صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۳۷۴۱۲

شیلک به رسانه / مروری بر جنایت رژیم صهیونیستی در شهادت خبرنگار الجزیره

دیرزمانی است جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی حالتی آشکار و وقیحانه یافته و ضمن نقض آشکار قوانین بین المللی جنگ به اقداماتی چون کودک کشی و تعرض به خبرنگاران پرداخته است.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / فرزان شهیدی

لحظه به شهادت رسیدن «شیرین ابوعاقله» خبرنگار الجزیره توسط نظامیان رژیم  صهیونیستی + ویدئو | شهرآرانیوز

جنایات مستمر رژیم صهیونیستی در سرزمین‌ های اشغالی فلسطین، این بار یک قربانی جدید از اصحاب رسانه گرفت. شیرین ابوعاقله خبرنگار مشهور شبکه خبری الجزیره قطر در حین پوشش اخبار یورش نظامیان رژیم اسرائیل به جنین در کرانه باختری از ناحیه سر مورد اصابت قرار گرفته و به شهادت رسید.

ابوعاقله همراه با تعداد دیگری از خبرنگاران به اردوگاه آوارگان فلسطینی در شهر جنین رفته ‌بود تا گزارشی از یورش نظامیان اسراییلی برای بازداشت فلسطینیان به ظن مشارکت در اقدامات شهادت ‌طلبانه اخیر در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ از جمله عملیات اخیر در منطقه «العاد» تل ‌آویو که به کشته شدن سه اسراییلی منجر شد تهیه کنند. به روایت شاهدان عینی با شلیک مستقیم گلوله تک‌ تیرانداز اسراییلی به سر، این خبرنگار امریکایی- فلسطینی درجا جان خود را از دست داد.

عکس/ واکنش کاریکاتوریست‌ها به شهادت خبرنگار الجزیره - نیوزین

نکته قابل توجه آن است که خانم عاقله و همکارانش در هنگام تهیه گزارش جلیقه ویژه خبرنگاران با برچسب  Pressبه تن داشتند و تشخیص آنها از نیروهای درگیر به سادگی امکان‌ پذیر بود.

یکی از روزنامه ‌نگار فلسطینی که در حل حادثه حضور داشت تاکید کرد اشغالگران در حالی از طریق تک تیراندازها خبرنگاران را هدف قرار دادند که آن منطقه عاری از هرگونه عناصر مقاومت فلسطینی بود؛ به عبارتی جنایت دژخیمان اسرائیلی کاملا حساب شده و عمدی بوده است.

شیرین ابوعاقله از خبرنگاران نسل اول و کهنه ‌کار فلسطینی است که به دلیل پوشش خبرهای فلسطین از دهه ۱۹۸۰ میلادی تاکنون در منطقه و به ویژه جهان عرب بسیار شناخته ‌شده است. این خبرنگار ۵۱ ساله از جمله انتفاضه اول و دوم فلسطینیان را برای رسانه‌های جهان پوشش داده ‌بود و از ۲۵ سال پیش به استخدام شبکه الجزیره درآمد.

آمریکا خواستار تحقیقات فوری درباره شهادت خبرنگار الجزیره شد | سایت انتخاب

 

پیشینه جنایت علیه خبرنگاران

تعرض و جنایت و اسرائیل علیه خبرنگاران تازگی ندارد. بر اساس گزارش اتحادیه بین المللی خبرنگاران، از سال 2010 تا کنون حداقل 46 خبرنگار طی حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده اند. گزارش خبرنگاران بدون مرز نیز حاکی از آن است که از سال ۲۰۱۸ تا کنون دست کم ۱۴۴ خبرنگار فلسطینی توسط نیروهای اسراییلی در نوار غزه، کرانه باختری و قدس شرقی با گلوله‌ های جنگی یا لاستیکی یا بمب‌ های صوتی و باتوم هدف قرار گرفته‌ و مجروح شده‌ اند.

سال گذشته در جریان تهاجم اسراییل به نوار غزه، ساختمان محل استقرار خبرگزاری آسوشیتدپرس و تعدادی دیگر از رسانه ‌های محلی و بین ‌المللی در نوار غزه جلو در برابر دوربین ‌های تلویزیونی با خاک یکسان شد. شهادت شیرین ابوعاقله در جنین، قربانی دیگری به لیست سیاه جنایات تاریخی رژیم غاصب افزود. 

خبرنگار فلسطینی الجزیره را چه کسانی کشتند؟

 تکذیب اسراییل

ارتش اسراییل ابتدا با انتشار ویدیویی مدعی شد که در محل حضور شیرین ابوعاقله، تیراندازی شدید میان دوطرف جریان داشت و او با گلوله فلسطینیان کشته شده است، اما دقایقی بعد از این ادعا، شبکه خبری الجزیره با انتشار ویدیویی از لحظه هدف قرار گرفتن خبرنگار خود به وضوح دروغ بودن تصاویر پخش شده توسط ارتش اسراییل را آشکار کرد.

نفتالی بنت، نخست ‌وزیر اسراییل مدعی شده است که: هیچ بعید نیست که فلسطینیان مسوول تیراندازی به این خبرنگار باشند چون بی‌ هدف و وحشیانه تیراندازی می ‌کنند. یاییر لاپید، وزیر خارجه اسراییل هم گفته که به تشکیلات خودگردان فلسطینی برای انجام تحقیقات مشترک در خصوص این حادثه پیشنهاد داده است و در عین حال تاکید کرده که نیروهای اسراییلی برای مبارزه با تروریسم و کشتار اسراییلی‌ها در هر جا که ضروری بدانند به عملیات ادامه می‌دهند.

سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین: هرگز فریب وعده های آمریکا را نمی خوریم -  ایرنا

ابراهیم ملحم، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطینی در پاسخ به درخواست رژیم اشغالگر برای مشارکت تشکیلات خودگردان در تحقیقات این جنایت گفته از کی تا حالا جانی حق پیدا کرده است در تحقیق در مورد جنایت علیه قربانی‌ اش شرکت کند؟ وی تاکید کرد ما از دیوان داوری بین ‌المللی می‌خواهیم که در مورد قتل شیرین و دیگر جنایت‌هایی که علیه فلسطینی‌ها می‌شود تحقیق کند.

واکنش ‌ها  

دولت قطر با صدور یک بیانیه رسمی تاکید کرد ترور شیرین ابوعاقله جنایتی فجیع، نقض آشکار قوانین بین المللی و حمله به آزادی مطبوعات و رسانه ‌ها است. شبکه خبری الجزیره هم با انتشار بیانیه‌ ای این اقدام اسراییل را جنایتی آشکار و نفرت انگیز توصیف کرد که هدفش جلوگیری از رسانه‌ ها برای بازتاب حقایق است. این رسانه از جامعه جهانی خواسته تا نیروهای اشغالگر اسراییلی را برای این اقدامات تحت پیگرد قرار دهد. سازمان ملل متحده نیز در واکنش به شهادت خانم شیرین ابوعاقله در تیراندازی نظامیان رژیم اشغالگر قدس، خواستار انجام تحقیق فوری و محاکمه مسئولان ترور این خبرنگار فلسطینی شبکه الجزیره قطر شد.

شهادت خبرنگار شبکه الجزیره به دست نظامیان صهیونیست + واکنش‌ها و تصاویر

از سوی دیگر، فدراسیون بین‌المللی روزنامه ‌نگاران از اسراییل به دلیل هدف قرار دادن عامدانه و هدفمند روزنامه ‌نگاران فلسطینی با عنوان جنایت علیه بشریت به دیوان بین ‌المللی کیفری شکایت کرده است.

آنتونی بلانگر، دبیر فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) با ذکر این نکته که قتل شیرین ابوعاقله «هدف قرار دادن نظام‌مند خبرنگاران» است تاکید کرد که به خاطر این اقدام علیه اسراییل در دیوان کیفری بین‌المللی اقامه دعوی خواهد کرد. او تاکید کرد: بار دیگر شاهد بودیم که تک‌تیراندازان اسراییلی خبرنگارانی را که جلیقه خبرنگاری پوشیده‌اند و به سادگی قابل تشخیصند هدف قرار دادند.

در سطح داخلی، دفتر رییس تشکیلات خودگردان فلسطین جنایت نفرت ‌انگیز در قتل ابوعاقله را محکوم کرد و آن را بخشی از سیاست اشغالگران برای هدف قرار دادن روزنامه‌ نگاران با هدف پنهان کردن حقیقت و جنایت در سکوت عنوان کرد.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس شد

اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز در گفت ‌وگوی تلفنی با ولی العمری مدیر دفتر الجزیره در فلسطین، شهادت شیرین ابو عاقله خبرنگار فلسطینی را تسلیت گفت و تاکید کرد این زن قهرمان زندگی خود را در راه برملا کردن وحشتناکترین اشغالگری در تاریخ معاصر فدا کرد.

توییت سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به بیانیه سه کشور اروپایی - ایرنا

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم هدف قرار دادن تعمدی خانم شیرین ابوعاقله خبرنگار سرشناس شبکه الجزیره در سرزمین‌های اشغالی توسط نیروهای رژیم اشغالگر صهیونیستی را به‌ شدت محکوم کرد و شهادت این خبرنگار ارشد را گواه روشنی بر عدم پایبندی رژیم غاصب به نقش و جایگاه مطبوعات، رسانه‌ ها و خبرنگاران، در آگاهی ‌بخشی به افکار عمومی دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا: همچنان شاهد پیشرفت نسبتا کم در مذاکرات وین  هستیم

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خواستار آغاز تحقیقات کامل فوری درباره به کشته شدن شیرین ابوعاقله خبرنگار الجزیره به دست نظامیان صهیونیست شد. به گفته ند پرایس تحقیقات کامل باید فوری آغاز شوند و افراد مسئول نیز پاسخگو شوند. مرگ او توهین به آزادی رسانه ها در تمام جهان است. لیندا توماس گرینفیلد  سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز کشته شدن خبرنگار الجزیره را  بسیار وحشتناک توصیف کرد و گفت ما باید از نحوه کشته شدن او اطمینان یابیم. به نظر می رسد حساسیت آمریکا نسبت به شهادت ابوعالقه به دلیل تابعیت آمریکایی اوست، وگرنه باید نسبت به سایر جنایات رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی نیز واکنش نشان می داد. 

یدیعوت آحارونوت: اسرائیل در جنگ آینده از حملات انبوه موشکی شکست می‌خورد -  ایرنا

مقدمات فروپاشی

دیرزمانی است جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی حالتی آشکار و وقیحانه یافته و ضمن نقض آشکار قوانین بین المللی جنگ به اقداماتی چون کودک کشی و تعرض به خبرنگاران پرداخته است. واکنش جامعه جهانی اما چندان مناسب با حجم این جنایات نبوده و عمدتا فراتر از محکومیت زبانی نیست. علاوه بر تزلزل روزافزون جایگاه پوشالی اسرائیل در عرصه جهانی، نکته مهم فروپاشی درونی این رژیم است که جنایاتی همچون شهادت خبرنگار الجزیره موجب وخامت و تشدید آن شده و از سوی دیگر این گونه جنایات شعله خشم فلسطینی ها و واکنش های سخت آنان را خواهد افزود.  

روزی که قدرت پوشالی اسرائیل در هم شکست

به همین دلیل است که برخی رسانه های اسرائیلی دولت فعلی به نخست وزیری نفتالی بنت را پایدار ندانسته و شمارش معکوس سقوط آن را آغاز کرده اند. ناپایداری در دولت های متوالی اسرائیل حاکی از گسست عمیق درونی در این رژیم و فروپاشی محتوم آن می باشد، چرا که هیچ نظامی که بنیادش بر ظلم و خونریزی نهاده شود، پابرجا نخواهد ماند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات