صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۳۶۱۶۳

اخبار ویژه روزنامه‌های ۳۰ بهمن

روزنامه کیهان**

ضریب دادن به عملیات روانی دشمن در سایت اجاره‌ای
سایت حق‌العمل‌کار، شایعه‌پردازی رسانه‌ای غربی را که تکذیب شده، بهانه شبهه‌افکنی درباره همکاری‌های ایران و چین قرار داد و این همکاری‌ها را با قرارداد ترکمنچای مقایسه کرد!
«عصر ایران» در طول فعالیت‌های چند دولت، چندین‌بار رنگ عوض کرده و هر بار به شکلی کاسبی کرده و سرانجام در خدمت اشرافیت لیبرال درآمده است، چنانکه در روند مذاکرات منتهی برجام، به عنوان یکی از بوقچی‌های طیف بزک‌کار برجام عمل می‌کرد.
این سایت اخیرا نوشت: «یکی از نشریات تخصصی نفت و گاز انگلیس، در خبری مدعی شده است که ۵۰۰۰ نیروی امنیتی چینی به ایران خواهد آمد تا امنیت کارکنان چینی را که قرار است در پروژه‌های نفت و گاز ایران فعالیت کنند، حفظ کنند.
در این باره نکات زیر قابل توجه است؛ قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، به طور محرمانه امضا شده است. این محرمانگی باعث شده است هیچ‌کس به‌درستی از آنچه می‌گذرد مطلع نباشد و جای حرف و حدیث، به اندازه بی‌نهایت باز باشد.‌
مشخص نیست آنچه نشریه انگلیسی نوشته، واقعاً صحت دارد یا خیر؟ یا یک کلاغ و چهل کلاغ شده است یا خیر؟ بنابراین، نمی‌توان به صرف این که رسانه‌ای چنین خبری منتشر کرده، آن را واقعیت مطلق قلمداد کرد؛ لذا از مسئولان کشورمان مصرانه می‌خواهیم در این باره به‌طور شفاف و دور از ادبیات دوپهلو، توضیح دهند».
نویسنده در عین حال در ادامه می‌افزاید: هر چند که واقعی بودن اصل خبر هنوز محل تردید است، اما خبر چنان سنگین است که حتی اگر یک درصد هم احتمال صحت داشته باشد نمی‌توان از کنار آن با بی‌اعتنایی گذشت: اعزام ۵۰۰۰ نیروی امنیتی چینی به ایران؟!
این که گفته شده قرار است این نیروها، امنیت کارکنان چینی را تامین کنند، بسیار موهن است و امیدواریم فقط شیطنت رسانه‌ای نشریه انگلیسی باشد!
مگر نیرو‌های ایرانی قادر به تامین امنیت خارجی‌ها در کشور نیستند؟ یا مگر ایرانی‌ها موجودات خطرناکی هستند و قرار است به پیمانکاران خارجی آسیب برسانند که از آن طرف مرز‌ها نیرو‌های امنیتی بیایند و حائل بین ایرانی‌ها و کارکنان‌شان باشند؟! یا آنها ماموریت‌های دیگری دارند؟! یا قرار است در خاک ایران سلاح حمل کنند؟!
یا مگر قرارداد‌ها آنقدر ترکمنچای‌گونه است که از حالا نگران خشم مردم ایران‌اند و برای خودشان نگهبان و نیرو می‌آورند؟ راستی پول این ۵۰۰۰ نفر از کیسه کدام ملت پرداخت خواهد شد؟ اگر خبر راست باشد معلوم است که از جیب ایرانی‌ها!».
یادآور می‌شود «عصر ایران» این بار هم از سناریویی که توسط اتاق عملیات روانی دشمن پخت و پز شده و از سوی صدای آمریکا و من‌وتو دامن زده شد، ضریب و پوشش داده و حال آنکه وزارت نفت برای دومین‌بار، خبرسازی مذکور را تکذیب کرد. وزارت نفت تصریح کرده که دامن زدن به شایعه مذکور با موفقیت‌های چندماه اخیر در بسترسازی برای جذب سرمایه‌گذاری و همچنین افزایش صادرات نفت ایران مرتبط است.
سیاق نوشته عصر ایران نشان می‌دهد که نویسنده متن بی‌آنکه سند و مدرکی در دست داشته باشد، صرفا ماموریت داشته به عملیات روانی دو رسانه بدنام آمریکایی و انگلیسی-سعودی (صدای آمریکا و من‌وتو) پژواک دهد و با وجود اذعان به «ادعا» بودن کار رسانه‌های مذکور، برمبنای همان شایعه‌سازی، ارائه عملیات روانی را برعهده بگیرد. علت هم این است که ایران توانسته بی‌اعتنا به تحریم‌های آمریکا، صادرات نفت خود را به بالای 1/2 میلیون بشکه برساند و از جمله از ظرفیت‌های چین استفاده کند.
از سوی دیگر، این سایت و هم‌قطارانش همان‌هایی هستند که رفتارهای موهن آمریکایی‌ها در جریان برجام و پسابرجام را مورد ماله‌کشی و تفسیر وارونه قرار می‌دادند. اما اکنون که ایران توانسته از تحریم‌ها عبور کند و نقشه آمریکایی‌ها برای به تسلیم کشاندن کشور را خنثی کند، با ارائه تحلیل‌های خلاف واقع سعی می‌کنند کشور را از گسترش شرکا و استفاده از ظرفیت‌های تجارت و صادرات بازدارند.
این نکته را هم باید یادآور شد که موضوع همکاری 25 ساله ایران و چین، سند همکاری است و نه قرارداد. و از طرف دیگر، با عنایت به امنیت کامل ایران، هیچ دلیلی ندارد که چینی‌ها با خود نیروی امنیتی برای حفاظت از پروژه‌ها بیاورند.

آسوشیتدپرس: با وجود تحریم‌ها فروش نفت ایران افزایش یافته است
اخبار منتشره نشان می‌دهد که حتی برخی شرکت‌های آمریکایی هم تحریم‌های این کشور علیه ایران را رعایت نمی‌کنند.
نفتکش متعلق به یک شرکت خصوصی آمریکایی به نقض تحریم‌های ایران متهم شد.
پایگاه اینترنتی صدای آمریکا نوشت: نفتکش متعلق به یک شرکت خصوصی مستقر در شهر لس‌آنجلس ایالت کالیفرنیا متهم به نقض تحریم‌های آمریکا از طریق حمل غیرقانونی نفت ایران شده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» این اتهام‌ را در نامه‌ای به شرکت سرمایه‌گذاری «اوک‌تری» که ارزشی بالغ بر ۱۶۰ میلیارد دلار دارد اعلام کردند. بر اساس این گزارش، تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های ردیابی نفتکش نشان می‌دهند که این کشتی هفته گذشته در ساحل سنگاپور بوده و در حال انتقال نفت خام کشتی به کشتی دیده شده است.
این گزارش می‌گوید هر چند ایران تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد، ولی میلیاردها دلار نفت خام فروخته است. بازار انرژی در سایه بحران روسیه و اوکراین، به بالاترین حد رسیده است.
شرکت «فلیت اسپیس» زیرمجموعه اوک‌تری و مالک نفتکش «سوئز رایان» در بیانیه‌ای به آسوشیتدپرس گفت متعهد به رفتار قانونی و بر اساس قوانین تحریم ایالات متحده است.
این شرکت توضیحات بیش‌تری ارائه نکرده و وزارت خارجه و وزارت خزانه‌داری ایالات متحده هم به درخواست آسوشیتدپرس برای اظهار نظر در این باره پاسخ ندادند.
اخیرا خبرگزاری رویتر در گزارشی تصریح کرد که با وجود تحریم‌های آمریکا، صادرات نفت ایران به بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته و رکورد سه سال اخیر را شکسته است.

120 پرونده زد و بند در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت رفاه
وزیر کار و رفاه گفته بود «جریان فاسد در این وزارتخانه با برخی رسانه‌ها مرتبط هستند» و طبعاً برخورد با این فساد، صدای رسانه‌های مذکور را در می‌آورد.
حجت ‌عبدالملکی اخیراً به روزنامه ایران گفته بود؛ زمانی که در صحن مجلـس بـرای کسب رأی اعتماد از نمایندگان از برنامه‌های خود دفاع می‌کرد گفته بود که اولین اقدامش فسادزدایی از زیرمجموعه‌های اقتصادی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد بود و وعده داده بود که ضمن حفظ مدیران سالم و کارآمـد، تمام مدیران نامربوط، مفسد و رانتی در اسرع وقت شناسایی و برکنار و به جای آنها مدیران متخصص، جهادی و انقلابی جایگزین خواهند شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیراً در گفت‌وگو با روزنامه ایران در پاسخ به سؤالی درباره حاشیه‌سازی‌هایی که برای او، انتصابات و اقداماتش در وزارتخانه می‌شود به صراحت از جریان پیچیده رسانه‌ای پرده برداشـت کـه بـرای چنین روزهایی و برای قطع شدن دستشان از منافع این وزارتخانه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بازتاب ایـن مصاحبه و واکنش‌هایی که به خبر برکناری ۳۵۰ مدیری که با ۵ معیار «انقلابی بودن، کارآمدی، دست پاک بودن، فسادستیزی و مردمی بودن» مغایرت داشته و خبـر برکناری قریب‌الوقوع ۶۵۰ مدیر دیگر از این دست، حکایت از درست بودن پیش‌بینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارد.
یکی از مواردی که حتی بی‌بی‌سی و ایران‌اینترنشنال هـم به آن واکنش نشان دادند، برکناری ۳۵۰ مدیری بود که با معیارهای پنج‌گانه مغایرت داشتند و برکناری ۶۵۰ نفر دیگر به همین دلیـل اسـت؛ عبدالملکی در این‌باره گفته بود: «دور از ذهن نیست افرادی که عذرشان را می‌خواهیم یا می‌دانند در آینده نزدیک باید پست‌شان را ترک کنند؛ کسانی که منافع بسیار سنگینی اینجا داشته‌اند و بخشی از این افراد رسانه‌ای هستند و بقیه هم دسترسی گسترده بـه رسـانه داشته و دارند، طبیعی است که حواشی ایجاد کنند.»
در حالی که روزنامه‌های اعتماد و سازندگی با تیترهایی مثل نسل‌کشی مدیریتی و پاکسازی دسته‌جمعی، علیه اقدام انقلابی وزیر کار و رفاه حاشیه‌سازی کردند، روزنامه ایران نوشت: عبدالملکی در این مورد کلی‌گویی نکرده و بـه مجـاری فساد هـم اشـاره کـرده بـود: فیش‌های نجومی با تمسک به کارت هدیه و سکه، بودجه‌های محرمانه و ارتزاق وزارتخانه از صندوق‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه. او در بخشی از گفت‌وگوی خود گفته بود که فقط در یکی از بلوک‌های بازرسی ما، ۹۲ درصد از مدیران ارشد و رده بالا شناسایی شدند که 12 عنوان اتهامی از جمله تضییع اموال عمومی، دریافت و پرداخت غیرقانونی از منابع عمومی و دولتی، سندسازی و پولشویی به منظور تحصیل مال نامشروع، تبانی در معاملات دولتی، تحصيـل مـال از طریق نامشروع، مداخله کارکنان در معاملات دولتی، دریافت و پرداخت غیرقانونی از منابع دولتی، اعمال نفوذ برخلاف مقررات قانونی، تسلط یا استفاده غیرمجاز در وجـوه و اموال دولتی، اختلاس، ارتشا و... داشته‌اند. حالا ۱۲۰ پرونده‌ای که وزیرتعاون، کارورفاه اجتماعی اشاره کرده بود تشکیل شده و آماده ارسال به دستگاه قضا است و در حال متقن‌سازی در چند کمیته بازرسی‌، حراستی و حقوقی است و طبیعی است هرچه بررسی‌ها به لایه‌های عمیق‌تری برسد، حاشیه‌سازی برای اقدامات ضدفساد این وزارتخانه بیشتر خواهد شد.

 

***************

 روزنامه وطن امروز**

تفریح عمومی به جای لذت خصوصی!

آزادسازی حریم رودخانه‌ها و اراضی طبیعی از ساخت‌وسازهای غیرمجاز، بدون کوچک‌ترین تبعیض و ملاحظه در حال پیگیری و انجام است تا بر همگان ثابت شود اجرای قانون و رفع تصرفات نه‌تنها دوست و آشنا نمی‌شناسد، بلکه ساختمان‌های غیرمجاز متعلق به دستگاه‌های حاکمیتی در اولویت تخریب است! به گزارش «وطن‌امروز»، بیست‌و‌‌هفتم دی‌ماه امسال حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه ‌قضائیه در شورای عالی حفظ حقوق بیت‌المال دستور مقابله همه‌جانبه و بدون اغماض با متجاوزان و متعدیان به اراضی ملی و منابع طبیعی را صادر کرد. این دستور هشداری بود برای سوداگرانی در هر منطقه از این مرز و بوم که مبادرت به تغییر کاربری اراضی یا ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها و اراضی ملی می‌کنند. بلافاصله پس از این دستور، تخریب ساختمان قدیمی قوه ‌قضائیه در بستر رود چالوس در دوم بهمن‌ماه آغاز شد و تصاویر و فیلم‌های منتشرشده از این تخریب نشان داد که این قوه برای حفاظت از اراضی ملی، منابع طبیعی و حریم رودخانه‌ها با هیچ شخص و نهادی تعارف ندارد. هشتم بهمن‌ماه سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور نیز در تداوم این مسیر، دستوراتی برای آزادسازی سواحل دریای خزر صادر کرد تا همراهی و تفاهم قوای مجریه و قضائیه در برخورد قاطعانه با ساخت‌وسازهای غیرمجاز و متصرف آشکار شود. از سوی دیگر شاهد تمجید و قدردانی نمایندگان مجلس از این اقدامات در راستای حفظ حقوق مردم و منابع طبیعی و ملی بودیم. نهم بهمن‌ماه نیز تخریب ساختمان متعلق به وزارت نیرو در بستر رودخانه چالوس آغاز شد و با گذشت یک هفته، یعنی 16 بهمن‌ماه نوبت به ساختمان‌های متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چند نهاد دیگر رسید. تداوم این حرکت را در  19 بهمن‌ماه نیز شاهد بودیم؛ جایی که موج آزادسازی‌ها به خلیج‌فارس هم رسید و دیوارهای محوطه مربوط به ریاست‌جمهوری در جزیره قشم تخریب شد. همچنین بیست‌و‌سوم بهمن‌ماه تخریب ساختمان‌های دستگاه‌‌های حاکمیتی در حاشیه رودخانه چالوس کلید خورد و بناهای متعلق به وزارت کشور، بنیاد شهید و نیروی انتظامی تخریب شد و این مسیر همچنان ادامه دارد تا شاهد آزادسازی کامل حریم رودخانه چالوس و دیگر اراضی ملی و منابع طبیعی از تصرفات غیرمجاز باشیم. از سوی دیگر، آنطور که حسین فاضلی‌هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز به خبرنگار «وطن امروز» گفته است، پس از رفع تصرف از حریم رودخانه چالوس، قسمت‌هایی از آن با رعایت و لحاظ موضوعات زیست‌محیطی و ایمنی، برای استفاده عموم مردم درنظر گرفته می‌شود تا مردم عزیز از ثمرات این تلاش برای حفظ حقوق عامه بهره‌مند شوند. 

  * میرسلیم: قوه ‌قضائیه با همین روحیه ادامه دهد سیدمصطفی میرسلیم، عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» اظهار داشت: اقدام قوه ‌قضائیه در بازپس‌گیری اموال و اراضی طبیعی اقدام بسیار مبارکی است و امیدواریم با همین روحیه با همه تصرفات در اراضی طبیعی برخورد شود.  وی درباره اقدامات قوه ‌قضائیه در آزادسازی تصرفات حاشیه رودخانه چالوس و اینکه قرار است این مناطق تبدیل به تفرجگاه عمومی شود، گفت: متاسفانه در چند دهه اخیر بعضی نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی تصرفاتی در منابع طبیعی داشتند، این در حالی است که این مناطق و اراضی ملی جزو اموال عمومی محسوب می‌شدند.  میرسلیم تصریح کرد:‌‌ ای کاش این قبیل اقدامات از سوی دستگاه قضا مقداری زودتر انجام می‌شد تا سرمایه‌های طبیعی کشور به هدر نمی‌رفت اما به هرحال اقدامات انجام شده جای قدردانی و تحسین دارد.  نماینده مجلس افزود: البته بخش خصوصی هم در تصرف منابع طبیعی نقش داشته و متاسفانه مجوز‌هایی در این زمینه صادر شده است، بنابراین مناطقی که جزو مناطق عمومی حساب می‌شد به تصرف بخش خصوصی و اشخاص حقیقی درآمد.  عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بدون‌شک اراضی طبیعی و ملی متعلق به همه مردم است و همه افراد باید از آن استفاده کنند و اینطور نیست که تنها دستگاه خاصی این اراضی را برای خود بداند. 

  * اسماعیل کوثری: مردم اینگونه اقدامات را می‌پسندند  همچنین اسماعیل کوثری، نماینده مجلس شورای اسلامی به خبرنگار «وطن امروز» گفت: تلاش برای آزادسازی و رفع تصرف از اراضی ملی و طبیعی اقدام پسندیده‌ای است و اثرات مثبتی در ذهن مردم خواهد گذاشت.  وی افزود: رویکرد قوه ‌قضائیه در بازپس‌گیری اراضی ملی و طبیعی اقدامی قابل توجه بود و اکنون دولت نیز به همین جریان مبارک پیوسته است تا جایی که در مناطق مختلف کشور شاهد تلاش برای آزادسازی حریم سواحل، رودخانه‌ها و اراضی ملی هستیم.  نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و پردیس ادامه داد: به اعتقاد بنده برخورد با این قبیل موضوعات باید از ۳۰ سال قبل آغاز می‌شد تا از هدررفت اموال بیت‌المال و اموال شخصی در این بخش جلوگیری می‌شد.  کوثری با بیان اینکه افراد و دستگاه‌ها نباید حریم رودخانه‌ها را تصرف می‌کردند، بیان کرد: نباید برخی افراد و دستگاه‌ها به اراضی طبیعی دست‌اندازی می‌کردند و این اقدام قطعا قابل پذیرش نیست، بنابراین باید حمایت‌های قانونی و کارشناسی در این زمینه وجود داشته باشد تا بتوانیم همه اراضی ملی را آزادسازی کنیم.  وی تاکید کرد: اقدام قوه ‌قضائیه در بازپس‌گیری اراضی ملی و طبیعی اقدام کاملا پسندیده‌ای بود و مردم هم این قبیل اقدامات را می‌پسندند. رویکرد قوه ‌قضائیه در رسیدگی به اراضی ملی و طبیعی حتما اثرات مثبتی در ذهن همه مردم ایجاد خواهد کرد.  کوثری ادامه داد: رویکرد قوه ‌قضائیه در رسیدگی به اراضی ملی و طبیعی باعث می‌شود افرادی که به دنبال زمین‌خواری بودند، حساب کار دست‌شان بیاید و بدانند راه به جایی نخواهند برد. 

  * ۷۰ درصد حریم محیطی سد البرز آزادسازی شد تخریب بناهای غیرمجاز در حریم سد البرز در شهرستان سوادکوه شمالی از دیگر اقداماتی است که در راستای رفع تصرف از منابع طبیعی در حال انجام است.  حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین اکبری، رئیس کل دادگستری استان مازندران در این باره گفت: با پیگیری‌های صورت‌گرفته و بر اساس گزارش دادستانی سوادکوه شمالی، وجود این بناهای غیرمجاز مانع از آبگیری سد بود و خطرات و حوادث جانی و مالی را برای ساکنان به دنبال داشت. تخریب سازه‌های غیرمجاز باعث پیشگیری از بروز حوادث مورد اشاره در حریم سد البرز خواهد شد.  وی افزود: سد البرز بالغ بر ۷۵۰ هکتار حریم محیطی دارد و یکی از مهم‌ترین سدهای استان مازندران برای تأمین آب شرب شهرهای بابل، بابلسر، سیمرغ، قائمشهر، جویبار، فریدونکنار و محمودآباد است. همچنین این سد تأمین‌کننده آب کشاورزی است و در آینده نزدیک تأمین‌کننده انرژی خواهد بود.  رئیس کل دادگستری استان مازندران تصریح کرد: با همکاری و هماهنگی دادستان سوادکوه شمالی ۷۰ درصد حریم محیطی سد با کمک و همیاری مردم و هوشیاری روستاهای اطراف، آزادسازی شده و ۳۰ درصد باقیمانده متعلق به افرادی است که مشکلات حقوقی و قضایی دارند و بزودی با کمک مردم، مسؤولان و آب منطقه‌ای، حریم سد کاملا آزادسازی خواهد شد.  رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان مازندران تاکید کرد: افراد ذی‌نفوذ به دنبال ساخت روستاهای جدید در اطراف سد بودند، درحالی که مطابق قانون احداث هرگونه روستا در حریم سد ممنوع است و با توجه به سیاست‌های دستگاه قضا، دستورات اکید رئیس قوه ‌قضائیه و پیگیری‌های این شورا، آزادسازی حریم جنگل‌ها، رودخانه‌ها و سدها در دستور کار قرار دارد و با متخلفان قاطعانه و مطابق قانون برخورد می‌شود.   

**************

روزنامه خراسان**

چرا قزل آلا گران شد؟
مهر – دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران گفت: دلیل اصلی گرانی ماهی قزل آلا، افزایش قیمت غذای ماهی است. علی اکبر خدایی درباره افزایش قیمت ماهی قزل‌آلا و این که آیا دلیل این اتفاق قاچاق قزل آلاست، گفت: ماهی قزل‌آلا قاچاق نمی شود. وی دلیل اصلی این اتفاق را گرانی غذای قزل آلا دانست و افزود: خشکسالی، کمبود تولید و گرانی غذای ماهی از جمله دلایل این اتفاق هستند .
 
بیشترین جذب سرمایه خارجی از غنا، امارات و انگلستان
ایسنا - در ۱۰ ماه امسال حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در بخش صنعت، معدن و تجارت نسبت به مدت مشابه سال قبل 9/135 درصد رشد داشته، کشورهای غنا، امارات و انگلستان بیشترین حجم سرمایه‌گذاری را در کشور انجام داده‌ و سیستان و بلوچستان نیز بیشترین سرمایه را جذب کرده است. ‌جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در ۱۰ ماه امسال، ۲۰۲ مورد سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش بیش از 5 میلیارد و ۸۹۸  میلیون دلار در کل کشور تصویب شده است.
 
پیش بینی مصرف روزانه بالای 100 میلیون لیتر بنزین در نوروز
تسنیم – مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی گفت: از ابتدای امسال تاکنون میانگین مصرف روزانه بنزین در کشور 86 میلیون لیتر بوده است. وی افزود: این عدد در مدت مشابه سال گذشته به طور متوسط 75 میلیون لیتر در روز بوده؛ یعنی نسبت به سال قبل، روزانه شاهد افزایش 11 میلیون لیتری مصرف بنزین بوده ایم. وی افزود: مصرف بنزین در کشور به دلیل نزدیک شدن به ایام پایانی سال و ایام نوروز، روندی صعودی دارد؛ در ایام تعطیلات نوروزی اگر از بابت کرونا، محدودیتی وجود نداشته باشد، افزایش مصرف بنزین بیش از این ارقام خواهد بود و پیش بینی می کنیم در ایام نوروز 1401، روزانه 100 میلیون لیتر مصرف بنزین داشته باشیم.

 

**************

 روزنامه ایران**

نماینده سنای امریکا از کیفیت تشدید تحریم‌ها راضی نیست!

خبر اول اینکه، پایگاه خبری امریکایی «واشنگتن فری‌بیکن» در گزارشی نوشت، سناتور «تد کروز» از نمایندگان مخالف برجام در سنا معتقد است مقامات ارشد دولت بایدن در شهادت در کنگره متعهد شدند که تحریم‌های ایران را بشدت اعمال خواهند کرد، اما با گذشت یکسال از این وعده‌ها، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد آنها به کنگره امریکا دروغ گفته‌اند. به گزارش فارس به نقل از این پایگاه خبری، «نیکلاس برنز» سفیر امریکا در چین و «رامین طلوعی» دستیار وزیر امور خارجه امریکا در امور اقتصادی و بازرگانی، هر دو در جریان جلسه استماع تأییدیه سنا در اواخر سال گذشته {میلادی} در مورد اجرای تحریم‌های ایران تحت فشار قرار گرفتند.

دستگیری یک مدیرکل توسط حفاظت‌اطلاعات قوه قضائیه

خبر دیگر اینکه، مدیرکل یکی از ادارات استان کرمانشاه روز گذشته توسط حفاظت‌اطلاعات دادگستری استان کرمانشاه بازداشت شد. به گزارش فارس، یک منبع آگاه با بیان اینکه این مدیرکل از چندی پیش تحت‌نظر و نظارت نیروهای اطلاعاتی بوده است، گفت: دستگیری این فرد توسط حفاظت‌اطلاعات دادگستری استان کرمانشاه صورت گرفته است. این منبع افزود: دستگیری این فرد به علت تخلفات مالی و اداری صورت گرفته و شب گذشته با همکاری‌های سازمانی لازم، دستگیر شده است. پیش از این نیز تعدادی از کارمندان این اداره‌کل بازداشت شده بودند.

اگر امریکا و اروپا عجله دارند، در مذاکرات وقت‌کشی نکنند

شنیدیم که، «محمد مرندی» تحلیلگر سیاسی حاضر در وین پایتخت اتریش در مصاحبه با شبکه دولتی «تی‌آرتی» ترکیه درباره مذاکرات وین گفت: امریکا و تروئیکای اروپایی در صورتی که خطوط قرمز ایران را بپذیرند و از تلاش‌های بیهوده برای افزودن موضوعات غیر برجامی به مذاکرات خودداری کنند، فرصتی برای رسیدن به توافق دارند. ایران فقط یک توافق خوب را می‌پذیرد و ضرب‌الاجل‌ها بی‌معنی است. اگر ایالات متحده و تروئیکای اروپایی عجله دارند، باید از تعلل و اتلاف وقت خودداری کنند. مرندی همچنین توضیح داد: تاریخ، اوباما را به خاطر تحریم‌های فشار حداکثری جنایتکارانه و ترامپ را به‌دلیل تشدید آنها و بایدن را به خاطر ادامه سیاست‌های ترامپ به خاطر خواهد آورد. اما همه آنها شکست خوردند و از آنجایی که رژیم‌های ناتو در رویارویی با روسیه و چین ضعف نشان می‌دهند، بهترین کار برای آنها این است که هزینه‌ها را کاهش دهند و توافق را بپذیرند.

دستور اژه‌ای برای بررسی مجدد پرونده شرکت دخانیات

با خبر شدیم که، مدیرعامل شرکت دخانیات ایران در توئیتی از صدور دستور رئیس قوه قضائیه مبنی بر رسیدگی مجدد به پرونده تخلفات این شرکت در دوره قبل خبر داد. شیخان در این توئیت نوشت: «دلالی از آقازاده‌ها که در دولت گذشته با رانت و نفوذ در خرید توتون، ضمن کسب ثروت نامشروع و با زد و بند، شرکت دخانیات را محکوم و در پایان سال برای بحران آفرینی در تولید، حساب‌های شرکت را مسدود کرده بود، با دستور ویژه رئیس محترم قوه قضائیه این پرونده فساد در بررسی مجدد قرار گرفت.»

انتقال هفت زندانی ایرانی از ارمنستان به زندان‌های داخل کشور

دست آخر اینکه، فارس نیوز گزارش داد که با همکاری وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری، در چهارچوب موافقتنامه انتقال محکومان بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان، هفت تن از ایرانیان زندانی در آن کشور ظهر روز گذشته برای ادامه دوران محکومیت‌شان در زندان‌های داخل به ایران منتقل شدند. شایان ذکر است، پیگیری امور زندانیان ایرانی در کشورهای خارجی از اولویت‌های دیپلماسی کنسولی جمهوری اسلامی ایران است.

 

**************

روزنامه شرق**

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس:
ترغیب به ازدواج با رویکرد تشویقی باشد نه تنبیهی

ایسنا: حجت‌الاسلام مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در موضوع ازدواج نباید رویکردها را به سمت اجبار سوق دهیم، حرکت و اقدامات باید صحیح و تسهیل‌گر باشد، در واقع نباید به سوی جنبه تنبیهی برای دیگران حرکت کنیم و رویکردها صرفا باید تسهیل‌گر امر ازدواج باشد. او افزود: ترغیب افراد به ازدواج با رویکرد تشویقی باشد نه تنبیهی. اگر این رویکرد و این نگاه به صورت صحیح اعمال شود، افراد و جوانان خود تمایل به حرکت در این مسیر را دارند، ولی به هرشکل نباید در این مسیر جنبه تنبیهی برای دیگران درنظر بگیریم، بلکه مشوق‌ها و تسهیل‌گری باید محور فعالیت‌ها باشد.

امام‌جمعه موقت تهران:
جمهوری اسلامی تأمین‌کننده امنیت منطقه و جهان اسلام است

ایرنا: حجت‌الاسلام ابوترابی، امام‌جمعه موقت تهران عنوان کرد: در نگاه حکمرانی اسلامی عدالت و سیاست با هم گره خوردند، اگر عدالت و معنویت از سیاست فاصله گرفت شاهد جهان قدرتمندان و صاحبان زور خواهیم بود. دستاورد حکمرانی اسلامی تربیت انسان‌های آراسته به عالی‌ترین فضایل اخلاقی، دست‌یافته به قله‌های دانش، علم و معرفت و برخوردار از یک زندگی مرفه مادی و آراسته به معنویت و اخلاق است. او در ادامه گفت: باید نظام دفاعی مقتدر و باز‌دارنده داشته باشیم. انقلاب اسلامی در طول چهار دهه در سایه این اندیشه ناب دینی و رهبری و مدیریت مبتنی بر آموزه‌های وحیانی و حضور و مشارکت مردم، به‌ویژه ایثارگران و خانواده‌های شهدا، جانبازان پرافتخار، آزادگان صبور، راه خلق قدرت امنیت کشور را هموار کردند. امروز جمهوری اسلامی جزء چند قدرت نخست دفاعی و تأمین‌کننده امنیت منطقه و جهان اسلام است. ابوترابی همچنین بیان کرد: برنامه‌ریزی برای واگذاری سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به توده‌های مردم، خطای راهبردی و استراتژیک است. اگر فرد یا افرادی بخواهند این سرمایه بزرگ را به بازی بگیرند، باید سهام این باشگاه‌ها به هواداران در کل کشور واگذار شود و برای خرید سهم محدودیت قائل شوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:
دولت منتظر نتیجه مذاکرات نمی‌ماند

دانشجو: زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: دولت سیزدهم تصمیم گرفته است از ظرفیت کشورهای قدرتمندی مانند چین، روسیه و آمریکای لاتین به خوبی استفاده کند. در این مسیر توافق ۲۵‌ساله جمهوری اسلامی ایران با چین بسیار مهم و حیاتی است؛ چرا‌که این قرارداد در فروش نفت کشور مؤثر خواهد بود و راه واردات تکنولوژی و فناوری به کشور و سرمایه‌گذاری چین برای ایجاد زیرساخت‌ها را هموار خواهد کرد. او افزود: دولت سیزدهم در‌صدد تقویت دیپلماسی اقتصادی و بهبود روابط با همسایگان و کشورهای آسیایی است، بنابراین قطعا دولت منتظر نتیجه مذاکرات نخواهد ماند. مسیری که تیم مذاکره‌کننده باید در پیش بگیرد، رفع تحریم‌ها و در ادامه راستی‌آزمایی توافق احتمالی است. البته باید طرفین مقابل هم به قول و قرارهای احتمالی که امضا خواهند کرد، پایبند باشند.

معاون وزیر ارتباطات:
کسی در جمهوری اسلامی  در پی قطع اینترنت نیست

ایلنا: صادق عباسی‌شاهکوه، معاون وزیر ارتباطات گفت: سازمان تنظیم و مقررات به‌ دنبال تعیین چارچوب‌ها برای ورود اینترنت ماهواره‌ای به کشور است. بحث اینترنت ماهواره‌ای سال‌هاست که در دنیا مطرح و استفاده می‌شود، طبیعی است که برای ورود هر فناوری و سرویسی به کشور نخست باید زیرساخت‌ها و چارچوب‌های آن تعیین و تنظیم شوند. او در ادامه افزود: کسی در جمهوری اسلامی ایران به دنبال قطع و مسدودسازی اینترنت نیست، البته اگر اشکالاتی در سرویس‌دهی و کیفیت وجود داشته باشد تلاش داریم این مشکلات را به‌زودی رفع کنیم. شاهکوه درباره چگونگی نظارت بر فضای مجازی عنوان کرد: سالم‌سازی فضای مجازی به معنای وضع قوانین و مقررات است ما از سال‌های گذشته قوانینی در این زمینه داشتیم و مراد ما از طرح این مسائل در واقع به معنی قانونی‌کردن فضای مجازی در کشور است.

یک نماینده مجلس:
طرح شفافیت به صحن مجلس بیاید رأی می‌‌آورد

ایلنا: علی حدادی، نماینده مردم طالقان و ساوجبلاغ عنوان کرد: ما به‌عنوان موافقان این طرح معتقدیم «طرح شفافیت آرای نمایندگان» می‌تواند اثر‌بخش باشد و موجب اعتماد مردم شود، به همین دلیل پیگیر هستیم تا ان‌شاءالله هیئت‌رئیسه هرچه زودتر این طرح را به صحن بیاورد و طرح مطرح، تصویب و ابلاغ شود. این طرح به صحن مجلس بیاید رأی خوب و بالایی خواهد آورد.

 

 **************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات