صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۳۶۲۱۰

مقام یمنی: بدون توقف تجاوزات و رفع محاصره هیچ ابتکار صلحی وجود نخواهد داشت

پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

«مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن با مشروط خواندن توقف حملات موشکی و پهپادی به عربستان سعودی اعلام کرد: «ما توقف حملات موشکی و پهپادی به عربستان را اعلام می‌کنیم و امیدواریم که پاسخ مشابهی دریافت کنیم. اگر عربستان با این طرح موافقت نکند و بمباران را از سربگیرد، ما حق واکنش را برای خود محفوظ خواهیم دانست. ما منتظر اعلام اقدام مشابه از سوی عربستان مبنی بر توقف تمام اشکال حملات هوایی و زمینی به یمن هستیم».
این در حالی است که « محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن درباره حماقت و مخالفت سعودی‌ها با طرح المشاط هشدار داد و گفت: «اگر مخالفت کنند ما ضربات دردناکتری به آنها وارد خواهیم کرد.
سازمان ملل متحد نیز از طرح پیشنهادی نیروهای مسلح یمن مبنی بر توقف حملات علیه عربستان در ازای توقف حملات ائتلاف متجاوز سعودی به مواضع یمن، به عنوان بخشی از طرح ابتکاری صلح استقبال کرد.در بیانیه سازمان ملل آمده است که این طرح پیشنهادی می‌تواند «پیامی قدرتمند دال بر وجود اراده برای توقف جنگ» ارسال کند.
در همین زمینه گفتگویی با آقای «عبدالإله حجر» مشاور رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن ترتیب داده‌ایم.
وی در ابتدای این گفتگو اعلام کرد: «محمد عبدالسلام» سخنگوی رسمی انصارالله از ابتکاری برای راه‌حل بشردوستانه خبر داد که آغاز هر راه حل مسالمت آمیز است. مسلما بدون وجود یک راه حل بشردوستانه درباره اقداماتی که دشمن با محاصره و بستن فرودگاه صنعا به روی هواپیماهای یمنی و مردم یمن و همچنین توقیف کشتی‌ها انجام می‌دهد هیچ‌گونه راه حل مسالمت‌آمیزی وجود نخواهد داشت. همه اینها (تجاوزات و محاصره) در چارچوب اقداماتی است که مبتنی بر قطعنامه‌های شورای امنیت و سازمان ملل متحد نیست و هیچ توجیهی ندارد.
این مسئول یمنی افزود، بنابراین نمی‌توان راه حل بشردوستانه را به راه حل مسالمت آمیز و سیاسی یا راه حل نظامی و سیاسی مرتبط کرد. در ابتدا باید این اقدامات ظالمانه و ناعادلانه متوقف شود؛ اقداماتی که اساساً مغایر با منشور سازمان ملل متحد بوده و همچنین با قوانین بشردوستانه بین المللی که ائتلاف متجاوز سعودی -آمریکایی -اماراتی به آن دهن‌کجی می‌کند منافات دارد.
مشاور رئیس شورای عالی سیاسی انصارالله یمن ادامه داد: من معتقدم که سازمان ملل متحد همان شورای امنیت و شورای امنیت همان امنیت ایالات متحده آمریکا و انگلیس و کشورهایی است که مستقیماً در تجاوز به یمن مشارکت دارند. بنابراین صحبت درباره هرگونه راهکار سیاسی و راه حل مسالمت آمیز و بشردوستانه از جانب آنها شامل تداوم منافعشان در فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات است و در طول این هفت سال شاهد آن بوده‌ایم.
عبدالاله حجر تاکید کرد: آنها درباره صلح صحبت می‌کنند درحالی که فرستاده (سازمان ملل) نماینده دبیرکل این سازمان است و دبیرکل سازمان ملل نماینده شورای امنیت و شورای امنیت نماینده آمریکاست. بنابراین نمی‌توان از فرستاده سازمان ملل انتظار داشت درباره چیزی صحبت ‌کند که ما درباره آن صحبت می‌کنیم؛ چراکه راه و روش و منبع مالی او و طرفی که وی را منصوب کرده، دبیرکل سازمان ملل است که همان (نماینده) شورای امنیت بوده و شورای امنیت نیز همان ایالات متحده آمریکاست.
وی افزود، ابتکارهای ما از سال اول آغاز تجاوزات علیه یمن در سال 2015 ارائه شد؛ زمانی که «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله گفت «دست من برای صلح دراز است پس آنها هم برای صلح متمایل شوند». ما این ابتکار را ادامه می‌دهیم و این اولین دلیلی است که نشان می‌دهد ما از خودمان دفاع می‌کنیم و متجاوز نیستیم. ما مورد تجاوز قرار گرفتیم و 40 روز بعد از آغاز جنگ شروع به پاسخگویی برای دفاع از خود کردیم.
این مقام انصارالله تصریح کرد: این همچنین بزرگترین دلیلی است که نشان می‌دهد همه ما به طور کامل نگران وضعیت انسانی و ریخته شدن خون (بی‌گناهان) هستیم و به آنچه اصطلاحاً قوانین بین المللی بشردوستانه نامیده می‌شود متعهدیم. ما همچنین به چیزی فراتر از آن تعهد داریم و آن رعایت قوانین خداوند متعال است؛ اما طرف مقابل ما نه به منشور سازمان ملل متحد و نه قوانین آسمانی و اسلام هیچ توجهی ندارد.
عبدالاله حجر در ادامه اظهار داشت: شاید شرایط بین المللی برای جلب توجه به چنین ابتکاری مفید باشد به ویژه اینکه تمایل عمومی در کشورهای اروپایی و حتی در داخل آمریکا برای توقف جنگ یمن و نیز نشانه‌هایی از اعتمادسازی برای هر گونه راه حل مسالمت آمیز در آینده وجود دارد. به اعتقاد من حتی 5 کشور و 10 کشور عضو شورای امنیت تمایل دارند که این جنگ را متوقف کنند؛ زیرا آبروی جامعه جهانی را مخدوش کرده و بزرگترین فاجعه جهانی را در این مدت زمانی رقم زده است.
وی گفت: ابتکارها در این زمینه همواره زمانی مطرح شد که ما در موضع قدرت بودیم و زمانی که در موضع ضعف بودیم هیچ ابتکاری به وجود نیامد. اکنون اوضاع برعکس شده و کسانی که در موضع ضعف و التماس قرار گرفته و به شورای امنیت التماس می‌کنند کشورهای متجاوز همچون عربستان و امارات هستند. بزرگترین گواه در این زمینه سفر آنها به آمریکا و همچنین سفر رئیس رژیم صهیونیستی و نخست وزیر این رژیم به امارات و بحرین و ارتباط مستمر میان عربستان سعودی و اسرائیل و نمایندگان آنها در شورای امنیت است که فریاد می‌زنند «حملات حوثی‌ها علیه عربستان و خانواده‌های غیرنظامی را متوقف کنید».
این مقام یمنی ادامه داد: ما هرگز به خانواده‌های غیرنظامی ضربه نمی‌زنیم. این در حالی است که ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی در نتیجه حملات هوایی و موشکی و توپخانه‌ای ائتلاف متجاوز به شهادت رسیده‌اند. همچنین در نتیجه محاصره خفقان‌آور، صدها هزار نفر بلکه میلیون‌ها نفر به دلیل عدم وجود دارو و شرایط نامساعد بیمارستان‌ها و همچنین محاصره هوایی که امکان انتقال بیماران برای درمان به خارج از کشور را نمی‌دهد، در معرض مرگ هستند.
وی در پایان تاکید کرد: حملاتی که ما هر از چندگاهی انجام می‌دهیم در قالب پیام‌هایی است تا دشمن بفهمد که ما از خودمان دفاع می‌کنیم و اگر به اشتباهاتشان ادامه دهند،به  آنها ضربه خواهیم زد. ما در وهله نخست از خودمان دفاع می‌کنیم و به ملت یمن امیدواری می‌دهیم که این تجاوزات پایان خواهد یافت؛ چرا که دشمن فقط زبان زور را می‌فهمد. بنابراین اگر ما تسلیم شویم و سکوت کنیم سرنوشت ما بدتر از چیزی خواهد بود که برای برخی دیگر از کشورهای عربی و اسلامی رخ داده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات