صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۳۵۵۳۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۱ دی ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) تسلیم نشدن در برابر دشمن مستکبر و زورگو نیز جزو اصول انقلاب است و اینکه در مقطعی با دشمن مذاکره، صحبت و تعامل شود به معنای تسلیم شدن در مقابل آن نیست، همچنان که تاکنون تسلیم نشده و از این پس نیز نخواهیم شد. (۱۹/۱۰/۱۳۹۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز         

حساسیت‌زدایی از اصول انقلاب

رهبر معظم انقلاب در سالگرد حماسه 19 دی‌ماه مردم قم از برنامه‌ریزی‌های دشمن پرده برداشته و نسبت به سناريوي «حساسیت‌زدایی نسبت به اصول و بينات و مباني انقلاب» هشدار دادند و فرمودند: «مردم نسبت به مسائل اساسي انقلاب حسّاس‌اند؛ کسي به اين مباني تعرض بکند، مردم موضع می‌گیرند. مي‌خواهند اين حسّاست را به‌تدریج کم کنند؛ اين هم باز از راه همين تبليغات وسيعي است که اين روزها در فضاي مجازي، در رسانه‌هاي جمعي بيگانه، به انواع مختلف انجام مي‌گيرد».

نکات تحلیلی: سناريوي "حساسیت‌زدایی" و "بی‌اعتبار سازی" به‌عنوان جزئي از جنگ نرمِ طراحی‌شده دشمن، از طريق شگردهايي دنبال می‌شود: 1- از يکسو تلاش دارد تا با اختلاف‌افکنی‌ها، فعال‌سازی نفوذي‌ها، تهاجمات نظامي و فرهنگي و تحريم همه‌جانبه اقتصادي مانع از تحقق عملي اصول شود. 2- از سوي ديگر تلاش می‌شود تا پروژه استحاله اصول را رقم‌زده و با کنار گذاشتن اصول اوليه، اصولي ديگر که خاستگاهي بيرون از گفتمان انقلاب اسلامي دارند را جايگزين کنند؛ و يا اينکه خوانشي متفاوت از اصول ارائه دهند که جهتي بيرون از هدف‌گذاری اسلام انقلابي داشته باشد. 3- به فراموشي سپردن اصول و آرمان‌ها ترفند ديگري است که در پروپاگانداي رسانه‌اي دشمن جاي دارد. بالأخص آنجا که ما به‌نوعی با گسست نسل‌ها مواجهيم و مبتني بر اين ترفند نبايد اجازه داد تا اصول انقلاب براي نسل جوان امروز بازخواني شود. 4- القاء دست نايافتني بودن اصول و آرمان‌ها، حربه ديگر به کار گرفته در سال‌هاي اخير بوده است؛ با القاء اين فريب که اگر آرمان‌ها دست‌یافتنی بود، مي‌بايست در طول اين چهار دهه تحقق عيني مي‌يافت! درحالی‌که تحقق کامل آرمان‌های بزرگي چون عدالت، بدون شک راهي طولاني است که تحقق آن به‌سادگی ممکن نخواهد بود. 5- القاء ناکارآمد بودن اصول و آرمان‌های انقلاب و به قول حکيم انقلاب: «(القاء) اين تصور که اصول انقلاب براي مردم و آينده سودمند نيست!»، شگرد رسانه‌ای ديگر اين جريان است. اين ادعا در حالي مطرح مي‌گردد که همه دستاوردهاي موفقيت‌آميز امروز کشور محصول پافشاري بر اصول بوده و اتفاقاً ضعف‌ها و کاستي‌ها آنجايي ظهور يافته است که ما از اصول دست کشيده و يا به‌درستی آن را جامعه عمل نپوشانده‌ايم.

تقابل با شگردهاي برشمرده نيازمند افراد تيزهوش و تيزبيني دارد که با همه توان در ميدان جهاد تبيين وارد شده و اجازه ندهند تا قلم‌هاي فاسد، ميدان‌داران شبکه‌هاي اجتماعي و مديريت و اغواء افکار عمومي شوند. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز           

سفر رئیسی به روسیه و دستان خالی غرب‌گرایان

با دعوت رسمی پوتین از رئیس‌جمهور کشورمان، رئیسی در روزهای آینده به روسیه سفر خواهد کرد؛ سفری که خیلی به مذاق غرب‌گرایان داخلی خوش نیامده و مدتی است به فضاسازی خبری منفی روی آورده‌اند.

گزاره خبری: «فیاض زاهد» در آستانه سفر رئیسی به مسکو می‌نویسد: «جناب رئیسی! آن‌ها از زمان پطرکبیر تا امروز سیاست خود را درباره ایران عوض نکرده‌اند. ولادیمیر پوتین هم وارث همین نگرش استراتژیک است! در داستان هسته‌ای ایران، روسیه همچنان این استراتژی را دنبال می‌کند». این خط خبری تحلیلی در مصاحبه افرادی مانند حسین مرعشی نیز پیگیری شده است.

گزاره‌های تحلیلی: 1- نتیجه تقریباً هیچ مذاکره تا غرب باعث شده تا امروز دستان غرب‌گرایان داخلی در دفاع از ارتباط با غرب خالی ماند. 2- دولت جدید با رویکرد نوین سعی کرده است که نوع نگاه دولت قبل مبنی بر نگاه مطلق به غرب را نفی کرده و سبد سیاست خارجی را متنوع‌تر و بسیط‌تر نماید. 3- این رویکرد باعث شده است که دولت جدید بر اساس نقشه راه تنظیم‌شده و بر مبنای حفظ منافع ملی، ابتدا عضو سازمان همکاری‌های شانگهای شد و سپس سوآپ گازی را با ترکمنستان و آذربایجان امضا کرد و اکنون قصد سفر به روسیه و ترسیم قرارداد راهبردی و ایجاد روابط گسترده با دیگر قدرت‌های تأثیرگذار و تعیین‌کننده را در برنامه آینده خود دارد. 4- تجربه 40 سال گذشته انقلاب نشان داده است که استقلال یکی از پایه‌های اصلی و نقطه تمایز و برتری نظام و انقلاب اسلامی به نظام‌های پیشین و پیرامونی بوده است و ایران در ارتباط با کشورها هیچ‌وقت رابطه حامی-پیرو را بازی نکرده و سیاستی مستقل را در پیش گرفته است.

نکته پایانی اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۳ سال گذشته مبتنی بر عزت، حکمت و مصلحت بوده است؛ بنابراین قرار نیست جمهوری اسلامی مستعمره کشوری دیگر شود، بلکه بر اساس نظریه بازی عقلانی درصدد تأمین منافع ملی خود در عرصه منطقه و بین‌الملل است. از سویی جمهوری اسلامی در شرایطی موضوع نگاه به شرق و تعامل با همسایگان را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است که در سال‌های گذشته سیاست تعامل سازنده و همکاری با غرب هیچ دستاوردی برای کشور نداشته است؛ درحالی‌که رئیس دولت قبل تعامل با کدخدا را راهکار حل مشکل می‌دید، بی‌تعهدی غربی‌ها باعث شد تا فشار زیادی بر ملت ایران وارد شود. به خاطر همین دستاورد «تقریباً هیچ» است که غرب‌گرایان داخلی با استدلال‌های بی‌اساس برای منصرف کردن دولت جدید از پیگیری سیاست خارجی تعامل با همسایگان و کشورهای بزرگ آسیایی روی آورده‌اند؛ و این حرف «کاظم جلالی» سفیر کشورمان در مسکو در این خصوص قابل‌تأمل است که: «وقتی سه قدرت بزرگ یعنی چین، روسیه و ایران در کنار هم قرار بگیرند، این موضوع حتماً به نفع غرب نیست.» لذا نزدیکی این سه بازیگر مهم آسیایی به هم موجب واکنش منفی غرب‌گرایان شده که نشانه‌های آن در حال بروز است. (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

▼خبر ویژه                 

اهمیت امنیت داده را از آمریکا یاد بگیریم

اخیراً گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا از خزانه‌داری و وزارت امور خارجه این کشور خواسته‌اند تا شرکت جاسوسی سایبری NSO متعلق به رژیم صهیونیستی را به دلیل جاسوسی علیه کارمندان آمریکایی تحریم کنند! آمریکایی که هیچ جدایی با صهیونیست‌ها ندارد، از جاسوسی اسرائیل اظهار نگرانی می‌کند؛ اما ما روزانه میلیاردها دیتای ارزشمند را در اختیار بزرگ‌ترین دشمن خود می‌گذاریم و کسی هم عین خیالش نیست. اسنودن 8 سال پیش افشا کرد آژانس امنیت ملی آمریکا، تنها در عرض یک ماه، ۱۴ میلیارد گزارش از ایران جمع‌آوری کرده است. البته عمق نفوذ و گستردگی امروز شبکه‌های اجتماعی با سال ۹۲ قابل‌مقایسه نیست. این ولنگاری داده، تاکنون ضربات سهمگینی به امنیت فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشور وارد کرده است.

▼ اخبار

روایتی ناقص، جهت‌دار و تحریف‌شده از یک دیدار

سخنگوی سپاه با نقل روایت دیدار سردار سلامی در بهمن ۹۸ با خانواده شهیدان اسدی لاری، از شهدای پرواز هواپیمای اوکراینی، گفت: «روایت مادر این شهیدان از این دیدار، ناقص و تحریف‌شده است. مادر شهیدان در مصاحبه با روزنامه شرق از قول سردار سلامی گفته؛ اگر این‌ها نبودند چه جنگی می‌شد؟ و اگر این سانحه رخ نمی‌داد ۱۰ میلیون نفر کشته می‌شدند و این واقعه باعث شد که این جنگ رخ ندهد! نسبت دادن این حرف به فرمانده سپاه امری خلاف واقع و به‌دوراز انصاف است. اینکه مادر شهیدان گفته حاضر به پذیرش دیدار سردار سلامی نبودند درست نیست. آن‌ها در دیدار با معاون سپاه، خودشان درخواست دیدار با سردار سلامی را داده بودند که فرمانده سپاه هم به خانه‌شان رفت. پدر و مادر این شهیدان حتی در تاریخ ۹ آذر ۹۹ کتاب «نخبگان آسمانی» را که درباره فرزندان‌ شهید خود نوشته بودند، برای سردار سلامی هدیه فرستادند». سردار رمضان شریف در پایان تصریح کرد: «دشمنان ملت ایران که همواره درصدد تضعیف اقتدار، امنیت و وحدت ملی کشور عزیزمان بوده و با دستاویز قرار دادن هر ماجرایی، به‌عنوان دایه مهربان‌تر از مادر به تشویش اذهان و افکار عمومی می‌پردازند، بدانند با هوشمندی ملت فهیم ایران ازجمله خانواده‌های معظم شهدای پرواز هواپیمای اوکراینی، در این عرصه راه به‌جایی نخواهند برد و کلیدواژه "سپر انسانی !" که از آغاز انقلاب تاکنون علیه فرزندان ملت ایران در این نهاد انقلابی و دیگر مدافعان وطن به کار گرفته شده است، نخ‌نما و شکست‌خورده است».

روایتی از انتقال 13 هزار نیرو به عراق توسط حاج قاسم!

«سردار پلارک» رئیس سابق ستاد بازسازی عتبات عالیات و دستیار ویژه فرماندهی نیروی قدس گفت: «اتفاقی که در عراق افتاد این بود که آمریکایی‌ها حمله کردند و صدام صحنه را خالی و فرار کرد. چند ماهی نگذشته بود، در همان شب‌های عملیات آمریکایی، حاج قاسم موفق شد نیروهای تحت امر خودش را وارد عراق کند. در همان شلوغی که نه مرزی بود و نه چیزی، هر کاری که حاج قاسم باید انجام می‌داد را در کمتر از ۳ ماه انجام داد. سپاه بدر در ایران بود و در آن زمان به‌طور کامل به عراق منتقل کرد. کسی شاید باورش نشود؛ اما حاج قاسم ۱۳ هزار نفر را با خانواده‌هایشان منتقل کرد».

وزارت خارجه ایران: بر اساس واقعیات مذاکره می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری گفت: «هیچ موضوعی فراتر از برجام را نه گفتگو کرده و نه می‌پذیریم. ایران و ایالات‌متحده از طریق متن‌های مکتوب غیررسمی نظرات خود را با یکدیگر بیان کردند. به مذاکرات نه خوش‌بینیم نه بدبین؛ بر اساس واقعیات مذاکره می‌کنیم. با واقع‌نگری درباره مذاکرات و لغو تحریم‌ها به مردم گزارش می‌دهیم و آنچه می‌گوییم بازتاب آن چیزی است که در وین در حال مذاکره است. به دنبال یک توافق پایدار و قابل‌اتکا هستیم. همه باید تلاش کنیم که بازگشت آمریکا به برجام همراه با اخذ تضمین، رفع تحریم‌ها و راستی آزمایی باشد که این‌ها با هیچ توافق موقتی انجام نمی‌شود».

شایعه دیداری که طالبان آن را تأیید کرد

در سفر اخیر سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان به تهران، شایعه دیدار این مقام مسئول طالبان با دو نفر از رهبران جهادی این کشور مطرح شد تا این‌که دیروز وزارت خارجه دولت موقت طالبان اعلام کرد، «امیرخان متقی» با «اسماعیل‌خان» و «احمد مسعود» در تهران دیدار کرده است. معاون سخنگوی طالبان هم گفته که در این دیدار، به اسماعیل‌خان و احمد مسعود اطمینان داده شده که می‌توانند بدون هیچ نگرانی به کشور خود بازگردند. دیروز هم سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «ایران میزبان گروه‌های مختلف افغانستانی است و گفت‌وگوهای خوبی بین این رهبران انجام‌شده. ما امروز در نقطه شناسایی طالبان قرار نداریم. مؤلفه‌ها و مشخصه‌هایی که می‌تواند به شناسایی دولت جدیدی در افغانستان بینجامد در این ملاقات گفته شد».

اخبار کوتاه

اولمرت: اسرائیل توان تخریب تأسیسات هسته‌ای ایران را ندارد/ نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی گفت: «اسرائیل توانمندی تخریب تأسیسات هسته‌ای ایران را ندارد. این ادعا که ما قادر به تهاجم به ایران هستیم یک لاف بی‌جا است. پس بهتر است که بنشینیم و منتظر دستیابی قدرت‌های بزرگ به توافق هسته‌ای جدیدی با ایران باشیم؛ توافقی که بتواند پاسخگوی خواست‌های اسرائیل باشد».

موضع چین در قبال برنامه هسته‌ای ایران!/ مذاکره‌کننده ارشد چین پس از دیداری نسبتاً طولانی با علی باقری، در چارچوب هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران با ارائه ایده‌های تازه و جامع نقش بسیار سازنده‌ای در گفت‌وگوها ایفا می‌کند. وانگ کوان دوشنبه‌شب در جمع خبرنگاران تصریح کرد: «چین قاطعانه از مطالبات منطقی ایران در زمینه فعالیت‌های اتمی، مادامی‌که خطر اشاعه تسلیحات هسته‌ای نداشته باشد، حمایت می‌کند».

تخلفی دیگر در بازار لوازم‌خانگی/ تولیدکنندگان لوازم‌خانگی، قیمت محصولات خود را ۳ تا ۱۲ درصد گران کردند! برخی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی که پیشتر در خصوص عدم درج قیمت تولیدکننده روی محصول دچار تخلف شده بودند، اکنون هم بدون مجوز و خودسرانه قیمت‌ها را افزایش دادند در حالی ‌که ظاهراً وزارت صمت چنین مجوزی نداده است. این رویه اتخاذ شده از سوی این تولید کنندگان لطمه جبران‌ناپذیری بر اعتماد مصرف‌کننده داخلی به تولید ملی می‌زند؛ تولیدی که در قدم اول توسعه و پیشرفت، با چنین نگاه‌های کاسب‌کارانه‌ای، متوقف خواهد شد.

تهدید عربستان توسط یمن؛ حماقت کنید، بد می‌بینید!/ «سرتیپ محمد الثور» مسئول ارشد یمنی در گفت‌وگو با تسنیم گفت: «هرگونه تهدید و تجاوز ائتلاف جنگی عربستان علیه بندر الحدیده به معنای روی آوردن یمن به یک گزینه و استراتژی نظامی است که همه متجاوزان را مورد هدف قرار خواهد داد. عواقب هرگونه حمله به الحدیده متوجه عربستان و امارات است؛ عربستان و امارات را پشیمان می‌کنیم. اگر آمریکا و اسرائیل برای حمایت از هرگونه اقدام نظامی علیه بنادر الحدیده و الصلیف تلاش کنند، منافع خود را در دریای سرخ به خطر می‌اندازند».

شنیده شدن صدای پای پیک ششم در ایران/ آمارهای رسمی نشان می‌دهد نتیجه ۲۷ درصد از تست‌های انجام‌شده روزانه، ویروس امیکرون است که این به معنی شنیده شدن صدای پیک ششم در آینده نزدیک است. وزیر کشور در همین زمینه گفت: «شیوع سویه جدید نگران‌کننده است و امید داریم با رعایت مردم در استفاده از ماسک و حفظ فاصله‌ها نیازی به اعمال محدودیت جدید نباشد». با در نظر گرفتن وضعیت کشورهای اروپایی که اکنون درگیر انفجاری شدن نرخ ابتلا و مشکلات ناشی از آن شده‌اند، باید برای مقابله با پیک ششم آن‌ هم با ویروس امیکرون آماده بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات