بین الملل >>  بین الملل >> نبض بین الملل
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۳۷۹۴۹

پرده‌برداری از بلوف مدیرکل آژانس اتمی درباره عواقب اقدامات جبرانی ایران

«استفنی لیختن‌اشتاین» روز جمعه در توئیتی نوشت: گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برداشتن دوربین‌های نظارتی سازمان انرژی اتمی در ایران شب گذشته به کشورهای عضو شورای حکام ارسال شد.
وی با بیان اینکه محتوای گزارش را از طریق یک منبع مطالعه کرده است، افزود این گزارش نشان می دهد که به رغم گام‌های ایران، همچنان می توان اقدامات دیگری را اجرا کرد تا احیای برجام ممکن شود.
به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برخی همکاری‌ها با این سازمان را که فراتر از پادمان بود و تنها بر مبنای حسن نیت صورت می‌گرفت، متوقف کرده است.
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنجشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ۲۷ دوربین نظارتی این سازمان در مراکز هسته‌ای ایران از مدار خارج می‌شوند. وی بر همین اساس ادعا کرد که اقدام ایران چالش جدی در خصوص توانمندی آژانس برای تائید اعلامیه‌های ایران تحت برجام ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به کاهش قدرت دید آژانس در نتیجه تصمیم ایران مدعی شد که اگر اجرای برجام ازسرگرفته شود، آژانس امکان ارائه خدمات (راستی آزمایی) در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طرف‌های امضاکننده را ندارد و کار به گمانه‌زنی می‌کشد.
مدیرکل آژانس با بیان اینکه ما از توانایی‌های هسته‌ای کنونی ایران آگاه هستیم، مدعی شد: در آینده نمی‌توانیم اطلاعات دقیقی ارائه کنیم. وی در همین پیوند ادامه داد که اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نتواند ظرف سه الی چهار هفته آینده اطلاعات مورد نیاز در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران را در اختیار طرف‌های عضو برجام قرار دهد به تعبیر او ضربه مرگباری به مذاکرات وین وارد خواهد شد.
این درحالیست که بر اساس گزارشی که او به اعضای شورای حکام داده و فرازهایی از آن را استفنی لیختن‌اشتاین در توئیتر منتشر کرد، آمده است: وقفه طولانی‌تر [بیش از ۳ تا ۴ هفته] سبب می شود تا ناگزیر به اقدامات پادمانی بسیار دقیق‌تری متوسل شویم و سازگاری اعلامیه‌های ایران را تأیید کنیم.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران دیروز (پنجشنبه) درباره تحولات اخیر در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قطعنامه ضد ایرانی غرب گفت: ما اساس این کار را با تحریک رژیم صهیونیستی می‌دانیم و ما هم به خود آنها اعلام کردیم و هم من امروز اعلام‌ کردم که این‌ نوع اقدامات به هیچ عنوان نمی تواند جمهوری اسلامی را وادار به عقب نشینی کند.
وی افزود: ما همچنان که تاکنون بر مواضع‌مان‌ پافشاری کرده و بر حقوق حقه ملت ایران تاکید کرده‌ایم و نمی‌توانیم نسبت به این حق مسلم ملت ایران، اغماض کنیم باز هم تاکید می‌کنیم که این گونه از قطع‌نامه‌ها و این‌گونه از اقدامات، نه ملت ایران را دچار تردید می‌کند و نه متوقف می‌کند و نه وادار به عقب‌نشینی می‌کند.
رییس جمهوری تاکید کرد: این‌ها باید حقوق ملت ایران را به رسمیت بشمارند و باید بدانند ما حرف‌ داریم، استدلال داریم و منطق داریم و این منطق‌مان‌ را به روشنی بیان‌ کردیم./ایرنا

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات