صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۳۶۴۵۹

تلاش ناکام رژیم صهیونیستی برای میانجی‌گری در جنگ اوکراین

علاوه بر روابط خوب با دو طرف جنگ، هدف نخست وزیر بلندپرواز رژیم صهیونیستی آن است که با ایفای نقش میانجی گری در جنگ اوکراین، موقعیت داخلی و خارجی خود را تحکیم کند.

در حالی که جنگ در اوکراین همچنان ادامه دارد، نفتالی ‌بنت نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی تلاش دارد در این نبرد نقش میانجی را ایفا کند. وی قبل از تماس با رییس ‌جمهور اوکراین و پرواز به سمت آلمان، یک جلسه سه‌ ساعته در کرملین با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه برگزار کرد. کاخ کرملین اعلام کرد در این نشست ابعاد مختلف وضعیت اوکراین مورد بحث قرار گرفت.

دیدار نخست‌ اسرائیل با پوتین اولین نشست یک رهبر خارجی با رییس ‌جمهوری روسیه از زمان آغاز جنگ می باشد. گفته می شود این دیدار پس از درخواست اوکراین از تل ‌آویو انجام شده است. زیو الکین، وزیر مسکن کابینه رژیم صهیونیستی، بنت را در این سفر همراهی کرد. وی متولد اوکراین است و به زبان روسی کاملا مسلط می باشد.
در حالی ‌که برخی محافل صهیونیستی نسبت به موفقت بنت در حل بحران اوکراین خوش بین هستند، اما از سوی دیگر نسبت به تشدید مخاطرات جنگ نگرانی های زیادی وجود دارد و وزارت خارجه این رژیم از اتباع خود خواسته فورا خاک اوکراین و روسیه را ترک کنند.

اسرائیل هر چند روابط خوبی با مسکو دارد، ولی از ابتدای جنگ حمله روسیه را محکوم کرد و اعلام کرد که آماده است به اوکراین کمک‌ های بشردوستانه ارسال کند. با این حال مقامات اسرائیلی تاکنون از استفاده از واژه های مستقیم «پوتین» و «روسیه» در جنگ اوکراین اجتناب کرده و از سوی دیگر به درخواست اوکراین مبنی بر کمک تسلیحاتی پاسخ مثبت نداده اند.

از طرفی، جمعیت قابل‌ توجهی از شهروندان اسرائیل، مهاجرانی هستند که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به این کشور نقل مکان کردند. این مهاجران پیوندهای فرهنگی و عاطفی ویژه‌ ای با هر دو کشور روسیه و اوکراین دارند. ولادیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین نیز یهودی است و اقوامی در اسراییل دارد و بارها به این رژیم سفر کرده است.  لذا رژیم صهیونیستی علاقمند است در این جنگ به میانجی گری پرداخته و به حل به بحران جاری کمک کند.
بر این اساس، نخست وزیر اسرائیل تاکنون خط‌ مشی محتاطانه ‌ای را در مورد مناقشه اوکراین در پیش گرفته و ضمن حمایت از اوکراین، به دنبال حفظ همکاری سیاسی و امنیتی با روسیه است؛ چرا که این کشور حضور نظامی گسترده ‌ای در همسایه شمالی اسراییل، یعنی سوریه دارد.

حتی اسرائیل ترجیح داد در محکومیت قاطعانه تهاجم روسیه به اوکراین به صف رهبران غربی به ویژه متحد اصلی اش ایالات متحده نپیوندد و در مقابل بر روابط قوی اسراییل با دو طرف (روسیه و اوکراین) تاکید کند.
بنت پیش از سفر به مسکو، بارها با پوتین و زلنسکی رییس ‌جمهور اوکراین تلفنی صحبت کرده بود. همچنین قبل از این سفر با آمریکا، آلمان و فرانسه هماهنگی ‌هایی صورت داده است.

در داخل اسرائیل نسبت به سفر نخست وزیر این رژیم نگاه های متفاوتی وجود دارد. به گفته مایکل اورن، سفیر سابق اسراییل در واشنگتن اقدام بنت جسورانه است اما در عین حال خطرناک؛ زیرا نتایج این سفر خیلی به وضعیت ذهنی پوتین بستگی دارد. به گفته اورن پوتین قبل از تهاجم، اقدامات دیپلماتیک گسترده‌ را رد کرد، اما روسیه امروز در موقعیت متفاوتی قرار دارد و پوتین ممکن است به دنبال راهی برای خروج از بحران اوکراین باشد؛ چنین ذهنیتی می تواند زمینه ساز موفقیت بنت در سفر به مسکو باشد.

روزنامه تایمز اسراییل هم در گزارشی گفت سفر بنت مخاطرات زیادی داشت، زیرا اصرار بنت بر تلاش برای انجام کاری تقریبا غیرممکن، یعنی حفظ رابطه نه چندان بی ‌طرف با هر دو طرف جنگ، موضع امریکا را تهدید کرده و این پتانسیل را دارد که به جایگاه اسراییل در جهان آزاد (غرب) آسیب برساند.

این در حالی است که کاخ سفید به اسراییل اعلام کرده است که در شانس‌ بنت برای تاثیرگذاری بر موضع پوتین تردید دارد. به نظر می آید واشنگتن تمایل زیادی به حل سریع بحران ندارد و سعی می کند از طریق این جنگ با کمک متحدان اروپایی خود، به اعمال فشار و تضعیف روسیه بپردازد.

طبق برخی گزارش ها در دیدار بنت با پوتین، موضوع ایران و روند مذاکرات هسته ای در وین نیز مورد گفت‌ وگو قرار گرفته است. بنت از مخالفان سرسخت تلاش‌ های جهانی برای احیای توافقی است که ایران را در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ ای، از تحریم‌ ها رهایی می‌ بخشد.

روسیه نیز که این روزها با تحریم های غرب مواجه شده در همان روز سفر بنت به مسکو اعلام کرد که پیش از موافقت از احیای برجام از امریکا تضمینی کتبی می ‌خواهد که مراودات تجاری و نظامی مسکو با تهران، برای روسیه مشکلی ایجاد نکند.

البته هنوز معلوم نیست که آیا سفر بنت به مسکو با این اظهارنظر جدید سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و تغییر موضع ناگهانی مسکو درباره برجام ارتباطی دارد یا نه؟ اما برخی تحلیلگران معتقند اظهارات بنت در موضع گیری جدید روسیه تاثیرگذار بوده است.

علاوه بر روابط خوب با دو طرف جنگ، هدف نخست وزیر بلندپرواز رژیم صهیونیستی آن است که با ایفای نقش میانجی گری در جنگ اوکراین، موقعیت داخلی و خارجی خود را تحکیم کند.

اما مشکل اصلی فراروی بنت آن است که در این مانور دیپلماتیک، به عنوان یکی از نزدیکترین متحدان امریکا، خود را در برابر سیاست های غرب قرار داده است؛ سیاستی که شاه بیت آن اعمال فشار شدید علیه روسیه است. مشکل دیگر آن است که پوتین هیچ تمایلی به نرمش در جنگ اوکراین ندارد و تا تحقق اهداف خود از جمله مقابله با توسعه ناتو به سمت شرق کوتاه نخواهد آمد.
به همین دلیل می توان پیش بینی کرد که تلاش نخست وزیر اسرائیل در میانجی گری بین روسیه و اوکراین با ناکامی مواجه خواهد شد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات