صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۳۶۷۷۹

بندگی و معنويت در ماه مبارك رمضان به اوج خود می رسد

بندگی و معنويت در ماه مبارك رمضان به اوج خود رسيده است چرا که تنها ماهی است كه اسم آن در قرآن آمده و اهميت آن از اين نظر كه ماه نزول همه كتب آسمانی است، بسيار ويژه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت رمضان ماه بندگي و گام نهادن انسان در مسير تكامل براي داشتن زندگي بهتر است، ماهي كه انسان با تمرين بندگي، همراه با تزكيه نفس به زندگي خود رنگ و بوي خدايي مي بخشد.
بندگی و معنويت در ماه مبارك رمضان به اوج خود رسيده است چرا که تنها ماهی است كه اسم آن در قرآن آمده و اهميت آن از اين نظر كه ماه نزول همه كتب آسمانی است، بسيار ويژه است.

، رمضان ماه تمرين نيكي كردن به يكديگر، پرهيز از تهمت زدن، پرهيز از دروغ گفتن، پرهيز از سخن ناروا به زبان آوردن، پرهيز از دل شكستن و در يك كلمه تزكيه نفس است و اين مهم بايد بيش از پيش مد نظر روزه داران قرار بگيرد.
ماه مبارك رمضان ماه ميهمانی خدا است البته اين ميهمانی با ميهمانی‌های بشر متفاوت است و چون در ميهمانی خداوند روح عبوديت و معنويت جاری بوده، در آن از بندگان با مغفرت الهی پذيرايی می‌شود.

ماه مبارك رمضان فرصتی برای تمرين بندگی است و اگر كسی در اين ماه مبارك تمرين كند كه بنده خدا باشد و غير از خدای سبحان در برابر ديگران تعظيم نكند، به بهترين توشه رسيده است.
انسانی كه در ماه رمضان خداوند را درست پرستش كند، ديگر خود را تنها احساس نمی‌كند چرا كه به جريانی متصل شده كه همه چيز به دست او خواهد بود، انسانی كه اتكا به خود را با عبادت در ماه رمضان به دست آورده باشد، خلاق می‌شود.
ماه مبارك رمضان از جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی بسيار بالايی برخوردار است به طوری كه در ماه رمضان صله رحم، دستگيری از ضعفا و كمك به يتيمان ثواب مضاعفی دارد.

کاهش جرم در ماه رمضان

یکی از ویژگی های مهم ماه رمضان کم شدن جرایم، تخلفات، خطاهای رفتاری در خانواده و جامعه است اما ریشه این حادثه مبارک و این پیامد چند نکته است. اول رحمت ویژه خدا در این ماه است که شامل بندگان می شود و این رحمت الهی آنها را به طرف ارزشها سوق می دهد و از زشتیها باز می دارد.

دوم کسانی که در ماه مبارک رمضان روزه می گیرند خود روزه سبب پیدا شدن حالت معنوی و انگیزه کارهای خوب و بی میلی به کارهای خطا است و کسانی که در این ماه روزه نمی گیرند حال و هوای روزه داری مومنان و شرایط محیطی سبب می شود آنها هم از این خطا پرهیز کنند.

سوم کم شدن زمینه های گناه است در ایام دیگر به هر حال زمینه های گناه به شکلهای مختلف موجود است و جاذبه های دیگری که ممکن است انسان را به طرف خود جذب کند در ماه رمضان این زمینه ها به شدت محدود می شود و خود کم شدن زمینه ها کمک زیادی به کم شدن جرایم می کند نکته دیگری که باعث کم شدن جرایم در ماه رمضان می شود روحیه حرمت نگه داشتن است که حتی خطاکاران و کسانی که مرتکب گناهی می شوند آن فطرت شان آنها را به حفظ حرمت ها دعوت می کند.

همه این عوامل دست به دست هم می دهند تا آمار جرایم، آمار سرقت، آمار خیانت و حتی آمار طلاق و اختلافات خانوادگی به شدت پایین بیاید اما آنچه که مهم است حفظ این دستاورد است که هم عموم مردم و هم مسئولین تلاش کنند این دستاورد ماه رمضان را حفظ کنند و به ماههای دیگر هم سرایت دهند.

برای حفظ این ارزش کم نظیر در ماه رمضان چند قدم باید بردایم. اول آگاهی بخشی است یعنی حالا که دلها آماده تر و حق شنوی و حرف شنوی بیشتر است مسئولین باید در این جهت تلاش کنند که آگاهی ها را بالاتر ببرند. مبلغان دینی، نویسندگان، معلمان، اصحاب رسانه و هنرمندان می توانند از این فرصت توجه، فرصت شنیدن و فرصت پذیرش کمال استفاده کنند و با روش ها و هنرهای مختلفی که دارند آگاهیها را بالاتر ببرند.

دوم تشویق کسانی که به توبه روی می آوردند هم افراد معمولی و هم بزرگترها و هم صاحبان قلم و رسانه اگر با افرادی که توبه واقعی می کنند و تغییر مسیر می دهند مصاحبه کنند و تشویق شوند و الگویی برای سایر خطاکاران باشند، این روش می تواند دیگران را تشویق کند و این تذکراتی که دلها را زنده می کند، آیات قران، فرمایشات معصومین باید با روشهای زیبا و متنوع به گوش مردم برسد.

در نامه 31 نهج البلاغه حضرت علی (ع) می فرمایند: روح خودت با موعظه و تذکر زنده نگه دار. اما این موعظه و تذکر تنها به شکل منبر و مجالس رسمی و سنتی نیست گرجه آنها نقش بسیار مهمی دارند اما باید به شکلهای مختلفی باشد. کلیپ های زیبا، اشعار تاثیر گذار، مقالات بیدارکننده این ها می تواند موثر باشد. و حالا که در ماه رمضان زمینه کم شدن خطاها به چشم می آید مسئولین، صاحبان قلم و اصحاب رسانه می توانند این دستاورد را حفظ کنند.

چه مواردی را بابد در ماه مبارک رمضان رعایت کنیم که مورد مغفرت پروردگار قرار گیریم؟

ماه رمضان ماه مغفرت و ماه بخشش است، خدای مهربان بنا دارد بندگان خود را ببخشد و از گناهان چشم پوشی کند به همین دلیل روایت داریم که درماه رمضان هر شبی خداوند جمع زیادی از بندگان خود را از زندان جهنم آزاد می کند و این ماه را خدای متعال ماه مغفرت قرار داده اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که مغفرت الهی فراگیر است ما باید خود را در معرض این مغفرت قرار دهیم و برای این کار که مورد مغفرت خدا قرار گیریم باید چند قدم برداریم.

اولا پشیمانی از گناه یعنی اشتباهات، خطاها و لغزشهایی که انسان مرتکب شده و دلبسته به آنها نباشد و از انجام آنها پشیمان باشد. دوم مصمم باشد که به آن خطا و گناهی که مرتکب شده باز نگردد و دوباره تکرار نکند.

سوم جبران است. در مقام جبران اگر گناهانی مرتکب شدیم که حقی از کسی ضایع شده آن حق را بپردازیم و اگر به آن شخص دسترسی داریم به خود او آن چه را که مدیون و بدهکار هستیم و خسارتی را وارد کردیم بپردازیم و اگر به فردی که به او خسارت مالی زدیم دسترسی نداریم از طرف او رد مظالم پرداخت کنیم.

یعنی از طرف او صدقه به نیازمندان بدهیم. اما خطاها و گناهانی که جبراتن مالی ندارد باید نسبت به آنها استغفار کنیم و از طرف کسانی که به آنها ظلمی شده مثلا غیبتی شده، از طرف آنها اعمال خوبی انجام دهیم و ثواب آن را به آنها هدیه کنیم و در کنار این اعمال کارهایی که خدا دوست دارد و توصیه کرده بیشتر انجام دهیم مانند خدمت به نیازمندان، توجه به یتیمان، احترام به بزرگترها، محبت به کوچکترها و گره گشایی از نیازمندان.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات