صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۳۶۱۲۳

تمامی مصوبات در کمیسیون تلفیق، نگاه مردمی دارد

لایحه بودجه سال آینده با رقم 1372 همت به مجلس تقدیم شد که دولت در لایحه تقدیمی مصارف و منابعی برای سال آینده تعریف کرده بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 مجلس در نشست خبری امروز دوشنبه 25 بهمن ماه) درباره جمع بندی مصوبات کمیسیون متبوع خود، گفت: لایحه بودجه سال آینده با رقم 1372 همت به مجلس تقدیم شد که دولت در لایحه تقدیمی مصارف و منابعی برای سال آینده تعریف کرده بود.
وی با اشاره به اتفاق ویژه رخ داده در بودجه سال 1401 افزود: دولت موفق نشد تاییدیه برداشت 20 درصدی از صندوق توسعه ملی را دریافت کند. این موضوع بدین معنی است که 137 همت منابع دولت در بودجه کاهش پیدا کرد. این در حالی است که دولت برای این منبع مصارفی تعریف کرده بود.
نماینده همدان در مجلس اضافه کرد: ما منتظر بودیم دولت با نامه‌ای 137 همت مذکور را از طریق معرفی منابعی تامین کند یا این رقم را از مصارف بکاهد، در حالی که این اتفاق رخ نداد، هر چند در جلساتی در این خصوص جمع بندی داشتیم، اما لازمه آن این بود که دولت آن را به مجلس ابلاغ می‌کرد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه درباره وضعیت کالاهای اساسی و یارانه‌ها تصمیم مهمی در بودجه گرفتیم، ادامه داد: حدود 80 همت به مبلغی که دولت در لایحه پیش بینی کرده بود، افزودیم. مجموع دو رقم بالا یعنی 137 همت و 80 همت، حدود 220 همت می شود؛ یعنی ما باید این عدد را که موجود نبود، تعیین تکلیف می کردیم که اقدام بسیار مشکلی بود.
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 با بیان اینکه کمیسیون تلفیق باید تصمیم بسیار سخت و تعیین کننده ای می‌گرفت؛ مبنی بر اینکه آیا ارز ترجیحی در سال آینده تخصیص یابد یا خیر، عنوان کرد: مهمترین موضوع زمان ما در کشور بحث ارز ترجیحی بود، مردم نگرانی بسیاری در این خصوص داشتند و موافقان و مخالفان و همه کارشناسان در این حوزه به اظهارنظر می پرداختند.
حاجی بابایی تصریح کرد: هر چند کارشناسان بیان می کردند که ارز ترجیحی دارای فساد و دلالی است که قسمتی از آن درست است، اما نگرانی شدید ما این بود که اگر ارز ترجیحی حذف شود، چه اتفاقی خواهد افتاد، بنابراین کمیسیون تلفیق در کنار مردم قرار گرفت و 9 میلیارد دلار ارز ترجیحی برای سال 1401 مصوب کرد. علاوه بر این رقم، حدود 4 میلیارد دلار نیز به صورت ریالی برای گندم پیش بینی شد، به عبارتی برای یارانه کالاهای اساسی، دارو و گندم حدود 250 همت منابع پیش بینی شد. در صورتی که دولت تنها 172 همت پیش بینی کرده بود و ما به این عدد حدود 80 همت اضافه کردیم.
وی با بیان اینکه قیمت گندم در سال آینده به 9500 تومان افزایش می یابد، گفت: با توجه به این عدد در سال آینده، به واردات گندم نیازی نداریم، این در حالی است که هر ساله حدود 3 تا 4 میلیارد دلار واردات گندم داشتیم. در سال آینده با توجه به قیمت 9500 تومانی گندم، کشاورزان کشت خود را افزایش می دهند و میزان اشتغال در این حوزه بیشتر خواهد شد.
نماینده همدان در مجلس با بیان اینکه با این قیمت گندم، میزان مصرف این کالا از 12 میلیون تن به 8 میلیون تن می رسد و قاچاق آن از بین خواهد رفت، ادامه داد: دولت همچنان در سال 1401 آرد را به نانوایان با نرخ کیلویی 660 تومان تحویل خواهد داد.
حاجی بابایی تصریح کرد: با وجود همه فشارهای کارشناسانه که همه به‌حق صحبت می کردند، کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 راهی که مردم می خواستند را انتخاب کرد و معیشت مردم را مدنظر قرار داد. تخصیص 250 همت یارانه برای سال آینده بدین معنی است که مجلس مشکلات مردم را لمس کرده و از آنها آگاه است و تمام تلاش خود را برای بهبود معیشت مردم به کار گرفته است.
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 اظهار کرد: مجلس قبل یکبار اراده کرد و بر حامل های انرژی نورافکن انداخت، بنابراین تبصره 14 که درباره هدفمندی یارانه ها بود، ایجاد شد. در آن زمان ما بیان می کردیم که در این حوزه 87 هزار میلیارد تومان منابع داریم، اما دولت بیان می کرد که این منابع 31 هزار میلیارد تومان است. امروز این پیام را بیان می کنم که جدول شماره 14 در کمیسیون تلفیق حدود 600 هزار میلیارد تومان بسته شد که از این عدد حدود 250 همت برای کمک به ارز ترجیحی و نهاده های کشاورزی و گندم اختصاص شده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه در سال آینده حدود 73 همت یارانه نقدی پرداخت می شود، اضافه کرد: حدود 22 همت از این محل برای مناطق محروم به منظور تامین مسکن، آب، راه، مدرسه و خانه های بهداشت پیش بینی شده است.
حاجی بابایی با بیان اینکه تبصره 14 جزئی از موضوع نفت است، یادآور شد: در سال 1401 جدولی پیوست تبصره 1 خواهد شد که در آن میزان درآمد نفتی، هزینه ها و اقداماتی که انجام می شود از جمله یارانه سوخت و... شفاف و مشخص خواهد بود.
وی  از جدول مذکور به عنوان چراغ روشن و نورانی بر تاریکخانه نفت یاد کرد و ادامه داد: با این جدول بودجه نفت هر سال شفاف تر خواهد شد.
نماینده همدان در مجلس با اشاره به موضوع حقوق‌ها در سال آینده اضافه کرد: خارج از مجلس، موضوعات مختلفی مانند 21 برابر، 15 برابر و شفافیت حقوق مطرح بود که مجلس اقدام مهمی در این حوزه انجام داد و حداقل دریافتی بازنشستگان را به 5 میلیون تومان و حداقل حقوق شاغلان را 5 میلیون و 600 هزار تومان پیش بینی کرد. از آنجا که از دریافتی بازنشستگان مبلغ 600 تومان بابت بازنشستگی کاسته نمی شود، حداقل حقوق برای آنها 5 میلیون در نظر گرفته شد. کمیسیون تلفیق حداقل حقوق ها را 60 درصد افزایش داد.
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 با بیان اینکه پرداخت حقوق تا 5 میلیون تومان از مالیات معاف است، تصریح کرد: کمیسیون تلفیق و مجلس با دقت نظر موضوع حقوق اقشار پایین جامعه از نظر درآمدی را بررسی کرد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه افزایش حقوق سایر افراد 10 درصد است، اضافه کرد: حقوق ها تا 5 میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف هستند، همچنین پرداخت حقوق از 5 تا 15 میلیون تومان، شامل 10 درصد مالیات می شود، این در حالی است که دولت مالیات حقوق تا 10 میلیون تومان را 10 درصد در نظر گرفته بود.
حاجی بابایی ادامه داد: همچنین مالیات حقوق های بین 15 تا 25 میلیون تومان، 15 درصد و از 25 تا سقف حداکثری حقوق، 20 درصد تعیین شد. به حقوق های بیش از این رقم نیز که شامل کارانه پزشکان و برخی موارد خاص است، مالیات 30 درصدی تعلق می گیرد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخباری منتشر شده درباره کاهش منابع حقوق سربازان، توضیح داد: هر آنچه که در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 مصوب شده و نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر، بررسی خواهد شد. اجازه نمی دهیم فردی به صورت شخصی به موضوعات ورود کند و همه مصوبات کمیسیون جمعی، شفاف، روشن و در منظر مردم است.
نماینده همدان در مجلس با بیان اینکه درب کمیسیون تلفیق به روی همه نمایندگان باز بوده و هیچ پشت پرده ای وجود ندارد، تصریح کرد: هر یک از نمایندگان می توانند در جلسات کمیسیون تلفیق حاضر و اظهارنظر کنند. قطعاً موضوع مذکور براساس مصوبات کمیسیون پیگیری خواهد شد.
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 مجلس در پاسخ به سوالی درباره همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی توضیح داد: یکی از مشکلاتی که در سال گذشته با آن روبرو بودیم، این بود که دولت مصوبه ما در مجلس را تفسیر کرد و با این تفسیر، حدود 3200 نفر از اساتید دانشگاه های کشور از همسان سازی محروم شدند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اضافه کرد: کمیسیون تلفیق برای سال 1401 مصوب کرده که همه افرادی که از همسان سازی حقوق محروم شدند، یا با تفسیر دولت کنار گذاشته شدند، مانند اساتید دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه شهید رجایی، دانشگاه شاهد و مراکز پژوهشی وزارت جهاد کشاورزی و... مشمول این قانون در سال 1401 شوند.
حاجی‌بابایی در پاسخ به سوالی درباره تامین منابع مورد نیاز برای همسان سازی حقوق بازنشستگان با توجه به اینکه دولت با بازپس گرفتن لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان، اراده ای برای تحقق این امر مهم ندارد، بیان کرد: یکی از دغدغه های بازنشستگان لشگری، کشوری و تامین اجتماعی این بود که آیا قانون همسان سازی بازنشستگی در انتهای سال 1400 پایان می پذیرد؟ در ماده 30 قانون برنامه ششم توسعه همسان سازی حقوق بازنشستگان مصوب شد.
وی با بیان اینکه قانون برنامه، قانونی ویترینی، یعنی همه آن را مشاهده و باید آن را اجرا کنند، ادامه داد: کمیسیون تلفیق برای رفع این دغدغه تصویب کرده که در سال 1401 همسان سازی حقوق بازنشستگان ادامه یابد و مبلغی نیز برای تحقق این امر پیش بینی شد که برخی از بازنشستگان کشوری ابهام داشتند که این رقم کم است، اما باید به این نکته توجه کرد که تداوم اجرای همسان سازی حقوق اهمیت دارد.
نماینده همدان در مجلس با بیان اینکه منابعی پیش بینی شده که دولت بتواند همسان سازی حقوق بازنشستگان را انجام دهد، تصریح کرد: همسان سازی افرادی که تحت پوشش تامین اجتماعی هستند، از محل اعتباری حدود 90 همت پیش بینی شده برای این سازمان انجام می پذیرد. همچنین حدود 15 همت برای همسان سازی بازنشستگان لشگری و کشوری پیش بینی شده است. امیدواریم بازنشستگان در سال آینده از فواید همسان سازی بهره مند شوند.  
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 مجلس در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اینکه آیا نظر ستاد کل نیروهای مسلح درباره خرید خدمت سربازی برای مشمولان خارج از کشور و معافیت مشمولان متأهل با 2 فرزند اخذ شده است، گفت: در صحن کمیسیون تلفیق مصوبات و پیشنهاداتی داریم، در برخی موارد پیشنهادات پس از بحث و بررسی به رأی گذاشته شده و با آن موافقت می شود، اما کمیسیون تلفیق مجدد آن را حذف می کند. در واقع مصوبه اصلاح می شود، اما فضای بیرونی تحت تاثیر قرار می گیرد.
نماینده همدان در مجلس ادامه داد: درخصوص بحث سربازی پیشنهادات متنوعی مطرح شد، در مرحله اول مصوبه ای داشتیم که در گام بعدی این مصوبه تعدیل شد، مصوبه دیگر درباره مشمولان خارج از کشور بود، همکاران معتقد بودند در صورت لحاظ کردن اصل 110 قانون اساسی و با همکاری دولت، می توان شرایطی فراهم کرد که ایرانیان مشمول خارج از کشور کارت پایان خدمت خود را دریافت کنند. موضوع دیگری نیز بود مبنی بر پیش بینی مبلغی برای خرید سربازی که از آنجا که نظام جمهوری اسلامی نظر مساعدی نسبت به خرید و فروش سربازی ندارد، همکاران مطرح کردند که صدها هزار نفر در کشور هستند که بیش از 30 سال سن داشته و دارای 2 فرزند نیز هستند، بهتر است شرایطی فراهم شود که این افراد از سربازی معاف شوند، چرا که با این موضوع این افراد از یکسو می توانند وارد بازار کار شوند، از سوی دیگر معیشت خانواده آنها تامین شود. همچنین انگیزه ای برای ازدواج و فرزندآوری ایجاد خواهد شد. البته این مصوبه منوط به رعایت اصل 110 قانون اساسی و تصویب در صحن علنی است.
وی درباره اینکه آیا نظر ستاد کل نیروهای مسلح درخصوص موضوع مذکور گرفته شده است؟ توضیح داد: صحبت هایی شده است، اما نمی توان به صورت شفاهی آن را پیش برد، اگر موضوع مذکور در صحن مصوب شد، موضوع در شورای نگهبان پیگیری می شود.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه علی رغم تاکیدات مسئولان عالی رتبه برای رعایت سقف بودجه، شاهد افزایش بودجه هستیم، میزان رشد بودجه چقدر بوده و علت آن چیست؟ توضیح داد: تغییرات ما در بودجه سال 1401 بر اساس مصوبات کمیسیون ناچیز است، یعنی حدود 5 درصد، البته ممکن است این عدد در صحن بودجه نیز تغییر کند، در واقع در پایان بررسی بودجه در صحن علنی می توان درباره میزان تغییرات بودجه صحبت کرد.
حاجی بابایی با بیان اینکه میزان تغییرات بودجه بسیار کم بوده و در حد پایین ترین تغییرات در طول سالیان گذشته در بودجه است، ادامه داد: ما با تحول در نوع نگاه بودجه ای، این اقدامات مهم را انجام دادیم، در واقع می توان گفت 20 اقدام تحولی در زمینه بهداشت و درمان، عمران، اجتماعی، فرهنگی، کاهش آسیب های اجتماعی و... در بودجه سال آینده به وجود آمده است.
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 مجلس با بیان اینکه نه به عنوان رئیس کمیسیون تلفیق، بلکه به عنوان کارشناسی که 6 دوره در کمیسیون های مختلف حضور داشتم، بیان می کنم که اعضای کمیسیون اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام داده اند، افزود: ما در حال تدوین جدولی هستیم که در آن براساس آمار و ارقام دیوان محاسبات، مرکز پژوهش ها و... میزان فروش داخلی نفت، میزان فروش خارجی نفت، پتروشیمی ها و... درج خواهد شد که رقم آن به نرخ آزاد خواهد بود، بدین معنی که در این جدول مشخص خواهد شد که نرخ نفت آزاد چقدر خواهد شد، سپس تعیین خواهد شد که درآمد آن، هزینه ها و ... چقدر خواهد بود. در پایان این جدول درج خواهد شد که هرگونه اقدام خارج از این جدول، جرم محسوب می شود، یعنی اگر فردی اقدامی انجام می دهد، باید آن را وارد جدول کند.
وی تصریح کرد: اگر این موضوع به درستی اجرایی شود، به کلی موضوع بودجه ریزی متحول خواهد شد. در
حاجی بابایی اضافه کرد: این صحبت ها بدین معنی نیست که در وزارت نفت فردی به دنبال سوءاستفاده است، حال حاضر همه امید کمیسیون تلفیق لایحه بودجه و دولت تبصره 14 بودجه است، این درحالی است که این تبصره 4 سال پیش وجود نداشت و ما در برنامه ششم توسعه آن را مصوب کردیم. منظور این است که حساب ها در این حوزه باید شفاف و دقیق شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اعتبار اختصاص داده شده برای واردات کالاهای اساسی در سال آتی کفایت می کند یا خیر، اظهار کرد: در سال 1400 در حدود 8 میلیارد دلار برای ارز ترجیحی به منظور تامین کالاهای اساسی پیش بینی شد که در کمیسیون تلفیق مقرر شده حدود 9 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و 4 میلیارد دلار برای گندم یعنی 13 میلیارد دلار پیش بینی شود، در حالی که دولت پیشنهاد 172 همت تومانی برای این کالاها داده بود که ما در کمیسیون تلفیق به این عدد حدود 80 همت اضافه کردیم.
نماینده همدان در مجلس تصریح کرد: منابع پیش بینی شده در کمیسیون تلفیق برای کالاهای اساسی، گندم و دارو کفایت می کند، مشروط به اینکه دولت منضبط عمل کند.
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 مجلس با بیان اینکه وقتی حرف از حضور دلال و دزد در حوزه ارز ترجیحی زده می شود، در واقع 85 میلیون نفر تنبیه می شوند، زیرا نمی توانند دزدان را دستگیر کنند، تصریح کرد: دلالان و دزدان باید دستگیر شوند، چرا مردم را تنبیه می کنید. هیچ کارشناسی در کشور نمی پذیرد که ارز ترجیحی تداوم داشته باشد و در مقابل هیچکس نیز اذعان نمی کند که معیشت مردم خوب است، حال در این شرایط سوال ایجاد می شود که اگر ارز ترجیحی حذف شود، دولت می تواند عمل جراحی را به گونه ای انجام شود که بیمار به کما نرود؟ که ما در پاسخ به این سوال به این جمع بندی نرسیدیم که سال آینده معیشت مردم با حذف ارز ترجیحی آسیب نبیند. این بدان معنا نیست که دولت ناتوان است، بلکه ما براساس شرایط تصمیم گرفتیم. تمامی تصمیمات ما در کمیسیون تلفیق در راستای جلوگیری از آسیب و فشار به مردم و معیشت آنها در سال 1401 بود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از کارشناسان معتقدند مصوبات کمیسیون تلفیق برای مالیات سیگار باعث افزایش حجم قاچاق سیگار خواهد شد، در این خصوص چه تمهیدی در نظر گرفته شده است؟ توضیح داد: در وهله نخست باید به این نکته توجه کرد که این مصوبه منجر به درآمدزایی و هزینه خواهد شد، در اینکه افزایش قیمت هر کالایی در رشد بهای سایر کالاها نیز موثر است، شکی نیست.
حاجی بابایی با بیان اینکه موضوع سیگار مهم است، افزود: مالیات بر سیگار و هزینه هایی که در برابر آن پیش بینی شده نیز از اهمیت برخوردار است، یعنی 5 همت از 19 همت این محل برای کمک به مسکن جوانان پیش بینی شده است، همچنین 5 همت از این محل نیز برای حوزه ورزش در نظر گرفته شده و اعتباری نیز برای کمک به آموزش و پرورش و بهداشت و درمان پیش بینی شده است.
وی اضافه کرد: زمانی که در کمیسیون تلفیق پیشنهادی طرح و نمایندگان با آن موافقت می کنند، برای ما لازم الاجراست.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اینکه بودجه 1401 برای مردم کف جامعه چه مزیتی خواهد داشت؟ بیان کرد: تمامی مصوبات کمیسیون تلفیق سمت و سوی مردمی دارد، این امر یا از طریق نظارت و کنترل یا از طریق مصوباتی که برای گشایش امور مردم تصویب شده است، محقق می شود. به طور مثال موضوع گندم. زمانی که یارانه کالاهای اساسی و گندم حدود 80 همت افزایش می یابد، بدین معنی است که ما به دنبال کاهش فشار بر مردم هستیم. در شرایطی که 360 همت برای ازدواج جوانان و اشتغال خرد پیش بینی می کنیم، بدین معنی است که گشایشی در وضعیت اجتماعی به وجود خواهد آمد. زمانی که 120 همت در تبصره 18 بودجه که با مشارکت بانک ها این عدد می تواند به 360 همت افزایش یابد، برای تولید و اشتغال پیش بینی شده، بدین معنی است که مصوبات کمیسیون تلفیق در جهت کمک به مردم است. علاوه بر این ارقام 5.5 میلیارد یورو به صورت تهاتر نفتی برای پروژه های پیشران پیش بینی شده است که این مصوبه نیز سمت و سوی مردمی دارد.
نماینده همدان در مجلس ادامه داد: حدود 8 مصوبه در حوزه مسکن داشتیم، سال آینده یکی از پیشران ترین حرکت های دولت، شروع ساخت 2 میلیون واحد مسکونی است که دولت وعده تکمیل یک میلیون واحد از این تعداد را داده است. کمیسیون تلفیق 40 همت از محل تهاتر نفت برای این مهم پیش بینی کرده است. همچنین 20 همت از محل فروش اموال و دارایی ها برای این حوزه پیش بینی شده است، با این وجود تلاش می شود اعتبارات این حوزه افزایش یابد.
حاجی بابایی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر انتشار خبری درباره استثنای نمایندگان از انتشار فیش حقوقی خود، گفت: در صحن کمیسیون موضوعات گوناگونی مطرح می شود، در خروجی کمیسیون هیچ موضوعی مبنی بر استثنا شدن وجود ندارد، ملاک گزارشی است که کمیسیون تلفیق ارائه می کند. در این گزارش که احتمالاً فردا ارائه خواهد شد، موضوعی مبنی بر استثنا وجود ندارد.
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به وعده دولت سیزدهم درباره ساخت 4 میلیون واحد مسکن، چه منابعی در لایحه بودجه سال آتی برای تحقق این امر پیش بینی شده است، بیان کرد: اعتباراتی همانند 50 همت از محل تبصره 16، در حدود 400 همت تسهیلات، 40 همت از طریق تهاتر نفتی و... برای این موضوع پیش بینی شده است. روز گذشته نیز جلسه ای با وزیر راه و شهرسازی داشتیم و بر تقویت صندوق ملی مسکن نیز تاکید شد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات