاد است که امروز بایستی به الگوی فعالیت رسانه‌ای در داخل و منطقه تبدیل شود. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                            

آمريكا مرده است!

«دوال رودی» نماینده مجمع جهانی حمایت از مقاومت از آمریکا روز گذشته (11/10/1400) اظهار داشت: «من به دو دلیل هست که او (حاج قاسم) ایمان دارم؛ یکی اینکه کشور من مسئول این هست که شما حاج قاسم را از دست دادید و دیگر اینکه آینده از آن کشور شما است و آمریکا مرده است و من در آینده به شما می‌پیوندم». مرگ نظام استكباري آمريكا از جنس تعابيري است كه بعد از مرحله احتضار و افول ایالات‌متحده به كار می‌رود. برای پاسخ به چرايي شکل‌گیری این کلیدواژه و درک اهمیت آن، ضروري است از تريبون انديشمندان و انديشكده‌هاي خود آمريكا اين مسئله را جستجو و تبيين كرد.

گزاره‌های خبری: 1- «کریستوفرلین» استاد دانشگاه تگزاس آمريكا می‌گوید: «افول موریانه‌ای آمريكا به این معنی است که یک وقتی یک شیء ظاهر خوبی دارد، یعنی به ظاهرش که نگاه می‌کنید، خیلی مشکل‌دار نیست؛ ولی موریانه، از درون دارد این میزی که مجلل است را می‌خورد و پوک می‌شود و در یک بازه‌ی زمانی کوتاهی از بین می‌رود. زمانی که می‌گویند «افول موریانه‌ای» است یعنی از داخل، آمریکا دارد پوک می‌شود». 2- «شیرین هانتر» از كارشناسان و تحليل گران سياسي كنگره آمريكا مطرح كرده است كه: «قبلاً ناو آمریکا روشن می‌شد، چند کشور سقوط می‌کردند؛ الآن ناو آمریکا و افسران زبده آن از ناوهای ایران، حتی از قایق‌های موتوری ایران فرار می‌کنند». 3- «ریچارد هاس» از برجستگان و كارشناسان اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا اظهار داشته است: «ما در عصر بی‌قطبی و چندقطبی به سر می‌بریم. آمریکا دیگر ابرقدرت نیست. آمریکا یک قدرت است و ما شاهد قدرت‌های نوظهوری خواهیم بود که ایران یکی از آن‌هاست. ایران یک قدرت جهانی خواهد شد». 4- «استفان والت» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد آمريكا در مجله خبری سیاسی «فارین پالیسی» نوشت: «آمریکا در تاریخ معاصر یکی از خوش‌شانس‌ترین کشورها بود و توانست به قدرت برتر جهان دست یابد، اما روندها نشان از پایان این برتری می‌دهد». 5- پروفسور ساشادینا از اساتید دانشگاه ویرجینیای آمریکا نیز گفته است: «در بیست سال گذشته اسلام‌شناسی در آمریکا فقط در بعضی از دانشگاه‌های بزرگ تدریس می‌شد ولی در حال حاضر تمام دانشگاه‌های کوچک و بزرگ درس اسلام‌شناسی دارند و این نشان‌دهنده تأثیر انقلاب اسلامی ایران است».

نكته پاياني: آمریکایی‌ها دیگر نباید تصور کنند که موفقیت و برتری، حق ذاتی آن‌هاست. واقعیت‌های نزديك شدن به مرگ آمریکا بوي‍ژه بعد از شهادت حاج قاسم سليماني یادآور این بيان ناب امام راحل (ره) است که فرمودند: «خداوند وعده نصرت به شما داده است، [اِن تَنصِرُوا اللهَ یَنصُرکُم] مادامی‌که شما هم نصرت خدا را بکنید. نصرت خدا و نصرت دین خدا، نصرت بندگان مؤمن خداست. شما به این عهد باقی باشید و خدای تبارک‌وتعالی عهد خود را عمل خواهد کرد». (نويسنده: حسين عباسيان)

▼خبر ویژه               

توصیف اندیشکده آمریکایی از توان نظامی ایران برای مقابله با متخاصم

اندیشکده آمریکایی «رند» در گزارشی به توان جمهوری اسلامی بر بستن تنگه هرمز پرداخت و نوشت: «ایران می‌تواند در «حملات نامتقارن» و شلیک موشک‌های بالستیک به برخی اهداف منطقه‌ای، با هدف تهدید متحدان آمریکا در خلیج‌فارس اقدام کند. موشک‌های بالستیک و کروز ایران ازلحاظ کمیت و دقت تا سال ۲۰۲۵ و همچنین در زمینه «پدافندهای هوایی یک‌پارچه» پیشرفت خواهد داشت. بزرگ‌ترین چالش پیش روی نیروهای آمریکایی، عملیات هوایی علیه اهداف متحرک ایران نظیر موشک‌های بالستیک با قابلیت پرتاب از سکوهای متحرک، موشک‌های کروز ضدکشتی، شناورهای تندرو، کشتی‌های مین‌گذار و البته پیش از همه این‌ها، پدافند هوایی ایران است».

▼ اخبار

پیام ماهواره‌بر سیمرغ برای مذاکرات وین

پنجشنبه هفته گذشته ماهواره‌بر سیمرغ برای اولین‌بار سه محموله تحقیقاتی را به‌صورت هم‌زمان به ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری از سطح زمین و با سرعت ۷۳۵۰ متر بر ثانیه پرتاب کرد. این خبر واکنش‌هایی از سوی برخی مقامات غربی و آمریکایی به همراه داشت و آن‌ها این اقدام ایران را مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل توصیف کردند. فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل در این زمینه می‌گوید: «منظور آن‌ها قطعنامه 2231 است. منتها اینکه ادعا کردند که برنامه‌های بالستیک ایران نقض قطعنامه است، حرف صحیحی نیست. اولاً اینکه در قطعنامه درخواست شده و گفته درخواستی داریم. نکته دوم اینکه در آن بند، آمده موشک‌های بالستیکی که برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده، اما ایران سلاح هسته‌ای ندارد و هیچ جایی هم در دنیا نیست که ادعا کند در ایران، سلاح هسته‌ای وجود دارد. حتی رژیم صهیونیستی هم‌چنین ادعایی نسبت به ایران ندارد. نکته سوم هم اینکه اصولاً ما هیچ معاهده‌ بین‌المللی نداریم که موشک بالستیک را محدود کرده باشد و موشک بالستیک جزء سلاح‌های کشتارجمعی محسوب نمی‌شود. خیلی از کشورها از موشک بالستیک برای اهداف دفاعی خودشان استفاده می‌کنند و تنها محدودیتی که در حوزه‌ سلاح وجود دارد، در حوزه سلاح‌های کشتارجمعی مانند سلاح شیمیایی است. ازاین‌جهت صحبت طرف مقابل بیشتر جوسازی در فضای مذاکرات است تا ایران را متهم کنند؛ بنابراین نباید به آن اعتنایی کرد. پیامی که تست این موشک‌ها به طرف مقابل می‌دهد این است که فراموش نکنند ایران در حوزه سیاست دفاعی خودش از کسی دستور نمی‌گیرد و اگر توافقی هم در وین داشته باشیم، هیچ ربطی به سیاست‌های دفاعی ایران نخواهد داشت».

منسجم کردن اعتبارات بانکی برای رونق تولید

تفاهم‌نامه همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و هفت بانک عامل با موضوع تأمین مالی زنجیره‌ای تولید با حضور علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی، رضا فاطمی امین وزیر صمت، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به امضا رسید. رئیس‌کل بانک مرکزی در این مراسم گفت: «با اجرایی شدن طرح تأمین مالی زنجیره تولید نیاز به نقدینگی واحد‌ها کمتر می‌شود و درنتیجه آن فشار بر سیستم بانکی کاهش خواهد یافت و شاهد بهبود ترازنامه بانک‌ها است». رئیس شورای پول و اعتبار در ادامه، مزیت اجرایی شدن طرح تأمین مالی زنجیره‌ای را کاهش هزینه تمام‌شده محصول عنوان کرد. به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اجرای تفاهم‌نامه تأمین مالی زنجیره‌ای باعث افزایش 30 درصدی دسترسی بنگاه‌های اقتصادی به منابع مالی می‌شود. خاندوزی، وزیر اقتصاد هم تأمین مالی زنجیره تولید را منتج به ارزان کردن هزینه تولید و سامانه‌مند کردن اعطای اعتبارت به بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی خواند و گفت: «این هم‌افزایی در مسیر تولید سال‌های طولانی به‌عنوان دغدغه اصلی مطرح می‌شد و در گزارش‌های ارزیابی موانع کسب‌وکار در صدر سه اولویت اصلی قرار داشت». آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دیگر مسئولی بود که درباره این طرح سخن گفت و ابراز امیدواری کرد منابع سرگردان به نام تولید نداشته باشیم و منابع به سمت تولید هدایت شود و به دریافت وام به سبک گرفتن پول خاتمه دهیم.

آغاز به‌کار پویش «قهرمان»

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در آستانه دومین سالگرد شهادت حاج قاسم و شهدای همراه، با آغاز پویش «قهرمان» که برگرفته از بیانات رهبر انقلاب است، مجموعه کاملی از محتوای مرتبط با رهبر انقلاب و حاج قاسم را جهت استفاده و تولید محتوای هنری و استفاده علاقه‌مندان منتشر می‌کند. کاربران می‌توانند با مراجعه به صفحه ShahidSoleimani در سایت رهبر معظم انقلاب، ضمن دریافت فیلم و متن بیانات رهبر انقلاب درباره شهید سلیمانی، به اسناد و مدارک پویش قهرمان و دیگر مستندات رسانه‌ای مربوط به حاج قاسم و تشییع پیکر مطهر ایشان دسترسی یابند و از آن برای استفاده در تولیدات رسانه‌ای استفاده کرده و در صورت تمایل و برای بازنشر، محصول تولیدی خود را به همین صفحه ارسال کنند. این پویش تا ۲۷ دی‌ماه، سالروز سخنرانی تاریخی رهبر انقلاب در نماز جمعه سال ۹۸ ادامه خواهد داشت.

‌اخبار کوتاه

خروج کامل نظامیان آمریکایی از عراق حقیقت ندارد!/ سخنگوی کتائب سید الشهداء عراق گفت: «متأسفانه دولت، واسطه‌ای بین ملت و اشغالگر شده و هنوز بیش از ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی در عراق حضور دارند و خارج نشده‌اند. آنچه اعلام‌شده، صرفاً فریب است». رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق نیز در مراسم دومین سالگرد شهادت فرماندهان پیروزی بر داعش و هم‌زمان با پایان مهلت خروج نظامیان آمریکایی، به دولت عراق تذکر داد به وظیفه خود در اخراج نیروهای خارجی عمل کند.

رئیسی: به‌هیچ‌وجه نمی‌خواهیم قیمت بنزین را افزایش دهیم/ رئیس‌جمهور در دیدار شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: «به‌هیچ‌وجه نمی‌خواهیم قیمت بنزین را افزایش دهیم. در حال بررسی طرح‌هایی هستیم که نحوه توزیع سهمیه‌ بنزین را عادلانه کند که آن‌هم فعلاً به‌صورت آزمایشی و محدود اجرا می‌شود تا آثار مثبت و منفی آن را دقیق و به‌صورت میدانی ارزیابی کنیم».

پویشی با ۴۵ هزار امضا برای نام‌گذاری روز قهرمان ملی/ پویشی‌ در سامانه «فارس من» با موضوع «نام‌گذاری روز شهادت سردار سلیمانی به نام قهرمان ملی» ثبت‌شده که تاکنون بیش از 48 هزار امضا داشته است. خبرگزاری فارس در نامه‌ای این پویش را به وزیر ارشاد و رئیس شورای فرهنگ عمومی ارسال و دو روز تولد حاج قاسم و شهادت او را برای این نام‌گذاری پیشنهاد کرده است. گفتنی است؛ روز شهادت سردار سلیمانی در سال شهادت ایشان، از سوی این شورا به نام «روز جهانی مقاومت» نام‌گذاری شده است.

شهر میامیِ آمریکا در تیررس پهپادهای ایران است!/ اندیشکده صهیونیستی «آلما» نوشت: «ونزوئلا با پهپادهای ایرانی خود می‌تواند به شهر «میامی» در آمریکا حمله کند. دادنِ پهپاد به ونزوئلا، یعنی اینکه آمریکا قبل از هرگونه اقدام نظامی علیه ایران در افکار خود بازنگری کند. این پهپادها می‌توانند اطلاعات جمع‌آوری کنند و به اهداف سطحی یا هوایی حمله انتحاری کنند».

کالای اساسی در حال حذف از سبد مصرفی خانوار ایرانی!/ مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک با انتقاد از نگاه منفعت‌طلبانه حاکم بر گوشت قرمز کشور گفت: «هر کیلو بز ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان و دام مولد زنده ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان باید در بازار به فروش برسد؛ اما اکنون این گوشت‌ها کجاست که نمی‌توان آن را کمتر از ۱۲۰ هزار تومان در بازار تهران خریداری کرد. توزیع‌کننده یا همان قصابان بازار را می‌چرخانند و برای قیمت گوشت قرمز نرخ تعیین می‌کنند».

بازار با مازاد مرغ و تخم‌مرغ مواجه خواهد شد/ مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی اعلام کرد: «افزایش قیمت تخم‌مرغ در روزهای اخیر مقطعی بود. سال ۱۴۰۱ با مازاد تولید تخم‌مرغ مواجه خواهیم شد. دولت برای جلوگیری از ضرر مرغداران اقدام به جمع‌آوری و صادرات مرغ مازاد کند».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات