سیاسی >>  سیاسی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۳۵۲۹۱

الا اهل البصر و الصبر

پیامد فقدان قوه ي بصیرت در انسان، ناتوانی از تشخیص جبهه­ حق از باطل در جامعه است. . این نقیصه بالأخص در روزگار فتنه بیشتر نمایان می­شود.

یکی از خصوصیات منحصر به فرد انقلاب اسلامی ایران در مقایسه با سایر انقلاب ها،‌حضور اقشار مختلف مردم در صحنه مبارزه علیه نظام استبدادی و دفاع تمام قد از انقلاب در ادامه آن بوده است. این یعنی همان سرمایه اجتماعی که پس از پیروزی انقلاب، در اداره کشور و ادامه روند انقلاب اسلامی، نقش اساسی را ایفا نموده است. این نقش به سه صورت انجام گرفته است. :

1-  مشارکت بالا در پای صندوق آراء انتخابات های مختلف
2-  حضور با شکوه در ايام ا... های مختلف همانند :راهپیمایی 22 بهمن ، روز جهانی قدس، 13 آبان و....
3- حضور در بزنگاهای حساس و تعیین کننده انقلاب و تبدیل آنها به نقاط عطف  همانند 9دی
حرکت مردم برای حفظ انقلاب اسلامی ،اعتماد به رهبری و راهبری ولایت فقیه،خود جوش بودن حضور حماسی ، انگیزه حضور در میدان با مبانی دینی ، فرا جناحی بودن حرکت مردمی از مهمترين شاخص های سرمایه اجتماعی راهبردی انقلاب اسلامی در بزنگاههای تاریخی انقلاب اسلامی است.
علاوه بر شاخص هاي فوق براي حماسه 9دي ،عمل به موقع ، انقلابی و از جنس قیام های انقلابی در سال 57 با سه كار وي‍ژه اي؛ شکست تئوری‌های غربی در کپی برداری از انقلاب‌های مخملی، برملا سازی پیوند دشمنان خارجی با برخی عناصر داخلی و در نهايت برهم زننده ائتلاف پیچیده دشمن از برجستگی وظرفيت هاي  9 دی می توان برشمرد.
فتنه 88 با همه خسارت ها و چالش هایی که در ساحات مختلف از جمله؛ ایجاد تزلزل در مبانی ایدئولوژیک نظام، تشجیع دشمنان بیرونی علیه جمهوری اسلامی، خدشه به حیثیت و آبروی بین المللی کشور، خسارات مادی و معنوی، کشته و زخمی شدن افراد بیشمار و بی گناه از هر دو طرف، تخریب اموال مردم و دولت و... داشت، با اقتدار و توانمندی نظام و مدیریت داهیانه رهبری به فرصت و ظرفیت جدی از رویش مدیریت انقلابی و مردمی در دهه سوم انقلاب تبدیل شد و دستاوردهای بیشماری را به جا گذاشت که مهمترین آنها عبارتست از:
1- باخوانی و تثبیت مجدد نقش رهبری در جامعه دینی و تمام کنندگی وی؛
2- اثبات مجدد قدرت بسیج گری نظام و جایگاه مردمی آن؛
3- توجه حزب الله ونظام به فضای سایبر؛
4-    عریان شدن چهره نفاق۲۰ساله در درون نظام؛
5-    اثبات مجدد دشمنی غرب.
مقام معظم رهبری  فرمودند:«اگر بصيرت نبود، انسان ولو با نيت خوب گاهى در راه بد قدم مي­گذارد. شما در جبهه­ ى جنگ اگر راه را بلد نباشيد، اگر نقشه­ خوانى بلد نباشيد، اگر قطب­ نما در اختيار نداشته باشيد، يك وقت نگاه مي­كنيد مى ­بينيد در محاصره­ ى دشمن قرار گرفته ­ايد؛ راه را عوضى آمده­ ايد، دشمن بر شما مسلط مي­شود.اين قطب­ نما همان بصيرت است.»

بصیرت ­داشتن عبارت است از تدبر کردن، درست نگاه کردن و درست سنجیدنِ حوادث به هنگام مواجهه با آنها و پرهیز از نگاه­ های عامیانه و سطحی است.

اميرالمؤمنين (ع) مي­فرمايد: «فانما البصير من سمع فتفكر و نظر فابصر» بصير آن كسى است كه بشنود، گوش خود را بر صداها نبندد. وقتى شنيد، بیندیشد.

پیامد فقدان قوه ي بصیرت در انسان، ناتوانی از تشخیص جبهه­ حق از باطل در جامعه است. . این نقیصه بالأخص در روزگار فتنه بیشتر نمایان می­شود. ویژگی دوران فتنه، بروز شبهات است مصداق بارز شرایط فتنه­ گون در تاریخ اسلام را دوران دشوار حکومت امیرالمؤمنین (ع) می­ دانند که دوران جنگ با اهل قبله بود. حضرت علي عليه السلام می فرماید: «و قد فتح باب الحرب بينكم و بين اهل القبله و لايحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات