صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۳۶۱۳۶

یادداشت روزنامه‌های 27 بهمن

روزنامه کیهان **

 ظرفیت اعجاب‌آمیز یک ملت / سعدالله زارعی

ظرفیت «ملت ایران» مهم‌ترین عامل پیروزی انقلاب اسلامی و مهم‌ترین عامل بقای انقلاب و نظام اسلامی و مهم‌ترین عامل پیش‌برنده اهداف نظام اسلامی و نیز مهم‌ترین عامل شکست 43 سال توطئه‌های پیاپی دشمنان اسلام و ایران بوده است. این یک ظرفیت ممتاز و بی‌بدیل است. بدون شک در طول چند قرن گذشته، جهان ملتی با این حد از ظرفیت را ندیده است. این ملت خودش یک «امت» است، امت راهنما «وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّهًٌْ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» (آل‌عمران/104) بر همین اساس حضرت امام خمینی که هیچ‌گاه اهل مبالغه نبودند، در وصیت‌نامه سیاسی الهی خویش در تعظیم این ملت فرموده‌اند: «من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران و توده‌های میلیونی آن در عصر حاضر از ملت حجاز در عهد رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسن‌بن‌علی صلوات‌الله‌وسلامه‌علیهما بهتر می‌باشند.» (صحیفه امام، ج 21: ص410) و این در حالی است که مسلمانان زمان رسول خدا در نشر اسلام و حفظ حکومت پیامبر از هیچ کمکی فروگذار نکرده‌اند. در خصوص موضوع ظرفیت ملت بزرگ ایران، نکاتی مهم وجود دارد:

1- در اواسط دوره نهضت و زمان حضور حضرت امام خمینی(قدس سره)

در نجف، گفت‌وگویی میان یکی از مراجع معظم تقلید که شخصیت برجسته‌ای هم بوده و حضرت امام درمی‌گیرد. آن مرجع گرانقدر به حضرت امام می‌گوید شما چه اصراری به مبارزه با شاه و برپا کردن انقلاب در ایران دارید، در همین عراق بعثی‌ها بیش از شاه به مسلمانان ظلم می‌کنند. شما این جا را مرکز انقلاب قرار دهید. حضرت امام خمینی در پاسخ فرموده بودند بذر انقلاب در اینجا به بار نمی‌نشیند. این بذر در ایران به بار می‌نشیند و جواب می‌دهد.

بعدها در عراق اتفاقات زیادی افتاد و در مواردی مردم آن از حیث به صحنه آمدن هم کم نگذاشتند و حتی چند برابر تعداد شهدای ایران نثار کردند تا جایی که گفته شده در «انتفاضه شعبانیه» - سال 1369 - نزدیک به یک میلیون نفر شهید دادند اما با این وجود بذر انقلاب در عراق به بار ننشست. علت چه بود؟ علت «عدم تداوم» بود. این تفاوت ملت ایران و ملت عراق و تفاوت ملت ایران با سایر ملل است. مردم در عراق شجاعانه به صحنه آمده و صدها هزار شهید دادند، هدف‌گذاری‌شان هم حکومت دینی بود اما آنچه در صحنه انقلاب نیاز است، بیش از حضور آنی، پایمردی و «حضور مستمر» و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، «دنبال‌گیری» است، ایرانی‌ها این دنبال‌گیری را داشتند و عراقی‌ها و دیگران نداشتند و لذا در ایران انقلاب به ثمر رسید و ادامه پیدا کرد ولی در جاهای دیگر این اتفاق نیفتاد.

2- یک ویژگی دیگر ملت ایران، «استقامت» و «نشکستن» است. در انقلاب صحنه‌های خاصی پیش می‌آید که همه تاب تحمل آن را ندارند. در این میان تنها ملتی‌ راه را ادامه می‌دهد که استقامت داشته باشد. این یک ویژگی خواستنی است که مسلمانان لااقل ده بار در روز و در خالصانه‌ترین لحظه‌ها از خداوند طلب می‌کنند و به عبارت دیگر، خداوند متعال مؤمنین را وادار به خواستن آن فرموده است - اهدنا الصراط المستقیم - صراط مستقیم در واقع صراط استقامت است و این صراط استقامت به نعم الهی منتهی می‌گردد؛ صراط الذین انعمت علیهم.

استقامت یکی از ویژگی‌های برجسته و شاید برجسته‌ترین ویژگی ملت ایران است. بدون تردید زیباترین جلوه ملت ایران در دنیا همین جلوه است. یکی از مسئولین کشور از قول یک مقام ارشد اروپایی نقل می‌کند که «اگر فشار حداکثری آمریکا علیه ما به کار گرفته می‌شد، شش ماه بیشتر دوام نمی‌آوردیم». در واقع آنچه ایرانی‌‌ها دارند و آن ملت اروپایی ندارد، همین استقامت در مقابل سختی‌هاست و این ویژگی‌ نه‌تنها فشارها را بی‌اثر می‌کند بلکه از آن فرصت‌ها می‌سازد. همین چند روز پیش، یک نماینده مجلس سنای آمریکا گفت: «ادامه سیاست ترامپ ضدایران، دیوانگی است. این تحریم‌ها به نحو خجالت‌آوری بی‌اثر بوده‌اند». صحنه تحولات جهان هم صحنه استقامت‌هاست. آن دولت و ملتی برنده است که استقامت دارد. همین الان در صحنه بین‌المللی یک منازعه وجود دارد؛ یک طرف آن «فدراسیون روسیه» است و طرف دیگر آن یک اتحادیه اروپایی با حضور

27 کشور به‌علاوه آمریکا. در یک طرف ماجرا روسیه استقامت نشان داده است. نتیجه آن چیست؟ دو روز پیش «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو از لاورف وزیر امور خارجه روسیه خواست مجموعه‌ای از نشست‌ها در قالب شورای روسیه - ناتو برگزار کند و سه کشور فرانسه، آلمان و لهستان - موسوم به تروئیکای وایمار- روز چهارشنبه گذشته با صدور بیانیه مشترک خواهان «گفت‌وگوی اصولی» با روسیه شدند. این نتیجه استقامت یک کشور در مقابل جبهه‌ای از دشمنان است.

ملت ایران در این میان گوی سبقت را از هر ملت دیگر ربوده و این تصویر بین‌المللی این ملت است.

3- ملت ایران در اوج تحریم‌های بین‌المللی، «انقلاب علمی» را محقق کرده است. ایران در رتبه چهارم تا شانزدهم - در حوزه‌های مختلف علمی - قرار دارد. به دست آوردن این رتبه برای ملتی که قرن‌ها از ورود به این حوزه منع شده بود، اهمیت ویژه‌ای دارد. ایران پیش از انقلاب از نظر علوم پزشکی و بهداشت و درمان، از بسیاری از کشورهای منطقه عقب‌تر بود. در سال 1357 تعداد پزشکان ایران 14 هزار نفر بود که نیمی از آنان پزشکان پاکستانی، بنگلادشی، فیلیپینی و هندی بودند. در آن زمان به ازاء هر 10 هزار ایرانی، 4 پزشک وجود داشت. این عدد در سال 1395 برای هر ده هزار ایرانی، 15 پزشک وجود داشته است. این به آن معناست که هم‌اینک 127500 پزشک عمومی و متخصص ایرانی وجود دارند. این را با عدد 7000 نفر مقایسه کنید؛ بله بیش از 18 برابر! براساس آمار سال 1355 بانک جهانی، در آن سال، بی‌سوادی مطلق در ایران 52 درصد بوده که در این میان سهم روستائیان 70 درصد و سهم زنان 65 درصد بوده است. در سال 1395، میزان باسوادان در کشور به 88 درصد رسیده و در این میان سهم زنان 84 درصد و سهم روستائیان 77 درصد شده است.

پیش از انقلاب اسلامی - در سال 57-50 شرکت تجهیزات پزشکی، فقط 3 درصد نیاز دارویی کشور را تأمین می‌کرده‌اند در این میان 70 درصد داروی کشور مستقیماً از خارج وارد می‌شده و حدود 27 درصد دیگر در کشور مونتاژ می‌شد و به جرأت و با قاطعیت می‌توان گفت در سال 57 و تا سالیانی پس از انقلاب اسلامی، تولید واقعی دارو در کشور وجود نداشته است. هم‌اینک فقط 3 درصد داروهای کشور وارداتی‌اند و کمتر از 25 درصد در تولید به مواد اولیه خارجی وابسته هستند. این یک انقلاب علمی واقعی است.

ملت ایران در اوج تحریم‌های اقتصادی، انقلاب در تکنولوژی نظامی و جنگ‌افزار پدید آورد. ایران امروز بدون شک یک قدرت نظامی مستقل معتبر در عرصه بین‌المللی است. بعضی با جمع‌بندی توان تسلیحاتی، تعداد نیروی نظامی و سطح آموزش نیروهای نظامی، ایران را در ردیف پنجم و بعضی در ردیف نهم جهان قرار داده‌اند. ایران همین الان به کشورهایی صادرات تسلیحات دارد و از نظر تکنیک و تاکتیک نظامی صاحب سبک و به عبارتی صاحب «مکتب نظامی» است و می‌توان گفت بدون تردید ایران قدرت اول نظامی جهان اسلام و قدرت اول نظامی در منطقه‌ای به پهنای غرب آسیا و قاره آفریقاست. این در حالی است که هزینه نظامی ایران از 9 کشور در غرب آسیا کمتر است حتی از امارات متحده عربی! در واقع قدرت نظامی ایران، خودبنیاد، مبتکر و مردم‌پایه است. به همین جهت سال‌هاست ایران از نظر قرار گرفتن در معرض تهاجم جنگی خارجی به مرتبه صیانت مطلق رسیده است.

4- برخلاف آنچه برخی تصور و تبلیغ می‌کنند و علیرغم مشکلات موجود، ایران از نظر بنیه اقتصادی در مرتبه برجسته‌ای قرار دارد، رتبه فعلی اقتصادی ایران 24 است (پیش از روی کار آمدن روحانی و شدت یافتن تحریم‌ها، رتبه اقتصادی ایران 18 بود) این رتبه از رتبه ترکیه و عربستان و بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی و بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین بالاتر است. رتبه اقتصادی ایران، پیش از انقلاب اسلامی و در فاصله سال‌های 1347 تا 1357 بین 35 تا 25 بوده و این رتبه در حد فاصل 1390 تا 1400 بین 18 تا 24 بوده است. یعنی این جهش اقتصادی در همین دوره «تحریم‌های سخت» روی داده و توجه به آمارهای مستند پیش از انقلاب اسلامی این حقیقت را آشکارتر می‌نماید. براساس آمارهای رسمی مؤسسات معتبر بین‌المللی، یک میلیون و هفتاد هزار نفر از جمعیت 33/7 میلیون نفری ایران در سال 1355 در «خانه‌های کپری» زندگی می‌کرده‌اند و یک میلیون و نهصد هزار خانوار از شش میلیون و 700 هزار خانوار ایرانی در خانه‌هایی تنها با یک اتاق زندگی می‌کرده‌اند. 78 درصد مناطق روستایی و ده درصد مناطق شهری ایران در سال 1355 فاقد آب لوله‌کشی بوده‌اند و در همین سال 86 درصد روستاهای ایران برق نداشته‌اند. در سال 56 حجم صادرات نفت ایران 6 میلیون بشکه و سهم صادرات غیرنفتی ایران فقط دو درصد بوده است. در دهه اخیر میزان صادرات نفت ایران عمدتاً بین دو تا سه میلیون بشکه بوده و در سال اخیر حجم صادرات غیرنفتی ایران به بیش از 60 درصد بالغ گردیده است. این در واقع یک انقلاب اقتصادی است که در زیر بمباران‌های خبری مخالفان انقلاب مدفون گردیده است. با این حال تردیدی وجود ندارد که مردم ایران به‌دلیل پاره‌ای ناکارآمدی‌ها و فشارهای خارجی، در شرایط مناسبی زندگی نمی‌کنند و بدون شک مشکل معیشت دغدغه‌ای عمومی برای مردم است که باید با قدرت داخلی برطرف گردد.

***************************************

روزنامه خراسان**

علی(ع) «جان پیامبر» است و «امیرمومنان»/کورش شجاعی

و خداوند مولودی را در خانه کعبه به عالم هستی هدیه کرد تا او در نوجوانی و آن گاه که حضرت ختمی مرتبت به رسالت رسید اولین گرونده و ایمان آورنده به دین خاتم باشد، حضرت علی اعلی جلّ جلاله او را «علی» نامبردار فرمود تا نام و یادش تجلی نام و یاد حق تعالی باشد. زاده فاطمه بنت اسد و ابوطالب «دم» ی را به شرک و کفر به «بازدم» نرساند.

وجود پربرکتش در دامن بهترین خلق خدا پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی بالید و نفس به نفس حضرتش معطر کرد و هر آن ایمان در دل مصفا و سُویدای وجودش بیشتر رسوخ می کرد، قلبش به قلب رسول می تپید و جانش به جان حبیب خدا بسته بود، شاگرد و «مُرید» واقعی و تام و تمام عیار نبی اکرم بود گام در جای گام رسول اعظم می گذاشت و قدمی بر حضرتش سبقت نگرفت و با این که «امیرکلام» بود هیچ گاه حتی در گفتار از «مهبط وحی» آن «سید رُسُل» و سالار انبیا پیشی نگرفت.

آن قدر در ایمان و وفاداری راسخ بود که حضرت خاتم نسبت علی(ع) را با خودش همانند نسبت هارون به موسی دانست الا این که بعد از وجود اقدس پیامبر اعظم، رسولی نخواهد آمد.

پیامبر عظیم الشأن، علی(ع) را در شهر علم نبوی خویش معرفی فرمود.

مولود کعبه به گاه هر خطری جانفدای حبیب خدا بود چه در «لیلۀ المبیت» چه در «اُحد» و آن جا که در اوج خطر همه فرار را برقرار ترجیح دادند اما علی(ع) در اوج ایمان و فتوت و وفاداری با تمام وجود از جان پیامبر محافظت کرد و سروش آسمانی لافتی الا علی لاسیف الا ذوالفقار در فضای عرش طنین افکن شد.

قدر و منزلت علی(ع) در پیشگاه حبیب خدا نه فقط در حدیث «دار» و «منزلت» و ... بلکه آن جا که در غزوه خندق، ضربت علی(ع) را افضل از عبادت جن و انس تا روز قیامت دانست از منزلت و جایگاه بی نظیر و بی بدیل پرورده دامن رسول و وصی بر حق ایشان نزد خدا و رسول حکایت می کند.

چه گرانمایه وجودی است وجود علی مرتضی که خداوند حکیم، «امیرمومنان»اش لقب داد و تنها او اجازه یافت در خانه کعبه بر فراز شانه رسول درآید و بت ها را به زیراندازد، همان فاتح خیبر و به زمین زننده قدر قدرت های کافر، او که وجودش سرشار از ایمان و اخلاص و زهد و «ورع»، علم و سخاوت و تجسم عدالت بود.

آن بی همانند مجاهد فی سبیل ا... با آن قدرت خدایی و صولت حیدری در میدان مبارزه با خصم چه رحیم و نازک دل بود در کنار خانواده شهیدان و ایتام و با این همه مهرورزی و ایثار و جان فدایی، باز رو به آتش تنور می کرد و اشک می ریخت و بر خود نهیب می زد که ای علی ...!

خدایا امیرمومنان را چنان مقام و جایگاهی بخشیدی که در شب معراج رسول ختمی مرتبت با «صوت علی» با حبیبت سخن گفتی و دلیل آن را چنین فرمودی که ای حبیبم بر دل تو نظر انداختم و دیدم از علی عزیزتر در قلب تو کسی نیست پس با صوت او با تو سخن کردم.

خدایا  علی(ع) را چه جایگاهی است که حضرت مصطفی آن اشرف انبیا فرمود: علی را جز خدا و من کسی نشناخت.

همان علی(ع) که تنها «کُفو» منصوره دو عالم صدیقه طاهره فاطمه زهرا آن پاره تن رسول خدا بود.

همان که به فرموده پیامبر(ص) ذکر نام و یادش عبادت است و شیعیانش فائز و رستگار.

همان علی(ع) که ملائک از جلسه ذکر مناقبش عطر خاص به سوی عرش می برند.

همان علی(ع) که در رکوع نماز، انگشتری به سائل می بخشد و افطار سه روز پی در پی روزه نذری خود و خانواده اش را به صریح قرآن به یتیم و مسکین و امیر می بخشد و با آب افطار می کنند.

و همان علی(ع) که به تصریح قرآن کریم در آیه مباهله، جان پیامبر است.

همان علی(ع) که ساقی کوثر و قسیم نار و جنت و مِهر و مودت و ولایتش،مُهر و امضا و مصدق ایمان و بهشت و رضوان الهی است.

خدایا ما را قدرشناس و قدردان امیرمومنان علی بن ابی طالب و در زمره موالیان و محبان و شیعیان حضرتش قرار بده.

همان علی(ع) که پیامبر اعظم، او را در کنار خود پدر امت خواند و امامت و ولایتش را به فرمان خدا در غدیرخم ابلاغ کرد تا دین خدا به اکمال رسد و رسالت کامل شود همان علی(ع) که با تمام این درجات و مقامات و منزلت خدادادی یک دنیا «مظلومیت» را بر دوش کشید آن چنان که حتی مزار مطهرش تا صدسال مخفی ماند.

خداوند عالمیان را به عدد قطرات باران شاکریم که جان و دل و قلم و بیانمان را به یاد و محبت و مودت علی(ع) و اولاد علی(ع) مزین فرمود.

***************************************

روزنامه وطن امروز**

باید در جهاد تبیین مراقب نفوذی‌ها باشیم/دکتر علیرضا سلیمی*

 رهبر معظم انقلاب خیلی وقت است بر موضوع تبیین تأکید کرده‌اند. ما در جهاد تبیین کوتاهی‌هایی کرده‌ایم؛ هیچ‌کس منکر مشکلات نیست اما واقعیت آن است که حتی برخی مسؤولان در جایگاه اپوزیسیون قرار گرفته و به جای آنکه حلال مشکلات باشند، فقط مشکلات را بیان می‌کنند اما باید تبیین را از تریبون‌هایی که مؤثر و کارآمد است، شروع کرده و برای رفع مشکلات از آنجا اقدام کنیم.

برخی مسؤولان که تریبون دارند باید پاسخ دهند از این تریبون چه راهکار و پیشنهاداتی برای رفع مشکلات ارائه کرده‌اند و اقدامات‌شان چه بوده و درباره نتایج عملکردشان توضیح دهند.

تفاوت این طرف میز و آن طرف میز از سوی برخی مسؤولان و مدیران درک نشده است؛ نظام جمهوری اسلامی بسیار مقتدر است و بعد از انقلاب اسلامی اقدامات بسیار خوبی در کشورمان شده است.

همان‌هایی که روزگاری در به وجود آمدن مشکلات فعلی نقش جدی داشته‌اند، انتقاد می‌کنند، در حالی که باید پاسخگو باشند و حتی برخی افراد با اسامی مختلف بیانیه‌های متعددی را صادر می‌کنند. اگر جهاد تبیین وجود داشت، آنها نمی‌توانستند اینگونه به میدان بیایند که با کمال وقاحت پاسخگوی عملکردشان نباشند. این در حالی است که 32 سال مستقیما دولت در اختیار میرحسین موسوی، هاشمی، خاتمی و روحانی بوده و به جای آنکه پاسخگو باشند که چرا بلایای مختلف را سر مردم آورده‌اند، هم‌اکنون در جایگاه طلبکار نشسته‌اند که باید با جهاد تبیین پاسخ آنها را بدهیم.

برخی رسانه‌های خارجی با سوءاستفاده از عدم تبیین موضوعات در داخل کشورمان، سعی می‌کنند بحران‌سازی کنند ولی اگر دستاوردهای نظام را در این 43 سال بیان کنیم و دفاع جانانه مردم از این انقلاب را به رخ جهانیان بکشیم، خیلی از موضوعات روشن خواهد شد.

برخی کشورهای مستعمره و وابسته همواره نگاه به ارباب‌شان دارند اما جمهوری اسلامی با استقلال مثال‌زدنی‌اش الگوی دیگران است و غربی‌ها نمی‌توانند این استقلال را زیر سوال ببرند.

آقایان رئیسی و مکرون هر دو در مسکو به دیدار پوتین رفتند و از آنها استقبال کردند اما عده‌‌ای میز مذاکره را وجب کرده و ارتفاع آن را بررسی کردند و به دنبال انتقاد بودند و این سفرها را با یکدیگر مقایسه می‌کردند.

آزادی در کشورمان قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست و همگان آزادانه در حال نقد یکدیگرند و حتی سیاسیون و عملکردهای آنها را هم مورد انتقاد قرار می‌دهند.

مقام معظم رهبری بارها فرمودند همچنان در حال حرکت به سمت اسلامی شدن هستیم و کسی هم ادعا نکرده همه چیز در کشورمان اسلامی است ولی آیا می‌توانیم منکر دستاوردهای جمهوری اسلامی شویم؟ هیچ‌کس نمی‌تواند منکر جمهوریت نظام شود، چرا که روزگاری مردم به خاتمی رأی دادند و روزگاری به هاشمی، احمدی‌نژاد، روحانی و رئیسی.

در همه دوره‌های مجلس طیف‌های مختلفی از نمایندگان حضور داشته‌اند و حتی در بین کاندیداهای ریاست‌جمهوری هم طیف‌های مختلفی وجود داشته‌اند و سران برخی گروه‌های سیاسی هم از برخی کاندیداها حمایت کردند اما مردم از کاندیدای دیگر حمایت کردند ولی هیچ کسی نمی‌تواند کیفیت آرا را زیر سوال ببرد. ضمن اینکه واقعیت آن است که در همه بخش‌های کشور همه چیز درست نیست.

ما در حوزه فولاد، سیمان، برق، گاز، لوازم خانگی و... پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم. پیش از انقلاب سالی یک میلیون تن فولاد تولید می‌کردیم که هم‌اکنون به بالای 30 میلیون تن رسیده و هدف‌گذاری بسیار بیشتر است.

میزان تولیدات پتروشیمی در قبل از انقلاب کمی بیش از یک میلیون تن بود اما هم اکنون به بالای 60 میلیون تن رسیده‌ایم و حتی هدف‌گذاری‌ها برای 90 میلیون تن و ارقامی نزدیک 120 تا 130 میلیون تن است که بسیار معنادار است. برای احداث زیرساخت‌های متعدد مترو، جاده‌ها و احداث سد کارهای زیادی شده است البته این به معنای آن نیست که نمی‌توانستیم بهتر از اینها کار کنیم.

متأسفانه در جهاد تبیین کوتاهی کرده‌ایم و وقتی هم خلأ وجود داشته باشد، دشمن تهاجم می‌کند؛ مقام معظم رهبری فرموده‌اند به جای آنکه دفاع کنیم، باید حمله می‌کردیم، هر چند ما دفاع خوبی هم نکرده‌ایم و اسیر شدیم و گاهی اوقات در زمین دشمن توپ زدیم و رسانه‌‌ها هم مسؤولان را احاطه کرده و سربازگیری کردند. این در حالی است که مقام معظم رهبری فرمودند مراقب باشید دشمن در لایه سیاست‌گذاران نقش‌آفرینی نکند.

وقتی جنگ، جنگ ترکیبی است، تهاجم هم ترکیبی است. ما باید در حوزه سیاسی بیشتر کار کنیم، ضمن اینکه در حوزه اقتصاد و رسانه‌ هم باید اقدامات اساسی انجام دهیم و برای موضوعات امنیتی هم کارهای بزرگی انجام دهیم. این در حالی است که اخیرا ۲ هک در سازمان صداوسیما رخ داد که نباید آن را انکار کرد. همچنین در بازار مشهد هم یک اقدام نفوذی و خرابکارانه رخ داد و باید مشخص شود چرا نفوذ در کشورمان را خیلی جدی نگرفته‌ایم و اصلا چه کسی این نفوذی‌ها را راه داده است.

* عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی

***************************************

روزنامه ایران**

فرصت همجواری با سه کشور برای آذربایجان غربی/محمدصادق معتمدیان/استاندار آذربایجان غربی

آذربایجان غربی به عنوان استانی ویژه در معادلات ملی و بین‌المللی با رویکردی مبتنی بر شتاب‌بخشی به روندهای توسعه مدارانه، بسط و گسترش عدالت، استفاده از ظرفیت‌های مرزی در تعاملات اقتصادی و فرهنگی، شکوفا سازی ظرفیت‌های کشاورزی و خدمت جهادی به مردم، سیاست‌های دولت مردمی را پیگیری می‌کند. وجب به وجب این سرزمین که به یمن جانفشانی شهدا و ایثارگران از امنیتی پایدار برخوردار است سرشار از موهبت‌های خدادادی است و رویکرد ویژه در این دولت بهره‌گیری از توان منحصربفرد انسانی و شکوفاسازی ظرفیت‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی است. این دیار عالمان شهیر و شهیدان شاخصی چون باکری‌ها بیش از اینها لیاقت پیشرفت و توسعه دارد. مشارکت همه بخش‌ها از جمله بخش دولتی، خصوصی و نیروهای مسلح که نقشی سترگ در پیشبرد اهداف عالی نظام دارند ملموس است و می‌طلبد این هم‌افزایی با استفاده از همه امکانات تداوم یابد.

با توجه به پیش‌بینی رشد 3/7 درصدی برای آذربایجان غربی در سال آینده این مهم نیازمند مشارکت همگانی است. دستیابی به این مهم از طریق نقش و ظرفیت رسانه‌ها برای معرفی درست استان به عنوان استانی امن با قابلیت‌های فراوان، تقویت انسجام و همدلی و توجه به سند آمایش سرزمینی به عنوان نقشه راه سرمایه‌گذاری و توسعه همه جانبه بیش از پیش اهمیت دارد.امروز تلاش جهادی، انقلابی و شبانه روزی برای خدمت به مردم، حضور درمیدان و بررسی مسائل و مشکلات، توجه به صرفه‌جویی و رایزنی فشرده برای جذب اعتبارات ملی و تقویت نظارت‌ها در استانی با قابلیت‌های آذربایجان غربی یک اصل اساسی است. به همه مدیران تأکید شده تا در تحقق منویات مقام معظم رهبری و اهداف عالی دولت از همه قابلیت‌ها بهره‌گیری کنند. ظرفیت‌های آذربایجان غربی و فضای همدلی و امیدی که در استان شکل گرفته باید به درستی از طریق هنرمندی رسانه‌ها در ابعاد ملی و بین‌المللی معرفی شود. همجواری این استان با سه کشور و بهره‌مندی از پایانه‌های مرزی و وجود سه فرودگاه و خطوط ریلی این مهم را بیش از پیش جلوه‌گر ساخته و آذربایجان غربی می‌تواند به ‌هاب اقتصادی بدل شود. اقتصادی کردن زیرساخت‌های حمل و نقل اعم از ریلی و هوایی از اولویت‌های مدیریت استان در این دوره خواهد بود که نقش مؤثری در جهش رشد اقتصادی آذربایجان غربی به دنبال خواهد داشت.

استفاده بهینه از ظرفیت‌های مرزی این استان علاوه بر اینکه شکوفایی استان را در پی دارد موجب می‌شود تا نیازهای ملی نیز میسر گردد. برنامه‌ریزی‌هایی برای بهره‌مندی از ظرفیت معادن در راستای توسعه و پیشرفت آذربایجان غربی شکل گرفته چرا که متأسفانه سهم اشتغال معادن در استان کمتر از یک درصد است و نقش این بخش در اقتصاد استان بسیار پایین است که باید این روند تقویت شود.

پایین بودن سهم معادن در اشتغال استان نیازمند برنامه‌ریزی برای اکتشاف پهنه‌های معدنی، استفاده از ظرفیت‌های اکتشافی، استفاده از ظرفیت دولت برای سرمایه‌گذاری در اکتشاف معادن و توجه به موضوع فرآوری در کنار بهره‌برداری از مواد معدنی است. با توجه به تنوع دینی، قومی و مذهبی در این استان و نقش مهم آن در همگرایی منطقه‌ای همه بخش‌های مدیریتی استان از جمله نمایندگی محترم ولی فقیه، نمایندگان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری بر استفاده از این ظرفیت‌ها برای توسعه استان تأکید دارند. به جد ایمان داریم که همه اهداف پیش‌بینی شده از مسیر همدلی و انسجام محقق می‌شود و بنا داریم تا بخش‌هایی که در استان کمتر توسعه یافته یا دچار محرومیت هستند در اولویت نخست سیاست‌های تدارک دیده شده برای توسعه باشند. مصمم هستیم نسبت به ارتقای جایگاه استان از طریق تمام ظرفیت‌ها همانند جذب سرمایه‌گذار، روان‌سازی صادرات و فعال‌سازی دیپلماسی منطقه‌ای، استفاده از ظرفیت سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها در معرفی توانمندی‌های استان، دعوت از سفرای کشورهای مختلف برای حضور در استان، بهره‌مندی از ظرفیت دانشگاه‌ها در توسعه روابط خارجی و شکوفاسازی ظرفیت‌های بی نظیر بخش کشاورزی اقدام کنیم و اعتقاد راسخ داریم این قابلیت‌ها می‌تواند سهم مهمی در توسعه این سرزمین داشته باشد. با توجه به حجم مبادلات تجاری ایران با کشورهایی چون عراق و ترکیه و آذربایجان این استان به جهت مرز مشترک با این سه کشور می‌تواند در دستیابی به افق‌های مدنظر بیش از این نقش‌آفرینی کند. برای اینکه ظرفیت پایانه‌ها و بازارچه‌های مرزی استان بیش از اینها مورد توجه قرار گیرد توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در دستور کار قرار دارد. حمل و نقل جاده‌ای و ریلی در این استان باید اقتصادی شود.

یکی از استراتژیک‌ترین استان‌های ایران امروز سودای توسعه‌ای همه‌جانبه و عدالت محور دارد و در این مسیر اهتمام جهادی و انقلابی مدیران و همراهی مردم را به کار گرفته‌ایم تا با رفع محرومیت‌های گذشته در این دیار کهن و استوار در قبال شهدا و مردم شریف آن ادای دین کنیم.

***************************************

 روزنامه شرق **

‌بازی هوشمندانه پوتین در بحران اوکراین/جاوید قربان‌اوغلی

1- روسیه با استقرار بیش از صد هزار نفر از نیروی نظامی پشت مرزهای اوکراین، غرب را به شایعه‌پراکنی درباره «حمله قریب‌الوقوع» و اشغال اوکراین متهم کرده و می‌گوید قصدی برای حمله به این کشور نداشته و فقط در صدد کاهش دغدغه‌های امنیتی خود است. پیوستن اوکراین به پیمان ناتو خط قرمز روسیه در مناقشه با غرب به رهبری آمریکاست و بعید به نظر می‌رسد تا قبل از تعیین‌تکلیف این مهم، بحران اوکراین خاتمه یابد. پوتین برای تحقق این هدف و وادارکردن غرب به اتخاذ «تصمیم سخت» بازی هوشمندانه‌ای را با تلفیقی از قدرت نظامی و دیپلماسی آغاز کرده است. کارت‌های پوتین در مدیریت این بازی چیست؟

 

2- از نظر نظامی، پوتین به این اطمینان رسیده که بالاترین اقدام غرب در تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین افزایش تحریم‌های اقتصادی است و در هیچ شرایطی غرب به رهبری آمریکا وارد جنگ با روسیه نخواهد شد. اشغال کریمه (۲۰۱۴) و انضمام آن به روسیه، اوج ناتوانی آمریکا در مقابل روسیه بود. پوتین با نظرداشت این تجربه و آگاهی از این مسئله که آمریکا در مقایسه با هشت سال قبل با بحران‌های بیشتری روبه‌روست، با اتکا به قدرت نظامی درصدد تحمیل دیدگاه خود به غرب است. رئیس‌جمهور آمریکا چند روز قبل هرگونه «اقدام نظامی» در برابر حمله احتمالی روسیه را رد کرد. بایدن گفت گشودن آتش بین دو طرف به‌منزله جنگ جهانی است. در بعد دیپلماسی شرط‌بندی پوتین بر موضع اروپا و جداکردن صف قاره سبز از آمریکاست. اروپا در این بحران به مثابه ساندویچی میان آمریکا و روسیه است. پوتین با آگاهی و اشراف کامل به ضعف آمریکا (مسئله چین، هسته‌ای ایران و...) و همچنین شکاف فراآتلانتیکی، بازی هنرمندانه را آغاز کرده است. جنگ روانی هوشمند روسیه کاملا غرب را آچمز کرده است.

‌3- اختلافات آمریکا و اروپا بر سر اوکراین بالا گرفته و رهبران فرانسه و آلمان دو قدرت اصلی سیاسی و اقتصادی درصدد پیداکردن راهکاری برای برون‌رفت از این بحران با توجه به نگرانی‌های اتحادیه اروپا هستند. رهبران این دو کشور به‌خوبی می‌دانند که در صورت تشدید بحران، قاره سبز بازنده اصلی آن خواهد بود. در‌حال‌حاضر ۴۰ درصد انرژی (گاز) اروپا از روسیه تأمین می‌شود. اولین اثر جنگ احتمالی بسته‌شدن شیرهای گاز در زمستان سرد این قاره است. اقدامی که علاوه بر تأثیرات انسانی، وابستگی بیشتر قاره سبز به آمریکا برای تأمین انرژی را در پی خواهد داشت. نگرانی دیگر اروپا، مهاجران و پناهندگان اوکراین است که هیچ گزینه‌ای جز فرار به‌سوی این کشورها را ندارد. تجربه بحران‌های خاورمیانه، افغانستان و سیل پناهندگان به غرب در مقابل رهبران این کشورهاست. در‌حالی‌که هیچ ضرر و زیانی متوجه متحد آمریکایی این کشورها نخواهد شد. به نظر می‌رسد اروپا با آگاهی تأثیرات ویرانگر رویارویی آمریکا و روسیه در مناقشه اوکراین، ابتکار عبور از این‌ مناقشه را کلید زده است. رهبری این ابتکار را فرانسه و آلمان بر عهده گرفته‌اند و انگلیس نزدیک‌ترین متحد آمریکا در این قاره نیز با این اقدام همراهی می‌کند.

4- جنگ برای روسیه هم فاجعه‌بار است. اقتصاد روسیه در برابر بحران ناشی از جنگ در درازمدت آسیب‌پذیر است. علی‌الخصوص اینکه اصلی‌ترین واکنش غرب ‌ در مقابل لشکرکشی روسیه، افرایش تحریم‌ها خواهد بود. ضمن اینکه مهم‌ترین مزیت روسیه در وابستگی اروپا به تأمین انرژی (نوعا گاز) و پروژه عظیم نورد‌استریم ۲ در معرض مخاطره قرار خواهد گرفت که یقینا به نفع روسیه نیست.

 

بنابراین باوجود تمهیدات نظامی، پوتین سودای ورود به جنگ را در سر ندارد و ترجیح او کسب پیروزی بدون توسل به جنگ است (انصراف غرب از پیوستن اوکراین به ناتو). هر‌چند به نظر نمی‌رسد سایه شورشیان شرق اوکراین همچنان بر روابط مسکو و کی‌یف باقی خواهد ماند.

5- بهترین گزینه برون‌رفت از بحران انصراف داوطلبانه اوکراین از پیوستن به ناتوست. این کار ممکن است با درخواست تعویق عضویت‌ یا تعلیق کامل آن صورت گیرد. هر‌چند با توجه به بلند‌پروازی‌های سیری‌ناپذیر پوتین راه‌حلی موقتی و صرفا برای پرهیز از جنگ خواهد بود، سفیر اوکراین در انگلیس می‌گوید که اگر از وقوع جنگ جلوگیری شود، کی‌یف ممکن است از درخواست عضویت در ناتو صرف‌نظر کند. «وادیم پریستایکو» سفیر اوکراین در مصاحبه با رادیو بی‌بی‌سی تأکید کرده که در صورت جلوگیری از وقوع جنگ با روسیه کی‌یف ممکن است موافقت کند که به‌هیچ‌وجه به ناتو نخواهد پیوست. معاون وزیر دفاع انگلیس گفته اگر اوکراین تصمیم بگیرد از درخواست برای عضویت در ناتو انصراف دهد، لندن استقبال خواهد کرد.

6- برخی تحلیلگران کندشدن مذاکرات احیای برجام در روزهای اخیر را به سخنان چند روز قبل لاوروف در ملاقات با همتای انگلیسی خود که گفته بود راهی طولانی تا دستیابی به توافق پیش‌رو داریم، پیوند زده و بر این باورند که روسیه تمایلی به توافق وین تا قبل از پایان بحران اوکراین ندارد. استدلال این گروه بر استفاده از کارت ایران در افزایش فشار به آمریکا و تأثیرگذاری بر این کشور در مدیریت هم‌زمان چند بحران است. اگرچه نمی‌توان با قاطعیت در رد ارتباط بحران اوکراین و مذاکرات وین در نیات پوتین به گمانه‌زنی پرداخت، با این وجود با توجه به برخورداری از گزینه‌های متعدد برای فشار به غرب در بحران اوکراین، روسیه نیازی به استفاده از مذاکرات وین در پیشبرد اهدافش در اوکراین ندارد. ضمن اینکه روسیه راهبرد دو‌سویه مخالفت جدی با هسته‌ای‌شدن ایران و پرهیز (اگر نگوییم سنگ‌اندازی) از هر توافقی که گامی به جلو در رفع اختلافات ایران و آمریکا باشد را در رابطه با ایران با جدیت دنبال می‌کند.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات