صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۳۵۴۳۹

اقدامات سردار سلیمانی در منطقه چه آثاری داشته است؟ / تبعات ترور سپهبد سلیمانی برای آمریکا چیست؟

در واقع طبق متن ترجمه شده میدل ایست مانیتور دلیل آمریکا برای ترور سردار سلیمانی به جهت ناتوانی آمریکا در مقابله با وی باشد.

 ترور حاج قاسم سلیمانی توسط آمریکایی ها که به دستور مستقیم دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا صورت گرفت، تبدیل به مهمترین مساله در دو سال گذشته شده است. بنحوی که سیاست مداران، رسانه ها، اندیشکده ها و سازمان های بین المللی و مردم عادی در سرتاسر دنیا نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و در حاضر نیز موضوعاتی در این مورد مطرح و بحث می شود. در میان همه گزاره های مطرح شده، آنچه که به عنوان دلیل آمریکا برای ترور حاج قاسم سلیمانی بیشتر بهش پرداخته شد، به دلیل نقش موثر و تعیین کننده سپهبد حاج قاسم سلیمانی در پیروزی محور مقاومت در برابر آمریکا و تضعیف موقعیت این کشور به عنوان بازیگر در منطقه و افزایش نقش جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرکز مقابله با ایالات متحده می باشد. در واقع به شکست کشاندن سیاستهای تفرقه افکنانه آمریکا در منطقه، هنر سردار سلیمانی بود. ایالات متحده که علی رغم ادعای هژمونی برتر، توان ایستادگی در مقابل سردار سلیمانی را از دست نداشت و تصمیم به اقدام غیر متعارف یعنی ترور حاج قاسم سلیمانی کرد. رویکردی که نشان می دهد کاخ سفید همواره برای حذف مخالفین خود استفاده می کند که این برخلاف قطعنامه ها و منشور سازمان ملل است.

اقدامات سردار سلیمانی در منطقه چه آثاری داشته است؟ / تبعات ترور سپهبد سلیمانی برای آمریکا چیست؟

مارکوس تنوریو؛ مورخ و متخصص روابط بین الملل در میدل ایست مانیتور گزارشی را در این حوزه نوشته که ترجمه آن آورده می شود:  "تاریخ ۳ ژانویه ما را از یک سو به تامل در مبارزه با تروریسم و از سوی دیگر به ادامه مبارزه برای عدالت، آزادی و حاکمیت دعوت می‌کند؛ زیرا در این تاریخ در سال ۲۰۲۰م به دستور مستقیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا در طی یک حمله تروریستی، سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروس قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس فرمانده حشدالشعبی عراق به شهادت رسیدند.

اگرچه ایالات متحده، دلیل اصلی این اقدام را حمایت وی از اعتراضات ۲۷ دسامبر ۲۰۱۹ در مقابل سفارت آمریکا در بغداد می دانست که در طی آن تعدادی از شهروندان آمریکایی و عراقی کشته و زخمی شدند، اما ما بر این مسئله آگاه هستیم که انگیزه های ترور چیزی فراتر از مسئله فوق می باشد. مهم ترین دلیل ترور سردار قاسم سلیمانی، نقش موثر و تعیین کننده وی در پیروزی مقاومت در برابر آمریکا و تضعیف موقعیت این کشور به عنوان تنها بازیگر در منطقه و افزایش نقش روسیه و چین به همراه ایران به عنوان مرکز مقابله با ایالات متحده است.

البته همچنین مشخص است که اقدامات راهبردی سردار قاسم سلیمانی به قطع جریان صادرات تسلیحات آمریکا و اسرائیل نه تنها به داعش و سایر گروه های تروریستی فعال در خاورمیانه، بلکه برای سایر خریداران در منطقه نیز کمک کرد. ایالات متحده به عنوان بزرگترین تولید کننده تسلیحات در جهان برای موفقیت تجارت تسلیحاتی خود به اقدامات گروه های تروریستی نیاز دارد. با شکست های پی در پی تروریست های داعش در سوریه و عراق به رهبری سلیمانی و المهندس و به تبع آن کاهش تجارت تسلیحاتی، آمریکا تصمیم به ترور ژنرالی گرفت که نماد مقاومت در برابر گروهک های تروریستی بود.

ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در خارج از شرایط جنگ صورت گرفت و به نوعی نقض حاکمیت عراق ، کنفوانسیون ها و قوانین بین المللی بود و می توان آن را یک اقدام تروریستی دولتی در نظر گرفت. البته این اقدام تلاش بیهوده و بی ثمری از سوی آمریکا و شرکایش برای مهار محور مقاومت بود. سلیمانی و المهندس تنها نبودند و آخرین هم نخواهند بود. یاد و خاطره دانشمندان شهید شهید محسن فخری زاده، مسعود علی محمدی، مجید شهریاری، داریوش رضایی، مصطفی احمدی روشن و ... همیشه زنده است. ترور شخصیت های فوق گواهی بر روح جنایت کارانه حاکم بر ساختار آمریکا و اسرائیل می باشد.
سردار سلیمانی در راهبرد پیروزمندانه حزب الله در بیرون راندن نیروهای متجاوز صهیونیستی ( ۲۰۰۶) نقش مهم و تعیین کننده‌ای را ایفاء کرد. وی از قیام انصارالله علیه رژیم سعوی حمایت کرد و در شکست داعش در سوریه و همچنین ایجاد، آموزش شبه نظامیان حشدالشعبی به رهبری المهندس که مسئول فروپاشی گروه های تروریستی در سوریه و عراق بود، نقش اساسی را داشت. شهادت سلیمانی و المهندس به جهانیان نشان داد که انقلاب زنده است و پیروز خواهد شد. سردار سلیمانی در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۳۶ در خانواده فقیر در روستای استان کرمان به دنیا آمد و با ورود به سپاه پاسداران در سال ۱۳۵۷، فعالیت نظامی خود را شروع کرد. در دهه ۱۳۵۰ به فرماندهی لشکر ۴۱ ارتش ایران در جنگ با عراق منصوب شد. در سال ۱۳۷۶ به فرماندهی نیروی قدس ایران در خارج از کشور رسید و در ۲۴ دی ماه توسط آیت الله خامنه ای به درجه سرلشکری نائل شد و تا پایان شهادت در این سمت باقی ماند. اهمیت سلیمانی در مبارزه با تروریسم فقط نظامی نبود. او همچنین نقش سیاسی مهمی داشت. در سال 2015، او روسیه را متقاعد کرد که در ائتلاف سه جانبه بین روسیه، چین و ایران برای مقابله با گروه های تروریستی در خاورمیانه موثرتر وارد جنگ سوریه شود. در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی در تهران، آیت الله خامنه‌ای اعلام کرد که کسانی که ترور سردار را طراحی و اجرا کردند، مطمئناً تاوان آن را خواهند پرداخت، زیرا در صورت مساعد شدن شرایط، انتقام سخت رخ خواهد داد. به گفته آیت الله خامنه ای: ارزش کفش سلیمانی از سر ترامپ بیشتر است. رهبر انقلاب همچنین خاطرنشان کردند: «تشییع شهدا با حضور میلیون‌ها نفر در ایران و عراق سیلی سختی برای آمریکا بود، اما سخت‌ترین سیلی، حذف حضور مستکبران آمریکا در منطقه خواهد بود. سردار سلیمانی خود را فدای مهم ترین آرمان بشریت امروز یعنی مبارزه عادلانه برای آزادی فلسطین با تمرکز بر بازپس گیری سرزمین های عربی و فلسطینی و بیرون آوردن مسجد الاقصی از محاصره دولت یهود کرد. حمله تروریستی آمریکا که به شهادت سلیمانی، المهندس و چندین شهید ایرانی و عراقی دیگر همراه آنها انجامید، نشان دهنده حس جنایتکارانه حاکم بر ذهنیت رهبران آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی می باشد. این اقدام به منزله رفتار ایمن برای تمامی جنایاتی است که اشغالگران اسرائیل علیه مردم فلسطین در سرزمین های اشغالی و خارج از کشور مرتکب شده اند. در طی ترور سردار سلیمانی، آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی بودند که شکست خوردند؛ زیرا مقاومت به عنوان یک حق قانونی تضمین شده مطابق با قوانین بین المللی تا پیروزی نهایی ادامه خواهد داشت".در واقع طبق متن ترجمه شده میدل ایست مانیتور دلیل آمریکا برای ترور سردار سلیمانی به جهت ناتوانی آمریکا در مقابله با وی باشد. البته اینکه گفته می شود آمریکا به جهت ناتوانی در مقابل سردار سلیمانی اقدام به ترور وی کرد، لازم است برای فهم بهتر موضوع به آثار اقدامات سردار سلیمانی نیز اشاره ای شود.

اقدامات سردار سلیمانی در منطقه چه آثاری داشته است؟ / تبعات ترور سپهبد سلیمانی برای آمریکا چیست؟

اقدامات سردار سلیمانی در منطقه چه آثاری داشته است؟ / تبعات ترور سپهبد سلیمانی برای آمریکا چیست؟

آثار  اقدامات سردار سلیمانی در منطقه:
1- نقش موثر و تعیین کننده سپهبد حاج قاسم سلیمانی در پیروزی محور مقاومت در برابر آمریکا
2 -نقش حاج قاسم در تضعیف موقعیت آمریکا به عنوان بازیگر در منطقه و افزایش نقش جمهوری اسلامی ایران
3- اقدامات راهبردی سردار قاسم سلیمانی به قطع جریان صادرات تسلیحات آمریکا و اسرائیل نه تنها به داعش و سایر گروه های تروریستی فعال در خاورمیانه، بلکه برای سایر خریداران در منطقه نیز کمک کرد.
4- با شکست های پی در پی تروریست های داعش در سوریه و عراق به رهبری سلیمانی و المهندس.
5- تثبیت محور مقاومت بعنوان یک جریان ضد سلطه در منطقه.
7- بر هم چیدن محور شیطانی عبری- غربی – عربی که امروز تنها تابوت آن مانده است.
7- تبدیل کردن تهدید به فرصت و افزایش امنیت پیرامونی جمهوری اسلامی ایران.
8- تثبت حکومت کشورهای ضد آمریکایی و صهیونیستی در منطقه و ناپدار کردن امنیت صهیونیست ها
9-  متزلزل کردن جایگاه بین المللی آمریکا و صدور سیاست عملی مبارزه با رفتار استکباری آمریکا. در گذشته کشورها و افراد آزادی خواه در دنیا توان و جرأت مبارزه با سیاست های امریکا را نداشتند. سردار سلیمانی جرأت و توان مبارزه ضد آمریکایی را به دنیا صادر کرد.
10- .... .

البته ترور حاج قاسم سلیمانی بدون شک تبعاتی برای آمریکا داشته و در  عین حال نیز خواهد داشت. اولا ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در خارج از شرایط جنگ صورت گرفت و به نوعی نقض حاکمیت عراق، کنفوانسیون ها و قوانین بین المللی بود و می توان آن را یک اقدام تروریستی دولتی در نظر گرفت و دولت آمریکا بعنوان یک تروریست قابل طرح است. دوما رفتار آمریکا نشان داد که وی علی رغم ادعای برتری، توان مقابله با مخالفین خود را ندارد و بر خلاف رویه از طریق ترور بدنبال حذف رقبای و مخالفین خود است که این موضوع مایه آبروریزی برای آمریکا محسوب می شود. سوم اینکه ترور حاج قاسم باعث شد که مقاومت به عنوان یک حق قانونی تضمین شده مطابق با قوانین بین المللی تا پیروزی نهایی مسیر خود را  ادامه دهد و هر روز نسبت به گذشته قوی تر و مصمم تر باشد. چهارم اینکه ترور حاج قاسم سلیمانی اعتماد به آمریکا را در جامعه بین المللی و در بین کشورهای منطقه بشدت کاهش داد و این به منزله کاهش نفوذ نرم آمریکا خواهد بود. نکته پایانی این که با شهادت حاج قاسم، تکثیر حاج قاسم های دیگر در حوزه های مختلف سرعت بیشتری گرفته است که این نشان می دهد شهید سلیمانی برای آمریکا از سردار سلیمانی خطرناک تر خواهد بود. بیرون راندن آمریکا از منطقه حاصل خونی شهیدی است که خواب را آمریکا و رژیم صهیونیستی گرفته است. 
 
 
 
 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات