صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۳۷۸۹۹

اخبار ویژه روزنامه‌های ۱۷ خرداد

روزنامه کیهان**

 پشت پرده خیمه‌شب‌بازی آمریکا در آژانس

گروکشی رسوای آژانس پس از سفر مدیرکل آن به سرزمین‌های اشغالی، تحرکی در راستای نیاز آمریکا به فشار علیه ایران و احیای نیم بند برجام، به شکل دلخواه آمریکا و رژیم صهیونیستی و تروئیکای اروپایی است.
رافائل گروسی، اخیرا در حالی به فلسطین اشغالی سفر و با مقامات رژیم صهیونیستی برای فضا‌سازی علیه ایران همفکری کرد که این رژیم، با وجود داشتن کلاهک‌های اتمی اهدایی غرب، نه معاهده ان پی تی را امضا کرده، نه عضو آژانس است و نه اجازه بازرسی از تاسیساتش را به آژانس داده است.
شرم آور‌تر این که گروسی درباره سفرش به تل‌آویو می‌گوید: «من به آن‌جا رفتم تا این پیام را ابلاغ کنم که بگذارید آژانس کار خود را انجام دهد و اگر اجازه بازرسی از سوی ایران را داشته باشیم، بازرسی‌ها نتایج خوبی خواهد داشت». گروسی اما هیچ اشاره‌ای به زرادخانه اتمی عاریتی صهیونیست‌ها نکرد.
موضوع مهم در این میان این است که آمریکا از پرخاشگری‌های گروسی و رژیم صهیونیستی، در کنار قطعنامه پیشنهادی به همراه تروئیکای اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) به عنوان ابزار فشارهایی به جبران بن بست در مذاکرات برجام استفاده می‌کند.
مذاکرات وین برای احیای توافق زیر پا گذاشته شده برجام، پس از چند دور مذاکره به بن بست خورد، چون دولت بایدن بر خلاف انتقاداتش از سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ، حاضر به تغییر مسیر نبود و لغو موثر تحریم‌ها و ارائه تضمین معتبر به ایران را نپذیرفت.
همین امتناع، از بی‌صداقتی آمریکا حکایت می‌کرد و حال آن که شرط احیای برجام و عضویت مجدد آمریکا در این توافق، تامین حداقلی و تضمین شده منافع ایران، پس از چهار سال کارشکنی است.
فضاسازی آمریکا از طریق رژیم صهیونیستی و مدیرکل مسلوب الاختیار آژانس در حالی است که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در اثر پیامد‌های اقتصادی جنگ اوکراین و تحریم روسیه، شرایط اقتصادی ناگواری را سپری می‌کنند.
چنان که بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی شبکه‌‌ ای‌بی‌سی نیوز و مؤسسه ایپسوس در روز یکشنبه، ۷۱ درصد آمریکایی‌ها از تلاش‌های بایدن برای مهار کردن تورم ناراضی هستند و ۷۲ درصد نیز در ارتباط با اقدامات وی در زمینه قیمت گاز نظری مشابه دارند.
این نارضایتی گسترده، برای دموکرات‌ها در حالی که چهار پنج ماه دیگر، انتخابات کنگره برگزار می‌شود، نگران‌کننده است. قیمت نفت در هفته‌های اخیر بین 120 تا 125 دلار در نوسان بوده و موجب انفجار قیمت بنزین و کمیابی یا گرانی فوق‌العاده برخی مواد غذایی شده است.
روز گذشته، روزنامه فیگارو در تحلیلی که مشابه آن از سوی خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ منتشر شده، نوشت: بایدن برای کاهش وابستگی اروپا به نفت روسیه و همچنین کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی، نیاز دارد تحریم‌های نفتی علیه ایران و ونزوئلا را شُل کند.
در پاییز آینده، بایدن با انتخابات میاندوره‌ای کنگره رو‌به‌رو خواهد بود و واضح است که از منظر انتخاباتی کاهش بهای بنزین بیشتر به سود بایدن است، تا توقیف نفتکش‌های ایران که می‌کوشند تحریم‌های نفتی آمریکا را دور بزنند. ایران می‌تواند با تزریق روزانه بین پانصد هزار تا یک میلیون بشکه نفت مازاد به بازار‌های جهانی، مقدمات کاهش قیمت نفت را فراهم کند. ونزوئلا و ایران با عرضه نفت می‌تواننند در کاهش قیمت موثر باشند.
بلومبرگ هم در گزارشی می‌نویسد: « ویتول، یک شرکت عمده و مستقل معامله‌گر نفت خام اعلام کرده که احتمالا واشنگتن برای عرضه بیشتر نفت خام به بازارهای جهانی و پائین آوردن بهای سوخت در آمریکا از افزایش عرضه نفت ایران چشم پوشی کرده و اجازه می‌دهد ایران به رغم ادامه تحریم‌ها نفت بیشتری صادر کند».
در شرایط بغرنج اقتصادی که اشاره شد، مقامات غربی یکی از چاره‌های فرار از بحران اقتصادی را دسترسی بازار به نفت ایران می‌دانند منتها می‌خواهند همین نیاز خود را به ایران گران بفروشند و ضمنا آمریکا بدون تامین شروط حداقلی ایران، به برجام برگردد و به مکانیسم ماشه برای بازگرداندن خودکار تحریم‌ها بدون نیاز به رای روسیه و چین دسترسی پیدا کند.
در همین حال و در کنار فشار‌های سیاسی از طریق آژانس، محافل غربی مجددا توافق موقت با ایران را زمزمه می‌کنند و امیدوارند ایران در کنار تحمل فشارهای سیاسی، توافق موقت را بپذیرد. برخی از محافل غربی به کمک برخی مشاوران ایرانی غربگرا مدعی شده‌اند «توافق موقت، راه جلوگیری از مرگ برجام است».
روزنامه زنجیره‌ای آرمان هم اخیرا در همسویی با خط القایی مذکور نوشت «روند اظهارات و فضای حاکم بر شرایط احیای برجام نشان می‌دهد که به رغم تمایل ایران برای از سرگیری مذاکرات و رسیدن به توافق، اما طرف غربی به ویژه آمریکا چندان مایل به این مهم نیست.
موید این امر را نیز می‌توان در نوع اظهار نظرهای مقامات آمریکایی مشاهده کرد. تروئیکای اروپا نیز هر چند که در ظاهر از تمایل به احیای برجام و پایبندی به این توافق صحبت می‌کنند اما در عمل چندان تحرکی در جهت حل مشکلات و اختلافات طرفینی انجام نمی‌دهند.
اگر شرایط این‌گونه پیش برود نمی‌توان امیدی به احیای برجام داشت اما برخی کارشناسان و صاحب نظران بر این عقیده‌اند که با مقداری تعامل و تسهیل شرایط می‌توان به رسیدن به توافق خوشبین بود. به نظر می‌رسد که اگر طرفین به یک راه‌حل میانه برسند می‌توان پیش از انتخابات آمریکا نیز شاهد احیای برجام بود. به نظر می‌رسد که گرچه بهترین سناریو احیا اجرای کامل برجام است اما درغیاب این سناریو، توافق موقت بهتر از فروپاشی برجام و بازگشت به شرایط پیشا برجام باشد».
این تحلیل در حالی است که همین روزنامه چندی قبل، از قول سید جلال ساداتیان سفیر سابق ایران در انگلیس تصریح کرده بود: توافق موقت، راه رسيدن آمريكا به مكانيسم ماشه است. ایران عنوان می‌کند این آمریکا بوده که از برجام خارج‌شده و تعهدات خود را انجام نداده است. به همین دلیل باید همه تحریم‌ها علیه ایران را بردارد. از همه مهم‌تر اینکه ایران خواستار ضمانت‌های لازم برای عدم خروج مجدد آمریکا از برجام است.
ایران همچنین به دنبال این است که آمریکا و کشورهای اروپایی از مکانیسم ماشه استفاده نکنند. ایران معتقد است توافق موقت می‌تواند به معنای بازگشت آمریکا به برجام باشد و در چنین شرایطی می‌تواند با فعال کردن مکانیسم ماشه فشارهای جدیدی را به عمل بیاورد.
در شرایط کنونی به دلیل اینکه آمریکا عضو برجام نیست نمی‌تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند اما اگر بر اساس توافق موقت، دوباره به برجام بازگردد، استفاده از این مکانیسم برای این کشور میسر خواهد شد».
بر اساس مجموعه آنچه گفته شد، آمریکا هرگز حاضر به از دست دادن برجام و امتیازاتی که در گذشته از این طریق کسب کرده بود نیست؛ و ضمنا به تعدیل قیمت بالای نفت از طریق بازگشت «موقتی» (تضمین نشده) نفت ایران به بازار برای عبور از بحران اقتصادی- سیاسی فعلی نیاز دارد، اما در عین حال می‌کوشد با به هم زدن محاسبات ایران، توافقی بد و نا معتبر مثل خود برجام یا توافقی موقت را پیش ببرد.
در مقابل جا دارد مقامات مسئول کشورمان کاهش جدی همکاری‌ها با آژانس در صورت صدور هر نوع قطعنامه سیاسی ضدایرانی را اعلام کنند.
 
نگرانی فزاینده در غرب از تبعات گرانی قیمت نفت
«از زمانی که غرب، جنگ اقتصادی علیه روسیه را شروع کرد، سه ماه می‌گذرد اما نتایج این جنگ با آنچه غربی‌ها انتظار داشتند، سازگار نیست. در واقع شرایط، روزبه‌روز بدتر می‌شود».
این تحلیل قابل تاملی را روزنامه انگلیسی گاردین درباره پیامدهای جنگ اقتصادی و تحریمی غرب علیه روسیه منتشر کرد و افزود: تحریم بهترین گزینه نبود اما بهتر از درگیری مستقیم نظامی با روسیه بود.
نخستین دور تحریم‌های اقتصادی، پس از حمله روسیه به اوکراین اعمال شد. با آنکه غرب از ابزارهای گوناگونی علیه روسیه استفاده کرده؛ اما هیچ نشانه‌‌‌ای از قصد مسکو برای خارج‌کردن نیروهایش از اوکراین وجود ندارد. اواخر هفته گذشته، زمانی که اتحادیه اروپا اعلام کرد نفت روسیه را تحریم می‌کند، قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت.
ارزش روبل که در ابتدای اعمال تحریم‌ها کاهش یافته بود، به دلیل اعمال کنترل‌ها بر جریان سرمایه و مازاد تجاری روسیه، افزایش یافته است.
اخیرا در نشست داووس، شرکت‌کنندگان حمله روسیه به اوکراین را محکوم کردند؛ اما در جمع‌های خصوصی، همه از لطمات اقتصادی جنگ طولانی نگران بودند. این نگرانی‌ها کاملا منطقی است.
حمله روسیه به اوکراین سبب شد تا فشارهای تورمی شدت پیدا کند. نرخ تورم در انگلستان ۹‌درصد، یعنی بالاترین میزان در چهار دهه اخیر است. قیمت بنزین و بسیاری از کالاها به‌شدت بالا رفته و این وضعیت در دیگر کشورهای اروپایی و آمریکا نیز مشاهده می‌شود. ‌‌‌
نرخ‌های تورم، حتی قبل از جنگ اوکراین در حال افزایش بود؛ اما این جنگ بر سرعت افزایش قیمت‌ها افزوده است.
اقتصاددان‌ها معتقدند، کشورهای غربی با یک دوره رشد پایین اقتصادی و نرخ‌های بالای تورم مواجه خواهند بود؛ یعنی رکود تورمی. این همان وضعیتی است که در دهه ۱۹۷۰ مشاهده شد. اقداماتی که بانک‌های مرکزی، به‌ویژه بانک مرکزی آمریکا و بانک مرکزی انگلستان برای مهار تورم انجام می‌دهند، به اقتصاد این کشورها لطمه می‌زند و نرخ بیکاری افزایش خواهد یافت. دیگر کشورهای اروپایی نیز با مشکلات مشابهی مواجه‌اند؛ زیرا اکثر آنها بیش از انگلستان به انرژی صادراتی روسیه وابسته بوده‌اند. 
در همین حال وبسایت شبکه سی‌ان‌ان هم با تأکید بر بالا ماندن قیمت نفت در سال‌های آینده می‌نویسد: اواسط هفته پیش، قیمت هر بشکه نفت برنت به ۱۲۴دلار رسید و در پایان هفته، قیمت‌ها در سطح ۱۲۰دلار قرار گرفت.
دلیل رشد دوباره قیمت نفت، انتشار خبر توافق اعضای اتحادیه اروپا بر سر تحریم ۹۰‌درصد نفت صادراتی روسیه در پایان سال‌جاری میلادی است. تحلیلگران معتقدند، قیمت نفت برای مدتی طولانی سه‌رقمی باقی خواهد ماند. 
دومین عامل بالا باقی‌ماندن قیمت‌ها، ناکافی بودن جایگزین‌های نفت روسیه است. بنا به اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، سال پیش ۱۴‌درصد کل عرضه نفت جهان از سوی روسیه انجام شد و تحریم‌‌‌های غرب علیه روسیه سبب کمبود در بازار شده است. ماه ‌آوریل، روسیه یک‌میلیون بشکه در روز از تولید نفت خود کاست و این رقم در نیمه‌ دوم سال‌جاری به سه‌میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.
برای جبران کردن تاثیر تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه ضروری است که عرضه در نیمه‌ دوم سال ۳میلیون بشکه در روز بالا رود. تحقق این افزایش بسیار سخت است؛ زیرا از مدت‌‌‌ها پیش، سرمایه‌گذاری‌‌‌ها برای بالا بردن ظرفیت تولید ناکافی بوده و حتی اوپک‌پلاس برای بالا بردن عرضه روزانه به میزان ۶۴۸‌هزار بشکه با موانعی مواجه است.
سومین عامل بالا باقی‌ماندن قیمت‌ها، تقاضای بالای جهان برای نفت است. طی سه‌ماه اخیر، قرنطینه‌ها در چین از تقاضای این کشور برای نفت کاسته؛ اما قرنطینه‌ها در حال لغو شدن است و تقاضا افزایش خواهد یافت. تقاضای سوخت در آمریکا هم با وجود افزایش قیمت همچنان بالاست. به این ترتیب، عواملی که از بالا باقی‌ماندن قیمت نفت حمایت می‌کنند، قدرتمند هستند و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، بعید است که قیمت‌ها کاهش یابد.
 
رشد 37 درصدی صادرات و مثبت شدن تراز تجارت کشور
صادرات کشور در دو ماه اول سال 37 درصد رشد داشته و تراز تجاری به میزان 401 میلیون دلار مثبت بوده است.
روزنامه همشهری در بررسی کارنامه تجارت خارجی کشور در سال جدید و مثبت شدن تراز تجاری در اثر جهش صادرات نوشت: آمارهای تجارت خارجی از اتفاقات خوب در این حوزه حکایت دارند. در فروردین و اردیبهشت امسال، ارزش تجارت خارجی کشور به ۱۶میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار رسید که ۸ میلیارد و ۵۱۶ میلیون دلار از آن سهم صادرات کالاهای غیرنفتی بوده و 8 میلیارد و ۱۱۵میلیون دلار از آن نیز به واردات اختصاص داشته است. براساس این آمارها، صادرات غیرنفتی کشور در این دوره 2ماهه، ضمن اینکه نیاز ارزی کل واردات کشور را پشتیبانی کرده، 401میلیون دلار نیز ورودی مازاد ارز داشته است.
آمارهای رسمی نشان می‌دهد در 2ماه سال۱۴۰۱، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به‌استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی)، ۱۷هزار و ۱۴تن به ارزش 8میلیارد و ۵۱۶میلیون دلار بوده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 1/6 درصد و از منظر ارزش ۳۷درصد رشد داشته است. 
در همین شرایط، ارزش واردات ایران فقط 24درصد بالاتر رفته که نسبت به میزان جهش صادرات چشمگیر نیست. بررسی آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد در 2ماهه امسال، مدیریت در حوزه واردات کشور موفق بوده و میزان واردات با کاهش 3.37درصدی به 5هزار و 182تن رسیده و ارزش آن نیز با وجود رشد 24درصدی، از 8میلیارد و 115میلیون دلار فراتر نرفته است.
ماحصل این اتفاق، مثبت‌شدن تراز تجاری کشور به میزان 401میلیون دلار بوده که ازجمله اتفاقات کم‌سابقه حوزه تجارت خارجی است و می‌تواند به آرامش بازار ارز و مهار تورم انتظاری کمک کند.
نکته قابل‌توجه این است که خارج از فهرست مقاصد عمده، تغییرات چشمگیری رخ داده و صادرات به برخی از کشورها که تاکنون جزو بازارهای فرعی و کم‌اهمیت ایران بودند با جهش‌های بزرگ و گاه چندهزار درصدی مواجه شده است.
گرچه این موضوع می‌تواند نشانه ورود جدید صادرکنندگان ایرانی به بازار این کشورها باشد اما اگر به اتفاقی تکراری در کارنامه تجارت خارجی ایران تبدیل شود، می‌تواند به تحقق ارقام حیرت‌انگیز در حوزه صادرات بینجامد. طبق اطلاعات گمرک ایران، دوماهه فروردین و اردیبهشت امسال، ارزش صادرات ایران به موزامبیک 34هزار درصد
رشد کرده و رشد صادرات به آلبانی 2هزار و 886درصد ثبت شده است. همچنین صادرات ایران به مراکش هزار و 997درصد، اردن هزار و 667درصد، سنگاپور هزار و 128درصد، مصر هزار و 106درصد، میانمار 842درصد، تاجیکستان 560درصد، بلژیک 319درصد، سومالی 136درصد و لهستان 112درصد رشد کرده است. 
 

***************

روزنامه وطن امروز **

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت سیدمحمود دعایی
 
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی درگذشت مبارز قدیمی و یار دیرین امام بزرگوار حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی را تسلیت گفتند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری متن پیام رهبر حکیم انقلاب اسلامی به این شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت مبارز قدیمی و یار دیرین امام بزرگوار جناب حجت‌الاسلام آقای سیدمحمود دعایی رحمت‌الله‌علیه را به خاندان گرامی بویژه همسر و فرزندان مکرم و نیز مجموعه‌ بزرگ دوستداران و همکاران ایشان تسلیت عرض می‌کنم.
ایشان برخوردار از صفات نیک و پسندیده‌ای بودند: صفا و سلامت نفس، فروتنی و ساده‌زیستی، پاکدستی و قناعت، ارادت عمیق و راسخ به امام بزرگوار و انقلاب و پایداری و وفا در دوستی و رفاقت. گذشته‌ ایشان در عراق و ایران در دوران مبارزات هم فصل مشبع دیگری است که موجب رحمت و مغفرت الهی است؛ ان‌شاءالله. از خداوند متعال تفضلاتش را برای آن مرحوم مسألت می‌کنم.
 
سیدعلی خامنه‌ای
۱۶ خرداد ۱۴۰۱
 
***
هراس صهیونیست‌ها از انتقام خون شهید صیادخدایی
رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند تل‌آویو قصد دارد کشورهای بیشتری را به لیست هشدار سفر اتباع این رژیم اضافه کند. 
وزارت خارجه رژیم صهیونیستی هفته گذشته از ترس ایران و انتقام خون شهید صیاد‌خدایی به شهروندانش درباره سفر به ترکیه هشدار داد. 
کانال 12 رژیم صهیونیستی گزارش داد به دلیل نگرانی‌های امنیتی مقامات این رژیم از اقدامات ایران، وزارت خارجه در حال بررسی این مساله است که به غیر از ترکیه، اتباعش را از سفر به کشورهای بیشتری منع کند و درباره آن هشدار سفر صادر کند. 
کانال 12 این رژیم بدون ذکر منبع، به این نگرانی اشاره کرد که ایران ممکن است در تابستان بخواهد انتقام صیاد‌خدایی را بگیرد. این گزارش نگفته است چه کشورهایی برای توصیه منع سفر در نظر گرفته شده‌اند. 
این گزارش پس از آن منتشر شده که شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در ماه گذشته هشدار سفر خود به ترکیه را اصلاح کرد. این شورا اعلام کرد تهدیدی ملموس برای اسرائیلی‌ها از سوی ایران در ترکیه و کشورهای اطراف وجود دارد. 
 
***
سفیر هند در تهران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد
در پی اهانت صورت‌گرفته در یک برنامه تلویزیونی هند به پیامبر اکرم(ص)، سفیر هند در تهران از سوی سیدرسول موسوی، مدیرکل آسیای جنوبی به وزارت امور خارجه فراخوانده شد و مراتب اعتراض دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران به سفیر هند ابلاغ شد. 
سفیر هند در این دیدار با ابراز تاسف و غیرقابل قبول خواندن هرگونه توهین به پیامبر اسلام، اعلام کرد این موضع حکومت هند که بیشترین احترام را به ادیان قایل است، نبوده و شخص اهانت‌کننده هیچ سمت دولتی نداشته و فقط جایگاه حزبی داشته و از این جایگاه هم اخراج شده است. 
در پی اهانت «ناوین کومار جیندال» سخنگوی حزب افراطی «بهاراتیا جاناتا» به عنوان حزب حاکم هند به ساحت نبی اکرم اسلام(ص) و افزایش اعتراضات، این حزب با صدور بیانیه‌ای از تعلیق وی خبر داد.
به نوشته الجزیره، حزب حاکم هند در این بیانیه تأکید کرد: «ما برای همه ادیان احترام قائلیم و با هر ایدئولوژی که در پی اهانت به هر دین و عقیده‌ای است، مخالفیم و قانون اساسی هند ضمن احترام به همه ادیان، به آنها آزادی عقیده داده است».
 
***
بزودی نشستی سه‌جانبه میان تهران بغداد و آنکارا برگزار خواهد شد
وزیر منابع آبی عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت مذاکرات با کشورهای همجوار ادامه دارد و قرار است نماینده ویژه رئیس‌جمهور ترکیه به عراق سفر کند اما موعد دقیق سفر هنوز مشخص نشده است. 
مهدی رشید‌الحمدانی همچنین تاکید کرد بزودی نشستی سه‌جانبه میان عراق، ایران و ترکیه در بغداد برگزار خواهد شد. 
وی با اشاره به سفر اخیر یک هیات ایرانی به عراق به ریاست معاون رئیس‌جمهور ایران گفت این هیات به نخست‌وزیر عراق اعلام کرده است وزیر نیروی ایران به بغداد سفر خواهد کرد و درباره حل مشکلات آب رایزنی خواهد کرد. وزیر منابع آبی عراق گفت: ما منتظر سفر مسؤولان ۲ طرف ایرانی و ترک هستیم و با توجه به روابط خوب و منافع مشترکی که با این ۲ کشور داریم، معتقدیم این سفرها انجام خواهد شد. 
***
ابراز همدردی ایران با نیجریه در پی حمله مسلحانه به یک کلیسا
سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته (دوشنبه ۱۶ خرداد) در پی حمله مسلحانه به یک کلیسا در نیجریه، مراتب تاسف و تاثر عمیق خود بابت جان باختن تعدادی از اتباع کشور نیجریه در این حمله مسلحانه را ابراز داشت و ضمن محکوم کردن این اقدام، با دولت، مردم و بازماندگان قربانیان ابراز همدردی کرد. 
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه شکل‌گیری اینگونه اختلافات را در چارچوب فتنه‌افکنی در بین پیروان ادیان الهی ارزیابی کرد که کاملا مردود است. 
روز یکشنبه افراد مسلح به سمت افرادی که در حال نیایش در کلیسای کاتولیک «سنت فرانسیس» در شهرک آو بودند، آتش گشوده و چندین بسته انفجاری را در این کلیسا منفجر کردند. بر اساس اخبار منتشر شده ۵۰ نفر در این حمله کشته شدند. 
 

**************

روزنامه خراسان**

 رشد  ۳ تا ۵ برابری قیمت روغن موتور طی دو سال!

نود اقتصادی - بررسی قیمت انواع روغن موتور در بازار نشان می‌دهد از خرداد ۱۳۹۹ تا خرداد ۱۴۰۱ قیمت روغن موتور به طور میانگین سه تا پنج برابر شده است.
برای مثال، قیمت روغن موتور توتال مدل Quartz 4 لیتری با رشد پنج برابری طی این مدت، از ۱۳۷ هزار تومان به ۶۸۰ هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت روغن موتور ۴ لیتری بهران Super Pishtaz SAE با رشد ۴/۱ برابری از ۸۸ هزار تومان به ۳۶۰ هزار تومان رسیده است.
 
سود سنواتی 24 شرکت به حساب یک میلیون سهامدار واریز شد
فارس - مدیر اداره پرداخت سود شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار (سمات) از پرداخت سود سنواتی و حق تقدم استفاده نشده 24 شرکت به حساب بیش از یک میلیون سهامدار خبر داد.
 
رقم پیشنهادی مالیات امسال خانه‌های لوکس اعلام شد
مهر - وزارت اقتصاد پیش نویس آیین نامه اجرایی قانون مالیات بر خانه های لوکس را برای تصویب در هیئت وزیران به کمیسیون اقتصاد دولت ارائه داد. مطابق بند «ق» تبصره ۶ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۱، در سال ۱۴۰۱ واحدهای مسکونی و باغ ویلاهایی که ارزش آن ها با احتساب عرصه و اعیان بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان «دو در هزار» می‌شوند.
 
تخم مرغ به زیر قیمت تمام شده رسید
مهر - رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار تهران با بیان این که قیمت تخم مرغ در مرغداری به کیلویی ٢٧ هزار تومان رسیده است،اظهار کرد: قیمت تمام شده تولید این کالا حدود ۴٣ هزار تومان است. ناصر نبی پور درباره این که آیا در چنین شرایطی دولت مازاد تخم مرغ را از تولیدکنندگان خریداری نمی‌کند؟،افزود: دولت اعلام کرده هر کیلوگرم تخم مرغ را در سردخانه ٣١ هزار تومان خریداری می‌کند، در حالی که با احتساب هزینه حمل و کارتن قیمت تخم مرغ ٣١ هزار تومان تمام می‌شود بنابراین مرغدار ترجیح می‌دهد آن را همان کیلویی ٢٧ هزار تومان بفروشد ضمن این که دولت اعلام کرده در خرید توافقی تخم مرغ مازاد، ۴۵ روز بعد از خرید مطالبات تولیدکنندگان تسویه می‌شود.
نبی پور همچنین با اشاره به قیمت بالای نهاده‌های دامی گفت: مرغداران توان خرید نهاده را ندارند و بیشتر آن ها از ذخایر موجود استفاده می‌کنند. 

 

**************

 روزنامه ایران**

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت مبارز قدیمی و یار دیرین امام بزرگوار حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌الله الرّحمن الرّحیم
«درگذشت مبارز قدیمی و یار دیرین امام بزرگوار جناب حجت‌الاسلام آقای سیدمحمود دعایی رحمةالله‌علیه را به خاندان گرامی بویژه همسر و فرزندان مکرّم و نیز مجموعه بزرگ دوستداران و همکاران ایشان تسلیت عرض می‌کنم. ایشان برخوردار از صفات نیک و پسندیده‌ای بودند: صفا و سلامت نفس، فروتنی و ساده‌زیستی، پاکدستی و قناعت، ارادت عمیق و راسخ به امام بزرگوار و انقلاب و پایداری و وفا در دوستی و رفاقت. گذشته ایشان در عراق و ایران در دوران مبارزات هم فصل مُشبِع دیگری است که موجب رحمت و مغفرت الهی است ان‌شاءالله. از خداوند متعال تفضلاتش را برای آن مرحوم مسألت می‌کنم.»

رئیس دستگاه قضا:
تحقیقات متروپل سریع‌تر تکمیل شود

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، روز گذشته دستوراتی را  در راستای رسیدگی دقیق و سریع درخصوص پرونده‌هایی که در استان خوزستان در رابطه با فروریختن ساختمان متروپل تشکیل شده، صادر کرد؛ از جمله آنکه به معاون اول خود دستور داد موضوع را از این حیث که ممکن است رسیدگی به پرونده برخی افراد تحت تعقیب قرار گرفته در صلاحیت تهران باشد، بررسی کند.

وی افزود: چنانچه امکان تفکیک وجود ندارد، بر اساس ضوابط تدبیری شود تا در یک مرجع با سرعت، نظم و هماهنگی توأمان باشد و بدین‌ترتیب امکان حاشیه‌سازی از آنهایی که قصد حاشیه‌سازی دارند، سلب شود.

قاضی‌القضات همچنین به معاون اول دستگاه قضایی دستور داد که نسبت به اتمام سریع‌تر تحقیقات درخصوص حادثه متروپل آبادان پیگیری‌های لازم را انجام دهد تا پرونده هر شخص به هر میزانی که در این حادثه مقصر بوده طبق قانون تکمیل شود.
رئیس عدلیه در ادامه از برخی رسانه‌های داخلی که بعضی دروغ‌ها و مطالب خلاف واقع را درخصوص حادثه متروپل منتشر می‌کنند گلایه کرد و به آنها تذکر داد که مبادا ناخواسته در زمین دشمن بازی کنند. رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: افراد متدین و وظیفه‌شناس عنایت داشته باشند، خبری که می‌خواهند منتشر کنند، آیا صحت دارد یا نه. حتی اگر صحت داشته باشد با چه ادبیاتی باید منتشر کنند و چه کسی از این خبر بهره می‌برد؟ آیا این خبر به تحقق عدالت کمک می‌کند؟

مبادا برای دشمن سوژه‌سازی شود. قاضی‌القضات در ادامه مشخصاً به انتشار خبر و تفاسیر خروج یکی از مسئولان سابق استان خوزستان از کشور و سپس بازگشت او به ایران اشاره کرد و گفت: هیچ کدام از مسئولین ذیربط و هیأت‌های اعزامی (دولت، مجلس و دادستانی کل کشور) نسبت به فرد مورد اشاره در خصوص فروریختن ساختمان آبادان گزارشی ارائه نداده‌اند و طبیعتاً اقدام قضایی نیز در مورد وی در این خصوص صورت نگرفته است.

اتهامات استاندار سابق خوزستان در نامه دانشجویان به اژه‌ای

دفاتر بسیج دانشجویی در ۴۰۰ دانشگاه کشور طی نامه‌ای از حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا خواستند تا براساس قانون و با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب، در اسرع وقت با تمامی مسئولین دولتی و غیردولتی که مستقیم یا غیرمستقیم با عدم نظارت خود، منجر به رقم خوردن حادثه تلخ متروپل شدند برخورد قضایی صورت گیرد.
به گزارش فارس، در ابتدای این نامه آمده است: «با استناد به ماده 4 و 8 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب نسبت به پیگیری مقصران حادثه و مجازات عبرت آموز آنان با همکاری قوه قضائیه، از جنابعالی تقاضا داریم تا در اسرع وقت تمامی مسئولین دولتی و غیردولتی که مستقیم یا غیرمستقیم با عدم نظارت خود، منجر به رقم خوردن این فاجعه انسانی (با استناد به ماده 291 قانون مجازات اسلامی مربوط به عمل ترک فعل در جنایات غیرعمدی) شدند برخورد قضایی صورت گیرد.»

در بخش دیگر از این نامه آمده است: «با بررسی‌های انجام شده طبق آیین‌نامه و اهداف و وظایف مسئولین، سازمان‌های دولتی ذیل در این حادثه دخیل بودند: مدیران دولتی وقت من جمله استانداری و فرماندار وقت آبادان که در زمان اجرای پروژه نظارت کافی نداشتند علی‌الخصوص شخص استاندار وقت که طبق آیین‌نامه موظف به نظارت و مراقبت در اجرای برنامه‌های عمرانی (ملی، استانی) و در صورت لزوم دادن تذکر به مسئولین اجرایی و یا اعلام مراتب به سازمان و وزارتخانه مربوطه در جهت رفع نواقص احتمالی و همچنین معاونت هماهنگی امور عمرانی وقت استان خوزستان که موظف به کنترل برنامه‌ای پروژه‌های استان با استفاده از سامانه کنترل و نظارت بر طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و ارائه گزارش تحلیلی از پروژه‌های استان بوده است.»
در ادامه این نامه تصریح شده است: «عباس احمد آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی که با اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون سازمان نظام مهندسی ساختمان باعث تغییر روند انتخاب و ناظر شدند به نحوی که ناظر را کارفرما باید انتخاب کند در حالیکه به عقیده بسیاری از کارشناسان و مسئولین نظام مهندسی این دستورالعمل فسادزاست چرا که در اینصورت نظارت شونده خود، ناظر را انتخاب می‌کند و این امکان انتخاب ناظری را که به دنبال منافع نظارت شونده یا مالک هست فراهم می‌کند.

 

**************

روزنامه شرق**

واشنگتن برای تحریم نفت روسیه، ونزوئلا را وارد بازار نفت اروپا می‌کند

چراغ سبز بایدن به مادورو

‌دولت دموکرات آمریکا در ادامه عقب‌نشینی‌ها در برابر حکومت ونزوئلا قصد موافقت با صدور نفت ونزوئلا به اروپا را دارد. این چراغ سبز دولت جو بایدن ظاهرا با توجه به بحران در بازار انرژی جهان، پس از حمله روسیه به اوکراین و لزوم جایگزینی نفت روسیه اعلام شده است.

وزارت خارجه آمریکا با ارسال نامه‌ای به شرکت‌‌های نفتی ایتالیایی «اِنی» و اسپانیایی «رسپول» مجوز واردات نفت ونزوئلا را به منظور جبران کمبود حاصل از اجرای برنامه کاهش وابستگی اروپا به نفت روسیه صادر کرده است. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که می‌توانند از ماه آینده واردات نفت ونزوئلا را از سر بگیرند؛ وارداتی که از دو سال پیش و تحت فشار سنگین تحریم‌های نفتی واشنگتن علیه کاراکاس متوقف شده بود.

با این حال و بر اساس گزارش رویترز، دیپلمات‌ها گفته‌اند حجم نفت دریافتی شرکت‌های انی و رسپول به میزانی نخواهد بود که بر قیمت جهانی نفت تأثیرگذار باشد. همچنین برخی منابع آگاه دیگر نیز اشاره کرده‌اند که با توجه به سرمایه‌گذاری مشترک این دو شرکت اروپایی و شرکت ملی نفت ونزوئلا، صدور نفت این کشور در چارچوب تسویه بدهی‌ها و دیرکرد سود مطالبات شرکت‌های انی و رسپول انجام خواهد شد.

در عین حال، یک مقام آگاه دیگر تأکید کرده اعطای مجوز صدور این محموله‌های نفتی با این شرط انجام شده که تنها در اروپا مصرف شود و در هیچ بازار دیگری عرضه نشود. دولت جو بایدن ماه گذشته نیز به شرکت شورون، بزرگ‌ترین شرکت نفتی ایالات متحده که همچنان در ونزوئلا فعال است، اجازه داد تا با دولت نیکلاس مادورو و شرکت ملی نفت ونزوئلا درباره آینده سرمایه‌گذاری و عملیات استخراج نفت در این کشور مذاکره کند.

هرچند صدور این مجوزها می‌تواند چراغ سبز واشنگتن برای لغو تدریجی تحریم‌های نفتی ونزوئلا باشد و عاملی برای تقویت قدرت مادورو و رژیم سوسیالیست او به نظر بیاید، ولی به باور دو مقام آگاهی که با رویترز گفت‌وگو کرده‌اند، پابرجاماندن آنها مشروط به ازسرگیری مذاکرات سیاسی مادورو و مخالفان سیاسی‌‌اش است.

فرستادگان دولت آمریکا در ماه مارس بالاترین سطح مذاکرات خود را در سال‌های اخیر با طرف ونزوئلایی انجام دادند و کاراکاس نیز پس از این مذاکرات، دو شهروند آمریکایی زندانی در این کشور را آزاد کرد و وعده داد بر سر میز مذاکره با مخالفان خود بازگردد؛ هرچند هنوز تاریخ مشخصی برای آن اعلام نکرده است.

دولت آمریکا در عین حال امیدوار است ازسرگیری صدور نفت خام ونزوئلا بتواند به اروپا کمک کند تا وابستگی خود را به روسیه کاهش دهد و هم‌زمان از ارسال برخی محموله‌های ونزوئلا به چین کاسته شود.

ونزوئلا تحت تحریم‌های شدید ایالات متحده آمریکا قرار دارد، اما از نخستین هفته‌ها پس از آغاز تجاوز نیروهای نظامی روسی به اوکراین زمزمه احتمال جایگزینی بخشی از نفت روسیه با کمک این دو کشور مطرح شده بود. ونزوئلا که درگیر بحران اقتصادی بسیار شدیدی است از سال‌ها پیش گرفتار جنگ قدرت میان مادورو و حامیانش و گروه‌های اپوزیسیون است. آمریکا و اغلب کشورهای غربی اعلام پیروزی مجدد مادورو در انتخابات سال ۲۰۱۸ را به رسمیت نمی‌شناسند.

در پی بحرانی که پس از این انتخابات اوج گرفت، آمریکا تحریم‌های گسترده‌ای علیه ونزوئلا اعمال کرد که بیش از همه صادرات نفت این کشور را هدف گرفته‌اند. ایالات متحده در چارچوب برنامه «نفت در مقابل بدهی» که سال ۲۰۲۰ لغو شد، تخفیف‌هایی در تحریم‌های نفتی علیه ونزوئلا قائل شد که چین را به بزرگ‌ترین دریافت‌کننده نفت این کشور بدل کرد.

به دنبال اعمال تحریم‌های شدید غرب علیه روسیه، بهای نفت به‌شدت افزایش یافت و افزایش عرضه انرژی به بازارهای جهانی برای کاهش و تثبیت قیمت‌ها به یکی از دغدغه‌های مهم آمریکا و متحدانش بدل شده است.

در این میان ورود نفت ایران به بازار به دلیل متوقف‌ماندن مذاکرات احیای برجام در وین همچنان بلاتکلیف است و ظاهرا مذاکره با ونزوئلا نیز هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده و تأسیسات فرسوده این کشور اجازه افزایش تولید در کوتاه‌مدت را نمی‌دهد.

 

**************************************************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات