صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۳۶۵۲۱

چرا آمریکا به دنبال وقت‌کشی در مذاکرات هسته‌ای است؟

ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه «اکنون بهترین زمان برای حل و فصل همیشگی برجام است»، تاکید کرد: آمریکایی ها در گذشته و حال به دنبال خرید زمان بوده و هستند، آنها نیازمند برجام هستند، چرا که آنها برجام را به عنوان اهرم کنترل ایران می دانند و نقش راهبردی برای آنها ایفا می کند.

«ابوالفضل ظهره‌وند»، در خصوص نزدیک شدن مذاکرات هسته‌ای به توافق و وابستگی حصول توافق به تصمیم گیری سیاسی دولت آمریکا، گفت: واقعیت این است که با شکل گیری بحران اوکراین و مسائلی که در عرصه بین الملل اتفاق افتاده، امریکای ها در شرایط بسیار دشواری به سر می برند. آنها در طی ماه های گذشته تلاش کردند تا با اتلاف وقت و خریدن زمان، بتوانند خواسته ها و مطالبات خود را در راس قرار دهند و خواسته ها و مطالبات ایران را به حاشیه ببرند.
وی افزود : علی رغم کوشش های طرف آمریکایی برای خرید زمان و اعطای کمترین امتیاز به ایران، ایستادگی و مقاومت ایران روی مطالبات خود و بیان بسیار صریح، روشن و شفاف خواسته ها، اصلی ترین عامل توقف آمریکا و عدم موفقیت آمریکایی ها در دادن کمترین امتیاز به ایران بود.
ظهر‌ه وند در خصوص تحولات جاری جهان بعد از جنگ اوکراین و مسائلی که ایران به عنوان منفعت باید از آن بهره مند شود، گفت: بی تردید عدم توفیق اروپا در مهار بحران اوکراین و نیاز آمریکایی ها به اینکه در یک زمان واحد نمی توانند موضوع ایران و روسیه را با هم برخورد کنند، ضمن اینکه موضع آقای لاورف نیز در این مساله موثربود، نشان داد آمریکایی ها بیش از این نمی توانند برای به کارگرفتن شیطنت های بیشتر، زمان بخرند.
این کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل افزود: امروز اروپا بر این موضوع تاکید می کند که تعامل و ارتباطات خود را با ایران باید افزایش دهد. این مساله نشان دهنده این است که آمریکایی ها در گذشته و حال به دنبال خرید زمان بوده و هستند، آنها نیازمند برجام هستند، چرا که آنها برجام را به عنوان اهرم کنترل ایران می دانند و نقش راهبردی برای آنها ایفا می کند، بنابراین واقعیت برجام امروز بهتر دیده می شود، پر واضح است که ایران باید به دنبال تحقق مطالبات خود باشد.
ابوالفضل ظهره‌وند تصریح کرد: پافشاری ایران بر لغو  کامل تحریم ها و اجازه ندادن به آمریکا برای بازیگری بیش از این و نشان دادن اینکه برجام برای ایران ارزشی ندارد، یعنی در صورت عدم تامین مطالبات، ایران به هیچ توافقی تن نمی دهد، بسیار حائز اهمیت است.
وی تاکید کرد: مسئولین باید بدانند امروز شرایط بین المللی به نفع ایران است، بنابراین باید به گونه ای عمل کنند که آمریکا و اروپا با کارت برجام نتوانند علیه ما اقدامی صورت دهند. امروز امریکایی ها بر سر یک دو راهی قرار گرفته اند، چالشی به نام ایران و روسیه. بی تردید آنها به دنبال خارج کردن ایران از اولویت دستور کار خود هستند، چراکه باید به سراغ بحران اوکراین بروند، بحرانی که حتی می تواند منجر به یک درگیری بزرگ در سطح اروپا و حتی جنگ جهانی سوم را کلید بزند، بنابراین مسائل پیچیده است و ما باید هوشیار باشیم.
 این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اکنون بهترین زمان برای حل و فصل همیشگی برجام است، اظهار داشت:  آمریکایی ها به خوبی می دانند ایران هیچگاه تولید دنبال تولید بمب اتمی نبوده، بنابراین باید به سرعت تمامی تحریم های ایران را لغو کنند، چرا که اگر این استخوان لای زخم به قوت خود باقی بماند، قطعا تن و بدن سیاست خارجی و امنیت ملی ایران را دچار عفونت می کند و امریکایی ها را به اهداف شیطانی خود نزدیک می کند.
راهبرد

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات