صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۳۶۵۰۵

اخبار ویژه روزنامه‌های ۱۹ اسفند

روزنامه کیهان **

شرق: در قمار روحانی باختیم سرمایه اجتماعی ما فرو ریخته است
با شدت گرفتن اختلاف در بین اصلاح‌طلبان، روزنامه شرق نوشت: سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان فررویخته و فقط اسم تشکیلات را عوض می‌کنند. ما در قمار حمایت از روحانی باختیم و تمدید ریاست بهزاد نبوی ۸۰ ساله یعنی خبری از تغییر نیست».
اخیرا با ابقای بهزاد نبوی (با هشتاد سال سن) برای یک‌ سال دیگر در ریاست مجمع عمومی جبهه اصلاحات، انتقادهای اصلاح‌طلبان از این تشکیلات و سران آن شدت گرفته است. به گزارش جهان‌نیوز، روزنامه شرق ضمن اعتراض به این رویکرد نوشت: «بهزاد نبوی که روزگاری با نام مستعار حمید جهان‌بین در خانه‌های مخفی زندگی می‌کرد، حالا انگار سعی می‌کند به‌‌جای چریک ‌بودن، سیاستمدار باشد؛ آن ‌هم سیاستمداری بی‌حاشیه که هموارترین مسیر را می‌پیماید؛ یعنی کنار‌آمدن با وضع موجود سیاسی و انگار اصلاح‌طلبان هم در شرایط بی‌رونقی سیاست‌ورزی سعی می‌کنند با همین دست ‌فرمان جلو بروند؛ به ‌نحوی ‌که با دانستن مشکلات اساسی جبهه اصلاحات، یعنی فروریختن سرمایه اجتماعی، ناامیدی مردم از سیاست‌ورزی، بی‌اعتمادی عمومی به تَکرارها و البته فشارهای شدید اقتصادی بر عموم مردم، همچنان به همان شیوه‌ای عمل می‌کنند که در دو انتخابات مجلس یازدهم و ریاست‌جمهوری سیزدهم عمل کردند.
اصلاح‌طلبان در تمام این‌ سال‌ها صرفا نام تشکیلات‌های سیاسی خود را عوض کرده‌اند و مشخصا از زمان روی ‌کار‌ آمدن روحانی در سال 92، هیچ ایده‌ای برای ادامه مسیر سیاسی نداشتند و همه آبرو و سرمایه خود را در دامن روحانی و دولت او ریختند؛ قماری که البته در ‌نهایت به باخت اصلاح‌طلبان منجر شد؛ زیرا عملکرد ضعیف روحانی به نام اصلاح‌طلبانی نوشته شد که اتفاقا سهم ویژه‌ای هم در دولت یازدهم و به‌خصوص دوازدهم نداشتند‌ اما در تمام این سال‌ها اصلاح‌طلبان یا به مدح روحانی می‌پرداختند یا در کنشگرایانه‌ترین برخورد، سکوت می‌کردند!
استمرار حضور نیروهای قدیمی در جبهه اصلاحات، به‌طور آشکاری نشان‌دهنده‌تربیت ‌نکردن نیروهای جوان سیاسی در این جبهه است؛ نقدی که از گذشته نیز گفته می‌شد و بسیاری از دلسوزان اصلاحات این هشدار را می‌دادند که روزی دست اصلاح‌طلبان از سرمایه‌های انسانی جدید خالی می‌ماند؛ با این ‌حال، اصلاح‌طلبان با محفلی اداره‌ کردن تشکیلات خود، هیچ‌گاه نخواستند جایگاه خود را به نیروهایی جدید بدهند. به‌نظر می‌رسد انتخابات مجدد نبوی یک پیام روشن برای مخاطبان اصلاحات دارد؛ آنکه قرار نیست در مسیر گذشته اصلاحات تغییری ایجاد شود و چه خوب و چه بد، همان مسیر طی می‌شود و یحتمل همان نتیجه‌ها هم به دست می‌آید.
برخی چهره‌های اصلاح‌طلب منتقد جبهه اصلاحات معتقدند روش فعلی این جبهه انعطاف‌ناپذیری، در‌جا‌زدن و لاجرم زوال سازمان تشکیلاتی اصلاحات را به همراه دارد.
تمدید مجدد ریاست بهزاد نبوی بر تشکیلات اصلاحات در آستانه 80‌ سالگی، از نگاه بخشی از جریان اصلاح‌طلب به‌ معنای مقاومت این تشکیلات در برابر یک پوست‌اندازی اجتناب‌ناپذیر است؛ آن ‌هم در حالی‌ که بخشی از جریان اصلاح‌طلبی نقدهای مهمی به آخرین آزمون نبوی در مدیریت انتخابات ۱۴۰۰ دارد. اصلاح‌طلبان متقدم بر این تصور هستند که اصلاحات قائم به ذات آنهاست؛ برای همین شبیه دیواری شده‌اند که تصور می‌کنند هر آجری از این دیوار جدا شود، همه دیوار فرو ‌می‌ریزد و نقش و اثرگذاری آنها نیز از بین می‌رود. اصلاحات در تله بنیان‌گذار گیر کرده است».
 
انتصاب غیرقانونی مدیر روزنامه زنجیره‌ای در منطقه ویژه سلفچگان
مدیرمسئول روزنامه زنجیره‌ای آرمان در شهرک صنعتی سلفچگان قم مسئولیت گرفت.
مناطق تجاری و آزاد سال‌هاست که به تاریک‌خانه و شبکه‌ای از فعالیت‌های غیرشفاف تبدیل شده‌اند. با پایان عمر دولت روحانی و عزم دولت جدید برای رقم زدن تحولات مثبت و سامان دادن به مناسبات اداری، استان قم نیز شاهد تحولات چشمگیری در ساختار اداری است. در همین راستا استاندار قم به عنوان رئیس مجمع عمومی موسسه توسعه و عمران منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، هفته گذشته غلامعلی رحیمی، محمود داوودآبادی، احمد عبدی، امیرهوشنگ پورغلام و میثم رنجبریان را به مدت دو سال به عنوان اعضای هیئت مدیره این موسسه منصوب کرد.
در این بین همزمان با شروع تحولات مدیریتی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، این تغییرات با حاشیه‌هایی هم همراه بود. سید مهدی طباطبایی مدیرعامل پیشین موسسه توسعه و تعاون منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان یک روز قبل از انتصاب اعضای هیئت مدیره جدید در اقدامی خلاف آیین‌نامه وزارت علوم، حسین عبداللهی مدیر مسئول روزنامه آرمان را طی حکمی به سرپرستی مرکز علمی کاربردی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان منصوب نمود.
خبرگزاری فارس قم در این‌باره نوشت: این انتصاب در فضای مجازی خبر ساز شد و علی فردوسی مدیرکل روابط عمومی استانداری قم طی توئیتی نوشت: «با وجود اهتمام استاندار قم برای بازگرداندن حکمرانی به مردم،‌ مقصران وضع موجود برای ادامه ارتزاق از بیت‌المال شبانه احکام غیرقانونی صادر می‌کنند. تغییر به نفع مردم اتفاق خواهد افتاد پس از گذشت ساعتی از این انتصاب عجیب، محمدحسن نادری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل موسسه توسعه و تعاون منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، انتصاب عبداللهی را بدون مجوز و برخلاف آیین‌نامه دانشگاه اعلام نمود و تصریح کرد که این حکم هیچ ارزش قانونی ندارد.
در نامه رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم با اشاره به مخالفت کار گروه انتصاب این دانشگاه، آمده است: «صدور حکم سرپرستی برای ایشان بدون مجوز دانشگاه،‌ برخلاف آیین‌نامه انتصابات دانشگاه و تخلف آن دستگاه می‌باشد و حکم صادره هیچ ارزش قانونی ندارد.
در ادامه سایت بولتن در گزارشی درباره وضعیت مدیران منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان می‌نویسد که اغلب اعضای هیئت مدیره قبلی از نزدیکان دولت پیشین هستند و برخی انتصابات سیاسی است.
حاشیه‌‌های این منطقه اقتصادی که حیاط‌خلوت بعضی گروه‌های سیاسی بوده تمامی ندارد و حالا در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم دریافت حقوق‌های
40 میلیون تومانی مردم را آزار می‌دهد؛ متاسفانه در دورانی که مردم به شدت درگیر مشکلات مالی هستند، این حقوق‌های نجومی پرداخت شده است.
مناطق ویژه‌ اقتصادی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و برای تسهیل در تولید و صادرات و واردات ایجاد شده‌اند و قرار بوده درآمدهای این مناطق برای توسعه این مجموعه‌ها و جبران مسئولیت‌های اجتماعی آنها و کمک به اقتصاد کشور باشد اما متاسفانه برخی در گذشته مناطق ویژه را فرصتی برای انتفاع شخصی و گروهی و باندی دانسته‌اند و به جای اینکه در مسیر اهداف اصلی تاسیس این مجموعه اقتصادی حرکت کنند محلی شده‌اند برای جبران خدمات افراد در انتخابات‌ها.
 
سیا: فارغ از نتیجه مذاکرات وین ایران همچنان تهدیدی برای آمریکاست
رئیس سی‌آی‌ای اعلام کرد: فارغ از نتیجه مذاکرات وین، ایران همچنان یک تهدید برای آمریکا باقی خواهد ماند.
به گزارش رادیو فردا،  ویلیام برنز در نشست کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: رژیم ایران علاوه بر مسائل هسته‌ای و موشکی، برای تمامی خاورمیانه و متحدین آمریکا در این منطقه نیز تهدید به‌شمار می‌رود.
او افزود صرف‌نظر از این‌که مذاکرات وین چه سرانجامی‌داشته باشد، تهدیدهای ناشی از ایران کماکان از چالش‌های منطقه خواهد بود.
ویلیام برنز در حالی بر تداوم تهدیدات ایران برای سراسر خاورمیانه تأکید دارد که او یکی از مقامات ارشد آمریکایی حامی احیای برجام شناخته می‌شود.
ادای شهادت او در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان در شرایطی است که جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت مذاکرات وین «به پیشرفت‌های زیادی دست یافته» است.
ساعاتی پیش از حضور رئیس سی‌آی‌ای در نشست کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان، جامعه اطلاعاتی آمریکا گزارش سالانه خود در‌باره تهدیدات جهانی و از جمله خطرات ناشی از ایران را منتشر کرد.
در این گزارش آمده است: مقابله ایران با آمریکا و متحدان واشینگتن در خاورمیانه، برای تهران، یک مبارزه حیاتی است. جاه‌‌طلبی‌های دیرپای رژیم ایران برای به‌دست گرفتن رهبری منطقه، متوقف نشده است. حکومت ایران برای پیشبرد اهداف خود از برنامه هسته‌ای رو به گسترش، طرح‌های تسلیحاتی و نیروهای نیابتی‌ استفاده می‌کند و همزمان دیپلماسی را به کار می‌گیرد.
مجموعه نهادهای اطلاعاتی آمریکا، شامل ۱۶ سازمان اطلاعاتی این کشور، از جمله سی‌آی‌ای، اف‌بی‌آی و آژانس امنیت ملی است.
در گزارش این مجموعه ارزیابی شده که ایران چه مستقیم و چه از طریق گروه‌های نیابتی، آمریکایی‌ها را به‌ویژه در خاورمیانه تهدید می‌کند و همزمان، هدف دیگر خود را که در یک دهه گذشته دنبال کرده، برای یارگیری و ایجاد شبکه‌هایی در داخل آمریکا، ادامه می‌دهد.
در کنار افزایش تحرکات سایبری ایران علیه امنیت ملی آمریکا، نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی حتی برای ربودن و ‌ترور فعالان ایرانی یا مقامات آمریکا در تکاپو بوده‌اند.
گزارش جدید سالانه مجموعه نهادهای اطلاعاتی آمریکا همچنین تحرکات ایران را که تهدیدی برای اسرائیل است، شرح داده است.
سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در گزارش خود با‌ اشاره به روی کار آوردن ابراهیم رئیسی در مقام رئیس‌جمهور نوشته‌اند که این امر، رهبر نظام، را‌ ترغیب کرده تا چشم‌انداز بلندمدتی را که برای حکومتش تعیین کرده، تسریع کند. هدف رهبر جمهوری اسلامی، تبدیل حکومت به یک قدرت اسلامی برای دفاع از «آرمان‌های جهانی مسلمانان» ضمن تکیه بر یک دولت فن‌سالار در درون کشور است.
وب‌سایت بی‌بی‌سی هم از قول دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا و گزارش «ارزیابی سالانه تهدیدها» نوشت: در این ارزیابی از ایران به‌عنوان یکی از جدی‌ترین تهدیدها علیه آمریکا در طول سال آینده نام برده شده است.در بخش مربوط به ایران آمده است این کشور همچنان «در تلاش برای نابود کردن نفوذ آمریکا در خاورمیانه است و منافع ایالات متحده را تهدید خواهد کرد.»بر اساس این ارزیابی «یکی دیگر از تلاش‌های ایران بر اعمال قدرت در کشورهای همسایه و به حداقل رساندن تهدیدها علیه ثبات رژیم متمرکز است. ارزیابی ما این است که ایران مستقیما یا از طریق حملات نیابتی، اتباع آمریکا را به خصوص در خاورمیانه تهدید خواهد کرد». 
بنابر این ارزیابی ایران مایل است شبکه‌ای در داخل آمریکا ایجاد کند، هدفی که برای بیش از یک دهه دنبال کرده است.» سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در این ارزیابی بخشی را به برنامه هسته‌ای ایران اختصاص داده‌اند: «ارزیابی ما همچنان این است که ایران در حال حاضر مشغول فعالیت‌های کلیدی ساخت سلاح اتمی که به عقیده ما برای تولید یک بمب اتمی لازم خواهد بود نیست.» بنابر این گزارش، ایران در ماه ژوئیه ۲۰۱۹ بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، برجام، برخی فعالیت‌های خود که فراتر از محدودیت‌های اعمال شده بود را از سر گرفته است: «اگر تهران از تخفیف‌های تحریمی بهره‌مند نشود، مقام‌های ایرانی احتمالا غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۹۰ درصد را در نظر خواهند گرفت.» 
این ارزیابی همچنین می‌نویسد: «تخصص و تمایل روزافزون ایران برای انجام عملیات تهاجمی در فضای سایبری، این کشور را به تهدیدی عمده برای آمریکا و متحدانش از نظر امنیت شبکه و داده بدل می‌کند. ایران مسئول چندین حمله سایبری از آوریل تا ژوئیه ۲۰۲۰ علیه تاسیسات اسرائیل بود. در بخش مربوط به توانایی‌های نظامی، رویکرد دوگانه ایران به مسائل جنگی-  استفاده همزمان از توانایی‌های متعارف و غیرمتعارف-  تهدیدی برای منافع آمریکا در منطقه است». 
این ارزیابی علاوه بر تهدید‌هایی مثل چین، روسیه و ایران به مسائل دیگری از جمله همه‌گیری کروناو تغییر اقلیم پرداخته است.
 
اکنون زمان تحقق شرط‌های ایران در مذاکرات است
توسعه برنامه هسته‌ای ایران، بحران اوکراین و افزایش جمعیت جهانی انرژی آمریکا را در تنگنا قرار داده و اکنون زمان آن است که در مذاکرات وین امتیاز بگیریم.
روزنامه وطن امروز با تاکید بر این تحلیل می‌نویسد: تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در جایی متوقف شده است که موفقیت یا شکست مذاکرات را به اینکه دولت بایدن چه تصمیمی خواهـد گرفت پیوند زده است. در این بین علاوه بر عنصر «زمان»‌، حالا موضوع انرژی و نفت است که به ضرر واشنگتن به حرکت درآمده است.
دولت بایدن از آغاز به کار مذاکرات وین در فروردین امسال‌، تلاش دیپلماتیک خود را صرف حصول توافق ضعیف با ایران کرد تا بتواند بی‌آنکه تحریم‌های کلیدی را بردارد‌، تهران را به محدودیت‌های استثنایی و سنگین برجام بازگرداند؛ چیزی که مردان سیاست خارجی و امنیت ملی جو بایدن آن را در باکس (جعبه) قرار دادن مجدد برنامه هسته‌ای ایران می‌خواندند. امید دولت دموکرات اما برای حصول چنین نتیجه‌ای میراثی بود که ‌ترامپ ذیل فشـار حداکثری برای بایدن بجا گذاشت.
اما با فعل و انفعالاتی که در تابستان افتاد و به‌دنبال انتخابات ریاست جمهوری و تغییر ریل سیاست خارجی ایران پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم‌، دیری نگذشت که نه‌تنها برای آمریکا دیگر فضایی برای طرح بحث توافق گسترده‌تر باقی نماند که رئیس‌جمهور و دولتمردان آمریکایی تصمیم ‌ترامپ برای پاره کردن برجام و سیاست فشار حداکثری را یک شکست فاحش خوانده و عنوان کردند هنوز داریم از عواقب قضاوت‌های برجامی رئیس‌جمهور سابق آمریکا رنج می‌بریم.
حالا جمع‌بندی 8 دور مذاکره در پایتخت اتریش تا جایی پیش رفته است که از طرف ایران تمام اقدامات مورد نیاز که باید‌، برای برقراری مجدد برنامه جامع اقدام مشترک انجام شده است و این ایالات متحده است که باید برای آینده توافق تصمیم بگیرد. واشنگتن که با دسته‌بندی سه‌گانه تحریم‌ها به ۳ رنگ سبز، زرد و قرمز، پیش از این از موضعی بالا اعلام می‌کرد فقط حاضر است تحریم‌های ناسازگار با برجام را بردارد. حالا پس از نیاز بازار انرژی جهان به نفت ایران‌، گزینه‌های دشواری پیش روی خود می‌بیند.
آمریکا و اروپا این روزها به شدت تحت فشار قرار دارند و در این بازه زمانی‌، نیاز شدید به تزریق نفت بیشتر از جمله نفت ایران به بازار دارند.
پس از اینکه آمریکا اعلام کرد در حال بررسی ممنوعیت واردات نفت روسیه است‌، قیمت نفت و سایر حامل‌های انرژی روند شدیدا صعودی را دنبال کردند؛ قیمت نفت برنت برای ساعاتی با افزایشی ۲۰ درصدی به ۱۳۹ دلار در هر بشکه و به بیشترین میزان از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ رسید. قیمت گاز طبیعی در اروپا نیز با افزایش ۷۴ درصدی در یک روز رسید. حالا برخی کارشناسان قیمت 200 دلاری و بیشتر را برای نفت پیش‌بینی می‌کنند.
در نتیجه شرایط فعلی‌، تیم مذاکره‌کننده ایرانی باید به‌طور حساب شده در مذاکرات عمل کند. وضعیت حاصل شده این فرصت را برای کشورمان ایجاد کرده که بتواند امتیازات لازم را از طرف بدعهد اخذ کرده و شروط اعلامی را محقق کند. طرف مقابل بشدت به توافق نیازمند است و این تهران است که با عبور از موج‌های سنگین تحریمی‌، نیاز به هیچ تعجیلی ندارد. بنابراین نباید شتابزده عمل کرد و زمانی است که ایران باید منافع حداکثری خود را تامین کرده و بر تحقق شروط خود پافشاری کند.

***************************************

روزنامه خراسان**

۷۰۰ تا ۱۲۰۰ مزاحمت تلفنی با اورژانس پایتخت
سرپرست مرکز اورژانس تهران از تماس روزانه ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ مزاحمت تلفنی با اورژانس تهران، خبر داد. دکتر یحیی صالح‌طبری در نشست خبری خود به آمارهای مختلفی درباره اورژانس پایتخت اشاره کرد و گفت: تعداد مأموریت‌های قلبی 4 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته اما مأموریت‌های کد مربوط به سکته‌های مغزی 28 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. رئیس مرکز اورژانس تهران با بیان این‌که امسال نسبت به سال گذشته مسمومیت با منواکسید کربن 12 درصد کاهش یافته است، افزود: امسال در تهران 1837 مورد مسمومیت با منواکسید کربن داشته‌ایم که این عدد بالاست و نشان می‌دهد باید بیشتر از گذشته روی این مسئله متمرکز شویم.
 
 علت کمبودهای دارویی امسال چه بود؟
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به چرایی کمبود دارو در نیمه دوم امسال، شرایط موردنیاز را برای تامین به‌موقع دارو تشریح کرد. دکتر حمیدرضا اینانلو   درباره علت کمبود دارو در نیمه دوم امسال و راهکار حل این معضل برای سال آینده، به ایسنا گفت: ارزی که امسال به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شد، سه میلیارد دلار بود. در مجموع ارزی که برای دارو و تجهیزات نیاز داریم، حدود چهار میلیارد دلار است. اولا باید این ارز داده شود، در وهله دوم باید این ارز منظم داده شود؛ مثلا تقسیم شود و ماهیانه تخصیص یابد، نه این‌که یک ماه کم و یک ماه بیشتر داده شود. زیرا تخصیص نامنظم تاثیر خودش را در تامین دارو و مواد اولیه موردنیاز تولید دارو می‌گذارد. اینانلو ادامه داد:  نکته سوم این است که تنوع ارزی برای پرداخت وزارت بهداشت باید دیده شود. به عنوان مثال ما هم از یورو، هم روپیه هند و هم یوآن چین و... استفاده می‌کنیم. زیرا منابع تامین داروی ما متنوع است و قاعدتا همه این ارزها باید داده شود. یکی از علل کمبود ما به ویژه در داروهای تولید داخلی، روپیه‌ای بود که در سال ۱۴۰۰ بسیار جزئی داده شد و این باعث می‌شد که صنعتگر ما ارز دیگری را دریافت و سپس آن را به روپیه تبدیل کند و آیا شرکت ارز را قبول کند یا خیر و کارمزد آن هم مباحث دیگری بود. این‌ها چالش‌هایی بود که سیاست‌گذاران ارزی در سال ۱۴۰۱ باید این موارد را ببینند. ما نه تولیدکننده ارز هستیم و نه هماهنگ‌کننده آن، بلکه صرفا در حوزه ارزی مصرف‌کننده هستیم. بنابراین اگر جمیع این شرایط درنظر گرفته شود، چهار میلیارد دلار ارز برای صنعت دارو و تجهیزات پزشکی کافی خواهد بود.
 
تبعات رهاسازی ماهی قرمز در رودخانه‌ها
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور، با اشاره به حضور مردم در طبیعت در ایام نوروز گفت: برخی از مردم سبزه‌ها و ماهی قرمز را هرجایی رها می‌کنند. ماهی قرمز اگر در زیستگاه خودش نباشد، باعث ایجاد مشکل در رودخانه‌ها و تالاب‌ها و دریاچه‌ها می‌شود و آلودگی ایجاد می‌کند. سرهنگ محبت‌خانی درباره سبزه‌ها هم گفت: سبزه‌ها نیز می‌توانند تبدیل به کود شوند اما در صورت دفع نادرست سبب آلودگی می‌شوند؛ بنابراین افراد اگر می‌توانند سبزه‌های کوچک‌تری تهیه و در دفع آن‌ها نیز دقت کنند. برای مدیریت زباله در محیط زیست نیز بهتر است از کیسه زباله استفاده شود.
 
وزیر دادگستری: به کودکان کار و  خیابان ظلم می‌شود
  وزیر دادگستری با اشاره به ضرورت حمایت از کودکان کار و خیابان گفت: به کودکان کار و خیابان ظلم می‌شود و باید جلوی این ظلم را بگیریم. به گزارش ایرنا، امین حسین رحیمی در اختتامیه کارگاه نظام حمایت از اطفال و نوجوانان که با حضور مدیران کل دوره‌های متناظر استانی کنوانسیون حقوق کودک برگزار شد، افزود: چالش‌های کودکان در استان‌های مختلف متفاوت است، بنابراین نحوه حمایت و اقدامات هم به اقتضای موقعیت استانی متفاوت است. رحیمی اضافه کرد: برخی استان‌ها اقدامات بسیار موثری در حوزه حقوق کودک انجام داده‌اند به عنوان نمونه یکی از چالش‌های مهم حقوق کودکان، مربوط به کودکان کار و خیابان است؛ هرچند بسیاری از کودکان کار و خیابان از اتباع هستند اما از نظر ما هیچ تفاوتی از باب حمایت از آن‌ها وجود ندارد. وزیر دادگستری به اقدام دادستانی مشهد برای سامان‌دهی کودکان کار و خیابان اشاره کرد و گفت: به کودکان کار و خیابان ظلم می‌شود و باید جلوی این ظلم را بگیریم.  

***************************************

روزنامه وطن امروز**

رایزنی دوجانبه علی باقری و انریکه مورا در وین
علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران که بعد از سفری کوتاه به تهران، روز گذشته به وین پایتخت اتریش بازگشت، با «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در محل هتل کوبورگ به گفت‌وگو نشست. این دیدار در حالی است که انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک در جلسه شورای حکام آژانس انرژی اتمی سه‌شنبه مدعی شدند طرف‌ها به نهایی کردن توافق در مذاکرات وین بسیار نزدیک هستند. این 3 کشور بدون اشاره به اقداماتی که لازم است کشورهای غربی درباره برجام انجام دهند از ایران خواسته‌اند برای «اجرای مجدد» توافق هسته‌ای مهیا شود. 
***
روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور:
رئیسی هیچ مکاتبه‌ای با رهبر انقلاب درباره صداوسیما نداشته است
روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرد رئیس‌جمهور هیچ مکاتبه‌ای با رهبر انقلاب درباره صداوسیما نداشته است. 
به گزارش فارس، صبح روز گذشته در فضای مجازی، متن نامه ارسال شده به دفتر رهبر انقلاب با عنوان گلایه رئیس‌جمهور از معاونت سیاسی صداوسیما منتشر شد. با پیگیری‌های خبرنگار فارس از روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور مشخص شد رئیس‌جمهور هیچ مکاتبه‌ای با رهبر انقلاب درباره صداوسیما نداشته است. رحیمی مدیرکل روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور این موضوع را تکذیب و اعلام کرد این نامه اساس خارجی ندارد. 
***
سخنگوی سپاه:
پرتاب ماهواره «نور۲» نماد پیروزی ایران در جنگ تحریمی است
سخنگوی سپاه، پرتاب ماهواره «نور ۲» را نماد پیروزی ملت ایران در عرصه جنگ تحریمی دشمنان دانست و تاکید کرد: راهبرد «ایران قوی» دستور کار دائمی سپاه و نیروهای مسلح کشور است و دشمن قادر نخواهد بود مسیر بالندگی و پیشرفت ما را متوقف کند. 
سردار رمضان شریف، دستاورد تاریخی و مبارک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه فضایی که با پرتاب ماهواره «نور ۲» و قرار گرفتن آن در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پس از پرتاب ماهواره «نور یک» در سال ۹۹ توسط نیروی هوافضای سپاه رقم خورد را گامی بلند برای تقویت قدرت ایران اسلامی در عرصه فضایی؛ آن هم در فضای تحریم‌های گسترده بین‌المللی توصیف و تصریح کرد: این رخداد و دستاورد فراراهبردی و افتخار‌آمیز که یکی از نمادها و مصادیق معنادار پیروزی ملت ایران در عرصه جنگ تحریمی دشمنان انقلاب و نظام اسلامی به شمار می‌رود، نشان داد سپاه همراه با سایر نیروهای مسلح مقتدر کشور اراده کرده است به دور از هیاهو، ضربات مهلکی در نبرد فناوری بر دشمنان تحمیل کند و در معرض افکار عمومی جهانیان قرار دهد. سخنگوی سپاه با تبریک این اتفاق غرورانگیز به ملت ایران تاکید کرد: راهبرد ایران قوی، دستور کار روزانه پاسداران انقلاب اسلامی است و دشمنان اسلام و میهن عزیزمان باید با حقد و حسد نظاره‌گر رونمایی از سلسله دستاوردها و توانمندی‌هایی باشند که به آنها تاکید می‌کند کشور عزیز ما مصمم است روند دستیابی به شاخص‌های کشورهای پیشرفته جهان در عرصه‌های مختلف را با تکیه بر توانمندی‌های بومی و ظرفیت‌ها و استعدادهای ایرانی پرشتاب‌تر از قبل ادامه دهد و آنها قادر نخواهند بود این مسیر را متوقف کنند. 
***
ویرایش نخست «سند تحول دولت» منتشر شد
نخستین ویرایش سند تحول دولت سیزدهم که براساس اعلام دولت با کوشش چند ماهه جمعی از نخبگان تنظیم شده، با هدف اعمال نظارت‌های مردمی و برخورداری از دیدگاه‌های اندیشمندان و صاحب‌نظران در ویرایش‌های بعدی، منتشر شد. سند تحول دولت که پیش از این به اعضای کابینه ابلاغ شده بود، برای ترمیم اساسی در ۳۷ حوزه کلان کشور، راهکارهای عملیاتی ارائه کرده و از جمله ویژگی‌های مهم آن، زمان‌مند بودن اجرای هر یک از این راهکارهاست. به عبارت دیگر آنطور که در متن سند آمده وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های موضوع سند باید طرح‌های تحول مربوط به حوزه ماموریت خویش را در بازه‌های زمانی یک تا ۴ ساله به پایان برسانند. ویژگی دیگر سند تحول دولت مردمی ظرفیت نظارت‌پذیری آن است به نحوی که مردم و نخبگان می‌توانند مبتنی بر سند مذکور، روند اجرا و نهایی شدن طرح‌ها را رصد و پیگیری کنند. موضوعات ۳۷ گانه سند در ۲ سطح کلی طبقه‌بندی شده‌اند. یکی موضوعات فرابخشی که ویژگی آنها کانونی بودن نقش این بخش در توسعه زیرساخت‌ها و پشتیبانی از عرصه‌های تخصصی است و دیگری پیشران‌های تحول که برای سایر بخش‌ها نقش کشنده دارند و با ظرفیت بالا، امکان توسعه برای سایر بخش‌های کشور را فراهم می‌سازند. بیش از ۵۰ درصد حوزه‌های مشمول طرح تحول از جنس امور اقتصادی و تولیدی هستند. این سند با کوشش چندماهه جمعی از نخبگان تنظیم شده است و نخستین ویرایش سند تحول نظام اداری کشور به شمار می‌رود. ویرایش نهایی سند پس از تصویب برنامه هفتم ارائه خواهد شد. فرآیند اجرای برخی بخش‌های سند تحول همزمان با شروع به کار دولت و برخی بخش‌های دیگر با ابلاغ آن آغاز شده است. اکنون نیز ویرایش نخست این سند با هدف اعمال نظارت‌های مردمی و برخورداری از دیدگاه‌های اندیشمندان و صاحب‌نظران در ویرایش‌های بعدی، منتشر شده است. 

***************************************

روزنامه ایران**

تکذیب‌نامه رئیس جمهور به رهبر انقلاب درباره صداوسیما

 خبر اول اینکه، مدیرکل روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور اخبار منتشر شده درباره مکاتبه رئیس‌جمهور با رهبر معظم انقلاب درباره صداوسیما را تکذیب کرد. به گزارش «ایران» محمدمهدی رحیمی در صفحه مجازی خود نوشت: «رئیس‌جمهور مکاتبه‌ای با رهبر معظم انقلاب درخصوص صداوسیما نداشته‌اند.» برخی کانال‌های تلگرامی با خبرسازی مدعی شده بودند که رئیس‌جمهور در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب، از برخی رویکردهای خبری صداوسیما نسبت به دولت انتقاد کرد. این کانال‌ها حتی تا اینجا پیش رفتند که ادعا کردند این نامه، به همراه یک گزارش مستند ارسال شده و دستور بررسی این گزارش نیز صادر شده است!

«اینستاگرام» صفحه شخصی سخنگوی دولت را مسدود کرد

 خبر دیگر اینکه، شبکه اجتماعی اینستاگرام، صفحه شخصی علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت را که حدود ۸۰ هزار دنبال‌کننده داشت، صرفاً به دلیل تبریک روز پاسدار مسدود کرد. به گزارش «ایران» مسدود شدن صفحه سخنگوی دولت پس از انتشار استوری تبریک ولادت حضرت امام حسین علیه‌السلام و تبریک روز پاسدار اتفاق افتاد. بهادری جهرمی در این باره در «توئیتر» نوشت: «اینستاگرام با نقض علنی آزادی بیان، صرفاً به دلیل تبریک روز پاسدار، حساب کاربری‌ام را مسدود کرد!» در روزهای اخیر اینستاگرام صفحه برخی دیگر از اعضای دولت همچون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز مسدود کرده است. این در حالی است که ترویج خشونت، کلاهبرداری اقتصادی، ابتذال اخلاقی و جنسی و نقض حریم خصوصی کاربران از سوی این رسانه مورد حمایت واقع می‌شود و در این موارد برخوردی از سوی این پلتفرم امریکایی صورت نمی‌گیرد.

ممنوعیت اعطای مرخصی نوروزی به مجرمین خطرناک

 دست آخر اینکه، غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها طی دستورالعملی خطاب به مدیران زندان‌های سراسر کشور، تأکید کرد به محکومان مخل امنیت و آرامش جامعه مرخصی نوروزی اعطا نشود. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، در راستای اجرای دستورات مقام معظم رهبری و تأکیدات رئیس قوه قضائیه مبنی بر عدم اعطای مرخصی و سایر ارفاقات به محکومان خطرناک، سابقه‌دار و مخل امنیت و آرامش جامعه و با توجه به در پیش بودن تعطیلات نوروز، زندان‌ها از پذیرش و طرح تقاضای مرخصی محکومان جرائم مرتبط با سرقت، جرایم باندی و سازمان یافته، قاچاق، سرقت مسلحانه و  حمل مواد مخدر، تجاوزبه عنف، آدم‌ربایی، اسیدپاشی، نزاع دسته جمعی مسلحانه، ضرب و جرح عمدی با سلاح و قمه‌کشی تا پایان فروردین سال ۱۴۰۱ خودداری کنند.

***************************************

 روزنامه شرق **

رئیس مرکز آمار  و  فناوری اطلاعات قوه قضائیه:
دفاتر خدمات الکترونیک قضائی باید ۲۴‌ساعته خدمات بدهند

ایلنا: رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: «استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمند این فرصت را در اختیار دفاتر قرار می‌دهد تا بتوانند به‌صورت شبانه‌روزی به ارائه خدمت بپردازند. این خدمات به افزایش درآمد دفاتر کمک فراوانی خواهد کرد». محمد کاظمی‌فرد افزود: «این آمادگی وجود دارد تمام خدماتی که به ایرانیان داخل کشور ارائه می‌دهیم در دسترس ایرانیان خارج از کشور نیز قرار گیرد».

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:
درگیر بودجه بودیم استیضاح وزیر کار به سال آینده موکول شد

خبرآنلاین: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در این مدت وزیر کار هیچ‌گونه تغییر رویکرد و روشی نداشته است و به همان شیوه گذشته وزراتخانه کار را پیش می‌برد. انتظاراتی که از وزیر کار وجود داشت که تغییر شیوه دهند، برآورده نشده‌ است. محمد کعب‌عمیر ادامه داد: «با توجه به اینکه درگیر بودجه بودیم، استیضاح وزیر کار به سال آینده موکول شد و همچنان مصر هستیم وزیر کار را استیضاح کنیم و در اولین جلسه مجلس بعد از تعطیلات نوروز این اقدام را پیگیری خواهیم کرد».

حسام‌الدین آشنا:
برادران کمربندهای خود را سفت‌تر کنند

خبرآنلاین: حسام‌الدین آشنا، مشاور دولت سابق، در واکنش به عدم پخش برنامه ثریا، در توییتی نوشت: «احتمال بدهید مشکلات قبلی برنامه ثریا هم ناشی از دولت قبل نبوده است بلکه شاید حمایت‌های فراسازمانی قبلی از این برنامه ناشی از برخی رویکردهای تقابلی با دولت قبل بوده است. برادران کمربند خود را سفت‌تر کنید؛ چراکه نقد و حتی تخریب دولت قبل هزینه چندانی نداشت اما اکنون دوران دیگری است».

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات