صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۳۶۲۳۴

علت افزایش آمار مرگ‌های کرونایی/ زمان عبور از پیک ششم

عضو کمیته علمی کشوری کووید۱۹، در ارتباط با وضعیت بیماری کرونا در پیک ششم و آمار ابتلا و مرگ و میرها، توضیحاتی ارائه داد.
علت افزایش آمار مرگ‌های کرونایی/ زمان عبور از پیک ششم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، مجید مختاری در خصوص کاهش آمار مبتلایان کرونا و افزایش مرگ و میر بیماران گفت: معمولاً آمار مرگ و میر در کرونا مربوط به بستری‌های دو هفته قبل است به همین دلیل نمی‌توان گفت کاهش تعداد مبتلایان امروز منجر به کاهش مرگ و میرها می‌شود و باید آمار ابتلای دو هفته قبل را در نظر گرفت.

وی تاکید کرد: بسیاری از مرگ و میرهای کرونایی در اورژانس و آی سی یو بیمارستان‌ها مستقیم مربوط به کرونا نمی‌شود و عوارض دیگری همراه با آنها است که یکی از آنها می‌تواند بیماری‌های زمینه‌ای باشد، بنابراین افزایش آمار ابتلا را باید با توجه به عوامل مختلفی در نظر گرفت.

به گفته عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، در مجموع با پایین آمدن آمار ابتلا به احتمال زیاد در دو هفته آینده با سیر نزولی آمار مرگ و میر مواجه خواهیم شد.

مختاری در پاسخ به این سوال که آیا کاهش آمار مبتلایان مربوط به عدم مراجعه بیماران برای انجام تست است یا خیر، افزود: این موضوع هم می‌تواند درست باشد اما این مورد در گذشته نیز وجود داشته به همین دلیل به صورت قاطع نمی‌توان گفت که مراجعه مردم برای تست کمتر شده و به همین دلیل میزان شناسایی‌ها کم شده باشد. در مجموع نسبت به هفته‌های گذشته تعداد مبتلایان کم شده که می‌توان نتایج آن را در آینده نزدیک که منجر به کاهش مرگ و میرها می‌شود، دید.

وی در خصوص عبور از پیک ششم طی هفته‌های آینده گفت: نمی‌توان این موضوع را به راحتی عنوان کرد چرا که پیش بینی آن بسیار سخت است و عبور از پیک ششم به رفتار مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بستگی دارد اما متخصصان و ویروس شناسان معتقدند اکثریت جامعه بشری به اومیکرون مبتلا خواهند شد اما اینکه طی چند هفته آینده سیر نزولی را در این بیماری خواهیم دید یا خیر بستگی به عوامل مختلفی دارد که نمی‌تواند از هم اکنون پیش بینی کرد.

مختاری همچنین در خصوص ابتلای مجدد بیماران به اومیکرون، افزود: چندین مطالعه در این خصوص انجام شده و ممکن است در یک خانواده فردی دوباره مبتلا شود و این بیماری مخصوص جوان‌ها و همچنین مسن‌هایی است که بیماری زمینه‌ای دارند.

وی در مورد تزریق دوز سوم واکسن برای افراد مبتلا به اومیکرون گفت: اطلاعاتی که از مجامع بین‌المللی وجود دارد مبنی بر این است افرادی که به اومیکرون مبتلا می‌شوند آنتی بادی قوی نسبت به این بیماری دارند و تا سه ماه ادامه پیدا می‌کند بنابراین تا سه ماه پس از ابتلاء بهتر است دوز سوم تزریق شود و در برخی موارد دیده شده اگر فاصله تزریق را کوتاه کنیم ممکن است عوارضی ایجاد شود و در مجموع آنتی بادی و ایمنی سلولی که توسط اومیکرون در بدن ایجاد می‌شود، تا چند ماه باقی می‌ماند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات