سیاسی >>  سیاسی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۳۶۶۲۳

جهاد تبیین؛ عزم ملی بدون هزینه و اسراف/ دشمن به دنبال پرده افکنی بر روی حقایق است

تبیین به معنای بیان حقایق و روشنگری است؛ روشنگری و بیان حقایق قبل از آنکه دشمن دست به اقدام بزند و بخواهد حقایق را به گونه ای که دوست دارد بچرخاند و در قالب خوراک فرهنگی به خورد جامعه بدهد تا باور پذیر شود و حتی اگر حقایق هم بازگو شود دیگر تاثیری نداشته باشد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ ملیحه زرین پور

سرآغاز شبکه‌سازی عظیم شیعه

بصیرت گزارش می دهد:

دشمن تا پشت دروازه افکار و اعتقادامان آمده است آنچنان که اصیل ترین و عمیق ترین مفاهیم انقلاب، نظام و حتی مذهبمان را به اندک ابهامی، دچار سُخره می کند و ما را تا قهقرای شک و شبهه به راستی و درستی آنچه باور داشته و عمل کرده ایم فرو می برد. پرده دری های دشمن و رسانه های نظام سلطه  به حدی رسیده است که حتی شروع به روایت هایی کرده که بعد از مرگ پیامبر از آن به جعل حدیث نام می بردند. حالا دشمن که از هر حیثی دستش کوتاه شده و دیگر توان مقابله در جبهه های دیگر ندارد به جنگ روایت ها و جنگ شناختی روی آورده است. جنگی که اگر راست و حقیقت ماجرا جلوی رویت هم باشد آنچنان دروغ و عکسش  را زیبا و شکیل ترسیم کرده و روایت می کند که همانجا میخکوب شوی که کدام راست و کدام دروغ است تا در گمراهی و سرگردانی میان راست و دروغ دچار تشویش شده و از مسیر منحرف شوی.

از جنگ روایت ها تا جهاد تبیین

این جنگ روایت ها و سردرگمی هایی که دشمن خصوصا در فضای مجازی در تمام ابعاد و حوزه ها از افکار و اعتقادات تا اقتصاد و سیاست و مسائل روز جامعه به راه انداخته است، سبب شد رهبر معظم انقلاب سخن از ضرورت تبیین حقایق بزنند و از آن به جهاد تبیین در مقابل جنگ شناختی و جنگ روایت های دشمن تعبیر کنند. کلید واژه جهاد تبیین در کلام رهبر انقلاب را می توان آغازگر تولید ادبیات تازه ای درباره دو جنبه شناساندن حقایق انقلاب و خنثی سازی تبلیغات مسموم به رسانه های نظام سلطه دانست.

اما تبیین چیست و جهاد تبیین چگونه صورت می گیرد آن هم در شرایطی که دشمن همه توان خود را برای این جنگ نابرابر به کار بسته است؟ رهبری می فرمایند:«با تبیین اطرافتان را همانند چراغ روشن کنید.»

تشکر رهبر انقلاب اسلامی از کاروان پارالمپیک ایران - خبرگزاری مهر | اخبار  ایران و جهان | Mehr News Agency

چراغی برای روشن شدن مسیر

تبیین به معنای بیان حقایق و روشنگری است؛ روشنگری و بیان حقایق قبل از آنکه دشمن دست به اقدام بزند و بخواهد حقایق را به گونه ای که دوست دارد بچرخاند و در قالب خوراک فرهنگی به خورد جامعه بدهد تا باور پذیر شود و حتی اگر حقایق هم بازگو شود دیگر تاثیری نداشته باشد.

رهبری عنوان می کنند: « خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود؛ در قبال این حرکت گمراه‌کننده‌ای که از صد طرف به سمت ملّت ایران سرازیر است و تأثیرگذاری بر افکار عمومی که یکی از هدف های بزرگ دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی است و دچار ابهام نگه داشتنِ افکار و رها کردن اذهان مردم و بخصوص جوان ها، «حرکت تبیین» خنثی‌کننده‌ی این توطئه‌ی دشمن و این حرکت دشمن است.» فهوای کلام رهبری بدین معناست که تبیین، چراغ روشنی است تا مسیر درست را آن هم در عصر اختناق رسانه ها و جعل حقایق به ما نشان دهد.

تبیین چگونه محقق می شود؟

اما تبیین به خودی خود صورت نمی گیرد و نیازمند فعالیت در حوزه های مختلف دارد. رهبر انقلاب در این برهه از زمان، یک پیچ تاریخی تشخیص داده‌اند یعنی دیگر ضرورتی ندارد به روال گذشته در این مسیر حرکت کنیم و لازم است یک تحول انقلابی و یک جهاد به سوی کشف و بیان حقایق در برابر ابهام آفرینی و پرده افکنی دشمنان بر روی حقایق را عملیاتی کنیم که از لحاظ سرعت، قدرت و دقت عملیاتی با مسیر قبلی متفاوت باشد. اما جهاد تبیینی به همین راحتی ها در دسترس نیست و لازم است برای تحقق آن فعالیت و هزینه شود و این هزینه همان عزم عمومی است که در همه عرصه ها از رسانه تا فرهنگ درگیر آن شوند.

رسانه های نظام سلطه با عملیات های روانی و بعد هم میدانی وارد عرصه می شوند و با سیاه نمایی، نفرت پراکنی، یاس آفرینی، تشویش و اعتماد زدایی افکار عمومی جامعه را برای پذیرش آنچه می خواهند آماده می کنند سپس وارد عرصه میدانی می شوند تا مخاطب را در مسیر مورد نظر هدایت و به هدف مورد نظر خود برسانند.

اقتصاد مقاومتی از منظر مقام معظم رهبری

پدافند در مقابل آفند رسانه ای دشمن

لذا برای تحقق روشنگری و تبیین در مقابل آفند رسانه ای دشمن ما نیز باید دست به پدافند بزنیم. یعنی با شناسایی نقاطی که معمولا آماج حملات رسانه ای دشمن قرار می گیرد خود را برای نبردی متقابل در این کارزار محیا کنیم. به عبارتی ابتدا در رویکردی  ایجابی و کنشی با بسط، ترویج و نشر حقایق انقلاب ونظام و با بکار گیری اخلاق اسلامی اذهان جامعه را برای رویارویی با حقایق آماده و بعد در رویکردی پدافندی و واکنشی  به خنثی سازی حرکت دشمن در تحریف، کتمان یا انحراف حقایق و کم ارزش کردن آنها بپردازیم.

حالا سوال اینجاست آیا برای تحقق تبیین و حرکت در مسیر جهادی آن نیاز به هزینه است؟ رهبر انقلاب در سخنرانی اخیر خود به این امر اشاره داشته و فرموده اند:«تخصیص بودجه سنگین در مجلس شورای اسلامی برای جهاد تبیین، غلط است؛ در جهاد تبیین باید راه پیشرفت و تعالی مادی ملت از بیراهه‌ها جدا شود؛  تصویب بودجه‌ای سنگین برای جهاد تبیین غلط و بی‌نتیجه است.»

راهبرد آفندی در جنگ رسانه‌ای - اسلام تايمز

حقایق در بوق و کرنا شود

با صرف هزینه نمی توان حقایق را نشان داد نمی توان با تخصیص هزینه ای هنگفت و تهیه کاتالوگ های روغنی و رنگی و گرانقیمت به مردم نشان داد که چطور و کجاها پیشرفت داشته ایم بلکه مردم باید این حقایق را ببینند و درک کنند باید در عمل شاهد جهانی شدن واکسن ایرانی برکت و صادرات آن باشند! باید در عمل شاهد پرتاب ماهواره نور 2 و قرارگیری صحیح آن در فضا و استفاده های کاربردی آن باشند! ماهواره ای که حتی کشورهای اروپایی به تنهایی قادر به انجام آن نیستند چرا که به لحاظ فناوری فضایی آنقدرها پیشرفت نداشته اند.

دشمن رسانه ها را در اختیار دارد و دائما با این ابزار در حال ترویج دروغ و تزئین حرف های بی مبنا است؛ وقتی ایران در مقابل تجاوز رژیم صهیونیستی، پایگاه موساد در اربیل عراق را هدف اصابت موشک های بالستیک قرار می دهد آنها با انتشار عکس هایی که مربوط به زمانی پیش از این حمله است سعی در کوچک نمایی این حمله متقابلانه دارند و حتی با جملاتی مانند «پرتاب چند نارنجک دستی هم می توانست این بلا را سر این پایگاه بیاورد و نیازی به موشک بالستیک نبود!» در حقیقت دنبال تخریب قدرت نظامی ما هستند و آنچنان با رنگ و لعاب و پوشش های رسانه ای آن را تبلیغ می کنند که حتی عاقل ترین ها هم باورشان می شود چه برسد به آنهایی که از دور شاهد هستند.

برکت حضور به‌هنگام» از نگاه مقام معظم رهبری+عکس- اخبار موسیقی و ت - اخبار  فرهنگی تسنیم | Tasnim

جهادی بدون چُرتکه های مادی!

در حقیقت دشمن به دنبال پرده افکنی بر روی حقایق است و این مهم باید با عزمی عمومی و نشان دادن حقیقت در قالب همان رسانه ها آن هم پر رنگ و لعاب تر از دشمن میسر شود. دشمن پایگاه های مردمی را نشانه گرفته و سعی می کند جاسوسان و عوامل خود را در پوشش یک فرد عادی و موفق اما دلسوز جامعه در میان مردم جا دهد کسی که حرفهایش برای مردم مستند باشد تا دروغ های زیبایش را باور و حقایق را نبینند؛ به فرموده رهبری ما هم در میان خواص و عوام کم نداریم از تاثیرگذارانی که می توانند بدون صرف هزینه های هنگفتی و تخصیص بودجه در مسیر جهاد تبیین و روشنگری قدم بردارند و جامعه را در این بزنگاه تاریخی از جنگ روایت های دروغین دشمن نجات دهند.

رهبری مخالف صرف هزینه های بی مورد در جهاد تبیین هستند چرا که این امر اصل ماجرا را به بیراهه می کشاند و همه هوش و حواس ها به سمت مقدار بودجه و چگونگی آن پرت شده و جهادی که باید مردمی و عمومی شود با چُرتکه اندازه گیری می شود لذا ما نیز همانند دشمن که دروغ ها را جار می زنند تا باور پذیر شود باید حقایق را در بوق و کرنا کنیم تا مردم بدانند چرا که دیگر زمان تاکتیک نرم و در پرده به سر آمده باید در کارزار دیگری با جنگ روایت های دروغین دشمن مقابله کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات