صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۳۶۰۵۳

اخبار ویژه روزنامه‌های ۲۰ بهمن

روزنامه کیهان**

چتم هاوس: برجام بدون تضمین تله‌ای برای ایران است
اندیشکده معروف انگلیس تاکید کرد: مطالبه تضمین از آمریکا توسط ایران برای عدم تکرار عهدشکنی، قابل درک است و ایران احتمالا در صورت عدم حصول توافق، به ایجاد تنش بیشتر علیه آمریکا مبادرت خواهد کرد.
اندیشکده چتم هاوس با اشاره به مذاکرات وین می‌نویسد: هشتمین دور مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای - توافقی که ترامپ از آن خارج شد - در وین در جریان است. به نظر می‌رسد با وجود اختلافات متعدد میان ایران و طرف‌های دیگر، مذاکرات در دوره رئيسی پیشرفت‌هایی کرده است. هرچند که این پیشرفت‌ها بسیار اندک است. توافق هسته‌ای، شامل 154 صفحه می‌شود و بسیار پیچیده و فنی است. کاهش اختلاف‌ها درباره پایبندی طرفین، لغو تحریم‌ها، نیازمند فضای مناسب است اما حالا شرایط سخت‌تر شده، زیرا هیئت ایرانی از ملاقات با تیم بایدن خودداری می‌کند. در حالی که تمایل به توافق در میان همه طرف‌ها همچنان بالاست و نشان‌دهنده گامی مهم رو به جلو است، سطوح شدید بی‌اعتمادی، محدود شدن بازه زمانی، خطر اشتباه محاسباتی و خطرات تشدیدکننده همچنان در این فرآیند وجود دارد.
برای دستیابی به یک توافق پایدار، تصمیمات سیاسی مهمی در مورد رفع تحریم‌ها، ترتیب‌بندی، پایبندی ایران و تقاضای تضمین‌ها مورد نیاز است. زمانی که دولت ترامپ تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرد، بیش از ۱۵۰۰ فرد و نهاد ایرانی را تحت تحریم قرار داد و در عین حال فروش نفت ایران را محدود و دسترسی این کشور به بازار‌های مالی را ممنوع کرد. در حالی که ایران خواستار لغو تمامی تحریم‌های دوران ترامپ شده است، دولت بایدن بعید است که تحریم‌های غیرهسته‌ای را لغو کند.
تهران علی‌رغم پایبندی خود به توافق، با توجه به خروج آمریکا از آن، تمایلی به بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای بدون تضمین لغو تحریم‌های آمریکا ندارد. در حالی که ایران برنامه هسته‌ای خود را به عقب برمی‌گرداند، چارچوبی برای نظارت بر ذخایر غنی‌سازی اورانیوم این کشور، سانتریفیوژ‌های پیشرفته و دانش پیشرفته آن مورد نیاز است. در این روند، اطمینان از اینکه نظارت و راستی‌آزمایی تأسیسات هسته‌ای ایران توسط آژانس از سر گرفته می‌شود، کلیدی خواهد بود.
بایدن زمان محدودی برای اختصاص دادن به این موضوع دارد، این در حالی است که انقضای برخی محدودیت‌های برجام از سال ۲۰۲۳ که «بند‌های غروب آفتاب» معروف هستند، همچنان یکی از موضوعات کلیدی است.
مطالبه ایران برای تضمین این توافق و امتیازات اقتصادی آن در صورت خروج آمریکا از توافق برای بار دوم، به عنوان بزرگ‌ترین نقطه مشکل‌زا باقی می‌ماند. ایران بدون محافظت از اقتصاد خود در برابر دور‌های بعدی تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند خطر افتادن در همان دام قبلی را بپذیرد.
برای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور تازه منتخب ایران، موضوع برجام پایدار برای حفاظت از اقتصاد ایران و پیشرفت نسبت به روحانی، ضروری است.
در حالی که تقاضای ایران برای تضمین قابل درک است، بعید به نظر می‌رسد، بایدن سرمایه سیاسی خود را در کنگره صرف یک معاهده محدود با ایران کند. به این ترتیب، موضوع تضمین و حفاظت از توافق به عهده بقیه امضاکنندگان توافق است که باید دست به کار شوند و از آن در برابر اقدامات بالقوه دولت‌های آینده ایالات متحده محافظت کند. در صورت عدم دستیابی به توافق، تشدید بیشتر تنش بی‌شک بخشی از بازی تهران خواهد بود.
در صورتی که طی هفته‌های آینده پیشرفت قابل توجهی حاصل نشود، واشنگتن، لندن و اروپا به سمت سناریو‌های «طرح B» حرکت خواهند کرد. اما ایران این چشم‌انداز را نادیده گرفته و نشان داده که از اهرم‌های فشار خود برای دستیابی به منافعش چشم‌پوشی نخواهد کرد.

تردید نکنید که آمریکا باز هم توافق با ایران را نقض می‌کند
در حالی که کسی در دنیا به آمریکا و تعهداتش اعتماد ندارد، چرا ایران باید مجدداً به آمریکا اعتماد کند.
دنیل لارسون در پایگاه اینترنتی «ریسپانسیبل استیت کرفت» (وابسته به اندیشکده کوئینسی) به موضوع بی‌اعتمادی کشورها به آمریکا پرداخت و نوشت: ایالات متحده، سابقه خوبی درباره اجرای مداوم تعهدات خارجی خود ندارد. کشورها تهدید آمریکا برای استفاده از ترور و تحریم را باور می‌کنند اما خیلی سخت است که بتوان آنها را درباره قابل اعتماد بودن آمریکا و این که به وعده‌هایش در توافقات دیپلماتیک عمل می‌کند، قانع کرد.
دولت ما با مشکل جدی بی‌اعتباری روبه‌روست چرا که وعده‌هایش در زمینه لغو تحریم‌ها و واگذاری سایر امتیازات، باورپذیر نیست. این مسئله توانایی چانه‌زنی مذاکره‌کنندگان ما با دولت‌های دیگر را تضعیف می‌کند، زیرا آمریکا گرایش فزاینده‌ای برای زیرپا گذاشتن حرف‌ها و پاره‌کردن قراردادهایش دارد.
حتی زمانی که برخی دولت‌ها با آمریکا توافق و مفاد آن را رعایت می‌کنند، هیچ تضمینی وجود ندارد که واشنگتن در سال‌های بعدی از توافق خارج نشود و در پی حمله یا سرنگونی آنها برنیاید. عملکرد واشنگتن در برابر لیبی و ایران نمونه‌های بارزی از این عهدشکنی‌ها است.
پاداش پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای، خروج آمریکا و جنگ اقتصادی تمام عیار علیه تهران بود. در حال حاضر نیز برخی اعضای کنگره اعلام کرده‌اند هرگونه توافق بین ایران و دولت جو بایدن و سایر قدرت‌های جهان توسط دولت بعدی آمریکا پاره خواهد شد. از این‌رو‌، دولت ایران باید با فرض حتمی بودن این رخداد برنامه‌ریزی کند.
دیپلماسی آمریکا از اتکای بیش از حد به تهدید به اقدام نظامی رنج می‌برد. در چند ماه گذشته انبوهی از مقالات و نامه‌ها منتشر شده که در آن از دولت بایدن خواسته شده تا تهدیدات نظامی علیه ایران را «معتبرتر» کند.
این ایده که آمریکا برای پیشرفت در مذاکرات نیاز به ایجاد ترس دارد، همه چیز را به عقب باز می‌گرداند. دولت ایران نیازی به این ندارد که حتمی بودن حمله آمریکا علیه خودش را باور کند. رهبری ایران به تضمین‌های معتبری نیاز دارد تا باور کند که واشنگتن می‌تواند تحریم‌ها را کاهش دهد، زیرا بدون چنین تضمین‌هایی، تهران انگیزه‌ای برای کنار گذاشتن اهرم‌های ایجاد شده در چند سال گذشته را ندارد.
آمریکا دیگر به ندرت پیرامون معاهده‌ای به مذاکره می‌پردازد چه رسد به عضویت در معاهدات، اما پیمان‌های موفق کنترل تسلیحات را به دلیل کوچکترین نقض از سوی سایر کشورها یا کمترین سوءظن کنار می‌گذارد به علاوه، پایبندی کامل سایر کشورها به معاهدات، هیچ تضمینی برای عدم خروج آمریکا از پیمان‌های بین‌المللی نیست .
دلیل دیگری که باعث می شود واشنگتن در تلاشهای دیپلماتیک خود به موفقیت نرسد این است که فرهنگ سیاسی ما برای دیپلماسی یا افرادی که وظیفه اجرای آن را دارند، ارزش چندانی قائل نیست. در فرهنگ سیاسی آمریکا، سازش دیپلماتیک اغلب به معنای ضعف تلقی می‌شود و تقریبا هر گونه راهکار مهم دیپلماتیک در برابر یک کشور رقیب یا منفور قبل از آن که حتی اجرا شود به «مماشات» با کشورهای مورد نظر محکوم می‌شود.
کنترل حزبی در واشنگتن به این معناست که توافقنامه‌های مذاکره شده توسط رئیس جمهوری وابسته به یک حزب به ندرت با به قدرت رسیدن حزب مقابل برای مدت طولانی دوام می‌آورند.
سیاستگذاران واشنگتن اغلب از این نگرانند که چگونه ایالات متحده می‌تواند پایبندی دولت‌های دیگر را اعتبارسنجی کند، اما مشکل بزرگتر در حال حاضر این است که نمی‌توان به دولت ما برای انجام کاری اعتماد کرد که می‌گوید برای چند سال آینده آن را انجام خواهد داد.
چرا هر کشوری باید ریسک سیاسی کند و امتیازات بزرگی را در مذاکرات با آمریکا واگذار کند، در حالی که عملا تغییر موضع واشنگتن پس از انتخابات بعدی حتمی است؟

کاهش تورم تولید‌کننده نوید کاهش تورم مصرف‌کننده
شاخص بهای تولیدکننده در فصل پاییز کاهش یافت که می‌تواند نویدبخش کاهش تورم مصرف‌کننده در ماه‌های پیش‌رو باشد.
روزنامه دنیای اقتصاد ضمن انتشار خبر به نقل از گزارش‌های مرکز آمار نوشت: مقایسه تورم تولید‌کننده بخش خدمات فصل پاییز با فصول قبل سال جاری حاکی از فـرود نـرم و کاهش ملایـم تورم تولید‌کننده در سومین فصل سال است. از آنجا که تورم تولید‌کننده تورمی پیش‌نگر است انتظار می‌رود با‌اندکی وقفـه زمانی این کاهش ملایم خود را در شاخص بهای مصرف‌کننده منعکس کند. بر اساس گزارش منتشر شده شاخص بهای تولید‌کننده نسبت به تابستان ۱۰ درصد افزایش یافته است تا تورم فصلـی تولید‌کننده بخش خدمات در فصل پاییز ۲ رقمی به ثبت برسـد. این در حالی است که شاخص بهای تولیدکننده بخش خدمات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد رشدی 45/8 درصدی بوده است. از مقایسـه این آمارها با آمارهـای فصل قبل می‌توان دریافت که تورم فصلی و نقطه به نقطه تولیدکننده بخش خدمات در فصل پاییز نسبت به تابستان‌، به ترتیب 1/1 و ۲ درصد کاهش را تجربه کرده اسـت. تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولید‌کننده بخش خدمات در ۴ فصل منتهی به پاییز ۱۴۰۰ نیز بـه 46/3 درصد بالغ شده است که نسبت به همین شاخص در فصل تابستان 1/2 درصد افزایش یافته است. با بررسی جزئیات گزارش منتشر شـده می‌توان دریافت که بالاترین تورم تولید کننـده بخش خدمات در فصل پاییز مربوط به آموزش با 22/5 درصد و فعالیتهای خدماتی مربوط به تامین جا و غذا با 16/9 درصد بوده است. اطلاعات و ارتباطات با 6/3 و فعالیت‌های بیمه با 6/7 درصد نیز کمترین تورم را در مدت مذکور به ثبت رساندند.
شاخص بهای تولید‌کننده با اندازه‌گیری قیمت‌هایی که تولیدکننده در فرآیند تولید با آنها روبه‌رو است محاسبه می‌شود. هم‌اکنون این شاخص در بسیاری از کشورهای جهان تهیه و مورد استفاده تحلیلگران اقتصادی قرار می‌گیرد.
در بخش تورم نقطه به نقطه نیز روند کاهشی به چشم می‌خورد. شاخص بهای تولید کننده خدمات فصل پاییز نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایشی 45/8 درصدی بوده که در مقایسه با همین شاخص در فصل تابستان کاهشی ۲ درصدی را به ثبت رسانده اسـت. تورم نقطه به نقطه تولید‌کننده بخش خدمات در تابستان عدد 47/8 درصد را به ثبت رساند. از آنجـا کـه تورم تولید‌کننده بخش خدمات کاهشی ملایم و فرودی نرم را نسبت به فصول قبل سال جاری به نمایش گذاشته است‌، توقع می‌رود که این فرود نرم در شاخص بهای مصرف‌کننده نیز منعکس شود.

********

روزنامه وطن امروز **

ظهارات سعد محمدی درباره میزان مشارکت شرکت ملی مس ایران در پروژه اقتصادی بزرگ دولت سیزدهم
35 همت برای 7 مگاپروژه
۷ شرکت بزرگ صنعتی و معدنی با شعار «پیشرانان پیشرفت ایران» عملیات اجرایی 48 پروژه بزرگ خود را با حضور رئیس‌جمهور آغاز کردند. هفدهم بهمن‌ در آستانه چهل‌و‌سومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی برگزار شد. در این مراسم اردشیر سعد‌محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در اظهاراتی طرح‌های توسعه‌ای این شرکت را تشریح کرد. این پروژه‌ها شامل طرح تولید مس کاتدی سونگون آذربایجان با حجم تولید 100 هزار تن و ارزش سرمایه‌گذاری 105 هزار و 810 میلیارد ریال، فاز سوم تغلیظ سرچشمه با حجم تولید300 هزار تن کنسانتره مس و ارزش سرمایه‌گذاری 113 هزار و 800 میلیارد ریال، فاز سوم تغلیظ سونگون آذربایجان با حجم تولید 150 هزار تن کنسانتره مس با ارزش سرمایه‌گذاری 52 هزار و 500 میلیارد ریال، فاز دوم تغلیظ میدوک کرمان با حجم تولید 180 هزار تن و با ارزش سرمایه‌گذاری 44 هزار و 110 میلیارد ریال، ‌طرح تولید اسید فسفریک هرمزگان با حجم تولید 360 هزار تن و ارزش سرمایه‌گذاری 23 هزار و 400 میلیارد ریال، احداث کارخانه فلوتاسیون سرباره خاتون‌آباد کرمان با حجم تولید 70 هزار تن و با ارزش سرمایه‌گذاری 9 هزار و 100 میلیارد ریال و احداث کارخانه آهک خاتون‌آباد کرمان با ظرفیت تولید 175 هزار تن آهک کلوخه، آهک هیدراته و کربنات کلسیم رسوبی با ارزش سرمایه‌گذاری 7 هزار و 740 میلیارد ریال است که مجموع سرمایه‌گذاری در آنها به 356 هزار و 460 میلیارد ریال می‌رسد. گفتنی است اجرای پروژه‌های مذکور، اشتغال‌زایی برای بیش از4500 نفر را در پی خواهد داشت و مدت زمان مورد نیاز برای تکمیل آنها بین ۲ تا ۴ سال آینده تخمین‌ زده می‌شود و میانگین سالانه درآمدزایی این پروژه‌ها پس از بهره‌برداری 773 هزار میلیارد ریال برآورد شده است. شرکت ملی صنایع مس ایران، مجتمع فولاد مبارکه، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت سرمایه‌گذاری، توسعه معادن و فلزات و شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان به عنوان «گروه پیشرانان پیشرفت ایران» مسؤولیت سرمایه‌گذاری در این ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی را بر عهده دارند.
***
سامانه‌های الکترونیک موجب افزایش اعتماد فعالان اقتصادی می‌شود
 وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم رونمایی از 4سامانه‌ الکترونیک با بیان اینکه در ۴ پروژه امروز دستگاه‌ها و عموم مردم سهم داشتند، بیان کرد: خدمات به سرعت ادامه‌دار خواهد بود و امیدواریم در بازه کوتاه، خدمات جدید رونمایی کنیم.  سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد همچنین درباره سامانه‌های راه‌اندازی شده،‌ گفت: این سامانه‌ها خدمات مالی و اقتصادی تولیدکننده، تجار و صنعتگران را با هزینه‌ای ناچیز و در سریع‌ترین زمان ارائه می‌کنند. پیش‌تر از این گام‌هایی باید برداشته می‌شد، قطعا این اتفاقات منجر به شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی می‌شود و منفعت حاکمیتی و مردمی دارد. همچنین پرونده‌های قضایی را کاهش می‌دهد و فعالان اقتصادی از اطمینان بیشتری نسبت به اقدامات برخوردار خواهند شد. وی ادامه داد: امیدواریم با راه‌اندازی سامانه سفته، برات و چک الکترونیکی، نااطمینانی به این اسناد به حداقل برسد. حتما این اقدامات موجب روان‌سازی فعالیت‌های اقتصادی می‌شود و در این مسیر پافشاری داریم، در حال حاضر ۳ بانک ملی، رسالت و آینده، خدمت سفته و برات را به صورت شبانه‌روزی ارائه می‌دهند و استعلامات را پیگیری می‌کنند. 
خاندوزی تاکید کرد: این موضوع اطمینان‌بخشی فعالیت اقتصادی را بالا برده و جعل را نزدیک به صفر می‌کند و همچنین کاهش پرونده‌های قضایی را به دنبال خواهد داشت. همچنین این سامانه با سامانه ثنای قوه ‌قضائیه هماهنگ است و آنها نیز دسترسی دارند. 
***
آغاز دریافت مالیات کسب‌و‌کارهای اینترنتی از سال آینده
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱، مالیات بر درآمد کسب‌و‌کارهای فضای مجازی از سال آینده اجرایی می‌شود. غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس خبر از اخذ مالیات از کسب‌و‌کارهای اینترنتی داد و گفت: در راستای عدالت مالیاتی طرح مالیات بر کسب‌وکارهای فضای مجازی انجام می‌شود. وی افزود: هر شخص ایرانی حقیقی و حقوقی نسبت به درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران کسب می‌کند، مشمول پرداخت مالیات است. از این رو همه کسب‌و‌کارهایی که به عرضه کالا یا خدمات در بستر اینترنت مشغول هستند، مشمول پرداخت مالیات هستند. مرحبا اضافه کرد: قوانین سازمان مالیاتی همه کسب‌و‌کارها را شامل می‌شود؛ هم آن دسته از مشاغلی که به فروش کالا اشتغال دارند و هم گروهی که خدمات خود را به صورت اینترنتی ارائه می‌کنند. 
***
شاخص بورس به مدار صعود بازگشت
شاخص کل بازار بورس دیروز با ۶ هزار و ۷۰۲ واحد افزایش، در جایگاه یک ‌میلیون و ۲۸۱ هزار واحد قرار گرفت. در معاملات دیروز بیش از ۵ میلیارد و ۴۷۷ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۴ هزار و ۵۵۳ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با یکهزار و ۶۳۳ واحد افزایش به ۳۲۵ هزار و ۶۲۰ واحد رسید. 

**************

روزنامه خراسان**

قالیباف: پشیمان ها ناکامی ها را به انقلاب نسبت می دهند 
رئیس مجلس با بیان این‌که پشیمان‌ها که روزی انقلابی بودند، امروز به دنبال این ادراک سازی هستند که انقلاب هیچ موفقیتی نداشته است یا هر چه ناکامی داریم را به انقلاب نسبت می‌دهند، تاکید کرد:درحالی که واقعیت دقیقا خلاف این رویکرد پشیمان‌هاست و ناکامی ها و شکست‌ها اتفاقا در جایی رخ داده که ما از مبانی انقلاب و امام (ره) فاصله گرفته ایم.به گزارش  خانه ملت؛ دکتر قالیباف در «اولین همایش اطلاعاتی سه جانبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرماندهی انتظامی و وزارت اطلاعات» که به میزبانی وزارت اطلاعات برگزار شد  با تاکید بر این که حوزه امنیتی و دفاعی نقطه قوت کشور است، گفت: در این عرصه یکی از الزامات مهم، همکاری و هم افزایی جامعه اطلاعاتی کشور است.قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که مهم ترین موضوعی که باید به آن بپردازیم و من بارها درباره آن صحبت کرده ام تغییر در نظام اداری و اجرایی کشوراست، اظهار کرد: نظام اداری و اجرایی کشورهیچ نسبتی با مبانی باورهای انقلاب اسلامی ندارد و این چالش بزرگی برای کشور است که باید آن را اصلاح کنیم.
 
سخنگوی دولت : هر سهامدار سهام عدالت سود ۵۳۰ تا ۵۵۰ هزار تومان دریافت می کند 
سخنگوی دولت با بیان این که برنامه‌ریزی طرح پیشرانان اقتصادی، به حل مشکل تورم و بهبود سرمایه گذاری مولد منجر می‌شود، گفت: این امر نشان دهنده رویکرد دولت در خنثی سازی تحریم و توجه به ظرفیت های داخلی است.به گزارش ایسنا، بهادری جهرمی در نشست خبری با اهالی رسانه با بیان این که همان گونه که اعلام شد مطابق مصوبه بورس، توزیع سود سهام عدالت برای سهامداران تا پایان امسال یعنی قبل از پایان اسفند را خواهیم داشت، اظهار کرد: سود سهام عدالت بیش از 5/2 برابر بیشترین میزان سودی است که تا به حال پرداخت شده است. هر سهامدار سود ۵۳۰ تا ۵۵۰ هزار تومان دریافت می‌کند و برای دارندگان سهام یک میلیون تومانی این رقم یک میلیون تومان برای هر نفر می شود. وی با یادآوری این که محوریت فعالیت ها در دولت مردمی، مردم هستند و دولت تسهیل گر، حامی و نظارت کننده امور خواهد بود، ادامه داد: طرح پیشرانان اقتصادی بزرگ ترین سرمایه گذاری تاریخ اقتصاد ایران است. این پروژه ها برای همان مجموعه اقتصادی اجرا کننده، مولد و سودآور و تکمیل کننده زنجیره فعالیت آن ها خواهد بود و از منظر ملی اولویت و منفعت برای عموم نیز دارد. وی با تاکید بر این که اظهر من الشمس است که دولت اقتصاد را به مذاکرات گره نزده است، تصریح کرد: در اوج مذاکرات با ثبات نرخ ارز رو به رو هستیم. دولت با جدیت در حال تامین حقوق مردم است، اما سیاست‌ها را به یک حوزه محدود نمی کند. منابع ارزی در دسترس، نتیجه همان نگاه دولت است که تنها در انتظار لغو تحریم ها نیست.

*****************

روزنامه جوان**

قیمت گوشت قرمز که طی هفته‌های گذشته روند افزایشی گرفته بود در روز‌های اخیر به رقم‌های نجومی رسیده و فعالان صنفی می‌گویند شیطنت‌های مافیای بازار گوشت دلیل اصلی این اتفاق است. از مهرماه که مصوبه صادرات صادر شد، میانگین قیمت دام زنده حدود ۵۵ هزار تومان بود و در حال حاضر به ۶٠ تا ۶١ هزار تومان رسیده که این اختلاف حدود ۵ هزار تومان بیشتر نیست، اما قیمت گوشت قرمز از کیلویی ١٢٠ هزار تومان به ١۶٠ هزار تومان و حتی قیمت‌های بالاتر رسیده است.
بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر نشان می‌دهد که قیمت لاشه گوسفند در مغازه بین ١۴٢ تا ١۴۶ تومان، شعب عمده‌فروشی ١٣۶ هزار تومان، ران گوساله حدود ١٨٠ هزار تومان، سردست گوساله ١٧٠ هزار تومان، فیله گوساله ٣٣٠ هزار تومان، راسته گوساله ١٨٠ هزار تومان، ران گوسفند ١٨۴هزار تومان، سردست گوسفند ١٨٠ هزار تومان، گردن گوسفند ١۴٢ هزار تومان و راسته مغز بی‌استخوان گوسفندی ٢٩٠ هزار تومان است.
عده‌ای صادرات دام زنده را دلیل افزایش قیمت این کالای اساسی عنوان می‌کنند، برخی نیز معتقدند زمزمه‌های حذف ارز ترجیحی منجر به التهاب بازار شده است و هرچند دولت بعداً این مسئله را تکذیب کرد، اما تعادل به بازار گوشت برنگشت، برخی نیز بر این باورند که عرضه‌کنندگان گوشت در بازار دلیل التهابات فعلی هستند. در همین راستا افشین صدردادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک در گفتگو با مهر گفت: «جمعیت دام در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، ایلام و خوزستان و حتی در برخی از مناطق لرستان و همدان زیاد است. همچنین در مناطق مرکزی و شرقی کشور نمی‌توانیم بگوییم دام نیست، اما میزان آن به اندازه فصل است.»
وی اضافه کرد: «علت اصلی گرانی، وجود دلالان و واسطه‌ها و مافیای گوشت است که به دنبال افزایش قیمت گوشت قرمز هستند تا بتوانند از شرایط ایجاد شده و حساسیت مسئولان نسبت به افزایش قیمت کالا‌های اساسی سوءاستفاده کنند.»

دولت برای واردات گوشت و دام رایزنی می‌کند
دادرس ادامه داد: «همین حالا هم شرکت پشتیبانی امور دام در حال رایزنی برای واردات گوشت گوساله، گوشت گوسفندی و دام زنده است، واردات گوشت گوساله امکانپذیر است، اما واردات گوشت گوسفندی و دام زنده توجیه اقتصادی ندارد. افزایش قیمت دام زنده به میزانی نبوده که تأثیر زیادی روی قیمت گوشت داشته باشد و افزایش قیمت گوشت بیشتر به دلیل اقدامات دست‌اندرکاران بازار است.» این فعال صنفی گفت: «از مهرماه که مصوبه صادرات صادر شد، میانگین قیمت دام زنده حدود ۵۵ هزار تومان بود و در حال حاضر به ۶٠ تا ۶١ هزار تومان رسیده که این اختلاف حدود ۵ هزار تومان است و زیاد نیست، اما قیمت گوشت قرمز از کیلویی ١٢٠ هزار تومان به ١۶٠ هزار تومان و حتی قیمت‌های بالاتر رسیده است.» دادرس افزود: «بنابراین ۵ هزار تومان افزایش قیمت دام زنده تناسبی با ٣٠ تا ۵٠ هزار تومان افزایش قیمت گوشت قرمز ندارد و نشان‌دهنده شیطنت مافیای بازار گوشت است.»
وی تصریح کرد: «بهانه دیگری که ممکن است برخی افراد عنوان کنند، بحث صادرات دام زنده است، در حالی که در چهار ماه گذشته میزان صادرات دام زنده آنقدر ناچیز بوده که نسبت به جمعیت دام زنده کشور اصلاً به حساب نمی‌آید و علاوه بر این در مسیر صادرات کارشکنی‌های زیادی می‌شود و روند آن بسیار کند است. بنابراین این مسئله نمی‌تواند در افزایش قیمت گوشت مؤثر باشد.»

توزیع گوشت قرمز با قیمت مناسب از اواخر اسفند
مدیر بازرگانی داخلی کالا‌های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی از عرضه انواع گوشت قرمز با قیمت‌های مناسب در روز‌های پایانی سال به منظور تنظیم بازار خبر داد.
ابراهیم زارع درباره تصمیمات و تدابیر کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی برای ثبات بازار در اسفند گفت: «گوشت قرمز منجمد حدود ۱۵ درصد کمتر از قیمت گوشت گرم در بازار عرضه شود. قیمت گوشت قرمز گرم نیز با قیمت مناسب قابل عرضه خواهد بود. گوشت مرغ منجمد بر اساس همان قیمت مصوب قبلی توسط شرکت پشتیبانی امور دام در بازار توزیع و قیمت انواع گوشت قرمز نیز در کارگروه تنظیم بازار به زودی نهایی و مصوب می‌شود.»
زارع بدون اشاره به قیمت نجومی گوشت در روز‌های اخیر، گرانی قیمت‌ها را شایعه دانست و گفت: «دلالان با شایعه‌پراکنی در فضای مجازی، ایجاد التهاب و تحریک خرید مردم و هجوم آنان به بازار به نوعی می‌خواهند قیمت‌سازی و درآمدزایی کنند و به اهداف خود برسند و این در حالی است که در کشور با کمبود گوشت قرمز مواجه نیستیم و قیمت‌ها مشخص هستند.»

********

روزنامه ایران**

انتشار اسناد نویافته دفتر صدام درباره منافقین

 خبر اول اینکه، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی برای نخستین بار 2مجموعه سند از مکاتبات سرویس اطلاعات و دفتر صدام با موضوع سازمان منافقین را که متعلق به سال ١٣۶٧ و پس از عملیات مرصاد است، منتشر کرد که متن آن نشان می‌دهد حدود 2هفته پس از شکست منافقین در عملیات مرصاد، رئیس سرویس اطلاعات عراق در نامه‌ای به دفتر صدام اطلاع می‌دهد که سازمان منافقین درخواست دریافت مهمات دارد. رئیس دفتر صدام در نامه‌ای به رئیس ستاد ارتش، موافقت خود را اعلام و دستور تحویل این اقلام به سازمان را صادر می‌کند. سند دیگر نیز تصریح می‌کند که در آبان ١٣۶٧ رئیس سرویس اطلاعات در نامه‌ای به دفتر صدام، از عدم تفاهم با نماینده سازمان برای دریافت برخی مهمات و تسلیحات اشاره کرده و از دفتر صدام کسب تکلیف می‌کند، این سرویس نیز در نظریه نهایی پایان‌نامه اعلام می‌کند که موافق ادامه روند دادن مهمات و تجهیزات به سازمان برای استفاده آموزشی است. دفتر صدام نیز در پاسخ به این نامه، با این نظریه موافقت می‌کند.

سعید جلیلی: گزارش 120 صفحه ای در نقد دستاوردهای برجام مربوط به دولت قبل بوده است

 دست آخر اینکه، سعید جلیلی صبح دیروز در سخنانی به مناسبت گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر در جمع دانشجویان گفت: ممکن است دشمنی که با ابزار و زور نتوانسته شما را از مسیرتان بازدارد، با القای یک تحلیل غلط جامعه بدون تحلیل درست را به تردید بیندازد تا آن را یا به انصراف از مبارزه وادارد یا به انحراف در مبارزه بکشاند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در شرایطی که دشمن می‌خواست تا صادرات نفت ایران صفر شود، عده‌ای به جای تکیه بر توانایی‌هایی که داریم، با پوشاندن همین دستاوردها و داشته‌ها کار او را تکمیل می‌کردند. جلیلی گفت: امروز فجر 1400 شما فجری است که دشمن به صراحت به شکست فاحش خود اعتراف کرده و اذعان کرده ایران عقب که نرفت قوی‌تر هم شد. حالا در این میانه پیروزی، دشمن معترف به شکست، به تزویر رو می‌آورد. ناگهان مسائلی فرعی مطرح می‌کنند که فلانی نامه نوشت یا نه، چند صفحه بود یا نبود؟ موضوع مگر این است؟ صحنه را ببینید.
وی همچنین تصریح کرد: 6 ماه پیش دولت قبل نامه‌ای خطاب به مجلس منتشر کرد که برجام چنین است و چنان، بررسی کردیم و گزارشی در ۱۲۰ صفحه تنظیم کردیم که ایرادات گزارش دولت سابق این است و برخی مواردش مطابق با واقع نیست. از طنزهای روزگار این است آنان که ادعای آزادی‌اندیشی دارند و مدام می‌گویند باید بگذاریم حرف زده شود و نقد شود، نگران شده‌اند که چرا یک نفر یک نامه انتقادی نوشته! جلیلی همچنین خاطرنشان کرد: اینکه امروز او که در موضع شکستی است که خود اعتراف می‌کند بخواهد بیاید برای ما شرط بگذارد، همان قدر مضحک است که آلمان نازی در پایان جنگ جهانی دوم که شکست خورده بخواهد شرط بگذارد و بگوید نه باید بیایید گفت‌و‌گو کنید!

**************

روزنامه شرق**

سرانجام رأی کنعانی‌زادگان اعلام شد
حسین کنعانی‌زادگان به دلیل نقض مقررات اخلاقی فوتبال به پرداخت یک‌میلیارد ریال جریمه نقدی و محرومیت از دو بازی ملی مسابقه فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی محکوم شد. کمیته اخلاق رأی خود را در‌خصوص حسین کنعانی‌زادگان به شرح زیر صادر کرد: حسین کنعانی‌زادگان به دلیل نقض مقررات اخلاقی فوتبال به پرداخت مبلغ یک‌میلیارد ریال جریمه نقدی و محرومیت از دو بازی ملی مسابقه فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی محکوم شد. با توجه به بند یک ماده ۶۳ آیین‌نامه اخلاق و بند ۴ ماده ۱۰۳ آیین‌نامه انضباطی، محرومیت مندرج در رأی فوق بلافاصله به محض صدور اجرا و ارائه درخواست تجدیدنظرخواهی مانع اجرای حکم یا توقف اجرای آن نخواهد بود. همچنین در صورت داشتن درخواست تجدیدنظرخواهی با رعایت تشریفات قانونی مندرج در ماده ۶۳ آیین‌نامه اخلاق، ظرف یک هفته لایحه اعتراضیه خود را به کمیته اخلاق فدراسیون ارسال کند.

آمریکا جانشین کشتی‌گیران ایرانی را پیدا کرد
کشتی‌گیرانی از چندین کشور جایگزین تیم ملی ایران برای مبارزه با آمریکا شدند که البته تیم ضعیفی به حساب می‌آید. به گزارش ایسنا، با اعلام عدم حضور فدراسیون کشتی ایران، تیمی متشکل از ورزشکاران از سراسر جهان برای رویارویی با کشتی‌گیران ایالات متحده دعوت شده است. ستاره‌های بین‌المللی نماینده ۹ کشور از چهار قاره مختلف (اروپا، پان‌آمریکا، آسیا و آفریقا) هستند. همچنین نماینده سنگین‌وزن کشتی آزاد آمریکا نیز معرفی شد؛ نیک گویازدوسکی، دارنده دو مدال برنز جهان در وزن ۱۲۵ کیلوگرم خواهد بود. به‌این‌ترتیب بعد از انصراف ایران به دلیل مشکلات مربوط به ویزا، این مبارزات روز ۲۳ بهمن برگزار می‌شود.

تاریخ‌سازی ورزشکار هلندی  در المپیک زمستانی
اسکیت‌باز هلندی با کسب مدال طلا در المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن صاحب یک رکورد جهانی شد. به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، آیرین وست هلندی اولین ورزشکاری شد که در پنج دوره بازی‌های المپیک زمستانی موفق به کسب مدال طلا می‌شود. این اسکیت‌باز سرعتی در ماده ۱۵۰۰ متر طلا گرفت تا اولین ورزشکاری شود که در پنج دوره المپیک صاحب مدال طلا می‌شود. او اولین طلای خود را در ۱۹‌سالگی در المپیک زمستانی تورین کسب کرد.

خسروی‌وفا: از تشکیل تیم‌های ملی «ب» حمایت می‌کنیم
رئیس کمیته ملی پارالمپیک در پنجمین نشست ستاد بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۲۲ هانگژو اعلام کرد: برای پشتوانه‌سازی از تشکیل تیم‌های ملی «ب» حمایت خواهیم کرد. پنجمین نشست ستاد بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۲۲ هانگژو دیروز (سه‌شنبه) با حضور اعضای ستاد به‌صورت حضوری و وبیناری برگزار شد. در این نشست، «محمود خسروی‌وفا»، رئیس کمیته ملی پارالمپیک، ضمن تأکید مجدد بر سیاست کیفی‌گرایی در اعزام‌ها گفت: ورزشکارانی به بازی‌های پاراآسیایی اعزام می‌شوند که شانس رفتن روی سکو و کسب مدال را داشته باشند. البته بعضی از ورزشکاران هم در مرز مدال‌آوری هستند که به اردو دعوت شده‌اند. او ادامه داد: با توجه به نتایج خوبی که ورزشکاران جوان در بازی‌های پاراآسیایی جوانان بحرین به دست آوردند، پیشنهاد می‌شود تیم‌های ملی «ب» با حضور بهترین ورزشکاران جوان تشکیل شود و برای آنها برنامه حمایتی در نظر خواهیم داشت. رئیس کمیته ملی پارالمپیک گفت: فهرست بلند بازی‌های آسیایی هانگژو در‌برگیرنده افرادی است که پیش‌بینی ما برای کسب مدال را محقق کنند. متأسفانه فهرستی که از فدراسیون‌ها به دست ما رسیده، با این تعریف و درخواست فاصله داشته و نیاز به بررسی مجدد فدراسیون‌ها دارد. خسروی‌وفا تأکید کرد: موضوع دوپینگ برای فدراسیون‌های جهانی بسیار مهم است و انتظار دارند از وضعیت سکونت و محل تمرین ورزشکاران اطلاع دقیق داشته باشند. بنابراین باید همکاری‌ لازم و مورد انتظار را با نهادهای بین‌المللی داشته باشیم؛ چرا‌که ممکن است در غیر این صورت حتی ورزشکاران طلایی ما هم دچار محرومیت شوند. «محمد تابع»، دبیر اجرائی کمیته ملی پارالمپیک نیز گفت: فدراسیون‌ها باید تمرکز لازم را بر روی راهنمای انتخاب ورزشکاران برای بازی‌های پاراآسیایی داشته باشند که این راهنما، راه انتخاب بازی‌های پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴ نیز هست و هم‌اکنون فایل این راهنما روی صفحه نخست وب‌سایت کمیته ملی پارالمپیک قرار دارد.

 

**************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات