صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۳۶۷۷۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۱۵ فروردین ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امید، منشأ همه حرکت‌ها و پیشرفت‌ها است. کسانی که برای مردم سخن می‌گویند، پیام می‌فرستند، می‌نویسند، تلاش می‌کنند، هر چه می‌توانند در مردم، امید ایجاد کنند؛ امید عامل مهم حرکت، عامل مهم پیشرفت است. بگذارید دشمنان از امیدواری ملّت ایران به خشم بیایند و ان‌شاءالله امید روزبه‌روز در دل ملّت ایران افزایش پیدا کند. (۰۱/۰۱/۱۴۰۱) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                  

پیروز جنگ ترکیبی

جنگ ترکیبی بین ایران و آمریکا وارد مرحله‌ای بسیار حساس و تعیین‌کننده شده است. اگرچه برخی از دیرباوران سیاسی در داخل هنوز هم با نگاه سخیف «توهم توطئه»، سعی دارند برنده بودن جمهوری اسلامی را در هر مصاف و نبردی که یک طرف آن غرب و آمریکا باشد و طرف دیگرش انقلاب و جبهه مقاومت، به تمسخر گیرند و تحریف نمایند؛ اما اذعان رسانه‌های غربی و آمریکایی به موفقیت‌های ایران در جنگ ترکیبی با آمریکا و مشاهده روندهای فرصت‌ساز برای نظام جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت، شاید سبب بیداری و تلنگری به باورهای آن‌ها باشد که؛ «بله می‌شود با ایستادگی و مقاومت بر آمریکا هم غلبه کرد».

نکات تحلیلی: 1- اخیراً نشریه وال‌استریت ژورنال در گزارشی اذعان کرده است که ایران با یک سیستم مالی مخفی، محاصره اقتصادی اعمال‌شده توسط آمریکا را دور می‌زند و ابایی هم ندارد که این موضوع را اعلام و بر پیروزی‌اش در اثر عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تأکید و افتخار نماید. 2- این نوشته و سایر استنادات مراکز مطالعاتی و راهبردی دنیا، نشان می‌دهد رصد و پایش رفتار ایران کاملاً زیر ذره‌بین مقامات اطلاعاتی، امنیتی، سیاسی و اقتصادی اضلاع مربع آمریکایی، اروپایی و صهیونیستی و ارتجاع عربی است. ادعای این نشریه‌ نشان می‌دهد که در میدان عملیات ایران علیه تحریم‌های غربی، اقدامات قابل‌مشاهده‌ای وجود دارد که یک قلم آن را می‌توان افزایش ظرفیت تولید نفت ایران به پیش از تحریم‌ها و عدد ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز برشمرد و بعلاوه، افزایش چند برابری وصول درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز و محصولات غیرنفتی نسبت به سال 1399 و وضعیت مناسب ذخایر ارزی کشور است. این یعنی دشمنان ایران اسلامی برخلاف میلشان نتوانسته و نمی‌توانند مانع کار ایران شوند که اگر می‌توانستند لحظه‌ای درنگ نمی‌کردند. 3- اگر این دستاوردِ حاصل از خنثی‌سازیِ تیزترین و برنده‌ترین سلاح غرب، یعنی تحریم‌ها، اقتدار و توانمند شدن در داخل نیست، پس چیست؟! همه می‌دانیم که غرب به‌هیچ‌عنوان حاضر به از دست دادن سلاح تحریم‌ها نیست؛ اما این راهبرد در مصاف با راهبرد رهبر حکیم انقلاب اسلامی که فرمودند: «مهم‌تر از رفع تحریم‌ها، خنثی‌سازی تحریم‌هاست»، رنگ باخت و سپر انداخت.

نکته پایانی: با ادراک درست شرایط از سوی مردم و صبوری آن‌ها و حرکت درست دولت مردمی و انقلابی، ایران توانست با خودباوری در جنگ ترکیبی با آمریکا ابتکار عمل را در دست بگیرد. این رویکرد هم بی‌اعتباری تحریم‌های آمریکا را در پی داشته است و هم روسیاهی حامیان «دیپلماسی انفعالی» را رقم زده است. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                          

پذیرش ناشی از شکست

عربستان سعودی بالاخره تن به آتش‌بس در یمن داد و دلیل اعلامی خود را ابتدا درخواست رئیس شورای همکاری خلیج‌فارس و بعد ماه مبارک رمضان اعلام کرد؛ اما باید گفت، چند دلیل عینی و میدانی منجر به پذیرش آتش‌بس از سوی عربستان سعودی در مقطع فعلی شده است: 1- شرایط میدانی؛ در طول ۸ سال گذشته برای عربستان سعودی محرز شده که توان شکست و پیروزی در جنگ یمن را ندارد و در مقاطع مختلف با انجام عملیات‌های گوناگون در جبهه‌های شرقی، جنوبی و غربی یمن، تلاش‌های زیادی برای فائق آمدن بر این ناکامی‌ها داشته است که مهم‌ترین آن‌ها ایجاد جبهه‌های جدید در الحدیده و مأرب بود که بی‌نتیجه بود. از سوی دیگر در میان ائتلاف عربی شکاف‌هایی ایجاد شد که منجر به دومینوی شکست‌ها برای این ائتلاف و افزایش اختلاف و درگیری میان آن‌ها شد. درگیری‌های عربستان و امارات در جنوب یمن و به‌ویژه در عدن میان نیروهای طرفدار امارات با منصور هادی نمونه بارز این اختلاف‌ها بود. 2- شرایط منطقه؛ ازآنجایی‌که عربستان سعودی داعیه‌دار رهبری جهان اسلام و جهان عرب است، جنگ یمن این ادعای سعودی را برای بسیاری از کشورهای منطقه کم‌رنگ کرده است. این گزاره که عربستان توان دفاع از خود را ندارد، چگونه می‌تواند از ما دفاع کند در ذهن بسیاری از رهبران کشورهای غربی و منطقه ایجاد شده است. البته جنگ یمن، توازن منطقه‌ای را نیز به ضرر عربستان سعودی تغییر داده است و این کشور تلاش دارد که با پایان دادن آن، اندک آبروی باقی مانده خود در منطقه را حفظ کند. 3- هزینه‌های نظامی؛ از ابتدای جنگ یمن تاکنون، هزینه‌های عربستان سعودی چیزی نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلار بوده که با بودجه ۱۸ ساله کشوری همچون تونس برابری می‌کند. این هزینه‌های گزاف و کاهش ذخایر درآمدی عربستان سعودی، رهبران این کشور را به فکر پایان جنگ در یمن سوق داده است.

درمجموع می‌توان گفت که آتش‌بس کنونی در یمن یک پیروزی بزرگ برای یمنی‌ها محسوب می‌شود و صرف‌نظر از پایبندی سعودی‌ها به آن، منجر به دستاوردهای بزرگ سیاسی و میدانی برای یمنی‌ها در آینده خواهد شد. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼خبر ویژه                 

شایعه نفوذ مافیای خودرو در ارکان تصمیم‌گیر کشور!

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس در پاسخ به برخی اظهارنظرها و شایعات درباره حذف بند مربوط به واردات خودرو در قانون بودجه 1401 و خبرهایی مبنی بر نفوذ مافیای خودرو در ارکان تصمیم گیر نظام همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر حذف بند قانونی واردات خودرو، گفت: «بر اساس برخی ایراداتی که مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفته بود، عبارتی که در آن اشاره مستقیم به تعداد واردات خودروهای سواری می‌شد از قانون حذف شده اما حذف تعداد به معنی ممانعت از واردات خودرو نیست و بر اساس بند «ک» تبصره ۷ قانون بودجه سال جاری دولت از ابتدای سال می‌تواند برای واردات هر نوع خودرویی سیاست‌گذاری کند. در ابتدای این بند صراحتاً عبارت «صدور مجوز واردات خودرو» آمده که به معنی واردات هر نوع خودرو ازجمله خودروی سواری است». سید نظام‌الدین موسوی اضافه کرد: «در این بند تصریح‌شده که دولت اجازه واردات خودرو با رعایت سیاست‌های کلی نظام و شرایط سه‌گانه‌ای که در این همین بند آمده دارد ازجمله این‌که «ضوابط واردات خودرو و روش تأمین ارز توسط دولت تعیین می‌شود»، «عدم آسیب به تولید داخلی و بازار ارز با تشخیص دولت» و این‌که «شرایط رقابتی رعایت شود» بنابراین با رعایت این اصول دولت اجازه واردات هر نوع خودرویی دارد و امیدواریم با سیاست‌گذاری دقیق شاهد استفاده از این مصوبه مهم مجلس باشیم».

▼ اخبار

رهبر معظم انقلاب: هر مسجد یک پایگاه قرآنی بشود

دیروز رهبر معظم انقلاب در محفل انس با قرآن کریم، بیاناتی ایراد فرمودند که بخشی از آن به قرار زیر است: «ماه رمضان - ماه ضیافت است - ماه گستره بی‌نهایت رحمت الهی است. خداوند متعال در این ماه فرصت تقرب به خودش را فراهم کرده. اگر می‌خواهیم با خدا ارتباط داشته باشیم، باید به یادش باشیم - اگر یاد رفت، غفلت حاصل خواهد شد - قرآن مکرر نسبت به این غفلت پرهیز، زنهار داده شده. غفلت نقطه‌ی مقابل ذکر است، قرآن هم ذکر است. در زمینه فعالیت‌های قرآنی کارهای خیلی خوبی شده لکن کافی نیست. یکی از پیشنهادها این است که مساجد یک محل، هرکدام یک پایگاه قرآنی باشند و باهم ارتباط داشته باشند -این بهترین مشوق است برای این‌که جوان‌ها و نوجوان‌ها وارد وادی قرآن‌خوانی بشوند - ما به این احتیاج داریم. هر مسجدی بشود یک پایگاه قرآنی».

رهبران مردمی لبنان خواستار توجه دولت به پیشنهاد ایران شدند

به  گزارش شبکه المنار لبنان، رهبران حزب‌الله و جنبش امل لبنان دیروز (یکشنبه) نشستی در جنوب این کشور در شهر نبطیه برگزار کرده و آخرین اقدامات و برنامه‌ها برای مقابله با بحران اقتصادی و کاهش مشکلات معیشتی و مالی مردم لبنان را بررسی کردند. در این نشست، رهبران حزب‌الله و جنبش امل از دولت لبنان خواستند که موضع شجاعانه اتخاذ کند و تسلیم فشارهای آمریکا نشود و  منتظر وعده‌های دروغین سفیر واشنگتن در بیروت برای تأمین برق از مصر و اردن نباشد. آن‌ها همچنین از دولتشان خواستند که فوراً پیشنهاد ایران را بپذیرد؛ پیشنهادی که مشکل برق تمام شهروندان لبنانی را حل می‌کند و حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در آخرین سفر خود به بیروت بر آن تأکید کرده بود.

ممنوعیت کشت یک محصول که 4 هزار شهید از ایرانیان گرفته است!

رهبر گروه طالبان طی فرمانی کشت تمام انواع مواد مخدر در افغانستان را ممنوع اعلام کرد. سخنگوی طالبان گفته بر اساس فرمان ملاهبت‌الله آخوندزاده، در سراسر افغانستان استعمال و انتقال، خریدوفروش، واردات و صادرات و تولید هرگونه مخدر مثل مشروبات الکلی، هروئین، شیشه و حشیش ممنوع است. افغانستان با تولید بیش از 80 درصد تریاک مصرفی دنیا، اولین کشور تولیدکننده مواد مخدر در جهان به شمار می‌رود. ایران به جهت هم‌جواری با افغانستان، بیشترین آسیب اجتماعی و تلفات انسانی را از توسعه کشت مواد مخدر در دو دهه حضور آمریکا در این کشور متحمل شده است. بر اساس آمارهای استخراج شده توسط سازمان ملل، 75 درصد کشفیات تریاک جهان، 61 درصد مرفین جهان و 17 درصد هروئین جهان مربوط به جمهوری اسلامی ایران است و در راه مبارزه با این پدیده شوم در خاک جمهوری اسلامی ایران، تاکنون نزدیک به 4 هزار نفر به فیض شهادت نائل آمده‌اند.

تأسی عمران خان به امام حسین (ع) در برابر مخالفین!

نخست‌وزیر پاکستان در واکنش به تلاش‌ها برای ساقط کردن دولت وی در توییتر نوشت: «در کربلا، در مواجهه با دشمنی که تعدادشان بسیار بیشتر بود، امام حسین (ع) و اهل‌بیت و پیروانش جان خود را فدا کردند تا تفاوت حق و باطل را به مردم نشان دهند. امروز ما برای حقیقت و میهن‌پرستی علیه باطل و خیانت مبارزه می‌کنیم». عمران خان پیش ‌از این اعلام کرده بود که دولت آمریکا درصدد از بین بردن دولتش به دلیل عدم موافقت او مبنی بر ایجاد پایگاه نظامی آمریکایی در خاک پاکستان، است. رئیس مجلس ملی پاکستان دیروز طرح عدم اعتماد به نخست‌وزیر (عمران خان) را رد کرد و اعلام کرد این طرح از سوی یک قدرت خارجی حمایت می‌شود. همچنین به نقل از منابع خبری، رئیس‌جمهور پاکستان با انحلال پارلمان پاکستان در پی درخواست عمران خان، موافقت کرده است و به‌زودی در این کشور انتخابات برگزار خواهد شد.

اخبار کوتاه

وحشت صهیونیسم از انتفاضه/ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه شنبه مسئولین سرویس امنیتی عمومی این رژیم را برای جلسه فراخواند. در این جلسه آخرین مناطق فلسطینی نشین مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در هفته‌های اخیر شاهد افزایش اقدامات غیر قابل ‌پیش‌بینی فلسطینیان علیه اشغالگران صهیونیستی در دفاع از حقوق انسانی‌شان هستیم. به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین موضوعات جلسه اخیر نفتالی بنت با سرویس امنیت عمومی رژیم صهیونیستی، بررسی تبعات افزایش مهاجرت صهیونیست‌ها از سرزمین‌های اشغالی از ترس عملیات استشهادی فلسطینیان باشد.

خوش‌گذرانی از زیارت کم‌خرج‌تر شد!/ «حجت‌الاسلام حسینی قمی» اخیراً در جریان سخنرانی خود در کربلای معلا، نسبت به هزینه بالای اعزام زائران به عتبات عالیات انتقاد کرد و گفت: «باعث خجالت است که در کشور دینی و مذهبی ما، هزینه سفر از تهران به استانبول با بیش از ۲ هزار کیلومتر مسافت، با هتل ۵ ستاره، ۳ تا ۵ میلیون تومان است؛ اما هزینه بلیت به نجف با یک‌سوم مسافت تهران- استانبول، ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است! چرا بی‌انصافی می‌کنید؟ این‌ها حق‌الناس است و مردم ناراضی هستند».

امیرعبداللهیان: اگر آمریکا بخواهد، توافق نزدیک است!/ وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل، در خصوص آخرین نظر کشورمان درباره ماحصل مذاکرات وین گفت: «ما در مذاکرات به توافق نزدیک هستیم و پیشنهاداتمان را در مورد موضوعات باقی‌مانده از طریق مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا به طرف آمریکایی منتقل کرده‌ایم و اکنون توپ در زمین آمریکاست».

واردات و صادرات ایران در 1400/ بعد از مهار نسبی کرونا در اکثر کشورهای جهان، رونق تجاری در بسیاری از کشورها قابل رصد است. در این میان، ایران در سال ۱۴۰۰، در کالاهای نفتی و غیرنفتی، صادرات ۸۲ میلیارد دلاری را ثبت کرده که در حوزه نفتی، رشد ۹۰ درصدی و در صادرات کالایی نیز رشد ۶۴ درصدی داشته است. هم‌زمان با افزایش صادرات، با عبور از فاز اول بحران کرونا، میزان واردات کالا نیز در میان کشورهای مختلف صعودی شده است. واردات ایران نیز در سال ۱۴۰۰، بر اساس آمارهای گمرک، ۳۶ درصد افزایش یافته است.

تلفن همراه؛ رتبه اول واردات کشور/ طبق آمارهای گمرک ایران، بدون احتساب فصل ۲۷ (عمدتاً کالاهای با اولویت ارزی غیرفعال و برخی واردات ممنوع) در ۱۱ ماهه ۱۴۰۰، موبایل و انواع دستگاه‌های تلفن با نزدیک به ۴ میلیارد دلار در رتبه اول واردات ایران قرار داشته است. پس‌ازاین اقلام، ذرت با حدود ۳ میلیارد دلار دوم، گندم با ۲ میلیارد دلار سوم، قطعات منفصله تراکتور با ۱ میلیارد و ۴۳۲ میلیون دلار چهارم و لوبیای سویا با ۱ میلیارد و ۳۸۴ میلیون دلار در رتبه پنجم قرار داشته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات