بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۳۶۰۳۸

خریشه در گفتگو با العالم: ایران تکیه گاه قوی مقاومت است/ بسیاری از دولت های عربی منطقه دست پرورده آمریکا و فاقد اصالت هستند/ تلاش صهیونیست ها برای جلوگیری از توافق هسته ای ایران با غرب/ رژیم اشغالگر در بدترین شرایط خود قرار دارد

معاون سابق مجلس قانون گذاری فلسطین گفت: تل‌آویو تمام تلاش خود را می‌کند تا به صراحت بگوید که دشمن واقعی امت اسلامی، ایران است نه رژیم اشغالگر. این رژیم همچنین تلاش می‌کند با گرد آوردن رژیم‌های مرتجع عربی پیرامون خود برای تشکیل ائتلافی علیه ایران، تاریخ و واقعیت‌های میدانی را دچار دگرگونی کند.

 

 خریشه در گفتگو با العالم: ایران تکیه گاه قوی مقاومت است/ بسیاری از دولت های عربی منطقه دست پرورده آمریکا و فاقد اصالت هستند/ تلاش صهیونیست ها برای جلوگیری از توافق هسته ای ایران با غرب/ رژیم اشغالگر در بدترین شرایط خود قرار دارد

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، "حسن خریشه" معاون سابق مجلس قانون گذاری فلسطین در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم، به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: این رویداد جهشی مثال زدنی برای مقابله با ظلم، سرکوب، استبداد و استکبار جهانی بود که فلسطینیان طی سال های طولانی از آن رنج بردند. در آن زمان ایران متحد آمریکا و رژیم صهیونیستی بود، اما در روزهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی، علنا اعلام کرد که سفارت دشمن صهیونیستی، که پیش از انقلاب سنگری برای سرکوب با هماهنگی نیروهای شاه بود، به سفارت دولت فلسطین تبدیل شده است. این اقدام ابعاد درخشانی داشت، چرا که انقلاب اسلامی از لحظات اول پیروزی خود اعلام کرد که در کنار مردم فلسطین و حمایت از قضیه آنها در مقابل اشغالگران اسرائیلی ایستاده است.

خریشه خاطرنشان کرد: اعلام ایران مبنی بر تبدیل سفارت رژیم صهیونیستی به سفارت دائمی فلسطین، که اولین آن در نوع خود در جهان بود و معانی زیادی در خود داشت که فلسطینی ها را بسیار خشنود ساخت، در سفر یاسر عرفات و هیئت های فلسطینی همراهش به ایران جلوه گر شد. عرفات در این سفر پیروزی انقلاب را تبریک گفت و از سوی ایران وعده ها و حمایت های سیاسی، اقتصادی و معنوی زیادی را دریافت کرد. این حمایت ها تا این لحظه تاثیر زیادی بر منطقه داشته و تا کنون به قوت خود باقی است.

کشورهای عربی همراه با صهیونیست ها دشمن ما هستند

خریشه افزود: از اولین لحظه تجاوز بین المللی بر سوریه، ایران با موضعی روشن علیه این تجاوز ایستاد. فلسطینیان به خوبی می فهمند که ما دو جبهه داریم: دوست و دشمن. اعضای جبهه دشمن مشخص است که اشغالگران صهیونیستی، آمریکا و هر دولت عربی گرد آمده بر اطراف آنها هستند که به عادی سازی با دشمن صهیونیستی شتافته اند. دوستان نیز در جبهه ایران، سوریه، مقاومت لبنان و مقاومت فلسطین در منطقه ایستاده اند.

تحریم ایران نتیجه مواضع ضد صهیونیستی و حمایت از مقامت است

خریشه خاطرنشان کرد: جبهه دوستان به ائتلافی قوی در منطقه تبدیل شد و دستاوردها و پیروزی های بزرگی به ارمغان آورد. ایستادگی مردم سوریه و ارتش این کشور طی 12 سال تجاوز بین المللی بر آن، به لطف ایران، مقاومت لبنان و تمام متحدان سوریه در منطقه بود. لذا روشن است که این ائتلاف دستاوردهایی همه جانبه داشته و هنوز هم در مواضع خود ثابت است، آن هم در حالی که همه دنیا تلاش می کند با ایجاد مشکلاتی، سد راه این ائتلاف شود.

خریشه تحریم ایران طی این سال های طولانی را نتیجه مواضع ضد صهیونیستی آن در منطقه و حمایت آن از مقاومت و ایدئولوژی اسلامی دانست.

خریشه تاکید کرد: نکته مهمی که وجود دارد این است که پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین حزب الله در لبنان که به فرار دشمن صهیونیستی از این سرزمین منجر شد، به منزله حمایت از مردم فلسطین بود، چرا که پیروزی هر انقلابی در جهان به مثابه پیروزی مردم فلسطین است. از همین رو وقتی فلسطینی ها دستاوردهای حزب الله لبنان علیه اشغالگران را می بینند، احساس می کند که این پیروزی متعلق به آنها است. این احساس به فلسطینیان این باور را می دهد که پروژه مقاومت می تواند بر پروژه صهیونیستی پیروز شود و این، نتیجه مقاومت لبنان آن هم با حمایت قوی از سوی ایران است.

ایران تکیه گاه قوی مقاومت

خریشه بیان داشت: ایران همواره تکیه گاهی قوی برای مقاومت چه در لبنان چه در فلسطین بوده است. گاهی اختلافاتی پیش می آید اما حمایت های مادی و معنوی ایران حتی یک روز هم متوقف نشده است. بنابراین همه جهانیان ایران را به نوعی به قضیه فلسطین پیوند می دهند.

خریشه افزود: برخی می گویند ایران در منطقه منافعی دارد، ما هم می گوییم بله، دولت های منطقه همگی منافعی دارند. در گذشته در سایه نبود نقش قوی عربی، مصر برای مدتی این نقش را بر عهده گرفت و پس از آن، ایران ایفا کننده این نقش شد و فلسطینی ها دارای محورهایی در منطقه شدند. ایران یک دولت منطقه ای بزرگ است، ترکیه هم همینطور. هریک از آنها در منطقه منافعی دارند. این منافع گاهی با یکدیگر در تضادند اما ایران تعادل و ثبات خود را در یک موضوع به خوبی حفظ کرده و آن، رهبری و پیشگامی محور مقاومت است. ایران روز مهمی را به عنوان روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان انتخاب کرد تا میلیون ها تن از مردم در همه شهرهای ایران و جهان، در این روز از خانه خارج شوند. این مراسم به سنتی تبدیل شده است که همواره برای حمایت از قدس اشغالی انجام می شود.

بسیاری از دولت های عربی منطقه به دست آمریکا ساخته شده و فاقد اصالت هستند

خریشه تاکید کرد: دولت های بعدی آمریکا در نتیجه مقاومت و ائتلاف قوی آن، از مشکلات خروج از منطقه رنج خواهند برد. آمریکا خواهان خروج از منطقه است اما به شرطی که رژیم اشغالگر اسرائیلی در سایه عادی سازی و شتاب دولت های عربی به برقراری روابط با آن، بر منطقه سلطه گری کند. بسیاری از این دولت ها به دست آمریکا ساخته شده و فاقد اصالت هستند و ادامه وجودشان به حضور آمریکا و ائتلاف غربی وابسته است.

خریشه اظهار داشت: آمریکا اکنون تلاش خود را بر چین، روسیه و ایران ،که دشمنان آن هستند، متمرکز کرده و تلاش می کند از منطقه خارج شود. آمریکا با وجود تحریم اقتصادی بزرگ علیه ائتلاف ایران و مقاومت، دچار آشفتگی و سستی شده و نمی تواند یک تصمیم گیری اساسی داشته باشد. ابتدا برجام را امضا کرد و سپس در زمان ترامپ از آن خارج شد، بعد از آن بایدن آمد تا به همان توافق نامه بازگردد. با چنین اوصافی، کسی که شروط خود را بر دیگری تحمیل می کند، نه آمریکا بلکه ایران است.

آیا رژیم اشغالگر می تواند با ایجاد اغتشاش مانع از امضای توافق نامه هسته ای شود؟

معاون سابق رئیس مجلس قانون گذاری خاطرنشان کرد: خواسته های ایران واضح است و همه جهان کاملا اهمیت لزوم توافق هسته ای را درک می کنند، حتی اگر رژیم صهیونیستی ،از آنجایی که ایران را خطر وجودی خود در منطقه می داند، با آن مخالفت کند.

خریشه افزود: رژیم اشغالگر اسرائیلی تلاش می کند با استفاده از تمام ابزارهای خود ازجمله روابط و لابی های داخل آمریکا، به بایدن و کنگره این کشور و همچنین اروپایی ها فشار بیاورد تا توافق نامه ای با ایران امضا نکنند. از سوی دیگر اروپایی ها برای امضای آن عجله دارند تا مسائل منطقه حل و فصل شود.

وی تاکید کرد: اسرائیلی ها برای تحقق هدف خود در چند جبهه مشغول نبرد هستند، نخست داخل آمریکا و سپس منطقه. آنها تلاش می کنند در منطقه جبهه ای متشکل از برخی دولت های عربی علیه ایران ایجاد کنند و ثابت کنند که دشمن اصلی نه رژیم صهیونیستی، بلکه ایران است، درحالی که ایران همواره به این دولت های عربی اطمینان می داد که دشمن آنها نیست بلکه همسایه آنها است و دشمن مشترک همه، رژیم صهیونیستی است.

رژیم اشغالگر در حالتی از آشفتگی به سر می برد/ تلاش صهیونیست ها برای جلوگیری از توافق هسته ای ایران با غرب

خریشه افزود: هدف رژیم اشغالگر با ترویج فکر وجود دشمنی غیر از خود در منطقه، این است که مردم را گرد خود جمع کند و در نتیجه، قضیه فلسطین را به حاشیه رانده و ائتلاف و اتحادی علیه ایران در منطقه ایجاد کند.

وی تاکید کرد: رژیم اشغالگر اسرائیلی در حالتی از پریشانی به سر می برد و برای جلوگیری از توافق هسته ای آمریکا و غرب با ایران، خود را به هر دری می زند.

خریشه بیان داشت: اکنون اسرائیلی ها باید اندازه خود را بدانند. آنها قادر نیستند به تنهایی علیه ایران جنگی برافروزند و برای این کار، پیش از همه نیازمند همراهی جهان عرب هستند. دولت های عربی صهیونیست نیز به خوبی می دانند که هرگاه جنگی آغاز شود آنها قطعا در آن بازنده خواهند بود، درست مثل تجاوز عربستان به یمن.

خریشه با اشاره به اینکه حسنین هیکل روزنامه نگار نامدار مصری این مسئله را به خوبی درک کرده، به یکی از جمله های این نویسنده اشاره کرد: " جنگ هایی میان عربستان و یمن آغاز خواهد شد و اگر عربستان در هریک از این نبردها پیروز شد، استخوان های مرا از بدنم خارج کنید و بشکنید".

ائتلاف صهیونیستی- عربی علیه ایران

خریشه تأکید کرد، تل‌آویو تمام تلاش خود را می‌کند تا به صراحت بگوید که دشمن واقعی این امت، ایران است نه رژیم اشغالگر. این رژیم همچنین تلاش می‌کند با گرد آوردن رژیم‌های مرتجع عربی پیرامون خود برای تشکیل ائتلافی علیه ایران، تاریخ و واقعیت‌های میدانی را دچار دگرگونی کند.

او تصریح کرد، تل‌آویو می‌داند که قدرت پیروزی در هیچ‌یک از جنگ‌ها را ندارد و این را معادلاتی که مقاومت چه در لبنان، چه در فلسطین و مشخصا در نوار غزه تحمیل کرده، تأیید می‌کنند.

او تأکید کرد درست است که قضیه فلسطین قضیه ملی است ولی آن، قضیه عربی نیز است که ریشه اسلامی و بُعد بین‌المللی دارد لذا اسرائیل تلاش می‌کند جامعه جهانی را درگیر موضوع جدیدی کند تا فرصت بیشتری را برای تحمیل واقعیت‌هایی بر سرزمین فلسطین کسب کند.

رژیم اشغالگر در بدترین شرایط خود قرار دارد

معاون سابق مجلس قانونگذاری تأکید کرد، اوضاع داخلی رژیم اشغالگر قبل از 20 سال پیش کاملا متفاوت بود آن زمان آنها رهبرانی موسوم به رهبران تاریخی داشتند که در تاسیس این رژیم جعلی نقش داشتند شخصیت‌هایی که این رژیم را تاسیس کردند و دم از پیروزی می‌زدند، دیگر حضور ندارند از جمله "شارون" که به "پدر شهرک‎‌سازی‌ها" معروف است. نتانیاهو نیز وارد صحنه قدرت در رژیم صهیونیستی شد در حالی‌که هیچ سابقه نظامی نداشت و با قضیه فلسطین به طرز خبیثانه‌‌ای تعامل می‌کرد. یا همچون شامیر که می‌گفت با فلسطینیان 20 یا 30 سال مذاکره خواهد کرد. لذا او طی این 30 سال هیچ امتیازی و حقی را به فلسطینیان نداد. نتانیاهو نیز با استفاده از این تجربه، تلاش کرد جامعه اسرائیل را به سمت افراط‌گرایی بیشتر سوق دهد.

او خاطرنشان کرد تمام رهبران صهیونیستی از طریق خصومت و دشمنی با فلسطینیان و نیز جنایاتی که علیه ملت فلسطین مرتکب شدند در جامعه صهیونیستی محبوبیت به‌دست می‌آورند.

خریشه گفت: درست است که نتانیاهو چندین دوره به عنوان نخست‌وزیر ماند و این روند، در مورد رژیمی که ادعای دموکرات بودن می‌کند، معقول نیست.

این مسئول فلسطینی گفت دولت کنونی اسرائیل اساسا ضعیف است؛ زیرا متشکل از گروهی از ائتلاف‌ها و احزاب است و رهبری آن را یک شهرک‌نشین به دست گرفته است و این شهرک‌نشین نه به صلح( با فلسطینیان)، نه به رسمیت شناختن( کشور جدید فلسطین) و نه به مذاکرات اعتقادی ندارد و لذا در سایه وجود چنین دولتی در تل‌آویو، نه کشور فلسطینی تشکیل خواهد شد و نه چشم‌اندازی برای بازگشت آوارگان وجود دارد و نه وضعیت قدس مشخص می‌شود.

خریشه دولتِ فعلی تل‌آویو به نخست‌وزیری نفتالی بنت را اقتصاد محور و مبتنی بر هماهنگی امنیتی توصیف کرد و اظهار داشت این همان چیزی است که منجر به ضعف جامعه اسرائیلی گشته است. اسرائیلی‌ها وارد 4 جنگ در سرزمین رقیب شدند و در تمام آنها شکست خوردند.

خریشه افزود، زمانی‌که اسرائیلی‌ها در سال 2006 شکست خوردند و از جنوب لبنان عقب‌نشینی کردند و همچنین بعد از مقاومت نوار غزه طی سال‌های 2009، 2012 و 2014، آنها حس کردند هنوز مانند روزهای اولیه تاسیس خود در بی‌ثباتی به‌سر می‌برند. زمانی‌که اسرائیلی‌ها دیدند فلسطینیان در شهرهای الرمله، اللد و الناصره برای آزادسازی سرزمین‌شان خیزش کرده‌اند، تلاش کردند بار دیگر آنجا را تحت اشغال دربیاورند گویی این رژیم بعد از 75 سال بار دیگر وارد نبرد موجودیتی شده است.

خریشه عنوان کرد: اسرائیل ابتدا در یهودی‌سازی سرزمین‌های 48 و اهالی آنجا و همچنین در جنگ اخیر علیه نوار غزه شکست خورد و طی آن، ملت فلسطین در داخل و خارج و اراضی 48 و در تمام مناطق متحد شدند و از مقاومت حمایت کردند و همین امر باعث تغییر معادله گشت و مانع از آن شد که اسرائیل در جنگ‌ها پیروزی واقعی کسب کند و ارتش شکست‌ناپذیر آن شکست خورد.

رژیم اشغالگر تلاش می‌کند با جنگ‌افروزی‌ها آبروی از دست‌رفته خود را احیا کند

خریشه ابراز عقیده کرد، رژیم اشغالگر تلاش می‌کند با جنگ‌افروزی‌ها آبروی از دست‌رفته خود در غزه و جنوب لبنان را احیا کند.

او درباره پایان یافتن اختلافات میان گروه‌های فلسطینی ابراز امیدواری کرد و این امر را از ثمره‌های قدرت مقاومت دانست که توانسته عمق فلسطین اشغالی را هدف قرار دهد.

این مقام فلسطینی در عین حال گفت: همگان می‌دانند اگر حمایت مقاومت- متشکل از ایران، سوریه و حزب‌الله- نبود این پیروزی‌ها و پایداری در نوار غزه محقق نمی‌شد همچنانکه رهبران فلسطینی نیز بر نقش حمایت محور مقاومت در این امر تأکید دارند.

خریشه خاطرنشان کرد: اکنون شرایط برای دستیابی به دستاوردهای واقعی و میدانی بیش از هر زمان دیگری مهیا شده، اما آنچه در ابتدا لازم است این است که فلسطینیان متحد شوند؛ زیرا اتحاد عنصر و عامل سرنوشت‌ساز در تحقق این هدف است. زیرا بدون اتحاد و مقاومت، برای حل عادلانه قضیه فلسطین نمی‌توان به مذاکرات و به آمریکایی‌ها و غرب دلخوش کرد

دوستان و دشمنان فلسطین

این مقام فلسطینی از اینکه محور سازشکار عربی در مقابل محور مقاومت، که حمایت همه‌جانبه‌ای از فلسطین می‌کند، قرار گرفته است ابراز تاسف شدید کرد و گفت اگر یک فلسطینی بخواهد بخشی از این محور باشد بایستی برای آزادسازی سرزمین فلسطین اقدام کند و با رژیم اشغالگر عادی‌سازی نکند.

او در ادامه، اظهار داشت محور مقاومت، قدس را قطب‌نمایی برای اتحاد ملت فلسطین با مقاومت می‌دانند و تنها راه برای تحقق اهداف فلسطینیان اعتماد به خود و به دوستان و عدم دلبستن به ترفندهای دیگر ائتلاف‌ها و دولت امریکا و رژیم اشغالگر و یا کسانی است که در مدار آنها قرار دارند.

کمک 100 میلیون دلاری ایران به ملت فلسطین و مقاومت

خریشه اعلام کرد در سال 2006 زمانی‌که تحت محاصره مالی و اقتصادی اسرائیل بود، به ایران سفر کرد و طی ان سفری، در نشستی که تمام گروه‌های فلسطینیِ حاضر با محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت دیدار داشتند ایران از کمک 100 میلیون دلاری خود به ملت فلسطین خبر داد. این امر بیانگر حمایت مستمر ایران از ملت فلسطین است.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات