صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۳۵۴۵۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۱۴ دی ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اگر اخلاص نباشد کار بی‌برکت می‌شود؛ اینکه می‌بینید کار برکت پیدا می‌کند، به خاطر اخلاص است. اخلاص او (حاج قاسم) را از کجا می‌شود فهمید؟ از اینجایی که اصلاً دنبال دیده شدن نبود. حالا جوری شده که همه دنیا دارند او را می‌بینند. (۱۱/۱۰/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز              

تمجيدها و تحريف‌ها!

ايامي که گذشت متعلق به سرداري بود که نام او قلب‌ها را به تپش مي‌اندازد. بزرگ‌مرد ایران‌زمین که همچون ديگر هم‌رزمان شهيدش اين روزها به چراغ هدايت يک ملت بدل گرديده است. در هر کوي و برزن که مي‌روي نام او به نيکي و بزرگي ياد مي‌شود و چشمي نيست که در اين سال‌ها به اندازه نم اشکي در فراق او باراني نشده باشد.

امروز سخن گفتن و نوشتن و منسوب بودن به حاج قاسم موجب ارتقاء و بزرگی افراد می‌شود. لذا بسیاری در این ایام از او گفته‌اند و در وصفش نوشته‌ا‌ند و سروده‌اند و به نحوی خود را به نام مقدسش گره زده‌اند! و اینجا است که نگرانی‌هايي برای تیزبین‌ها و هوشمندان ایجاد شده است! که نکند در پس اين انتسابات، فرصت‌طلبی‌هایی نیز نهفته باشد! به‌واقع در این معرکه یادبود و بزرگداشت و در زمانی که همه از حاج قاسم می‌گویند، باید هوشمند باشیم که این فرصت بزرگ برای تعالی بخشی به جامعه، دچار آفت و انحراف نگردد! چه کسانی می‌توانند همه نقل‌قول‌ها و انتساباتی که این روزها به حاج قاسم ختم می‌شود را راستی آزمایی کنند؟! نکند افرادی با اغراضی خاص حرف‌ها و رفتارها و مرام‌هایی را به او منسوب کنند که متعلق به حاج قاسم نباشد!

حتی سیاسیون جامعه نیز این روزها از حاج قاسم می‌گویند! به‌عنوان نمونه حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران شبکه اجتماعی کلاب هاوس بیان داشته که در آخرین دیدارش با سردار سلیمانی که سه ماه قبل از ترور وی بوده، ایشان با اشاره به نقش همسایه شمالی (روسیه) در تحولات و مسائل سوریه، گفته، خدا از این جماعت نامردتر نیافریده است!

صحت‌وسقم این سخنان چگونه قابل‌بررسی است؟! چه کسی می‌تواند این تعابیر را به‌سادگی نفی یا اثبات کند؟ چه کسی می‌تواند منظور حاج قاسم را به‌درستی بیان نماید؟ بهره‌برداری سیاسی حزبی خاص از این نگاه مطرح‌شده را در آستانه مذاکرات هسته‌ای چگونه باید تحلیل کرد؟ این‌ها مباحث مهمی است که بی‌توجهی به آن می‌تواند موجب ابهام و سردرگمی در جامعه گردد.

نکته راهبردی: فراموش نباید کرد که حاج قاسم متعلق به یک حزب و جناح و طیف خاص در جامعه نبود و نیست! حاج قاسم متعلق به همه ملت ایران و مسلمان جهان اسلام و آزادگان عالم است و همه حق دارند تا از او یاد کنند و در موردش سخن بگویند! اما درعین‌حال باید مراقب بود که در این معرکه «تمجیدها»، حقیقت حاج قاسم «تحریف» نگردد! (نویسنده: مهدي سعيدي)

▼گزارش روز                           

تعلق‌خاطر به کدخدا!

درحالی‌که این روزها روند مذاکرات هسته‌ای به بحث‌های محتوایی و جدی کشیده شده است و اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای، احتمال حصول به توافق در هفته‌های اخیر را رسانه‌ای کرده است، جریان سیاسی اصلاحات همچنان بر لزوم مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا تأکید دارد و عدم حضور رسمی آمریکا در مذاکرات وین را نقصی بزرگ بر مذاکرات برمی‌شمرد!

گزاره‌های خبری:1- «سيد حسين موسويان» ديپلمات و عضو تیم مذاكره‌كننده سابق ايران در گفتگو با «اعتماد» در راستای تأکید اصلاح‌طلبان بـر ضـرورت مذاکـره مسـتقیم بـا آمریـکا، مذاكـره مسـتقيم را موجـب «کاهـش سوءتفاهم‌ها»، «افزایـش سـرعت كار» و «حصـول نتیجـه» دانسـته و می‌گوید: «تجربـه نشـان می‌دهد آمریکایی‌ها اگـر بخواهنـد امتيـاز خاصی بـه ايـران بدهند، با واسـطه نمی‌دهند و آن‌ها نرمـش را تنهـا در مذاکـرات مستقیم از خـود نشـان می‌دهند!». وی اسـتراتژی «اروپـای منهـای امريـكا» را یـک «توهـم» خوانـد کـه ایـران بایـد آن را کنـار بگـذارد و سیاسـت خـود را بـر اسـاس واقعیت‌ها و اینکـه «امريـكا فوق‌العاده قدرتمندتـر از اروپـا اسـت» تنظیـم کنـد. 2- «علی بیگدلی» از دیگر کارشناسان داخلی نیز نظر مشابهی دارد و حتی در مصاحبه اخیر خود به «نامه نیوز» گفته است، خوش‌بینی‌هایی که اکنون در روند مذاکرات مشاهده می‌شود را ناشی از شکل‌گیری احتمالی یک دیپلماسی پنهان بین ایران و آمریکا می‌داند!

گزاره‌های تحلیلی: نگاه هوشمندانه و راهبردی جمهوری اسلامی در اتخاذ سیاست عدم مذاکره مستقیم با آمریکا در وهله فعلی در حالی از سوی برخی اصلاح‌طلبان فهم نمی‌شود که در زمان دولـت روحانی، ایران مسـتقیم بـا آمریکا مذاکره کـرد و حتی از مذاکـره مسـتقیم نیـز فراتـر رفتـه و بـه پیاده‌روی دونفـره و ارسـال کارت‌پستال نیـز رسـید؛ در آن دوران رویکـرد مذاکـره مسـتقیم، نه‌تنها از دشـمنی آمریکا نسـبت به ایران نکاسـت، بلکه به دو برابر شـدن تحریم‌ها و افزایش دشـمنی دولت آمریکا علیـه ملـت ایـران منتهـی شـد. ثانیاً مخالفت با حضور آمریکا در مذاکرات وین به این علت است که مذاکرات وین در چارچوب برجام است؛ یعنی صرفاً کشورهایی که عضو برجام هستند در آن حضور دارند و اگر آمریکا در این مرحله وارد مذاکرات شود، به این معنا خواهد بود که ایران و طرف‌های عضو برجام پذیرفته‌اند آمریکا عضو برجام است. اگر امریکا قصد ورود به مذاکرات را دارد، ابتدا باید به تمام تعهدات برجامی خود عمل کند، جمهوری اسلامی آن تعهدات را راستی آزمایی کرده و اگر تأیید شد، سر میز مذاکره حاضر شود. ثالثاً بر اساس اخبار رسیده، همـه طرف‌های حاضـر در مذاکـرات بـرآورد مثبتـی از رونـد گفت‌وگوها دارنـد و بـه پیشرفت‌های صـورت گرفتـه اذعـان می‌کنند. (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

▼خبر ویژه                  

پاسخ به شایعه مذاکره روسیه با آمریکا به نمایندگی از ایران

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا نماینده روسیه در مذاکرات وین به‌جای ایران مذاکره می‌کند، گفت: «برخی دنبال حواشی شاذ می‌روند. بین ایران و ۱+۴ به‌صورت دوجانبه و چندجانبه گفت‌وگوها در جریان بود. اینکه ۱+۴ با چه مکانیسمی صحبت می‌کنند، برای ما مهم نیست. همه می‌دانند ۱+۴ در ادوار گذشته به راه‌های مختلف با آمریکا گفت‌وگو داشتند. بین ایران و آمریکا سند غيررسمی ردوبدل می‌شود و این‌ها هم از طریق هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک انجام می‌شود. چیزی غیر از متن‌های مکتوب ایران به آمریکا داده نشده و هیچ پیام شفاهی ردوبدل نشده است».

▼ اخبار

میرکاظمی: ارز در 1401 تک‌نرخی می‌شود

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در حاشیه نشست کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1401 کل کشور در خصوص بودجه سال آینده گفت: «یکی از مهم‌ترین محورها کنترل تورم است که ریشه‌های تورم شناسایی و دقیقاً هدف‌گیری شده است و مشخص شده که کنترل منابع و مصارف کشور نباید منجر به استقراض از بانک مرکزی شود. تدابیری برای ایجاد یک توسعه متوازن در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است. در این راه صندوق پیشرفت و عدالت در استان‌ها جانمایی شده تا بتواند در استان‌های محروم مانند دیگر استان‌های برخوردار توسعه ایجاد شود». میرکاظمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه وضعیت یارانه‌ها در سال آینده به چه صورتی خواهد بود، گفت: «این مسائل تا پایان سال جاری باید تعیین تکلیف شود، طبق قانون دیگر نمی‌توانیم ارز 4200 را داشته باشیم و می‌توانیم ازاین‌پس با ریال حمایت‌های خود را انجام دهیم یعنی دیگر ارز 2 نرخی در بازار وجود نخواهد داشت. اگر بخواهیم یارانه‌ای به کالایی تخصیص دهیم به‌صورت ریالی خواهد بود و به ذی‌نفع نهایی و مردم پرداخت می‌شود زیرا تمامی مسائل حاکی از آن است، یارانه‌ای که از طریق دونرخی کردن ارز پرداخت می‌شد، در سفره مردم قرار نگرفته است».

چرایی نرمش ریاض در برابر تهران!

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی در کنفرانس خبری مشترک با «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن گفت: «اگر  برادرانمان در ایران پاسخگوی ثبات و امنیت منطقه باشند دست‌های ما به‌عنوان عرب‌ به سمت این برادران دراز است». وی افزود: «بر اهمیت ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و خالی کردن منطقه خاورمیانه از سلاح کشتارجمعی تأکید می‌کنیم». واقعیت آن است که با کم‌فروغ شدن سایه حمایت‌های آمریکا در دوره بایدن از سیاست‌های منطقه‌ای آل سعود و کاهش حضور میدانی آمریکا در منطقه غرب آسیا، عربستان با درک نقش تأثیرگذار ایران در منطقه، درصدد کاهش تنش با همسایه شمالی خود برآمده است؛ بااین‌حال این تغییر سیاست منطقه‌ای با اماواگرهایی از سوی ریاض دنبال می‌شود؛ آل سعود در تلاش است تا حد ممکن نفوذ منطقه‌ای تهران را کاهش دهد و یا از برقراری روابط دوستانه با جمهوری اسلامی، امتیازهایی همچون پایان آبرومندانه جنگ یمن را کسب کند.

وزیر کار: با یک‌میلیون تومان هم می‌توان صاحب شغل شد!

حجت اله عبدالملکی دیروز (۱۳ دی‌ماه) در بازدید از نمایشگاه مشاغل مهارت محور کم سرمایه، گفت:  «سه سال پیش مطرح کردیم که با یک‌میلیون تومان هم می‌شود شغلی ایجاد کرد و اکنون باوجود گذشت چند سال و گرانی مواد اولیه هنوز هم می‌توان با یک‌میلیون تومان شغلی را ایجاد کرد اگرچه با سرمایه بیشتر می‌توان کارهای بهتری انجام داد. در این نمایشگاه ۱۲۰ شغل از ۴۳۰ شغل که با سرمایه یک تا ۱۰ میلیون تومان قابل‌اجرا بوده و کم سرمایه‌بر و مهارت محور هستند معرفی شده است. اگر آموزش مهارت را توسعه بدهیم و بتوانیم مهارت محوری را ترویج کنیم می‌توانیم مشاغل زیادی را بدون احتیاج به سرمایه بالا ایجاد کنیم». وی تأکید کرد: «در دولت جدید تأکید بر استفاده از ظرفیت مشاغل کم سرمایه مهارت محور  و خانگی به‌جای مشاغل صرفاً صنعتی است و امیدواریم بار زیادی از اشتغال کشور را رفع کند».

تروریست سایبری!

رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با خانواده شهید قاسم سلیمانی، به حذف اسم و عکس سردار سلیمانی در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان داده و فرمودند: «برخورد حذفی مستکبران با شهید سلیمانی در فضای مجازی نشانه ترس آن‌ها حتی از اسم شهید و واهمه‌شان از رواج و تکثیر آن الگوی گران‌سنگ است. در دنیای امروز، فضای مجازی زیر کلید مستکبران است و این واقعیت باید مسئولان فضای مجازی کشور را هوشیار کند تا به‌نحوی عمل کنند که دشمن نتواند به هر شکل و هر جا که اراده کرد، در فضای مجازی برخورد کند». وقتی از دروازه‌بانی رسانه‌ای سخن به میان می‌آوریم یعنی همین؛ یعنی آن‌ها تشخیص می‌دهند چه صدایی به گوش برسد و چه صفحاتی دیده شوند. شعار آزادی سر می‌دهند؛ اما آزادی را به قربانگاه می‌برند. استبداد اطلاعاتی فصل تازه‌ای از استعمار فرانوین است.

‌اخبار کوتاه

درس مهم سردار سلیمانی به تیم مذاکره‌کننده!/ «علی باقری» رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایرانی در مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی که در سفارت ایران در وین برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ثبات قدم در پیگیری اهداف و منافع ملت ایران را درس مهم سردار سلیمانی خواند. وی با اشاره به اهمیت تولید «قدرت» و «اقتدار»، تصریح کرد که سردار شهید سلیمانی ضمن نقش‌آفرینی مؤثر در تولید مؤلفه‌های قدرت ملی، توانست این مؤلفه‌ها را در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به اقتدار تبدیل کند.

امیرعبدالهیان: صهیونیسم جایی در آینده جهان ندارد/ وزیر خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، در توئیتی نوشت: «اظهارات آشفته وزیر خارجه رژیم جعلی اسراییل در قبال ملت بزرگ ایران، مصداق این ضرب‌المثل معروف ایرانی است که «شتر در خواب بیند پنبه‌دانه، گهی لپ‌لپ خورد گه دانه‌دانه». با اقتدار و عقلانیت از حقوق، منافع و پیشرفت ملت دفاع می‌کنیم. صهیونیسم جایی در آینده جهان ندارد». یائیر لاپید اخیراً مدعی شده بود که این رژیم توان حمله به ایران را دارد.

صندلی و جایگاه خاصی نداشت!/ «عامر البیاتی» سخنگوی دارالافتای اهل‌سنت عراق در گفتگو با تسنیم خصوصیات اخلاقی حاج قاسم را این‌گونه برمی‌شمرد: «حاج قاسم نگاه و دیدگاهی کاملاً فراگیر داشتند، این نگاه فارغ از گرایش‌های مختلف و عاری از هر نوع نژادپرستی بود و نفسانیات در این دیدگاه جایگاه نداشت. آنچه ما در شخصیت حاج قاسم سلیمانی می‌دیدیم این بود که هرگز بر کسی تکبر و فخرفروشی نمی‌کرد. او در میان جمع، هیچ تفاوتی با دیگران نداشت، نه صندلی خاصی داشت و نه جایگاه خاصی برای خود انتخاب می‌کرد، به زمین می‌نشست و با همه همدم می‌شد».

سید حسن نصرالله: قاتل حاج قاسم دوست عراقی‌ها نیست/ سید حسن نصرالله در مراسم گرامی داشت سالگرد شهادت سرداران مقاومت در لبنان، گفت: «آمریکا عراق را ویران کرد. به اعتراف ترامپ و پامپئو، آمریکا داعش را ایجاد کرد تا برای ماندنش در خاورمیانه بهانه داشته باشد؛ اما از وقتی که عراق اشغال شد، شهید سلیمانی در کنار عراقی‌ها در مقابل اشغالگران ایستاد. آیا این درست است که کسانی در عراق بگویند هم آمریکا دوست است و هم ایران؟ آیا بین آمریکایی که عراق را اشغال و ویران کرد و ایران تفاوتی وجود ندارد؟».

واردات موبایل لاکچری؛ چوب حراج به منابع ارزی کشور!/ از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا انتهای آذرماه ۱۴۰۰ ورود تعداد ۴۵ میلیون تلفن همراه به ارزش حدود ۹ میلیارد دلار ثبت شده است و افزایش ۱۲ درصدی تعرفه واردات گوشی‌های لوکس در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ هم نتوانسته است بازدارندگی لازم را برای کاهش مخارج ارزی کشور داشته باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات