صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۳۶۴۹۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۱۸ اسفند ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امروز زندگی در تمدّن غربی بر پایه طمع و حرص است، بر پایه آزمندی است. اصلاً اساس زندگی در تمدّن غربی، حرص و طمع است. امروز پایه همه‌ی ارزش‌های غربی پول است؛ اخلاقیات، معنویات، همه‌چیز با پول سنجیده می‌شود؛ معیار‌ها این است. (۱۰/۱۲/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز         

کارنامه دولت در تحقق شعار سال

در روزهای پایانی سال، وقت آن است که بررسی شود چه سیاست‌هایی از حیث عملیاتی و فرهنگی پیرامون تحقق شعار سال اتخاذ شده است. بررسی رویکردهای خرد، کلان و بنگاهی نشان می‌دهد برخی مسائل پیرامون تحقق شعار سال حل‌شده و برخی نیز همچنان نیازمند تلاش بیشتر است.

نکات تحلیلی: 1- عدم تشکیل کارگروهی تخصصی برای پیگیری تحقق شعار سال آسیبی است که همه‌ساله با آن مواجهیم و متأسفانه از این حیث، در 1400 نیز اقدام تأثیرگذاری صورت نگرفت. 2- از اصلی‌ترین موانع تولید در کشور، تودرتوی نهادی است؛ به‌گونه‌ای که قوانین فسادزا و نسنجیده، دست و پای سرمایه‌گذاران و بنگاه‌ها را قفل کرده و باعث شده تا ایران در شاخص سهولت کسب‌وکار، جایگاه ۱۲۷ام را داشته باشد. دولت برای اصلاح این جایگاه، سامانه الکترونیکی صدور مجوز کسب‌وکار را راه‌اندازی کرده که بستری شفاف و کارآمد را برای تسریع در سرمایه‌گذاری و شروع به کار بنگاه‌های تولیدی ایجاد می‌کند. 3- یکی از مسائل دیگری که تولید کشور با آن مواجه است، شاخص امنیت سرمایه‌گذاری است. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بیان می‌دارد، عمل مسئولان ملی و محلی به وعده‌ها، اعمال‌نفوذ و تبانی در معاملات ادارات، به ترتیب به‌عنوان نامناسب‌ترین مؤلفه‌های امنیت سرمایه‌گذاری قلمداد شده است و متأسفانه همچنان این نقیصه‌ها وجود دارد. البته دولت با فعال‌سازی ظرفیت‌های منطقه‌ای و عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای توانسته است تا حدودی بستر جذب سرمایه‌گذاری را فراهم کند. 4- حضور مستمر دولت و قوه قضاییه در استان‌ها نیز باعث شناسایی بهتر و رفع برخی موانع تولید و مشکلات کارخانه‌ها و بنگاه‌ها شده است. ازاین‌جهت نیز برخی بنگاه‌های تولیدی که مشکلاتی داشتند و راکد مانده بودند، شروع به کار نموده‌اند. 5- تأمین مالی در کشور ما بر عهده نظام بانک داری است و متأسفانه همچنان قانون اصلاح نظام بانکی کشور، تدوین و اجرا نشده است. 6- بها دادن به واحدهای تولیدی کوچک و کسب‌وکارهای خانگی در قانون بودجه موردتوجه قرار گرفته و تسهیلاتی برای رونق آن‌ها پیش‌بینی شده است که جای تحسین دارد. 7- اصلاح نظام مالیاتی و کاهش فشار مالیات بر بنگاه‌های تولیدی اگرچه در دستور کار قرار گرفته است؛ اما همچنان نیازمند اصلاح است. 8- از حیث فرهنگی، همچنان بخش زیادی از مردم نسبت به اهمیت حمایت از تولید ملی از طریق خرید کالای داخلی، توجیه نیستند و در این زمینه نیز نیازمند کار فرهنگی بیشتر هستیم. (نویسنده: علی محمدی)

▼گزارش روز             

مواجهه نژادپرستانه غرب با پدیده جنگ

جنگ همواره پدیده‌ای مذموم و ضدانسانی بوده است، مگر درصورتی‌که عاملی برای بقاء انسان و مقابله با ظلم و بی‌عدالتی و دفع متجاوز باشد. هدف از این نوشتار دفاع از جنگ نیست. بلکه مقصود، تأکیدی عینی بر رفتارهای گزینشی و برخورد تبعیض‌آمیز و رفتارهای نژادپرستانه کشورهای غربی در مواجهه با پدیده جنگ در نقاط مختلف دنیاست.

گزاره‌های خبری: در روزهای گذشته یکی از خبرنگاران ارشد شبکه «سی‌بی‌اس نیوز» آمریکا طی گزارشی در خصوص پوشش بحران اوکراین در اظهاراتی گفت: «با تمام احترام باید بگویم که اوکراین مانند عراق یا افغانستان نیست که ده‌ها سال شاهد درگیری بوده‌اند. این کشوری نسبتاً متمدن و اروپایی است». مجری شبکه «بی‌ام‌اف تی‌وی» فرانسه هم در یک برنامه تلویزیونی که به‌صورت زنده پخش می‌شد، اظهار داشت: «ما در مورد سوری‌ها که از بمباران دولت سوریه تحت حمایت پوتین فرار کردند، صحبت نمی‌کنیم. در مورد اروپایی‌ها حرف می‌زنیم که دارند فرار می‌کنند که قیافه‌شان شبیه ما است که سوار بر ماشین در حال فرارند، فرار می‌کنند تا ما جان آن‌ها را نجات دهیم». بااین‌حال برخی چهره‌های مشهور غربی به این نگاه‌های گزینشی و نژادپرستانه غرب به موضوع جنگ واکنش نشان داده‌اند، ازجمله آن‌ها، جیسون کال کاندیدای دموکرات انتخابات کنگره آمریکا است که با انتشار توئیتی نوشته است: «بیش از 100 هزار یمنی به خاطر قحطی و جنگی که ما حمایت می‌کنیم، کشته شده‌اند. اگر ما جنگی را محکوم می‌کنیم، باید همه جنگ‎ها را محکوم کنیم، اما این کار را نمی‌کنیم، چون از آن جنگ حمایت می‌کنیم و از آن بهره مالی می‌بریم». هفته‌نامه نیوزویک آمریکا هم اخیراً با انتشار سرمقاله‌ای با عنوان «آقایان اروپایی، خون اوکراینی‌ها از دیگران رنگین‌تر نیست» به قلم «لائورن کراسبی مدلیکوت» نوشت: «در برابر تمام درگیری‌هایی که حقوق بشر را نقض می‌کنند و هر جنگی که جان مردم بی‌گناه را می‌گیرد، باید همانند تهاجم روسیه به اوکراین، با اعتراض‌های همه‌جانبه واکنش نشان دهیم. باید خشمگین باشیم، خواهان اقدام باشیم و دولت‌ها را مسئول رفاه پناه‌جویان بدانیم؛ اما چرا برای دیگر مردمان گرفتار در جنگ، آوارگی و کشتار که اروپایی، اوکراینی و سفیدپوست نیستند، شاهد چنین امواجی از اعتراض نیستیم؟ در تمام کشورهای درگیر جنگ- از اوکراین تا افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، سودان، میانمار، تونس، سومالی- مردمی وجود دارند که در میانه درگیری‌هایی گرفتار شده‌اند که خارج از کنترل آن‌هاست، افرادی مانند اوکراینی‌ها؛ اما به‌ندرت در مورد آن‌ها می‌شنویم و به‌ندرت جویای احوالشان هستیم. این ممکن است به این دلیل باشد که نسبت به خشونتی که علیه مردمان غیرسفیدپوست ادامه دارد، حساسیتمان را از دست داده‌ایم، یا به این دلیل که آن‌ها "شبیه ما نیستند" یا "قرابتی با ما ندارند" به وضعیت ناگوارشان اهمیت نمی‌دهیم».

گزاره تحلیلی: صدای اعتراض در کشورهای غربی علیه جنگ اوکراین در حالی بلند شده و دولت‌های غربی درصدد تحریم و برخورد با روسیه برآمده‌اند که همین کشورها و جوامع، سال‌هاست در قبال کشتار ملت‌های مسلمان و شهروندان غیرنظامی در فلسطین، سوریه، عراق، لبنان، یمن و کشورهای آفریقایی دم فروبسته‌اند و یا به‌نوعی در جنایات متجاوزان در کشورهای مذکور شریک‌اند. تاریخچه جنگ‌های روابط بین‌الملل معاصر به‌ویژه تحولات دهه‌های اخیر به‌خوبی نشان داده است اولویت کشورهای غربی در مواجهه با جنگ‌های درون منطقه‌ای و بین‌المللی، عمدتاً پیروی از منافع ملی و «رنگ و نژاد» بوده است. نظام بین‌الملل پیش و بیش از آن‌که از جنگ که یک پدیده وحشتناک است، متضرر شود، از ساختارهای تبعیض‌آمیز و رفتارهای نژادپرستانه و رویکردهای جنگ‌طلبانه و بحران‌ساز غرب که مقدمه جنگ‌افروزی‌های منطقه‌ای است، رنج برده است. (حمید خوش‌آیند)

▼ اخبار

پیام معاون سیاسی سپاه درباره ماجرای ساختگی «کاترین شکدم»

در پی فضاسازی‌های رسانه‌ای اخیر، سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پیامی را خطاب به ملت ایران صادر کرد. در بخشی از این پیام آمده است: «از روز دوشنبه نهم اسفند تا روز دوشنبه شانزدهم اسفند 1400 به مدت یک هفته، ‌مطالبی در فضای مجازی رهاشده با تمرکز بر نام این خادم شما، انتشار یافت که به‌طورقطع، ‌آزمون بزرگی برای همگان بود. هدف اصلی در این داستان‌سرایی‌های ساختگی و خارج از قواعد اخلاقی و انسانی،‌ گمراه کردن مردم و بی‌اعتماد ساختن آنان نسبت نظام و مسئولان کشور بود. نقشه‌ فضای مجازی شیطانی در راستای جنگ شناختی علیه ملت ایران، انقلاب اسلامی و نظام ولایی طراحی شده بود و پرده‌هایی از این نمایش مضحک در فضای مجازی اجرا شد. مصاحبه شبکه بی‌بی‌سی فارسی با خانم کاترین پرز شکدم، به‌صورت خواسته یا ناخواسته راه را برای نمایش پرده‌های دیگر این نقشه شیطانی مسدود ساخت. در این موضوع به‌جز شیادان دست‌اندرکار طراحی و اجرای این نقشه شیطانی و راهزنان عقیده و باورهای مردم، هم را بخشیده و حلال می‌کنم.  به برخی از فعالان سیاسی که همواره در انتظار پدیدایی یک رخداد، ‌برای چنگ زدن بر چهره مظلوم نظام و نهاد انقلابی سپاه هستند؛ توصیه می‌کنم؛ تا قبل از رسیدن به پایان عمر دنیایی و ورود به روز حساب، ‌از قصه خانم کاترین پرز شکدم و آنچه به نام ایشان در فضای مجازی به دروغ شد؛‌ عبرت بگیرند.‌ از سران محترم قوای سه‌گانه درخواست می‌کنم،‌ در راستای حفظ و تأمین حقوق مردم، برای مدیریت صحیح فضای مجازی فکری اساسی کنند».

برنامه سپاه برای حضور دائمی در فضا!

هم‌زمان با اعیاد شعبانیه، نیروی هوافضای سپاه با استفاده از ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قاصد از کویر شاهرود ماهواره نور ۲ را در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار داد. مأموریت این ماهواره، سنجشی و شناسایی است. سردار علی جعفر‌آبادی، فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه در گفتگو با شبکه خبر سیما، در توضیح این عملیات موفقیت‌آمیز اظهار داشت: «ماهواره‌ای که پرتاب شد، تمام ایرانی است و اگرچه ساخت و تجمیع آن در بخش‌های تحقیقاتی سپاه پاسداران انجام‌شده، اما همه شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها و مجموعه‌های تحقیقاتی دفاعی در کشور به نحوی در این پروژه دخیل بوده‌اند و باید از آن‌ها تشکر کنیم. اطلاعات به‌دست‌آمده از این ماهواره در حوزه‌های عمومی و دفاعی کاربرد دارد و امکان شناسایی و رصد پدیده‌های محیطی و بلایای طبیعی از ارتفاع 500 کیلومتری زمین با این ماهواره فراهم می‌شود». سردار جعفر‌آبادی با اشاره به برنامه‌های آینده سپاه در حوزه تحقیقات فضایی، اظهار داشت: «سلسله‌ای از ماهواره‌های نور را در سال‌های آینده پرتاب خواهیم کرد و برنامه فضایی کل کشور که ما هم جزئی از آن هستیم، این است که در مدار لئو تثبیت شویم و ماهواره‌های مختلف علمی، تحقیقاتی و دفاعی را در این مدار قرار دهیم و سپس در مدار 36 هزار کیلومتری زمین که مورد تأکید مسئولین عالی نظام است، قرار بگیریم».

در وین چه خبر است؟

«نورنیوز» رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی کشورمان در خصوص وضعیت مذاکرات وین آورده است: «درحالی‌که مذاکرات وین به دلیل تعلل آمریکا در اتخاذ تصمیم سیاسی روند کُندی را طی می‌کند، درخواست روسیه نیز به عامل جدیدی برای بهانه‌جویی آمریکا تبدیل شده است. چند روز قبل مسکو از واشینگتن خواست؛ بی‌اثر بودن تحریم‌ها در مسیر روابط تجاری- ‍‌اقتصادی و سرمایه‌گذاری روسیه در ایران را به‌صورت کتبی تضمین کند. این درخواست دو گونه تفسیر به همراه داشت؛ برخی آن را گروکشی مسکو و مانعی بر سر توافق در وین عنوان نموده و برخی نیز آن را دلیلی بر جدیت روسیه در مذاکرات و تضمینی برای انتفاع ایران از توافق احتمالی تعبیر کردند. در همین حال؛ «علی باقری» در حالی مجدداً دوشنبه‌شب به تهران بازگشته که «انریکه مورا» گفته: «زمان آن رسيده كه براى پايان مذاكرات در چند روز آينده تصميم‌هاى سياسى گرفته شود». طبعاً خطاب این جمله مورا، مشخصاً آمریکاست و روزهای آینده مشخص می‌شود که آیا مذاکرات که به «موانع آمریکایی» برخورد کرده به مرحله بررسی درخواست روسیه خواهد رسید یا خیر؟».

اخبار کوتاه

شهادت دو مدافع حرم به دست رژیم اشغالگر صهیونیستی/ در جریان حمله روز گذشته جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به حومه شهر دمشق در سوریه، دو تن از نیروهای ایرانی مدافع حرم «مرتضی سعیدنژاد» و «احسان کربلایی‌پور» به شهادت رسیدند. روابط عمومی کل سپاه با تأیید این خبر، تأکید کرده است: «بی‌شک رژیم صهیونیستی تاوان این جنایت را خواهد داد». در پی این جنایت، رسانه‌های صهیونیست اعلام کردند، به دلیل نگرانی از واکنش تهران، سطح هشدار در شمال سرزمین‌های اشغالی افزایش یافته است. رژیم صهیونیستی از بیم پاسخ احتمالی ایران به جنایت این رژیم و شهادت دو مدافع حرم، سامانه گنبد آهنین را به حالت آماده‌باش درآورده است.

پذیرایی از میهمان به سبک اوکراین!/ ایرانیان جان به در برده از اوکراین درباره نحوه خروجشان از اوکراین و سختی‌های این مسیر، در لحظه ورود به کشور به خبرنگاران در خصوص رفتار اوکراینی‌ها گفتند: «لب مرز فقط خودشان را رد می‌کردند. با ایرانی‌ها و به‌طورکلی با خارجی‌ها بدرفتاری می‌کردند. سیاه‌ها را به‌شدت کتک می‌زدند. شب‌ها مشروب می‌خوردند و با باتوم به جان ما می‌افتادند. وسایل گرمایشی و چوب به ما نمی‌دادند. مجبور به سوزاندن لباس‌های خودمان بودیم تا از سرما یخ نزنیم. بعضی‌ها به دلیل سرمای زیاد می‌مردند».

پاسخی عاقلانه به ادعای ناصحیح یک بازیگر زن!/ «ترانه علیدوستی» که به خاطر اکران فیلمش در آمریکا است طی گفت‌وگویی، مدعی شده که در ایران هویت ورزشی برای بانوان وجود ندارد و شنا برای زنان در ایران رسماً ممنوع است! به همین دلیل نایب‌رئیس بانوان فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو از «ترانه علیدوستی» برای حضور در مسابقات شنای زنان در ایران دعوت کرد. مسابقات رکوردگیری شنا بانوان ایران ۱۹ و ۲۰ اسفند جاری در استخر قهرمانی آزادی تهران برگزار می‌شود.

کرزی: ایران همواره حامی ملت افغانستان بوده است/ رئیس‌جمهور سابق افغانستان با اشاره به روابط این کشور با ایران گفت: «ایران در نزدیک به ۱۳ سال زعامتش بر افغانستان، از هیچ کمکی به مردم این کشور دریغ نکرد». کرزی درباره حق‌آبه ایران نیز گفت: «بدون توجه به دیدگاه حکومت‌های افغانستان و ایران و ماورای توافقات رسمی، همسایگی دو ملت نیز ایجاب می‌کند که باید به ایران آب بدهیم. من به حاکمان فعلی افغانستان نیز توصیه می‌کنم که از دادن آب به ایران دریغ نکنند».

اتحادیه اروپا: دنباله‌رو آمریکا در تحریم روسیه نخواهیم بود!/ «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به شبکه الجزیره در واکنش به اعلام تحریم نفت و گاز روسیه گفت که اروپا در این مورد از بایدن تبعیت نخواهد کرد. وی افزود: «ما صادرات انرژی روسیه را ممنوع نمی‌کنیم و از رئیس‌جمهور بایدن در این تصمیم پیروی نمی‌کنیم».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات