صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۳۵۹۰۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۱۲ بهمن ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) هدف دشمنان از این جنگ [اقتصادی]، فروپاشی اقتصاد ایران بود، قصدشان این بود. حالا فروپاشی اقتصاد البته یک مقدمه بود، برای اینکه با نابودکردن اقتصاد ایران مردم را در مقابل نظام جمهوری اسلامی قرار بدهند و مقاصد سیاسی خباثت‌آمیز خودشان را از این طریق عمل کنند. (۱۰/۱۱/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

اهداف دست‌يافتني انقلاب

ساعت 9 و 27 دقيقه و 30 ثانيه روز 12 بهمن سال 1357 بود که هواپيماي رهبر کبير انقلاب اسلامي در فرودگاه مهرآباد بر زمين نشست. پيشواي مبارزه پس از 15 سال تبعيد، قدم به اين سرزمين مي‌گذاشت و اين پیام‌آور اين حقيقت بود که کار رژيم پهلوي تمام شده است! 43 سال از آن رخداد باشکوه تاريخ ایران‌زمین مي‌گذرد و نهال انقلاب اسلامي امروز به شجره طیبه‌ای بدل شده است که خواب را از چشم زياده خواهان عالم ربوده است!

گزاره‌های تحلیلی: 1- انقلاب اسلامي ملت ايران با محوريت شعارهايي چون استقلال و آزادي و عدالت شکل گرفته است؛ اصول بنياديني که جهت‌گيري جمهوري اسلامي را معين نموده و در طول بيش از چهار دهه اخير همه توان مسئولين نظام اسلامي براي تحقق آن آرمان‌ها صرف شده است. البته در اين مسير هم موفقيت‌هاي فراواني کسب‌شده و هم ناکامي‌هايي تجربه شده است و آنچه مشخص است اين است که هنوز تا تحقق کامل همه اهداف انقلاب اسلامي فاصله بسيار داريم. علي‌رغم عدم تحقق کامل آرمان‌های انقلاب، بدون شک انقلاب اسلامي در عرصه‌هاي مختلفي توانسته دستاوردهاي ارزشمندي کسب نمايد که حاصل آن تبدیل‌شدن به قدرتي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي است؛ پيشرفت و تحولي که نه مبتني بر الگوهاي توسعه برون‌زا، بلکه مبتني بر توسعه درون‌زا و با تکیه‌بر توان داخلي ممکن شده است. 2- وجود ضعف‌ها و ناکامي‌ها بدان معنا نيست که اهداف انقلاب اسلامي ملت ايران، ذهني – انتزاعي و دست نايافتني است؛ بلکه علت را بايد در وجود موانع و ضعف‌هاي دروني و بروني جستجو نمود. با شناخت اين ضعف‌ها و ارائه راهکار براي عبور از آن‌ها است که مي‌توان به مسير ادامه داد و با همه توان براي دستيابي کامل به اهداف انقلاب تلاش نمود. ضعف‌هايي چون؛ نقش نفوذي‌ها، بي‌تدبيري‌ها، بي‌تجربگي‌ها، تک‌روي‌ها و خود برتربيني‌ها، عدم شایسته‌سالاری‌ها، تشتت و واگرايي‌ها و ... که هرکدام به‌تنهایی براي تشريح ناکارآمدي‌ها کافي است! 3- نقش مؤثر دشمني‌هاي تمام‌عیار دشمنان ملت ايران را نمي‌توان در ارزيابي وضعيت کنوني جمهوري اسلامي ناديده گرفت. دشمنان پرکينه‌اي که دشمني‌شان از همان ابتداي پيروزي انقلاب کليد خورد و تا به امروز با همه توان در عرصه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي، امنيتي و رسانه‌اي در حال پيگيري است. 4- حقيقت آن است که انقلاب اسلامي با محوريت مردم شکل گرفته و تداوم يافته و امروز براي عبور از مشکلات نيز بايد با تکیه‌بر مردم قدم برداشت. در کنار این مهم، راه‌حل مشکلات کشور، تکیه‌بر تفکر انقلابي است و هر جا که بر آن تأکید ورزيديم، موفق شديم و هر جا از آن فاصله گرفتيم، ناکام مانديم! (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                       

صدای آمریکا در تهران!

یکی از موضوعاتی که در جمهوری اسلامی حائز اهمیت است، قدرت رسانه‌ای غرب‌گرایان داخلی است؛ افرادی که خواسته‌های غرب و آمریکا را در کشور تبلیغ می‌کنند، این افراد به‌جای آنکه به منافع ملی کشور توجه کنند، اولویتشان منفعت غرب است.

گزاره‌های خبری: 1- «ند پرایس» سخنگوی‌ وزارت خارجه در خصوص مذاکره مستقیم با ایران اظهار داشت: «ما آمادگی داریم مستقیماً دیدار کنیم. موضع ما طبق معمول این بوده است که تعامل مستقیم با ایران هم در زمینه مذاکرات وین و هم در زمینه مسائل دیگر، پربارتر خواهد بود». 2- دستور آمریکا در خصوص اهمیت مذاکره مستقیم با ایران باعث شد تا رسانه‌های غرب‌گرای داخلی، گزارشات، یادداشت‌ها و تیترهای متعددی در خصوص لزوم مذاکره مستقیم با آمریکا در کشور انتشار دهند؛ روزنامه آرمان با تیتر «مذاکره ایران با آمریکا راه برجام را می‌گشاید»، در خصوص لزوم مذاکره مستقیم با آمریکا نوشت: «برای حل جامع و کامل مسئله، گفت‌وگوی مستقیم ایـــران و آمریکا اجتناب‌ناپذیر است و نباید این مسئله را به‌صورت تابو درآورد. می‌توان گفت که به لحاظ بین‌المللی گفت‌وگو‌های این‌چنینی طبیعتاً به‌صورت مستقیم و رودررو زودتر به نتیجه می‌رسد و نتیجه و دستاورد آن نیز حتماً بهتر خواهد بود تا اینکه از طریق واسطه عمل شود». 3- روزنامه جمهوری اسلامی هم در مطلبی نوشت: «مخالفت با این روش عقلائی و منطقی، جایی در افکار عمومی و مصالح و منافع کشور و ملت ندارد. این روشی است که عموم مردم نیز آن را تأیید می‌کنند و می‌تواند گره کور سیاسی مزمنی که باعث پدید آمدن مشکلات زیادی برای کشور شده است را باز کند».

گزاره‌های تحلیلی: 1- شرایط امروز کشور نتیجه امید بستن بی‌جا به غرب است. در 8 سال دولت اعتدال قدرت اجرایی کشور در اختیار جریان حامی مذاکره مستقیم با آمریکا قرار گرفت. آن‌ها با شعار «هم چرخ سانتریفیوژها باید بچرخد و هم چرخ کارخانه‌ها»، کشور را معطل نتیجه مذاکرات و تصمیم کدخدا کردند که نتیجه آن شرطی شدن اقتصاد کشور و تورم و فشار اقتصادی بی‌سابقه شد که جامعه تا به امروز درگیر آن است. 2- این افراد در فعالیت سیاسی از خود ایده و اصول فکری ندارند و صرفاً صدا و خواسته غرب را در کشور فریاد می‌زنند. محمد مرندی، تحلیلگر مسائل سیاسی و مشاور تیم مذاکره‌کننده کشورمان در وین، در گفتگو با شبکه بی‌بی‌سی انگلیس در این خصوص گفته است: «صدای آمریکایی‌ها به‌واسطه رسانه‌های ایرانی حامی غرب در ایران پخش می‌شود. ما در ایران رسانه‌های بزرگ حامی غرب داریم، آن‌ها باوجودآنکه در ایران در اقلیت هستند ولی صدایشان را به گوش همه می‌رسانند». (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

▼خبر ویژه                        

رحلت شیخ‌المراجع، آیت‌الله صافی گلپایگانی

آیت‌الله صافی گلپایگانی، در پی ایست قلبی و موفق نبودن عملیات احیا، در ساعت یک و ربع بامداد امروز، در 103 سالگی دار فانی را وداع گفت. این فقیه اهل‌بیت، از شاگردان برجسته آیات عظام بروجردی، حجت، خوانساری و گلپایگانی بود و مدتی نیز در نجف اشرف از آیات محمدکاظم شیرازی و محمدعلی کاظمی بهره برده بود. آیت‌الله صافی سالیان متمادی در حوزه علمیه قم به تدریس و تحقیق و تألیف آثار گوناگون فقهی، کلامی و حدیثی پرداخته و اولین دبیری شورای نگهبان قانون اساسی با حکم امام راحل (ره) ازجمله مسئولیت‌های سیاسی این فقیه برجسته بود. از ایشان آثار فراوانی بالغ‌بر ۸۰ عنوان فارسی و عربی به یادگار مانده است که برخی از این موارد، جایزه کتاب سال ولایت و کتاب سال مهدویت را به دست آورد.

▼ اخبار

خودروساز ایرانی؛ مافیای پررو در قدرت

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با انتقاد از مدیریت صنعت خودروسازی کشور، گفت: «یک پررویی مزمن در خودروسازی‌ها هست و درحالی‌که ۸۰ هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهکار هستند و خودرو ۵۰ میلیونی را ۱۵۰ میلیون می‌فروشند و به ریش مردم می‌خندند و ککشان هم نمی‌گزد». یحیی آل اسحاق، وزیر بازرگانی دولت سازندگی اضافه می‌کند: «خودروسازی در ایران حدود یک‌میلیون بازار دارد و هر خودرو سازی که یک‌میلیون مشتری داشته باشد، با یک فرصت بزرگ مواجه هست؛ درحالی‌که خودروسازی‌های همانند خودروسازی‌های ما در دنیا حدود چندهزار تولید دارند نه یک‌میلیون بازار مصرف؛ و این‌گونه نیست که مردم در صف بایستند، نوبت بگیرند، قرعه‌کشی کنند و پیش‌پرداخت بدهند و با هزاران دردسر یک خودرو خریداری کنند. فاصله بین قیمت تمام‌شده و قیمتی که به مردم فروخته می‌شود همگی دست یک عده‌ای رانت‌خوار می‌رود که همه از آن‌ها می‌نالیم. خودروسازی‌های ما به حیاط‌خلوتی برای برخی جریان‌های سیاسی و مرکزی بدل شده‌اند که از هر طرف که نگاه می‌کنیم مرکز فساد و مرکز تأمین مالی برخی جریان‌های سیاسی و ذینفعان بازدارنده رانت‌خوار هستند». وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که خودروسازی‌ها احساس کنند انحصار در اختیارشان هست هیچ‌کسی نمی‌تواند برای خودروسازی کشور کاری کند، خاطرنشان کرد: «قدرت و مافیایی که در خودروسازی‌ها هست،‌ هر دولتی بیاید همین کار را می‌کند و اساساً به دولت‌ها ربط ندارد و خودشان دولت‌دردولت هستند».

سریال‌های ترکیه‌ای داد اردوغان را هم درآورد!

صنعت سریال سازی ترکیه در سال‌های اخیر با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو بوده و مشتریانش در جهان افزایش بسیاری پیدا کرده است. این کشور در سال ۲۰۰۴ حدود ۱۰ میلیون دلار از صادرات سریال درآمد کسب کرده و در سال ۲۰۱۹ درآمدش را به ۵۰۰‌میلیون دلار رسانده و ۸۰ کشور جهان خریدار سریال‌هایش بوده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۳ میلادی، درآمد ترکیه از این حوزه به حداقل یک‌میلیارد دلار برسد. بااین‌حال، در ایران بسیاری از منتقدان سریال‌های ترکیه‌ای به زیر پا گذاشتن اخلاق در این سریال‌ها اشاره می‌کنند و معتقدند این مجموعه‌ها می‌توانند روی سبک زندگی مردم تأثیر منفی زیادی بگذارند. دو روز پیش در اتفاقی جالب، رجب طیب اردوغان نیز به صف منتقدان سریال‌های ترکیه‌ای پیوست و دستور داد با سریال‌هایی که ارزش‌ها را زیر پا می‌گذارند مقابله شود. رئیس‌جمهور ترکیه در بخشنامه‌‌‌ای دستور داد، اقدامات لازم برای مقابله با برنامه‌‌‌های تلویزیونی که برخلاف ارزش‌‌‌های بنیادین ترکیه و در تضاد با حریم خانواده هستند، انجام شود. به‌موجب این فرمان، ازاین‌پس با تمام تولیدات تلویزیونی که بر خانواده‌‌‌ها، کودکان و نوجوانان تأثیر منفی می‌‌‌گذارند طبق قوانین ترکیه برخورد خواهد شد. شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه مسئول اجرای این سیاست شده است. این شورا پیش‌تر نیز برخی کانال‌‌‌های ترک را به علت پخش محتوای مربوط به هم‌جنس‌گرایی جریمه کرده بود. بیشتر شرکت‌های رسانه‌‌‌ای در ترکیه به افرادی تعلق دارند که به دولت محافظه‌‌‌کار و ملی‌گرا نزدیک هستند و خط‌مشی حکومت را دنبال می‌کنند.

سازمان عفو بین‌الملل: اسرائیل رژیمی آپارتاید است

سازمان عفو بین‌الملل، اسرائیل را رژیمی آپارتاید خواند. این سازمان اعلام کرد که امروز (سه‌شنبه) گزارشی با عنوان «رژیم آپارتاید اسرائیل علیه فلسطینی‌ها: رژیمی ظالم مبتنی بر سلطه و جنایت علیه بشریت» منتشر می‌شود که در آن رژیم صهیونیستی در حملاتی که به فلسطین انجام داده مرتکب جنایاتی مبتنی بر آپارتاید شده است. این سازمان پیش‌ازاین نیز سیاست‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را محکوم کرده و این رژیم را به ارتکاب جنایت جنگی در سال ٢٠١٤ در نوار غزه متهم کرده بود. سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد: «تقریباً تمام ادارات مدنی و مقامات نظامی در اسرائیل در اجرای آپارتاید علیه فلسطینیان در سراسر فلسطین و همچنین علیه آوارگان فلسطینی و فرزندان آن‌ها در خارج از کشور مشارکت دارند».

اخبار کوتاه

خطیب‌زاده: انگلیس گیج می‌زند!/ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری دیروز خود با خبرنگاران گفت: «آنچه به‌عنوان حقوق قطعی ایران در حوزه فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای است، لایتغیر باقی خواهد ماند. انگلیس این روزها اظهارات بسیار شاذی دارد که باید پرس‌وجو شود در چه حوزه‌ای این گیجی به مقامات انگلیسی منتقل شده است». معاون وزارت خارجه انگلیس اخیراً خواستار پایبندی ایران به برجام و توقف فوری غنی‌سازی اورانیوم شده و گفته ما به ایران پیشنهاد داده‌ایم در صورت پایبندی به توافق هسته‌ای، تحریم‌ها لغو می‌شود.

تجمع هزاران آدم‌کش در یک زندان/ «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق در توئیتی نوشت: «بیش از 10 هزار تروریست، از اتباع بیش از 50 کشور، در حال حاضر، در زندان‌های نیروهای دموکراتیک سوریه در الحسکه در شمال شرق سوریه حضور دارند و تهدید واقعی برای منطقه و جهان به شمار می‌روند». او در جریان دیدار خود با سفرای دانمارک، نروژ و سوئد، تأکید کرده است که باید اتباع داعشی در کشورهایشان محاکمه شوند. گفتنی است، در جریان شورش اخیر در زندان الحسکه، نظامیان آمریکایی، صدها سردسته داعشی را از این زندان فراری داده و به استان دیرالزور منتقل کردند.

نمایش مظلومیت یمن روی ساختمان BBC!/ برخی فعالان در لندن تصاویری از جنگنده‌های ائتلاف سعودی و قربانیان جنگ یمن را روی دیوار ساختمان شبکه خبری بی‌بی‌سی به نمایش گذاشتند. این اقدام در اعتراض به سکوت رسانه‌های جهانی و اعمال سیاست مغرضانه درباره جنایات جنگی یمن در حمایت از جنایتکاران توسط این رسانه صورت گرفت. فعالان خواستار رفع محاصره یمن، توقف کمک‌های تسلیحاتی به عربستان و پایان دادن به جنایت‌ها و کشتار‌ها در یمن شدند.

انهدام بزرگ‌ترین شبکه جاسوسی در لبنان/ شعبه اطلاعات نیروهای امنیت داخلی لبنان از شناسایی و انهدام بزرگ‌ترین شبکه جاسوسی رژیم صهیونیستی در این کشور خبر داد. نیروهای امنیتی لبنان طی عملیاتی، 15 شبکه جاسوسی صهیونیستی را که در مناطق مختلف لبنان تا سوریه فعالیت داشتند، شناسایی و منهدم کردند. این عملیات از 4 هفته پیش آغاز شده است.

رکورد خرید مجازی کتاب در کشور شکسته شد/ در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، فروش از مرز ۷۳ میلیارد تومان عبور کرد. نمایشگاه پارسال ۶۴ میلیارد تومان فروش داشت.

چین: شاید کارمان با آمریکا به جنگ بکشد/ سفیر چین در واشنگتن گفت: «اگر مقام‌های تایوان با حمایت آمریکا به مسیرشان در جهت استقلال ادامه دهند، به‌احتمال‌زیاد کار چین و آمریکا به درگیری نظامی می‌کشد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات