صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۳۷۲۱۳

ناتو هرکاری برای جلوگیری از توافق سیاسی بین مسکو و کی‌یف انجام می‌دهد/ موافقت غیرعلنی برخی شرکت‌های اروپایی با پرداخت بهای گاز روسیه به روبل

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که آمریکا و متحدانش در ناتو تمام تلاش خود را می‌کنند تا از توافقات سیاسی بین روسیه و اوکراین به‌منظور پایان درگیری نظامی جلوگیری کنند.
لاوروف شب گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العربیه گفت: «اکنون شاهد تجلی استانداردهای دوگانه کلاسیک و نفاق نظام غربی هستیم. کشورهای ناتو با ابراز حمایت علنی از کی‌یف، هر کاری را انجام می‌دهند تا از دستیابی به توافق سیاسی برای پایان جنگ جلوگیری کنند. سلاح‌های مختلف از طریق لهستان و سایر کشورهای ناتو در یک جریان بی‌پایان به اوکراین ارسال می‌شود، همه اینها به‌بهانه "مبارزه با تهاجم روسیه" انجام می‌شود، ولی در واقع ایالات متحده و اتحادیه اروپا قصد دارند "تا آخرین نفر اوکراینی" با روسیه بجنگد، برای اینکه آنها نسبت به سرنوشت اوکراین و مردم این کشور کاملاً بی‌تفاوت هستند.»
وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که اگر آمریکا و ناتو واقعاً به حل‌وفصل بحران اوکراین علاقه‌مند هستند، "باید به خود بیایند و تحویل سلاح و مهمات به کی‌یف را متوقف کنند". به‌گفته وی، روسیه و اوکراین می‌توانند در مذاکرات به نتایج قابل‌توجهی دست یابند اگر طرف اوکراینی مواضع خود را طبق دستورالعمل‌های رسیده از ایالات متحده و انگلستان تغییر ندهد.
لاوروف افزود: اگر آنها مذاکره‌کنندگانی صادق و وظیفه‌شناس بودند، به‌تدریج می‌توانستیم پیشرفت چشمگیری در روند مذاکرات داشته باشیم و به اوکراین ضمانت‌های امنیتی از سوی تعدادی از کشورها داده شود، ما هیچ مخالفتی با این مسئله نداشتیم. این تضمین‌ها در پیش‌نویس تهیه‌شده توسط طرف روسی با در نظر گرفتن مواضع طرف اوکراینی موجود است، ولی متأسفانه این کشورهای غرب هستند که به‌وضوح مقامات کی‌یف را کنترل می‌کنند. آنها سعی دارند روسیه را با کمک تحریم‌ها تضعیف کنند و علاقه‌ای به پایان درگیری‌ها ندارند.

10:18- آمریکا سربازان اوکراینی را در آلمان آموزش می‌دهد
جان کربی سخنگوی پنتاگون از آغاز آموزش تعداد محدودی از سربازان اوکراینی در یکی از پایگاه های نظامی آمریکا در آلمان خبر داد.
لاوروف: جنگ در اوکراین به رهایی جهان از ظلم غرب کمک می‌کند
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه صبح امروز، شنبه، در مصاحبه با خبرگزاری شین‌هوا اعلام کرد که اقدام روسیه در اوکراین به رهایی جهان از ظلم استعمار نوین غرب که به‌شدت درگیر نژادپرستی و انحصارگرایی است، کمک می‌کند.
وی یادآور شد که خط‌مشی ویرانگر آمریکا تازه شکل نگرفته است، تجاوز ناتو به یوگسلاوی، حمله به عراق، لیبی، تلاش برای نابودی سوریه و همچنین دخالت آشکار در انقلاب‌های رنگی در تعدادی از کشورها از جمله در سال 2014 در اوکراین نمونه‎های بارز این سیاست هستند که همه اینها به‌قیمت جان صدها هزار نفر از مردم کشورهای مختلف تمام شده و منجر به هرج‌ومرج در مناطق مختلف کره زمین شده است.
لاوروف همچنین گفت: «عملیات ویژه حفاظت از مردم دونباس به‌محض دستیابی به اهداف آن به پایان خواهد رسید و تحقق این اهداف برای تأمین امنیت ملی روسیه بسیار بااهمیت است.»
لاوروف: غرب سال‌هاست تمایلات ضدروسی در کی‌یف را تشویق می‌کند
وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که آمریکا و متحدانش سال‌هاست که تسلیحات نظامی مورد نیاز ارتش اوکراین را تأمین و احساسات ضدروسی مقامات کی‌یف را تشدید می‌کنند.
سرگئی لاوروف، گفت: «در طول سال‌های گذشته، ایالات متحده و متحدانش هیچ کاری برای متوقف کردن مناقشه داخلی در اوکراین انجام نداده‌اند. آنها به‌جای تشویق کی‌یف به یک راه‌حل سیاسی بر اساس بسته اقدامات مینسک، به پمپاژ انواع سلاح‌ها به این کشور ادامه داده، نیروهای مسلح اوکراین و گردان‌های ملی‌گرا را نه‌تنها مسلح کرده، بلکه آموزش داده‌اند و به‌طور کلی توسعه نظامی ـ سیاسی در اوکراین توسط کشورهای غربی انجام شده است.»
وی افزود: آنها مسیر تهاجمی و ضدروسی درپیش‌گرفته مقامات کی‌یف را تشویق کرده آنها را تحت فشار قرار دادند تا روند مذاکرات را مختل کنند و «مشکل دونباس» را با استفاده از توان نظامی حل‌وفصل کنند.
لاوروف یادآور شد که واشنگتن و بروکسل با گستاخی ابتکارات روسیه درباره تضمین‌های امنیتی در دسامبر سال گذشته را رد و مقامات مسکو را مجبور به تصمیم‌گیری قاطع برای تأمین امنیت خویش کردند.
روسیه از مزدوران خارجی در جنگ با اوکراین استفاده نمی‌کند
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العربیه اعلام کرد که این کشور هرگز مزدوران خارجی را برای شرکت در جنگ اوکراین جذب نکرده است. وی گفت: «ما هرگز از مزدوران استفاده نکرده‌ایم. من می‌توانم به شما اطمینان دهم که مردم در سوریه مشغول کارهای خود هستند.»
به‌گفته لاوروف، روسیه و اوکراین می‌توانند در مذاکرات به نتیجه دست یابند اگر طرف اوکراینی مواضع خود را طبق دستورالعمل‌های رسیده از واشنگتن و لندن تغییر ندهد و طرف روسی با ارائه ضمانت‌های امنیتی به اوکراین از سوی برخی کشورها هیچ مخالفتی ندارد.
ابراز تأسف بایدن از کشته‌شدن یک آمریکایی در اوکراین
جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، شب گذشته خبر کشته شدن ویلی جوزف کانسل، مزدور آمریکایی در اوکراین را، که برای یک شرکت نظامی خصوصی  خدمت می‌کرد، "بسیار غم‌انگیز" خواند. بایدن گفت: «این حادثه خیلی غم‌انگیز است. او یک بچه کوچک به جا گذاشته است.»
روز جمعه خانواده کنسل از مرگ او خبر دادند. این مزدور آمریکایی در نیمه اول ماه مارس برای کمک به نیروهای مسلح اوکراین به این کشور اعزام شده بود. وی با درجه افسری برای یک شرکت نظامی خصوصی آمریکایی کار می‌کرد.
زلنسکی: کشورهای ضامن باید در اسرع وقت پرسنل نظامی در اختیار اوکراین قرار دهند
ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین معتقد است که تضمین‌های امنیتی برای کی‌یف باید بر اساس اعزام نیرو به این کشور توسط کشورهای ضامن در اسرع وقت باشد. او این مسئله را فرمول «مردم ـ زمان» نامید.
وی صبح امروز، شنبه در پیامی ویدئویی گفت: «من یقین دارم که ما به ضمانت‌های امنیتی نیاز داریم و دقیقاً می‌دانم به چه‌چیزی نیاز داریم، مهم‌ترین چیز برای ما مردم و زمان است. من فکر می‌کنم تضمین‌های امنیتی به ما باید بر اساس فرمول "مردم ـ زمان" باشد.
وی تأکید کرد که این مسئله باید همین امروز و نه فردا مورد تصمیم‌گیری قرار بگیرد. در عین حال، زلنسکی یادآور شد که این اقدام هیچ مغایرتی برای ناتو ایجاد نخواهد کرد.
واکنش پنتاگون به اظهارات روس‌ها درباره نئونازی‌ها در اوکراین: مسکو سیگنال‌های عجیبی می‌دهد
جان کربی، سخنگوی پنتاگون، شب گذشته، جمعه در نشست خبری منظم برای خبرنگاران، با اشاره به اینکه "وزارت دفاع آمریکا اظهارات مقامات روس درباره نئونازی‌ها در اوکراین را عجیب می‌داند"، در خصوص اهداف اقدام نظامی روسیه در اوکراین، ابراز تردید کرده است که این هدف برای از بین بردن نازیسم در ​​اوکراین یا در خصوص محافظت از روس‌های ساکن اوکراین یا دفاع از منافع ملی روسیه باشد. به‌عقیده کربی، اوکراین هیچ یک از آنها را در معرض تهدید قرار نداده است.
به‌گفته وی، مسکو "سیگنال‌های عجیب و غریبی درباره نازی‌ها در اوکراین، درباره مبارزه ایالات متحده علیه روسیه یا غرب علیه روسیه" ارسال می‌کند.
وی یادآور شد که در ایالات متحده، چند سال پیش، در سطح قانونگذاری، ارائه کمک نظامی آمریکا به تشکیلات نئونازی اوکراین ـ گردان ملی‌گرای آزوف ـ ممنوع اعلام شد.
این واقعیت که نئونازی‌ها در اوکراین فعال هستند، در چند سال گذشته بارها توسط برخی از روزنامه‌نگاران آمریکایی گزارش شده بود و برخی اعضای کنگره ایالات متحده، نیز به این مسئله اشاراتی داشتند.
ساکنان دو منطقه اوکراین از نزدیک‌شدن به مرز روسیه منع شدند
آندری دمیچنکو، سخنگوی سرویس مرزبانی دولتی اوکراین روز جمعه اعلام کرد که نیروهای این سرویس ساکنان مناطق سومسکی و چرنیگوفسکی را از نزدیک شدن به مناطق مرزی با فدراسیون روسیه منع کرده است.
وی شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفت: هر یک از نگهبانان مرزهای ملی اوکراین باید محدودیت‌های رژیمی مضاعفی را در نظر بگیرد. اکنون شهروندان این دو منطقه از نزدیک شدن به مرزهای روسیه به‌فاصله حدود 1کیلومتری در روز و 20کیلومتری در شب منع شده‌اند.
این مقام افزود: حضور ساکنان در کمربند جنگلی بین دو کشور بدون مجوز قبلی سرویس مرزبانی نیز ممنوع شده است.
پیش از این گزارش شد که بیش از 1میلیون پناهجو از دو منطقه دونتسک و لوهانسک و سایر مناطق شرقی اوکراین وارد خاک فدراسیون روسیه شده‌اند که بیش از 182 هزار نفر از آنها کودک هستند.
موافقت غیرعلنی تعدادی از شرکت‌های اروپایی برای پرداخت هزینه گاز روسیه به روبل
پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان، روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که برخی از شرکت‍های اروپایی واردکننده گاز از فدراسیون روسیه با طرح پیشنهادی مسکو برای پرداخت بهای گاز به روبل موافقت کرده‌اند، ولی در مورد آن به‌طور علنی صحبت نمی‌کنند.
وی گفت: «من از شما می‌خواهم اطلاعات نادرستی را منتشر نکنید، مبنی بر اینکه ظاهراً یک موضع‌گیری مشترک در اتحادیه اروپا وجود دارد که ما مجارها از آن طفره می‌رویم. برای ما طبیعی است که هزینه گاز طبیعی مورد نیاز کشور را به‌گونه‌ای بپردازیم که جریان آن قطع نشود.»
به‌گفته وی، اتهامات علیه مجارستان در حالی مطرح شده است که برخی از شرکت‌های اروپایی واردکننده گاز طبیعی از روش پرداخت بهای گاز به روبل که توسط روسیه تعیین شده است، پیروی می‌کنند، ولی این مسئله به‌طور علنی اعلام نمی‌شود.
وزیر خارجه مجارستان روز پنجشنبه گفته بود که این کشور از طرح پرداختی که روسیه برای نفت و گاز صادراتی معرفی کرده، استفاده خواهد کرد. به گفته وی، این کشور منابع انرژی جایگزینی ندارد که به آنها اجازه دهد در چند سال آینده واردات از روسیه را متوقف کنند.
اعمال تحریم‌های تلافی‌جویانه روسیه علیه ایسلند، نروژ و گرینلند
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو تحریم‌هایی تلافی‌جویانه را علیه کشورهای ایسلند، نروژ، گرینلند و جزایر فارو، پس از پیوستن آنها به تحریم‌های ضدروسی اتحادیه اروپا اعمال کرده است.
این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدامات متقابل علیه 9 مقام ایسلندی، 16 نماینده دولت نروژ، 3 مقام گرینلند و 3 نماینده جزایر فارو اعمال شده است و این افراد از ورود به خاک فدراسیون روسیه منع شده‌اند.
وزارت خارجه روسیه یادآور شد که تعدادی از نمایندگان پارلمانی، اعضای دولت، نمایندگان محافل تجاری و دانشگاهی، رسانه‌ها و همچنین برخی از شخصیت‌های اجتماعی در کشورهای غربی که به‌طور فعال تمایلات ضدروسی را ترویج می‌کنند و در شکل‌گیری و اجرای سیاست‌های خصمانه علیه مسکو مشارکت دارند، در فهرست سیاه روسیه گنجانده شده‌اند.
پیش از این وزارت خارجه روسیه در واکنش به اقدامات غیردوستانه دولت کانادا، فهرستی از شهروندان کانادایی را که برای همیشه از ورود به روسیه منع شده‌اند، منتشر کرد. این فهرست شامل 592 نفر از جمله اعضای پارلمان کانادا است. روسیه قبل از آن نیز "بر اساس اصل مقابله به مثل" تحریم‌های شخصی را علیه 287 نماینده مجلس عوام پارلمان انگلیس اعمال کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات