سی و ششمین سالروز ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) را بر عموم مردم شهید پرور ایران و ملت های مسلمان و آزادیخواه جهان تسلیت می گوییم.
رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با مردم قم به مناسبت قیام ۱۹ دی ۱۳۶۵، از ضرورتی به نام «پاره کردن پرده توهم اقتدار دشمن» از سوی دستگاههای تبیینی ـ تبلیغی کشور سخن گفتند. مهمترین کار در این زمینه این است که ضمن شناخت نحوه عمل دشمن در جنگ شناختی و تبلیغی، بتوانیم با ارتقای سواد تحلیلی و رسانهای جامعه را در مقابل هجمههای دشمن در این زمینه مصون کنیم. در شماره گذشته به دو عامل از عوامل مؤثر در مصونیتبخشی افکار عمومی، یعنی جهاد تبیین و ارتقای تفکر انتقادی و سواد رسانهای اشاره شد. اکنون عوامل مؤثر دیگری را که میتواند قلعه ذهنی و روحی مردم را در برابر حملات تبلیغاتی و جنگ شناختی دشمن مصونیت بخشد و مستحکم کند، بررسی میکنیم.
۱ـ تقویت باورهای ملی و ارزشهای دینی؛ تبلیغات دشمنان در سطوح گوناگون، ایمان، باورها و ارزشهای ملی و دینی جامعه را تضعیف میکند. با تضعیف این مؤلفهها، دشمن میتواند بهخوبی بر یک جامعه مسلط شود و افکار عمومی را به جهتی که مایل است سوق دهد.
۲- نقش فعالان رسانهها و شبکههای اجتماعی؛ امروزه بر همه آشکار است که نقش فعالان و کاربران رسانهها، به ویژه شبکههای اجتماعی، وارد مرحله مهم و اساسی در ساخت افکار عمومی شده است. فعالان و کاربران این حوزهها باید مسئولیت اجتماعی مهمی را که بر دوش آنان در این شرایط حساس و مهم وجود دارد، به خوبی درک کرده و در این زمینه با ایمان و باور قوی برای روشنگری افکار عمومی جامعه قدم بردارند. در این زمینه میتوان به چند محور اساسی اشاره کرد: «رعایت صداقت، شفافیت و اخلاق حرفهای»، «تولید محتوای مستدل، جذاب، مؤثر و قابل فهم اجتماعی»، «بهکارگیری ابزارهای نوین ارتباطی به ویژه شبکههای اجتماعی» و «رصد کردن دائمی شایعهها و اخبار جعلی و تلاش برای روشنگری مداوم جامعه».
اما زمانی این عوامل مؤثر میتوانند در مصونیتبخشی موفق عمل کنند که رسانهها و دستگاههای تبیینی ـ تبلیغاتی کشور خود را به لحاظ مأموریتی آماده و ورزیدهتر کنند؛ چرا که امروز میان جبهه حق و باطل و جبهه مقاومت و شرارت نبرد سنگین رسانهای درگرفته که نیازمند الزامات و امکاناتی است. در واقع، پاره کردن «پرده توهم اقتدار دشمن» نیازمند «بصیرتسازی اجتماعی» است. این بصیرتسازی، بیش از آنکه متوجه جامعه باشد که البته باید باشد، متوجه دستاندرکاران حاکمیت و صاحبان رسانهها و کاربران متعهد و آگاه در فضای گسترده مجازی است. «فهم و شناخت میدان نبرد» از ضروریات نبرد سنگین رسانهای و تبلیغاتی است.