صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۳۷۲۰۷

اخبار ویژه روزنامه‌های ۱۰ اردیبهشت

کیهان**

رسانه آمریکایی: مقصر فروپاشی برجام دنباله‌روی بایدن از ترامپ است
«جو بایدن به جای حفظ توافق هسته‌ای با ایران، عملاًً از موضع ترامپ حمایت می‌کند. به همین خاطر، توافق در آستانه فروپاشی کامل قرار دارد و تقصیر آن هم دقیقاًً متوجه بایدن است».
پایگاه آمریکایی اینترسپت ضمن انتشار تحلیل فوق می‌نویسد: بایدن سزاوار سرزنش برای نابودی برجام است. برای اطمینان از احیا نشدن توافق با ایران، دونالد ترامپ یک قرص سمی معرفی کرد، اما بایدن کسی است که از ایران می‌خواهد آن را ببلعد.
در یک کلیپ ویدیویی کوتاه که این هفته در سراسر جهان پخش شد، بایدن پس از پایان سخنرانی، از تریبون دور شد و به‌نظر می‌رسید که برای دست دادن به هوا دست دراز می‌کند. این کلیپ بسیاری از مخالفان بایدن را خشنود کرد که ادعا می‌کنند رئیس‌جمهور ایالات متحده از زوال عقلی رنج می‌برد. این تصویر بایدن که به‌نظر می‌رسد با هیچ‌کس دست نمی‌دهد، استعاره مناسبی از شکست‌های دیپلماتیک بسیاری از دولت او از زمان روی کار آمدن است. در راس این لیست، ناتوانی بایدن در دستیابی به هدف اساسی خود برای ورود مجدد به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران قرار دارد. آن‌طور دست دادن این‌گونه به‌نظر می‌آید: گویی که بایدن خودش را آماده امضای توافق می‌داند، اما بدون هیچ‌کس در طرف دیگر.
در حالی که سؤالاتی در مورد عملکرد مغز بایدن پس از چنین حوادثی وجود داشته است، آنچه واقعاًً ممکن است رئیس‌جمهور را آزار دهد نبود شجاعت است. ترامپ در سال ۲۰۱۸، از توافق با ایران خارج شد. بایدن در ابتدا کارزار انتخاباتی خود را با تعهد به بازگشت به توافقی که برنامه هسته‌ای ایران را در ازای لغو تحریم‌ها تحت کنترل‌های سخت‌گیرانه قرار می‌دهد، آغاز کرد. این باید یک پیروزی آسان باشد و یک تصمیم خطرناک سیاست خارجی را که به هوس ترامپ گرفته شده بود، برگرداند. با این حال، با گذشت بیش از یک سال از ریاست، بایدن به‌طور کامل در یافتن راه بازگشت به توافق شکست‌خورده است. بایدن به جای حفظ یکی از دستاورد‌های دیپلماتیک مهم دولت اوباما، که در آن معاون رئیس‌جمهور بود، عملاًً از موضع ترامپ حمایت می‌کند. توافق هسته‌ای اکنون در آستانه فروپاشی کامل است و تقصیر آن دقیقاًً متوجه بایدن است.
امکان سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی، سودی بود که قرار بود توافق هسته‌ای برای ایران فراهم کند. اما برخورد با سپاه پاسداران ایران به‌عنوان یک سازمان تروریستی، احتمال مشارکت شرکت‌های غربی را بسیار کاهش می‌دهد. به عبارت دیگر، تبدیل سپاه پاسداران به یک گروه تروریستی، در وهله اول، هر دستاوردی را که ایران امیدوار است از یک معامله به دست آورد، مسدود می‌کند؛ و احیای توافق به یک امر غیرموثر تبدیل می‌شود، درست همان‌طور که ترامپ برنامه‌ریزی کرد.
علاوه بر نگرانی‌های اقتصادی پیرامون تحریم‌ها، ایران انگیزه‌ای قوی برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان بخشی از هر توافق گسترده‌تر دارد.
هومن مجد، نویسنده و روزنامه‌نگار ایرانی - آمریکایی‌تبار می‌گوید: «تا آنجا که به ایرانی‌ها مربوط می‌شود، قطعاً یک عنصر غرور وجود دارد که آن‌ها نمی‌خواهند ساختار نظامی خود را در فهرست سازمان‌های تروریستی ببینند. به همان اندازه مهم بهره‌مندی از رفع تحریم‌ها تنها به معنای این نبود که دیگر بانک مرکزی هدف تحریم قرار نخواهد گرفت. این توافق به‌طور خاص قرار بود سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را نیز تشویق کند.
با توجه به توافقی که ایالات متحده با متحدانش امضا کرده بود و در نقضی آشکار ترامپ از آن خارج شد، دولت بایدن به راحتی می‌توانست پس از ورود به کاخ سفید به آن بازگردد. اما آمریکا سردرگم شد. اکنون خطر شروع مجدد درگیری وجود دارد و حال آنکه دولت اوباما سرمایه دیپلماتیک و سیاسی قابل توجهی را برای جلوگیری از آن صرف کرده بود. قسمت غم‌انگیز ماجرا این بود که امکان جلوگیری از بروز چنین وضعیتی ممکن بود.

چرا سوء مدیریت خود در دولت قبل را به دولت رئیسی نسبت می‌دهند؟!
همتی در حالی از رویکرد دولت سیزدهم برای مهار نقدینگی و کاهش استقراض بانکی انتقاد می‌کند که بانک مرکزی در دوره ریاست وی به ماشین چاپ پول تبدیل شده بود.
عبدالناصر همتی اخیراً اقدام دولت برای تسویه ۵۴ هزار میلیارد تومان تنخواه دولت قبل از بانک مرکزی را یک عملیات حسابداری و غیرقابل تقدیر خوانده است. این کاندیدای انتخابات که از قضا خود سال‌ها مسئولیت هدایت سیاست‌های پولی و مقابله با تورم را برعهده داشته- در حالی تسویه ۵۴ هزار میلیارد تومان از استقراض دولت گذشته را اقدامی حسابداری اعلام کرده که خود بار‌ها از تأثیر منفی بدهی‌های دولت و استقراض از بانک مرکزی بر متغیر‌های اعتباری انتقاد کرده بود. اما اکنون به راحتی علاوه بر زیرپا گذاشتن گفته‌های قبلی خود، روی برخی از اصول مسلم هم پا گذاشته است.
روزنامه ایران در گزارشی نوشت: به ادعای همتی، تسویه تنخواه ۵۴ هزارمیلیارد تومانی به روش غیرریالی انجام شده و آثار منفی به همراه داشته است. اما در کنار شواهد موجود توضیحات وزیر اموراقتصادی و دارایی دولت سیزدهم نیز نشان می‌دهد که تسویه تنخواه مربوطه از محل افزایش درآمد‌های نفتی و غیرنفتی دولت میسر شده است و برخلاف سال‌های گذشته که تنخواه‌های دریافتی با تأخیر طولانی تسویه و گاه از مابه التفاوت ارز بـرای این کار بهره برده می‌شد، در دولت جدید هم افزایش درآمد‌های پایدار در بودجه جای استقراض را گرفته است.
اکنون کسی هر از گاه سعی می‌کند تا از نگاه یک کارشناس عملکرد دولت را زیر سؤال ببرد که دوران مدیریت او بر بانک مرکزی یکی از بدترین دوره‌های نهاد ناظر بازار پول بوده است. تنها نگاهی به عملکرد بودجه سال ۱۳۹۹ که همتی در آن سال زمام امور را در دست داشت نشـان می‌دهد که وی به هیچ یک از حرف‌هایی که هم اکنون خطاب به دولت سیزدهم می‌زند، اعتقاد نداشته است چرا که درایـن سـال و البته سال‌های قبل از آن بـه انحای مختلف در‌های بانک مرکزی برای پرداخت و تزریق پول داغ به اقتصاد را بازگذاشته بود که نتیجه آن در رکوردشکنی نقدینگی، پایه پولی و درنهایت نرخ تورم نمود پیدا کرد. نگاهی به عملکرد عبدالناصر همتی رئیس‌کل سابق بانک مرکزی حاکی از ثبت رکورد‌های متعددی در نزول و افت شاخص‌های مختلف است. یکی از این رکورد‌ها رشد شدید بدهی دولت به بانک مرکزی است. براساس نماگر‌های اقتصادی سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۹ بدهی دولت به بانک مرکزی معادل ۱۱۵ هزار و ۲۲۰ میلیاردتومان است که نسبت به سال ۹۸ رشد کم سابقه ۵۰،۸ درصدی را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر دولت در سال ۱۳۹۹ معادل ۳۸ هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرده و با احتساب ضریب فزاینده ۷،۵ بیش از ۲۹۰ هزارمیلیارد تومان به حجم نقدینگی از این محل افزوده است. این رشد ۵۰،۸ درصدی بدهی دولت به بانک مرکزی در شرایطی بود که بار‌ها و بار‌ها فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد، محمدباقر نوبخت رئیس‌سازمان برنامه و بودجه و حمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰، از مدیریت و تأمین بودجه
سال ۹۹ بدون استقراض از بانک مرکزی خبر می‌دادند. همچنین یکی از بزرگ‌تریـن خساراتی که اقتصـاد ایـران در دوره مدیریت همتی متحمل شد کاهش شدید ارزش پول ملی است. قیمت دلار با نرخ ۹ هزار و ۱۵۵ تومان در سوم مرداد سال ۹۷ تحویل تیم مدیریتی عبدالناصر همتی و با نرخ نزدیک به ۲۵ هزار تومان تحویل اکبر کمیجانی رئیس‌کل بعدی مدیریت بانک مرکزی شد.
«ایران» در پایان می‌نویسد: براساس بررسی‌های آماری، پس از افزایش
۴۲/۶ درصدی پایه پولی در ۱۲ ماهه منتهی به تیر ۱۴۰۰، این شاخص
با ۱۱/۲ درصد کاهش در اسفند ۱۴۰۰، به ۳۱/۴ درصد رسید.

رشد چشمگیر شکاف طبقاتی در دولت مدعی تدبیر
دولت برآمده از ائتلاف مدعیان اصلاحات و اعتدال، موجب بدتر شدن شاخصه‌های توزیع درآمد و نابرابری شد.
روزنامه ایران در این باره نوشت: نتیجه تمام سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها در شاخص‌های رفاه و توزیع درآمد خود را نشان می‌دهد، شاخص‌هایی که نشان می‌دهد توزیع درآمد درکشور چگونه انجام می‌شود و فاصله طبقاتی تا چه حد است. این درحالی است که در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ (دوره فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم) وضعیت شاخص‌های توزیع درآمد در کشور بدتـر شـده است.
طبق اطلاعات ارائه شده توسط مرکز آمار ایران، درحالی که دولت روحانی کار خود را با ضریب جینی ۰/۳۶۵۰ آغاز کرده بود، درسال ۱۳۹۹ این شاخص به ۰/۴۰۰۶ رسید که نشان از بدتر شدن این شاخص مهم است.
ضریب جینی یک واحد اندازه‌گیری پراکندگی آماری است که معمولاً برای سنجش میزان نابرابری در توزیع درآمد یا ثروت در یک جامعه آماری استفاده می‌شود.
هر چقدر ضریب جیبی نزدیک به عدد صفر باشد، برابری بیشتر در توزیع درآمد را نشان می‌دهد و بالعکس هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد یک باشد، توزیع نابرابر درآمد را مشخص می‌کند.
در سال ۱۳۹۲ ضریب جینی ۰/۳۶۵۰ محاسبه شده است که در سال ۱۳۹۳ به ۰/۳۷۸۸ رسیده است. در سال ۱۳۹۴ این ضریب با سرعت بیشتری به سمت نابرابری حرکت می‌کند به طوری که در این سال عدد ۰/۳۸۵۱ را نشان می‌دهد. در سال ۱۳۹۵ نیز ضریب جینی به ۰/۳۹۰۰ می‌رسد و در سال ۱۳۹۶ به ۰/۳۹۸۱ افزایش می‌یابد.
در میان هشت سال فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم، سال ۱۳۹۷ بدترین سال از نظر نابرابری است. در این سال ضریب جینی به عدد ۰/۴۰۹۳ می‌رسد.
هرچند در سال ۱۳۹۸ ضریب جینی با رسیدن به عدد ۰/۳۹۹۲ اندکی بهبود می‌یابد، اما در سال ۱۳۹۹ دوباره با یک جهش به سوی نابرابرتر شدن به ۰/۴۰۰۶ می‌رسد.
در کنار ضریب جینی به عنوان یک شاخص معتبر، سایر شاخص‌های توزیع درآمد نیز حاکی از بدتر شدن وضعیت بـرای کل اقتصاد و بخصوص اقشار کم درآمد بوده است. براساس اعلام مرکز آمار ایران، نسبت هزینه ۱۰ درصد ثروتمندترین به ۱۰ درصد فقیرترین به صورت قابل توجهی افزایش یافته اسـت بـه عبارت دیگر میزان هزینه ثروتمندان طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ مدام در حال افزایش بـوده اسـت کـه بـه معنای کاهش هزینه‌های دهک‌های کم درآمـد جامعه است.

******************

خراسان**

سودهای رسوب شده همزمان با عید فطر پرداخت می‌شود
مهر - مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار از اجرایی شدن فرایند پرداخت سودهای رسوب ‌شده همزمان با عید سعید فطر خبر داد. بر این اساس تمامی ناشرانی که سود سنوات گذشته سهامداران را به دلایل مختلف از جمله اعلام نکردن شماره حساب سهامدار، مراجعه نکردن سهامدار به بانک، سجامی نبودن و سایر موارد پرداخت نکردند، باید از تاریخ اعلام شده برای پرداخت سود سنوات گذشته سهامداران اقدام کنند.
 
شوینده ها در آستانه گرانی 
مهر - رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع شوینده گفت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش هزینه‌های جانبی همچون کرایه حمل و عوارض گمرکی، دستمزد کارگران و ... مقرر شد محصولات شوینده افزایش قیمت داشته باشد. بختیار علم بیگی افزود: درصد و زمان افزایش قیمت محصولات به صورت دقیق مشخص نشده است.
 
بانک مرکزی: طلب از انگلیس قطعی و کامل وصول شد
تسنیم - مدیر روابط عمومی بانک مرکزی نوشت: برخلاف ادعای نشریه گاردین، مبلغ ۳۹۰ میلیون پوند بدهی انگلیس به ایران، به طور قطعی و کامل توسط ‎بانک مرکزی ایران وصول شده است و برای استفاده از این منابع ارزی هم هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد.
 
مصادیق جدید قاچاق ارز معرفی شد
ایبنا – مدیر کل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی درخصوص ضوابط جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بر اساس این دستورالعمل هرگونه خرید و فروش ارز از جمله معاملات فردایی و خارج از شبکه بانک ها و صرافی‌های مجاز، قاچاق محسوب و برخورد قانونی می‌شود.
 

******************

جوان**

رئیسی در دیدار با سفرا و رؤسای نمایندگی‌های کشور‌های اسلامی:

هیچ عاملی به پایداری رژیم متزلزل صهیونیستی کمک نمی‌کند

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی یک رژیم زبون و متزلزل است، گفت: تروریسم دولتی، نقض سیستماتیک حقوق بشر، به کارگیری سلاح‌های ممنوعه علیه مردم، فشار‌های فزاینده علیه مردم قدس و کرانه باختری، هتک حرمت مسجدالاقصی، هیچ کمکی به پایداری و امنیت رژیم صهیونیستی نکرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری، دکتر سید ابراهیم رئیسی روز پنج شنبه در دیدار با سفرا و رؤسای نمایندگی‌های کشور‌های اسلامی گفت: جمعیت عظیم و روبه رشد مسلمانان در جهان، در کنار گرایش فزاینده جوانان به رعایت شریعت اسلامی، نویددهنده دوران جدیدی از عظمتِ تمدنِ نوین اسلامی خواهد بود؛ این در حالی است که الگوی ظاهرفریب لیبرال دموکراسی غربی اینک و به اعتراف خود مقامات غربی، جذابیتش را حتی در غرب از دست داده است و ناسیونالیسم افراطی و اقتدارگرایی، از درون جوامع غربی، آن را به چالش می‌کشد.
دکتر رئیسی خاطر نشان کرد: در این شرایط امت اسلامی نیاز به وحدت دارد. همان طور که قرآن کریم می‌فرماید: امت با عبودیت پروردگار رابطه مستقیم دارد (ان هذه اُمتکم امه واحده و أنا ربکم فاعبدون) و تفاوت‌ها خللی در واحد بودن امت ایجاد نمی‌کند.
جریان تکفیر پیاده نظام دشمنان امت اسلامی
رئیس‌جمهور ادامه داد: لذا از یک سو، امت به وحدت، قوام می‌یابد و از سوی دیگر، وحدت را باید در امت جست‌وجو کرد. به همین دلیل، جریان تکفیر، که از خون جهان اسلام ارتزاق می‌کند، یک انحراف آشکار از صراط مستقیم وحدت امت اسلامی است. این جریان تکفیر اینک تبدیل به پیاده نظام دشمنان امت اسلامی شده است و در راستای منافع سلطه‌گرایانه آن‌ها دست به مسلمان‌کشی در سرزمین‌های مختلف اسلامی می‌زند.
رئیسی اظهار داشت: ملت مظلوم افغانستان سال‌هاست که با جنگ و ناامنی و آوارگی دست و پنجه نرم کرده است. جمهوری اسلامی ایران بیش از چهل سال است که مهاجر و آوارگان افغانستانی را برادرانه در درون جامعه خود میزبانی کرده است. انتظار می‌رفت که با پایان درگیری‌ها، امنیت و رفاه و علم‌آموزی دختران و پسران افغان، چشم و دل دوستان افغانستان را روشن و گرم کند. اما اینک متأسفانه روندی خطرناک و هدفمند از ترویج ناامنی تکفیری با هدایت خارجی مشاهده می‌شود که به دنبال شعله‌ور کردن جنگ فرقه‌ای، این بار در سرزمینی دیگر از امت اسلامی است. به همین دلیل جمهوری اسلامی همواره بر مشارکت واقعی همه گروه‌های قومی، مذهبی، سیاسی در حکومت آینده افغانستان تأکید داشته است تا امکان سوءاستفاده دشمنان این ملت به حداقل برسد و افغانستان بعد از سال‌ها درد و رنج، روی آرامش ببیند.
رئیسی با اشاره به کارنامه درخشان و موفق جمهوری اسلامی در مبارزه با فتنه تکفیری در امت اسلامی، گفت: اگر مجاهدت سرداران بزرگ جهان اسلام همچون شهید ابومهدی المهندس و شهید حاج قاسم سلیمانی نبود داعش در بسیاری از کشور‌ها ادعای حکومت می‌کرد. اینک نیز جمهوری اسلامی دست همکاری خود را به سوی همه کشور‌های اسلامی دراز می‌کند تا در مقابله گفتمانی و میدانی با تکفیر، بصورت هم‌افزا عمل کنیم.
فلسطین رمز وحدت امت اسلامی
رئیس‌جمهور افزود: از سوی دیگر، رژیم غاصب صهیونیستی همچنان تهدیدی جدی بر ضد امت اسلامی است و فلسطین مظلوم رمز وحدت امت اسلامی است. اگرچه فلسطین قربانی اصلی این رژیم کودک‌کش است، اما غفلت یا ساده‌لوحی در قبال نیات شوم و توسعه‌طلبانه آن، کل کشور‌های منطقه و هویت جهان اسلام را تهدید می‌کند. مَثَل کشور‌هایی که روابط خود را با رژیم خونریز صهیونیستی به اصطلاح عادی‌سازی می‌کنند همچون کسی است که مار در آستین خود پرورش می‌دهد و این حرکت بدون تردید موجب خشم و غضب قریب ۲ میلیارد مسلمان در جهان خواهد شد و نفرت آزادگان جهان را برخواهد انگیخت.
رئیسی خاطر نشان کرد: رژیم صهیونیستی یک رژیم زبون و متزلزل است. تروریسم دولتی، نقض سیستماتیک حقوق بشر، به کارگیری سلاح‌های ممنوعه علیه مردم، فشار‌های فزاینده علیه مردم قدس و کرانه باختری، هتک حرمت مسجدالاقصی، هیچ کمکی به پایداری و امنیت رژیم صهیونیستی نکرده است. اگر مقاومت جوانان مومن امت اسلامی نبود، صهیونیست‌ها نیز همچون تکفیری‌ها کشور‌های منطقه را بلعیده بودند. رژیمی که بیش از ۷۰ سال است که موجب ناامنی و بی‌ثباتی و آوارگی در منطقه است اینک نیز نه تنها نمی‌تواند شریکی برای صلح باشد بلکه هر جا پای گذارد ثبات و امنیت آنجا را به مخاطره می‌اندازد. وی با اشاره به جایگاه روز قدس در زنده نگهداشتن مسئله فلسطین و مقاومت در منطقه، تأکید کرد: روز قدس به عنوان میراث و ابتکار هوشمندانه رهبر فقید انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) مسئله فلسطین و مقاومت را به عنوان قلب تپنده جهان اسلام، زنده نگه داشته است. جمهوری اسلامی ایران در عمل اثبات کرده است که در روز‌های سخت دست برادران و دوستان خود را ر‌ها نمی‌کند. در عین حال، جمهوری اسلامی برای حل و فصل این معضل بزرگ در سرزمین فلسطین یک راه‌حل عادلانه، دموکراتیک و مبتنی بر استاندارد‌های بین‌المللی ارائه کرده است و آن رجوع به آرای همه فلسطینی‌های اصیل اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی برای تعیین سرنوشت سیاسی کشور خود و ایجاد یک دولت فراگیر در سرزمین‌های تاریخی فلسطین است و این ابتکار رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) جزو اسناد ثبت شده نزد سازمان ملل متحد است.
رئیسی تصریح کرد: افزایش تعاملات مردمی در جهان اسلام، نقش بسزایی در گسترش دوستی و تحکیم روابط بین کشور‌ها را دارد. تمدن‌های بزرگی همچون ایران و مصر که به برکت اسلام، غنا و تعالی یافته‌اند و تمدن بشری وامدار آنهاست نقش بی‌نظیری در ترویج دوستی و همکاری در امت اسلامی می‌تواند ایفا کند.
مقاومت مهم‌ترین گزینه مقابله با رژیم صهیونیستی
دکتر حسین امیرعبداللهیان نیز در این مراسم پیش از سخنرانی رئیس‌جمهور با اشاره به تشدید اقدامات تجاوزکارانه و وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در ایام اخیر گفت: تداوم جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان تکلیف ما به عنوان کشور‌ها و دولت‌های اسلامی را صد چندان می‌کند.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همچنان مقاومت را مهم‌ترین گزینه مقابله با تجاوزگری رژیم صهیونیستی می‌داند، افزود: در عین حال جمهوری اسلامی با تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی ابتکار سیاسی برگزاری رفراندوم برای تعیین سرنوشت فلسطین به دست همه ساکنان واقعی و اصیل این سرزمین را ارائه کرده است.

******************

وطن امروز**

خطیب نماز جمعه تهران:  
روز قدس از مؤلفه‌های اصلی اقتدار ملت فلسطین است
خطیب نماز جمعه این هفته پایتخت با تقدیر از حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس با بیان اینکه رهبر انقلاب درباره فلسطین و روز قدس تعبیر مظلوم مقتدر را مطرح کردند، گفت: فلسطین مظلوم است چون 74 است که این قبله اول مسلمین و منطقه مبارک پیرامون آن در چنگال رژیمی جعلی قرار گرفته و مداوم مقدس‌ترین مکان‌های ما مورد انواع و اقسام جسارت‌ها قرار می‌گیرد و مردم عزیز آن 7 دهه است در رنج اشغال از یک سو و آوارگی و اردوگاه‌نشینی و تخریب خانه‌ها از طرف دیگر قرار دارند و غزه مظلوم به یک زندان بزرگ در جهان بدل شده است. حجت‌الاسلام حاج‌ علی‌اکبری ادامه داد: اما فلسطین مقتدر است، چون همچنان زنده است و در سرزمین‌های اشغالی که در این چند دهه حتی در تنظیم فرهنگی رژیم صهیونیستی قرار داشته، توانسته گفتمان مقاومت را حفظ کند و ارتقا دهد. وی با تاکید بر اینکه روز قدس یکی از مولفه‌های اصلی اقتدار امروز فلسطین است، گفت: اگر موشه دایان گفته بود انقلاب اسلامی زلزله عظیمی است که پس‌لرزه‌های آن اسرائیل را نابود خواهد کرد، امروز نشانه‌های این نابودی را می‌بینیم و این آرمان تا رسیدن به هدف نهایی از سوی مسلمین دنبال خواهد شد. خطیب نماز جمعه تهران در پایان عنوان کرد: امروز به دشمنان اسلام، فلسطین و قدس می‌گوییم در گذر از پیچ تاریخی که در آن قرار داریم، هیچ جایی برای رژیم صهیونیستی و حامیان پلید آنها در جغرافیای آینده بشریت وجود نخواهد داشت. 
***
بلینکن:
 روسیه مانعی در مذاکرات وین نیست
وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی تایید کرد بر خلاف ادعاها درباره مقصر بودن روسیه در وقفه ایجاد‌شده در روند مذاکرات وین، مسکو در حال حاضر هیچ مانعی بر سر راه بازگشت به برجام نیست. به گزارش فارس، «آنتونی بلینکن» روز پنجشنبه در مقابل کمیته فرعی تخصیص بودجه مجلس نمایندگان آمریکا در بخشی از صحبت‌هایش به نقش روسیه در مذاکرات وین هم پرداخت و تاکید کرد در حال حاضر مسکو مانعی برای احیای برجام نیست. بلینکن گفت: در بحث توافق هسته‌ای ایران به شما می‌گویم از نقطه‌نظر منافع و امنیت آمریکا، بودن آن (توافق) برای ما بهتر از نبودش است؛ نه تنها از نظر برنامه هسته‌ای ایران، بلکه در واقع در ارتباط با اقدامات بی‌ثبات‌کننده و خطرناک آن. سوال این است که موثرترین راه برای ما در کنار هم برای رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران و همچنین اقدامات بی‌ثبات‌کننده آن و تهدیداتی که علیه ما و متحدان‌مان ایجاد می‌کند، چیست. وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: درباره روسیه همان‌طور که می‌دانید عضو گروهی است که در کنار اتحادیه اروپایی (شامل) فرانسه، آلمان و انگلیس و همچنین چین کمک کرد توافق اولیه (برجام) مذاکره شود و همچنان بخشی از آن گروه است. از ابتدای تهاجم (درگیری‌ها در اوکراین) گام‌هایی در مذاکرات برای پیچیده‌تر کردن اوضاع برداشت اما سایر طرف‌های گروه با آن مخالفت کردند و دست‌کم همین حالا که حرف می‌زنیم آنها (روس‌ها) مانعی بر سر راه این مساله که ببینیم آیا می‌توانیم با ایران بازگشت متقابل داشته باشیم، نیستند. 
***
گروسی: 
ایران کارگاه جدیدی را در زیرزمین نطنز احداث کرده است
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ساخت کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ در زیرزمین سایت هسته‌ای نطنز خبر داد. به گزارش ایسنا، رافائل گروسی روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری عنوان کرد که کارگاه جدید ایران در نطنز برای ساخت قطعات سانتریفیوژ در زیرزمین احداث شده است. به نوشته رویترز، این کارگاه از ماشین‌های تأسیسات بسته شده کرج - که پیش‌تر اقدامی خرابکارانه از سوی عوامل خارجی در آن انجام شده بود - استفاده می‌کند. این کارگاه می‌تواند قطعات لازم برای تولید سانتریفیوژهای پیشرفته را بسازد. گروسی در این کنفرانس خبری گفت که این کارگاه در یکی از «راهروهای» تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم راه‌اندازی شده است. دیپلمات‌ها می‌گویند این نیروگاه تقریبا ۳ طبقه در زیر زمین دارد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت که آژانس همچنان در تلاش است تا جواب‌های واضح از تهران درباره آثار اورانیوم غنی‌سازی شده با منشأ غیرطبیعی در ۳ سایت هسته‌ای در کشور دریافت کند. وی تصدیق کرد که توانایی ایران در غنی‌سازی اورانیوم از زمان فروپاشی توافق با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر، گسترش یافته است. 
***
جروزالم‌پست: اسرائیل نگران مذاکرات ایران و عربستان است
روزنامه نزدیک به رژیم صهیونیستی به نقل از کارشناسان نوشته تل‌آویو نگران مذاکرات ایران و عربستان سعودی است. به گزارش فارس، جروزالم‌پست نوشته اینکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم به کاهش حضور کشورش در منطقه خاورمیانه گرفته مناسبات ژئوپلیتیک منطقه را دستخوش تغییر کرده است: «رئیس‌جمهور اقدامات زیادی انجام داده که نشان می‌دهد قصد دارد نقش آمریکا در خاورمیانه را کاهش دهد و این موضوع به دگرگونی در مناسبات ژئوپلیتیک منطقه منجر شده است». روزنامه صهیونیستی به نقل از کارشناسان نوشته عربستان سعودی از این اقدام ایالات متحده بسیار نگران است. «یوسی کاپرواسر» رئیس «پروژه تحولات منطقه‌ای خاورمیانه در مرکز امور عمومی اورشلیم (بیت‌المقدس)» می‌گوید: «آنها (عربستانی‌ها) شاهد اشتیاق آمریکا برای ازسرگیری برجام هستند و به همین خاطر به خودشان می‌گویند باید دنبال دوستان دیگری باشند». او می‌افزاید: «ما [اسرائیلی‌ها] دوست داریم ببیینم آنها به ما نزدیک‌تر می‌شوند اما آنها می‌خواهند همه گزینه‌ها را بررسی کنند».  کاپرواسر می‌گوید: «ما در این باره نگرانیم، چون ایرانی‌ها ممکن است فقط از جانب سعودی‌ها ژست‌ها و لبخندهایی دریافت کنند که هیچ کمکی برای آوردن ثبات به خاورمیانه نخواهد داشت. اگر روابط ایران و عربستان سعودی رو به بهبود باشد این می‌تواند توافقات ابراهیم را در ادامه به خطر بیندازد. این چیزی است که اسرائیل از آن نگران است». 

**************

شرق**

راهپیمایی سراسری روز قدس

حمایت یکپارچه ایران از مردم فلسطین

روز ۱۶ مرداد ۵۸، مطابق با ۱۳ رمضان ۱۳۹۹ قمری، آغاز راهی بود که اجازه تحریف تاریخ را به رژیم جعلی صهیونیستی نداد؛ روزی که امام خمینی‌(ره)، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به نام «قدس» قبله نخستین مسلمانان نام‌گذاری کرد تا گرامیداشت آن از سوی مردم ایران و آزادی‌خواهان جهان، اجازه فراموشی ستم‌های غاصبان صهیونیست بر مردم فلسطین را ندهد. 43 سال پس از این نام‌گذاری، مردم ایران نهم اردیبهشت‌، یک‌صدا و فارغ از جناح‌بندی‌ها، گروه‌گرایی‌ها و قومیت‌ها، مظلومیت قدس و غزه را فریاد زدند و در 900 نقطه ایران در 90 شهر شاهد برگزاری این راهپیمایی بودیم. دیروز کوچه و خیابان‌های ایران، صحنه دیدنی‌های بسیار در حمایت از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین شد؛ از نوجوانانی که «نام‌گذار» روز قدس را ندیدند اما پای آرمان بلندی که دلیل این نام‌گذاری بود ایستاده‌اند، تا زنان و مردانی که قدس را فراتر از هر مفهوم سیاسی دانسته و در حمایت از آن به صحنه آمدند. راهپیمایی عظیم و حماسی مردم روزه‌دار و استکبارستیز ایران اسلامی در حمایت از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین، در تهران و دیگر شهرستان‌ها از ساعت ۱۰ صبح دیروز آغاز شد؛ هرچند بسیاری از مردم از ساعات اولیه صبح برای حضور در راهپیمایی در مبادی مسیرهای اعلام‌شده گردهم آمده‌ بودند.

راهپیمایی دیروز همراه شده بود با نمایش تجهیزات و تسلیحات دفاعی ایران از‌جمله موشک «خیبرشکن»؛ جدیدترین موشک بالستیک ایران با بُرد ۱۴۵۰ کیلومتر که دوربُردترین موشک بالستیک تاکتیکی جهان به شمار می‌آید و موشک «عماد» که آخرین موشک ساخت سازمان هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. موشک «قدر» نیز از دیگر تسلیحات دفاعی ایران اسلامی است که هم‌زمان با روز قدس در میدان‌های تهران به نمایش درآمد. همچنین در حاشیه راهپیمایی، موشک قاسم جهاد اسلامی، موشک عیاش ۲۵۰ جنبش حماس، موشک فاتح ۱۱۰ حزب‌الله لبنان، موشک تشرین ارتش سوریه، موشک بالستیک جمال ۶۹ نجبای عراق، موشک قدس ۲ انصارالله یمن و موشک سجیل سپاه پاسداران در نمایشگاه موشک‌های محور مقاومت در معرض دید عموم قرار گرفت. تصاویر یادگاری و سلفی‌های مردم به‌ویژه جوانان با موشک‌های ایرانی نیز صحنه‌هایی جالب و هیجانی در خیابان‌های تهران رقم زد. حضور دهه‌نودی‌ها در راهپیمایی امسال روز قدس، به‌ویژه در میدان‌ انقلاب، چشم‌نواز بود و نشان از آن داشت که نسل جدید در هر موضوعی تفاوت نظر داشته باشد، حمایت از مظلومیت مردم فلسطین نقطه مشترک همه نسل‌هاست.

‌جوانان و نوجوانان فلسطینی محور مقاومت هستند

مقامات لشکری و کشوری هم از دقایق اولیه راهپیمایی به صفوف مردمی پیوستند تا هم‌صدا با ملت بزرگ ایران، انزجار خود را از صهیونیست‌ها و حمایت‌شان را از فلسطین و آزادی قدس شریف اعلام کنند. سید‌ابراهیم رئیسی صبح جمعه با حضور در جمع عظیم راهپیمایان روز جهانی قدس، در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که پیام حضور پررنگ جوانان و نوجوانان در این راهپیمایی چیست؟ گفت: پیام این حضور این است که امروز این جوانان و نوجوانان فلسطینی و محور مقاومت هستند که ابتکار عمل را در میدان عمل به دست گرفته و در حال رقم‌زدن سرنوشت مقاومت طولانی ملت فلسطین هستند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه آینده سرزمین فلسطین را همین مجاهدین جوان و نوجوان به دست خواهند گرفت‌، اظهار کرد: ما بر اساس وعده خداوند و پیامبر گرامی اسلام‌(ص) آزادی قدس را حتمی می‌دانیم و این حرکت عظیم که امروز در قالب راهپیمایی شاهد آن هستیم، نماد همبستگی امت اسلامی است که به نابودی رژیم صهیونیستی منتهی خواهد شد.

انتقاد از عادی‌سازی روابط برخی کشورها با اسرائیل

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای ضمن شرکت در راهپیمایی باشکوه روز قدس، در مصاحبه‌ای با بیان اینکه مردم مظلوم فلسطین دهه‌هاست زیر ظلم و ستم صهیونیست‌ها قرار دارند، جریان مقاومت در جهان اسلام را جریانی پویا، زنده و رو به جلو خواند و اظهار کرد: امروز در شرایطی قرار داریم که علی‌رغم نزدیکی زوال و هزیمت صهیونیست‌ها، برخی کشورهای مرتجع در پی عادی‌سازی روابط خود با این رژیم غاصب و جنایتکار هستند؛ لذا مردم حق‌طلب و ظلم‌ستیز در سراسر جهان، به‌ویژه ایران اسلامی، در پاسداشت روز قدس، این میراث ارزشمند امام راحل، با شکوه و عظمت بیشتری در راهپیمایی شرکت به هم رساندند تا پیام حمایت همه‌جانبه خود از مردم مظلوم و مقاوم فلسطین را فریاد بزنند و به گوش جهانیان برسانند. وی با اشاره به اقدامات منزجر‌کننده برخی حکام و سردمداران منطقه‌ای در حرکت به سمت عادی‌سازی روابط با اسرائیل گفت: شواهد و قرائن بیانگر آن است که رژیم صهیونیستی رو به زوال و نابودی است؛ لذا اقدام نابخردانه برخی حکام و سردمداران مرتجع منطقه‌ای در عادی‌سازی روابط با این رژیم منحوس، از هر جهت غیرمعقول است.

روحیه وحدت و مبارزه با استکبار در امت اسلامی پابرجاست

محمدباقر قالیباف نیز در حاشیه راهپیمایی روز قدس در جمع خبرنگاران بیان کرد: حضور مردم در راهپیمایی روز قدس نشان می‌دهد هنوز روحیه وحدت و مبارزه با استکبار در امت اسلامی پابرجاست. امسال دیدیم مجاهدین فلسطینی در قلب تل‌آویو با اقتدار عملیات انجام دادند و مردم با حضور خود در راهپیمایی، نشان دادند همیشه پشتیبان فلسطین هستند. وی در ادامه اظهار کرد: از همین‌جا به تمام دولتمردان خیانتکار کشورهای اسلامی که به دنبال عادی‌سازی روابط و حیات سیاسی رژیم صهیونیستی هستند، می‌گویم که بدانند امت اسلامی بر باورهای خود نسبت به فلسطین ایستاده و این راهپیمایی باشکوه نشانگر استحکام این باورهاست. ان‌شاءالله هرچه زودتر شاهد آزادی قدس و پیروزی فلسطینی‌ها خواهیم بود.

نمی‌توان با ظالمان سازش کرد

سردار سلامی، فرمانده کل سپاه نیز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران در روز قدس گفت: فلسطینی‌ها به این حقیقت رسیدند که با کاغذ‌پاره‌ها نمی‌توان امنیت، استقلال و بازگشت به سرزمین مادری را آرزو کرد و با ظالمان سازش کرد. این درس بزرگی است که تاریخ به همه ما داده است و امامان بزرگوار ما بر این حقیقت حکیم و آگاه‌اند که سازش با ظالم، راه زیستن امن و آرام نیست. مستکبران راه غلبه بر خودشان را به ما نمی‌آموزند. این منطق روح جهاد را در فلسطین و لبنان و دیگر نقاط جهان اسلام علیه مستکبران برانگیخت؛ این تفکر که راه سعادت مسلمانان در برابر ‌مستکبران از مسیر جهاد عبور می‌کند. دشمن زبان شمشیر را خوب ‌می‌فهمد. او به منطق قدرت معتقد است و می‌داند با قوی‌شدن می‌توان پیروز شد. به قدرت احترام می‌گذارد و این سررشته راهی بود که امامان انقلاب ما، به‌ویژه در دوره طولانی امامت رهبری عزیزمان موجب شکل‌گیری یک نقشه راه جدی شد.

ارتش اشغالگر به اذن خداوند شکست خواهد خورد

خلیل الحیه، نایب‌رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، در سخنرانی خود در مراسم روز جهانی قدس در تهران گفت: ما به کسانی که گمان می‌کنند صهیونیست‌ها شکست‌ناپذیرند، می‌گوییم که ارتش اشغالگر به اذن خداوند شکست خواهد خورد. وی گفت: به سازشگر می‌گویم که ما این ارتش شکست‌ناپذیر را شکست دادیم. ما در نبرد شمشیر قدس، رژیم صهیونیستی را شکست دادیم. ما با جلوگیری از پیشروی صهیونیست‌ها به سمت بیت‌المقدس، آنها را شکست دادیم. الحیه تأکید کرد: ما زمانی که بار دیگر مسئله فلسطین را در قلب امت اسلامی بازگرداندیم، رژیم صهیونیستی را شکست دادیم. این مقام فلسطینی تأکید کرد که ارتش اشغالگر صهیونیستی به سمت یهودی‌سازی قدس است، اما ما در مقابل آنها ایستاده‌ایم.

فلسطین مظلوم است

حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری در آخرین نماز جمعه ماه رمضان در دانشگاه تهران گفت: فلسطین مظلوم است؛ چون 74 سال است در چنگال دژخیمان بی‌هویت و رژیم جعلی است. مردم عزیز فلسطین بیش از هفت دهه است در کشتار، شکنجه و آوارگی، خانه و کاشانه‌شان با خاک یکسان شده است. امام‌جمعه موقت تهران ادامه داد: فلسطین مقتدر است؛ چون بعد از این مدت همچنان سربلند است و اصالت خودش را در برابر رژیم پلید صهیونیستی حفظ کرده‌. در سرزمین‌های اشغالی که تحت تنظیمات فرهنگی رژیم صهیونیستی است، توانسته ایمان خودش را حفظ کند و گفتمان مقاومت را از مقاومت با سنگ به مقاومت به موشک ارتقا داده است. وی ابراز خرسندی کرد: بحمدالله امروز در منطقه فلسطین برای گفتمان مقاومت اجماع وجود دارد.

در پایان راهپیمایی روز قدس بیانیه‌ای قرائت شد که در بخشی از آن آمده بود: «‌آزادی قدس شریف و رهایی ملت مظلوم و بی‌دفاع فلسطین از سلطه رژیم اشغالگر صهیونیستی و تلاش برای محو غده سرطانی اسرائیل را آرمان بلند جهان اسلام دانسته و با محکوم‌کردن، هرگونه سازش و همچنین عادی‌سازی روابط با اسرائیل غاصب را که با بی‌توجهی به تجارب و خطاهای بزرگ تاریخی گذشته صورت پذیرفته است، خیانتی غیرقابل بخشش و توطئه‌ای پلید برای تضعیف جبهه مقاومت اسلامی و نابودی آرمان فلسطین مظلوم قلمداد و هر تلاشی را که بخواهد اذهان امت اسلامی از این نقشه شوم را منحرف سازد، تقبیح می‌نماییم».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات