صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۳۷۰۹۸

چه کسی واقعا پیروز انتخابات فرانسه است؟/ بازی دوسرباخت در پاریس

نسبت سنجی اعتراضات جاری در فرانسه و تحولات فعلی و آتی در اروپای واحد، به یكی از اصلی ترین دغدغه های تحلیلگران مسائل اروپا و نظام بین الملل تبدیل شده است

رقابت مکرون و لوپن برای کسب آرای رای دهندگان مردد و جذب آرای دقیقه نودی به سبد رای احزاب متبوعشان ادامه دارد. اگرچه امیدهای لوپن برای پیروزی بر مکرون کمرنگ تر شده و برگزاری مناظره های انتخاباتی نیز تاثیری در بهبود آرای ملی گرایان افراطی ( حداقل تا ساعات پایانی انتخابات) نشده است، اما لوپن امیدوار است که بتواند آرای خاکستری و مردد را به سمت و سوی ملی گرایان افراطی هدایت کند.

مناظره ای که جذاب نبود!
در جریان مناظره زنده تلویزیونی ، امانوئل مکرون و مارین لوپن، نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، به شدت با یکدیگر وارد بحث شدند و از سیاست‌ها و برنامه‌های هم انتقاد کردند.با این حال، حرفها و اتهامات دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه علیه یکدیگر کاملا تکراری بود! مکرون، ريیس جمهور کنونی فرانسه، لوپن، نامزد راست افراطی این کشور را متهم کرد که به ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، وابسته است و سیاست‌های او را دنبال می‌کند.مکرون در بخشی از مناظره چهارشنبه‌شب گفت: «روسیه، بانک خانم لوپن است»؛ لوپن در سال ۲۰۱۴ از روسیه وام گرفته است و همین موضوع او را هدف انتقادهای شدید، به ویژه در میانه حمله روسیه به اوکراین، قرار داده است.«انرژی‌های تجدید‌پذیر» و مسئله «حجاب زنان مسلمان فرانسه»، از دیگری مسائل محوری مناظره بود.

جریان راست افراطی فرانسه سیاست‌های ضدمهاجرتی دارد و خواهان تقویت «هویت فرانسوی» و فاصله گرفتن از ایده «اروپای واحد» است.روزنامه گاردین در گزارشی نوشت که هر دو نامزد تلاش داشتند این طور نشان دهند که متوجه نگرانی‌های روزمره فرانسوی‌ها، از جمله تاثیر جنگ در اوکراین، مراقبت‌های بهداشتی، حقوق بازنشستگی، همه‌گیری ویروس کرونا، مسائل مرتبط با اروپا، مهاجرت و البته هزینه‌های زندگی و تورم ماه‌های گذشته‌اند.نتایج آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رییس جمهوری کنونی فرانسه، کماکان برتری قابل ملاحظه‌ای نسبت به رقیب خود دارد. با این حال، اختلاف میان دو نامزد کمتر از پیش‌بینی‌های اولیه است.رییس جمهوری کنونی فرانسه به عنوان یک چهره «راست میانه» و نزدیک به سیاست‌های کلی اروپا شناخته می‌شود.

رای دهندگانی که هنوز تصمیم نگرفته اند
با وجود برتری حدودا ده درصدی مکرون نسبت به لوپن ( 54 به 44 درصد) در نظرسنجی های صورت گرفته، هنوز مکرون نسبت به حوادثی که ممکن است روز رای گیری رخ دهد نگران است. براساس گزارش‌ها، بیش از یک‌ چهارم رای‌دهندگان فرانسوی هنوز تصمیم نگرفته‌اند که می‌خواهند به کدام نامزد رای دهند و یا به طور کلی در انتخابات شرکت می‌کنند یا نه.بخش بزرگی از نیروهای چپ فرانسه گفته‌اند که در این دور از انتخابات، به هیچ یک از دو نامزد راست‌گرا رای نخواهند دارد.با این حال مشخص نیست که آنها واقعا به این حرف خود عمل کنند! برخی چپ گرایان قطعا ترجیح می دهند به هر قیمت ممکن، مانع از راهیابی لوپن به کاخ الیزه شوند و در مقابل، برخی دیگر معتقدند که تاریخ مصرف مکرون برای همیشه پایان یافته و می توان این شانس را به لوپن داد تا در راس معادلات سیاسی و اجرایی پاریس قرار گیرد.

مکرون یا لوپن؟!
نکته اصلی اینجاست که جنس آرای مکرون و لوپن هر دو سلبی است! بسیاری از شهروندان فرانسوی بر خلاف ادوار قبل در انتخابات شرکت نمی کنند و اکثر رای دهندگان نیز گفته اند از ترس حضور یکی از دو نامزد مذکور در کاخ الیزه، به دیگری رای می دهند.به عبارت بهتر، مکرون حتی اگر در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیروز شود، به عنوان رئیس جمهوری حداقلی در مسند قدرت باقی خواهد ماند. مکرون در دور نخست انتخابات، صرفا 28 درصد از آرای مردمی را کسب کرد. بقیه آرایی که در دور دوم به حساب مکرون و حزب "جمهوری به پیش" واریز می شود، جملگی از جنس آرای سلبی هستند .ای آرای سلبی قطعا پشتوانه ای برای قدرت رئیس جمهور فرانسه محسوب نمی شوند.
نارضایتی عمومی شهروندان اروپایی از بحرانهای امنیتی و اقتصادی اروپا، با رشد تصاعدی " ملی گرایی" در قاره سبز عجین شده است. در کشور فرانسه، ژان مارین لوپن لوپن صراحتا اروپای واحد را به یک زندان تشبیه کرده و خواستار بر هم زدن چینش اتحادیه اروپا و منطقه یورو است.از سوی دیگر، منتقدان رویکرد لوپن، در عین انتقاد شدید یا حتی نفرت از سیاستهای دولت مکرون، چاره ای جز رای دادن به وی ندارند!

فرانسه دیگر بازیگری قدرتمند نیست
آنچه مسلم است اینکه پیروزی لوپن یا مکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، منجر به ظهور دولتی قدرتمند در پاریس نخواهد شد. دولت جدید دارای مخالفانی حداکثری و بنیادین دارد. در چنین شرایطی شاهد شکل گیری دو قطبی های جدی و شدید در این کشور خواهیم بود. ضعف داخلی فرانسه، قطعا بر روی معادلات منطقه یورو و اتحادیه اروپا نیز تاثیرگذار خواهد بود. در هر حال فرانسه یکی از ستونهای اروپای واحد محسوب می شود.
اعتراضات داخلی در فرانسه، چه در صورت پیروزی لوپن و چه پیروزی مکرون وارد فاز جدی تر و رادیکال تری خواهد شد. تا کنون بسیاری از تحلیلگران فرانسوی در توصیف وپیش بینی آنچه در این کشور ( خصوصا طی سالهای 2017 تا 2022) رخ داده است اشتباه کرده اند! به عنوان مثال بسیاری از تحلیلگران فرانسوی بر این باور بودند که حضور جلیقه زردها در خیابان‌های پاریس و دیگر شهرهای این کشور، معطوف به یک هدف مقطعی به نام «شکست ماكرون در انتخابات پارلمانی اروپا» خواهد بود.

با این حال استمرار تظاهرات جلیقه زردها (حتی پس از پیروزی جبهه ملی فرانسه و شکست حزب مکرون در انتخابات پارلمانی اروپا) نشان داد که چنین تلقی و محاسبه ای نادرست بوده است. نسبت سنجی اعتراضات جاری در فرانسه و تحولات فعلی و آتی در اروپای واحد، به یكی از اصلی ترین دغدغه های تحلیلگران مسائل اروپا و نظام بین الملل تبدیل شده است. آنچه مسلم است اینكه اعتراضات جاری در فرانسه، ماهیتی بنیادین و زیربنایی دارد. به عبارت بهتر، در اینجا ما با پدیده ای سطحی و روبنایی مواجه نیستیم . نوع رفتار معترضین، شعارهایی كه آنها سر می دهند و از همه مهم تر، استمرار تظاهرات در فرانسه حکایت از تحولات عمیقی دارد که این بار از «راس هرم » در اتحادیه اروپا آغاز شده و در حال سرایت به دیگر نقاط این مجموعه است.حضور یا عدم حضور مکرون و لوپن تاثیری در مهار این حرکت اعتراضی نخواهد داشت....
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات