صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۳۸۷۸۴

اعتراف عامدانه بایدن ؟!/ راهی برای فرار از کاخ سفید

رئیس جمهور آمریکا در یکی از جنجالی ترین سخنانش از ابتدای حضور در کاخ سفید تا کنون، از ابتلای خود به بیماری سرطان خبر داده است.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/ فخرالدین اسدی

سخنرانی پرزیدنت جوزف ر. بایدن جونیور در مراسم تحلیف - سفارت مجازی ایالات  متحده در ایران

رئیس جمهور آمریکا در یکی از جنجالی ترین سخنانش از ابتدای حضور در کاخ سفید تا کنون، از ابتلای خود به بیماری سرطان خبر داده است. اگرچه برخی رسانه های آمریکایی معتقدند وی یک گاف دیگر داده یا به صورت ناخواسته ، چنین اظهاراتی را بر زبان رانده است اما مستندات موجود نشان می دهد که بایدن خود را برای خروج خودخواسته از کاخ سفید آماده می کند. اعتراف اخیر بایدن، زمینه را جهت این خروج ظاهرا بی دردسر و جایگزینی کامالا هریس ( معاون بایدن ) یا هر فرد دیگری به جای وی مهیا می سازد.

بایدن دقیقا چه گفت؟

رئیس جمهور آمریکا در طول سخنرانی خود در شهر ماساچوست گفت؛ در شهر کلیمونت (ایالت دلاور)، جایی که دوران کودکی خود را گذراند، پالایشگاه های نفت زیادی وجود داشت و در هنگام یخبندان لازم بود به معنای واقعی کلمه لکه های نفت را از پنجره ها پاک کرد.

وی در ادامه تاکید کرده است: "همین دلیل است که من و بسیاری از افرادی که با آنها بزرگ شدم مبتلا به سرطان هستیم. و به همین دلیل است که برای مدت طولانی ایالت دلاور بالاترین نرخ سرطان را در کشور داشت."

پس از این اظهارات، موج گسترده ای در رسانه ها و شبکه های مجازی و تلویزیونی آمریکا به راه افتاد که نشان دهنده آمادگی آنها جهت خروج بایدن از قدرت می باشد! برخی تحلیلگران می گویند بایدن با این اظهارات، زمینه را جهت ایجاد تغییراتی سریع و ناگهانی در کاخ سفید آماده کرده است. این تغییرات ممکن است قبل یا پس از انتخابات میان دوره ای ایالات متحده رخ دهد. با این حال تقریبا مسجل است که رئیس جمهور آمریکا قطعا دوباره در انتخابات ریاست جمهوری این کشور نامزد نمی شود.

 

تاکنون چند نفر در کاخ سفید به کرونا مبتلا شده‌اند؟

دست پاچگی کاخ سفید

متعاقبا، سرویس مطبوعاتی کاخ سفید تصریح کرد که منظور بایدن درمان سرطان پوست است که قبل از آغاز دوره ریاست جمهوری سپری کرده است. بر اساس گزارش نیویورک پست، کوین اوکانر، پزشک رئیس جمهورآمریکا، سال گذشته گزارشی از وضع سلامتی وی منتشر کرد که در آن به سرطان فعلی اشاره ای نشده بود. قبل از ریاست جمهوری، چند نئوپلاسم پوستی غیر ملانومایی بایدن جراحی شد و اوکانر وجود آنها را با بیان اینکه رهبر آمریکا در دوران جوانی خود زمان زیادی را زیر نور خورشید سپری کرد، توضیح داده بود. بایدن، که امسال ۸۰ ساله می‌شود، مسن‌ترین رئیس‌جمهور ایالات متحده در تاریخ است و منتقدان مرتباً او را به زوال ذهنی متهم می‌کنند و به گاف‌های مکرر و مواقعی اشاره می‌کنند که او رشته افکار خود را از دست می‌دهد. در هر حال، اکنون زمینه سازی لازم جهت خروج بایدن از قدرت صورت گرفته است! به نظر می رسد این بار اتفاقا رئیس جمهور آمریکا چنین گافی را به صورت کاملا عامدانه داده است. این بار از گاف های سهوی بایدن خبری نیست زیرا او در نظرسنجی ها زیر 30 درصد محبوبیت دارد و حضور وی در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 2024 معنایی جز شکست دموکرات ها در برابر جمهوری خواهان نخواهد داشت.

تغییرات احتمالی سیاست انرژی آمریکا در دوران بایدن - شبكه خبري نفت و انرژي  ايران

بایدن تصمیم نهایی را می گیرد؟

در این میان، سوال مهمی مطرح می باشد که مربوط به اتخاذ تصمیم نهایی بایدن جهت زمان کناره گیری احتمالی از قدرت می باشد. برخی سران حزب دموکرات معتقدند این کناره گیری باید الان و در فاصله حدود سه ماه تا انتخابات میان دوره ای کنگره صورت گیرد تا تاثیر خود را در این اوردگاه سیاسی( به سود دموکراتها ) بگذارد. در صورتی که امروز انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا برگزار شود، قطعا جمهوری خواهان اکثریت مجلس نمایندگان و سنا را در دست خواهند گرفت. هر چند رئیس جمهور به صورت قانونی می تواند در موارد لازم از حق وتوی خود در برابر کنگره (آن هم در صورت عدم تجاوز آرای سلبی از دو سوم کل آرا) استفاده کند، اما این موضوع دردسرهای زیادی برای کاخ سفید خواهد داشت.

بیوگرافی کاملا هریس، معاون رییس‌ جمهور منتخب آمریکا+ سوابق

هریس آماده می شود

کامالا هریس معاون بایدن، همان کسی است که از سال 2020 سودای ریاست جمهوری آمریکا را در سر می پروراند! او به هیچ عنوان از شرایط جاری در کاخ سفید ناراضی نیست زیرا در صورت خروج بایدن از مسند قدرت، وی بدون برگزاری هیچ گونه انتخابات و رقابتی به عنوان رئیس جمهور آمریکا ( تا سال 2024) در کاخ سفید حضور خواهد یافت.با همه این اوصاف، سران حزب دموکرات نسبت به توانایی هریس در این خصوص تردید جدی دارند! یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد میزان مقبولیت معاون رئیس جمهور ۴۱ درصد است.نتایج این نظرسنجی که مؤسسه نظرسنجی یوگاو به عمل آورد گویای این است که اگر قرار باشد کامالا هریس جانشین جو بایدن در کاخ سفید شود، نیاز به جلب حمایت تعداد زیادی از رای دهندگان خواهد داشت. هرچند اکنون برای اظهار نظر در خصوص جلب یا عدم جلب حمایت افکار عمومی از هریس زود است، اما به نظر می رسد وی بر خلاف آنچه تصور می شد، در جلب آرای رنگین پوستان و زنان و حفظ آنها در سبد رای دموکراتها موفق عمل نکرده است. به عنوان مثال، بایدن امیدوار بود در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، بتواند آرای لاتین تبارهای ایالت مهم و سرنوش ساز فلوریدا (با 29 رای الکترال) را به خود اختصاص دهد اما در این مسیر ناکام ماند.  اکنون هریس خود را از هر زمان دیگری نزدیک تر به کاخ سفید می بیند و در این مسیر تلاشهایی را نیز به صورت پنهانی صورت می دهد!

تنش در اردوگاه دموکرات‌ها

جدال در اردوگاه دموکراتها

اعتراف اخیر بایدن جدال میان دموکراتهای آمریکا بر سر جانشینی هریس و زمان این جا به جایی را افزایش خواهد داد .با این حال به نظر می رسد حداقلی ترین اثر اعتراف اخیر بایدن، عدم حضور وی در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 باشد.در چنین شرایطی سران حزب دموکرات می توانند از کامالا هریس یا فرد دیگری( در صورت برگزاری انتخابات مقدماتی ) استفاده کنند. شواهد موجود نشان می دهد که ممکن است پرونده دوران ریاست جمهوری بایدن به مراتب نزدیک تر و زودتر از آنچه تصور می شد بسته شود! رئیس جمهور فعلی آمریکا در اظهار نظر های قبلی خود خروج از قدرت ( قبل از سال 2024) را رد کرده و حتی بر حضور خود در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آینده تاکید کرده بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات