رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با مردم قم به مناسبت قیام ۱۹ دی ۱۳۶۵، از ضرورتی به نام «پاره کردن پرده توهم اقتدار دشمن» از سوی دستگاههای تبیینی ـ تبلیغی کشور سخن گفتند. مهمترین کار در این زمینه این است که ضمن شناخت نحوه عمل دشمن در جنگ شناختی و تبلیغی، بتوانیم با ارتقای سواد تحلیلی و رسانهای جامعه را در مقابل هجمههای دشمن در این زمینه مصون کنیم. در شماره گذشته به دو عامل از عوامل مؤثر در مصونیتبخشی افکار عمومی، یعنی جهاد تبیین و ارتقای تفکر انتقادی و سواد رسانهای اشاره شد. اکنون عوامل مؤثر دیگری را که میتواند قلعه ذهنی و روحی مردم را در برابر حملات تبلیغاتی و جنگ شناختی دشمن مصونیت بخشد و مستحکم کند، بررسی میکنیم.
۱ـ تقویت باورهای ملی و ارزشهای دینی؛ تبلیغات دشمنان در سطوح گوناگون، ایمان، باورها و ارزشهای ملی و دینی جامعه را تضعیف میکند. با تضعیف این مؤلفهها، دشمن میتواند بهخوبی بر یک جامعه مسلط شود و افکار عمومی را به جهتی که مایل است سوق دهد.
۲- نقش فعالان رسانهها و شبکههای اجتماعی؛ امروزه بر همه آشکار است که نقش فعالان و کاربران رسانهها، به ویژه شبکههای اجتماعی، وارد مرحله مهم و اساسی در ساخت افکار عمومی شده است. فعالان و کاربران این حوزهها باید مسئولیت اجتماعی مهمی را که بر دوش آنان در این شرایط حساس و مهم وجود دارد، به خوبی درک کرده و در این زمینه با ایمان و باور قوی برای روشنگری افکار عمومی جامعه قدم بردارند. در این زمینه میتوان به چند محور اساسی اشاره کرد: «رعایت صداقت، شفافیت و اخلاق حرفهای»، «تولید محتوای مستدل، جذاب، مؤثر و قابل فهم اجتماعی»، «بهکارگیری ابزارهای نوین ارتباطی به ویژه شبکههای اجتماعی» و «رصد کردن دائمی شایعهها و اخبار جعلی و تلاش برای روشنگری مداوم جامعه».
اما زمانی این عوامل مؤثر میتوانند در مصونیتبخشی موفق عمل کنند که رسانهها و دستگاههای تبیینی ـ تبلیغاتی کشور خود را به لحاظ مأموریتی آماده و ورزیدهتر کنند؛ چرا که امروز میان جبهه حق و باطل و جبهه مقاومت و شرارت نبرد سنگین رسانهای درگرفته که نیازمند الزامات و امکاناتی است. در واقع، پاره کردن «پرده توهم اقتدار دشمن» نیازمند «بصیرتسازی اجتماعی» است. این بصیرتسازی، بیش از آنکه متوجه جامعه باشد که البته باید باشد، متوجه دستاندرکاران حاکمیت و صاحبان رسانهها و کاربران متعهد و آگاه در فضای گسترده مجازی است. «فهم و شناخت میدان نبرد» از ضروریات نبرد سنگین رسانهای و تبلیغاتی است.