بین الملل >>  بین الملل >> گزارش بین الملل
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۳۶۷۸۹

بررسی تحولات داخلی سرزمین های اشغالی، از ضعف درونی تا انتفاضه جدید

در ماه های اخیر شاهد تحولات فراوانی در سرزمین های اشغالی بوده ایم؛ تا جایی که به جرات می توان گفت در عرصه میدانی تحولات جدیدی در اسرائیل قابل رویت است. تحولاتی که از فاز منطقه ای نوار غزه خارج شده و به شهرهای مختلف فلسطین گسترش یافته است. ریشه این تحولات را در عوامل مختلف می توان جستجو کرد که مهمترین آن را می توان  ضعیف شدن رژیم صهیونیستی دانست.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/ زینب اصغریان

انحلال پارلمان رژیم صهیونیستی/ انتخابات زودهنگام برگزار می شود - خبرگزاری  مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

موسسه صهیونیستی « مطالعات امنیت ملی » در ارزیابی سالانه خود در سال 2022 گزارشی را با عنوان « زمان تصمیم » منتشر کرده است که سه چالش اصلی به عنوان مهمترین چالش های مورد توجه رژیم صهیونیستی عنوان شده است. اولین آن ایران است که روز به روز قدرت نظامی خود را توسعه داده  است و بزرگترین خطر برای اسرائیل محسوب می شود. دوم خطرات مهم تشدید تنش در جبهه فلسطین و تشکیلات خود گردان است و سوم  شکاف داخلی در اسرائیل و بی اعتمادی به نهادهای دولتی رژیم است. شکاف داخلی تا آنجا وجود دارد که باعث اعتراضات توام با مهاجرت معکوس از این کشور شده است.

فروپاشی محتوم رژیم صهیونیستی به‌رغم تلاش‌های آن برای فرافکنی

در حالی که اسرائیل بدلیل ضعف ها و چالش های پیش رو، با مهاجرت معکوس از سرزمین اشغالی خود مواجه شده است ؛ حکام اسرائیل تلاش کرده اند با تبلیغات گسترده ، از فرصت ایجاد از آوارگی مردم اوکراین در خلال نبرد با روسیه ، استفاده نموده و آمادگی خود را جهت پذیرش هزاران مهاجر اوکراینی اعلام نموده اند تا از این راه ، مانع ریزش جمعیت یهودی شوند. از سوی دیگر زیر سوال رفتن عملکرد اسرائیل از سوی سازمان حقوق بشری عفو بین الملل ،نیز بدنامی جدیدی برای اسرائیل بود اگنس کالامارد دبیر کل سازمان عفو بین الملل گفت: «آپارتاید اسرائیل علیه فلسطینیان» سیستمی ظالمانه از سلطه و جنایت علیه بشریت است. هیچ توجیه ممکنی برای سیستمی که حول سرکوب نژاد پرستانه نهادینه شده علیه میلیون ها نفر ساخته شده است؛ وجود ندارد. آپارتاید در جهان ما جایی ندارد و کشورهایی که تصمیم می گیرند به اسرائیل کمک کنند خود را در سمت اشتباه تاریخ خواهند دید.

انتفاضه مردم فلسطین و دولت های اسلامی

همزمان با این اظهار نظرها، رژیم صهیونیستی تلاش کرده است که در ادامه توافقات «صلح ابراهیم » و عادی سازی روابط با اسرائیل ، تحرکات دیپلماتیک جدیدی را در منطقه ایجاد کند.خیانت سران کشورهای عربی در منطقه غرب آُسیا در پروژه «معامله قرن » یا طرح صلح امریکایی، نیز راه را برای تحقق اهداف این رژیم هموار می سازد. از سوی دیگر شاهد برگزاری اجلاس « نقب » بامحوریت رژیم صهیونیستی وهمراهی مصر، امارات، بحرین و مغرب به ریاست یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی بودیم که با حمایت امریکا برگزار گردید. اجلاسی ضد ایرانی که وزیر خارجه اسرائیل آن را نشستی برای جلوگیری از تحرکات « اختاپوس ایران» عنوان نمود.

واکنش ایران به اجلاس نقب در اسرائیل: خیانت به آرمان آزادی فلسطین بود

چنانچه گزارش موسسه « مطالعات امنیت ملی »  نیز منتشر شده است علاوه بر ضعف داخلی اسرائیل، تشدید تنش ها در فلسطین نیز یکی از مهمترین چالش ها در این رژیم است. اما در آن سوی تحولات داخلی و منطقه ای ،در هفته های اخیر شاهد حرکت های جدیدی در داخل سرزمینهای اشغالی بوده ایم. در چند ماه اخیر شدت اعتراضات و کشته شدن سربازان اسرائیلی شیب تندتری به خود گرفته است.تنها در هفته منتهی به ماه مبارک رمضان در مجموع ده فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی به شهادت رسیده و دهها نفر نیز زخمی شدند. همچنین 3 عملیات مقاومتی به وقوع پیوست که طی آن 7 صهیونیست به هلاکت رسیده و شماری دیگر نیز زخمی شده اند.عملیات فلسطینیان در هفته گذشته نیز متنوع و شامل 8 عملیات تیر اندازی بوده است.در تازه ترین حرکت نیز ، جوانی به نام «ضیاء »، با آرامش کامل ، 6 اسرائیلی را مورد هدف قرار می دهد.

تصاویر منتشر نشده از نخستین‌روزهای اشغال فلسطین

 برگزاری جلسه اضطراری متعدد با حضور بنت نخست وزیر گانتز وزیر جنگ و کابینه امنیتی رژیم نیز نشان دهنده احساس خطر اسرائیل برای سرزمینهای اشغالی است. «کوخاوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم  صهیونیستی به نیروهای خود دستور داد برای عملیاتی مشابه جنگ اخیر غزه آماده شوند. جالب آنجاست که در سالهای قبل ، عمدتا «غزه » مرکز حملات به اسرائیل بود اما در سال جدید میلادی کل فلسطین تحرکاتی را علیه اسرائیل داشته است.

آویو کوخاوی

چندی پیش اکانت اسرائیل به فارسی اسرائیل را شادترین کشور جهان معرفی نمود اما اکنون اوضاع به گونه ای است که نفتالی بنت از لزوم مسلح شدن مردم در اسرائیل سخن گفته است. وزیر امنیت داخلی اسرائیل هم از تشکیل واحدهای داوطلبانه و مردمی دفاع شهری خبر داد. اکنون بیت المقدس در کانون توجهات است و یوم الوحشه را برای اسرائیل به ارمغان آورده است.

روز قدس محور وحدت آزادی خواهان جهان در دفاع از مردم مظلوم فلسطین - ایرنا

جوانان فلسطینی در شهرهای مختلف علیه اقدامات نژاد پرستانه اسرائیل به پا خواسته اند که نشان دهنده اعتراضات عمیق و ریشه دار علیه رژیم آپارتاید است.در عملیات اخیر در رژیم صهیونیستی خبری از سرویس اطلاعاتی فوق حرفه ای که دائما به آن افتخار می کردند نبود. همزمان بخشی از اعتراضات با اجلاس نقب هم بسیار قابل توجه است که نشان دهنده مخالفت شدید مردم فلسطین با پروژه های منطقه ای و جهانی نظام سلطه خواهد بود. هیچ چیز به اندازه نا امن شدن اسرائیل وحشت را در دل صهیونیستها نمی اندازد که طی 8 روز سه حمله و 11 اسرائیلی کشته شود و البته این حملات با جنایات وحشیانه ای از سوی کابینه بنت ، پاسخ داده می شود و در آن ترسیم آینده ای زیبا از دوستی و صلح در اسرائیل به شدت تحت الشعاع قرار می گیرد!

هفت دهه نقض آشکار و نظام‌مند حقوق بشر در فلسطین - ایرنا

این تحرکات نشان دهنده امیدواری نسل جدید فلسطینی به اخراج اسرائیل از سرزمین فلسطین است. جوانان در سالهای اخیر، آپارتاید اسرائیل را پوست و گوشت خود لمس کرده اند و اخیرا مردم فلسطین شاهد بوده اند که هواپیماهای اسرائیلی بر فراز مزارع آنها اقدام به سمپاشی نموده اند. تلاش برای نابودی کشاورزی فلسطین توسط هواپیماهای سم پاش برای نابودی خاک فلسطین و از بین بردن کشاورزی اقدامی بسیارغیر انسانی تلقی می شود. به جرات می توان گفت عملیات استشهادی در بنی براک در واقع شکست نهادهای امنیتی دشمن صهیونیستی محسوب می شود. مسئول دفتر رسانه ای جبهه ملی فلسطین هم اذعان داشته است اسرائیل هیچ گزینه ای به جز مرگ یا رفتن از سرزمینمان ندارد.

بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت روز قدس - خبرگزاری مهر |  اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

در واقع در «یوم الارض » ما شاهد جدید رویشهای جدیدی از جوانان فلسطینی در سرزمینی فراموش شده بودیم که باعث جوانه زدن صدها نهال جدید خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات