صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۳۶۵۱۴

پوشش زنده تحولات اوکراین/ توقف مراودات عادی تجاری بین آمریکا و روسیه/ ماکرون: آماده وضع تحریم بسیار شدید مسکو هستیم

روسیه بامداد روز پنجشنبه، 24 فوریه (5 اسفند ماه) عملیات نظامی خود در خاک اوکراین را آغاز کرد. رئیس جمهوری ولادیمیر پوتین هدف از این اقدام را "حمایت از افرادی نامید که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف قرار گرفته‌اند".
به گفته وی، برای این منظور، برنامه ریزی شده تا اوکراین غیرنظامی شده و از شر نیروهای نئونازیست خلاص شود، تا کسانی که مسئول جنایات علیه ساکنان دونباس هستند، به دست عدالت سپرده شوند. پوتین تاکید کرده که این عملیات تا تثبیت اوضاع در اوکراین، غیرنظامی شدن این کشور، تایید وضعیت بی طرفی کی‌یف و به رسمیت شناختن حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه ادامه خواهد داشت.
وزارت دفاع روسیه از ساعت 10:00 صبح (به وقت مسکو) امروز جمعه، بار دیگر رژیم سکوت برقرار می‌کند. مسکو همچنین آمادگی خود برای ایجاد کریدورهای بشردوستانه در تعدادی از مناطق دیگر اوکراین را اعلام کرده است.
سرهنگ ژنرال میخائیل میزینتسیف، رئیس مرکز کنترل دفاع ملی فدراسیون روسیه شب گذشته با اعلام این خبر، گفت که کریدورهای بشردوستانه از کی‌یف، چرنیگووا، سومی، خارکوف و ماریوپل باز می‌شوند. روسیه همچنین به طرف اوکراینی پیشنهاد داد که از ساعت 9:00 به وقت مسکو ارتباط مستمر بین دو طرف برقرار شود تا بر روند تخلیه امن غیرنظامیان و شهروندان خارجی نظارت شود.
به گفته وی، کریدورهای بشردوستانه از اوکراین به خاک روسیه همه روزه به صورت یکجانبه باز بوده و این کار ادامه خواهد داشت. میزینتسیف توضیح داد: از آغاز عملیات ویژه نظامی و بدون مشارکت کی‌یف، ما موفق به تخلیه بیش از 187 هزار نفر از مناطق خطرناک اوکراین شده‌ایم که از این تعداد 46 هزار و 696 کودک، شامل 7 هزار و 457 نفر در روز است که 1 هزار و 260 نفر آنها کودکان هستند. این مقام نظامی افزود: بیش از 22 هزار دستگاه خودروی شخصی از ایست‌های بازرسی عبور کردند که از این تعداد 1043 دستگاه طی روز گذشته بوده است.
به گفته وی، نیروهای نظامی روسیه از ایمنی کاروان‌های بشردوستانه از شهرهای مختلف اوکراین به سمت مرز روسیه اطمینان حاصل می‌کنند.
میزینتسیف یادآور شد در تعدادی از مناطق، عملیات باز کردن کریدورهای بشردوستانه هیچ نتیجه مثبت قابل توجهی به همراه نداشته که صرفاً به دلیل قصور طرف اوکراینی اتفاق افتاده، با این حال، کار بر روی ایجاد این کریدورها ادامه خواهد داشت.
به گفته وی، در حال حاضر 2 میلیون و 617 هزار و 349 نفر از تقریباً 2 هزار منطقه مسکونی اوکراین از روسیه درخواست تخلیه کرده‌اند. علاوه بر این، ارتش روسیه تا به امروز یک هزار و 421 تن محموله کمکهای بشردوستانه در بین مردم اوکراینی در مناطقی که حضور دارند، تحویل داده است.
سرهنگ میزینتسیف همچنین اظهارات مقامات اوکراین مبنی بر اینکه نیروهای مسلح روسیه رژیم سکوت وعده داده شده را رعایت نمی‌کنند، را دروغ و تحریک آمیز نامید و افزود که کی‌یف همچنان قاطعانه خروج غیرنظامیان به سمت مرزهای فدراسیون روسیه را ممنوع کرده است.
روز گذشته نیروهای مردمی دونتسک گزارش دادند که رژیم کی‌ف در حال آماده سازی تحریکاتی در کریدورهای بشردوستانه در ماریوپل و والنواخا است و راه‌های خروج از این شهرها ممکن است مین گذاری شود.
در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز شانزدهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:
***
19:28- تماس تلفنی بایدن و زلنسکی
رئیس جمهور اوکراین شامگاه جمعه گفت که با همتای آمریکایی خود تلفنی گفت‌وگو کرده و طی آن او را در جریان تحولات میدانی و «جنایت‌‌های روسیه علیه غیرنظامیان» گذاشته است.
زلنسکی گفت که با بایدن بر سر اقدامات جدید در راستای حمایت از پدافند دفاعی اوکراین و اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه رایزنی کرده است.
19:19- توقف مراودات عادی تجاری بین آمریکا و روسیه
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از توقف مراودات عادی تجاری این کشور با روسیه خبر داد و گفت که این تصمیم بر نیمی از اقتصاد روسیه تأثیر خواهد گذاشت.
بایدن روز جمعه گفت: باید اظهار داشت که اقدامات و تحریم‌های آمریکا علیه روسیه توان این کشور برای استقراض از موسسات پولی بین المللی را محدود خواهد کرد.
وی ادامه داد: بایدن همچنین از اقدام کنگره در موافقت با تخصیص کمک مالی به اوکراین تشکر کرد و گفت که پایتخت از نظر سیاسی دو دسته است ولی در مورد اوکراین و کمک به این کشور نه.
رئیس جمهور آمریکا گفت که همتای روسی او تلاش دارد که بین کشورهای دموکراتیک دو دستگی ایجاد کند.
بایدن تاکیدکرد: ما تضمین می‌دهیم که اوکراین سلاح لازم برای مقابله با تهاجم روسیه را در اختیار داشته باشد.
با این حال او بار دیگر از ارسال نیرو به اوکراین طفره رفت و گفت که آمریکا هرگز به این کشور در جنگ با روسیه نیرو نخواهد فرستاد؛ چرا که این مسئله به جنگ جهانی منجر خواهد شد.
18:51 - ترکیه سفارت خود را به غرب اوکراین منتقل می‌کند
خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد که دولت این کشور تصمیم گرفته سفارت خود در کی‌یف را به شهر «چرنیوتسی» واقع در غرب اوکراین و نزدیک رومانی منتقل کند.
18:48- ماکرون: آماده وضع تحریم‌های بسیار شدید علیه روسیه هستیم
امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه روز جمعه گفت که اتحادیه اروپا تا پایان [بحران و جنگ] از اوکراین حمایت خواهد کرد و آماده است که در صورت تداوم جنگ، تحریم‌های بسیار شدید علیه روسیه وضع کند.
ماکرون ادامه داد: تحریم روسیه به شدت تامین غذایی در اروپا و آفریقا را با بی ثباتی مواجه کرده است.
18:08- واکنش زلنسکی به داوطلب شدن 16000 نفر برای پیوستن به نیروهای روسیه در اوکراین
در پی اظهارات سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه مبنی بر اینکه 16000 تبعه خارجی برای پیوستن به نیروهای نظامی روسیه و مشارکت در عملیات نظامی در اوکراین ابراز آمادگی کرده‌اند، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد که روسیه قصد دارد تعدادی «آدم‌کش» را از سوریه به اوکراین بیاورد.
سوئیس هم اتباع خود را به خروج از روسیه فراخواند

سوئیس هم به اتباع خود توصیه  کرد روسیه را به طور موقت و با امکانات شخصی خود ترک کنند. وزارت امور خارجه سوئیس اعلام کرد این توصیه برای افرادی اعمال می شود که حضور آنها در روسیه به صورت فوری ضروری نیست.

تاکید "اشتاین مایر" بر ضرورت تقویت توان نظامی اروپا

"فرانک والتر اشتاین مایر"، رئیس جمهور آلمان، به طور غیرمستقیم از سیاست امنیتی دولت فدرال آلمان در مورد رویارویی با جنگ اوکراین حمایت کرده و در این باره گفت: ما برای تقویت توان دفاعی خود و ائتلاف ناتو با چالش مواجه هستیم. بازگشت جنگ به اروپا به ما می آموزد که باید بتوانیم از خود در برابر حملات دفاع کنیم.
وی افزود:  تنها  یک دموکراسی قوی می تواند از طریق مجاری دیپلماتیک به چیزی برسد، زیرا ما فقط از موضع قدرت می‌توانیم با موفقیت مذاکره کنیم، نه از موضع ضعف.
اشتاین مایر بار دیگر حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده و اعلام کرد که این اقدام نمی تواند بدون پاسخ بماند. وی افزود:  تحریم ها ضررها و ناامنی هایی را همچنین در آلمان ایجاد می کند اما ضرورت دارد.

بیش از 100 هزار پناهنده اوکراینی به آلمان گریخته‌اند
وزارت کشور آلمان این رقم را 109000 نفر اعلام کرده است. سخنگوی این وزارتخانه گفت، اما ممکن است آمار دقیق بسیار بیشتر باشد، زیرا بسیاری از پناهندگان بدون ثبت نام وارد کشور شده اند.
پوتین از پیشرفت مثبت در مذاکرات روسیه-اوکراین خبر داد
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از وجود پیشرفت مثبت در مذاکرات روسیه-اوکراین خبر داد.
استولنبرگ: به اوکراین جنگنده و نیرو اعزام نمی‌کنیم

"ینز استولتنبرگ"، دبیرکل ناتو در سخنانی راهروهای فرار برای اوکراینی ها  را در حداقل مطلق دانست. استولتنبرگ در حاشیه مجمعی در ترکیه به رویترز گفت که از این طریق  می توان مردم را از شهرها بیرون آورد و تدارکات امدادی را به آنجا رساند.
وی یافتن راه حلی دیپلماتیک برای بحران اوکراین را همچنان مهم ارزیابی کرده و تاکید کرد: ناتو نیرو و جنگنده به اوکراین نخواهد فرستاد. به گفته استولنبرگ ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین به احتمال زیاد منجر به جنگ بین ناتو و روسیه خواهد شد.
تلاش "گرهارد شرودر" برای میانجی‌گری به منظور حل بحران اوکراین 

به گزارش رسانه های آلمانی، گرهارد شرودر، صدر اعظم سابق آلمان در سفری غیر منتظره و بدون اطلاع دولت آلمان به مسکو رفته و با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کرده است. 
رسانه ها از برگزاری اولین دور این مذاکرات در روز گذشته به منظور میانجی گری برای حل بحران اوکراین و احتمال تداوم این مذاکرات خبر داده اند.
شرودر از معتمدین پوتین بوده که تا به حال هم جنگ روسیه علیه اوکراین را محکوم نکرده است.

جوزف بورل: اروپا کمک‌های نظامی به اوکراین را دو برابر می‌کند

"جوزف بورل"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه دومین روز نشست سران اروپا در ورسای فرانسه اعلام کرد که بروکسل  کمک های نظامی خود به اوکراین را دو برابر  می کند. وی افزود: بنابراین کمیسیون اتحادیه اروپا 500 میلیون یورو دیگر را برای این منظور پیشنهاد کرده است. این مقام اروپایی گفت: همه کاملاً آگاه بودند که ما باید حمایت نظامی خود را از اوکراین افزایش دهیم. وی ابراز اطمینان کرد که سران کشورها و دولت ها این پول را تایید خواهند کرد.
اتحادیه اروپا همچنین در حال بررسی اعمال تحریم های بیشتر علیه الیگارش ها و اقتصاد روسیه است.

سازمان ملل: تا به حال بیش از 2.5 میلیون نفر از اوکراین گریخته‌اند

بر اساس اطلاعات دفتر مهاجرت سازمان ملل، از زمان آغاز جنگ، بیش از 2.5 میلیون نفر از اوکراین فرار کرده اند. بر اساس گزارش سازمان بین المللی مهاجرت سازمان ملل متحد، از زمان ارائه آخرین گزارش در  روز پنجشنبه، حدود 200 هزار پناهجوی اوکراینی دیگر آواره شده اند.
 به گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، حداقل 1.85 میلیون نفرهم  در داخل اوکراین آواره شده اند.
اکثر پناهندگان اوکراینی به لهستان فرار می کنند. به گفته گارد مرزی لهستان، بیش از 1.5 میلیون اوکراینی در حال حاضر به لهستان گریخته اند. این نهاد در سرویس پیام کوتاه توئیتر گزارش داد که از نیمه شب گذشته 24500 نفر دیگر از کشور همسایه وارد شده اند.

شایگو: بیش از 16 هزار داوطلب آماده کمک به دونباس هستند

وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که بیش از 16 هزار داوطلب از خاورمیانه آمادگی خود را برای کمک به جمهورهای خلق لوهانسک و دونتسک اعلام کرده اند.
شایگو گفت که تعداد زیادی داوطلبان از کشورهای مختلف می خواهند به جنبش آزادی بخش دونتسک و لوهانسک بپیوندند که بیش از 16 هزار از درخواست ها مربوط به کشور های خاورمیانه است که به نظر من باید حمایت بشوند.
پوتین: غربی‌ها آشکارا مزدوران خارجی را از سراسر دنیا به اوکراین اعزام می‌کنند
 ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اظهار داشت: حامیان غربی اوکراین حقیقت جمع آوری و اعزام مزدوران از نقاط مختلف جهان به اوکراین را پنهان نمی‌کنند.

رئیس جمهور روسیه در نشست با اعضای دائم شورای امنیت این کشور گفت: در مورد جمع آوری مزدوران از سراسر جهان و اعزام آنان به اوکراین باید گفت که شاهد این هستیم که آنها این مسئله را مخفی نمی کنند، حامیان غربی اوکراین، و حامیان رژیم اوکراین، این موضوع را پنهان نمی کنند، و آشکارا این کار را انجام می دهند و تمام قوانین حقوق بین الملل را نادیده می گیرند.

کمیسیون اروپا: پوتین تسلیم تحریم‌های غرب نخواهد شد

"فرانس تیمرمانز"، نایب رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا از طرح انصراف موقت روی توقف کامل واردات انرژی از روسیه حمایت کرده و در گفتگو با یک رسانه آلمانی گفت: همه گزینه ها اکنون روی میز هستند. ما هنوز باید فرصت اعمال تحریم های بیشتر را داشته باشیم. جنگ اکنون شکل‌های واقعاً وحشیانه به خود گرفته است. وی تشدید تحریم ها در صورت تداوم جنگ را ممکن دانست. 
این مقام اروپایی همچنین گفت: در اینجا این مسئله مطرح است که اتحادیه اروپا تکلیف خود را به گونه ای انجام دهد که  در صورت اتخاذ تحریم های انرژی این اتحادیه تضعیف نشود.
وی تاکید کرد که ولادیمیر پوتین احتمالا تحت تاثیر اقدامات تنبیهی غرب قرار نخواهد گرفت. وی افزود: من پوتین را از سال 1991 می شناسم. وی هرگز تسلیم نمی شود و به کار خود ادامه خواهد داد.

اتحادیه اروپا عضویت سریع اوکراین را ممکن ندانست

اتحادیه اروپا با درخواست اوکراین برای عضویت سریع آن در اتحادیه اروپا مخالت کرده و در عین حال بر لزوم حمایت از این کشور تاکید کرده است. 
در بیانیه نشست سران اتحادیه اروپا در ورسای فرانسه که اوایل صبح امروز منتشر شد آمده است: اوکراین بخشی از خانواده اروپایی ما است. با این حال، هیچ تعهد مشخصی در قبال کی یف برای پیوستن سریع به اتحادیه اروپا پس از مذاکرات هشت ساعته سران، اتخاذ نشد.
در این نشست سران اروپایی وعده تقویت روابط و مشارکت برای حمایت از این کشور در مسیر اروپایی را دادند. کمیسیون اتحادیه اروپا به سرعت موظف شد درخواست اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا را بررسی کند. با این حال بر اساس بیانیه ای که منتشر شده است پیوستن به اتحادیه اروپا یک فرآیند طولانی است و زمان زیادی برای شروع مذاکرات عضویت نیاز است.

اروپا تسلیحات بیشتری در اختیار اوکراین قرار می‌دهد

نیروهای مسلح اوکراین می توانند تسلیحات و تجهیزات بیشتری از اتحادیه اروپا دریافت کنند. به گفته چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی شب گذشته در اجلاس ورسای به سران کشورها پیشنهاد کرد که 500 میلیون یورو برای تدارکات بیشتر آماده شود. بسته اول 500 میلیون یورویی قبلاً در اواخر فوریه تصویب شده بود.
طبق برنامه ریزی ها، این پول از محل به اصطلاح  صندوق تسهیلات صلح اروپا تامین خواهد شد. این یک ابزار مالی جدید اتحادیه اروپا است که می تواند برای تقویت قابلیت های نیروهای مسلح در کشورهای شریک نیز مورد استفاده قرار گیرد.
برگزاری نشست شورای امنیت به درخواست روسیه
دیپلمات‌ها اعلام کردند قرار است نشست شورای امنیت به درخواست روسیه امروز جمعه برگزار و در آن به «فعالیت‌های بیولوژیکی» آمریکا در خاک اوکراین پرداخته شود.
تداوم ترانزیت گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین

با گذشت بیش از دو هفته از آغاز جنگ، روسیه  اعلام کرده که به ارسال حجم بالای گاز برای ترانزیت از طریق اوکراین به اروپا ادامه می‌دهد. سرگئی کوپریانوف، سخنگوی گازپروم، گفت که حجم قراردادی 109.5 میلیون متر مکعبی مورد توافق با اروپا امروز (جمعه) هم ارائه خواهد شد.
مجارستان: اتحادیه اروپا واردات نفت و گاز از روسیه را تحریم نخواهد کرد
«ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان گفت اتحادیه اروپا تحریم علیه واردات نفت و گاز از روسیه وضع نخواهد کرد.
تصویب کمک 13.6 میلیارد دلاری به اوکراین در سنای آمریکا
سنای آمریکا روز پنجشنبه با اکثریت قاطع آرا، بسته‌ای را برای کمک 13.6 میلیارد دلاری به اوکراین تصویب و آن را برای امضای «جو بایدن» به کاخ سفید ارسال کرد.
روسیه: بیش از 3200 زیرساخت نظامی در اوکراین را نابود کرده‌ایم
وزارت دفاع روسیه امروز اعلام کرد از آغاز شروع عملیات نظامی بیش از 3200 زیرساخت نظامی در اوکراین را نابود کرده‌ایم.
این وزارتخانه روسیه افزوده است: امروز صبح زیرساخت اوکراین را با تسلیحات دوربرد با دقت بالا هدف قرار دادیم.
وزارت دفاع روسیه همچنین از نابودی فرودگاه‌های نظامی «لوتسکی» و «ایوانو-فرانکیوسک» در غرب اوکراین خبر داد.
اوکراین هر نوع مصالحه در مذاکرات با روسیه را رد کرد
دفتر ریاست جمهوری اوکراین شب گذشته بار دیگر اعلام کرد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین آماده مذاکره مستقیم با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود از طریق میانجیگران بین المللی است، ولی کی‌یف در عین حال قصد ندارد در روند مذاکرات با روسیه هیچ سازشی نشان دهد.
روز پنجشنبه مذاکراتی بین سرگئی لاوروف و دیمیتری کوله‌با، وزرای خارجه روسیه و اوکراین در آنتالیای ترکیه برگزار شد. به ویژه، طرفین در خصوص امکان مذاکره بین پوتین و زلنسکی گفتگو کردند. به گفته لاوروف، رئیس جمهوری روسیه مذاکره با همتای اوکراینی خود را رد نمیکند، ولی قبل از دیدار دو رهبر باید کارهای مقدماتی انجام شود.
روز گذشته لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی و عضو هیئت روسی نیز گفت که نمایندگان روسیه در جریان مذاکرات قصد ندارند هیچ امتیازی به طرف اوکراینی واگذار کنند.
پیش از این زلنسکی از امکان مصالحه درباره به رسمیت شناختن کریمه و همچنین استقلال جمهوری‌های خودخوانده لوهانسک و دونتسک، در ازای تضمین امنیتی اوکراین صحبت کرده بود که به گفته وی، برای این منظور لازم است ابتدا با پوتین صحبت کند.
روسیه صادرات غلات و شکر به اتحادیه اورآسیا را بطور موقت متوقف می‌کند
دفتر مطبوعاتی وزارت توسعه اقتصادی روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که طبق تصمیم گرفته شده، صادرات محصولات غلات و شکر از فدراسیون روسیه به به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) به طور موقت ممنوع خواهد شد. بر اساس این ابتکار، هر دو محدودیت تا تاریخ 31 آگوست سال جاری (آخر تابستان) اعمال خواهند شد. این محدودیت بر صادرات شکر سفید و نیشکر خام از روسیه نیز تأثیر خواهد گذاشت.
پیش از این، دولت فهرستی از کالاها و تجهیزاتی که خروج آنها از کشور بطور موقت ممنوع است، را اعلام کرد. این لیست شامل تجهیزات فنی، مخابراتی، پزشکی، وسایل نقلیه، ماشین آلات کشاورزی، تجهیزات الکتریکی - در مجموع بیش از 200 مورد است. این اقدام برای تضمین ثبات در بازار داخلی روسیه در شرایط تحریم‌های غرب ضروری است.
چین مذاکرات روسیه و اوکراین برای پیشبرد راه‌حل صلح‌آمیز بحران را بسیار مهم می‌داند
لی که‌چیانگ، نخست‌وزیر چین امروز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که مقامات پکن حمایت از روند مذاکرات بین روسیه و اوکراین را بسیار مهم می‌دانند و از هرگونه تلاش برای پیشبرد راه‌حل صلح‌آمیز بحران و غلبه بر مشکلات کنونی حمایت می‌کنند.
نخست‌وزیر چین درباره موضع پکن در قبال بحران اوکراین تاکید کرد که این کشور همواره یک سیاست خارجی مستقل و مسالمت‌آمیز را دنبال کرده و روابط دوجانبه را بدون آسیب رساندن به کشورهای ثالث توسعه داده است. لی که‌چیانگ افزود: چین امیدوار است که وضعیت اوکراین هر چه زودتر حل و فصل شود و پکن با پایبندی بر اصول احترام متقابل، منافع متقابل و نتایج متقابل سودمند و تقویت ثبات جهانی در نظر دارد روابط همکاری را با همه طرف‌های این مناقشه توسعه دهد.
نخست‌وزیر چین همچنین ابراز عقیده کرد که تحریم‌ها علیه روسیه بر بهبود اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارد و همه طرف‌ها از این اقدام آسیب خواهند دید.
درخواست روسیه برای بررسی موضوع آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین در شورای امنیت
دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد صبح امروز، جمعه اعلام کرد که این کشور برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد  در ارتباط با برنامه‌های بیولوژیکی نظامی ایالات متحده در خاک اوکراین را درخواست کرده است.
پیش از این، ایگور کریلوف، رئیس نیروهای دفاع تشعشعی، شیمیایی و بیولوژیکی نیروهای مسلح روسیه گفت که اسناد کشف شده در اوکراین نقش اصلی پنتاگون در تامین مالی و انجام تحقیقات بیولوژیکی-نظامی در آزمایشگاه‌های اوکراین را تایید می‌کند.
زلنسکی تولید تسلیحات شیمیایی در اوکراین را تکذیب کرد
ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته در پیامی ویدیویی منتشر شده در کانال تلگرامی خود، کار به روی سلاح‌های شیمیایی یا سایر تسلیحات کشتار جمعی در این کشور را رد کرد. رهبر اوکراین مدعی شد که آزمایشگاه‌های این کشور از دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق باقی مانده‌اند و در حال حاضر به توسعه "علم معمولی" مشغول هستند.
پیش از این، روز پنجشنبه وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که بر اساس اسناد کشف شده، هدف از تحقیقات بیولوژیکی با بودجه ایالات متحده در اوکراین ایجاد مکانیزمی برای انتشار مخفیانه پاتوژن‌های مرگبار با استفاده از پرندگانی است که بین روسیه و اوکراین مهاجرت می‌کنند.
وزارت خارجه روسیه احتمال وقوع جنگ هسته‌ای را رد کرد
وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد که کشورهای باشگاه "پنج قدرت هسته‌ای" علیرغم تضادهای موجود، این عقیده را دارند که جنگ هسته‌ای غیرممکن است. این وزارتخانه بر لزوم برقراری ثبات راهبردی و گفتگوی غیرسیاسی پیرامون کنترل تسلیحات تاکید کرده و یادآور شد که وقوع یک جنگ هسته‌ای به پایان تمدن بشری در کره زمین منجر خواهد شد.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته گفته بود که احتمال وقوع جنگ هسته‌ای را باور ندارد. وی تاکید کرد که این موضوع با توجه به رویدادهای اوکراین منحصراً توسط نمایندگان غربی مطرح شده است.
روز گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده هشدار داد که خطر جنگ جهانی سوم و جنگ هسته‌ای وجود دارد. به عقیده وی، این خطر به دلیل از دست دادن اقتدار ایالات متحده و اقدامات مخرب دولت بایدن است.
ماکرون: عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا در شرایط جنگی غیرممکن است
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در آستانه نشست سران اروپا در ورسای،  اعلام کرد که روند بررسی درخواست اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا در شرایط یک درگیری نظامی در این کشور غیرممکن است. وی گفت: آیا می‌توانیم با یک کشور متخاصم روند پیوند ایجاد کنیم؟ من فکر نمی‌کنم اینطور باشد.
ماکرون همچنین بر وابستگی انرژی کشورهای اتحادیه اروپا به گاز روسیه تاکید کرد و یادآور شد که احتمال اعمال فشار از سوی روسیه در این زمینه را رد نمی کند، بنابراین، اروپا باید برای "همه سناریوها" آماده شود.
نشست فوق‌العاده رهبران اتحادیه اروپا که روزهای پنجشنبه و جمعه در ورسای فرانسه برگزار می‌شود، بر وضعیت اوکراین و پیامدهای آن برای اتحادیه اروپا متمرکز خواهد بود.
پوتین احتمال افزایش اعمال تحریم‌های ضد روسیه را بعید ندانست
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در نشست روز پنجشنبه خود با اعضای دولت ابراز عقیده کرد که تحریم‌ها علیه روسیه همچنان توسط کشورهای غربی اعمال خواهد شد. وی گفت: «شکی ندارم که این تحریم‌ها همچنان به هر طریقی اعمال می‌شوند، همانطور که طی سال‌های بسیار زیادی اعمال شده‌اند.»
پوتین ادامه داد: بسیاری از کشورها از قبل خود را با زندگی با کمر خم شده (در شرایط اعمال فشارهای تحریمی) سازگار کرده‌اند و عواقب تصمیمات خود را پذیرفته‌اند. وضعیت برای روسیه نمی تواند چندان بد باشد و دیر یا زود، همه اینها باید اتفاق بیفتد. این کشور بر همه مشکلات فائق خواهد آمد و از استقلال و حاکمیت دفاع خواهد کرد.
رئیس جمهور روسیه ابراز اطمینان کرد که مسئولان کشور با آرامش و مسئولانه تمامی مشکلات اقتصادی را حل خواهند کرد و شهروندان روسی به زودی متوجه خواهند شد که هیچ مشکلی وجود ندارد که مقامات نتوانند آن را حل کنند.
پوتین از تلاش آمریکا برای تأمین انرژی از ایران و ونزوئلا  خبر داد
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که آمریکا در حال حاضر در تلاش برای امضای قراردادهای انرژی با ایران و ونزوئلا برای جایگزینی نفت و گاز روسیه است و این در حالی است که  واشنگتن پیش از این تحریم‌های غیرقانونی را علیه این کشورها اعمال کرده بود. وی گفت: آنها (آمریکایی‌ها) در حال حاضر به هر قیمتی سعی دارند تا با کشورهایی که خودشان پیشتر محدودیت‌های نامشروعی را علیه آنها اعمال کرده بودند، در خصوص تأمین انرژی به توافق برسند.  آنها حاضرند با ونزوئلا و با جمهوری اسلامی ایران صلح کرده و بلافاصله همه اسناد را امضا کنند.
رئیس جمهوری روسیه ابراز اطمینان کرد که در خصوص روسیه نیز همین اتفاق خواهد افتاد.
پوتین از مردم روسیه برای کمک به پناهجویان اوکراینی تشکر کرد
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد، کمک‌هایی که شهروندان روس به پناهندگان منطقه دونباس ارائه می کنند، گواهی بر درستی اقدامات مقامات کشور برای حمایت از دو منطقه لوهانسک و دونتسک است. وی بار دیگر گفت: "هیچ راه دیگری برای حل مشکلات در اوکراین وجود نداشت. و این واقعیت که شهروندان ما صادقانه به پناهجویان کمک می‌کنند،  نشان داده که آنها از تصمیم مربوط به آغاز عملیات ویژه حمایت می کنند. 
 افزایش تعداد پناهجویان دونباس که وارد خاک روسیه شده‌اند
الکساندر چوپریان، وزیر حوادث غیرمترقبه روسیه شب گذشته اعلام کرد که تعداد پناهجویان وارد شده از منطقه دونباس به خاک فدراسیون روسیه از 200 هزار نفر فراتر رفته است. به گفته وی، تخلیه ساکنین دونتسک و لوهانسک چند روز قبل از عملیات نظامی آغاز شده و مردم منطقه از طریق 8 ایست بازرسی وارد روسیه شده‌اند. تاکنون در مجموع 213 هزار و 152 نفر از جمله 48 هزار و 788 کودک وارد شدند.
به گفته وی، بیش از 180  هزار نفر از پناهجویان در مراکز اسکان موقت در 30 منطقه فدرال روسیه پذیرفته شده‌اند و کمک‌های پزشکی نیز به 10 هزار پناهجو از دونباس و اوکراین ارائه شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات