صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۳۶۵۳۴

دشمنی بایدن با مردم سوریه در اوج بحران اوکراین؟

پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

خاورمیانه تبدیل به منطقه ای شده است که ایالات متحده تقریبا همه توطئه ها را برای این منطقه انجام داده است و هر روز نطقه جدیدی نیز برای برهم زدن امنیت منطقه در سر می پروراند.

کشور سوریه یکی از اصلی ترین کشورهای منطقه است که مورد کینه و دشمنی آمریکا قرارر گرفته است. امریکا طرحی را در دست بررسی دارد که به موجب آن بخش هایی از سرزمین سوریه که تحت سیطره کردهای مسلح گروه "قسد" و ترکیه هستند، از تحریم های واشنگتن و قانون سزار معاف خواهد شد. رفتاری که نشان می دهد دولت بایدن در تلاش است از درون سوریه اتحاد و یکپارچگی سرزمینی این کشور را از بین ببرد و در آینده را بنحوی بسازد که بحران اختلاف دامن گیر سوریه شود. 

-به موجب این طرح سرمایه گذاران و شرکت های خارجی از تحریم ها و تضییقات ناشی از اعمال قانون آمریکایی سزار در مناطق تحت کنترل قسد و بخشی از مناطق تحت سیطره ترکیه معاف خواهند شد. البته این طرح شامل ادلب و منطقه عملیاتی "شاخه زیتون" نخواهد شد. دلیل این امرهم به خاطر تسلط "النصره"بر این مناطق اعلام شده است.
مفهوم این تصمیم آمریکا آن است که اعمال تحریم ها و تضییقات بر مردم سوریه بیش از آنکه در مناطق تحت تسلط نظام سوریه موثر واقع شده باشد، دشمنان مردم سوریه اعم از کردها و اشغالگران ترک را متاثرساخته است و لذا آمریکا برای خروج از این وضعیت به فکر چاره اندیشی افتاده است.
-اینکه این طرح دربخشی از اهداف خود معافیت مناطق تحت تسلط ترکها را نیز شامل شده است به نظر بی ارتباط با استقبال ترکیه از رییس اسرائیلی "اسحاق هرتسوک" نباشد. با این حساب دور از ذهن نیست که این اقدام آمریکا در واقع پاداشی به دولت ترکیه به خاطرتجدید نظر در روابطش با اسرائیل باشد.
-بایدن علی رغم علاقمندی اش به کردهای سوریه کاملا براین نکته واقف است که کردستان مستقل و خودمختار در آینده سوریه هیچ جایی ندارد اما با توجه به اینکه بخش اعظم نفت و گاز سوریه درمنطقه شمال شرق سوریه قرار دارد که تحت تصرف گروه مسلح کردی "قسد" است، می کوشد تا حداکثر حمایت را ازکردها به عنوان آخرین نیروی آسیب رسان و مخالف نظام سوری به عمل آورد و از آنها استفاده حداکثری در جهت جبران شکست های 11ساله اش درسوریه بنماید.
- برخی از کارشناسان بر این باور بودند که در اوج بحران اوکراین اهمیت سوریه برای دولت بایدن  کمتر خواهد بود و آمریکا تمرکز خود را از روی سوریه ولو به صورت کوتاه مدت برخواهد برداشت ولی سوریه به میزانی است که علی رغم تمرکز این روزهای کشورش بر ماجرای بحران اوکراین به هیچ وجه راضی نمی شود از مبارزه با نظام حاکم سوریه ذره ای کوتاه بیاید. موضوعی که در مرحله اول اهمیت سوریه را تحولات منطقه نشان می دهد و اینکه سوریه در دید آمریکا برای آینده ضصهیونیست ها خطرناک خواهد بود. و در مرحله دوم بنظر می رسد که سوریه در آینده تبدیل به اهرم فشار روند مذاکرات احتمالی بین روسیه و آمریکا بر سر اوکراین باشد. البته آمریکایی ها به طور غیر مستقیم سعی خواهند کرد که به شکل های مختلف منافع روسیه را در سوریه به خطر بیندازند. 

- هر چه از رویکرد حمایتی جمهوری اسلامی ایران از سوریه می گذرد، مواضع صحیح ایران بیشتر مشخص می شود. حمایت  سردار شهید سلیمانی از دولت سوریه برای شکست داعش در سوریه، یک راهبرد دقیقی بود که بخش اعظم سیاست های مخرب گونه آمریکا در منطقه را بشکست انجامید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات