صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۳۷۸۵۰

اخبار ویژه روزنامه‌های ۱۶ خرداد

روزنامه کیهان**

 

دولت یکی از موتورهای همیشگی تولید فشار تورمی را خاموش کرد
مهار اضافه برداشت بانک‌ها و خودداری دولت در استفاده از تنخواه، موجب کاهش رشد نقدینگی و خلق پول شده است.
به گزارش روزنامه خراسان، تازه‌ترین آمارهای بانکی نشانه‌های مثبتی از کنترل رشد نقدینگی در فروردین ماه امسال را نشان می‌دهد به طوری که حجم نقدینگی با کاهش ۰.۲ درصدی نسبت به اسفند ۱۴۰۰ نیز روبه رو شده است. یکی از دلایل اصلی این موضوع به یک اتفاق بی‌سابقه در چند دهه گذشته بر می‌گردد که طبق آن، دولت با تدبیر بودجه‌ای و برای اولین بار از بانک مرکزی در ابتدای سال تنخواه نگرفته است. به این ترتیب یکی از موتورهای فشار تورمی در ابتدای سال خاموش مانده است.
همزمان، اقدامات دیگر بانک مرکزی نظیر مهار اضافه برداشت بانک‌ها با ابزار وثیقه‌گذاری نیز در مهار خلق پول بانک‌ها و در نتیجه کنترل نقدینگی موثر بوده است.‌، شاید بتوان گفت یکی از معایب سیستم بودجه‌ای ما در ارتباط با تورم، این بوده که در فضای نسبتاً خلأ بودجه‌ای در ماه‌های ابتدایی سال، دولت از بانک مرکزی برای تامین مخارج خود، تنخواه می‌گرفته است. اقدامی که موجب رشد پایه پولی و نقدینگی در ابتدای سال و فشار تورمی در اقتصاد می‌شود. با این حال و در شرایطی که رشد نقدینگی در فروردین ماه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۰.۴ و ۱.۷ درصد بوده، تازه‌ترین داده‌ها و توضیحات مسئولان بانک مرکزی حاکی از آن است که در فروردین امسال، حجم نقدینگی با کاهش ۰.۲ درصدی معادل ۹ هزار و ۶۶۴ میلیارد تومان روبه‌رو شده است!
عامل دیگر مهار نقدینگی در نخستین ماه امسال را باید در مهار خلق پول بانک‌ها جست‌وجو کرد. بانک‌ها به واسطه ناترازی که به آن دچار شده‌اند، اقدام به اضافه برداشت از بانک مرکزی می‌کنند. اکنون اضافه برداشت بانک‌ها منوط به ارائه وثیقه از سوی آنها شده است. به این ترتیب آمارهای رشد مانده تسهیلات اعطایی بانک‌های بورسی در فروردین ماه نیز نشان می‌دهد که خلق پول بانک‌ها در فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است. رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در بیان تازه ترین آمارهای اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی گفته که این رقم در خرداد ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل به کمتر از نصف کاهش یافته است.
رئیس ‌کل بانک مرکزی از اقدام جدید این بانک برای کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها خبر داده و گفته است: در گذشته این‌گونه بود که یک عدد ثابتی در این خصوص مشخص شده بود، به این صورت که حد مجاز رشد ماهیانه خالص مجموع دارایی‌ها برای بانک‌های تخصصی دولتی معادل ۲.۵ درصد و برای دیگر بانک‌ها و موسسات اعتباری معادل ۲ درصد تعیین می‌شد اما این امر تعدیل و هم‌اکنون شاخص‌ها متناسب با هر بانک تدوین شده است و هر بانک با بانکی دیگر متفاوت خواهد بود. عوامل تعیین‌کننده‌ای که تعدیل‌کننده این درصد هستند در هیئت عامل تصویب شده است و رشد ترازنامه بانک‌ها متناسب با هر بانک اعلام می‌شود.
 
محاکمه متهمان کرسنت راه خسارت 10 میلیارد دلاری را می‌بندد؟
قرارداد کرسنت منجر به خسارتی هنگفت برای کشور شده و پیگرد حقوقی متهمان و بانیان مفاسد نهفته در آن می‌تواند در تغییر رای دادگاه داوری بین‌الملل موثر باشد.
رجانیوز در این زمینه نوشت: هفته گذشته سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به رسیدگی پرونده کرسنت، از حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت‌های هفتم، هشتم، یازدهم و دوازدهم در دادگاه خبر داد. این پرونده ابتدا در سال 1391، به جریان افتاده بود. طبق شنیده ‌ها وی چندین بار احضار شده اما از حضور در دادگاه استنکاف کرده بود. پس از آخرین احضاریه که در تاریخ ۱۵ آبان سال گذشته بود، کیفرخواست دیگری بنا به تقاضای نمایندگان مجلس به دادگاه ارسال شد. 
قرارداد گازی بین ایران و شرکت اماراتی «کرسنت پترولیوم» سال 1381 در دوره دولت خاتمی و دبیری حسن روحانی در شورای‌ عالی امنیت ملی به امضا رسید. به ‌موجب این قرارداد، مقرر شده بود تا ایران گاز تولیدی از میدان سلمان را تا 25 سال به این شرکت اماراتی بفروشد. همان زمان با پیگیری شورای ‌عالی امنیت ملی و سازمان بازرسی‌کل کشور، اجرای قرارداد بنا به دلایلی چون فساد گسترده با پرداخت رشوه ‌ها و وجود دلالان مختلف، ارزان ‌فروشی گاز، مناسب نبودن نقطه تحویل گاز با توجه به مسائل امنیتی و دیگر اشکالات ساختاری متوقف شد. سال 1383 با پیگیری‌‌های شورای ‌عالی امنیت ملی، مشخص شد که شرکت کرسنت اصلا صلاحیت لازم برای انعقاد این قرارداد را نداشته و طرف ایرانی با توجه به تمامی مسائل، به‌ راحتی می‌توانسته قرارداد را ملغی اعلام کند، اما در همین زمان بود که با فشار و لابی توسط دلالان و واسطه ‌ها، هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت مجاب شد تا الحاقیه‌ای به قرارداد اضافه کند؛ این اقدام که در تضاد کامل با منافع ملی بود، سبب شد تا حق لغو قرارداد از ایران به نفع شرکت اماراتی گرفته شود. 
این الحاقیه که مثل اصل قرارداد با حضور دلالان و پرداخت رشوه تهیه شده بود، همچنین وجود مسائل امنیتی در این قرارداد موجب شد تا مراجع نظارتی در ایران همچون سازمان بازرسی‌کل کشور، به‌طور کلی اجرای این قرارداد را ملغی اعلام کند.
شرکت کرسنت پترولیوم با تقاضای خسارت بابت اجرایی نشدن این قرارداد در سال 1388، از ایران در دادگاه لاهه شکایت کرد. گرچه جمهوری اسلامی ایران با ارائه مستندات گسترده رشوه در این پرونده، موفق شد تا سال 1390 فساد در انعقاد این قرارداد را در دادگاه لاهه اثبات کند، از طرفی نیز علیه مدیران و مسئولانی که در امضای قرارداد کرسنت نقش داشتند از جمله وزیر وقت نفت، پرونده ‌هایی در مراجع قضایی باز شد.
با روی کار آمدن دولت روحانی در سال 1392، و معرفی بیژن زنگنه به مجلس تحت عنوان وزیر پیشنهادی وزارت نفت، برخی از نمایندگان و کارشناسان حوزه نفت نسبت به پرونده کرسنت و احتمال بالای محکومیت ایران، درصورت رای اعتماد به زنگنه و تصدی وزارت نفت توسط وی هشدار دادند، اما زنگنه این هشدار را یک جنگ روانی بیان کرد. او پس از وزارت، همان مدیرانی را که در امضای قرارداد کرسنت نقش داشتند و پرونده‌‌های آنها در مراجع قضایی باز بود دوباره در رده‌های بالا و مهم وزارت منصوب کرد. شرکت کرسنت این موضوع را دستاویزی برای کمرنگ کردن نقش فساد در انعقاد قرارداد گرفت و با استناد به این موضوع، دفاع ایران در دادگاه مبنی بر وقوع فساد در پرونده را زیر سؤال برد. بر همین اساس ورق به سود این شرکت برگشت و ایران متحمل خسارت سنگین شد.
روحانیدر جریان دفاع از وزرای پیشنهادی مجلس و در دفاع از زنگنه قسم جلاله خورد که موضوع کرسنت را ظرف 3 ماه حل ‌و فصل کند. البته روحانی در دوره دبیری شورای ‌عالی امنیت ملی در سال 1381 با نوشتن نامه اعتراضی خطاب به خاتمی، اقدام وزیر وقت نفت، اظهار داشته بود که «عقد قرارداد طولانی گاز با شرکتی غیر معتبر که بنابر گزارش‌ها دریافتی از وزارت نفت طی سال ‌های گذشته عملکردی ضعیف و توام با نادیده گرفتن حقوق ایران در ارتباط با میدان نفتی مبارک داشته، تکرار تجربه تلخی است که سالیان دراز گرفتار آن خواهیم بود. قیمت و شرایط قراردادی مذاکره شده در مقایسه با منطقه بسیار پایین و غیرمطلوب است. قرارداد کرسنت احتمالا آثار منفی اقتصادی درازمدت بر بازار گاز کشور خواهد داشت و هیچ منفعت سیاسی نیز در پی نخواهد داشت. از حدود یک سال پیش سؤالاتی از وزیر نفت درباره قرارداد کرسنت مطرح کرده‌ام که با وجود دستور شما، پاسخی دریافت نشده است... قرارداد مذکور از طریق واسطه ‌‌ها و عدم ارتباط مستقیم دولتی با یک شرکت غیر معتبر به امضا رسیده است.».
از سوی دیگر، بیژن زنگنه در ابتدای دولت یازدهم ادعا کرده بود در صورت رسیدن به صندلی وزارت نفت، پرونده کرسنت را 15روزه حل خواهد کرد. اما با گذشت 8سال، این وعده تحقق نیافت. مهرسال گذشته خبری مبنی بر جریمه و محکومیت ایران در دادگاه‌ بین ‌المللی داوری به دلیل بازگشت متهمان به فساد در قرارداد کرسنت بر مناصب مدیریتی وزارت نفت در دولت یازدهم و دوازدهم منتشر شد. شرکت «دانا گاز» امارات متحده عربی (شرکت مادر کرسنت پترولیوم) اعلام کرد که دادگاه، شرکت نفت ایران را به پرداخت ۶۰۷.۵ میلیون دلار جریمه محکوم کرده است. 
نکته قابل تاسف و تامل آنکه، این محکومیت فقط مربوط به 8.5 سال اول از قرارداد 25 ساله کرسنت یعنی بازه زمانی سال‌‌های 1384 تا 1393(2005-2014) می‌باشد، چرا که رسیدگی به پرونده کرسنت در قالب دو بازه زمانی است که 16.5سال دوم مربوط به سال‌های 1393 تا 1409(2014-2030) در دستورکار دیوان داوری بین ‌المللی قرار گرفته است و جریمه ذکر شده تنها مربوط به بخش اول این «خسارت سنگین» است. حال مشخص نیست هزینه این خسارت سنگین از جیب چه کسی قرار است پرداخت شود و آیا خاتمی، روحانی یا زنگنه هزینه این خسارت را پرداخت خواهند کرد؟! احتمال می‌رود داوری دوم پرونده که در پاریس حال انجام است و جلسه نهایی آن در مهرماه سال جاری در پاریس برگزار می‌شود، موجب محکومیت حداقل 10 میلیارد دلاری ایران در بخش دوم پرونده کرسنت می‌شود.
به گفته حقوق دانان در صورت بررسی پرونده متهمان داخلی در قرارداد کرسنت، امکان تغییر رای دادگاه بین ‌المللی در بخش دوم و جلوگیری از محکومیت ایران وجود دارد.
 
توقیف دو نفتکش توسط ایران سیگنال هشدار به آمریکا بود
کارشناسان می‌گویند توقیف نفتکش‌های یونانی توسط ایران، سیگنالی به آمریکا بوده، مبنی بر این که ایران آماده است، موضع خود را در مقابل سیاست فشار حداکثری، سرسختانه‌تر کند.
روزنامه نزاویسیمایا گازتا در توضیح این تحلیل خود نوشت: تهران تهدید کرده که اگر آتن به مانع تراشی در حمل‌ونقل دریایی نفت ایران ادامه دهد، کشتی‌های یونانی بیشتری را در خلیج‌فارس توقیف خواهد کرد. جنجال میان دو کشور پس از آن شعله‌ور شد که یونان تصمیم گرفت، مواد اولیه نفتکش‌ها را که ماه گذشته توقیف شده بود، منتقل کند. این مصادره، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را بر آن داشت تا اقدامات تنبیهی را علیه دو کشتی این کشور اتخاذ کند. نفتکش ایرانی با فشار آمریکا توقیف شده بود.
حدود 22 کشتی یونانی در خلیج‌فارس مورد توجه جدی ایران قرار دارند. اگر آتن به اقدامات مخرب خود ادامه دهد، تهران ممکن است، به توقیف جمعی روی آورد. ایران با توقیف این دو نفتکش، قاطعیت خود را در این‌باره نشان داد. تمامی خدمه دو کشتی یونانی در سلامت کامل هستند و در کشتی باقی می‌مانند. به گفته ایران، هر آنچه لازم است، در اختیار آنان قرار می‌گیرد و طبق قوانین بین‌المللی از آنها محافظت می‌شود.
دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا خواستار تحریم‌های نفتی علیه ایران است. در ماه جاری، واشنگتن محدودیت‌هایی را علیه شبکه بین‌المللی فعال در حوزه صادرات نفت اعمال کرد که گفته می‌شود به نمایندگی از سپاه قدس ایران مسئول عملیات‌های خارج از کشور است. براساس گزارش‌های منتشر شده، الگوریتم سایه اجازه می‌دهد تا این شبکه بتوانند نفت را به فروش برسانند. فهرست تحریم‌های به‌روز شده شامل شرکت‌های روسی نیز می‌شود که متهم به تسهیل فروش نفت به نفع ایران هستند. تشدید تنش‌های کنونی به گمانه‌زنی‌های گسترده‌ای دامن می‌زند، زیرا ایران سابقه بسیاری در حملات به مسیرهای تجاری در خلیج‌فارس و تنگه هرمز، در واکنش به توقیف نفتکش‌ها و یا مصادره محموله‌هایش دارد.
کارشناسان نفت و گاز خاطرنشان می‌کنند توقیف کشتی‌های یونانی توسط ایران، سیگنالی به واشنگتن در این باره است که ایران آماده است، موضع خود را در صورت بازگشت بایدن به سیاست فشار حداکثری، تغییر دهد و سرسختانه‌تر کند.

***************

روزنامه وطن امروز**

دیلی اکسپرس:
توافق 20 ساله انرژی روسیه و ایران بایدن را تحقیر کرد
روزنامه انگلیسی «دیلی اکسپرس» در مطلبی با عنوان «بایدن با دستیابی روسیه و ایران به توافق بزرگ ۲۰ ساله انرژی تحقیر شد»، نوشت: در بحبوحه حمله به اوکراین، روسیه روابط انرژی خود را با ایران، کشور دیگری که در گذشته با ایالات متحده مخالفت کرده، گسترش داد. دیپلمات‌های 2 کشور درباره فازهای دوم و سوم توسعه نیروگاه هسته‌ای بوشهر با ایران که توسط روسیه ساخته شده، گفت‌وگو کردند. در همین حال، شرکت‌های انرژی مسکو نیز قرار است نقش بزرگ‌تری در صنعت پتروشیمی ایران ایفا کنند که مانع دیگری برای کشورهای غربی که بشدت تلاش می‌کنند به اتکای خود به صادرات سوخت فسیلی روسیه پایان دهند، ایجاد می‌کند. 
در ادامه این گزارش ضمن اشاره به اینکه اتحادیه اروپایی بشدت به گاز روسیه وابسته است و سال ۲۰۲۱، ۴۰ درصد گاز خود را از این کشور وارد کرده، آمده است: هفته گذشته، الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه، در راس یک هیأت بلندپایه به ایران سفر کرد تا درباره اتحاد ۲ کشور گفت‌وگو کند. به گفته جواد اوجی، وزیر نفت ایران، روسیه تاکنون بخشی از بودجه ۵ میلیارد دلاری (تقریبا ۴ میلیارد پوندی) معهود برای پروژه‌های انرژی، کشاورزی و حمل‌و‌نقل ایران را اختصاص داده است. 
به نوشته دیلی اکسپرس، روسیه و ایران قصد دارند تجارت سالانه خود را در ۳ سال آینده به حداقل ۴۰ میلیارد دلار افزایش دهند و به گفته اوجی، تهران و مسکو همکاری‌های خود را در بخش مالی و بانکی، نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی هسته‌ای به میزان قابل توجهی افزایش خواهند داد. وی همچنین خاطرنشان کرد که ۲ کشور توافق کرده‌اند تجارت دوجانبه را با واحد پولی خود انجام دهند. 
به تحلیل این رسانه انگلیسی، این اقدام می‌تواند تقویت بزرگی برای روبل باشد چون پس از تحریم تقریبا تمام جنبه‌های اقتصاد روسیه از سوی کشورهای غربی، ضربه بزرگی خورد. 
ولادیمیر پوتین در واکنش به این موضوع هشدار داده که اگر کشورهای اروپایی حساب روبلی در بانک‌های روسیه باز نکنند، مسکو قراردادهای گاز خود را فسخ خواهد کرد. 
***
آیت‌الله کعبی:
دشمن از طریق جنگ نرم برای خود مزدورپروری می‌کند
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: دشمنان انقلاب اسلامی نمی‌توانند با این انقلاب از طریق تهدیدات نظامی مقابله کنند، لذا تلاش دارند از طریق جنگ نرم و جنگ رسانه‌ای و فضای مجازی روحیه ملت ایران را تخریب و برای خود مزدورپروری کنند. 
آیت‌الله عباس کعبی در گفت‌و‌گو با ایرنا با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره ادعای دشمنی مردم ایران با دین و روحانیت توسط ضدانقلاب، گفت: امام خمینی حقیقت زنده انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی است که در راه و روش و مدیریت حکیمانه رهبر معظم انقلاب تجسم و تبلور پیدا کرده است. 
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: این انقلاب در این ۴۳ سال ریشه دوانیده و مستحکم شده در عرصه پیشرفت علمی و فناوری، تثبیت مبانی مردم‌سالاری اسلامی و اقتدار و بازدارندگی، حضور ملت در صحنه و در همه آرمان‌های مورد نظر امام راحل که در قانون اساسی آمده، حرکت رو به جلو و پیشرفتی را پیش برده است. 
آیت‌الله کعبی عنوان کرد: ایران اکنون در گام دوم انقلاب و در مسیر علم و پژوهش و شکل‌دهی به اقتصاد قوی، معنویت و اخلاق و عدالت و مبارزه با فساد و استقلال، آزادی و خودکفایی، عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی و ترویج سبک زندگی اسلامی جوانان این مرز و بوم، به‌مثابه پیشران و موتور محرک انقلاب اسلامی، حرکت پیشرونده‌ای را شکل داده‌ است. بحث تداوم نسل‌ها و ارتباط نسل‌ها بر پایه ایمان و تولید عمل صالح، با روحیه جهاد، فداکاری و مقاومت تعمیق شده است. 
***
امیرعبداللهیان به ترکیه می‌رود
خبرگزاری آناتولی اعلام کرد حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران امروز به ترکیه خواهد رفت. این خبرگزاری نوشت که این سفر، نخستین سفر رسمی امیرعبداللهیان به ترکیه به شمار می‌رود. 
بر اساس این گزارش، در سایه بحران جهانی غذا به دلیل جنگ اوکراین و روسیه، ترکیه در ۲ هفته آتی میزبان وزرای خارجه ۹ کشور خواهد بود. در همان روز نشستی سه‌جانبه میان وزرای خارجه ترکیه، آذربایجان و ترکمنستان برگزار می‌شود. وزرای خارجه مقدونیه، هلند، روسیه، آلمان، نروژ و ایرلند نیز در این مدت به ترکیه می‌روند. 
***
سخنگوی وزارت امور خارجه:
جزایر سه‌گانه قلمرو ابدی ایران در خلیج همیشه فارس است
 سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی درباره جزایر سه‌گانه ایرانی (تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی) نوشت: حتی یک وجب از خاک میهن، به مثابه همه ایران است. 
وی افزود: جزایر سه‌گانه قلمرو ابدی ایران سرافراز در قلب خلیج همیشه فارس و چشم و چراغ وطن هستند.  خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: بوسه بر دستان مرزبانان غیورمان می‌زنیم که برای حفظ وجب وجب این خاک پرگهر، استوار ایستاده‌اند. 

**************

روزنامه خراسان**

 هوشمندسازی یارانه نان
به سومین استان رسید

اجرای طرح عرضه نان با کارت بانکی در سومین استان کشور نیز آغاز شد. طرحی که به گفته مجری آن سالیانه 1.5 میلیارد یورو صرفه جویی در پی دارد.به گزارش تسنیم، طرح هوشمندسازی یارانه نان از حدود سه هفته پیش ابتدا به صورت آزمایشی در نانوایی‌های استان زنجان و سپس قزوین به اجرا درآمده که از اهداف این طرح می‌توان به جلوگیری از قاچاق آرد و توزیع عادلانه یارانه‌ها اشاره کرد. این طرح بعد از دو استان زنجان و قزوین، این بار در استان فارس ‌به عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های اجرای آزمایشی طرح هوشمندسازی یارانه آرد کشور اجرایی شد.
در همین حال محمد جلال، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی و مجری این طرح در تشریح نحوه اجرای آن گفت: در نانوایی‌ها آرد به قیمت تمام شده در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد و مهلتی بین ۳۰ تا ۴۵ روز به آن‌ها داده می‌شود؛ به شرط این که نان را از طریق زیرساخت کارتخوان‌های هوشمند در اختیار مردم قرار دهند و در پایان هر روز یارانه نان را دریافت کنند.وی افزود: برآورد اجمالی ما این است که بعد از اجرای طرح یارانه نان، حدود ۳۰ درصد مصرف گندم کشور با عنوان نان مصرفی مردم کاهش یابد که سالیانه حدود 1.5 میلیارد یورو صرفه جویی در پی دارد.
۷۰ درصد خودپردازها به سامانه صیاد متصل شده‌ است
مهر - معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با اعلام این که بر اساس آمار حدود ۷۰ درصد خودپردازهای بانک های کشور به سامانه صیاد مجهز شده اند، گفت: خودپردازهای هشت بانک به سامانه صیاد متصل نشده اند که از این تعداد شش بانک بسیار کوچک و دو بانک نسبتاً بزرگ هستند و شخصاً به این موضوع ورود کرده و هشدارهای لازم در این زمینه به این دسته بانک ها داده شده است.
شناسایی 240 تخلف ماموران مالیات در ۸ ماه
تسنیم - دادستان انتظامی سازمان امور مالیاتی با اشاره به رویکرد جدید سازمان امور مالیاتی کشور در مبارزه با فساد اداری و احقاق حقوق مردم گفت: طی هشت ماه گذشته بیش از۲۴۰ مورد تخلف شناسایی شده و برخورد انضباطی و قضایی صورت گرفته است.

 

**************

 روزنامه ایران**

سیدمحمود دعایی درگذشت

حجت الاسلام سیدمحمود دعایی سرپرست مؤسسه «اطلاعات» عصر روز 15 خردادماه در ۸۱ سالگی بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت. دعایی یکی از همراهان امام خمینی(ره) در دوران اقامت ایشان در شهر نجف بود و سابقه مسئولیت سفارت ایران در بغداد بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸ و مقطع پیش از آغاز جنگ تحمیلی را هم در کارنامه خود داشته است. وی از اردیبهشت 59 تاکنون با حکم حضرت امام(ره) سرپرستی مؤسسه مطبوعاتی اطلاعات را برعهده داشت.  دعایی همچنین نماینده شش دوره ابتدایی مجلس شورای اسلامی بوده‌ است. مرحوم دعایی دارنده نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر نیز بود.

پیام تسلیت رئیس‌جمهور به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام دعایی
رئیس‌جمهور در پیامی با ارج نهادن به خدمات صادقانه یار دیرین امام و انقلاب، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، درگذشت وی را به خانواده مکرم آن مرحوم، رهبر معظم انقلاب، جامعه رسانه‌ای کشور و عموم دوستدارانش تسلیت گفت. متن پیام رئیس جمهور به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
«درگذشت یار دیرین امام و انقلاب و خدمتگزار متعهد و دلسوز حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدمحمود دعایی موجب تأثر و اندوه فراوان گردید. اخلاص، تواضع، ساده‌زیستی، پایبندی و پایداری بر ارزش‌های انقلاب و نظام اسلامی و اخلاق‌مداری در عرصه رسانه و خبر از جمله ویژگی‌های ارزشمند این انسان فرهیخته بود که در سایه آن توانست سالیان متمادی در نمایندگی ولی‌فقیه و سرپرستی مؤسسه اطلاعات و در دیگر سنگرهای مهم خدمتگزاری همچون شش دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی منشأ خدمات بسیار شود. اینجانب با ارج نهادن به خدمات صادقانه این چهره فرهنگی، مصیبت وارده را به خانواده مکرم آن مرحوم، رهبر معظم انقلاب، جامعه رسانه‌ای کشور و عموم دوستدارانش تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و همجواری با جد بزرگوارش و برای بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.»


سخنان یادگار امام(ره) درباره رهبر معظم انقلاب:
خودساختگی آیت الله خامنه ای اعجاب برانگیز است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی، یادگار امام راحل(ره) شامگاه شنبه طی سخنانی در جمع برخی از علمای نجف اشرف در بیت حضرت امام(ره)، سخنان رهبر معظم انقلاب درباره شخصیت و مکتب امام خمینی(ره) در مراسم سالگرد ارتحال امام را منظومه بسیار روشنی در تفسیر و شناخت بنیانگذار انقلاب اسلامی توصیف کرد و گفت: با این حال آنچه در سخنان ایشان بیش از هر چیز اعجاب‌برانگیز است و سبب مضاعف شدن احترام ما نسبت به رهبر معظم انقلاب می‌شود، خودساختگی و شخصیت ممتاز ایشان است. به گزارش «ایران»، وی در ادامه افزود: اینکه ایشان در تمام این سال‌ها صبح و شب مورد تکریم مشتاقانی بوده است که از کمالات ایشان که کمالات واقعی هم هست، تمجید کرده‌اند و با این حال در آغاز کلامشان می‌گویند «امروز بعضی من را با امام مقایسه می‌کنند و فاصله نجومی است» این برای من اعجاب‌برانگیز است. ببینید خودسازی رهبر معظم انقلاب در چه حد است. به باورم همین خودسازی است که به شخصیت ایشان ویژگی ممتاز می‌دهد، زیرا فقط انسان‌هایی که خودسازی کرده‌اند هر قدر در چشم خدا و خلق بالاتر می‌روند، فروتنی‌شان بیشتر می‌شود.

**************

روزنامه شرق**

 

متروپل باید عبرتی شود برای سوء‌‌استفاده‌کنندگان

رئیس‌جمهور گفت: تا روزی که مشکلات آبادان حل شود مدام به خوزستان سفر خواهم کرد. آیت‌الله سیدا‌براهیم رئیسی که ‌۱۳خردادماه بدون اطلاع قبلی و به صورت سرزده به آبادان سفر کرده بود، ‌با حضور در خیابان امیرکبیر (امیری) آبادان عملیات آواربرداری را از نزدیک مورد بررسی قرار داد.

آیت‌الله سیدا‌براهیم رئیسی که  ‌۱۳خردادماه بدون اطلاع قبلی و به صورت سرزده به آبادان سفر کرده بود، ‌با حضور در خیابان امیرکبیر (امیری) آبادان عملیات آواربرداری را از نزدیک مورد بررسی قرار داد. 

وی با حضور در منزل خانواده جلیلیان که چهار نفر و خانواده صالحیان‌پور در جزیره مینو که سه نفر از آنها در حادثه متروپل عزیزانشان را از دست داده بودند، ضمن تسلیت، با آنها گفت‌وگو کرد و در ادامه به جلسه شورای اداری آبادان رفت. 

رئیس‌جمهور در جلسه شورای اداری آبادان با بیان اینکه ‌مردم بحق انتظار دارند به روابط ناسالم و فسادهای صورت‌گرفته منجر به حادثه متروپل پرداخته شود، اظهار داشت: ‌به موازات اقدامات فنی و میدانی، باید به‌سرعت عملیات آواربرداری انجام شود.

وی با بیان اینکه این وضعیت حق مردم این خطه نیست، تصریح کرد: تا روزی که مشکلات آبادان حل شود مدام به خوزستان سفر خواهم کرد و نمی‌گذاریم دیگر چنین اتفاقاتی تکرار شود. حادثه متروپل آبادان باید عبرتی برای سوء‌استفاده‌کنندگان شود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر رسیدگی به روابط ناسالم و فسادهای منجر به حادثه گفت: امیدوارم حادثه متروپل با سرعت رسیدگی میدانی شود. 

وی با اشاره به چهارمین سفر خود به خوزستان افزود: خاطیان بدانند که گذر زمان آنها را از مسئولیت و پاسخگویی مصون نخواهد داشت. 

 

**************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات